MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Újraindulhat a vasúti közlekedés Budapest és Isztambul között

2011. május 18. - Vittore.
Az MTI adott hírt arról, hogy jövő nyártól újraindulhat a vasúti közlekedés Budapest és Isztambul között. Azon kívül, hogy a két ország lakóinak könnyebb lesz a másik országot megközelíteni, számos külföldit is várnak, akik körében egyre népszerűbben az ilyen vonatos túrák.
 
Újraindulhat a vasúti közlekedés Budapest és Isztambul között

A török államvasút és a MÁV-Start Zrt. jövő nyártól újraindíthatja a Budapest és Isztambul közötti vasúti közlekedést, erről a napokban állapodott meg a két vasúttársaság - közölte a MÁV-Start Zrt. szerdán az MTI-vel.

Évente közel négymillió turista keresi fel Isztambult, és a két vasúttársaság várakozásai szerint különösen a nyugat-európai és észak-amerikai utasok érdeklődnek majd a vasúti utazás és a történelmi útvonal iránt, de a TCDD (török vasúttársaság) és a MÁV-Start Zrt. a magyar és a török utasokat is meg szeretné szólítani - olvasható a közleményben. A tapasztalatok szerint a szép tájakat bejáró, nagy távolságú hálókocsis vonatok egyre népszerűbbek a szabadidős utazók körében - fűzi hozzá a MÁV.

A társaság emlékeztet: Budapest és Isztambul között 1889-ben jött létre először közvetlen vasúti összeköttetés. Az új isztambuli vonat a tervek szerint Budapestről késő délelőtt indul majd Békéscsaba - Arad felé, onnan a Maros mentén folytatja az útját Erdélyben. A Kárpátokat a Zsil völgyén végigkanyarogva "mássza meg", majd éjjel Giurgiu és Rusze között kel át a Dunán. Másnap a Balkán-hegység után jut el a Sipka-szorosba, ahonnan a Rózsák-völgyét átszelve halad tovább. Kora délután lépi át a vonat a bolgár-török határt, és a történelmi Drinápolyt (Edirne) érintve estére ér a 13 milliós egykori török fővárosba, Isztambulba.

"A török államvasút óriási léptékű fejlesztésekbe kezdett, és stratégiánk alapvető eleme az európai összeköttetések javítása. A TCDD nagysebességű vasútvonalat épít Európa felé, ezért fontos számunkra a korábban megszakadt közvetlen kapcsolatok újraindítása" - idézi a közlemény Erol Inalt, a TCDD vezérigazgató-helyettesét.

A MÁV-Start Zrt. évek óta törekszik arra, hogy Délkelet-Európa felé a lehető legjobb csatlakozásokat biztosítsa a budapesti csomópontból, és ennek a rendszernek idegenforgalmi szempontból kiemelkedő jelentőségű eleme az isztambuli kapcsolat - mondta a közlemény szerint Monszpart Zsolt, a MÁV-Start vezérigazgatója.

Forrás: MTI

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!

* * * * *

Na vajon mikor lesz meg a Facebook-csoportunk 100. kedvelője? Ha tetszik a blogunk, lájkolj minket itt oldalt, vagy keress fel minket a Facebookon!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr572914701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jokerpofa 2011.05.19. 09:15:43

Most voltam Isztambulban, fantasztikus varos, lehet kiprobalnam jovore vonattal is:)

ruba 2011.05.19. 09:22:40

Nagyon helyes, csak kár, hogy ilyen menetrendet találtak ki neki. Szerintem jobb lenne, ha este indulna, hiszen akkor reggelre érne Isztambulba. Főleg, hogy a Balkánon elég gyakran, elég sokat késnek a vonatok, simán előfordulhat, hogy a kora esti érkezésből éjszaka közepi érkezés lesz. Én pl vártam Isztambulban a Belgrádból érkező vonatot, ami elvileg reggel 8-ra ér Isztambulba, megkérdeztem az információnál, hogy mikorra jön meg, azt mondták, hogy általában 4 órát szokott késni, ebből végül 4,5 lett.

ubu1 2011.05.19. 09:30:12

Legfeljebb a táj szépsége miatt próbálnám ki egyszer esetleg. Egyébként nagyon hosszúnak tűnik az út. Hiába fejlesztenek a törökök gőzerővel, ha a magyar-román-bolgár szakaszon maradnak a balkáni állapotok.
Volt idő, hogy heti egyszer-kétszer nyomtam le a BUD-IST távot pár hónapon át. Még ez is nagyon uncsi tud lenni pár alkalom után a maga 110-120 percével. Úgyhogy ebbe a bő másfél napba belegondolni is rossz.

Pedró27 2011.05.19. 09:53:56

@ruba: "Nagyon helyes, csak kár, hogy ilyen menetrendet találtak ki neki. Szerintem jobb lenne, ha este indulna, hiszen akkor reggelre érne Isztambulba."

Két éjszakát akarsz hálókocsiban aludni? Vagy hogy gondolod?

ruba 2011.05.19. 09:57:01

@Pedró27: Pontosan úgy gondolom, miért baj?

muskotály küvé 2011.05.19. 10:00:08

@ruba: mert akkor kevesebbet látsz a tájból.

Zigi 2011.05.19. 10:03:37

Halott ötlet. gondolom van fapados járat is Isztambulba, ami jóval olcsóbban kijön, mint ez.

ruba 2011.05.19. 10:09:32

@Zigi: Velence, München, Zürich, Prága: Mind olyan városok, ahova van fapados járat, és vonat is.

bazzgeth 2011.05.19. 10:15:58

oké, valaki okos megmagyarázná, hogy mik is azok a "nagy távolságú hálókocsis vonatok"?
nagyon hosszú kocsik? vagy a hatótáv nagy (ami hülyeség, mert a mozdonynak van inkább olyan)? Esetleg csak nagy távokat tesz meg szép tájakon?

nem igazán akartam grammarnazi lenni, de ez nagyon böki a szememet!

ruba 2011.05.19. 10:16:18

@muskotály küvé: Ez igaz lenne, de a legszebb részeit az útnak így is nappal teszi meg. Arad ugye eleve 4 óra Budapestről, még egy 8-9-es indulással mire a Kárpátok igazán szép részére ér a vonat már kivilágosodik (nyilván lemaradsz a magyar Alföld látványáról, de ha az érdekel, akkor szállj fel egy szolnoki gyorsvonatra). Innen meg már dél-Bulgáriában lesz a vonat, mire újra besötétedik. Én végigutaztam azt a vasútvonalat, az a vidék már nem olyan nagy szám, nem maradsz le semmiről, ha azt nem látod. Törökország európai oldala szintén nem túl izgalmas, de valószínűleg az állandó késések miatt ennek egy részét már egyébként szintén láthatná az utazó. Tehát összességében ezzel az érdektelen részeket aludná át az utas, és a szebb tájakon kelne át nappal a vonat.

Gyulimali 2011.05.19. 10:18:56

És mibe fog ez kerülni?

RADIOSYSTEMS · http://www.radiosystems.hu 2011.05.19. 10:41:25

Budapest - Veresegyház = 22km = 1 óra
Kíváncsi lennék mennyi idő lesz 'sztambul..

Pedró27 2011.05.19. 10:45:31

@ruba: "Pontosan úgy gondolom, miért baj?"

Nem baj hogy így gondolod, csak a cél ez: "A tapasztalatok szerint a szép tájakat bejáró, nagy távolságú hálókocsis vonatok egyre népszerűbbek a szabadidős utazók körében - fűzi hozzá a MÁV."

Pedró27 2011.05.19. 10:46:03

@Zigi: "Halott ötlet. gondolom van fapados járat is Isztambulba, ami jóval olcsóbban kijön, mint ez."

Ne csak magadból indulj ki.

Surfy 2011.05.19. 10:52:03

Repülővel, fapadossal az megy, akit nem érdekel az utazás maga, minél előbb ott akar lenni, esetleg olcsóbban és csak Isztambulra koncentrál.

Vonattal már maga az utazás is oda-vissza egy külön élmény és ez valószínű többe is kerül. De ettől függetlenül szerintem mindkettőnek van létjogosultsága. Én többször voltam így is-úgy is és vonattal valóban tanácsosabb egy bp-i esti indulás, mivel az igazán szép részeket így láthatja az ember.

ruba 2011.05.19. 11:00:33

@Pedró27: Mint azt fentebb kifejtettem, szerintem a két éjszakás verzió esetén lehet jobban megnézni a szép tájakat, és ezt Surfy hozzászólása is megerősíti. Másrészt,ha már nagyon belemegyünk a részletekbe érdemes megjegyezni azt is, hogy a délelőtti indulás, esti érkezéses verzió esetén az embernek 2 napja megy el az utazásra, hiszen nem valószínű, hogy kora-délelőtt még bármire lenne időd pesten a vonat indulása előtt, és ugyanígy már Isztambulban sem tudsz semmit csinálni, csak gyorsan elmenni egy szállodába. Ezzel szemben, ha a vonat este indul, akkor van még egy teljes napod Budapesten (pl. ha valami turista jön nyugat-Európából, akkor emgcsinálhajta azt, hogy jön pl. Münchenből éjszakai vonattal, elvan itt egy napot, és este megy tovább), és mivel reggelre érkezik, szintén volna egy teljes napod Isztambulban, csak az az egy nap "veszne el", amit Romániában és Bulgáriában a vonaton töltesz.

savrola 2011.05.19. 11:16:12

Na, akkor ezért hiányoznak a Nyugati-Vác-Szob vonalról a szerelvények. Már készítik az isztambuli útra őket.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.05.19. 11:18:12

Lenne ennek létjogosultsága, nagy sebességű vonatokkal. 300-as pályán lehet hozni egy jó 200-as útvonal átlagot, a távolság kb 1400 km, tehát 7 óra, ez nappali, ülőhelyes vonatnak is jó lenne. Ez a másfél napos szüttyögés maximum valami vonatmániás kirándulásnak jó, rendes A-ból B-be akarok eljutni jellegű közlekedésre nem.
Na akkor kivettem a kezem a biliből, és kiszámoltam, hogy 12 órás menetidővel, este 8-kor indulva, reggel 8-ra érkezve elég lenne a 116-os átlag. Tekintve, hogy a nemzetközi korridorokon az ajánlott sebesség (amire az EU pénzt is ad) 160 km/h, ez az átlag még reális is lehet néhány év múlva. (Bár mi az alföldünkkel nagy legények vagyunk, hegyen át kicsit drágább a 160) Persze nem kell minden bokornál megállni, Romániában Arad után, meg Bulgáriában semmi értelme, csak plusz kapacitás kéne a vonatra a "helyi" utasok miatt, meg hajnali 3-kor sem hiszem, hogy sokan vonatoznának. (Akit érdekel, a City Night Line valami hasonló koncepcióval működik)

ruba 2011.05.19. 11:25:30

@vga: Persze, 4000Fontért, évente 3-szor...

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2011.05.19. 11:26:20

Na ez egy nagyon jó hír! De miért csak jövő nyártól?
Amúgy én idáig is azt hittem, hogy megy vonat Istanbul-ba. :D

vga 2011.05.19. 11:27:54

@ruba: hát hányszor akarsz még menni? :))

hulyeinformatikus 2011.05.19. 11:28:53

@Surfy: "Repülővel, fapadossal az megy, akit nem érdekel az utazás maga, minél előbb ott akar lenni, esetleg olcsóbban"

Ha pedig a gyönyörű tájat szeretné megismerni, akkor körutazásra megy.
Egy folyamatosan közlekedő vonat fülkéjéből nem sok értelme.

tede 2011.05.19. 11:34:30

Vonat csak akkor lenne alternatíva, ha olcsó lenne. De leutazni mondjuk Békéscsabára meg vissza nagyjából annyiba kerül mint egy Londoni út fapadossal, igaz az csak oda. De időben még gyorsabb is Londonba eljutni, mint Békéscsabára :) Ha a tiszta utazási időt nézem.

DeySenRa 2011.05.19. 11:38:08

csak annyit tennék hozzá: végre!!!! :)

ruba 2011.05.19. 12:18:20

@Tomi9046: 2007-ben, amikor Isztambulból Szófiába mentem vonattal volt rajta egy magyar közvetlen kocsi Budapestre, szóval nem olyan régen szüntethették meg.
@hulyeinformatikus:
Van átmenet a kettő között, hiszen lehet, hogy valakinek nincs 2 hete egy körutazásra, viszont van arra 2 napja, hogy ha már úgyis Isztambulba megy, akkor legalább egy kicsit megnézze az útba eső tájakat, és bár természetesen nem lát annyit, mint egy körutazás során, azért azt se mondanám, hogy nincs értelme. Sok helyen a vonat nagyon szép útvonalakon halad keresztül, és a folyamatosan menő vonat ablakából is nagyon szép helyeket lehet látni (sokszor szebbeket, mint ha autóval menne az ember). Így láttam többek közt pl. a Kárpátok szlovák-lengyel határra eső részét (Varsó-Krakkó-Kassa-Budapest vonat), a Vereckei-hágó környékét (Ungvár-Kijev vonat, illetve Odessza-Ungvár vonat). valamint a déli részét, Predeal környékén (Arad-Bukarest vonat), és még sorolhatnám. Ezek mind olyan helyek, ahova persze külön-külön is megérné egy-egy néhány napos kirándulást tenni, de erre se pénzem, se időm nincs, így viszont legalább egy kis ízelítőt kaptam a tájból.

belekotyogok 2011.05.19. 12:22:00

Nem vitatom, hogy bizonyára hiánypótló lesz a járat. De amíg 50 km-en belül sem tudja a MÁv megoldani a rendszeres vonatindítást és tartani a menetidőt, addig nem kéne újabb terhet a nyakába vennie....

kammatty · http://www.a1hitelcentrum.hu/ 2011.05.19. 12:44:56

MÁV v. törökországi szerelvények lesznek?

betörési kísérlet 2011.05.19. 12:46:00

"A MÁV-Start Zrt. évek óta törekszik arra, hogy Délkelet-Európa felé a lehető legjobb csatlakozásokat biztosítsa a budapesti csomópontból..."

Aha.
Gondolom akkor ezért szüntették meg a Bulgáriába tartó vonatok felét. Mindkét szerelvény teljesen megtöltve közlekedett, a megszüntetés után az utasok ölik a pénztárosokat a helyjegyekért.

És bár nem kelet, de Dél-Európa, gondolom ugyanezen üzletstratégia miatt szűnt meg a Thessaloniki irányába közlekedő vonat teljesen.

Snake 2011.05.19. 13:13:56

@betörési kísérlet: A nemzetközi vonatok közlekedése nemzetközi megállapodásoktól függ.

Egy pár példa az aktuális menetrendből:

Pl. mióta kiszállt a Trenitalia a kelet-európai boltból, azóta a Veneziáért minden évben komoly csatákat vív a Start és kemény pénzeket fizet az olasz félnek.

A Transbalkan konkrétan azért szünt meg, mert a görög a nemzetközi forgalmat teljesen megszüntette, ahogy a belföldi forgalom nagyrészét is.

A bolgár kapcsolatoknál a bolgár fél komoly gazdasági problémái miatt állt elő ez a helyzet.

A szlovák kishatárforgalom éppen most szünt meg, mert északi szomszédaink spórolnak.

A horvát kishatárforgalom is a megszüntetés szélére sodródott, gyakorlatilag az utolsó pillanatban maradtak meg.

A Maros IC a CFR miatt egy rövid ideig Marosvásárhely helyett csak Aradig közlekedett.

És még sorolhatnám a kihasználatlan határátmeneteket, a rosszul szervezett csatlakozásokat (pl. Csopi kilépők és a belföldi IC-k esete)

Ui.: Holnap tessék felkészülni kritikán aluli helyzetre, mert valaki kitalálta, hogy az a májusi osztálykirándulásszezonnal tetézett amúgyis zsúfolt pénteki napon 6000 gyereket utaztasson vasúton valami parlamentkörbeállásra...

uborkakiller · http://www.csatariautouveg.hu/ 2011.05.19. 13:23:26

a fapados repcsik ár/idő arányával versenybe fog tudni szállni?

ruba 2011.05.19. 13:35:58

@Snake: Ezt már máshol is hallottam, hogy a Trenitalia hozzáállása a dolgokhoz nem a legjobb, olyat is hallottam, hogy az ÖBB-t, és a SZ-t arra kényszerítették, hogy az osztrák-olasz, ill. szlovén-olasz határról pótlóbuszokkal szállítsák el az utasokat Velencébe, mert a Trenitalia nem volt hajlandó ezeket a vonatokat leközlekedtetni. De nyugat-Európa felé sem jobb a helyzet, a Párizs-Róma, és Párizs-Velence éjszakai vonatok is egyre rosszabb állapotban vannak, a Svájcból Rómába menő nemzetközi vonatot is megszüntették, stb. Ilyen körülmények között kész csoda, hogy a Budapest-Velence megvan még. Bár amennyire én megfigyeltem ez a vonat a Velence tágabb körzetéből ingázók miatt a Trenitaliának is jó biznisz lehet, nagyon sok olaszt láttam, akik Velencében felszálltak, és rövidesen, még Olaszországon belül leszálltak. A görög vasút döntése pedig egészen fantasztikus, ezzel sikerült elérniük Albánia színvonalát, gratulálok nekik.

Snake 2011.05.19. 13:45:38

@uborkakiller: A korábbi gyakorlat szerint egy MÁV-Startos fekvőhelyes kocsi ment. Ha most is ez lesz, akkor az 54 férőhelyet jelent. Nem egy komplett vonatot kell elképzelni, csak egy közvetlen kocsi lesz.

Egyébként - a jelenlegi menetrendet alapul véve - reggeli érkezéssel is meg lehetne oldani:

EN 473 ISTER
19:10 Budapest
HU kilép 22:03-22:18
óraátállítás
RO belép 23:33-23:48
11:38 Bukarest

461
12:13 Bukarest
RO kilép 14:10-14:25
BG belép 14:50-15:25
22:40 Dimitrovgrad

491 Balkan Express
23:55 Dimitrovgrad
BG kilép 1:05-1:40
TR belép 2:05-2:55
Isztambul 7:50

Snake 2011.05.19. 13:47:14

@Snake: Még jó, hogy nem vagyok szenilis... na szóval a reggeli érkezéssel egy probléma van: pont az éjszaka közepére esik a bolgár-török kiléptetés-beléptetés, ráadásul a korai érkezés miatt utána már nem maradna sok idő az alvásra.

malaryanbeast 2011.05.19. 13:58:06

senkinek nem tűnik fel a fail?
"estére ér a 13 milliós egykori török fővárosba, Isztambulba."
Mióta nem főváros? :D:D:D

bazzgeth 2011.05.19. 14:12:28

@malarya: Ankara 1923-tól, a köztársaság kikiáltásától az ország fővárosa...

Snake 2011.05.19. 14:46:57

@ruba: Ha már témánál vagyunk szemezgesünk az olasz távolsági nemzetközi vasúti kapcsolatokból:

Olasz-Szlovén kapcsolat:
-Az egyetlen nemzetközi vonat a Venezia EuroNight Budapest-Zágráb felől (heti egyszer moszkvai kocsival)
-Sežanaból Triesztbe napi 6 csatlakozó buszpárt ajánl a vasút
-Velencébe egy kellemes Nova Gorica-Gorizia állomások közötti, 3 kilométeres sétát ajánl
-Koper–Trieszt között 6 járatpár, vasár- és ünnepnapok kivételével járó csatlakozó buszt javasol

Olasz-Osztrák kapcsolat:
-Bécs és Róma között van az Allegro Tosca EuroNight és az Allegro Rossini EuroNight, amin van autószállítás is. A Rossini viszont csak nyáron heti egy alkalommal, valamint még évi néhány napon nap közlekedik.
-Bécs-Velence: Vienna - Venezia express éjszakai vonat és az Allegro Tosca EN Milánói része
-Bécs-Milánó: Az Allegro Tosca EN MIlánói része
-Innsbruckból a német-olasz viszonylatú vonatokkal lehet menni. Van két München-Verona naponta, egy München-Bolzano heti egyszer, van egy München-Bologna naponta, eg München-Velence naponta, egy München-Milano naponta, Naponta közlekedik még a München-Róma Lupus City Night Line és a München-Velence Pictor City Night Line.
-Klagenfurt-Velence között naponta 3 pár csatlakozó busz közlekedik, valamint további egy nyári hétvégeken és még egy nyáron naponta (ez heti egyszer egész évben megy)
-Graz-Velence között napi két és fél (tavaszig napi másfél és heti egy) csatlakozó busz jár

A németektől a már említett vonatokon kívül még mennek az alábbi AutoZug kapcsolatok vannak (közvetlen kocsiként ide-oda variálva:
-nyáron hetente Alessandriába: Düsseldorf, Hamburg, Hildesheim
-nyáron heti kétszer Alessandriába: Neu-Isenburg
-őszig hetente Bozenbe: Berlin, Düsseldorf, Hamburg (nyáron még egy vonat megy hetente)
-nyáron hetente két vonat Hildesheim-Bozen között.
-nyáron heti egyszer Triesztbe: Berlin, Düsseldorf, Hamburg, Neu-Isenburg
-nyáron hetente Veronába: Berlin, Düsseldorf, Hamburg (innen heti kétszer).

Svájcból Olaszországba:
-Zürich-Milánó napi 7 pár
-Basel-Bern-Milánó napi 3 pár
-Genf-Milánó napi 4 pár

A csigazabálók honlapján nem igazodok ki...

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.05.19. 14:50:40

@belekotyogok: azért egész mást igényel mikor csúcsidőben pl. a keletibe egy órában kilenc vonat érkezik és ugyanennyi el is indul, plusz a fele kiáll, mozdonyt cserél stb, mint az, hogy napi egy pár nemzetközi vonat indul/megérkezik. A nemzetköziek 99%-ban a vámvizsgálaton bukják a pontos közlekedést.

belekotyogok 2011.05.19. 15:02:53

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: nyilván mást igényelnek, nem is vitatom, a szükségességét sem, ugyanis nem értek hozzá. de az állandó jellegű felsővezetékszakadások, sínproblémák ezeket is érintik majd.

betörési kísérlet 2011.05.19. 16:17:02

@Snake: Nem az a bajom, hogy megszűnnek a vonatok (persze az is érdekes), hanem a tálalás. Valami kommunikációs zseni ezt megpróbálja úgy lenyomni a torkunkon, hogy még mi örüljünk neki?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.19. 17:57:32

@Surfy: "Vonattal már maga az utazás is oda-vissza egy külön élmény"

Elég csak Gyálig elmenni, a máv-nál már azis egy élmény.

Snake 2011.05.20. 10:24:10

Helyesbítenék: Aszongyák az okosak, hogy komplett vonat lesz, az első- és másodosztály, fekvőhelyes, háló, étkező is lesz benne.