MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Parlagfű helyzet

2007. augusztus 02. - georgejr
Azt ugye tudjuk, hogy a parlagfűhelyzet elég siralmas hazánkban. De sajnos a MÁV sem foglalkozik a dologgal. Tavaly ilyenkor lettem figyelmes arra, hogy Szolnoktól majdnem Békéscsabáig végig kíséri a síneket a parlagfű, de nem olyan jé itt van egy módon, hanem szinte folyamatosan.
Akkor írtam egy levelet a MÁV felé, majd miután 2 hét múlva is ott díszelegtek, ezután panaszt tettem az illetékes földhivataloknál, és lám hamar lekaszálták.

Akkor naívan azt hittem tanult a MÁV a dologból és idén már készül a parlagfű szezonra.
(Megjegyzem nagyon durva parlagfű allergiám van.) De tévedtem.
Tegnap jöttem nagy lelkesen haza és ugyanazokat a kis 'ültetvényeket' láttam díszelegni az említett vonalon.

Kedves MÁV a törvény Önökre is vonatkozik, miért nem tartják be? Ismét tegyek feljelentést?
Hiszen ha meleg van, akkor az átlag vonatokban csak lehúzott ablakok mellett lehet megmaradni. Így a menetszélnek, huzatnak köszönhetően halmozottan vagyunk mi allergiások kitéve a parlagfű pollenjének.

Tavaly jöttem Budapestre egy augusztus végi hétvégén, és a parlagfű pollenjétől olyan szinten begyulladt a a szemem, hogy csak egy hét után láttam rendesen a bal szememre.

Vállalják a felelősséget, ha ez a probléma nagyobb gondot okoz valakinek?

Egyébként kérlek Titeket kedves Látogatóim, hogy ha láttok ilyen ültetvényeket a vasút mentén fotózzátok le, tegyük közszemlére a bizonyítékokat.
Tegnap szerettem volna fotózni, de sajnos csak a telefonom volt nálam és nem tudtam normális fotókat csinálni:(

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr36130511

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

greggrant 2007.08.02. 09:50:13

Nem csak arrafelé, de szinte mindenhol tömegesen áll a parlagfű a sínek mellett. Erre egészében akkora bírságot lehetne kiszabni, hogy a máv fele tárgyi eszközét jelzálog alá kellene, hogy tegye. Dehát, sajnos végső soron az is állam bácsi egyik zsebéből a másikba menne csak

spanyol inkvizíció 2007.08.02. 10:01:23

megjegyzem, hogy ha pedig nem lehúzott ablak, hanem "klíma" van, akkor pedig a helyzet még rosszabb, mert pont az orrod alá nyomja be az onnan behúzott levegőt, jól működő pollenszűrővel pedig én még magyar vonaton nem találkoztam (egy szintén allergiás)

Évimama 2007.08.02. 13:18:34

Azt gondoltam eddig, hogy egyedül én emelem fel szavamat a parlafűerdők miatt, ahol csak lehet. A MÁV vasúti töltései, sínei mellett nem csak a parlagfű virít, hanem a feketeürüm is, melyre szintén nagyon sokan allergiások. Jómagam és családom minden tagja. Ami nagyon érzékenyen ériintett két évvel ezelőtt a 11 éves unokámnál is megjelent az allergia. Évek óta írogatok a MÁV illetékeseinek (válaszra sem méltattak) a kerületi önkormányzatnak a parlagfű és az üröm kaszálásával kapcsolatban. Az önkormányzatnál ígéretüket betatva másnap kaszálnak.
A sínek mellett az egész ország területén ágaskodik a méteres parlagfű, közte pedig az évek óta felhalmozódott szemét. Nagyon sokat vonatozunk (nincs autónk) belföldön és külföldön egyaránt. Látom a különbséget!Elkötelezett környezetvédő vagyok, mindent megpróbálok megtenni ezek ellen a szörnyűséges állapotok ellen, de egyedül nem megy:-(((
Személyesen, több esetben megkerestem az állomásfőnököket. Szinte mindenkitől azt a választ kapom, hogy nincs rá pénz, nincs ember.
Lassan haladunk, de biztosan, kifelé Európából!

Girhes macska 2007.08.02. 13:19:38

Volt kollégám céget alapított a MÁV-területek parlagfűmentesítésére. Ők csak annyit csináltak, hogy indultak a pályázaton, nyertek (mily meglepő, ismervén a kapcsolatokat) és továbbadták alvállalkozóknak a tényleges munkát. Hogy mennyit kaszáltak, nem tudom, de azóta új ház, új kocsi került valahonnan...

Évimama 2007.08.02. 13:27:28

Girhes macska! Jó NAGYOT kaszálhattak:-))!!
A MÁV-nál aljasabb céget nem hallottam még. Ismerősöm meséli, hogy milyen végkielégíteseket fizettek ki olyan embereknek, akik tevékenységükkel (szándékosan nem munkát írtam) növelték a MÁV adósságállományát. 70-80 millkót zebre és léptek tovább. Összefonódások által akövetkező céget is rossz vágányra vitték, de a végkielégítés jött a zsebbe. Jelenleg is jellemzően milliós életbiztosítások, drága autók (még némely középvezetőnek is).
Hát ne is csodálkozzunk, hogy a kulturált utazásra és a környezet védelmére már nem jut semmi!

kzgy 2007.08.02. 13:39:20

Nincs mit csodálkozni ezen: ahol bolygatott élőhely van, ott megjelenik a parlagfű.
A MÁV meg nem valószínű, hogy kaszálni fog néhány ezer kilométernyi vasút mellett.
Megoldás: füvesítés?

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2007.08.02. 13:57:22

Már nem azért, de a kaszálás csak félmegoldás, utána újra kinő a parlagfű, és a többi növény, amire allergiások az emberek... .
Helyette egy másikat kéne alaklmazni, amitől jó sok éven át nem igazán nő ki tőle a parlagfű. Az egyik, a gyökerestől való kiszedés (bár lehet, hogy ez sem tartós megoldás), a másik ha van rá permet, akkor szóják rá ki azt, vagy erre mehetnek a kisérletezések, hogy például valami baktérium megtámadja a parlagfüvet (ha van már ilyen, vagy ehezz hasonló megoldás, akkor alkalmazzák azt). Szóval: inkább hosszú távú megoldásban kéne gondolkodni, a parlagfűmeentesítésben... .

Fedup Sári 2007.08.02. 13:59:13

Ha már egyszer átjárta az alépítményt a sok giz-gaz gyökere, akkor azt nem szabad csak úgy kiírtani, mert akkor lőttek a töltés teherbíróképességének, aztán nézhetünk...

:)

Tibivagyokmeg 2007.08.02. 14:39:06

Kaszalni tenyleg egyaltalan nincs ertelme. Szepen sarjadzik, 2 het mulva meg lehet ismetelni.
Most mar a gyökerestül kitepes is felesleges, mivel mar terem, es ugyanugy millioszamra szetszorodik a termese, mintha ottmaradna. Ha meleg lesz az ösz, meg az is fog teremni.
Az egeszet tavasszal kellene viragzas elött megcsinalni, biztos kvasokba kerül, de legalabb a föbb vonalakon vegigmehetne egy fel vonat, es kiszorhatnak a legolcsobb permetezöszert, ami szepen leegeti.

Amanitin2 (törölt) 2007.08.02. 15:08:30

- Dehát, sajnos végső soron az is állam bácsi egyik zsebéből a másikba menne csak

de lenne némi népnevelő hatása

n0ri 2007.08.02. 15:17:28

Mindig is mondtam, a MÁV a parjagfű legfőbb terjesztője, hiába huzogatom ki, ha felbukkan a kertemben!

Rocko- 2007.08.02. 16:00:22

a vonat két szélére 1-1 darab, 2 méterre kinyúló kasza, oszt viszlát!

Évimama 2007.08.02. 16:25:29

Halottam, hogy a kecskék szeretik a parlagfüvet.
A parlagfűvel táplálkozó kecskék teje pedig gyógyítja az allergiát. Ez is egy megoldás lenne! Melléküzemágat létrehozni a MÁV-nál kecsketenyésztésre.
Kecske jóllakik, parlagfű eltűnik:-)))

titan 2007.08.02. 16:27:14

Rocko: ja a várakozó utasoknak is viszlát :)

Gobbihilda 2007.08.02. 19:17:47

Rocko: meg a vasútbiztonsági rendszereknek is viszlát. Több más, általam felsorolni nem kívánt dologgal együtt...
Egyébként kérdem én, látott már valaki allergiás parasztembert? Nekem még nem sikerült.
Az egész allergiamizériának az az oka, hogy az ember eltávolodott a természettől, és a környezetét betonnal, fémmel, és üveggel határolja le, afféle kutyaként, amelyik körbepislantja a territóriumát.
A parlagfű olyan gyom, amely CSAK a néhány éve feltört gyepes területeken képes megtelepedni. Ahová a Kárpát-medencében őshonos gyomok újra visszatérhetnek, ott a parlagfű nem képes életben maradni.
Nyilván a Magyar Királyi Államvasutak is eszerint szervezi az űrszelvényben a kaszálásokat.
Régebben, amikor vonattal utaztam, nem láttam ennyi helyen a nevezett gyomot, igaz nem láttam ennyi elhagyott termőföldet, ipari területet, miegymást sem.
Az ezelőtti időkben a gőzösök megoldották a dolgot. Egy pár éve még olvastam arról a lapokban, hogy ezen, és ezen a vonalon gyomirtást végeznek x napig ne is legeltessen, kaszáljon a közelben senki sem. Ezekről mostanság nem látok semmit, nyilván azért, mert a dübörgő gazdaság, és annak jeles(?) vezetői nem kívánnak erre pénzt fordítani. Hogyisne, még kevesebbet lehet zsebre tenni!
A MÁV pedig inkább a felső vezetésnek, meg a szakszervezeti vezetőknek fizeti ki azt, amit egy valamire való Szakember(!) röstellne felvenni ilyen szolgáltatási színvonal mellett. De sajna a Társaság vezetői közül csak hosszas keresést követően lehetne találni olyat, aki vasutas volt az elmúlt 20-30 évben. Mind olyan figurák vannak döntéshozó pozíciókban, akik életükben csak képen láttak igazi vonatot.
Emellett valószínűleg a vasúti közlekedést, mint olyat, gyakorlatilag nem használják, mert a seggük alatt van a MÁV hivatali gépjárműve, céges üzemanyaggal. Emellett nem beszéltem a Cég által fizetett telefon és egyéb költségekről sem.

Évimama 2007.08.02. 20:19:34

Gobbihilda igazad van, látom te is tájékott vagy a MÁV-val kapcsolatos dolgokban.Én emlékszem még arra gyermekkoromban (régen volt!), hogy a kis települések állomásfőnökei nyírták a füvet, rendben tartották az állomást, virágok díszítették az állomás oszlopait. A töltések mentén pedig szorgalmasan kaszáltak a paraszt emberek. Vitték a jószágnak a szénát. Diákmunkában, gimnazistaként mi is mentünk pályát takarítani, gyomot szedni.
Ma már kinek van kaszája?
Hol mennek el a diákok szemetet szedni diákmunkában?
Nincs aki megszervezze a MÁV-nál sem és sehol az országban a gyomírtást, a szemétgyűjtést.
A MÁV-ról még annyit, hogy volt egy vezetőgárda, akik miután majdnem tönkrevágták a MOL--t nagy végkielégítéssel a zsebükben átnyargaltak a MÁV-hoz. Gondolhatjuk, hogy ott nem a parlagfű kaszálása volt a legnagyobb gondjuk! Igyekeztek olyan rosszul dolgozni, hogy a végkielégítésüket újból felvehessék és továbbálljanak. Meg is tették.. Ezen a pénzen fél Magyarországon ki lehetett volna írtani a parlagfüvet.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.08.02. 20:35:55

Gondolom a szénanátha kifejezés (ugyanerre a betegségre utal) is a modern városi ember találmánya :) Vagy mégsem?

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2007.08.02. 20:38:16

Érdekes módon a MÁV idén is elindította a közmunkaprogramot, melynek a parlagfűmentesítés is a része. Még május végén faggatótam kicsit a kommunikációs igazgatóságnál a program ügyében, ezt küldték válaszul:

"Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója és Kiss Péter, szociális és munkaügyi miniszter még 2007 februárjában írta alá azt az együttműködési megállapodást, mely szerint a MÁV Zrt. és a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium (FMM) 2007-ben is elindítja a közmunkaprogramot a vasútvonalak megtisztítására. A vasúttársaság a költségek 50 százalékával, idén már 500 millió forinttal járult hozzá ehhez a fontos programhoz. A szükséges pénzügyi fedezet másik felét a Közmunkatanács, a Foglalkoztatási Alap, a Környezetvédelmi Alap és egyéb térségfejlesztési források biztosítják. A közmunkaprogram keretén belül csak a Balaton térségében idén 125 ember vesz részt a programban. A közmunkaprogramon túl, a vasúttársaság március és október között a vasúti pálya mentén és az állomásokon kaszával, kisgépekkel végzi a gyomirtást és a területek gondozását. Ezen munkálatok elvégzésére jelentős, mindösszesen közel 250 millió forintot fordít a MÁV."

A következtetések levonását meghagyom másnak.

Évimama 2007.08.03. 07:01:53

Köszi Ibigoo!
Én már levontam a következtetést.
Optimista vagyok, majd október végén meglátjuk:-)))

titan 2007.08.03. 15:17:23

Optimista vagyok én is. Egyébként összekapcsolnám egy másik témával :) Erre IS be lehetne fogni a firkálókat...

Évimama 2007.08.04. 08:28:58

titan igazad van, csak ahhoz előbb el kellene kapni őket. Kamerákkal, gyakori, éjszakai ellenőrzésekkel stb.
2005-ben kinn jártunk New Yorkban. Ma már radikálisan lecsökkentek a falfirkák Manhattanben, mert a polgármester olyan szigorú intézkedéseket foganasított, hogy nem éri meg rajzolgatni. Kutyapiszok, ha nem szedig zacskóba, helyben 100 dolcsi. Falfirka miatt közmunka és pénzbírság, vagy börtön.
Nálunk ez csak álom:-)))

Zotya 2007.08.04. 16:01:07

A közmunka program tavaly is megvalósult, és idén is folyamatban van. De sajnos ez az még mindig kevés. Mondjuk ha a tendenciákat nézem, parlagfű ügyben mára már sokkal jobb a a helyzet, mint pl. 3-4 évvel ezelőtt.
Mellesleg a közmunkaprogramnak van egy nagy hátránya: A közmunkások egy része a közmunka befejezése után visszatér a jól feltérképezett helyszínre és saját célú "munkát" végezve fémgyűjtő akcióba kezdenek...

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2007.08.08. 20:50:37

Mily érdekes, itt egy új, magyar találmányról írnak, igen a cikk 2005-ös, amit még mnidig érdemes elolvasni:
www.delmagyar.hu/szeged/cikk/kilovi_a_vonat_a_gyomokat/113003/
Remélem ez a vonat nem olyan sorsra jut majd, mint a BKV-s sincsiszoló, hogy már csak a múzeumban lehet őket látni... .
süti beállítások módosítása