Sokszor kapunk leveleket, hogy drága a jegy, miegymás, de végre jött egy tényleg jó javaslat!
Holnaptól szavazhattok erre.
Kedves Szerkesztő!
A minap utazási irodában a mellékelt brossurát nyomták a kezembe. Áttanulmányoztam, röviden összefoglalva az osztrák vasút alábbi akciójáról van szó.
Kapok INGYEN (!) és bérmentve a kupon érvényesítésével 50%-os kedvezményre jogosító utazást - AUSZTRIÁBAN! Ha pedig állandó, egész évben és korlátlan 50%-os jegyvásárlásra jogosító kártyát szeretnék, mindösszesen az ottani minimálbér kb. tizedét kell kifizetnem Eszembe jutott a MÁV Start/Stop most ki tudja milyen Zrt. vagy Bt. Folyton azon sírnak, hogy veszteséget termelnek, kevés az utas - bár a vagonok zsúfolásig teltek. Az eszükbe sem jutott, hogy az ÖBB-től minimális költségen le lehetne másolni az ötletet? A MÁV persze nyilván nagyon elégedett, nem is olyan régen az origo.hu oldalon büszkén jelezte egyik vezetőjük, apróbb hiányosságokon kívül az égadta világon semmi gondjuk nincs, nem is érti, mit háborognak az utasok. (Ha egyszer netán lapátra teszik és elvész az összvonalas, 1. osztályra szóló éves bérlete, amely családja valamennyi tagjának természetesen szintén ingyen jár, talán eszébe jutnak e sorok, hogyan is lehetett volna minimális befektetéssel pluszbevételeket csinálni.)
Most tépelődöm. Egyszerűen nem fér a fejembe, hogy az osztrák vasútnak ez hol éri meg - mert nyilván megéri (!) , a MÁV-nak meg miért nem? Ráadásul még csak nem is időszakos, vagy szerencse elemmel társított akciót hirdetett az ÖBB. Nincs benne ún. apróbetűs rész, tele olyan kivételekkel, amelyektől egy rendes magyar reklám hemzseg és végeredményképpen amit nyer az ember a réven, azt elveszti a vámon. Nem. Egyszerű, tiszta közérthető a kedvezmény. Sőt! Megérte kiadni magyar nyelven is
Arról lehet szó, hogy a MÁV nem is akar kedvezményeket adni, hiszen jelenleg is csak az utasok 18%-a vesz teljesárú jegyet, gondolják, elég ez. Persze látom sötét jövőnket, kijön egy ehhez hasonló kártya itt is, csak épp nem 100,- euro lesz az ára, hanem 500,- a jövedelemkülönbségek figyelembevétele nélkül. Így meg a kutyának sem kell majd, és jön megint a sajnálkozás, hogy hát ők megpróbálták El kell ismerni, valamit tudnak ezek a sógorék ott, tőlünk nem is olyan messze, itt a szomszédunkban. Ha valakinek netán hasonlónak tűnnek az árak, igen jól látják, nem tévedés, már majdnem ugyanennyibe kerül nálunk is a vonatozás - igaz akció nélkül és â01Eaprócskaâ01D színvonal-különbséggel, kevéssel vagyunk lemaradva, de hát ez van, talán 100-200 év múlva majd megmozdul itt is valami.
Német/svájci barátaimmal képtelen nagyok megértetni, hogy kis hazánkban ilyen és ehhez hasonló kedvezmények miért nincsenek. (A Hungary Card sem éri meg igazán - a kísérőnek legalábbis tuti ráfizetés. Számukra értelmezhetetlen a BKSZ vagy BEB bérlet is - jó lenne eldönteni mi a neve! - , mivel kint úgy működik a rendszer, hogy nem kell plusz felárat fizetni a vasút használatáért.)
Még valami: mi az oka annak, hogy egy Bp.-Üllő távolságra eladott 30 km-es bérlet, kizárólag egy, azaz EGY vonalon érvényes? Ez kint, tőlünk nyugaton úgy működik, hogy a 30 km a kiindulási állomástól bármerre leutazható! Ennek tudatában kéretik megítélni a bérletjegy árát Csak a miheztartás végett, Svájcban a Basel-Eptingen távolság 32 km, a teljesárú havibérlet mellyel taxi és hajó kivételével mindenre fel lehet szállni az egész kantonban, átszámítva 10 385,- FORINT, azaz tízezer-háromszáznyolcvanöt. Nem tévedés, a www.tnw.ch oldalon leellenőrizhető. Ennyire drága Svájc vagy olcsó. Mondanom sem kell, ilyen árak mellett mindenkinek van bérlete, a közlekedési cégeknek pedig bevételük van.
Addig is itt van az ÖBB akciója, gondolom ennyi reklámot megérdemelnek, ha másért nem, legalább a szolgáltatás színvonaláért és az ötletért cserébe. Mi meg majd irigykedünk innen a Lajta túloldaláról, csorgatjuk a nyálunkat ilyen és ehhez hasonló akciók után és â01Esajnáljukâ01D a MÁV-ot, amikor megint veszteségekről, gazdaságtalan működésről, bevétel-csökkenésről tájékoztat. (Halkan és zárójelben: itt a lehetőség, jó reggelt, talán még nem késő meg lehetne próbálni növelni a bevételeket - akár ilyen módon is!)
Lehetne erről itt egy szavazást tartani? :)
Üdv!
Az Utas