Először és utoljára hangzik el politika a blogon.
Miért nem kell pártpolitika?
Mi is történt egy éve? Akkor még nem tudtuk, hogy ez lesz az az időszak ami sokat elmond igazságról, hazugságról. Mert hát öszödön már elhangzott: elég volt a hazugságból, igazat kellene mondani. De mi még nem tudtunk róla. Igaz, a hirtelen jött nagy igazmondást sem láttuk. Mondjuk azt azóta sem, egyik oldalról sem. Ellenben tudjuk, hogy melyik párt szerint nem volt hazugság a 2 forintos kenyér ígérete a 94es választási kampányban. Érdekes módon, aki megígérte, az tudja, hazudott. A másik inkább mégis védené, mert ha itt az emberek megtudják, régóta hazugság van...Nem mintha, ne tudnánk, de azért mégsem kell megmondani nekünk. Tudjuk, hogy akadt üres papír bizonyítékként, tudjuk, hogy sok más dolog történt, de nem jó a szemünkbe mondani, hogy igen ez megtörtént. Pedig... ott volt a kész érv, ha az ellenfelünk szerint a hazugságot legitimálja a másik fél tisztességtelensége, akkor bizony védhető lett volna ez is. Ha lenne igazmondás azóta. No nem csak a 2 forintos kenyér miatt. Hanem azért is, mert a 90es évek elején akadt olyan, hogy egy hosszú ideje meglévő társasházi lakás frissen megvett kacsalábonforgó palotává változott, amit a pár utcával arrébb lévő Hegedűs villával lehetett illusztrálni. Azt hogy kinek van igaza elsősorban azon lehetne lemérni, melyik oldal kezd el igazat beszélni. De ez eddig még nem nagyon akart megtörténni.
Addig marad árokásás, gyűlölet, hazudozás, zsigerből fikázás. Mert ha valamire azt lehet mondani, hogy "szar", vagy azt, hogy fejlődik és nagy eredmény az jó. Egymást szidni is jó lehet a pártoknak, megvan az ellenség: Kire nem. A gond csak az, hogy nem vezet a megoldáshoz. Mi pedig megoldást szeretnénk. Itt, és most, leginkább a vasúttal kapcsolatban.
Adóforintok
Kérem szépen: Tudjuk, itt magasabb az adókulcs, mint Németországban, erre lehet bátran mondani: "szar", meg azt is, hogy javul a költségvetés helyzete, de azt nem lehet elmondani, hogy miért is kell ilyen magas adókulcs, mert akkor az emberek nem tudnának nagy fejlődést várni, és nem is örülnének a nemzeti ünnep milliárdokért vett mákos bejglijének, pláne nem az abban lévő mazsolának. A közitézmények fenntartása Magyarországon sem olcsóbb. Amennyivel kevesebb megy el egy fő fizetésére, annyival több megy el a korszerűtlen eszközök, berendezések miatt. Ráadásul sokszor annyival több munkaóra kell a feladathoz. Ha ehhez hozzátessük, hogy a lemarads behozásához sok beruházás kell, és sok adósságot kell visszaadni, ismerjük azt a fgalmat, hogy volumenhatékonyság, rájöhetünk: Sokba kerül egy magyar ember az országnak.
Ha az ezt a pénzt megteremtő, megtermelő adózók aránya hasonló is lenne, mint tőlünk nyugatabbra, akkor is egy kicsit több pénzt kellene befizetnünk, egy kicsit kevesebb fizetésből: Ergo, az adókulcs feltétlenül magasabb kell, hogy legyen. Nincs ha, nincs de, és nincs kitérő ez alól. És nincs igaza annak sem aki adócsökkentéssel akar bevételt maximalizálni.
De igaza van annak, aki szerint több embernek kellene adóznia, és akkor majd egy embernek kevesebbet kell. Csakhogyaki évek óta nem fizet adót, az kevesebbet sem fog befizetni. Amióta 25% helyett 20% áfa van pár műszaki cikken, azóta is ugyanúgy külföldön rendeljük, ne kelljen Áfát fizetnünk. Pedig nem csak az Áfa lenne a miénk (mint közpénz), hanem a magyar kereskedő is jobban megélne, ő is adót fizetne. Az üzemanyag árának csökkenése is javít a gazdaság versenyképességén.
De a lényeg: Több embernek kellene dolgozni. Hasznos munkát végezni és adózni. Mert a közpénzen végzett felesleges aktatologatás kapcsán: hiába adózik a hivatalnok, nem befelé jön a pénz, hanem kifelé megy. Méghozzá elég gyorsan. De valamiért nem akar bejönni ide a nagytőke, és nem csak az adó miatt. És nem csak az adó miatt nehéz válalkozni.
Látens munkanélküliség, struktúrális munkanélküliség
Magyarországon alapvetően 2 komoly gond van. Egyrészt nagyon sok olyan ember van akinek állása van, de hasznos munkát nem végez. De a politikának jobb, ha mégsem munkanélküli. Az informatikai fejlesztés az önkormányzatnál trükkös dolog, ha jól sikerül nem lesz a faluban 2-3 embernek munkája. Nem szabad, hogy jól sikerüljön, mert mi lesz Marival, Julissal, és Ágicával? Ergo: Inkább megkönnyítik a várakozást azoknak akik gyerekre vigyáznak: Addig játszon a gyerek valamit, költsük a fejlesztési keretet PS3ra. Van ilyen önkormányzat. Mari, Julis, és Ágica korábban varrónő volt, de nem lehet varrodát nyitni a környéken, mert nincs elég varrónő akit fel lehetne venni, és aki 3 faluval messzebb lakik azt már nem lehet ingázásra bírni, hiába mun mert a tömegközlekedés a múlt igényeihez alkalmazkodik, és nem a jövőhöz. Vehetünk kínai árút, és támogahatjuk az ottani gazdaságot. Ebből sem nálunk adóznak. Ha pedig a varroda megélne a helyi piacból, máshova is el tudna adni, fejlődni tudna... A történetet ismerjük.
Persze, hogy a fiatal lányok se legyenek munkanélküliek, míg elindul egy varroda, ők meg tanulnak, egyiptológusnak. Ugyan sem nekik nem lesz hasznuk belőle, sem nekünk, de legalább kevesebb a munkanélküli. Igaz az embereket kivontuk a munkaerőpiacról, ami nagyon káros. Aki nem hiszi, nézzen utána az EU foglalkoztatás politikájában. (Participációs arány)
De miért nem dolgozik a ...
Mert röghözkötött, máshol van lakása, rajta hitel amit fizetni kell, nem tud költözni máshova, mert ha bérbe adja a mostani lakást, abból sem tud bérelni egyet máshol (adók miatt) és különben is, ki költözne oda... Ergo,elhibázott döntés a röghözkötöttséget támogatni, legalábbis ha jól működő gazdaságot akarunk. Ha stabil választókörnyezetet, és ezzel könnyen "irányítható" eredményeket, akkor jó lehet a röghözkötés modern rendszere.De miért nem lehet ingázni? A válasz egyszerű: hiába kapsz támogatást a bérletre. Ha sűrűn kéne bejárnom Budapestre, hamar kierülne: 8 órányi fizetésért 14-16 óra elfoglaltság. Ebből 8 óra munkában, 4 óra vasúton, némi idő BKVn, némi idő várakozva (a menetrend és a munkaidő nem igazodik egymáshoz), némi idő gyalog. Te szívesen dolgoznál így, ennyiért? És ha szinte csak aludni van időd, hogyan intéznéd a dolgaidat, hogyan lenne családod, stb?
Időnyereség, időmegtakarítás
Nos ezért fontos az, hogy a tömegközlekedés gyors legyen. Ez pedig csak akkor valúsítható meg, ha nem állsz a dugóban. Ergo: Marad a vasút, a metro, és a villamos. Egészen máshogy nézne ki a helyzet, ha lenne megfelelő közlekedés, az út vasúton nem 2 óra lenne egy irányban, hanem csak 1, sűrűn járna az IC (óránként) és lenne idő közben ügyet intézni, lenne térerő. Nem lenne sokkal több idő munkába járni, mint annak aki helyben lakik Menet közben egy kényelmes vonaton a pluszban elvesztett óra fordítható lenne akár étkezésre, akár "munkára", ügyintézésre. Ezért kéne a vasúti reform, ünnepi bejglinek tekintett tüzijáték mazsolája, és hamburgere helyett. Ezért kéne fejleszteni és nem bezárni. És ezért működhet a MÁV Start Zrt. úgy is ahogy más nem: Lehet, hogy szar: De jobb, mintha nem lenne. Az pedig, hogy legyen ugyanúgy jogszabályokból következő állami feladat. Szabálytalanul működni pedig kisebb probléma, kisebb sérelem, mint egyáltalán nem működni.
Csak azt nem értem, miért nem kaphatunk egyszer hamburger alakú tüzijáték helyett megfelelő vasúti fővonalakat? Miért kell a másik párt ellen küzdeni kormányoldalon, amikor sokkal több hasznot lehetne produkálni, és valószínűleg több szavazatot is lehetneelérni, ha a lassújelek ellen küzdenének.
A le a .... párttal, politikussal típusú mondatok kora helyett eljöhetne az az idő, amikor azt halljuk, le a lassújelekkel, és a politika tesz is az ügyben valamit. Mondjuk azt a pénzt amit egymás és saját maguk lejáratására fordítanak, fordíthatnák a lassújelek írtására is. Tudom, ez Magyarországon illúzió.
Egyezzünk meg: Amikor valamelyik pártot szidnánk, szidjuk a lassújeleket, az utazás közbeni munkavégzésre alkalmas vagonokat, a térerő hiányát a vasúti fővonalakon. De ne csak szidjuk, tegyünk is ezek ellen. Az utóbbi példa kapcsán, lehetne pl. aláírást gyűjteni, és eljuttatni a mobilszolgáltatókhoz, a problémás szakaszok listája mellett. Talán történne is valami.