MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

A MÁV és rendőrség közösen ellenőrzött az átjárókban

2011. május 03. - Vittore.

Közös akciót tartott a MÁV és a rendőrség, országszerte több vasúti átjárót ellenőriztek. A MÁV szakemberei megvizsgálták az átjárók műszaki elemeit, míg a rendőrök a szabályok betartását figyelték.

A NOL.hu cikkét olvasva magam is meglepődtem, hogy milyen sok szabálytalan autóst büntettek meg a rendőrök. Én igazából nem értem, hogy ki az, aki átmegy a síneken a piros jelzés ellenére, ennyire nem féltik az emberek a saját életüket?

Szigorúan ellenőrzött átjárók - kaszáltak a rendőrök

Közös biztonsági akciót tartott a MÁV és a rendőrség: a vasúti átjárókban néhány autós a hatósági jelenlét ellenére figyelmen kívül hagyta a tilos jelzést. Az akciót a május végén a vasút folytatja, és az ősz végéig több alkalommal megismétli.



A MÁV Zrt. és a rendőrség a balesetek megelőzése érdekében fokozott ellenőrzést tartott az ország 38 kiemelten veszélyes vasúti átjárójában április végén. Az ellenőrzésre kijelölt helyszíneket a vasútbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai, a baleseti statisztikák és az áthaladó forgalom nagysága alapján jelöltek ki. Budapesten négy, az ország többi területén megyénként két-három helyszínen ellenőrizték a közlekedőket. Az akcióban a vasúttársaság csaknem hatvan biztonsági szakértője több mint ötezer közúti járművet ellenőrőzött.

Az akció kiterjedt a fénysorompók, jelzőkészülékek és jelzőtáblák állapotának ellenőrzésére is. A szakértők megállapították, hogy a vasúti biztosítóberendezések az útátjárókban jól működnek, azonban a közúti jelzőtáblák több helyen rongáltak és hiányosak, illetve néhány kereszteződés útburkolatának nem megfelelő a minősége.

Az útátjárós balesetek legfőbb oka a MÁV álláspontja szerint az autóvezetők figyelmetlensége és a KRESZ előírásainak megszegése. A leggyakoribb szabálysértések a tavalyi ellenőrzések óta nem változtak: sebességtúllépés az áthajtáskor, illetve a fénysorompó tilos jelzése ellenére vágányokon való áthaladás. A gépjárművezetők negyede nem kapcsolta be biztonsági övét, egytizede pedig szabálytalanul – headset vagy kihangosítás nélkül – mobiltelefonált vezetés közben.

Gyakori, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. A kerékpárosok sokszor kikerülik a leengedett sorompót, a gyalogosok pedig általában nem veszik figyelembe a fénysorompó és a félsorompó jelzéseit

A közlekedőket érintő személyi sérüléseken túl mindez súlyos anyagi és erkölcsi kárt okoz a MÁV-nak. A vasúti átjárókban történt balesetek miatt 2010-ben 345 vonat több mint 18 ezer percet késett, ami átlagosan egy-két órás várakozást jelentett a vonaton utazóknak.
Sorompók, ellenőrzések

A MÁV közlése szerint Budapesten, Rákosrendező és Rákospalota-Újpest állomások közötti fénysorompó tilos jelzése ellenére 26 gépjárművezető haladt át az útátjárón. A rendőrök egy feljelentést és két figyelmezetést alkalmaztak kerékpárosokkal szemben.

Gödöllő állomás vasúti útátjárójában a rendőrök nyolc gépjárművet ellenőriztek, két gépjármű vezetőjét figyelmeztették és egy gépjárművezetőt ötezer forintos helyszíni bírság fizetésére köteleztek.

Jászberény állomáson egy járművezetőt jelentettek fel, mert a fénysorompó tiltó jelzése ellenére haladt át, három kerékpárost figyelmeztettek a helyszínen, mivel nem a kerékpárutat használták.

A dél-dunántúli, Pécs környéki átjárókban a közlekedésrendészeti szabályokat az ellenőrzések idején nem sértették meg, a közúton közlekedők tilos jelzésen nem haladtak át, ezért rendőri intézkedésre nem volt szükség.

A dél-alföldi megyékben a rendőrök 20 gépjárművezetőt állítottak meg és ellenőriztek. Tilos jelzés ellenére öt jármű haladt át a szegedi rendező pályaudvar fény és félsorompóval biztosított útátjárójában.

Debrecen környéki ellenőrzések során a tilos jelzésen négy közúti jármű ment át, vasúti átjárón áthaladáskor összesen 92 szabályszegést követtek el. A rendőrség 58 feljelentést tett, 34 helyszínbírságot, figyelmeztetést alkalmazott a szabálytalankodókkal szemben. Püspökladány Baross utcai sorompójában 24 kerékpárost figyelmeztettek a rendőrök, mert a forgalommal szemben haladtak.

Miskolc-Tiszai pályaudvar sorompójánál a rendőrség négy helyszíni bírságot szabott ki kanyarodási szabályok be nem tartása miatt. Három gyalogost figyelmeztettek a közlekedési szabályok betartására.

Füzesabony és Maklár között a vasúti átjáróban a rendőrök öt gépjárművezetőt figyelmeztettek relatív gyorshajtás miatt. Nyékládháza vasúti átjárójánál egy segédmotoros kerékpáros az útátjárón a tiltó jelzés ellenére megállás nélkül áthaladt, ezért a rendőrség szabálysértési feljelentést tett ellene.

Szombathelyen jelentősebb szabálysértést, piroson áthajtást nem történt, sebességtúllépés három esetben fordult elő.

Forrás: NOL.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr312874838

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Kinek jó egy "vérciki" államtitkár? 2011.05.03. 20:46:18

Csaknem két órán keresztül kínozták a múlt heti frakcióülésen a Fidesz parlamenti képviselői Szőcs Géza kultúráért felelős államtitkárt. Egyes honatyák szerint "vérciki volt" a meghallgatás, mások simán kínosnak nevezték az inkvizíciót. A kor...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.05.03. 17:50:51

Sok a Darwin díjas hülye.

Témába vágó videó:

www.youtube.com/watch?v=7koCGjXiffk

Ha jól tudom 100ezer ft-ba fáj egy ilyen akció, itt mennyit ki lehetne osztani. Ha minden autóstól bevasalnák a 100 rugót, aki átmegy a tilos jelzésen nyereséges lenne a MÁV.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.05.03. 20:12:20

Nem megfelelő útburkolat... A legtöbb átjróban olyan a burkolat, hogy örülök, ha nem bassza szét a futóművet.

thelizardking 2011.05.03. 20:18:40

Én úgy tudom, hogy 2010. január 1-től a KRESZ már nem írja elő vasúti átkelőben a kötelező haladási sebességet. Annyit ír csupán hogy fokozott óvatossággal kell megközelíteni a vasúti átjárót. Most akkor hogy is van ez?

WAdam 2011.05.03. 20:19:34

Ismerek én olyan átkelőhelyet, ahol a piros jelzés után még általában szervezek a grillpartit a síneken, jól megkajálok, aztán összeszedem a cuccokat és csak akkor tűnik fel a vonat a látóhatáron...

ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2011.05.03. 20:19:56

azért van ám a MÁVnak egy olyan jó szokása, hogy sokszor a vonat érkezése előtt percekkel bekapcsolják a villogót (ugyanez igaz HÉVre is), ill. két vona közti - olykor hosszú - időre sem engedik a forgalmat. ilyenkor meg tudom érteni azt, aki felülbírálja a szabályt. én ugyan nem mentem még át piroson, de sokszor elküldtem csúnya helyekre a baktereket, felesleges vesztegeltetés közben. (megjegyzem, az ilyen szituban történő lesből bírságolás szintén nem túl szimpatikus).

Tímár Mihály 2011.05.03. 20:23:09

Rákosrendezőnél gyakran 10 percig van zárva a sorompó úgy, hogy eközben két vonat megy el, köztük 8 perc szünettel. A gyalogosok és biciklisek rendszeresen piroson mennek át. (Mellesleg a XIII. és XIV. kerület között ez az egyetlen szintbeli átjáró, ami biciklivel is járható.) A MÁV-nál azt kellene felfogni, hogy egy 10 percig feleslegesen zárva tartott sorompó az emberi tényező miatt nem szolgálja a biztonságot.

Figyel Castro 2011.05.03. 20:23:34

@Adani: nem kellene fényévekkel korábban lezárni az átjárót. Én türelmes ember vagyon, de még nálam is elszakad a cérna.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.05.03. 20:51:28

@Figyel Castro: az önkormányzatnál kell lobbizni hogy csináljanak aluljárót. A pirosat meg - tolatást kivéve, amit 2-3 perc alatt le szoktak zavarni, de 10 percnél tovább tolatás miatt nem is szabad zárva tartani - maga a berendezés zárja le. Ahhoz, hogy a vonat szabad jelzést kaphasson, a sorompónak már lent kell lennie. Van mondjuk a jelző a sorompótól akár 6-700 méterre is, vonat jön 40-nel, ráadásul nem illik a jelző előtt megfogni mert rengeteg energiát elpazarol ezzel. A vonat sebességével meg jelenleg nem lehet számolni. Nézze meg nyugodtan bárki Göd vagy Sződliget környékét, alig csukódott le a sorompó, már robog is el a vonat. Sajnos ezek 120-ra vannak "méretezve" mindig, az, hogy ekkora rászámolás kell meg kikerülhetetlen.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.03. 20:59:44

"Az akcióban a vasúttársaság csaknem hatvan biztonsági szakértője több mint ötezer közúti járművet ellenőrőzött."
- Ezt elmagyarázná valaki?

"A leggyakoribb szabálysértések a tavalyi ellenőrzések óta nem változtak: sebességtúllépés az áthajtáskor"
- A legutolsó KRESZ változás óta csak ha külön sebességkorlátozás tábla van, akkor kell annyival menni. Ha nincs külön tábla, akkor a sorompóban az előtte megengedett sebességgel lehet átnemmi. Pilisvörösváron pl 50, mert annyi a megengedett városban. A kesztölci átjáróban, ha nem lenne előtte tábla (Nem emlékszem) akkor ott 90, mivel lakott területen kívül van.

A biztonsági övnek és telefonnak mi köze a sorompóhoz?

diliqtya 2011.05.03. 21:14:24

Április elején szívtam meg a helyismeretet Rákosrendező Teleki B. utcai átjárójánál. Vártam már itt korábban esténként 15+ percet is, így örültem is mint majom a farkának, hogy a sorompó még nyitva volt. A lámpa már piros, de a sorompó még nyitva! Lassítottam, szétnéztem, átgurultam, jött a szerv. Beismertem persze, nem volt mit tagadni ezen. Én voltam a hülye/hibás ez nem vitás. Azonban. Elkezdtek papírtölteni, közben beszélgettünk, az áthaladásomat követően eltelt majd 10 perc, mire a piros lámpa mellé lezárták végre a sorompót is, és nagyjából végeztünk mire újra megindult a forgalom(15-20p között). Úgy rémlik mindezt egy, max két vonat miatt. Még nem kaptam meg a határozatot. A kormány rendelet 300k-t ír, de a sima piros lámpás áthajtás is -tól -ig-es ha jól tudom(idei élménybeszámolók alapján), szóval még reménykedem, hogy nem ennyi lesz a végösszeg. Ha mégis, akkor buktam az autót, nagyjából ennyit ér. :) Legközelebb majd inkább visszafordulok.

SzG-1978 2011.05.03. 21:29:12

Ha a sok gyalogos álompolgár betartaná a tilos jelzést Rákosrendezőn, azt az állomást be is lehetne csukni. Két olyan sorompó között van az le- és felszállóhely, ami naponta nincsen nyitva tíz alkalomnál többször. Itt lakom két utcára tőle több, mint két éve, rendszeresen járok arra, sőt, a vonatot is használom, de még nem láttam nyitva többször mint tíz-tizenöt alkalom.
Ezek mellett csodálkozom, mikor látom a rendőröket, akik a cseszegetik a népet oktalanul, pedig a családban van/volt pár rendőr, szóval ha részrehajló vagyok, inkább az ő irányukba teszem.
Az meg igaz, hogy 2010. január 1-től nincs sebességkorlátozás a vasúti átjárók előtt, mert már annyira jó volt a baleseti statisztika, hogy erre nincs szükség. Legalábbis nekem ez jött le.
Milyen más magyarázat lehet erre alkalmas?
A parkolás csak politika. Mint minden, ez is aróól szól, hogy a rokonok, haverok zsebér munka nélkül megtömessem a tömeggel, akiknek nincsen arca. A választást hazugságokkal is meg lehet nyerni, ebben az országban nem kell becsületesnek lenni, csak nekünk, alul.

FF 2011.05.03. 21:43:52

Rákosrendező speciel be is lesz csukva, helyette a Hungária körúti felüljáró alatt lesz megálló. Oda húzzák ki a kisföldalattit is. Ahol most a rákosrendezői átjáró van, az meg felüljárót kap. Kérdés csak az, hogy a kormányzati (pártfüggetlen) masztodon mikorra tud megmozdulni az ügyben, de terv(ezés) már hivatalos szinten van erről.

villamos alóli kacaj 2011.05.03. 21:45:30

Mondjuk nem bánnám, ha már a vonatot büntetnék meg gyorshajtás miatt.

Adani 2011.05.03. 22:06:05

Rákosrendező elsők között van a legnagyobb forgalmú átjáróknál. Sokszor van zárva a sorompó, fővonal sok elágazással, esztergomi, váci, szobi stb. elővárosi szerelvények. Viszont van felüljárós kerülőút.

Egyébként a legtöbb átjárónál nem kell sokat várni pláne fénysorompósnál, amit vonat működtet. Ha bepiroslik akkor 40mp-en belül ott a vonat. Ennyire szokták belőni. Persze a pályára engedélyezett legnagyobb sebességgel számolnak. De a egy megrakott tehervonat jön, az nem tud 120-al menni, így tovább tart kicsit.

Kézi tekerős sorit meg ha jól tudom a vonat várható érkezése előtt 4 perccel kell leengedni.

a HÉV-eknél meg sokszor megálló van az átjáró előtt ezért van tovább zárva. Rákosfalva megálló pl. ilyen ott is sokan átmennek a piroson gyalogosan, bevallom néha én is mikor látom ,h megáll a vonat. Régen volt áthaladós vonat, így arra van belőve a behatási pont.

De hát 10 percnél tovább nem tartható zárva csak olyan átjáró, ahol ezt külön jelölik.

Ilyen pl. Békéscsabán a sokszor elátkozott Franklin utcán lévő. Vagy akár a rákosrendezői.

10 percet meg csak megér a biztonság. Engem még úgy neveltek, h inkább érj oda késve minthogy ne érjél oda valahová.

Ilyesmi filmeket kéne a TV-be vetíteni, ahogy régen is tették

www.youtube.com/watch?v=xYuSN86O8jE

www.youtube.com/watch?v=MVK6zUuKzVI&feature=related

Ahogy ebben is elhangzik tipikus lehet az, h fénysorompó piros, vonat el, nem vált át erre legyintenek, h elromlott és mennek. Közben lehet,h még egy vonat jön pl. a másik vágányon.

gozos 2011.05.03. 22:46:23

Furi, amit írok. Szeretem a vasútat, de elfogadhatatlannak tartom, hogy

1. Félkarú sorompó helyett csak fényjelző berendezés van alkalmazva villamosított nagysebességű vonalak és forgalmas aszfaltutak kereszteződésében. Tudom, hülye autós, de a tévedés lehetőségét nagymértékben csökkenti a félkar. Baleseti statisztikák legalábbis ezt mutatják.

2. Budaörs: szellemvasút ... még mindig megvan.
Itt is bírságolni kellene ... sokszáz millióra.
totalcar.hu/magazin/kozelet/szellemvasut/
2006. január óta nincs változás.

Adani 2011.05.03. 22:59:07

@gozos:

Egyetértünk.

Félkart szerelnek fel folyamatosan egyre több helyre, de ugye nem milliomosa MÁV, a közútkezelő meg sokszor egy kanyit se ad bele, pedig neki kéne elvégre a félkar a mazsola autósok miatt kell. Csak hát sokszor hiába van félkar, mert megkerülik.

Egyébként újonnan épülő agy átépült emelt sebességű pályán már raknak félkart mindenhová, nézd csak meg pl. a Szajol-Gyoma szakaszt. Van olyan átjáró amit 2-3 havonta használ egy traktor és ennyi az össz forgalom egy leharcolt földúton. Átépítés előtt simán oldalanként egy villogó. Átépítés után pedig két villogó mindkét oldalra, STRAIL gumibetétes átjáró, félkar. Ami kicsit forgalmasabb oda meg dupla félsorompó, Mezőtúrnál é Kétpónál pl. külön járdát is építettek és a járdának külön raktak oda villogót és sorompót. Vagyis egy oldalt három LED-es optikás fénysorompó (a LED-es már 1 km távolságból is jól látható). Pirosnál sötétben olyan mint egy karácsonyfa (a sorompórúdon is van villogó). Aki ezt benézi az már tényleg inkább áramot vezessen autó helyett.

A szellemvasutat meg fel kell számolni, ebben egyetértünk. Tegyék át oda a fénysorompót, ahol tényleg jár vonat.

Manapság lassan ugyan, de folyamatosan váltják ki a kézi teljes sorompókat automata fény és félsorompóval. Spórolás is van benne, mert ugyebár embert is spórolnak vele, de biztosabb is, mert az emberi tényezőt kiiktatja. A közúti jármű vs. vasúti jármű esetek 97%-a működő bizt. ber mellett történik. A sima biztosítatlan csak Andráskeresztes átjáróban kevesebb baleset történik. Ebben persze az is bennevan, h főleg kis forgalmú és ki sebességű kisvasutaknál agy vicinálisoknál van ilyen.

George17 2011.05.03. 23:38:30

Egyszer hosszabb időt voltam kénytelen várakozni csúcsidőben István-telki vasúti átjáróban.
Hosszú kocsisor folyamatosan pirosat jelző átjáró míg végül elmegy a vonat felnyitják a sorompót.
Mire odaértem megint lezárták és sokáig semmi utána nagyon lassan nyílik a sorompó és mielőtt felnyílna megint lecsukódik mintha szórakozna valaki.
Utána két perc múlva jön a vonat és nem nyitják fel a sorompót kb 5-10 perc és újabb vonat megy el míg végül felnyílik.
Ezek után nem csodálom ha valaki mégiscsak átmegy egy ilyen sorompón a tilos jelzés ellenére.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.05.04. 00:02:14

@ozirisz: te most komolyan azt hiszed, hogy a fenysorompot bakterek nymogatjak?

szgy 2011.05.04. 07:17:11

mifelénk az a szokás hogy a vonat még be sem ért az állomásra, már lecsukják a sorompót. a vonat megáll, emberek fel-, leszállnak, elindul a vonat. másik irányból is gyakran percek telnek el mire odaér valami. még ha 300-al száguldó szuperexpressz lenne megérteném, de sokszor döcögő tehervonat vagy személyvonat. nem hiszem el hogy ennyire bénák az irányítók. az automata sorompó teljesen korrektül nyit, zár.

Eugéne Tribulet 2011.05.04. 07:44:18

@gozos: jó megoldás lenne, amit javasolsz, sokkal biztonságosabb, természetesen.
DE, ugye a MÁV magának nem tud ilyeneket finanszírozni. Két félsorompó telepítése egy vasúti átjáróban meglévő, fényjelzőkkel biztosított átjáróban kb. 8 milliós többletköltséget jelent.
Én sokszor látok olyat, hogy már piros a jelző, de a kar még nem csukódott le, és úgy mennek át. Ilyen esetben a kar sem segít.
Talán jó lenne az is, ha az ezután újonnan épülő, illetve felujított sorompóknál kötelező lenne a forgalomfigyelő kamera telepítése is.
De ez is millió problémát vetne fel: ki finanszírozná, ki ellenőrizné, ki büntetne, stb...

Kiszámoló · http://kiszamolo.hu/ 2011.05.04. 07:48:30

Amerikai ismerősöm is álmuldozott, hogy milyen sokáig vannak zárva a sorompók.

Náluk sorompó le, 20 másodperc, ott a vonat, sorompó fel.

Olyan, mint nálunk, hogy inkább megvárjuk még a következőt is 8 perc múlva, nehogy fel-le kelljen már csukni a sorompót, szerintem még nem is hallottak ilyet.

Itt se menne senki a sínekre, ha nem tudná, hogy 5 percig még nyoma se lesz a vonatnak.

Aztán persze, van, hogy rosszul gondolja. Csak az a kérdés, ki felelős ilyenkor?

Ja és az örök kérdés: el kellene már dönteni, hogy a vasút keresztezi a közútat, vagy a közút a vasútat. Kinek a kényelme és érdeke a fontosabb?

Adani 2011.05.04. 07:51:34

@George17:

Ha lassan nyílik fel, akkor valszeg zavarba ment. Valamiért lehet, h meg kellett a vonatnak állnia, ami beindította műszaki hiba, áramhiány, vagy elütött valakit vagy bármi más. Ilyenkor ha eltelik egy bizonyos idő (asszem 7 perc), átmegy zavar állapotba ilyenkor lassan felnyílik a sorompó (ha van) kb. 2-3 perc alatt, majd ha 10 perc is eltelik megszűnik a villogó piros is. Minden fényjelző vissza van jelentve valahová ahol szolgálat van és ott érzékelik, h baj van, és vagy elhárítják ott helyben vagy jelentik és majd kimegy a zavarelhárító. Ha tudnak szólni a vonatnak, akkor a sötét átjárón csak 15-el mehet át.

@Eugéne Tribulet:

Nem lenne hülyeség, kamera és, aki átmegy a piroson annak mehet is 100 ezres számla rendszám alapján. Objektív felelősség már van. Egy korábban belinkelt videónál szép kis summát szedhettek volna össze.

theveryguest 2011.05.04. 07:53:14

Ha olyan óriási nagy károkat okoznak a MÁV-nak a balesetek, akkor talán bele kellene feccölni, hogy ne legyenek szintbeli kereszteződések. Alul/felüljárót mindenhova.

Adani 2011.05.04. 08:04:37

@Kiszámoló:

Egyértelmű kérdés. A vasút a fontosabb, elvégre egyrészt ő az erősebb másrészt a tömegközlekedést kel lelőtérbe helyezni az egyénivel szemben. Akinek a kényelmes autó kell egyéni közlekedéssel vár majd szépen pár percet ameddig néhány száz emberrel a fedélzetén elrobog előtte néhány száz tonna.

@theveryguest:

Ha lassan is ,de ez megvalósul. Újonnan már ritkán épül forgalmas útra szintbeni átjáró, felüljárót tesznek mindenhová, már csak azért is, mert egy felüljárón lehet mutyizni egy útépítési tenderen. Vasútfejlesztéseknél is része sok helyen a projektnek ilyesmi, pl. ha igazak hírek a Gyoma.-Békéscsaba projektnél Gyomán és Békéscsabán aluljáró épül, Mezőberényben pedig felüljáró. De minden átjáróhoz felesleges, oda, ahol évente 10x idénymunkakor átmegy egy traktor minek? Viszont nagy sebességű pályánál (160 felett) már EU-s előírás, h nem lehet szintben keresztezni még másik vasútvonallal sem, 200 felett pedig már azt is előírja, h teljesen zárt pályát kell építeni végig zajvédő fallal körülvéve (igen a puszta közepén is).

JmOS 2011.05.04. 08:05:09

Nem ártana azért jól hangolni a vasúti lámpát sem. Miért van az, hogy vannak olyan vasútvonalak ahol hibátlanul csak pont a vonat előtt jelez pirosat, máshol meg perceket kell várni? Ezt a luxust a XXI.szd.-ban már senki nem engedheti meg magának, ettől jóval nagyobb a forgalom!

A gyalogos kérdés meg konkrétan hülyeség! Bárhol átmehetsz a síneken a közúti átkelőn kívül (pl. a mezőn) akkor ott miért kellene a lámpát figyelni és szobrozni? Életszerűtlen.
Nem mondom, hogy a nehezen átlátható 3-4 vágányos városi átkelőknél is, de a legtöbb helyen értelmetlen.

Eugéne Tribulet 2011.05.04. 08:09:18

@George17: úgy általában a vonat megérkezik az állomásra, a sorompó lezár, mert már a behatási pontot elérte (főleg egy 120-as pályánál). A sorompó nem tudja, hogy az a vonat meg fog állni, azt tudja, hogy jönni fog a vonat és lezár. A vonatból ki-be szállnak az utasok. Esetleg kap egy pirosat, várakoznia kell. Sőt az ellenkező irányból is érkezhet egy másik vonat, az is zárhatja a sorompót. Szóval sokféleképpen lehet várni akár tíz percet is, helytől is függ. Arról nem is beszélve, hogy zavarba is mehet, ilyenkor kb. 10 percig zárva marad, aztán elsötétül, a karok meg szépen lassan felnyílnak, azt hiszem valami tartalék hidraulika segítségével. Vannak mozdonyvezetők, akik a megállónál direkt jobban kihúznak, hogy az elhagyott sorompó felnyíljon.

nagy vonalakban 2011.05.04. 08:37:19

Rendszeresen kelek át Rákosrendezőnél. A piros jelzés nem azt jelenti, hogy jön a vonat. Csak annyit jelent, hogy a bakternak nincs kedve felnyitni a sorompót. Nem a piroson átkelőket, hanem a MÁV-ot kellene megbüntetni. Akár 20 percig is zárva tartják az átjárót, teljesen értelmetlenül.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.05.04. 08:43:41

Anno 2004-ben mentem at gyalogosan a vasuti atjaroban a piros jelzesen es pont a rendorok karjaiba futottam.
5 ezer Forintomba fajt ez a produkcio.

nagy vonalakban 2011.05.04. 08:50:00

Az indokolatlan, és hosszú pirosok kondicionálják az embereket a szabálysértésre. Az okot kéne vizsgálni, nem az okozatot büntetni.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.05.04. 08:57:34

Egy olyan kresz módosítás kellene, hogy az 5 percen túl zárva tartott sorompó automatikusan a forgalom indokolatlan akadályozásának minősüljön.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.05.04. 09:23:14

@Figyel Castro: Azért zárják le korán, mert a vasúti biztosítóberendezések adott távolságra vannak telepítve. Amikor érzékeli, hogy vonat van a legközelebbi szakaszon, lezárja a sorompót. Biztos lehetne sűrűbbre csinálni, de ez a biztonságos, mert, ha egy percet kéne várni, akkor is megpróbálna valami hülye átmenni.

kjeno 2011.05.04. 09:23:46

A szellemvasútnál levő fénysorompót a MÁV már évek óta szeretné megszüntetni,mert költséges a karbantartása-erre ugyanis kötelezve van.
(mekkora marhaság, ugye?). De a megszüntetéshez hatósági engedély kell a vasúti törvény és az OVSZ értelmében, ám a minisztérium nem lép semmit. Kis magyar valóság. No comment.
Azt is a Minisztérium Vasúti Főosztály jelöli ki, hogy országos szinten mely átjáróknál szabad 10 percen túl is "lecsukva" tartani a sorompót.
Sokan írták és tényleg így van: nyíltvonali sorompót az esetek 99%-ban a vonat vezérli, azaz kb.1500 m távolságból csukja a behatási ponton. Akár 40 km/h, akár 120 km/h a sebessége. Persze a gyorsabb hamarabb ér oda. És ehhez van megállapítva a "kiürítési időköz" . Ezt is az OVSZ szabályozza, nem a MÁV önhatalmúlag.

Szelid sunmalac 2011.05.04. 09:26:38

Azt nem ertem mi a faszer nem lehet alul vagy feluljaroval megoldani ezeket a kerdeseket.

kjeno 2011.05.04. 09:31:49

@kjeno:
Az állomási( autósoknak:állomásközeli) átjárók általában a vasúti főjelzőkkel vannak szerkezeti/müködési függésben. Ezért ott valóban hosszabb ideig vannak csukva a sorompók.Vagyis ahhoz, hogy a vonat szabad jelzést kapjon időben ( áthaladó vonatnál lassítás kikényszerítése nélkül)a jelző szabadra állítása akár 4 perccel előbb is történhet. Ilyenkor a vonat kb.2 térközre van és előjelzést kap az áthaladásra. Egy 1800-2300 tonnás tehervonat 60 km/h -val persze később ér oda. De ne feledje senki: a fékútja 700 m is lehet.
Lásd Arizonai vasúti átjáró András keresztjén a felirat: "Akár megállsz, akár nem a vonat úgyis áthalad" ( akár 5000 tonnával és 4-5 mozdonnyal )

kjeno 2011.05.04. 09:38:57

@Szelid sunmalac-Elmeny designer:
Teljesen igazad van... de erre sosincs elég pénz, illetve talán akkor lesz, ha a közúti forgalomszámlálás és a baleseti statisztika kikényszeríti a hatóságtól ( Minisztérium ). Ugyanis a biztosítóberendezés fenntartása, telepítése a MÁV feladata, az aluljáró/felüljáró építése az állam feladata.

Adani 2011.05.04. 10:28:55

@kjeno:

Németországban is van olyan átjáró, ahol ott a felirat, h itt a vonat 160-nal és 5 mp alatt áthalad. Akkor is ha épp a síneken állsz.

Rákosrendezőnél meg nem muszáj az átjárót használni ,van a közelben felüljáró minimális kerülő, de még úgy is jobb mint 20 perceket várni a vonatra.

Pár éve pl. mikor megtudta Szabadkígyós polgármestere, h a vesútfejlesztés szerint az országhatárig kétvágányú pályát építenek és 160-as tempóra aggódott és erről újságcikk is lett, h több vonat jön majd akkor kvázi határként üzemel majd a vasúti átkelő, mert állandóan zárva lesz. Kétegyházán van csak felüljáró tervben, Szabadkígyóson most kézi sorompó van, azt meg ugye letekeri a bakter 4 perccel előbb ,mert ez a szabály sokszor ugye késik is a vonat és ő ezt nem biztos,h tudja, tehát még hamarabb. De egy fénysorompós átjárónál ( mert az lesz, EU-s vasútfejlesztésnél nem tűrik meg a tekerős sorit, ezért ment a levesbe Szajolnál is mindkét oldalt a tekerős) ott meg átlagosan 1:30 egy zárvatartás, meg lehet nézni a 120a-n Nagykáta-Bp között vagy Szajol-Gyoma között is. Személyvonatnál ugye 120-al jön, később 160 lesz talán hamar odaér, max. 2 percet kell várni miután bepiroslik.

Egyébként az is érdekes kérdés,h egy már működő fénysorompós átjáróhoz mi kerül egy sorompótelepítésben 8 millió ft-ba? Ugyebár valszeg a legdrágább rész egy fénysorompós átjárónál az elektronikai rendszer, behatási pont, kiszámláló pont telepítése, ami kapcsolja ki-be, maga a jelző, villogó fénnyel biztos nem drága. A sorompó meg egy műanyag vagy fa rúd csak meg egy villanymotor. Ha már ott a relé, ami kapcsolja a fénysorompót nem hiszem,h bonyolult megoldani, h kiadja a jelet a sorompót mozgató motornak is, a késleltetést meg egy késleltető áramkörrel meg lehet oldani az se nagy dolog. Mert ugye 10-12 mp-es késleltetéssel indul el a sorompó a piros jelzés után.

karosszékely 2011.05.04. 10:59:30

@Adani: Én is így tudtam (nincs szintbeli kereszteződés, zárt pálya), aztán kicsit meglepődtem ezen a híren:

index.hu/kulfold/hirek/2011/02/19/tgv/

rcfan 2011.05.04. 11:09:53

@Adani: hogy mi a drága benne? Ezt már nem lehet alkalmanként lemerülő akkumulátorról üzemeltetni, hanem oda kell vezetni a villanyt. Bár ahol eleve van villany, ott végülis mindegy.

Azonban néha van olyan érzésem is, hogy a felelősség kérdése is drágítja a beruházást: fényjelzőnél akármit ráfoghatnak az autósra, félkar esetén egyértelmű hogy mely állapotában történt a baleset.

Mazsola autós: no igen, mazsola vagy csak egy pillanatnyilag másvalami által elterelt figyelmű. Lásd még siófoki busztragédiát. Félkar ha előtte lett volna, tuti nem kerülte volna el a figyelmét.
Aki pedig félkart kikerüli, az már szándékosan teszi - így tudatában van.

Adani 2011.05.04. 11:41:04

@rcfan:

Sok autós védekezik azzal, h nem működött a fényjelző, mert ugye elmegy zavarba mire odaérnek helyszínelni. Viszont a bizt. ber regisztrálja ezt a tényt meg azt is, h jól működik-e.

A siófoki eset pedig egyértelműen a buszsofőr hibája volt, a vonat dudált is (hivatalos nyelven figyelj jelzést adott) nem állt meg a piros fénysorompónál, újságírók mesélték ,h lehet, h nem látta, mert rásütött a nap, de ez marhaság ,mert egyrészt attól még látszik (a LED-es pláne) másrészt ha nem látom akkor az nem szabad jelzés, a KRESZ szerint is a nem működő fényjelző STOP táblát jelent, vagyis megállni szétnézi és ha nem jön vonat menni.

Amúgy már a 2003-as siófoki buszbalesetnél érintett átjáróban is van félkar. Fénysorompóhoz is oda van vezetve a villany akksi csak a tartalék áramforrás.

rcfan 2011.05.04. 14:00:49

Ha van vezetékes villany, akkor még egyszerűbb a téma. Félkarút minden aszfaltutas közúti kereszteződéshez!

Statisztikailag töredékére csökkenne a baleset. Aki pedig kikerüli az orra előtt levő félkart, az vessen magára.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.04. 18:10:56

@karosszékely:

A TGV jár 'normál' pályán is. Úgy tudom a 300-as pályán nincs szintbeli kereszt.

------------------------------------------

Akik még mindig úgy vannak vele, átférnek a vonat előtt, azoknak egy pár elgondolkodtató kocka:
www.youtube.com/watch?v=8yszy1wltw8
www.youtube.com/watch?v=GNlm7DEC9Skhttp://www.youtube.com/watch?v=hWToJxKYRSc&feature=related
www.youtube.com/watch?v=u2Br1mcIqzQ

Yooha · http://indafoto.hu/yooha/lego_architecture 2011.05.08. 08:18:44

Az a baj, hogy sokszor a sorompó leengedése után még percekig nem is jön semmi, így a MÁV egyfajta farkasért kiáltó fiút csinál magából és ezért nem hiszik el az autósok, hogy egyszer tényleg jönni fog a vonat. Szóval mielőtt pattognának hogy "ejnye, hát átmennek a tilos sorompón!" kicsit szálljanak magukba!

Adani 2011.05.08. 10:26:54

Pár percért megéri kockáztatni az életét? Aki így gondolja az nem komplett. Már egyre több helyen van automata sorompó az meg tényleg max. percekkel a vonat előtt zár le, hiszen nem a bakter hanem a vonat működteti, ha bepiroslik már tuti 1-2 km-en belül van. A leggyorsabb vonatoknál 40 mp-re lövik be. A félkar 12 mp után indul el lefelé, hiszen azt meg lassú járműre méretezik pl. szénásszekérre, h még az is biztosan átérjen ha mikor még behajt az átjáróba még fehér és pont akkor vált pirosra.