Azt tudtunk, hogy a MÁV-nál külön időszámítás van, de hogy még a saját területükön is vannak időfluxusok....
Szia!
Az én történetem kb. 2 éves, de a kiváltó ok még fenn áll. Elég hülye
dolog, de tényleg így működnek.
2 éve Miskolcra indultam hajnalban, hogy fontos okiratokat irassak alá
egy ügyfelemmel, és vonatfordultával visszajöjjek Budapestre.
Praktikusnak, és kényelmesnek tűnt a dolog, hiszen út közben terveim
szerint aludni akartam, és egy kicsit készülni a munkámmal.
Kimegyek a Keletibe szépen 15 perccel az IC indulás előtt. Mondanom sem
kell, hogy a híres nemzetközi pályaudvaron összesen 3 pénztár volt
nyitva, rengeteg turistával, és utassal. Ha jól emlékszem péntek reggel
volt. Sor irgalmatlan hosszú, végül IC indulás előtt néhány perccel (ez
nagyon fontos: a néhány perc amikor egztakt számmá változik...) kértem a
jegyet az IC-re.
Válasz: sajnos nem adhat, mert 5 perccel indulás előtt "zár a rendszer".
Mondom a hölgynek, hogy ugyanmár, legyen jó és adjon egy helyjegyet az
IC-re az én felelősségemre. Nem teheti, mert "zárt a rendszer, öt
perccel indulás előtt". Nagy óra fenn, nézem mennyi az idő, és itt jön a
durva rész.
Még 7 perc van indulás előtt. Nézem az órám, a 7 perc inkább nyolc.
Nézem a hölgy gépén az időt 3 perc múlva indulási idő, átbillenek a
másik pénztárhoz, látom 4 perc az indulási idő. Közben mögöttem morgó
utasok. Mondthatná valaki, hogy ugyan, az órád rosszul járt és ennyi.
Van egy kis gond: nagy szerelmese vagyok az óráknak, pontosabban az
atomóráknak. A kezemen egy egyszeru Casio Twincept van, ami még nem
fogad szinkron jelet. Így előtte lévő napon a worldtimeserver.com
szoftverével szinkronizáltam a PC-m órajelét, majd rögtön az órámat is
hozzá. Az órám havonta 10 sec-et szokott sietni, ismétlem havonta...
Amikor leesett, hogy a k*rv*a MÁV, k*rv* állomásán nemcsak a nagy óra,
hanem a számítógépek sem mutatták a pontos időt, hát akkor azt mondom,
hogy nana. De az, hogy a kib*sz*tt gépek nem mentek szinkronban, hát
elpattant az agyam. Szóltam a hölgynek, hogy ugyanmár nézze meg a
gépeket, hogy az egy dolog, hogy nem pontos, de nem is szinkronban megy.
A hölgy megnézte, és láttam a megdöbbenést az arcán. Nem kért elnézést,
a vonatot időközben lekéstem, mert ugye a "-rendszer zárt". Kértem egy
jegyet a 2,5 óra múlva induló vonatra. És életemben elősször
megkérdeztem, hogy hol van a panasziroda. Mondták, hogy fenn. Ha már van
időm, gondoltam mérgesen, akkor megkeresem, és bejelentem, hogy mekkora
idióta dolog ez. Felkocog az állomásfőnökségfélébe, ahol benyitok és
riadt, középkorú hölgyek óriási számadás/leltári/könyvelési? könyveket
(szerintem egy oldal kb. fél méter széles) emelgetve lapoznak és írnak
bele. Udvariasan kérdezem, hogy ki tud nekem segíteni, udvariasan
válaszolnak, hogy mondjam el. Mondom a dolgot, és látom, hogy üt és ül a
dolog. Értik, majd mondják, hogy hát ez bizony a túloldali MÁV épületben
van a panaszos hely, oda menjek. Kilépek az ajtón, és a düh mellé
telepszik a döbbenet és a röhej. XXI. században -informatikával
foglalkozom, ebből élek- elég cudar látvány ekkora könyveket látni
forgatni, beleírni, visszakeresni?, rendszerezni.
Séta át. Portán udvariasan kérdik, hogy hováhová. Mondom, panasziroda. A
pofáról a mosoly lefagyott, és átadnak egy kártyát, majd kimérten
közlik, hogy hova és kihez.
Páternoszterrel felfelé. Ekkora végigvillant az agyban Kafka A Per c.
műve. Hűha mondom ez szép lesz. Érkezem a panaszirodához. A legszebb,
hogy balra volt a MÁV Informatika Kft (elvira, és minden csudajó dolog)
irodái, jobbra a panasziroda.
Itt jött a második felvonás.
Asztal mögött 50-es néni, hájjal keretezett nyakkal, vastag húsos
testtel, aranyfukszokkal, gyűrűkkel, nyakláncokkal éppen telefonál.
Legyint, hogy kint várjak. Míg fontos dolgoról beszélt, megcsodálhattam
kintről csodás irodáját. Szocreál bútor, benne néni asztala, mögötte ő.
Asztalon nyomtató, pc, írógép. Mindez úgy, hogy látszik, hogy nem
rendszeresen használja, és gyakorlatilag nincs hely a munkához az
asztalon. Hallgatom a beszélgetést, éppen adja le a megrendelést
valamilyen rockoperához, és erről cseveg egy ismerősével. Végez. Végre.
Bemutatkozás. Leültetés a SZOT üdülős fotelbe. Előadom a dolgot.
Most jön a harmadik felvonás.
Mondja: Miért nem megyek ki fél órával az állomásra előbb? Uh. Elpattant
egy húr. Mondom neki, hogy ugyanmár, nem erről jöttem tárgyalni, hogy
mikor is érjek ki, hanem az órákról és az időről, melyet nem mutatnak
pontosan és szinkronban. Újra, hogy ki kell menni az állomásra időben.
Mondom neki, hogy ez ugye maradjon már az én dolgom, és az én
kockázatom, hogy lesz-e hely, vagy elérem e az IC-t. Végül, magyarázás
után újra mondom neki, hogy az órák nem pontosak, és én még kaphattam
volna jegyet a normális idő szerint, de a gépeik rosszul mutatot ideje
miatt bizony erről lemaradtam. Mondta: Írjon kérvényt. Uh. Gondoltam ad
egy formanyomtatványt, vagy valamit. Kaptam egy A/4-est fehéren. Majd
leírtam: Kérvény. Alulírott X.Y. (an, szül.idő.,lakcím, mobil, ) kérem,
hogy szíveskedjenek a MÁV által üzemeltetett időmérő eszközökön (nagy
óra, PC) az időt pontosan és szinkronban mutatni). 1 hónap múlva jött
egy forma levél. Hogy megkapták köszönik, intézkednek, továbbítják.
Semmi sincs benne arról, hogy mi volt a panasz.
Ha majd mész valahová, akkor nézd meg az órákat. Vigyél magaddal egy
másodperc pontos órát, és látod majd, hogy mennyire nem megy a pontos
idő megmutatása még mindig.
Szánalmas. Ha már a GM miniszternek a vitorlázáshoz van egy szuper órája
(egy képen láttam egyszer, legalább fél millió forint), akkor ő nagyra
tartja gondolom én a pontos időt, a pontosságot.
Kérdéseim:
1. Miért nem mennek szinkronban és másodperc pontosan a MÁV gépein azóta
sem az órák?
2. Miért nem megy az összes MÁV óra az összes vasútállomáson másodperc
pontosan?
3. Miért nem indítják a vonatokat másodperc pontosan legalább a
kiindulási állomásról?
4. Miért nem lehet a forgalomirányító baktereknek legalább egy
szolgálati órát adni, ami szinkronban van egy atomórával? Nagy tételben
olcsóbb, ezen kívül, ha elvesztik, akkor az árát le kell vonni a
bérükből duplán, ha nem pontosan indít, akkor pedig indításonként 10%
bérmegvonás. Szerintem fejenként 10.000 vagy 15.000 Ftból el lehetne
intézni.
5. Miért érzem az azt istentelen igénytelenséget, és mindenbe
beleszarást néha egyes MÁV os embereken? Főleg a baktereken? A kalauzok
mostanában normálisak, ővelük nincs rossz tapasztalatom.
6. Nem lehetne elintézni, hogy ha már késnek is a vonatok, akkor
legalább pontosan tudják a vasútasok is, hogy mennyit is késnek azok a
közlekedési eszközök, melyeket ők üzemeltetnek?