MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Elvira újdonságok

2009. november 19. - georgejr
A MÁV Informatika dolgozói nem lustálkodnak. Ismét egy kellemes fejlesztéssel rukkoltak elő. Integrálták a Vonatinfó-t az elvirába. Az új szolgáltatás országos viszonylatban mutatja meg hogy a személyszállító vonatok a menetrendnek megfelelően vagy attól eltérően közlekednek-e. A GySEV Zrt. személyszállító vonatai, külföldi mozdonyok vontatta szerelvények adatai jelenleg még nem elérhetőek, de ettől függetlenül nagyon hasznos kis alkalmazás ez. Ezzel tényleg tervezhetőbbé válik az utazás.
Köszönet az infóért !Ákibárdnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr801536293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ákibard! 2009.11.19. 11:56:53

Nem beszólásképp, de :

"Integrálták a Vonatinfó-t az elvirába."

A vonatinfó eddig is integrálva volt az Elvirába. A gond az hogy a sajtó összekevert már régen két dolgot:

A vonatinfót és az MFB rendszerét.

A vonatinfó csak néhány olyan vonalon volt elérhető, ahol központi forgalomirányítás vagy központi forgalom ellenőrzés működik. (KÖFI és KÖFE rendszer). Ezek már régi rendszerek 15-20 éve lettek kiépítve, akkor "csak" annyit csináltak, hogy az összegyűjtött jeleket egy internetes térképre kinyomták:

vonatinfo.mav-start.hu

Az új rendszer ettől teljesen különbözik. Ez nem a vonatinfó jeleit használja, hanem egy újonan kiépített rendszert, az MFB-t. Ennek alapvetően nem az utastájékoztatás a feladata, azonban mivel a mozdony (motorvonat) helyzetét GPS alapon határozza meg, és azt egy szervernek GPRS (vagy GSM kommunikációs) alapon elküldi egy szervernek, a fogadott adatok lényegében millió+1 feladatra lehet felhasználni.
Például felügyeli a mozdonyvezető munkáját, figyeli az energiafelhasználást (Gázolajflhazsnálást) fűtési energia felhazsnálását, fékvezetéknyomást, vonatszámot, stbstb, hosszú lenne felsorolni. Lényegében egy központból minden MÁV Trakció tulajdonó mozdonyt látnak, hol van épp stb.
Innentől ugye nem nagy dolog ezeket az adatokat atomatikusan beletölteni az Elvirába, ez történt most meg.

A hiba ott volt, amikor a Sajtó az MFB bemutatójakor mutogatni kezdte a KÖFE/KÖFI-s vonatinfót mondván az MFB rendszer már működik, és tessék-lássék ott vannak a vonatok. Nem, az más volt.

Az MFB alapján is lesz térképes vonatinfó.

Amúgy a külföldi mozdonyok és a GySEV járgányai pont az MFB hiánya miatt nem látszanak, ellenben a KÖFE vonatinfóján megjelennek.

Amúgy Ákibard! vagyok... :)

greggrant 2009.11.19. 14:32:32

na, ez már tényleg haladásnak számít!

Adani 2009.11.19. 15:06:51

@Ákibard!:

Az lenen a királyság ha minden vonat rajta lenne a vonatinfós térképen. Az igaz, h térközökre osztva is tudja mutatni már most is, csak az egyszeri halandóknak ez még nem elérhető?

Az még nagyobb lenne ha ezt is látná az egyszeri halandó, nem csak állomásokra bontva, hanem akár azt is, h jön már mert két térközt már elhagyott és még kettő és beér az állomásra. Ha pedig mindenhol utána is tudnának nézni annak hol jár a vonat az még jobb lenne és akkor az információnak haszna is volna nem a csak a vállal vonogatná mikor kérdezik tőle hol a vonat, h hát ő semmit sem tud, mert semmit se közöltek vele hiába kérdezte. Annyit tud, h X állomásról már elment, mert ott még megvolt, de Y-ra még nem érkezett meg.

drendren 2009.11.19. 21:04:04

Jujj, dejó! Biztos, hogy ez sokáig ott fog maradni? Tudom én, hogy MÁV-éknál 5 perc nem késés, de csak puszta érdeklődésből megkukkantottam a Vác-Budapest vonalat mára... Ailg volt 5p késés alatt beérő vonat, 10 percet késett vagy 10 (durván 25%), de volt 20 perc is, nem is egy... 40 perces úton. És ez egy átlagos hétköznap, hó, eső, szélvihar, zombik, ufók, stb. nem pusztítottak. Nah, lehet gyártani a statisztikákat, amíg rá nem jönnek, hogy ez nem egy jó PR-üzenet...

Manyizga (törölt) 2009.11.20. 11:22:59

Ma reggel vajon mi történt azzal a V43-assal Kőbánya-Kispesten amelyik kisiklott? (saját szememmel láttam)

Állítólag "aláváltottak"... Szépen lefutott a sínpárról a töltésre és megsüllyedt...

Adani 2009.11.20. 12:51:45

@Manyizga:

Az engem is érdekelne, az Index topikban is írták ,h átment vakondba és a földbe fúródott.

Ellenmenet és utolérést kizáró biztosítóberendezés 2009.11.20. 19:45:59

@Manyizga:
"Állítólag "aláváltottak"... Szépen lefutott a sínpárról a töltésre és megsüllyedt... "

És aztán jöttek naz UFÓk, elöntötték csokival a Földet és BUMMMMMM így lett a Chokapic :)

Bocs nem lehetett kihagyni.

Nincs ott semmi váltó és a töltésről sem futott le. Egyszerűen csonkavágányra járt be, és útban volt a bak...
Azért vegyük figyelembe, hogy a látási viszonyok borzasztóak voltak hajnalban, 10m látótávolság, bőven fékúton kívül van a bak, ha a vezér nem ismerős, vagy egyszerűen nem látja, hogy melyik vágányra járatják rá...

Ellenmenet és utolérést kizáró biztosítóberendezés 2009.11.20. 19:46:55

@Adani:
",h átment vakondba és a földbe fúródott. "

Ja és kifúrta a 10-es metrót. Ugye ebből nem lesz urbanlegend az Adani összesben?

Ákibard! 2009.11.20. 19:48:57

@Manyizga:
Itt egy kép róla: Még itt is borzalmasak a látási viszonyok -:(

imgfrm.index.hu/imgfrm/4/0/9/8/IMG_0006754098.jpg

Az előző kettő is az enyém, csak a "blogbarát" másodnicken...

Ákibard! 2009.11.20. 20:45:41

Most elküldök egy próba hozzászólást mert az előző hszem beragadt, pedig oldalt a boxban jelzi...

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2009.11.21. 07:47:35

@Ákibard!: Akkor most mar legalabb tudom, hogy miert volt reggel 5:20 fele az a nagy jobbra, balra kanyarodas Kobanya-Kispesten a cegledi szemelynel.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2009.11.21. 07:51:39

En nem hiszek ennek az ujjitasnak.
Kimegyek a vonathoz n+1 perccel kesobb es mit ad isten megis pontos a vonat akkor IJ nekem.

Hetfon bo 5 azaz ot perccel korabban jott a vonat en meg sprintelhettem egy jot, hogy elerjem.
Aztan a vonat Ferihegyen bevarta a menetrendet...

Ákibard! 2009.11.21. 19:42:19

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX:
"Kimegyek a vonathoz n+1 perccel kesobb es mit ad isten megis pontos a vonat akkor IJ nekem."

Mivel a rendszer pontos, GPS alapján bemért helyzetét mutatja a vonatnak, így ez az eset lényegében nem nagyon fordulhat elő...
(1-2 perc az adatfeldologzás éls az adatok kiírása, ezt figyelembe kell venni)

Manyizga (törölt) 2009.11.23. 08:48:59

@Ákibard!: köszi a képet :)

Megjegyzem: az "aláváltás" sztorit nem én találtam ki, hanem egy velem utazó vasutas, aki szintén csak a mozdony felső felét látta, a bakot nem. :)) (a másik oldalon ültünk amikor elhaladtunk mellette, és mindketten meglepődtünk.)

Az Urban Legendek látod így keletkeznek: "nekem egy vasutas mondta, hogy..." :D

Misiu 2009.11.27. 13:37:55

Egy építő jellegű ötlet! Ha már megvan ez a rendszer és műxik, nem lehetne egy olyat csinálni, hogy ha mondjuk 5 percet meghaladó késés van küldjenek nekem egy SMS-t?
Kifejtem: én 2 átszállással szoktam utazni, és bizony a vonatok késnek. Nekem az a szerencsém, hogy egy adott ponton alternatív útvonalat is választhatok. Sajnos mivel a vonatokon nincs Wifi (még konnektor se :)) így hiába a remek internetes rendszer, nem tudok hozzáférni. Mondjuk ha lenne a honlapon egy oldal, ahol előre beállítom az útvonalam, és megadom a telszámom, akkor küldenének egy sms-t ha jelentős késésre számíthatok (én hajlandó lennék fizetni is ezért pl 50ft/SMS)?
Nagy butaságot beszélek? Lenne rá igény?

Aurum08 2010.03.23. 18:40:22

Ugyan lehet, hogy későn olvasom a bejegyzésed, de ha elfogadsz tanácsokat, akkor figyelj.

1. Ha tudod hogy átszállsz, főként valamelyik budapesti állomáson, javaslom, hogy csak az "alap" jegyet vedd meg, hely- vagy pótjegyet ne. Sosem lehet tudni, mi mikor késik, marad ki közvetlen kocsi miatt, vagy épp a asajátod késése miatt bukod az átszállást vele a helyjegyet. Elég ott ahol átszállsz, imservén a MÁV-os embereket, a pénztárosok a legkevésbé segítőkészek.

2. Igen, nem egy kellemes dolog, ha pont az átszálláskor a helyjegyváltással töltött idő miatt bukod a csatlakozást. Igen, van amikor érdemes előre gonsolkodni. Én nem teszem - spontán és kiszámíthatatlan vagyok mint a MÁV.

3. A vonatszámot nemcsak emiatt érdemes feljegyezni. Legutóbb, egy pénztáros például rossz járatszámot nyomtatott a pótjegyemre. Persze, mikor telefonon ismerőstől megérdeklődtem, ugyan már hol megy az 512.es IC, kiderült a Nyugati pályaudvarhoz köze sincs (Borsod, Keleti-Miskolc)