MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Jegy nélkül, lomtalanításról hazafelé

2010. október 08. - Ashi Valkoinen
Biztosan lesznek olyanok, akiknek nem fog tetszeni ezt a poszt ilyen-olyan okok miatt, azonban nagyon tanulságos töténet.

Százhalombattai lakos vagyok,gyakorta utazom vonattal BKSZ bérlettel.Tegnap este hazafelé utaztam a Déli Pályaudvartól,így -mivel a BKSZ bérlet csak Budatétény-Camponáig érvényes-kiegészítő jegyet vettem Szhbattáig.

Kelenföld állomáson felszállt egy öttagú társaság,akik szemmel láthatóan lomtalanításból érkeztek,hiszen kacatjaikkal megtöltötték a Stadler vonat peronjának-ha lehet ezen vonat esetében peronról beszélni-kb 2m^2-es területét.Jött a kalauz és kérte a jegyeinket.Mutatom a jegyem-ami ugye Budapest határától szólt Battáig-majd a várakozó kalauznak előkotrom a bérletet.Ekkor a társasághoz fordul,ahol az egyik nő jegyet kér tőle.Közli velük,hogy 2000-valahányszáz,amire mély hallgatás a nő részéről,aki érméket szorongat a kezében,ami ha kétszázasok lettek volna se tesz ki 1000 ft-ot se.Mondja nekik a kalauz,hogy még így is jól jártak,mert Kelenföldön van jegykiadás és a pótdíjjal együtt 12000 lenne.A család(szerűség) erre alkudozni,magyarázkodni,cigánykodni kezd:de hogy ők családi kedvezményesek,de nem tudják igazolni,mert nincs igazolvány,idefelé is ennyi-meg-annyi volt,de nincs több pénzük,este 22 után nem rakhatja le,mert holnap iskola,ne izéljen már stb.Ekkor a kalauz közölte,ha nincs jegy a következő megállóhelyen leszállítja őket,addig nem indul el a vonat stb.Persze nem szállította le őket Budafok-Belvárosnál.Sőt ott se volt,amikor megállt majd tovaindult a vonat onnan.Majd újra odament hozzájuk,rendőrrel fenyegetőzött,mert azoknak igazolványuk se volt,ekkorra ketten már előszedtek valamiféle igazolást,ami 90 %-os kedvezményre jogosította őket,és kérdezte,ki fog leszállni,mert hármójuknak még mindig semmi jegye.Ez a fenyegetőzés,műbalhé eltartott egészen Százhalombattáig(ahol leszálltam,ők tovább utaztak) kisebb-nagyobb megszakításokkal;hol odament hozzájuk,hogy ki száll le,rendőrt hív,stb,hol elment további jegyeket kezelni.Persze a potyautasok továbbra is fennmaradtak,ahonnan már Ercsi-ahová utaztak-kb 15 perc és a második megálló. Jah és persze az a kettő se vette meg a jegyet,amire telt volna még.

Ez egyrészt aggasztó,egyrészt ötletet adó esemény.Ötletet ad,mert ugyan mit tehet a kalauz,ha úgy gondolom,hogy holnaptól nem veszek jegyet,lomtalanításból származó kályhacső-műanyag szék-foltos tollpárna-kombót szállítok a vonaton,túllépve a kézipoggyász méretet,bemocskolom az utasteret (az egyik lány a retkes strandpapucsos lábáról a körmöt vágta az ülésen),és olyan szagot árasztok magamból,csomagjaimból,mint egy szeméttároló.

És(sic!)emiatt aggasztó is,hisz' míg mi dolgozó/tanuló tisztességes utasok jegyet váltunk egy szolgáltatásra,hogy tiszta vonaton pontosan utazzunk,addig más -szó szerint- büdös ingyenélők ezt megteszik ingyen a rovásunkra esetleg emiatt vonatkésést okozva(rendőri intékedés,"addig nem indulunk el míg nem szállnak le"-féle macera).Holnaptól majd kecskéket szállítok és az utastérben végezhetem a kisdolgomat büntetlenül?

Lépten-nyomon arról olvasni ezen a blogon,milyen kár,sérelem érte az utast a vasúttársaságok részéről,milyen büntetéseket akarnak jogszerűtlenül bevasalni,pedig a megoldás egyszerű:ingyen utazás,hiszen a kalauz csak néhány fenyegetéssel többet nem tesz.Nem büntet,nem szállít le,stb.

Mert ugye mit tehet a kalauz?Vagy mi lenne ezen esetben a kötelessége,jogköre?Hiszen négy nővel,akik közül kettő kb 16 éves egy 12 és egy kb 14 éves fiúval nem bír el,mit tehetne mondjuk két meglett férfival?Nyilván nem fog erőszakot alkalmazni,hiszen egyrészt nem ez a feladatköre,másrészt nem tudhatja,hogy szerény fizetéséért milyen pofonba szalad bele.Nem indítja el a vonatot,ha nem szállnak le?Ezzel egy western filmbe illő feszült idegek harca venné kezdetét és persze hogy az utasok szívnának a várakozás=késés miatt.Vagy kihívja a rendőrt mondjuk a mobilján.Rendben,de melyik rendőrséget,hiszen ha Kelenföldön telefonál a XI. kerületből nem fognak végig szirénázni a vonat mentén egészen Érdig/Battáig/Ercsibe,hogy utolérjék a vonatot,egy másik körzetben,ráadásul milyen összegű eset miatt:12000 Ft négy személyre(+ a mocsok miatti büntetés),úgy,hogy esetleg mire lenne járőrkocsi,amire útnak indulna,már rég leszálltak Ercsiben.Esetleg felhívja az érdi rendőröket,akik így kiérhetnek előre az állomásra,mire megérkezik oda a vonat.Valószínűtlen.Vagy tényleg megvárja valahol a vonat a rendőröket,ami akár 30 perc is lehet(akik esetleg ha élelmesek lepattannak és mennek egy következővel).Ilyenkor viszont ki kárpótolja az utasokat a késés miatt?Támaszthat-e követelést a potyautasok felé a késés miatt esetlegesen kárt szenvedett utas?

Érdekelne,mi a MÁV és esetlegesen a GySEV hivatalos eljárása ilyen esetben,mit ír elő a szabályzat (hogyan oldják meg  a büntetés behajtását,a potyázók elfogását,ha időközben lelépnek,hogy egy következővel menjenek tovább pár megállót) és a gyakorlatban hogyan oldják ezt meg a kalauzok.Még annyit,hogy ahogy a BKV-nál látni,hogy a bliccelőkkel leszáll az ellenőr,hoyg egy következő buszra se szállhassanak fel.Itt is meg lehetne oldani,hogy ott szállítja le a kalauz a vonatról őket,ahol van állomás,így az állomáson az indítófőnök,addig nem engedné felszállni őket/nem indítaná el a vonatot,amíg a következő vonat kalauza,le nem kezelné a jegyüket még az ajtóban.Így elkerülhető lenne,hogy már a vonatba bepakolva szórakozzanak velük.

Jah és a nem kívánt,nem nyomdaképes,esetleges kisebbségre nézve pejoratív jelzők törölhetőek,a lényeg nem ezen van,anélkül is érthető.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr232351876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jelfogó 2010.10.08. 08:12:37

A kiegészítő jegy nem Budatéténytől, hanem Nagytétény-Diósdtól indul. A többire pedig azt tudom mondani, hogy ha százhalombattai lakos vagy, akkor te magad is tapasztalod, milyen kritikátlan errefelé (is) a vonatközlekedés, és most már azt is tapasztalhattad, hogy felesleges jegyet venned. Ne vegyél a jövőben, nagyon pontosan ráéreztél a dolog lényegére. Semmi értelme, hiszen semmit nem kapsz érte cserébe.

fővizsgáló 2010.10.08. 08:53:37

Egy biztos: nálam nem ment volna tovább a következő állomáson, ha kell fegyelmit is vállalom érte.De akkor nézzük a hivatalos oldalt, mit lehet tenni a jvk-nek:
1. sajnos, mint amint a posztoló leírta, fenyegetőzik, vagy leszáll, vagy nem. Én vallom, hogy ha egyik utastól elkérem, akkor a másik sem utazhat ingyen akár cigány, akár arab....stb.
2. Rendőrt hívhat, de a vonatot nem várathatja meg.Tehát a következő olyan állomásra lehet hívni, ahova ki-kellene-is érkezik a rendőr.
3. Ha véletlenül van rendőr a vonaton, és az nem rest tenni a dolgát, az is intézkedhet.
Sajnos ez a mai Start álláspont: ha valakinek nincs jegye ellenőrzéskor, meghurcolják az embert.Ugyanakkor eszközt nem ad a kezébe az embernek.Ha nincs jegye, azért kapok, ha megváratja a vonatot a rendőri intézkedés miatt, azért.Én inkább az utóbbit szoktam vállalni.De eddig-szerencsére-mindig erélyes fellépéssel elintéztem, vagy pedig az utasok letették a delikvenseket.

Adani 2010.10.08. 08:58:36

@fővizsgáló:

Pedig ezt kéne. Ha nincs jegye akkor lebaszni a következő állomáson. Nem lehetne házon belül megoldani vhogy, pl. vasútőröket kérni a következő nagyobb állomásra? Ők majd kiverik belőlük a jegy árát hivatalos vagy nem hivatalos intézkedésként, az ilyen C kategóriás ingyenélők úgyis csak az erőszakból értenek. Ercsi környéke egyébként sem fehér embernek való hely, fel lehet készülni rá ,h pl. vasútőrök kísérjék a vonatot vagy elérhető közelségben legyenek.

vanek ur 2010.10.08. 10:15:03

@Jelfogó: "Ne vegyél a jövőben, nagyon pontosan ráéreztél a dolog lényegére. Semmi értelme, hiszen semmit nem kapsz érte cserébe."

Ez nem igaz. A jegyárért cserébe a vasút (illetve mindegyik közlekedési társaság) azt vállalja, hogy eljuttat A pontból B pontba. Az utazási szerződés sem a körülményekről, sem a menetidőről nem rendelkezik. Ha te az adott eszközzel eljutottál az úticélodhoz, a cég teljesített, tehát neked is teljesítened (vagyis fizetned) kell. Ez így van akár vonattal, akár busszal, akár hajóval, akár repülővel utazol. (Ez alól kivétel, ha bizonyos többletszolgáltatásokért többletdíjat szed, ekkor ha a többletszolgáltatás nem teljesül, a többletdíj mindenképp visszajár, de a szerződés ezen felüli kártérítésről is rendelkezhet. Az EU a légitársaságokra és a vasúttársaságokra már hozott jogszabályt, ami alapján a késések és bizonyos minőségi paraméterek nem teljesülése esetén a jegyár egy része visszajár az utasnak. A buszos cégek esetében ilyen még nincs, ott nem is számíthatsz semmilyen kártérítésre pl. késés esetén.)

Jelfogó 2010.10.08. 10:53:50

@vanek ur: "Az utazási szerződés sem a körülményekről, sem a menetidőről nem rendelkezik."

Ami normális helyeken csupán egyfajta biztosíték a közlekedési cégeknek, a startnak viszont kiváló lehetőség arra, hogy nyugodtan nyújthassanak ilyen minősíthetetlen szolgáltatást is, amilyet. Éppen ezért nem tartom elfogadhatónak ezt a hozzáállást, és az én szememben nem elítélhető, aki önkényesen nem fizet, ha már úgyis duplája a menetidő annak, ami a papírra van írva. Volánbuszon, BKV-, hajón, repülőn ilyen mértékű késéseknek elő sem fordulhatnak. Csak nagyon-nagyon ritkán. A mávnál minden nap.

"Az EU a légitársaságokra és a vasúttársaságokra már hozott jogszabályt, ami alapján a késések és bizonyos minőségi paraméterek nem teljesülése esetén a jegyár egy része visszajár az utasnak."

A start elegánsan kihúzta magát alóla. Vajon miért? :)

"A buszos cégek esetében ilyen még nincs, ott nem is számíthatsz semmilyen kártérítésre pl. késés esetén."

Csak a buszos cégekkel nem is késel ennyit. Még csak megközelítőleg sem. Én pl. jobban szeretem, ha nem kések, de nincs lehetőségem kártérítésre, mint azt, amikor brutál sokat kések, és van ugyan lehetőségem mondjuk pótjegy visszaváltására, de az is csak minimális pénz.

gcsabi 2010.10.08. 11:36:04

@Jelfogó:
Te döntesz: igénybe veszed-e az adott szolgáltatást és fizetsz, vagy nem veszed igénybe. Azonban ha igénybe veszed és direkt nem fizetsz, akkor egész egyszerűen loptál!

MagyarZizzi (törölt) 2010.10.08. 11:50:24

Szerencsére ilyen esetem még nem volt, de lenne, utasként inkább vállalnám a késést (amúgy is késik a vonat, nem mindegy, ha egy kicsit többet?!), minthogy egy ilyen társasággal kelljen végig utaznom. Ha az utasok normálisan állnának hozzá a dolgokhoz, segítenének lepaterolni a potyautasokat, hogy ne álljanak sokat miattuk. Bár egyszer olyat láttam, hogy az utas (volt jegye), elővett egy pisztolyt, és azzal játszadozott -- na, ilyenkor merne-e szólni a kalauz?

vanek ur 2010.10.08. 12:42:34

@Jelfogó: A szerződés az egy szerződés. Mindkét félre ró kötelezettségeket és ad neki jogokat. De alapértelmezetten az egyik fél teljesíteni köteles, a másik fél pedig megfizetni a szerződésben kikötött ellenértéket. Ha te felülsz a vonatra, akkor ráutaló magatartással elfogadod a szerződéses feltételeket, és magadra nézve kötelezettséget vállalsz, hogy fizetsz. Ha nem tetszik a szolgáltatás bármely paramétere, dönthetsz úgy, hogy nem kötsz szerződést, vagyis nem ülsz fel a vonatra. (A vonat behelyettesíthető busszal, repülővel, hajóval.)
Egyszerű, mint az egyszeregy: ha utazol, fizetsz. Ha nem fizetsz, nincs jogod utazni, panaszkodni meg még kevésbé. (Lásd még: ellopsz a boltban egy almát, majd nagy hangon az eladó képébe vágod, hogy rohadt az alma. Az eladó jó eséllyel a hátsódon keresztül tolja fel neked az almát, ha már a szádon keresztül nem ízlett...)

"A start elegánsan kihúzta magát alóla. Vajon miért? :)"

EUs jogszabályok alól csak a tagállamok kezdeményezhetnek mentességet. Tehát nem a START húzta ki magát. Igaz, jó eséllyel szóltak állam bácsinak, hogy további 10 milliárdos kiadásra számíthatnak a kártérítésekből(amit közszolgáltatási szerződés szerint finanszírozni kell), így az
állam persze hogy két kézzel kapott a mentesség után.

Miért? Az elmúlt 30 évben az állam alulfinanszírozta a vasutat, a vasút meg még ezt a kevés pénzt is rossz hatékonysággal használta fel. Ennek eredménye a lepusztult kocsi, az ősöreg mozdony, a roszz (és emiatt csak lassan járható) pálya. Ezt a kupacot tartják össze emberfeletti munkával azok, akiknek köszönhetően egyáltalán járnak még vonatok.

"Csak a buszos cégekkel nem is késel ennyit."

A buszos menetrendek elég lazán vannak összerakva. Vidéki helyközi járatoknál simán kint kell lenned 10-15 perccel a menetrendi indulási idő előtt a megállóban, különben lemaradsz a buszról (merthogy ennyivel előbb elmegy). Távolsági buszok menetidejében is bőven van tartalék. Ha betartaná a busz a menetrendet a benne levő tartalékokkal együtt, az is elég lassú lenne.

Jelfogó 2010.10.08. 13:34:09

"Ha nem fizetsz, nincs jogod utazni, panaszkodni meg még kevésbé."

Ok-ok, ez mind rendben van, én mindig fizetek is. Csak felvetettem, hogy teljes mértékben megértem azokat is, akik ezért nem hajlandók fizetni.

"Ezt a kupacot tartják össze emberfeletti munkával azok, akiknek köszönhetően egyáltalán járnak még vonatok."

Na neeeeeeeeeee, ez nagyon gyenge szöveg. :)) Azért jó, hogy nem a vasutasok érdeme, hogy járnak még a vonatok. :) Ha igen, le lehet akasztani a mozdonyt, és húzza a vasutas a kocsikat. Ha meg ez mégse menne, akkor jöjjn vissza a mozdony, és fizesse a vasút a villanyszámlát. A vasút, nem a vasutas. A vasutasok többsége nagyon trehány munkát végez, ennek kismillió jelét látom nap, mint nap. Egy (sajnos) elhanyagolhatóan kis részük szívvel-lélekkel dolgozik, de ennek sajnos nincs látszata, mert ha a szomszédos állomáson nem túl motivált a kolléga, akkor az itteni becsületes kolléga munkája sem ér sokat.

Másfelől pedig: nem elfogadható az a szöveg, hogy az állam nem adja meg azt a pénzt, ami jár, ezért nem tud jól működni a vasút. Ha én egy szolgáltató vagyok és nem fizet ki a megrendelő, akkor nem szolgáltatok. Nem végzek félmunkát, nem kókányolok, hanem szólok neki, hogy öreg, ennek ennyi az ára. Vagy ideadod, vagy én leálltam, te meg csinálj, amit akarsz. Így kellene a vasútnak hozzáállnia, megfelelő következetességgel. Nem pedig toldozgatni egy működésképtelen rendszert. Az interregnumban kicsit szívnánk, mi, utasok, de én pl. bevállalnám.

pbence 2010.10.08. 14:08:38

@Jelfogó: "Egy (sajnos) elhanyagolhatóan kis részük szívvel-lélekkel dolgozik, de ennek sajnos nincs látszata, mert ha a szomszédos állomáson nem túl motivált a kolléga, akkor az itteni becsületes kolléga munkája sem ér sokat."
Az arány szerintem kicsit másképp van, de valóban igaz, hogy hiába dolgozik X nagyon jól, ha Y elrontja. Sajnos a vasút úgy működik, hogy egy emberen is nagyon sok minden múlhat.

Az utolsó bekezdéssel pedig teljes mértékben egyetértek.

Nagymoli 2010.10.08. 14:17:07

Hasonló esetet én is láttam,"jegynélküli lomtalanítók" csak ott az volt a különbség, hogy a jegyvizsgáló mellé lépett egy utas is, egy eléggé morcos németjuhász kíséretében. (Négylábú kivitel, nem külföldi ;-) ) A kutyát látva pánikszerűen, önként leszálltak a következő állomáson a lomisok. És még napokkal utána is volt hatása, a jegyvizsgálónak vigyorogva köszöntek a törzsutasok, nem a megszokott unalommal.

Talll (törölt) 2010.10.08. 15:03:13

@vanek ur:
"A buszos cégek esetében ilyen még nincs, ott nem is számíthatsz semmilyen kártérítésre pl. késés esetén.) "

De, Magyarországon a VOLÁN társaságok üzletszabályzatában le van írva a késés esetén milyen visszatérítési/kártérítési lehetőségek léteznek, mely így hangzik:

"3. A közlekedési vállalat (VOLÁN) köteles megtéríteni a távolsági (helyközi) járat

a) kimaradása esetén annak az utasnak a kárát, aki a járatra helyét előzetesen biztosította,

b) 30 percet meghaladó késése esetén a járattal utazók kárát;

kivéve, ha bizonyítja, hogy a kárt működési körén kívül eső elháríthatatlan ok (pl. közlekedést hátráltató időjárási, út- és forgalmi viszonyok, mint: köd, hó, jég, útelzárás, forgalmi torlódás stb.) idézte elő. A kártérítés összege azonban nem haladhatja meg járatkimaradás esetén a menetdíj tizenötszörösét, késés esetén ötszörösét.20/1981. (VI.19.) Mt.r. Az autóbuszjárat kimaradtnak tekintendő, ha egyáltalán nem, vagy 90 percet meghaladó késéssel indul a megállóhelyről. Kártérítési szempontból nem minősül járatkimaradásnak vagy késésnek, ha az utasok továbbszállításáról a VOLÁN társaság az 1. pont szerint oly módon gondoskodott, vagy arra más autóbuszjárattal lehetőség volt úgy, hogy az utas 90, illetve 30 percet meg nem haladó késéssel célállomására megérkezzék. A kártérítés alapja a bizonyított kár."

vanek ur 2010.10.08. 16:54:20

@Jelfogó: "Na neeeeeeeeeee, ez nagyon gyenge szöveg. :)) Azért jó, hogy nem a vasutasok érdeme, hogy járnak még a vonatok. :)"

Nem tudom. Szerintem az a vasutasok érdeme, hogy jóval a tervezett élettartamuk fölött is napi használatban működnek a mozdonyok, hogy egyik-másik nagyforgalmú állomáson 50-100 éves technikával bonyolítják a forgalmat, stb.

"Ha én egy szolgáltató vagyok és nem fizet ki a megrendelő, akkor nem szolgáltatok."
Ez nagyon szép és jó, és az üzleti életben így is működik. A vasút esetében azonban nem. A vasúti törvény ugyanis a vasútnak szolgáltatási kötelezettséget ír elő.
Hogy lásd, milyen faramuci a helyzet: az állam jogszabályban előírja, hogy milyen alapon kiket kell 50% vagy 90% kedvezménnyel elszállítani. Egy másik jogszabályban pedig forintra le van írva, hogy ez után mennyit fizet az állam. Az összegeket 2006-ban határozták meg, azóta nem módosították. A jegyárak közben persze emelkedtek, így ma az állam a ráeső rész 3/4-ét fizeti csak ki. A többi hiány a vasútnál. Nem kis pénzről van szó, csak ebből néhány milliárd hiánya van a vasútnak. Azt pedig nem teheti meg, hogy szeptemberben azt mondja: az állam eddig fizetett a kedvezményes jegyeke után, mostantól csak teljes árú van. Az meg csak most fog majd kiderülni a regisztrációs jegyekből, vajon az állam túlfizette-e a vasutat a nyugdíjasok után, vagy itt is alulteljesít.
És ezt is többször leírtam: az Állami Számvevőszék 2008-ban azt írta, hogy az előző 20 évben az állam 2000 milliárd forintot nem fizetett ki a vasútnak, ami pedig a megrendelt és elvégzett szolgáltatás alapján járt volna...
Mivel az állam egyszerre megrendelő és tulajdonos is, baromi nehéz fellépni a tartozás rendezése érdekében.

vanek ur 2010.10.08. 16:58:07

@Talll: Ez alapján nem sok esetben kap az utas kártérítést. Szinte csak akkor, ha lerobban a busz.
De még mindig tartom: a buszos menetrendekben elég sok tartalék is van, így többnyire korábban járnak a buszok, mint ahogy a menetrendben szerepel.

pbence 2010.10.08. 19:02:13

@vanek ur: Szerintem megfogtad a probléma gyökerét: az államot és a MÁV-ot jelenlegi formájában lehetetlen elválasztani. A MÁV-ot tekinthetjük akkor hasonló szervnek, mint az APEH-et, vagy ÁNTSZ-t, igaz, hogy jogilag nem ilyen, de a gyakorlatban igen.

Viszont ez esetben ne válasszuk ketté soha, kezeljük őket egy rendszerként, együtt, és mondjuk ki: a késések, a tájékoztatás, a tisztaság, a kényelem legtöbbször elfogadhatatlanok, és az erre vonatkozó panaszok jogosak.

Ne legyen már az, hogy a legtöbb panasz azzal van itt a blogon elintézve, hogy "kevés a pénz, régi minden". Ez persze igaz, de attól még a probléma fennáll: minden vonat késik az országban, a tájékoztatás kritikán aluli, tisztaság - az meg mi?, kényelem - fűtés, világítás néha megy, stb.

Ezeknek nem így kéne lennie, és ezekre panaszkodunk.

pbence 2010.10.08. 19:05:14

@pbence: És ugyanehhez kapcsolódik az a "kis" probléma is, hogy az állam-MÁV rendszer felmentést kér az EU-tól a késések utáni fizetési kötelezettség alól. Sajnos az EU meg is adja, de szerencsére csak néhány év, és végre Magyarországra is érvényesek lesznek az általános szabályok.

fővizsgáló 2010.10.08. 20:12:53

@MagyarZizzi: nálam volt, hogy egy nem ma barnult egyén jegy helyett egy pillangókést vett elő. Nem firtattam tovább, kimentem a szakaszból és jeleztem az esetet a 107-en. A keletiben kommandósok szedték le a delikvenst, persze meg lett írva a jegyzőkönyv, így utólag a pént is be lehet szedni az illetőtől-bár kétlem, hogy ez megtörtént.
Egyébként 2 esetben lehet a vonatot feltartóztatnom: ha a saját, vagy az utasok testi éppsége van veszélybe, vagy ha a közlekedés biztonsága van veszélybe.Én ezzel szoktam megfogni a vasutat

Ashi Valkoinen 2010.10.08. 21:47:42

"Ok-ok, ez mind rendben van, én mindig fizetek is. Csak felvetettem, hogy teljes mértékben megértem azokat is, akik ezért nem hajlandók fizetni."

A fenéket, te arra buzdítasz másokat (első komment), hogy ne vegyenek jegyet. Nem kell mismásolni, következő ilyen baromságnál kapsz egy hét gondolkodási időt.

Ákibard! 2010.10.09. 12:58:07

@Ashi Valkoinen:
Te okos értelmes embernek tűnsz, ezért nem is értem: Miért kell 8x megfenyegetni, és 3x 1 hetet adni neki, miért nem vágod ki a pitsába azonnal? Az indexen már 10 nicken ugyanezt előadta...

DePassant 2010.10.09. 14:04:00

A polkorrektség jegyében:
Azok a "lomisok" akik ma ingyen utaztak, holnap hálából ellopják a biztosítókábeleket, és rongálják a vonatokat/állomásokat. A probléma itt gyökerezik. Kíváncsi lennék a jv-k véleményére, hogy a bliccelők között hány % a "lomis" és a "lomis"-ok közt hány % a bliccelő.
Ja és a slusszpoén: hogy kb mindnek van 90%-os papírja, és még azt a pár forintot sem hajlandóak megfizetni...

pbence 2010.10.09. 18:06:01

@DePassant: Nem is értem, miért van az, hogy pont ezeknek a "lomisok"-nak van mindig 90%-os papírja. Mégis mire fel?

pbence 2010.10.09. 18:11:58

@Ashi Valkoinen: @Ákibard!:

Amúgy meg hangoztatja itt, mekkora probléma van a 40a-val, pedig az egyik legjobban működő budapesti elővárosi vonal...

Azt meg sosem értettem, milyen hozzáállás az, hogy inkább blicceljünk? Lehet, hogy tényleg probléma van, ezért lehet akár havonta több panaszlevelet írni, lehet a blogon is publikálni, lehet sokmindent tenni, de miért éppen jegy nélkül utazni?

Egyébként vannak normális gondolatai is, csak annyira elvakultan vasútgyűlölő, hogy sokszor nem lehet értelmesen kommunikálni vele.

Kapitányság 2010.10.09. 22:17:25

Sztem a jv elég szerencsétlenül járt el és hülyét csinált magából...Hol itt a következetesség? Vagy nem kéri az igazolványokat és kiadja mindenkinek a 90%-ost pótdíj nélkül - amit még ki is tudtak volna fizetni. Vagy amint látja,h nem akarnak/tudnak fizetni és leszállni se, akkor pedig tényleg rendőrt hív vagy addig nem indítja a vonatot amíg nem szállnak le.

pbence 2010.10.09. 23:20:18

@Kapitányság: "vagy addig nem indítja a vonatot amíg nem szállnak le."

Az a gond ezzel, hogy - ahogy fővizsgáló megírta - a MÁV-START szerint nem jogos a jegyvizsgáló részéről a vonat feltartóztatása, és akár fegyelmit is kaphat érte.

Persze ez így egy jó nagy hülyeség, mert akkor ennyi erővel soha senkit nem lehet arra kényszeríteni, hogy leszálljon, de jelenleg sajnos ez van. De szerintem nem a jegyvizsgáló a felelős, a belső szabályokkal, na meg az utazási kultúrával van elég nagy gond...

VJV Man 2010.10.09. 23:54:45

Sajnos elég népszerű az első posztban leírt mentalitás...
Nem értem az embereket. Van pár bűnöző aki ingyen utazik (vagy csak szeretne, jegyvizsgálója válogatja). Persze erre nem az lenne a megoldás, hogy lepakolni a bűnözőt, hanem akkor én is olyan szintre süllyedek. Ez a hozzáállás egy elég nagy problémája a társadalomnak. Sajnos sokszor előfordul, hogy egy ilyen bűnöző család beköltözik a környékre, és nem ők alkalmazkodnak, hanem hamarosan az egész környék olyan lesz... Ez viszont a többség hibája, hogy nem az a cél az emberekben, hogy én különb legyek, minőséget képviseljek a társadalom szemete ellenében, hanem az, hogy ha neki is lehet, akkor nekem is...
Persze ezt a problémát nem ezen a blogon fogjuk tudni megoldani...

A lényeg: Ha nincs papír, akkor a következő megállóban leszállás van. (azért azt tegyük hozzá, hogy a batta, ercsi, szabolcs bizonyos lakóközösségének elég rossz híre van a szakmában... Egy jegyért nem ér meg egy bicskázás... Persze az ember igyekszik rendesen végezni a munkáját, és nem engedni a mindennapi bűnözésnek.
Sajnos azt hisz hozzá kellene tenni, hogy viszont balhé van, akkor az utasok nem szónak egy szót sem, és ha három bűnöző zaklatja a vasutast, akkor inkább hallgatnak és nem állnak ki...

Mindennek a végére azért azt hozzá teszem, hogy sok olyan kolléga van aki nem áll le vitatkozni, hanem a legközelebbi ajtó nyitásnál a kedves nemfizető utas elhagyja a vonat fedélzetét...

Kapitányság 2010.10.10. 00:00:22

@pbence: Létezik mégegy ilyen cég aki azért ad fegyelmit a dolgozójának mert rendesen végzi a munkáját?? Hihetetlen.... (Az utazási kultúrát Magyarországon meg sztem ne is emlegessük... Alapkultúrája nincs meg az emberek nagyrészének, nemhogy utazási...)

pbence 2010.10.10. 00:36:02

@Kapitányság: Én sem gondoltam volna, de fővizsgáló írta korábban a kommentek között...

Én nagyon tisztelem és becsülöm azt a jegyvizsgálót, aki igenis tesz azért, hogy a bliccelők ne utazhassanak a vonaton. Háromszor láttam eddig olyat (kettőt ebből ugyanazzal a jegyvizsgálóval), hogy megmondta: addig nem megyünk tovább, amíg le nem száll. Nem kellett várni 1 percet sem, és leszállt minden alkalommal. Ilyenkor azért a többség jó belátásra tér.
(Az a két eset, amit ugyanaz a jegyvizsgáló csinált, több mint egy éve történt már a lajosmizsei vonalon, még a Budapesthez közeli szakaszon. Sajnos én sem gondoltam, hogy ez szabályba ütközik a MÁV-START-on belül, és akkoriban sokat leveleztem velük, így megírtam nekik, kifejezetten dicséretként... Remélem, nem lett gondja belőle.)

Sajnos ellenpélda is van: épp tegnap (9-én) jöttem haza a 2826-ossal, ahol a jegyvizsgáló ismerőse volt egy csaj, akivel még ketten együtt utaztak. Érdekes módon egyikőjüknek sem kellett jegyet venniük, pedig Gyálig mentek, és csak Budapest bérletük volt... A jegyvizsgáló csak húzta egy kicsit a száját, aztán továbbállt. (Egyik sem volt az a tipikus "rossz arc", simán kifizettethette volna velük a jegyet, ha akarja.)

fővizsgáló 2010.10.10. 07:23:07

@pbence: sajnos ez van, írtam, ez a sztem nem jó hozzáállása a Startnak.Mert ugye-szerintük-egy delikvens miatt ne szivassuk meg a többi utast.DE:hogy nézzek a bérletéért akár több tízezret fizető utas szemébe, ha előtte egy ilyen embert nem rakok le. Lehet az én eljárásom a rossz-szerencsére ebből nem volt gondolóm a főnökeimmel-de nálam a következően zajlik a dolog: mindenkiről a jót feltételezvén kérem a jegyet...stb.Ha nincs, felajánlom a SZÜSZ szerinti vásárlást.Ha nem, megkérem, hogy a következő állomástól válasszon másik utazási alternatívát.Ha ellenkezik, és van rendőr a vonaton, általában rábízom a delikvenst.Ha nincs, akkor felemelem a hangom,hadd hallja a többi uas is, miért nem megyünk tovább a köv állomásról.Ha látom, hogy veszélyesebb emberrel(kanc.) akadok össze, akkor viszont rendőrt hívok a köv. állomásra, az életem többet ér ennél.
Nálam nincs haveri alapon utazás, nejem barátnőjének is leesett az álla, mikor jegyet kellett vegyen, pedig ismer egy jó ideje.

Adani 2010.10.10. 10:16:52

@pbence:

Egyik cimbi mesélte, ő egy szegedi IC-n látta hogyan pakolják le a nem fizető cigókat. Ferihegy után jött a kaller és közölték, h jegy nincs, nem fizetnek leszállnak. A kaller telefonon felcsörögte a vezért,h álljunk meg egy pillanatra. A vonatgyorsfékkel megállt, ajtó yílik uraim akkor tessék leszállni. Leszálltak, de futnak a másik ajtóhoz kaller, meneszt, ajtót zár és a vonat elindult. A potyautasok nélkül.

Ezt kéne csinálni mindig aztán majd mikor gyalogoltak néhány km-t a sínek mellett a következő állomásig elgondolkodhatnak, h megéri-e. Volt egy másik történet, amit egy fórumtalin hallottam egy gyulai vasútbarát mesélte, h a vezér haverja mondta neki,h mikor Lőkösháza felöl hozott egy vonatot este Békéscsaba felé látta,h mikor egy térközjelzőnél lelassított látja, h az egyik kocsiból kirepül egy bőrönd majd megy utána egy ember is. Mikor beértek kérdezte a kallert mi történt. Válasz: Nem volt jegye, és venni se akart és kötekedett. Kivágta a csomagját mikor a vonat lassított ő meg ugrott utána. Ez azért már elég meredek, de hatásos megoldás az utazásból való kizárásra.

Ákibard! 2010.10.10. 11:01:34

@pbence:
Ilyen esetek miatt van a jegyvizsgálóknak is próbavásárlása. Sajnos, a magyar jog egyelőre semmilyen értelmes eszközt nem enged bevetni ilyen próbáknál, példának okáért a kamerafelvételt sem fogadják el!
Ezért úgy tudják tesztelni a jegyvizsgálót, hogy felírják egy bankjegy sorszámát, azzal fizetnek, és nyilván ha utána jegyvizsgálónál találják meg a bankót akkor elég egyértelmű a dolog.
De a jv- kis rafináltak, ilyenkor ugrik ki az ablakon a bankó, meg csúszik le a WC ejtőcsövén...

Szerintem aki notorikus zsebredolgozó, annak nincs helye a cégnél, mert ez ugyanolyan kárt okoz mint a bliccelő.

Ákibard! 2010.10.10. 11:07:10

@pbence:
Így van, mi is kérdeztük egy előadáson, hogy ilyen esetben nem lehetne-e feltartóztatni a vonatot?
Azt mondta az előadó, hogy csak akkor, ha élet és vagyonbiztonság, vagy a közlekedés biztonsága van veszélyben, ellenkező esetben nem. De a fentiek már bűncselekmények.
Rákérdeztem a rendőri intézkedésre is, azzal egyetértettünk az előadóval, hogy valójában ehhez a rendőrségnek semmi köze nincs, ha a fenti bűncselekmények nem valósulnak meg.
Ez egy szerződés a szolgáltató és az utas között, ha valamelyik fél nem teljesíti a szerződés ráeső részét ahhoz a rendrségnek nincs köze.
Ha én szerződök veled arról, hogy lefestem a kerítésed, és te fizetsz ezért 40000 ft-ot én lefestem a kerítésed, de te nem fizetsz, azért sem hívhatsz rendőrt.
Anomália ez.
Esetleg a jegyvizsgálóknak szélesebb jogkört lehetne adni, ellenben azért bőven lenne olyan dolgozó, akinek még a jelenlegi jogait is elvenném, mert egy szinten van egy fatuskóval.
Nehéz ügy....
A legnagyobb baj az, hogy amíg a boltból lopás (akár egy csokit is) társadalmilag általánosságban véve elítélendő, ellenben a tömegközlekedési eszközökön való bliccelés valami okból nem. Sokan ezt brahinak, viccnek veszik, sőt egesek úgy gondolják nekik ez jár, például jelfogó "barátunk"...

Esetleg itt is be lehetne vezetni a 3 napi elzárást, mint a bizsut heccből ellopó csitrik esetében is, talán elég gyorsan megszűnnének a bliccelések.... Csak ezt jogilag is kezelni kellene.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.10. 11:23:16

@Ákibard!:
Ha lennének rendőrök a vonatokon (elég a többségén), illetve az állomások egy hányadán, akik vasútbiztonsági ügyeket intéznének (bliccelés, lopás, rongálás, kábellopás, helyszinelés baleseteknél stb), az szerinted megoldás lenne erre és másra is?
Itt becslésem szerint 2000 főről beszélünk, akik sokat tehetnek a vasút és rajta utazók biztonságáért.
És ezt a rendőrségi infrastruktúrát kellene kibővíteni a jogszabályi keményebb fellépéssel.

Adani 2010.10.10. 11:30:18

@Ákibard!:

Én úgy tudtam, akkor lehet rendőrt hívni ha nem akar leszállni a bliccelő. Akkor a rendőr intézkedhet és leszállíthatja akár erőszakkal is.

Ha egy moziba bemész jegy nélkül akkor sem dobhatnak ki jogilag, de rendőrt hívhatnak, aki majd kikisér ha önként nem mész. Az megint más kérdés, h csak nagyobb állomásokra érdemes hívni, mert a puszta közepébe nem fog kimenni a rendőr, vagy nem elég gyorsan, megaztán nyilán alacsony prioritással kezelik az ilyesmit, vagyis akkor mennek csak ha nincs más ügy.

De valóban a rendőrhívás kallertől meg ellenőrtől csak üres fenyegetőzés hátha ettől megijed az utas. Ha nem akkor így járt, és a önként leszáll hiába van ott a rendőr nincs semmi szerepe max. igazoltathatja, de a kallernek nem adhatja át az adatokat az illetékes kapitányságon 8 napon belül kikérheti, de erre az esély szinte nulla.Sőt asszem a MÁV-nak kell ezt kikérni hivatalos úto, de a bürokrácia malmai olyan lassan őrülnek ,h 99%, h kifutnak az időből. Arról nem is szólva ha útlevelet vagy csak személyit ad és lakcímkártyát nem, akkor nem sokra megy vele és ugye a rendőrnek az elég igazoltatáskor, látja, h nem köröznek és kész.

Abba is igazad van, ha jogot adunk kallernak azzal csak rontunk a helyzeten, igazi csikágó volna égszakadás földindulás. Egy részük valóban világít a szájában a negró szinten sötét, és ha egy ilyen ember gumibotot meg jogokat kap,h e lehet csépelni, aki beszól meg nem fizet akkor tényleg az volna, h aki nála gyengébb azt ütné ahol éri akár jogos akár nem lád. régebben a BKV-s biztonságiak, akiről meg látszik, műszak végén sanszos, h baseball ütővel adja vissza ahhoz hozzá se mernének szólni ugyanúgy mint most.

Varjúdombi mesék 2010.10.10. 12:33:30

"Kapitányság 2010.10.09. 22:17:25
Sztem a jv elég szerencsétlenül járt el és hülyét csinált magából...Hol itt a következetesség? Vagy nem kéri az igazolványokat és kiadja mindenkinek a 90%-ost pótdíj nélkül - amit még ki is tudtak volna fizetni. Vagy amint látja,h nem akarnak/tudnak fizetni és leszállni se, akkor pedig tényleg rendőrt hív vagy addig nem indítja a vonatot amíg nem szállnak le."
Rosszul értelmezted:A kalauz először jegyeket kérte:nem volt annyi pénzük.Ekkor közölte velük,hogy lebassza őket.Ekkor előkapart az idősebb csaj egy igazolványt-nem láttam milyet-,ami kettejüket 90%-os kedvezményre jogosította-mert előtte hisztiztek,hogy ők család,de nem tudják igazolni,erre a kaller,hogy pedig az kéne,mert leszállnak akkor.Eztán mondta nekik a kalauz,hogy ketten maradhatnak,döntse el a csaj,melyik lesz a másik.Gondolom a kedvezmény neki és egy kísérőnek szólt.Bár eléggé megdöbbentem mire kapnak 90%-os kedvezményt.Ezek után persze nem született döntés,a kalauz oda-vissza rohangált,de még az a kettő se vett jegyet.Jah és amint felszálltak a vonatra az egyik indiáncsaj, úgy felfeküdt a sáros mocskos lábaival a kék Stadler ülésekre,mint ha otthon a putriban az ágyba vetette volna bele magát.Mikor leszálltam,akkor a kisebbik pedig az ülésen guggolva vágta-rágta a gyászkeretes lábkörmeit.Azt sem értem miért csak a Déliben van vasútőr,ilyen problémás járatokra simán mehetne egy járőrpár.Vagy lenne a tök feleslegesen fenntartott Nagytétény-Diósd állomáson,ahol évente két utas száll le-föl,ami egyben a Pécs-Bp,Székesfehérvár-Bp vonal első budapesti állomása,tehát akinek nincs jegye lebasznák ott és nem engednék felszállni a következőre,amíg nem vesz ott jegyet.
"azért azt tegyük hozzá, hogy a batta, ercsi, szabolcs bizonyos lakóközösségének elég rossz híre van a szakmában"
Én meg hadd tegyem hozzá,hogy az nem Batta lakóközössége.Azok az Ercsiből néha átjövő lomisok.Amikor szállok le Battán a pesti vonatról,sokszor az állomáson kell pogózni,mert a buckalakókalig várják meg,hogy leszálljanak,már tolnák fel a babakocsiba zsúfolt kacatjukat.Ekkor tudom,hogy lomtalanítás van a városban,mert ellepik ilyenkor a varjak.Jah és persze a vasút következetesen asszisztál ehhez,szépen végignézi a kalauz,az állomásfőnök,hogy felszállnak,bepakolnak a vonatra,miközben tudják,hogy nemhogy poggyászjegyet,de jegyet sem vesznek két megállóra-ha megússzák a dunai Finomítóig,akkor legfeljebb leszállítja őket Ercsiben,ahová mennek.Pedig ilyen esetekben simán vonat elindítása előtt odamehetne és kérhetné a jegyeket vagy rájuk szólhatna,hogy a vonat talán nem ószeresszekér.

boyler 2010.10.10. 13:10:24

Az én hozzáállásom következők:

A vasút nem szállítja le a vonatról:
- az egyedül utazó 18 évesnél fiatalabb gyermeket,
- a 10 évesnél fiatalabb gyermeket és az őt kísérő egy utast.

Ha nem tudják hitelt érdemlően igazolni az életkort, én annyi idősnek nézem amennyinek én akarom. Amennyiben két 18 alatti együtt utazik, akkor már le lehet őket szállítani. A hétévest én nézhetem 11 évesnek is, ameddig nem tudják igazolni a valós életkorát.

A fenti esetnél, már Kelenföldön meg kellett volna akadályozni a felszállásukat.

Valószínü, hogy fenyegetően léptek fel a kalauzzal szemben, mert ha Ő azt mondja, akkor úgy is van, senki nem tudja az ellenkezőjét bizonyítani. A fenyegetéshez elég egy csúnya nézés, hangoskodás, félreérthető mozdulat, stb.
Ezek már elegendőek lettek volna a hatóság igénybevételére. Budafok-Belvárosnál pedig ott van a rendőrség, gyalog egy perc. A rendőrök elég morcosak lettek volna, ha éppen a pihenőből kellett volna kimenni. Nagyon rövid időn belül lepakolták volna.
A baj az, hogy ahány kalauz, annyi féle hozzáállás, de ez az utasok részéről is elmondható.
Azzal szoktak érvelni, hogy mi holnap is ezzel utazunk, vagy hagyja a fenébe és menjünk tovább.
Láttam már olyat is, amikor meglátták a kalauzt fel sem mertek szállni, de ez a ritkább eset.

Jó néhány esetet láttam, hogy Dunai-finomitóban rakták le az Ercsiben felszálló nemfizető utasokat.

Jelfogó 2010.10.10. 15:00:02

@pbence: a 40a messze nem a legjobban működő elővárosi vonal, brutális késések vannak rajta. Nekem pl. minden vonatom 20 percet késik, pénteken konkrétan fél órát késtem. A 70-es vonal ehhez képest főnyeremény.

A bliccelést nem javaslom, de megértem azokat, akik úgy gondolkodnak, hogy miért pont ők fizessenek, ha szemmel látható, mire megy el a befizetett pénzük? Miért pont ők előlegezzék meg a vasútnak, hogy majd egyszer fejlődik, majd egyszer pontos lesz és majd egyszer le7zórják a bliccelőket? Ezek mind jogos kérdések, és akik fizetnek, azok joggal érzik becsapva magukat. Szomorú helyzet, a megoldás pedig nem látszik.

Nem utálom a vasutat, sőt, nagyon is szeretem. Amivel nagyon sok bajom van, az a start. Bence, ezt a hozzászólást egy buszról írom. 110-zel haladunk a 30-as vonal mellett, Pestig nem állunk meg. Egyetlen perc késésünk sincs. Internet van a buszon, digitklíma, kényelem, csend és patyolat-tisztaság. Pedig állami cég. Ők mégis megcsinálták, és egyre jobbak lesznek. Átérzed már, mi a bajom a starttal.

pbence 2010.10.10. 15:59:25

@Jelfogó: Persze, hogy átérzem, nekem is igen komoly problémáim vannak a MÁV-START-tal. Sosem állítottam, hogy a szolgáltatás jó, vagy akár megközelíti azt.

Legutóbb valóban azt írtam, hogy a 40a az egyik legjobb, ezt továbbra is így gondolom. Elég gyakran járok arra (Érd felső), a reggeli és délutáni százhalombattai vonatok igen pontosak, a pusztaszabolcsi és dunaújvárosiak is hasonlóan. A pécsi gyors gyakran valóban ennyit késik, sokszor ez a személyvonatokat is késésbe hajszolja, de túl sokszor nem tapasztalom ezt. A 70-esen meg mindenki vonatkimaradásról, zsúfoltságról, állandó késésről beszél.

Ezzel csak egy összehasonlítást tettem, ami ráadásul a saját véleményem, de persze nem állítom, hogy akár a 40a, akár a 70-es, akár a 100a, akár a 142, akár bármelyik másik elővárosi vonal jó. Mert sajnos egyik sem az, de rangsorolni lehet őket, és én eddig a leginkább a 40a-val vagyok megelégedve.

pbence 2010.10.10. 16:04:00

@pbence: És egyetértek a blicceléssel kapcsolatban is, de legyünk már annyira intelligensek, hogy nem süllyedünk le a posztban szereplő egyének szintjére, és megvesszük a jegyet, bérletet, és másokat sem buzdítunk ennek ellenkezőjére (még ha ez csak burkoltan is történt).

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.10. 16:06:52

@pbence: Szerintem egy elővárosi vonal akkor jó, ha van ráhordás. Legalább is ez is szempont.

Jelfogó 2010.10.10. 16:15:24

@pbence: Mondok egy durvát: szerintem Te nem arra a vonatra szoktál felszállni, mint amelyikre hiszed, hogy felszállsz. :-) Délután a dunai vonat általában annyit késik, hogy gyakorlatilag egyszerre indul a battai személlyel, és hogy melyik van elöl, az az aktuális késéstől függ. Ez azért igazán kemény, mert ennek a két vonatnak fél órára kellene követnie egymást, nem pedig blokkra. Így semmi értelme a battai személynek, hiszen így két vonat indul egyszerre, az egyik szinte üresen, a másik tele.

pbence 2010.10.10. 16:21:15

@Jelfogó: Inkább este felé megyek mostanában arra, meg reggel befelé, régebben viszont délután is gyakran jártam, és ezt nem nagyon tapasztaltam... Furcsának is tartom, nem értem, mi lehet az oka ekkora mértékű késésnek.

Egyébként a 40a-val kapcsolatos egy korábbi poszt, amit én küldtem be, ekkor éppen minden ok, előzetes és utólagos tájékoztatás nélkül törölték a százhalombattai betétjáratokat. Májusban történt, azóta sem kaptam értelmes erre magyarázatot a START-tól. Szóval korántsem mondom, hogy a vonal tökéletes.

pbence 2010.10.10. 16:24:49

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ezt most én sem értem. Mert én az előbb a szolgáltatás minőségére gondoltam, persze utasforgalmi szempontból nyilván jó, ha van ráhordás. (Egyébként ez minden vasútvonalra igaz.)

Jelfogó 2010.10.10. 16:42:04

@pbence: Egyrészt a pálya van nagyon legatyásodva Dunaújváros és Pusztaszabolcs között, másrészt Pusztaszabolcson kap még egy egységet a Flirt, harmadrészt PSz-on megvár sokat késő pécsi vonatokat. Azt elfogadom, hogy az elsővel perpill nem tudnak mit tenni, de az utolsó kettő tisztán a start-irányítás súlyos hibája. Egy kis logisztika kérdése lenne csak az egész.

pbence 2010.10.10. 16:47:23

@Jelfogó: Ha jobban belegondolsz, az elsővel is tudnának mit tenni. Persze nem közvetlenül, hanem a pályához kéne igazítani a menetrendet.
Eleve óriási hülyeség, hogy a dunaújvárosi vonatok a Déliben 56 percet tartózkodnak... Ennek van valami értelme? Inkább vegyék kisebbre ezt a tartózkodást, és legyenek többet Dunaújvárosban, ahol amúgy is szűk a jelenlegi idő.
Továbbmegyek, ebben az esetben akár az is megoldható lenne, hogy Sárbogárdra is kijárjanak a Stadlerek, a Déliből közvetlenül És ehhez csak egy kis gondolkozás kellene.

Kapitányság 2010.10.11. 11:18:41

@Varjúdombi mesék: "Ezek után persze nem született döntés,a kalauz oda-vissza rohangált,de még az a kettő se vett jegyet." --> na itt szúrta el a jv. Ne rohangáljon oda vissza. Vagy vesznek ott rögtön jegyet, vagy nem. Ha nem, akkor jöhet a rendőrség. Budafok-Belvárosig símán el lehetett volna ezt intézni, ha addig nem veszik meg a jegyet, akkor beszólni a közeli rendőrörsre.Sztem legalábbis ezt kellett volna tennie.
"Jah és persze a vasút következetesen asszisztál ehhez,szépen végignézi a kalauz,az állomásfőnök,hogy felszállnak" --> azért mert nem tehetnek mást. Egy forgalmista v. állomásfőnök nem mehet oda a felszálló utasokhoz elkérni a jegyeiket, ehhez nincs joga. Egy forgalmistának amúgysem ez a feladata. Szvsz egy peronzár lenne a legjobb megolás. (Akár Ercsibe is)

pbence 2010.10.11. 16:49:33

@Ákibard!: Azt is észrevettem mostanában, hogy felénk (142-es vonal) mostanában probléma, kérdés és figyelmeztetés nélkül kiadják a jegyet Nyugatitól, Zuglótól, Kőbánya alsótól és Kőbánya-Kispesttől is.

És tényleg onnantól adják ki, mert olyan árakat is mondanak, ami arra a távolságra szól, tehát nem arról van szó, hogy az első jegykiadás nélküli állomástól (Kispest, Nyugatitól 14 km) adnák.

Ami igazán érdekes, hogy ez nem alkalmanként fordul elő, hanem kocsiszakaszonként 1-2 emberrel rendszeresen. Tehát elég sok olyan utas van, aki nagy ívből tesz a jegyváltásra, és próbálja a vonaton elintézni.
Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy a Budapest bérlethez a többség szintén nem vesz ezektől a megállóktól csatlakozó jegyet, mondván neki már van egy szakaszra jegye, majd a jegyvizsgáló ad. Ez szintén 1-2 ember szakaszonként.

Nem tudom megérteni sem az utasoknak, sem a jegyvizsgálóknak ezt a hozzáállását. Az utasoktól nem is várok semmit, de legalább a jegyvizsgálók tehetnének valamit.
Nem mondom, hogy nagyon zavaró ez a dolog, mert legalább valamilyen formában beszedik a pénzt, de ennyi utas eléggé hátráltatja a jegyvizsgálót, na meg a jeggyel rendelkezők igazságérzetét bántja, hogy egyesek büntetlen felszállhatnak jegy nélkül, mikor a szabály egyértelmű.

Ilyesmit pl. a 30a-n, 40a-n, 100a-n sosem tapasztalok, elég érdekesnek tartom.

pbence 2010.10.11. 17:00:56

@fővizsgáló: Sajnos a legtöbb utas szemében ilyenkor a jegyvizsgáló a legnagyobb ellenség, akinek "van képe feltartani a vonatot", stb. Pedig általában 1-2 percnél tovább nem nagyon tart az ilyen, mert a bliccelők többsége meggondolja magát.

Nekem az a véleményem, hogy inkább késsünk emiatt pár percet (azért túl sokat ne), mint hogy valaki röhögjön a markában, hogy milyen jót utazott jegy nélkül. Persze hosszútávon valamilyen peronzár, vagy ehhez hasonló lenne a nyerő. Nagyon hosszú távon meg az, hogy az emberek tudatában valami megváltozzon, de az a legnehezebb.

Csak tudnám, az ismerősöd miért lepődött meg. Szerintem az az alap, hogy nem hozzuk kellemetlen helyzetbe a jegyvizsgálót, aztán magunkat is azzal, hogy ingyenes utazást remélünk.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.10.11. 21:30:30

@Jelfogó: @pbence:

Elhangzott egy állítás, mely tisztán vasúti szempontból minősít egy vonalat.
Azaz kitörölhetem a Karakó és Szörcsög közötti vasútvonallal, hiába 110%-osan pontos, szép, tiszta, akadálymentes, ha a két állomás a mező közepén van, és nem tudom megközelíteni.

Ellenben Százhalombattán tudtommal minden vonathoz csatlakozik helyijárat, illetve sok Bp felől jövő autóbusz menetrendje (legalábbis régen) úgy volt kialakítva, hogy a vonatról el lehetett érni kényelmesen.

Mindössze arra szerettem volna rávilágítani, hiába jó adott vonalon a MÁV statija (késés, hibák stb), ahhoz, hogy egy vonal jó legyen, az utasnak (is) meg kell felelnie.

Ezt csak mintegy kommentkiegnek szántam, nem akartam erről vitát generálni.

pbence 2010.10.11. 21:51:31

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ja nem, egyáltalán nem vita, teljesen egyetértek a ráhordással kapcsolatban. Sajnos nyilatkozni nem tudok róla, mert az állomásra mindig gyalog járok.

Én lennék terrorista! 2010.10.11. 23:16:06

Áh semmi-semmi, csak a kibaszott rasszizmus, hogy az ingyenélő bűnözőcigánynak mindent szabad, a verejtékét (inkább vérét) hullató magyarnak meg kuss a neve.
Remélem minél hamarabb kirobban az a bizonyos polgárháború. De tényleg!

Antal Z. 2010.10.12. 08:39:04

@Én lennék terrorista!: Ha az a bizonyos polgárháború kirobbanna, te lennél az első, aki meghúzná magát valami kis odúban, ahol kivárnád a végét, aztán nagyképűen mintha minden rajtad múlott volna másznál elő.

zsolteeeeeeee 2010.10.15. 12:08:24

Olvasva itt a különböző hozzászólásokat, hogy mi lett volna a legjobb megoldás a jegyvizsgáló részéről, nekem egy kérdés ötlik fel. Valóban a jegyvizsgáló dolga hogy kicsikarjon az utastól jegyet? Főleg ha olyan "utassal" van dolga, aki nem riad vissza a testi fenyítéstől. Nem tudom mennyit keres egy jegyvizsgáló ( tényleg mennyit keresnek?), de nem hiszem hogy annyit hogy mindenképp úgy gondolná, hogy mindenáron megveteti a jegyet. Én hallottam olyan esetről kb. 5 éve volt hogy Mende-Gyömrő között a kalauzt este úgy megverték hogy 2 hétig kórházban volt, borda és kéz töréssel.

Adani 2010.10.15. 12:17:08

@zsolteeeeeeee:

Elvileg ugye igen, az ő dolga, mert ezért fizetik ez van a munkaköri leírásában,h jegyet kezeljen, ellenőrizzen, ha nincs adjon, pótdíjat felszámoljon.

Másrészről viszont veszélyességi pótlékot nem kap és valóban volt már rá példa,h megverték sőt volt ahol a vonatból is kilökték a kallert. Viszont szó nélkül ilyenkor se hagyhatná, hívhatna erősítést pl. rendőrök vagy vasútőrök, és addig a vonat áll a következő nagyobb állomáson.

zsolteeeeeeee 2010.10.15. 14:33:48

@Adani: Igazad van.

Nem értem hogy miért nem köt a MÁV szerződést a rendőrséggel. Ilyen esetekben a rendőrség kivethetne akkora büntetést mint amikor egy autóst gyorshajtáson kapnak ( átlag 30 000 Ft), és akkor csúnya szóval élve még a rendőrségnek is megérné ki-ki vonulni.