MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Hány darab kalauz kell a vonatra? Egymásnak esett a MÁV és a szakszervezet

2009. augusztus 05. - georgejr
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) szerint balesetveszélyes, és ellenkezik az utasításokkal, hogy a 10-11 kocsiból álló vonatokon csak egy vezető jegyvizsgáló teljesít szolgálatot. A MÁV-START Zrt. szakmailag megalapozatlannak tartja a vádakat, és visszautasítja.

A VDSZSZ az MTI-hez kedden eljutatott közleményében hangsúlyozza: a nyolc kocsinál hosszabb szerelvényeken feltétlenül, legalább két jegyvizsgálónak kellene tartózkodnia.

Az ennél hosszabb vonatokon ugyanis egy leterhelt jegyvizsgáló nem tudja szavatolni az utasok biztonságát.
A leginkább kora reggel, valamint este közlekedő "11 kocsis munkásvonatok" utasai vannak veszélyben, hiszen a szerelvények sok megállóhely peronjánál hosszabbak, egyetlen kalauz pedig nem minden esetben tud segíteni a "zúzott kőre való lelépéskor" - fejtik ki az érdekképviselők.

A VDSZSZ felszólítja a MÁV-START Zrt. vezetését arra, hogy hagyjon fel ezzel a gyakorlattal, ellenkező esetben "minden ilyen vonat" indulását megakadályozzák. A MÁV-START Zrt. az MTI megkeresésére közölte: a vasúttársaság maradéktalanul biztosítja a személyszállító vonatok biztonságos közlekedtetéséhez előírt létszámot és feltételeket. A Nemzeti Közlekedési Hatóság utasítása szerint vonatonként minimum egy vezető jegyvizsgáló kötelező vonatonként - emlékeztet a cég. A vasúttársaság hangsúlyozza: a VDSZSZ-nek nincs joga megakadályozni a vonatok indulását.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr781289665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petya.bacsi 2009.08.05. 07:57:13

"egyetlen kalauz pedig nem minden esetben tud segíteni a "zúzott kőre való lelépéskor""

Ha 2 kalauz lenne a vonaton, akkor tudna segíteni a "zúzott kőre való lelépéskor"?

Most ez a "zúzott kőre való lelépés" ez az utasok lesegítését jelenti? Ha igen, és tényleg a vonat nagy része nincs a peron mellett, akkor 2 kalauz is kevés.

De ugye vannak eleve peron nélküli állomások, ahonnan a fel és leszállás sem egyszerű, idős nénik sámliról egyensúlyoznak a batyuikkal és Tescos szatyraikkal.

A VDSzSz ezért miért nem szövegel?

Adani 2009.08.05. 08:15:49

Inkább foglalkoznának azzal a résszel, h min .1 kaller kell. Mert van olyan vonal, ahol nem kell. A legtriviálisabb példa a Kisszénás-Kondoros. Ott annak a napi 1-2 utasnak adhatna a mozdonyvezető is jegyet, sőt ahol általában nincs több utas egy szóló Bz-re valónál és ott is nyugodtan rá lehetne bízni a vezérre a jegykiadást, úgyis géppel történik már és nem hiszem, h olyan bonyolult kezelni ,h ne lehetne egy pár órás tanfolyáson elmagyarázni neki.

Mellesleg régen voltak is kalauz nélküli vonatok ( KN-esek) lehet ma is van, ki lehetne terjeszteni ezt több vonalra. Az így felszabaduló kallerek meg dolgozhatnak ilyen 11 kocsis vonatokon.

petya.bacsi 2009.08.05. 08:25:18

@Adani: Mozdonyvezető adjon jegyet? Na, azért a Mozdonyvezetők Szakszervezete tiltakozna :)))

Adani 2009.08.05. 09:06:12

@petya.bacsi:

Én úgy tudom mikor felvetetik ezt az ötletet a VDSS tiltakozik a legjobban ,h micsoda dolog hát akkor mi lesz a kallerekkel?

Manyizga (törölt) 2009.08.05. 11:25:25

Esetleg a kallerek mellé, 1-2 fő külsős segédszemélyzetet kellene felvenni (lásd BKV biztonsági őrök), akik az ilyen nehéz feladat ellátásában, töredék áron segítenék a kallerok munkáját.
(pl. peroncsőszök: nem is utaznának a vonaton, hanem a peronon várnák a szerelvényeket és a vonatok indulását segítenék, a kallernek jelezve, ha szerintük indulhat a vonat. Mint fociban a partjelzők.)
Biztos lenne rá jelentkező, hogy egész nap ott üldögéljen.... Csak külsős legyen és ne szakszervezeti tag. Ennyi a feltétel. ;)

candy · http://wunderbike.postr.hu 2009.08.05. 12:01:17

Hehehe, igen sok kallert láttam eddig embereken segíteni. Bár még mindig normálisabbak, mint a BKV-s bagázs. Mondjuk alapesetben meg lehetne oldani, hogy kisebb megállókon ne legyen jegypénztár, hanem a kalauztól lehessen jegyet venni. DE ez a segítős-lelépős téma ez LOL...

Ákibard! 2009.08.05. 12:27:21

@Adani:
Most is van KN kocsis vonat. Sm-Kőszeg és Zalalövő-Körmend. De kalauz nem szabadul fel ettől mert rendszeresen járnak ellenőrizni, lévén a magyar mentalitás ugye...

Adani 2009.08.05. 13:14:49

@candy:

Már meg van oldva, egyre kevesebb helyen lehet jegyet venni pláne kis állomásokon és megállóhelyeken. Sok helyen szűnik meg a szolgálat és ott bizony a kallertől kell venni.

lurkó 2009.08.05. 13:55:50

A kalauz nélküli vonattal több gond is volt. Az hogy magyarországon mindjárt az ingyen utazás jut a többség eszébe az egy dolog. De hogy hónapok alatt selejtezhetővé tettek nagyon sok kocsit az már balkánibb a balkánnál. Ezért nem vált be. Bevételt alig hozott kiadást jelentősen növelt. Másik problémám a felvetéssel az hogy ha valaki roszul lesz a vonaton akkor hogyan fog segitséget kérni mert a mozdonyvezető többnyire elérhetetlen számára. Majd ha Flirt és Desiro jár minden vonalon akkor el lehet gondolkodni rajta. Addig csak átgondolatlan feszültségkeltés az egész.

lurkó 2009.08.05. 14:15:58

Körkérdés: Mi a vezetőjegyvizsgáló feladata? Először gondoljuk át ezt és utána azon hogy kell-e és mekkora személyzet egy vonatra. Igen kevés néha hat kocsis szerelvényen is az egy szem vjv. Bevételi, utas- és közlekedésbiztonsági szempontokból.

efi 2009.08.05. 14:37:27

Ez csak ilyen beprópálkozás a VDSZSZ részéről, hogy keressenek helyet minél több embernek.
Ha következetesek lennének, akkor 11 kocsis vonatra még 21 kaaluzt követelnének, mert mi van, ha valaki pont egy olyan helyen akar lelépni a zúzott kőre, ahol éppen nem áll kalauz...?

efi 2009.08.05. 14:38:05

Ez csak ilyen beprópálkozás a VDSZSZ részéről, hogy keressenek helyet minél több embernek.
Ha következetesek lennének, akkor 11 kocsis vonatra még 21 kaaluzt követelnének, mert mi van, ha valaki pont egy olyan helyen akar lelépni a zúzott kőre, ahol éppen nem áll kalauz...?

Kocsivizsgáló80 2009.08.05. 16:03:12

Azért egy cseppet gondolkozzatok el a dolgon.

A tiszain pl megszüntették a forgalmisták általi menesztést.

Hosszú vonatoknál elég gáz azért a dolog.
Ki figyeli az ugráló utasokat?

georgejr · http://mav.blog.hu 2009.08.05. 16:07:56

@Kocsivizsgáló80: nem kell hosszu vonat, eleg 3-4 kocsis szerelveny es egy olyan megallohely, ahol a sinek elkanyarodnak, es tessek maris nem lehet belatni. nem kell tobb vezeto jv, eleg egy, ha van hozza meg vagy ket masik jv

efi 2009.08.05. 16:53:22

Igen, kétségtelen, hogy a forgalmistáknak kanyarlátása volt...
A vasúton annyi utasítás van és abban minden annyira ki van cizellálva (túlszabályozott), hogy a szakszervezet erre hivatkozva naponta előállhatna valamivel, hogy hova kell 2-vel töb ember ahhoz, hogy az X utasítás y pontjának z alpontjának c bekezdésének 3. mondata betartható legyen. (legalábbis szerintük)

lurkó 2009.08.05. 17:41:35

@efi: Te most azt nem tudod hogy gyakorlatban miröl van szó vagy pedig nagyon korlátolt gondolkodásu ember vagy. Csak a mi környékünkön mondhatok néhány megállohelyet ahol egy hat kocsis szerelvénynél 15 m-re kell távolodnom a vonat közepétől hogy a szerelvényt belássam és a mozdonyvezető is lássa biztosan a jelzésem! A forgalmista mivel neki nem kell menesztés után felszálni ezt biztonságosan megteheti én viszont esélyel pályázok egy ott maradásra roszabb esetben egy alá esésre.

lurkó 2009.08.05. 18:28:49

Gondoljátok át ha megtehetnék felelőségre vonás nélkül már nem lépte volna meg ez a drága jó felerőségre nem vonható MÁV vezetés hogy ne legyenek jegyvizsgálók a vonatokon. Igy viszont ha baj van akkor ott egy alulfizetett emberke aki majd megy a dutyiba helyettük.

efi 2009.08.05. 19:13:11

lurkó
Tökéletesen tudom, miről beszélek. Most akkor mi a gondod? Mert azt már leírtad, hogy pont ugyanannyit látsz, mint amennyit a forgalmista látna, az pedig nem a rendszer hibája, hogy a mozdonyvezető a menesztésed után nem tud 7 mp-et várni még, csak 0,7-et.
Külföldön nagyon sok helyen, nagyon régóta nem a forgalmisták menesztenek, és valahogy soha nem úgy álltak a dologhoz, hogy hogyan NEM lehet megcsinálni.

Kutuzov 2009.08.05. 19:51:02

Van egy ALÁÍRT érvényes megállapodás a VDSzSz és a MÁV-Start vezetése között ami a jegyvizsgálók létszámában állapodik meg az 5 kocsinál hosszabb személyszállító vonatokon munkanapi közlekedési rend szerint. Nos ezt nem tartja be a Start!
Lehet vitatkozni mikor, hol, mennyi, miért stb...A lényeg: két szervezet vezetője aláírt valamit és ezt minden következmény nélkül fel lehet rúgni!
efi! A létszámot nem a szakszervezet határozza meg; az hogy műszaki fejlesztés nélkül létszámot lehessen csökkenteni csak úgy megoldható, hogy egy munkakört jobban megterhelek. Egy idő után ezen munkakörökben dolgozók csak úgy tudják időben munkájukat elvégezni, ha utasítások szabályait szegik meg; e fölött a máv csoport szemet húny mindaddig, amíg személyi sérülés, vagy anyagi kár ne keletkezik! A nyugati vasutak menesztéséhez csak annyit: ahhoz utazási kultúrára is szükség van!

efi 2009.08.05. 20:01:41

Kutuzov
Ha aláírtak valamit, akkor mondják azt, ne pedig handa-bandázzanak a zúzott kőről, meg az utasításokról. Természetesen tudom, hogy jobban hangzik és többet hoz a konyhára, ha olyanokat lehet hangoztatni, hogy a MÁV-Stop miatt esik el az utas.
Műszaki fejlesztés nélkül is lehet létszámot csökkenteni egyébként, úgy hívják, hogy hatékonyságnövelés (jobb kapacitáskihasználással) csak ezeket a fogalmakat a MÁV-nál még sokfelé nem ismerik. Tekerik is bőszen 12 órában a sorompót 2 vonatnak, amin 1 utas van és 3 kalauz, a mozdonyvezető meg 50 km-ről hozza a szerelvényt.

lurkó 2009.08.05. 20:36:48

@efi: Sőt kinában a mágnesvasúton az utasokon kivül nincs senki a szerelvényen. Csak más kategória. Lehetne nálunk is olyan mint külföldön és nem kizárólag a hozá álás kérdése inkább pénz. Ugyanis a meglévő 40-50 éves technikával nem kivitelezhető biztonságosan. A rendszerváltás után azonnal el kellet6t volna kezdeni azokat a fejlesztéseket aminek eredményeként dolgozókat lehetne megsporolni. pl. KÖFI minden vonalon és a jó magyar "minden közös" hozzáálás megváltoztatása.
Ráadásul én másképp tapasztaltam a nyugatiak dolgokhoz való állását. Utáltak minket magyarokat mert fele anyi pénzért másfélszer anyit teljesitettünk mint ők. Álandóan azt szajkozták hogy ne együk meg a holnapot.

gcsabi 2009.08.05. 21:06:46

@efi:
Néhány apróság: Talán meglepő, da Bp környékét kivéve, FLIRT,DESIRO és egyéb központi zárásu ajtós kocsit max. fényképen látnak. Képzeld magad elé amint a kaller ,a 7 kocsis vonatot meneszti, mert nem lát több leszálló utast, miközben Marinéni tolat le a lépcsőn 5 szatyorral és beesik a vonat alá! Ha a te nagymamád, biztos akkor is poénosnak tartanád? A kaller meneszt és felszáll a kocsiba, ahonnan esélye sincs megállítani a vonatot, amit a forgalmász lentről megtehet,mert látja mi történik. A 0,7 vs 7 mp-nek csak a központi ajtocsukásnál van jelentősége.

efi 2009.08.06. 09:10:14

@gcsabi:
Ez biztos így van, csak ezt a magyarázatot el lehet sütni, akkor is, ha 2 kalauz van, meg akkor is ha 3-4-5 stb. egészen az ajtók száma-1 db kalauzig.
Na ezért érzem én kukacoskodásnak.
Valamennyi kockázat mindig marad. A kérdés, hogy mennyi. Tudomásom szerint ilyen baleset - kifejezetten emiatt - nem történt, úgyhogy egyelőre kisebb, mint 1:millióhoz. Ilyenkor pedig igenis érdemes elgondolkodni azon, hogy reális-e ezzel riogatni. Tudom, hogy az 1 baleset is sok, de azt is tudjuk mindketten, hogy a VDSZSZ nem a zúzottkő miatt aggódik...

gcsabi 2009.08.06. 12:03:48

@efi:
Még jó, hogy az nem kukacoskodás: " ezt a magyarázatot el lehet sütni, akkor is, ha 2 kalauz van, meg akkor is ha 3-4-5 stb. egészen az ajtók száma-1 db kalauzig."
A felelősség a vasutat és azonbelűl a kalauzt terheli. A központi vezérlésü ajtók nélkül egy 6-8 kocsiból álló vonatot egy szem kallernak meneszteni nagyon sok helyen nagyon veszélyes, mert képtelen belátni az ajtókat és a leszálló utasokat. Bizony zörténnek e miatt balesetek, ha nem is mind súlyos. Az egyik gyerekkori barátom ezért él évek óta fél lábbal.
A sokszor értelmetlen kukacoskodásnak tűnő szabályok miatt az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma a vasut.
A kormányzati szintről erőltetett létszám leépítés, nagyon sok esetben a biztonság és -abszurd módon-a gazdaságosság szempontjait sem veszi figyelembe. A valós munkát végzők helyett a tohonya vízfejet kellene igencsak megnyirbálni. Nem a kallerek vagy a forgalmi dolgozók magas száma viszi a pénzt, hanem a hozzánem értő, pótcselekvés szintű intézkedések kiötlői és azok végrehajtása.

Kutuzov 2009.08.06. 19:21:47

efi!
Ha 2 vonatnak tekeri a sorompót akkor annyinak! Mi kell, hogy ne tekerje?! Beruházás!
A példa kicsit sántít, hiszen rá mást nem lehet bízni!
A hatékonyságot azoknak a kalauzoknak, mozdonyvezetőknek kell emlegetni, akik menet közben esznek, vagy azoknak a forgalmistáknak, akik a 12 óra alatt egyszer tudnak kimenni a mosdóba, vagy azoknak a bakteroknak, akik öt négyzetméteren 45 fokban dolgoznak egy üvegkalitkában és a nagy MÁV ISO9001 szellemében ajtó nélküli pottyantósba járnak!

gcsabi 2009.08.06. 20:03:01

@Kutuzov:
Tudod ez nem fér bele a "képbe", meg hülyére is keresik magukat! Van közöttük olyan akinek a nettója-a többműszakos beosztásban-akár 10 000ft.-al is meghaladja a minimálbért :(