MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Nyári emlék

2011. október 18. - Vittore.

Swacsa még nyáron küldte be a levelét, amit így a mostani hidegben is érdekes lehet elolvasni. A beküldőnk ugyanis többedmagával felszállt egy Gárdony felé menő vonatra, amiről az elindulása után kiderült, hogy mégsem áll meg Gárdonyban.

Legalább is a kalauz ezt mondta, így Swacsáék Tárnokban leszálltak, majd egy személyvonattal közelítették meg Gárdonyt. A levél végén több kérdés is található, talán a rendszeres olvasóink megválaszolják majd. Íme:

Hi!

Nem vagyok rendszeres olvasója a blog-nak, így lehet h volt már szó az alábbi témáról:

Aug. 26-án - szombaton - délelőtt indultunk volna a Velencei-tóra, Gárdony volt az úti cél. Az Interneten ki is néztünk egy vonatot 11:00 után pár perccel, ami megáll Gárdonyban (itt a gyorsvonatok is tudtunkkal megállnak, tehát ide könnyebb induló vonatot találni), majd a Déliben jegyvásárlás után fel is szálltunk a vonatra.

Rengeteg strandra igyekvő ember, de nekünk még szerencsére hármunknak volt helyünk. Mikor majdnem félúton járunk megjelenik a kalauz, majd mosolyogva megjegyzi a bajsza alatt, hogy ugye tudjuk h nem áll meg Gárdonyban a vonat. Mondom nem tudom, ki volt írva a neten is, hogy ez oda megy, meg máshol se volt semmi figyelmeztetés... hát hogy a felújítások miatt már több mint egy hónapja!!! így megy ez, ez a vonat csak Tárnokban áll meg, vagy Székesfehérváron, a menetrendet meg nem módosították.

Hát frankó, akkor fogtuk magunkat, és leszálltunk Tárnokon, 25 perc várakozás után egy személy vonat elvitt minket Gárdonyba is.

Este viszont ahogy kiértünk a vasútállomásra jött egy Miskolci vonat, amire felszállva azt tapasztaltuk, hogy az meg Tárnokon nem áll meg...

Szóval még mindig nem tudjuk, hogy: 1. átvágott minket a kaller? 2. Ha nem akkor miért csak mi szálltunk le, másnak miért nem szólt? 3. Miért nem módosítják a menetrendet? 4. Az egyik vonat miért tud megállni Gárdonyban, ha a másik igen?

Csá!
Swacsa

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!




Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr833310992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.10.18. 09:54:16

Ha menetrend szerint meg kell állnia és nem áll meg akkor vészféket kell húzni.

karosszékely 2011.10.18. 10:15:11

Augusztus 26. az péntek volt, nem szombat. De mindegy, mert menetrend (Elvira) szerint nem látok vonatot sem 26-án, sem másnap, szombaton, ami 11 után pár perccel indulna a Déliből, és megállna Gárdonyban. Ha a 11:06-kor induló nagykanizsai gyorsvonattal ment, az menetrend szerint nem áll meg Gárdonyban, Tárnokon is csak a felújítási munkálatok alatt állt meg, június 18. és augusztus 28. között.

(Ritkán járok ezen a vonalon, amit leírtam, azt Elvira alapján írtam. Ha esetleg van olyan infó, ami ott nem szerepel, vagy nem úgy volt a valóságban, akkor szóljatok.)

lyken 2011.10.18. 11:12:15

@Adani: Melyik menetrend szerint? Ismerős jött hozzánk nemrég. Hazafelé visszadobtam Magyarországi vasútállomásra, ahonnan elmehetett Budapestre.
Namármost. Elvira azt írta, hogy a vonalon egy szakaszon buszos pótlás van. Állomáson senki nem tudott semmit. Kaller úgy tudta, hogy nincs menetközben pótlás. Az infovonal szerint van buszos pótlás, de az csak az egy órával későbbi járatokat érinti. A kollégája szerint(még mindig info vonal), elképzelhető, hogy nem, mert nem update-elték aznap teljeskörűen a rendszert.

Szegény srác verte a fejét a falba, hogy előre megvette vissza is a vonatjegyét.

Snake 2011.10.18. 15:11:31

@Adani: Ha meg pl. vonatszakadás miatt nem áll meg a vezér, akkor büszke lehetsz magadra, hogy balesetet okozol.

Adani 2011.10.18. 16:13:18

@Snake:

Pedig ezt kell tenni, ha nem áll meg a vonat akkor vészfék, a vasutasok szerint is. Hiszen lehet,h pl. a vezér lett rosszul vagy technikai baki van és ugye ha nem áll meg akkor bajok lehetnek. Mi van ha a vezér rosszul van vagy elaludt és a vonat meg robog tovább, mert csődöt mondott az éberségi is? Akkor pedig pont a vészfékhúzás a jó, mert megállítod a vonatot.

karosszékely 2011.10.18. 16:30:58

@Adani: Aztán már csak az a kérdés, hogy a kedves utas jól tudja-e a menetrendet. Mert azzal azért szoktak gondok lenni (mint a fenti példa is mutatja).

lyken 2011.10.18. 18:33:55

@Adani: Nincs valami percenként nyomkodós gomb erre? A menetrend be nem tartása evidensen parasztság, de a vészfék még mindig nem erre van. (Illetve egy utasbarát környezetben nem erre lenne.)

lyken 2011.10.18. 18:35:30

@karosszékely: "Aztán már csak az a kérdés, hogy a kedves utas jól tudja-e a menetrendet."

"...délelőtt indultunk volna a Velencei-tóra, Gárdony volt az úti cél. Az Interneten ki is néztünk egy vonatot 11:00 után pár perccel, ami megáll Gárdonyban..."

Adani 2011.10.18. 19:45:15

@lyken:

Van, de az is elromolhat, meg ugye nem is magyar ember lenne, aki nem találna ki erre is valamit, h magától nyomkodja a gombot.

@karosszékely:

Ha a mentrend szerint (online vagy offline) meg kéne állnia és az utas így nézte ki a vonatot, vagy azt mondták be akkor húzhatja a vészféket elvégre meg kell a voantnak állni. És ugye itt a posztoló az Elvirába írta be, hogy Bp-Gárdony és kiadta ezt a vonatot ,tehát meg kellett állnia.

karosszékely 2011.10.18. 20:09:14

@lyken: @Adani: Elvira szerint nincs ilyen vonat, ahogy korábban írtam. Leírása alapján a nagykanizsai gyorsvonatra szállhatott, ami nem áll meg Gárdonyban, a nyomatott és az online menetrend szerint sem.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.10.18. 20:50:32

@Snake: "Ha meg pl. vonatszakadás miatt nem áll meg a vezér, akkor büszke lehetsz magadra, hogy balesetet okozol." Ezt a mondatot így nem tudom értelmezni, kifejtenéd bővebben, hogy
a, mit értesz vonatszakadás alatt.
b, miképpen okozhat a vészfékezés balesetet.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.18. 21:06:25

@Snake: Vonatszakadás esetén ha akar, ha nem akar, megáll. Tudod légfék, légvezeték, nyomáscsökkenés, kormányszelep,....

Adani 2011.10.18. 21:12:24

@SomyTomy:

Vonatszakadás akkor van ha valahogy egy összeillesztés megadja magát és a kocsik összekapcsolása szétcsúszik, így a mozdony lehagyja a szakadás utáni kocsikat. Ezért is találták ki a zárlámpát meg a zártárcsát, amit a legutolsó kocsira kell tenni, ha nincs az utsó kocsin zártárcsa akkor a vonat szétszakadt valahol. De ez ma már elég ritka dolog. Megaztán gondolom vonatszakadás esetén is az az eljárás, hogy meg kell állni.

lyken 2011.10.18. 21:22:50

@Adani: Elmúlt félév tapasztalatai alapján az Elvira is kezd olyan lenni, mint a papíralapú menetrend. Amit ugye év elején kinyomtatnak, aztán...

@karosszékely: Jogos, tényleg nincs ilyen vonat. Viszont ha Kelenföldről ment, a 11:06-os délis Nagykanizsainak ugyanakkora a valószínűsége, mint az 11:12-kor Kelenföldről indulónak. Ez innentől valószínűségszámítás és hitvita.

@SomyTomy: Vonatszakadásnak tudtommal azt hívják, ha vagon leszakad a többiről. Mondjuk ilyenre hivatkozni kicsit mosolyogtató. Pár éve láttam néhány szép, régi szerelvényt a 60-as évek elejéről és már azokban is volt automatika, ahol sinfék és tárcsafék is működésbe lépett egyszerre akkus és rugóerőtárolós táplálással, amint az esemény megtörtént. Meg lennék lepve, ha nem lenne ilyen a mai - relative modern - szerelvényekben. Nem lennék meglepődve, ha ezek karbantartás híján nem működnének. Bár feltételezem, hogy ez a forgalomban közlekedésüket is kizárná. Kérdés, hogy ezeket ki ellenőrzi, ill. hogy ellenőrzi-e egyáltalán bárki.

Snake 2011.10.18. 23:41:39

Oké, akkor legyen vonatot követő, előttes állomásról megfutamodott kocsi. Nem ez a lényeg. Igenis fennállhat olyan rendkívüli esemény melynek során a vészfékezés súlyos balesetet okozhat (ez lehet akár "egyszerű" utasbaleset is).

Adani: Mondjál nekem akkor valami megoldást, az INTENDON vagy azonos biztonsági szintű éberségi és vonatbefolyásoló rendszerek automatizált kezelésére. Komolyan érdekel, mert nincs ötletem, hogy miként lehet egy a megtett távolság, a sebesség és a jelzési kép alapján működő berendezés nyugtázását automatizálni.

Snake 2011.10.18. 23:46:59

Eszembe jutott egy példa, amikor elég súlyos következményei lehettek volna pl. egy vészfékezésnek:
Néhány héttel ezelőtt Komárom állomáson szivárgott egy tartálykocsi. A pályát a műszaki mentés során sebességkorlátozás és FÉKEZÉSI TILALOM mellett adták vissza a forgalomnak. Utóbbi a robbanásveszély miatt volt.
Mondjuk szívesen megkérdezném mindazokat, akik ezt elrendelték, engedélyezték, hogy mégis mi a fenét gondoltak? Ha nem akarunk, akkor nem kell fékezni?

Egyébként az utas ne huzogasson vészféket azért, mert nem állt meg a vonat. Ha lehet, keresse meg a vonatszemélyzetet és egyeztessen vele. Ha pl. írásbeli rendelkezésben rendkívüli áthaladást rendeltek el, akkor tudni fognak róla.

Sokkal inkább akkor kéne használni a vészféket, amikor tényleg közvetlen balesetveszély van. Olyankor sokan rettegnek tőle, mintha legalább izzó vasat kéne meghúzni.

Ashi Valkoinen 2011.10.19. 03:44:09

@Adani: azért elég sok hülyeséget összehordtál az éberségiről.

Először is: nem szokása csak úgy elromolni. Előfordulhat, de elég ritkán történik ilyesmi. Másodszor: nem csak egy gombot nyomogatsz, hanem a mozdonyvezető egy pedált is nyomva tart. Ha rosszul lesz, neadjisten kifordul az ülésről (ha állva vezet, elesik, stb.), és már nem nyomja a pedált, 120 m után szól az éberségi. Ha a pedálra esik, akkor a következő 1200-1500 méteren belül (egy térköz) áll meg a vonat, mert felhívás esetén a pedált fel kell engedni és újra lenyomni. Ha sebességcsökkentése felhívó jelzés van a vonat előtt, akkor rögtön az első nem kezelt felhívásnál vészfék...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.19. 07:29:24

@Ashi Valkoinen:

"a mozdonyvezető egy pedált is nyomva tart. "

Azért tudd! Folyamatosan nyomva tartani tilos (volt 88-ban)! Mindössze a kényelem miatt tartották rajta a lábukat. Ebből következik, hogy azt a pedált nem kell folyamatosan nyomva tartani.

Adani 2011.10.19. 07:48:36

@Snake:

Arra is volt példa, hogy nem mert az utas vészféket húzni és siklás lett a vége. Hol is volt az, ahol egy ICE borult ki (valami német kisváros). Az utas látta is, hogy egy vasdarab beköszön a folyosóra a padlón keresztül, de nem ám azonnal vészfék, hanem elment megkeresni a kallert megmutatta neki ,hogy mit látott és a kaller húzta a vészféket azonnal ,de már késő volt.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.19. 19:48:33

@SomyTomy:

Úgy tudom, Adani nem tud németül. Én anno élőben néztem a tévében. Nagyon megrázó volt.

gcsabi 2011.10.20. 08:15:28

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
A leszakadt kocsik megállnak, ezért kell az utulsó kocsinak mindig jólműködő légfékkel rendelkeznie, de a mozdony azért tovább tudja vinni az elejét.
@Adani:
Meg kell állni, kivéve, ha a leszakadt rész a vonat után gurul. Én mondjuk még közlekedő személyvonatnál nem találkoztam vonatszakadással. Tehernél egyszer, /közel 30 év alatt/. A térközjelzőnél megállt tehervonatnál akadt le egy helyen, amikor kicsit lendületesebben indult.
@Snake:
Valószínüleg olyan helyen volt, ahol nem volt szükséges fékezni, egy 10km/h sebességkorlátozés mellett. A katasztrófavédelmisek biztosan fel tudják mérni mennyire veszélyes.
Azzal egyetértek, hogy az utas ne huzogassa a vélt-vagy valós menetrendi megállás miatt. Bár meg lehet próbálni és vitatkozni a büntetésről :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.20. 08:20:33

@gcsabi:

Erről győzzél meg számítással.

Nincs az a kompresszor, ami utána tud termelni egy szakadt fék-légvezetéknek.

Snake 2011.10.20. 16:04:50

@gcsabi:Bármely körülmények közt fennáll a reális esélye a fékezés szükségességének. Vagy akár bárki húzhat vészféket is.
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A főlégvezeték nem közvetlenül a fékhengereket táplálja.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.10.20. 16:31:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Azért linkelem, hogy az is értse aki nem tud olyan jól Deutsche verstehen.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.20. 19:33:50

@Snake:
A kompresszor a vontatójármű légtartályát, illetve tartályait táplálja.

A légtartály folyamatosan tölti a fékvezetéket, mivel pl egy 40 kocsis teher kizárt, hogy szivárgás nélkül csatolható.

A fékvezeték tölti a kocsikon található légtartályt.

A fékvezeték nyomáscsökkenése következtében a kormányszelep a kocsi légtartályából átengedi a levegőt a fékhengerbe, illetve a szabadba, minek következtében a fék befog.

A vontatójárművön töltő-oldó állásba téve a fékezőszelepet, levegővel töltődik fel a fékvezeték, és a kocsik légtartályai.

Légyszíves számítással igazold, hogy létezik olyan kompresszor, ami egy szakadt fékvezeték esetén tud anyi levegőt termelni, hogy
- állandó nyomáson tartsa a fékvezetéket.
- minek következtében a kormányszelepek nem hozzák működésbe egy kocsin sem a féket.

Számításnál vedd figyelembe, hogy a szakadás pillanatában azonnali fékhatás lép fel, de tételezzük fel, hogy 2 másodperc alatt a masiniszta töltő-oldóba vágja a fékezőszelepet, tehát a kompresszornak olyan teljesítményt kell leadnia, ami a távozónál több levegő pótlását teszi lehetővé.

A vontatójármű légtartályának az üzemi nyomása legyen a példában 10 Bar.

Esetleg megközelíthetjük a kérdést onnan is, hogy mekkora nyomásra van szükség, hogy a szerelvénnyel szakadt fékvezeték esetén is el lehessen haladni a 10 km-re levő állomásra.

A példában szereplő szakadt szerelvény gép felöli maradványa álljon minimum 10 teherkocsiból.

Azok a szerencsés roxfortos diákok, kiknek Ilkei Sanyi bácsi tartotta a gépészetet és a járműszerkezetet, biztosan ki tudják számolni.