MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Tér, idő kontinuum....

2007. augusztus 06. - georgejr
Azt tudtunk, hogy a MÁV-nál külön időszámítás van, de hogy még a saját területükön is vannak időfluxusok....

Szia!
Az én történetem kb. 2 éves, de a kiváltó ok még fenn áll. Elég hülye
dolog, de tényleg így működnek.

2 éve Miskolcra indultam hajnalban, hogy fontos okiratokat irassak alá
egy ügyfelemmel, és vonatfordultával visszajöjjek Budapestre.
Praktikusnak, és kényelmesnek tűnt a dolog, hiszen út közben terveim
szerint aludni akartam, és egy kicsit készülni a munkámmal.
Kimegyek a Keletibe szépen 15 perccel az IC indulás előtt. Mondanom sem
kell, hogy a híres nemzetközi pályaudvaron összesen 3 pénztár volt
nyitva, rengeteg turistával, és utassal. Ha jól emlékszem péntek reggel
volt. Sor irgalmatlan hosszú, végül IC indulás előtt néhány perccel (ez
nagyon fontos: a néhány perc amikor egztakt számmá változik...) kértem a
jegyet az IC-re.
Válasz: sajnos nem adhat, mert 5 perccel indulás előtt "zár a rendszer".
Mondom a hölgynek, hogy ugyanmár, legyen jó és adjon egy helyjegyet az
IC-re az én felelősségemre. Nem teheti, mert "zárt a rendszer, öt
perccel indulás előtt". Nagy óra fenn, nézem mennyi az idő, és itt jön a
durva rész.
Még 7 perc van indulás előtt. Nézem az órám, a 7 perc inkább nyolc.
Nézem a hölgy gépén az időt 3 perc múlva indulási idő, átbillenek a
másik pénztárhoz, látom 4 perc az indulási idő. Közben mögöttem morgó
utasok. Mondthatná valaki, hogy ugyan, az órád rosszul járt és ennyi.
Van egy kis gond: nagy szerelmese vagyok az óráknak, pontosabban az
atomóráknak. A kezemen egy egyszeru Casio Twincept van, ami még nem
fogad szinkron jelet. Így előtte lévő napon a worldtimeserver.com
szoftverével szinkronizáltam a PC-m órajelét, majd rögtön az órámat is
hozzá. Az órám havonta 10 sec-et szokott sietni, ismétlem havonta...
Amikor leesett, hogy a k*rv*a MÁV, k*rv* állomásán nemcsak a nagy óra,
hanem a számítógépek sem mutatták a pontos időt, hát akkor azt mondom,
hogy nana. De az, hogy a kib*sz*tt gépek nem mentek szinkronban, hát
elpattant az agyam. Szóltam a hölgynek, hogy ugyanmár nézze meg a
gépeket, hogy az egy dolog, hogy nem pontos, de nem is szinkronban megy.
A hölgy megnézte, és láttam a megdöbbenést az arcán. Nem kért elnézést,
a vonatot időközben lekéstem, mert ugye a "-rendszer zárt". Kértem egy
jegyet a 2,5 óra múlva induló vonatra. És életemben elősször
megkérdeztem, hogy hol van a panasziroda. Mondták, hogy fenn. Ha már van
időm, gondoltam mérgesen, akkor megkeresem, és bejelentem, hogy mekkora
idióta dolog ez. Felkocog az állomásfőnökségfélébe, ahol benyitok és
riadt, középkorú hölgyek óriási számadás/leltári/könyvelési? könyveket
(szerintem egy oldal kb. fél méter széles) emelgetve lapoznak és írnak
bele. Udvariasan kérdezem, hogy ki tud nekem segíteni, udvariasan
válaszolnak, hogy mondjam el. Mondom a dolgot, és látom, hogy üt és ül a
dolog. Értik, majd mondják, hogy hát ez bizony a túloldali MÁV épületben
van a panaszos hely, oda menjek. Kilépek az ajtón, és a düh mellé
telepszik a döbbenet és a röhej. XXI. században -informatikával
foglalkozom, ebből élek- elég cudar látvány ekkora könyveket látni
forgatni, beleírni, visszakeresni?, rendszerezni.
Séta át. Portán udvariasan kérdik, hogy hováhová. Mondom, panasziroda. A
pofáról a mosoly lefagyott, és átadnak egy kártyát, majd kimérten
közlik, hogy hova és kihez.
Páternoszterrel felfelé. Ekkora végigvillant az agyban Kafka A Per c.
műve. Hűha mondom ez szép lesz. Érkezem a panaszirodához. A legszebb,
hogy balra volt a MÁV Informatika Kft (elvira, és minden csudajó dolog)
irodái, jobbra  a panasziroda.
Itt jött a második felvonás.
Asztal mögött 50-es néni, hájjal keretezett nyakkal, vastag húsos
testtel, aranyfukszokkal, gyűrűkkel, nyakláncokkal éppen telefonál.
Legyint, hogy kint várjak. Míg fontos dolgoról beszélt, megcsodálhattam
kintről csodás irodáját. Szocreál bútor, benne néni asztala, mögötte ő.
Asztalon nyomtató, pc, írógép. Mindez úgy, hogy látszik, hogy nem
rendszeresen használja, és gyakorlatilag nincs hely a munkához az
asztalon. Hallgatom a beszélgetést, éppen adja le a megrendelést
valamilyen rockoperához, és erről cseveg egy ismerősével. Végez. Végre.
Bemutatkozás. Leültetés a SZOT üdülős fotelbe. Előadom a dolgot.
Most jön a harmadik felvonás.
Mondja: Miért nem megyek ki fél órával az állomásra előbb? Uh. Elpattant
egy húr. Mondom neki, hogy ugyanmár, nem erről jöttem tárgyalni, hogy
mikor is érjek ki, hanem az órákról és az időről, melyet nem mutatnak
pontosan és szinkronban. Újra, hogy ki kell menni az állomásra időben.
Mondom neki, hogy ez ugye maradjon már az én dolgom, és az én
kockázatom, hogy lesz-e hely, vagy elérem e az IC-t. Végül, magyarázás
után újra mondom neki, hogy az órák nem pontosak, és én még kaphattam
volna jegyet a normális idő szerint, de a gépeik rosszul mutatot ideje
miatt bizony erről lemaradtam. Mondta: Írjon kérvényt. Uh. Gondoltam ad
egy formanyomtatványt, vagy valamit. Kaptam egy A/4-est fehéren. Majd
leírtam: Kérvény. Alulírott X.Y. (an, szül.idő.,lakcím, mobil, ) kérem,
hogy szíveskedjenek a MÁV által üzemeltetett időmérő eszközökön (nagy
óra, PC) az időt pontosan és szinkronban mutatni). 1 hónap múlva jött
egy forma levél. Hogy megkapták köszönik, intézkednek, továbbítják.
Semmi sincs benne arról, hogy mi volt a panasz.
Ha majd mész valahová, akkor nézd meg az órákat. Vigyél magaddal egy
másodperc pontos órát, és látod majd, hogy mennyire nem megy a pontos
idő megmutatása még mindig.
Szánalmas. Ha már a GM miniszternek a vitorlázáshoz van egy szuper órája
(egy képen láttam egyszer, legalább fél millió forint), akkor ő nagyra
tartja gondolom én a pontos időt, a pontosságot.


Kérdéseim:
1. Miért nem mennek szinkronban és másodperc pontosan a MÁV gépein azóta
sem az órák?
2. Miért nem megy az összes MÁV óra az összes vasútállomáson másodperc
pontosan?
3. Miért nem indítják a vonatokat másodperc pontosan legalább a
kiindulási állomásról?
4. Miért nem lehet a forgalomirányító baktereknek legalább egy
szolgálati órát adni, ami szinkronban van egy atomórával? Nagy tételben
olcsóbb, ezen kívül, ha elvesztik, akkor az árát le kell vonni a
bérükből duplán, ha nem pontosan indít, akkor pedig indításonként 10%
bérmegvonás. Szerintem fejenként 10.000 vagy 15.000 Ftból el lehetne
intézni.
5. Miért érzem az azt istentelen igénytelenséget, és mindenbe
beleszarást néha egyes MÁV os embereken? Főleg a baktereken? A kalauzok
mostanában normálisak, ővelük nincs rossz tapasztalatom.
6. Nem lehetne elintézni, hogy ha már késnek is a vonatok, akkor
legalább pontosan tudják a vasútasok is, hogy mennyit is késnek azok a
közlekedési eszközök, melyeket ők üzemeltetnek?

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr47133676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

krtek24 2007.08.06. 23:27:51

Na azért én leginkább azt a kérdést tenném fel, hogy mi az, hogy "indulás előtt öt perccel" zár a rendszer? Ilyet én még nem tapasztaltam, mindig kiadták egy-két perccel korábban is a helyjegyet. Ha indulás előtt 5 perccel zárnának, az IC-ken tíz százalékkel kevesebb utas lenne kb. :)))

Szintén nehezen értem, hogy a késésben lévő, de még valójában el nem indult IC-kre miért nem ad a rendszer helyjegyet (ennek sem tudom, mi értelme van), de ezt még akceptálni tudom.

Zotya 2007.08.06. 23:36:31

"1. Miért nem mennek szinkronban és másodperc pontosan a MÁV gépein azóta
sem az órák?"

Erre leginkább a Microsoft tudna válaszolni, ugyanis leginkáb az ő szoftvereiket használják.

" 2. Miért nem megy az összes MÁV óra az összes vasútállomáson másodperc
pontosan?"

Csak az utastájékoztatást szolgáló órák vannak hálózatba kötve. De azok pontosak (ellentétben a vonatokkal)

" 3. Miért nem indítják a vonatokat másodperc pontosan legalább a
kiindulási állomásról?"
Ez függhet a forgalmi helyzettől, a vonat telítettségétől, csatlakozástól...

" 4. Miért nem lehet a forgalomirányító baktereknek legalább egy
szolgálati órát adni, ami szinkronban van egy atomórával?"

A forgalmi irodában van óra, illetve nagyobb állomásokon, ahol messze van a forgalmi iroda van órájuk a forgalmi szolgálattevőknek. De itt inkább a menetirányítóktól függ, hogy mikor van kijárat.

5. Miért érzem az azt istentelen igénytelenséget, és mindenbe
beleszarást néha egyes MÁV os embereken?

Nagyjából ugyanezt kapják felülről...

" 6. Nem lehetne elintézni, hogy ha már késnek is a vonatok, akkor legalább pontosan tudják a vasútasok is, hogy mennyit is késnek azok a
közlekedési eszközök, melyeket ők üzemeltetnek?"

Ők tudják, csak nem mondják. Sajnos ez még mindig általános probláma, hogy mindig csak az utolsó pillanatban szólnak. Ezen pedig nagyon kellene változtatni.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.07. 01:10:49

Zotya, majdnem jó amit írtál, de...

1. Érdekes módon máshol szintén Microsoft softwarek mellett sikerül szinkronizálni az órát, nem is nehéz. Nem arról van szó, hogy a MÁV környékén az informatikusok számára igen egyszerá dolgok is megoldhatatlan feladatot jelentenek, mert alkalmatlan emberek dolgoznak alkalmatlan vezetés alatt?

2. A tájékoztatást szolgálló órák sem pontosak.

3. Meg a MÁVnál uralkodó lazaságtól, meg a szervezéstől, meg ... meg vagy ezet más dologtól amin javítani kéne.

4. Kérdés, hogy ezek az órák mennyire pontosak.

5. A vezető meg azt mondja, ilyen igénytelen, mindenbe beleszaró alkalmazottakkal nem lehet semmit elérni. A változásnak el kell kezdődni, és nem csak béremelést kell követelni, hanem biztonságot, megbecsülést (ennek kivívására alkalmas szolgáltatást), létbiztonságot (nem teszik tönkre a fejed felett a MÁVot) is

6. Sokszor ők sem tudják. Akad erről sok történet amit érdemes lehet kielemezni.

hattyú 2007.08.07. 06:51:01

azé mert parasztok :) lehetne ilyen pontba szedett ál-bölcsességeket írni, de a lényeg, hogy nem megy...pedig az utas vágyik arra, hogy a pénzéért szolgáltatást kapjon, dehát cseszheti, mert valahogy nem...és ez a lényeg.

Zotya:
"Erre leginkább a Microsoft tudna válaszolni, ugyanis leginkáb az ő szoftvereiket használják."

Ne nevettesd ki magad! :)

kontraszt 2007.08.07. 07:55:29

Az ötlött fel bennem, hogy te egy nagy atomóragyártó konszern gerillamarketingese is vagy, és most pont nagy tételben szeretnél értékesíteni egy állami vállalatnak :)
á de ez úgysem lehet ... :)

Kismanó 2007.08.07. 08:00:24

És ezen kívül még sok olyan probléma van a MÁV-nál aminek nem pénzhiány az oka, csak egy kis odafigyelés hiányzik. Egyre inkább hiszem: szándékosan. Szándékosan okoznak minél több kényelmetlenséget az utasnak, a szolgáltatás kritikán aluli, az árak az egekbe... Sokat gondolkoztam mi az oka ennek? Privatizálni akarják és egy lezüllesztett MÁV Start-ot piti pénzért lehet megkaparintani? Vagy az olajlobbi nyomása, hogy akinek autója van biztosan azt válassza?
Nem tudok másra gondolni, mert évek sora alatt látom, hogy még a fővonalakon is egyre csökkentik a vonatszámot, az iszonyatos tömegnyomor ellenére, az indulási idők egyre lehetetlenebb időpontokra tevődnek át ( pl. biztos ne lehessen beérni a munkába a vonattal, holott az előző 45 perce ment el),a vonatok egyre rövidebbek, a rendszeres késés természetes( minden különösebb ok nélkül), rendszeres a félretájékoztatás, egyre hosszabb a menetidő.

Zotya 2007.08.07. 17:25:26

A vezetői fejekben kellene változásnak bekövetkeznie (így vagy úgy). Ja és nem csak a MÁV-nál, a tulajdonosnál is.

Ha már szóba hoztad az olajlobbit... amíg az állam jelentős bevételt szerez az üzemanyag adóján, addig a vasútra kevesebbet fognak figyelni.

A szándékosságot kizárom, inkább a hanyagság és az összehangolatlanság a gond. Mondjuk úgy hogy belső kommunikációs problémák.

"Nem arról van szó, hogy a MÁV környékén az informatikusok számára igen egyszerá dolgok is megoldhatatlan feladatot jelentenek, mert alkalmatlan emberek dolgoznak alkalmatlan vezetés alatt?"

Sajnos ez is benne van. Bár ha nem jól megy a szekér, akkor nem biztos hogy a ló is hibás. Ha igen, akkor le kell cserélni. Szóval a kocsison múlik minden.

"4. Kérdés, hogy ezek az órák mennyire pontosak."
Ha az órahálózat nem működik, akkor Kossuth Rádióban elhangzó pontos időjelzéshez kell igazítani az órákat. Legalábbis utasítás szerint így van. Ha egy óra nem pontos akkor gyakrabban kell igazítani. Megoldás mindenre van, csak akarni kell.
Igaz magyarázat is van mindenre.:)

Mondjuk én mindig a saját órámhoz igazodok és nem volt gond belőle.

A késések leggyakoribb oka a technikai színvonal elavultáságra vezethető vissza. Pl biztosító berendezések meghibásodása. Ilyenkor pedig másodlagos a pontosság. Első, hogy biztonságosan leközlekedjen a vonat.

Az ütemes menetrenddel szerintem sokat javult a helyzet. Igaz IC-k tekintetében ezt kevésbé lehet elmondani. Sajnos a pályafelujítás sokmindenbe beleszólt, bár lehetett volna sokkal jobb "ideiglenes" menetrendet is kitalálni.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2007.08.08. 13:24:52

" Értik, majd mondják, hogy hát ez bizony a túloldali MÁV épületben van a panaszos hely, oda menjek."

Megjártad a MÁV Budapesti Igazgatóságát;hogy tetszett? :)

Tökfej · http://antimav.blog.hu 2007.08.08. 21:03:13

Én olyat láttam, hogy a jegykiadó automata ezt írta ki: "Indulási idő elmúlt, mégis kiadja?" Tehát késett a vonat (IC), de mégis megkaptam a jegyemet. Aranyeső a szép kis MÁV-ra...

flimo13 2007.08.11. 20:33:05

Én a mobilom óráját BKV-hoz szoktam igazítani. Pontosabban a hozzám legközelebbi metróállomás órájához, bár eddig nem tűnt fel, hogy eltérés lenne a kettő közt. És még az ELTÉ-s tanárok is egész jól BKV-hoz vannak igazítva:)

krtek24 2007.08.11. 20:46:16

Szia!

Hogy láthattál ilyen kiírást MÁV-os jegykiadó automatán, hiszen azok nem adnak ki jegyet helyjegyes vonatra?
süti beállítások módosítása