MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Honnan tudjam?

2007. július 23. - georgejr
Ismét megfigyelhettük a vasuticus kalauzikus egy alfahímjének viselkedését, amikor a közellenség a naivus utascus információt próbál kicsikarni....


Tisztelt Címzett!

Észrevétellel szeretnék élni a 2007. július 20-án, Budapest - Nyugati pályaudvar és Szolnok útvonalon kialakult helyzet ügyében.

Péntek délután 18 óra 15 perckor értem ki a Nyugati pályaudvarra, ahol meglepődve tapasztaltam a hatalmas tömeget és kevésbé meglepődve a csarnok épületében uralkodó fullasztó hőséget. A 18 óra 40 perckor induló Hírős IC vonattal szerettem volna Albertirsáig utazni, ez a vonat a központi táblán ki sem volt írva. A 18 óra 20 perckor induló Albertirsáig közlekedő vonatra 20 perc késés volt kiírva, amelyet 18 óra 50 perckor 40 perc késés váltott fel. Jelzem a szerelvény a csarnokban tartózkodott, viszont felszállni senki sem mert az információ hiánya, illetve az elviselhetetlen, levegő nélküli körülmények miatt. A hangosbemondó pár alkalommal elmondta, hogy felsővezeték szakadás, illetve műszaki okok miatt a szerelvények bizonytalan ideig nem közlekednek. A főpénztárak mellett lévő információ kb. ¾ 7-ig állta a rohamot, majd bezárt, ezután tájékoztatást senkitől nem kaptunk. A hangosbemondó ekkora olyan halk lett, hogy senki nem értette, közben a tömeg egyre nagyobb lett, egyre többen várakoztunk a csarnok alatt és azon kívül is. A hőmérséklet kb. 43-45 fok körül lehetett, ülőhely nem volt, így ácsoroghattunk a fullasztó melegben, egy olyan napon, amelyet a hírekben csak úgy emlegettek, hogy „amióta hőmérsékletet mérnek Magyarországon, ígyen meleg még nem volt”. 19 óra után beérkezett egy IC szerelvény, valamit mondott be a hangosbemondó, de még sejteni sem lehetett mit is szeretne a tudtunkra adni. Ekkor bementem a csarnok alatt lévő információba, ahol két hölgy illetve számos utastársam volt. Az udvarias „Jó napot kívánok!” köszönésemet a MÁV dolgozói nem viszonozták, ami a kisebbik probléma, el kell fogadnunk így 2007-ben, hogy vannak olyan munkakörök, illetve személyek ahol a köszönést nem viszonozzák. A probléma igazán ott kezdődött, hogy tisztelettel megérdeklődtem, a most beérkezett IC szerelvény mikor és hova indul tovább: az egyik hölgy válasza a következő volt: „Bemondták, nem? A fékpróba után Szegedre indul.” Erre udvariasan felhívtam a hölgy figyelmét, hogy mivel a csarnokban jelentős embertömeg gyűlt össze, a bemondás eleve halk volt, nem igazán hallani semmit. Megjegyzem a fülem, tökéletesen működik, amelyet igazolhatok a pár hete elvégzett orvosi vizsgálattal. A hölgy válasza: „Itt nagyon jól lehet hallani.” Tántoríthatatlanul érdeklődtem, hogy a Szegedre menő IC Albertirsán megáll-e? A hölgy gyorsan elkezdett lapozni egy menetrendet, de a vonatot nem találta benne – mivel egy pillanatra sem nézett bele a menetrendbe - csak gyorsan lapozta, majd rávágta, hogy megáll. Ehhez csak annyi hozzáfűznivalóm lenne, hogy a hölgy vagy a Villámolvasás módszerével büszkélkedhet, ebben az estben minden elismerésem és szívesen venném, ha megosztaná velem a tapasztalatait, vagy csak megunta a keresgélést és arra vágyott, hogy ne kérdezősködjem tovább. Ennek ellenére udvariasan megköszöntem a segítséget és egy viszontlátásra köszönéssel elbúcsúztam, mivel úgy gondolom Európának ebben a részében így szokás, igaz a két hölgy most sem köszönt.

Ezután a szerelvény mellett várakoztam, megpillantottam egy jegyvizsgálót, aki mozdonyvezetővel váltott pár szór, majd a szerelvény végé felé haladt. Megörültem, hogy egy illetékest találtam, az udvarias köszönésem után megérdeklődtem, ez a szerelvény Albertirsa állomáson megáll-e, a kedves jegyvizsgáló válasza „Honnan tudjam?” volt. Később ez a jegyvizsgáló ellenőrizte a bérletemet a szerelvényen, ebből gondolom, hogy talán volt információja a vonat indulás előtt a megállóhelyekről. Ekkor már 19 óra 30 perc körül járt az idő, a hangosbemondó szerint Albertirsára indul egy szerelvény, és a szegedi IC is hamarosan indul, igaz, azt nem mondta be, hogy melyik állomásokon fog megállni. Mivel a most aktuális menetrend szerint a szegedi IC-k megállnak Albertirsán bíztam a szerencsémben, hogy a szerelvény meg fog állni. 19 óra 45 perckor el is indult a tömött szerelvény a Nyugati-pályaudvarról, majd szerencsésen megállt Albertirsán.

 

Észrevételem a következő lenne:

 

  1. A tájékoztatás miért nem lehet megfelelő színvonalú és korrekt?
  2. Mennyiben lehet számomra érdekes, hogy a vonatra várakozók tájékoztatására elmondott szöveg a csarnok épületben nem, viszont az információs helységben jól hallható?
  3. Miért jelent gondod egy információban dolgozónak és egy jegyvizsgálónak válaszolni a feltett kérdésre?
  4. Miért szerepel a Máv ZRt. Kommunikációs Igazgatóság  2007. július 19-i közleményében „A személyszállító vonatok utasainak - amennyiben vonatuk előre nem látható okok miatt (műszaki zavar, vis maior) tíz percnél többet várakozik - ásványvizet biztosít a MÁV-START Zrt.” (Forrás www.magyarorszag.hu) Ha ez nem történik meg?
  5. Amikor napok óta hőségriadó van országszerte több száz ember ácsorog a forró pályaudvaron víz nélkül. Ilyenkor nem érzi úgy az illetékes, hogy a várakozóknak némi innivalóról gondoskodjon?
  6. Ha a nem korrekt utastájékoztatás miatt nem a megfelelő vonatra szállok fel a felmerülő költségeket ki fizetni?
  7. Ezért a szolgáltatásért miért fizessek havonta 36.000.- Ft-ot?
  8. Az Európai Unió területén szigorúan szabályozzák az élőállat szállítás feltételeit is, ehhez képest Magyarországon kritikán aluli a személyszállítás, mivel a napi 10-15 perc késés már fel sem tűnik, sajnos ez mindennapos tény, akár hideg van akár meleg. Ehhez jön a koszos, büdös, forró szerelvényen való utazás, nagyon sok esetben csak állóhelyen.

 

Véleményem szerint a megértő, empatikus emberek táborát erősítem, de a pénteki információ hiány és kellemetlenségek túlmennek már minden határon.

Szeretném azt hinni, hogy a vonatközlekedés napról napra fejlődik, a szolgáltatás színvonala erősödik. Sajnos a mai tapasztalatom ennek ellentmond, mivel ma reggel 6 óra 5 perckor Albertirsáról Budapestre közlekedő szerelvényre 40 perc késést mondott be az állomáson lévő információ. Természetesen megértem, hogy a természeti csapásokat (hőség, havazás, árvíz, stb) nem tudjuk befolyásolni, de ettől még az utasokat emberszáma lehet venni, megfelelő módon lehet tájékoztatni és a vonatok  alapvető tisztaságról gondoskodni kellene.

 

Tisztelettel várom az Önök észrevételét ez ügyben. 

 

Jelen levelemet a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak és a Nemzeti Közlekedési Hatóság Közép-magyarországi Regionális Igazgatóságának is elküldtem.

 

Budapest, 2007-07-23

 
Üdvözlettel:

 

Bernadett

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr79123610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Réka ‎ · http://blog.rekafoto.com/ 2007.07.23. 14:57:35

Örömmel látom, hogy sok ilyen levél születik a MÁV részére. De változást egyelőre nem remélhetünk.
Szintén pénteken történt, hogy a Keletiből utaztam volna haza. A főtábla 30-80 perc késést jelzett az összes vonatra, így felkerekedtem és felültem az Örs vezér térről induló Volánbusz járatra, amely potom 525 forint fejében kényelmesen hazavitt. A jegyet megőriztem, majd szombaton befáradtam az ügyeletes tiszhez és visszakértem a pénzemet, amelyet a tűrhetetlenül nagy késés és az elviselehetetlen körülmények között voltam kénytelen kiadni - a 18.000 forintos bérletemen felül.

Leírni nem tudom azt a pökhendiséget, nemtörődömséget, lekezelő modort, amellyel a kérésemet elutasították. Leplezetlen undorral csapták elém a panaszkönyvet, 30 nap múlva válasz, stb. Valahogy nem számítok érdemi válaszra, azt viszont már tudom, hogy akár perelni is fogok ezért a 'hatalmas' öszegért, mert jobb helyeken 30 perc késés felett a taxidat is kifizeti a vasúti társaság. És ez így nem mehet tovább...

alga 2007.07.23. 15:16:09

hát igen...egy időben jártam vonattal, de ha tehetem, inkább más lehetőséget keresek, mert mint ahogy a levél is leírja, sajnos még köszönni sem mindig képesek(sajnos én is tapasztaltam; az udvariasság is hiányzik sokuknál) a késések, a "remek" utastájékoztatás meg egyenesen fájnak...szeretem a vonatokat, de a mávot nem. :(

Valaki más 2007.07.23. 15:37:17

Én imádok vonatozni, de jelen körülmények között még alternatívaként sem kerül fel.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.07.23. 16:10:31

bernadett: A megértő és empatikus emberek tábora kapcsán: Egy késés esetén kivel érdemes közösséget vállalni?

a.) A MÁVval.
b.) Az idős emberrel akinek az ilyen várakozás bizony igencsak egészségtelen

Ha egy boltban átvernek, mi a helyes taktika:

a.) Nem balhézni az eladóval, mert ő csak alkalmazott
b.) Balhézni vele, mert ezzel más embereket védesz meg a problémától.

Ha a kalauz, információs, eladó, stb. sértve érzi magát, nagyon kedvesen is el lehet magyarázni: itt ő egy olyan céget képvisel ami tisztességtelen volt, ha nem tetszik, hogy ő az arcát kénytelen adni ehhez, akkor a céggel szemben ő is felléphet, ott a szakszervezet, joga van sztrájkolni, stb. és azt majd megérted.

Ha a törvény olyan jogot biztosít amivel egy fogyasztó "visszaélhet", jobbat követelhet mint amiért fizetett, empatikus tudok lennie a forgalmazóval, szolgáltatóval és képviselőivel.

Ha azonban nem akarnak jól olgozni, embereket vernek át, és károsítanak meg, akkor nem tartom őket többre.

MIért? Mert az, hogy a MÁVnál így dolgozva, ebben résztvéve veszik ki a nyugdíjas zsebéből az utolsó 500 forintját (ha nem akarsz rosszulleni iszol haalmas felárral, az áldogálló vonaton csak tőlünk vásárolhatsz), és mindezek közben hazudik, az nem sokkal jobb, mintha ellopná ezt a pénzt. Aki mindennap számos ember, köztük nyugdíjasok, fogyatékkal élők, nagycsaládosok, szegény emberek, betegek, kismamák megkárosításában tevékenyen részt vesz, tudja azt, hogy az ő lustasága, szakszerűtlensége miatt bárki rosszul lehet a fentiek közül, de nem érdekli kinek miben árt, milyen károk okozásában vesz részt, az a szememben nem jobb ember mint bármilyen bűnöző. Egyszerűen egy utolsó mocskos féreg.

Dög meleg van a vonaton, nem lehet lehúzni az ablakokat, a kalauz nem jelenti a problémát, nem érdekli, bárki rosszul lehet, nem érdekli kinek mi lesz a dolga, az érdekli, hogy ha jelenti, vagy a rossz fékt, balesteveszélyt jelenti, stb. nem kap prémiumot.

Az utas egészségét, életét, jogos elvárásait le se szarja, mert ő akkor kap prémiumot, ha kötelességet szeg, ha becstelen és neki ez a fontos.

VELE legyen valaki is empatikus vagy a szerencsétlen pórul járt utassal?

Érdemes erre gondolni akkor, amikor empátia kapcsán nem vered ki a balhét, vagy próbálsz "leállítani" szép szóval másokat akik megtennék.

Fedup Sári 2007.07.23. 17:05:19

Én Bernadettet és TheElffet is teljesen meg tudom érteni, tkp. mindkettejüknek igaza van.

Mjumm, hajrá!

Adani 2007.07.23. 18:25:15

Egyébként volt már úgy, h a kallernak szóltak, h már megint késett a vonat, és tegyen valamit. Kérdezte, h mégis mit tegyen, nem tudja miért késik és nem miatta?
De hát neki kell jelenteni ha a vonat késik, legyen szíves tegye meg. Erre csak legyint, h szokta jelenteni, de akkor sem történik semmi.

8Gbit 2007.07.23. 22:01:54

Sziasztok!

Én is mindennaposan olvasgatom ezeket a sztorikat. Nekem is elég sok negatív tapasztalatom van a MÁV és különböző alcégeivel kapcsolatban. Csak Nekem felmerült a kérdés, hogy ilyen szutyok céget én is tudnék csinálni, csak kérdés,hogy én megkapnám-e, mint "becsületes vállalkozó" a személyszállítási engedélyt!!! Magunk közt szólva kötve hiszem. Másrészről az állam meg nem fogja saját cégét bünetetgetni, abban senkinek semmi haszna ( mármint nem lehet lopni belőle ). Ott van a GYSEV alig drágább, mint a MÁV és pajtásai és igényes szerelvényei vannak többségben. Ami a mávnál InterCity, az megvan a GYSEV a személykocsijaiban is többnyire ( igaz klíma nincs, de kényelmes ülések vannak, meg lehúzható ablakok - milyen extrák 2007-ben besz*rás. - .
Szó mi szó: A MÁV-nak ilyen hozzálállás mellet semmi keresnivalója nincs a magyar vasúti életben szerintem. A pályák állapota siralmas, a vagonok többsége felújításra szorul és nem tisztításra - az már kevés lenne - . Itt sokáig nem lesz európai vasút!!!

Egyébként szívesen gatyába ráznám a MÁV-ot, nem kis munka, de ha meg is fizetnék...

Na nem ragozom tovább a kérdést, asszem mindenki normális vasútat szeretne...

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.07.23. 22:35:16

Nem a szenmélyszállítási engedély a kérdés, hanem hogy mennyiért használhatnád a pályát...

BaarBeer 2007.07.23. 23:00:29

Kedves TheElf,

Köszönöm a hozzászólásodat.-és mindenki másét is természetesen.
Remélem nem voltam félre érthető. Évek óta utazom vonattal, így "hozzászoktam" a mindennapos késéshez, koszos vonathoz, stb. már amennyira hozzá lehet szokni...
Az, hogy az ember kivel vállal közösséget számomra nem kérdéses, ezért is írtam meg a fenti levelet. Igen az idősek szenvedtek nagyon, sőt láttam pár kismamát is, akiknek szintén nem lehetett könnyű. Nem vagyok egy kiabálós tipus, igyekeztem a pénteki esetben is higgadtan választ keresni a kérdéseimre, de egyszerűen felháborított vagy ha úgy tetszik ez a történet volt az utolsó csepp abban a bizonyos pohárban. Mélységes szomorúsággal tölt el, hogy a MÁV bármit megtehet, bármennyit késhet semmi nem történik, én pedig pl. magyarázkodjam a munkahelyemen, miért nem érek be időben. Nem beszélve az embertelenül magas bérletárakról. Véleményem szerint mind a ketten egy jobb, tisztább, emberségesebb vasutat szeretnénk. Szeretném hinni, hogy ez nem csak álom.

Fedup Sári 2007.07.23. 23:29:36

Csaba82 felvetette, mi kell ahhoz, hogy valaki engedélyt kapjon. A vasúti törvény szerint:

"8. § (1) A működési engedély kiadásának a feltétele, hogy a kérelmező megfeleljen
a) az üzleti jóhírnévvel,
b) a pénzügyi teljesítőképességgel,
c) a szakmai alkalmassággal,
d) a felelősségi körébe tartozó baleseti károk megtérítésére való alkalmassággal kapcsolatos, külön jogszabályban meghatározott követelményeknek."

Namost szerintem -- és ezzel talán ti is egyetértetek -- egy, a MÁV ZRT. alapította cég, azaz a MÁV-START ZRT. a)-c)-nek biztosan nem felel meg. Na jó, állami felelősségvállalással esetleg b)-nek igen.

Üzleti jóhírnév -- hahaha
Szakmai alkalmasság -- muhaha

Aztán:

"(6) Amennyiben a vasúti igazgatási szerv megállapítja, hogy a vasúti társaság nem teljesíti a működési engedély kiadásának valamely feltételét ..., a működési engedélyt felfüggeszti. A felfüggesztés hatálya alatt vasúti közlekedési tevékenység nem végezhető. ...
(7) A vasúti igazgatási szerv a működési engedélyt visszavonja, amennyiben a vasúti társaság a felfüggesztés elrendelésének alapjául szolgáló körülményt hat hónapon belül nem hárítja el."

Tessék már körülnézni, felfüggeszteni és visszavonni!