MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

ICpótjegy vissza(nem)térítés

2007. augusztus 30. - georgejr
Pótdíj saga folytatódik....

Budapest-Békéscsaba, Ister Euronight. Ez a Bukarestbe naponta közlekedő vonat a Keletiből 17.45kor indul, és az aktuális menetrend szerint 20.13-kor kellene Békéscsabára érkeznie. Bár még a neve sem IC, de azért InterCity pótjegyet kell rá váltani, különben megbüntetnek, illetve a kötelező pótjegy a vonaton is megvehető, ott viszont még drágább. A pótjegy ára 390 Ft, viszont ezen a vonalon a további 130Ft kifizetése az ülőhelyfoglalásért már nem kötelező, ezért nem 520, hanem "csak" 390Ft, amivel szerintem így is teljesen megalapozatlanul lehúz a Máv, bocsánat MÁV START ZRt.

.Augusztus 29. szerda. A Keletiből szinte időben el is indul, ám Szolnokon már 10 perc késés van kiírva, valójában 13 perc késéssel megy el a vonat. Mindez úgy, hogy Szolnokig se forgalmi, se semmilyen más okból egyszer sem álltunk meg.

A késésnek persze nem örülök, főleg nem a 13 percesnek, akkor már inkább lenne mondjuk 16. Azon a három percen már nem múlik, viszont így legalább visszakaphatom az IC pótjegy árát, gondolom, és valami felrémlik, mintha a MÁV START megalakulásakor erről visszhangzott volna a sajtó, hogy ezentúl 15 perc késésen túl az tényleg visszajár, és hogy istenbizaâ019 ezalól tényleg csak az igazi vis maior (baleset, súlyos időjárás) lesz kivétel ezentúl.

20.13 helyett 20.36-kor meg is érkezünk Békéscsabára. Ez ugye 26 perc késés.

Odamegyek a pénztárhoz, hogy akkor én most szeretném a pénzünket visszakapni. Nem nagy összeg, de kettőnknek már majdnem egy ezres, meg amúgy is továbbra sem értem miért kellene fizetnem az amúgy sem létező többletszolgáltatásért, ami ez esetben ráadásul, nemcsak hogy nem magasabb, hanem lényegesen alacsonyabb színvonalon lett teljesítve. Mondja az amúgy egészen kedves hölgy, hogy azt nem lehet, és hogy nekik is baromira kellemetlen, hogy ezt így beharangozták a médiában, mert azóta sokkal többen próbálkoznak. (ezek szerint nemcsak aznap késtek a pótjegyköteles vonatok)

Na a lényeg, hogy persze nem kaptam vissza a pénzt, az ok: per pillanat ez a 15 perc késés utáni visszatérítés csak a helyjegyköteles vonatokra vonatkozik, magyarul ha a 390Ft pótdíj mellett köteles lettem volna kifizetni további 130 Ft-ot azért, hogy cserébe lefoglaljanak nekem egy ülőhelyet, akkor visszakapnám mind az 520-at, így viszont egy fillért sem. (Egyébként még a Máv honlapján lévő, július 1. utáni visszatérítésről szóló sajtóközlemény is megtévesztő szerintem, míg a címben kiemelt rész intercity-ről szól általában, a cikkben már konkrétan csak a helyjegyköteles vonatokról van szó.)

És ha ez tényleg így van, miért van így?

Nem vagyok jogász, de valami azért dereng az elkért felár, és a cserébe nyújtott többletszolgáltatás összefüggéséről, nevezetesen, hogy ezeknek arányban kellene állnia egymással. Végülis a mai jegyárakhoz képest az a390, esetleg 520 Ft nem nagy összeg, de azért mégiscsak kéne ezért cserébe valami többletszolgáltatás.

Budapest és Békéscsaba között közlekedő gyors-, illetve IC vonatok hivatalos menetideje általában 2 és fél óra. Vannak néhány perces eltérések, ráadásul a sima gyors javára, de ez tényleg elhanyagolható. A hivatalos menetrend szerint több gyorsvonat is percre pontosan 2 és fél óra alatt leér, úgy, hogy pl az egyik ráadásul még eggyel több helyen áll meg, illetve van olyan IC is ami ott nem áll meg, a menetidő mégis több 3 perccel, mint két és fél óra. Ennyi idő alatt viszont az összes (kötelező pótjegy nélküli)  gyors leér, és szerintem bármelyiken  jobb utazni, mint a kényelmetlenül kemény ülésű román IC kocsikon. De a légkondi miatt a magyar IC kocsikat is jobb elkerülni, mert általában vagy megfázik az ember, vagy megsül, vagy megfullad, néha mindez egy utazás során egyszerre, váltakozó sorrendben, de ha szerencsénk van legalább egy pici ablakot ki lehet nyitni. Ehhez viszont tényleg szerencse kell, az ominózus szerda esti Ister EN magyar kocsijain pl nem volt ablak, jó fülledt is volt a levegő, ezért átültünk az ugyan kényelmetlenül kemény ülésű, de legalább nyitható ablakos román kocsiba.

Kérdéseim: Mit takar az IC pótdíj elnevezés, milyen plusz szolgáltatást kapok a kötelező IC pótdíj kifizetésével? Kicsit abszurd, de ha már a Keletiben úgy érzem, hogy késni fogunk akkor vehetek-e plusz 130Ft-ért helyjegyet, és ha bejön a tipp, vagyis késünk, akkor visszakapom-e az 520Ft-ot? Ha igen akkor ez miért egy plusz 130Ft-os helyfoglaláshoz kötött? Ha nem akkor miért jár vissza annak aki tételesen ugyanezt a szolgáltatást vásárolja meg, csak pl Miskolc, vagy Pécs felé utazik?

Ui: gondoltam megnézem az ominózus MÁV START üzletszabályzatot, de a google-be beírva helyette a megintallunkvazze-t találtam, meg a júliusvégi diskurzust, hogy az ugye még nincsen, mert még engedélyezésre vár. Én mindezt most csak ide írtam be, de kérlek benneteket, hogy továbbítsátok ahová érdemes, de legfőképpen a hatóságnak aki ilyeneket engedélyez. Ha már azóta engedélyezték akkor azért, ha még nem akkor azért.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr42153083

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

krtek24 2007.08.30. 17:02:11

A 130-as helyjegyet nem veheted meg külön, mivel nemzetközi vonatokra belföldi forgalomban általában nem tudsz helyjegyet venni, csak komfort-pótjegyet.

Én csak egy dologt nem értek? Éppen hogy a 130-as helyjegy részt nem kellene visszatéríteni késés esetén, szemben a 390-es komfort-pótdíjjal. Mert a helyed megvan, épp a komfort enyészik el a késés esetén. De hát logika hol van itt...

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2007.08.30. 18:03:09

Érdekes, amikor én utazom vele, mindig MÁV-os IC kocsik vannak rajta, tehát a pótjegy (nekem legalábbis) mindig jogos volt.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.09.03. 00:42:46

A pótjegy nem csak komfortdíjról szól, az IC szolgáltatásnak elvben sok más része is akadna... Ehhez képest valóban olcsó is a pótjegy.

Amúgy érdekes... A 0 forintos pótjegyre is közli olykor a kalauz, hogy visszakapjuk a pótjegy árát. Hát 0 forint nem sokat ér...

krtek24 2007.09.03. 05:02:16

Milyen más része akadna?

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2007.09.03. 11:19:04

Például elvben az IC szolgáltatásnak része a pontosságra vonatkozó részleges garancia. Ezek kapcsán a csatlakozásra nem vár.

Ugye jó példa, hogy a 220 forintos IC pótjegyért sokszor nem kapsz IC kocsit, hanem sima gyorsvonati kocsi jön. Tehát kb. úgy lehet elképzelni a helyzetet, hogy 220at fizetsz a vonattípusért, a pontosságért, stb. még 170 jön rá a komfortért, és erre jön még 130 a helybiztosításért.

Ergo: nem csak a 390es, de a 220as pótjegy is visszajárna :) Mert abban aztán a pontosságon kívül nem sok dolog van benne...