MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Irreális egy központi budapesti gyűjtőpályaudvar ötlete

2011. június 30. - Vittore.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője azt nyilatkozta, hogy irreálisnak tartja egy központi budapesti gyűjtőpályaudvar felépítését. A hír a kínai delegáció hétvégi tárgyalásai után röpült fel, mely szerint a központi, földalatti pályaudvar megépítése után bezárnák a Déli-, Keleti- és Nyugati-pályaudvarokat.

Irreális a központi pályaudvar ötlete a NIF szerint
     
A gazdasági és közlekedési szakmai programokat megvalósító Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) szóvivője irreálisnak tartja a MÁV budapesti fejpályaudvarait leváltó központi vasúti terminál megépítésének ötletét.

 

A hétvégi magyar-kínai tárgyalások után röppent fel a hír, miszerint a MÁV budapesti fejpályaudvarait leváltó központi vasúti terminál épülne. A végleges tervek még hiányoznak, így egyelőre azt sem lehet tudni, hogy ha a terv komoly, a fővárosban hol kaphatna helyet a föld alatt működő hatalmas pályaudvar. Az viszont valószínű, hogy átadása után a Keleti, a Nyugati és a Déli pályaudvar is bezárna.

Loppert Dániel, a NIF szóvivője, a HírTV-ben adott interjújában úgy nyilatkozott, hogy véleményük szerint is irreális a pályaudvarok összevonásának terve Budapesten, mivel az többek között teljesen felborítaná az eddigi koncepció terveket is. A szóvivő kitért azonban egy másik fejlesztési ötletre is, konkrétan a Liszt Ferenc Repülőteret és a Nyugati pályaudvart összekötő gyorsvasútra, melynek megépülését reálisnak tartja.

Forrás: Portfolio.hu

  

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr253026906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2011.06.30. 17:21:09

A NIF Zrt.-t tartom irreálisnak. Tessék elolvasni: mercator.elte.hu/~haaoaat/?q=node/10 Budapest Közpőonti Főpályaudvar Kőbánya Felső és Kőbánya Teher térségében.

Igen, metrókapcsolat kéne ennek (Stadiról), meg azért nyilván ez egy nagyobb építkezés... De pont a FEREX reptéri gyorsvasút helyett meg lehetne építeni és nagyobb haszonnal járna.

Van megoldás Ferihegy problémájára is, Personal Rapid Transitnak hívják.

A fejpályaudvarokat pedig nem kell bezárni, viszont csak annyi és olyan vonatot kell beengedni oda, ami elfér kényelmesen és nem okoz technológiai költségeket (tehát motorvonatokat). A fejpályaudvarok előnye az, hogy központi a fekvésük, beépültek a városszövetbe, jó tömegközlekedési kapcsolataik vannak. Mindemellett műemlékek. Persze, gyönyörűen át lehet építeni plázává, pálmafás kertté, de könyörgöm egy vasútállomás fogadócsarnoka mégiscsak vonatokkal autentikus... A vasút előnye éppen az, hogy beviszi az utasokat a központig. Ezt az előnyt megtartva a központi főpályaudvar kicsit a város széle felé pedig azt szolgálná, hogy át lehessen szállni az irányok között, így könnyebben lehet a tranzitforgalmat (továbbközlekedő nk. vonatok) és a helyi forgalmat is (BKV helyett vonatozók) lebonyolítani.

Adani 2011.06.30. 19:36:55

Egy pályaudvart építeni ökörség és mindent oda terelni. Mégis hová férne el és mennyiből? Viszont egy új pályaudvar mehet, tehermentesítve a többit. Miután ez megvalósult a lecsökkent terhelés esetén akár a Délit i be lehet zárni és Kelenföldre átterelni ,viszont akkor a kettes metrót tovább kell építeni addig. Akár úgy is ,h két vágány megmarad és a felszínen. A Ferihegyi gyorsvasút se rossz ötlet, de akkor már nem lenne jobb a hármas metrót elvinni addig? Volt itt már terv Déli-Nyugati vasúti alagútról is, csak épp arról nem, h ez mennyiért mikor és merre?

- Rendi - 2011.06.30. 21:24:31

Egy új pályaudvar, ami nem "fej-jellegű" lenne, hanem áthaladhatnak rajta a szerelvények, szerintem jó megoldás is lehetnek. Így akár az elővárosi, akár a távolsági vonatok minimális állásidővel haladhatnának át a fővároson, csak (közel) azonos kapacitású vonalakat kell "szembeállítani".

záporjózsi 2011.06.30. 21:54:16

@Adani: Azért ennyire kategorikus kijelentésre - ahogy a NIF esetében sem - nem ragadtatnám magamat. A NIF-nek ezt kellett nyilatkozni, mert a jelenlegi tervek nem tartalmazzák és aszerint kell haladnia, mert az a dolga.
Felmerült már több helyen a budapesti központi pályaudvar elhelyezése, eredetileg a Keleti is az volt. Csak éppen erre a feladatra alkalmatlan. A jelenlegi állomások közül a legalkalmasabb Kelenföld lehetne, csak azt nem így tervezték meg, felújítása pedig épp napirenden van. Kőbánya-Kispest is lehetne, de az nehezen bővíthető, bár tény, hogy 2 vágány hiányzik most is (nagyon!). A többi új építés lehetne. Szerintem is kellene, csak eddig még az erre leginkább alkalmas hely nem hangzott el. Ugyanis a főpályaudvarnak érdemes nem a város szélén lennie, természetesen ne legyen a föld alatt (ezek miatt esik ki pl. Ferihegy), illetve átmenőként mindenhová eljutást kell biztosítania. A jelenlegi hálózaton ésszerűen egy ilyen hely van.

A Nyugati-Déli alagút (=Városliget-Kelenföld) mint műtárgy az így felszabaduló vasúti területek hasznosításából megvalósulhat. Ezek a következők:
- Déli pu. és üzemi pályaudvara
- Bp. Nyugati csarnokon kívüli teljes terjedelme, beleértve a Westend alatti vágányokat és a kiszolgáló területeket. A vágányok, áramellátás, bizber kellene csak mellé, ami persze nem kis tétel, de a cső legalább kijön a hasznosított területekből.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.06.30. 22:00:33

A reptéri gyorsvasút... ehh. Csak beszélünk róla, de nem történik semmi.

Máshol komoly állomás van a repülőtéren. Pl Berlin Schönefeld, Frankfurt, Köln/Bonn....

A központi pályaudvar jó dolog, de nem fog megvalósulni. Ha már föld alá álmodjuk, akkor minimum a jelenlegi Keleti vonalában kellene lennie, mert kijjebb nincs értelme.

záporjózsi 2011.06.30. 22:04:45

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ...és minek föld alá álmodni?! A reptéri gyorsvasútra ott lehet a 3-as metró meg a távolsági vonatok. Igen, ott valóban a reptér alá kell bemenni.

ZBR 2011.07.01. 01:42:53

A 200E busz, ami a reptéren van, a csúcsok csúcsában is jár vagy hetes percenként. Erre alagúttal akartok kivinni 2:45-ös csúcskövetésű, elképesztő kapacitású metrót...

- Rendi - 2011.07.01. 02:29:41

@ZBR: Nem kell alagút, nem kell háromperces követés.

Elég tré, hogy egy nemzetközi repülőtérről KöKire esik be egy buszjárat...

záporjózsi 2011.07.01. 08:37:28

@ZBR: Ilyet senki nem állított. Sem az alagutat, sem a teljes járatsűrűséget. Viszont addig van 3-4 lakótelep, amelynek a metróra ráhordási távolsága kb. a felére-harmadára vagy még jobban csökkenhet. Kispest1 és Kispest2 már most se rossz, az Üllői út alatt meg hülyeség lenne vinni. A Lakatos mellett tud menni, így az jól jár. A Havanna csak lerövidül, a KISZ szintén. Kb. ott van a Gloriett, annak is jót tesz. Kifejezetten nyer vele a korábbi téglagyár helyén épült új negyed, illetve a szovjet laktanyák és az Alacska és kapcsolt részei is jelentősen lerövidülnek. Ja, mellesleg a vecsési reptéri lakótelep is gyorsul, meg a reptér is kap metrót. De minden bizonnyal jobb a 136E-t közlekedtetni, meg a rési 82-es busz és utánérzéseit 1 percenként végigtolni, mint építeni egy rendes vasutat.
Más kérdés, hogy ha Pestszentlőrinc felújításánál gondolkoztak volna, akkor sokkal kedvezőbb helyzetben lehetne mindenki. De sajnos az ész nem jellemző a fejlesztésnek csúfolt felújításokra.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.07.01. 12:46:18

Gondolom, olyasmi lett volna, mint a Warsawska Centralna. Ami jól működő koncepció: én, mint hülye külföldi örültem, hogy egy pályaudvarról tudtam menni mindenfelé, más kérdés, hogy az objektumnak van egy sajátos poszapokalitikus-retro-steampunk beütése ami a földalattiságából, a félig felújítottságából és az egymásra hordott hetvenes-nyolcvanas-kilencvenes és kétezres évek technológiáiból fakad. Szóval számomra a Keleti ahhoz képest az áttekinthetőség netovábbja volt.

ZBR 2011.07.01. 15:52:05

@- Rendi -:
Milyen tré lesz majd, amikor a vadiúj buszállomásra, a vadiúj metrómegálló mellé beáll a busz, tényleg. Emiatt aztán kell milliárdos beruházás.
Jó, nem lesz alagút. Jelentős műtárgyépítések nélkül viszont nem tudod kivinni. Ez nem olyan, mint Kápmegyer, hogy ott a nyomvonal, sőt a pályalemez is egy szakaszon. (Bár még ott sem úsznád meg a műtárgyépítést.) Aztán ha túl meleg van, vagy túl hideg, vagy esik a hó, vagy idióták bemásznak a pályára, akkor majd leáll. Nem kell három perces követés, rendben van. De akkor minek metró?! A forgalmi igényekhez nagyjából 21 percenként kéne kimenni egy szerelvénynek (csúcsban) és akkor nagyon lovagias voltam, mert csak 3 buszt vettem egy metrószerelvénynek, hogy ugye kényelmesen, csomagokkal, mindenki elférjen. Nem vettem bele azt sem, hogy ettől még az egyes terminálnál ott a vasút továbbra is. És egyáltalán nem volt szó a csúcson kívüli időszakról.

@záporjózsi:
Jéé, most akkor kiderül, hogy Dél-Pest lakótelepei kapnak metrót? A kettes terminál bejáratához a legközelebbi lakótelep VECSÉS. Mind az Alacska, mind a Gloriett nem arra van. Persze, lerövidül a ráhordás, remek. És a vasútvonalak? Te is írtad, ehhez nem kellek én. Talán azt kéne S-Bahn szintűre fejleszteni és akkor nem kéne metrót építeni. Az egyik elcseszett fejlesztés helyett, miért kell egy másik félmegoldás?

A lakótelepek számára - ha a vasútat elfelejtjük - volna más lehetőség is. Villamos, vagy LRT. De az akkor célzottan azokhoz járjon, azt szolgálja ki. Például ha az 50-es villamosból csinálunk egy "kisföldalattit", esetleg becsatlakozó ágakkal...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.01. 17:19:17

@ZBR: Ha metró lesz, akkor valószínűleg megnő az igény is tömközre.

a 200-as nem túl vonzó dolog.

ZBR 2011.07.01. 18:34:09

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Ja. Mondjuk 30%-a a jelenlegi utasoknak átül autóból a metróra. Ideális esetben. A metró mondjuk olyan 500%-os növekedésnél már nagyjából gondolkodásra érdemes.

Amit írsz, a föld legnagyobb truizmusa és a világ összes tömegközlekedési beruházása a Budaörsi út buszsávjától a szuperexpresszig ezzel indokolható.

lyken 2011.07.02. 21:46:15

Ásásról eszembe jutott valami. A Belga példa zseniális szerintem. Minden vágány bemegy a pályaudvar elejéig - több szinten.
www.53a-pix.co.uk/picture/Station1-AC-291203.jpg

Itt jobban látszik alulról: www.pentaxforums.com/gallery/images/3563/1_centraal_station_039b__1012_x_966_.jpg

Lényegében mintha a Keleti épületét meghagynák és ásnának lefelé 4 emeletet a vágányoknak. Így mindenki a pályaudvar elejéhez érkezik, sokkal több vágányt képesek elhelyezni, felszínen nyernek egy csomó értékes területet, külvárosi szerelvény igény esetén metróként továbbküldhető, stb.

lyken 2011.07.02. 21:55:42

@lyken: Ja, igen: Antwerpen, Centraal Station van a képeken. Lényegében a történelmi pályaudvar mögé építették be négy szinten a vágányokat.
Másfelől Brüsszelből úgy jutottunk ki a reptérről, hogy föld felett nemigen mentünk. Gépről le, mozgójárda 400 méteren, egy mozgólépcsőn 20 méter lefele és ott állt a vonat a reptér alatt, még ugyanabban az épületben.

Adani 2011.07.03. 13:33:43

@lyken:

A Keletinél ez nem lenen egyszerű, hiszen ott megy alatta a metró.

záporjózsi 2011.07.03. 16:15:57

@ZBR: Valószínűleg metró lesz ott. Az S-Bahnt remekül elszabták a legutóbbi felújításnál, így arra 20 évet kell majd várni. Alacska ég Gloriett sokkal jobban jár, ha van metró. Átszállásban ugyanannyi, menetidőben jóval kevesebb.

@lyken: A Keletit pedig megtanítjuk lebegni, mert az alapozása nem tűri a föld alatti létesítményeket.

záporjózsi 2011.07.03. 17:06:56

@Adani: Igen is meg nem is. Ha elképzeled az új lejáratot, akkor egyértelmű, hogy a 2-es metró a Keleti csarnokát elkerüli. Nem véletlenül... A 4-es metró szintén el fogja kerülni, mert az alapozás nem viselné el. Az alsó pénztárakat nem kis bravúrral lapátolták a helyükre - van is gond velük rendesen.