MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Miért fizessünk felárat, ha nincs klíma?

2015. június 27. - Vittore.

Kedves MÁV Blog!

Tulajdonképpen örök témában írok most, ami a nyári időszakban aktuális úgy idén, mint tavaly, vagy azelőtt volt. De eljutottam oda, hogy mégis hangot szeretnék adni ennek, a nagy nyilvánosság előtt, mert tehetném azt, hogy elintézem általány-kártérítésben a Start-tal, és ha még kártalanítanának is, nem lenne ebben érdemi előrelépés. Úgyhogy szeretném, ha ez a bejegyzés megosztásra kerülne, ha lehet, név nélkül.

A probléma egyszerre kezdődött az InterCity szolgáltatás beindításával, és az erre alkalmas járművek forgalomba helyezésével. Alapjában véve nem szeretnék belemenni most, hogy az IC pótjegy, IC hely- és pótjegy beárazásánál milyen elemeket kell figyelembe venni, mikből tevődik össze az ár, de leginkább a vasút mentalitásával, hozzáállásával van bajom.

Június elején megérkezett az igazi kánikula, és bár az elmúlt napokban nem, de sokan szenvedtek a nagy melegtől, és akiknek ilyenkor kell utazniuk, igyekeznek olyan formában ezt tenni, hogy minél elviselhetőbb legyen.

Ezért választottuk mi is 12-én péntek délután, és 14-én vasárnap a 918, illetve a 923-as InterCityket Budapest-Szombathely között és vissza. Szerintem nem eléggé köztudott, hogy errefelé a szombathelyi (és a soproni GYSEV-es) részek egyaránt nem klimatizált kocsikkal vannak kiállítva. Ezekben hivatalosan csak légjavító berendezés van, ami alapból csak pár fok hőmérsékletkülönbséget tud produkálni a külső hőmérséklethez képest, teljesítménye messze elmarad az igazi klímaberendezésektől. És mivel egy zárt, elvileg ablak nyithatóságot is nélkülöző járműről van szó, az a tapasztalatom, hogy külső 23-25 fok hőmérsékletnél bent is kb ennyit tud csinálni (ha ez sem lenne, akkor belül nem lenne légmozgás, és még melegebb lenne, nem is beszélve a magas páratartalomról, ugye itt 80 emberi test kipárolgásáról van szó).

Az ominózus kánikulai napokon is az történt, hogy eleinte hallgattunk a tiltó fóliának, ami minden ablakra rá van ragasztva, hogy "A klímaberendezés csak jól becsukott ablak mellett üzemel jól".  Csakhogy ebben a kocsitípusban nincs klímaberendezés, ez egy dezinformáció, és a csukott ablaknál fülledt, párás meleg lett, fenyegetve több utastárs jó közérzetét és egészségét.

A jegyvizsgálók általában együttműködőek ilyenkor, így is tettek, kinyitották a kulccsal lezárt ablakokat, amiket ugyan le lehetett húzni, de kintről is a meleg levegő áradt be, ráadásul huzat is lett. Igen, lett légmozgás, ennyit valóban javult a helyzet, csökkent a páratartalom, de a hőmérséklet nem,cserébe lett huzat.

A kalauznak nem kezdtem el mondani, hogy adjon igazolást, hogy nem működött a klíma, de lehet, ha mondom, sem kaptam volna. (Nem működhetett, hiszen nincs is benne...) Ennek ellenére még visszakérhetném a felár árát, ha nagyon szeretném, talán még adnának is kompenzációt, hónapokkal később. De nem teszem, nem rövidtávú és fárasztóan utánajárós céljaim vannak.

Én és több utastársam azért választanánk az IC vonattípust, hogy annak minden előnyét (rövidebb menetidőt, tisztaságot, komfortos utazást) élvezhessük. Cserébe hajlandóak vagyunk fizetni ezért a plusz szolgáltatásért a menetjegyeken felül felárat. Ennek ellenére nem kapjuk meg a plusz szolgáltatást, hiszen ezért a "komfortért" utazhatnánk gyorsvonati kocsikban is.

Az a szomorú, hogy a 680 Ft-os felárból ha jól tudom, 150 Ft a helybiztosítás díja, a maradék 530 Ft a "luxusfelár". A humánus megoldás kézenfekvő lenne, amit, ha jól emlékszem, hasonló gondok miatt Pécs felé évekkel korábban csináltak is: nagyon meleg napokon csak a helyjegy árát kellett megvásárolni az IC vonatra, beismerve ezzel, hogy a vonalon nem IC minőségű kocsik közlekednek. Gyorsan hozzátenném, hogy másfelé (Miskolc, Nyíregyháza, Szeged) más típusú IC kocsik közlekednek, melyek eredetileg szintén légjavítósok voltak, de pluszban kaptak járművenként 4 központi Sanyo mennyezeti beltéri egységet is. Ezekkel már sokkal elviselhetőbb az utazás, hatásosan dolgoznak, ha épp nem romlottak el.

A szombathelyi kocsikban viszont továbbra sincs klíma, és valószínűleg nem is lesz egyhamar. Ezért vagy azt a megoldást javaslom a vasútársaságnak, hogy a meleg napokat figyelembe véve csökkentse a felárak összegét, bár ez az elővétel miatt kicsit kivitelezhetetlen, vagy pedig mindenféle indok és igazolás nélkül azonnal vissza lehessen kérni a célállomás pénztáraiban a pótjegyek összegét. Így nem lesz igazságtalan az utazás az ország keleti és nyugati felét összehasonlítva sem, és a vasút renoméja és igényessége is sokat javulna.

 

Üdv

Kövess minket a Facebookon is!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr367578536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mt-03 2015.06.27. 22:15:07

ugy nez ki petofi idejeben jobb volt a helyzet...
tegnap elott a szombathely-deli vonat is 40 percet kesett. termeszetesen tajekoztatas 0 kozeli volt, kiiras semmi, vegul a hangos bemondta.

gizmo26666 2015.06.27. 22:51:32

Ez semmi, a Traianus Eurocity-n pár éve volt pofájuk elindítani olyan 1. osztályú kocsit, amiben alapból nem volt légkondi, 800 forintos pótdíjjal.

Légkondi csak a 2. osztályon volt, alacsonyabb pótdíjjal. Persze mivel mindenki odament, ezért ott sem lehetett sokat érezni ebből.

Illetve lehetett, az égett kábelszagot meg a füstöt. majdnem kigyulladt az a szerencsétlen kocsi, mikor lekapcsolták Szolnokon. Álltunk vagy 1 órát.

ja mondanom sem kell, hiába jött a füst a légkondiból, az ablakokat nem lehetett lehúzni, mert ezeken a rohadt egyterű légkondis IC vagonokon valahgy becsavarozzák mindet, nehogy a hülye utas rontsa a hatásfokot. Ha meg nem megy a kondi, akkor dögöljön meg, mert levegőt azt nem kap.

Nem baj, most már van pénzem kocsira, bekaphatják.

Román gyerek meg ezt nem tudta, megvette az 1. osztály, gondolván tömeg sem lesz, és hűsöl Alba Juliáig

reeingre 2015.06.28. 03:13:28

Visszafejlődik a máv. Annó a kétezres évek elején konkrétan lefagyott a tököm a szombathelyi ic-n.

tnt 2015.06.28. 08:59:57

RJ München felé aki országhatáron túlra megy megveszi a drága jegyet helyjegy nélkül és leül.... belföldi utas helyjegy váltásra kötelezett... persze tömve van a kocsi és ülnek a helyeden... megkérdezed a kallert mi a teendő... válasz... állíttasd fel az utast... mondom neki ne haragudjon ez a maga dolga lenne....

Ebben a hónapban voltam Szlovákia, Csehország, Lengyelország.... hihetetlen jó a vasúti vonal minden új, a kocsik újak és vannak nagyon régiek hihetetlen tiszták, kultúráltak.... késésben volt részem igaz itthoni IC-nek megfelelő vonaton de nem kellett semmilyen pótjegyféleség.... a MÁV elmehetne 1 tanulmányi kirándulásra...

mindenkiképesrá 2015.06.28. 09:48:28

@tnt: A tömegközlekedés minőségének ösztönzésére bevezetnék egy új szabályt. A tömegközlekedésben dolgozó közép és felsővezetők
-VOLÁN, MÁV, BKV- nem használhatnak gépkocsit a belföldi helyváltoztatásaikhoz, csak tömegközlekedési járművet!!! Kivéve, ha pótdíjat fizetnek a gépkocsihasználathoz!!!!/ mondjuk dupla benzin ár./ Garantált lenne a gyors minőségi változás, mert egészen más célkitűzések születnének ezeknél a ,,szolgáltató" cégeknél.

tnt 2015.06.28. 10:00:55

@mindenkiképesrá: Így van..... én nemrég ugyanezt mondtam csak egészségügyi téren.... a gengszterváltó kormányok minden tagját kizavartam volna a VIP ellátásból a normálba.... korábban Kútvölgyi most Honvéd kórház VIP részlege... biztos nem stadionok épülnének....pedig "szeretem a focit" ......

Jottó 2015.06.28. 12:06:11

örülj neki hogy nem volt klíma.. legalább nem kaptál torokgyulladást és nem fáztál fel, ahogy én szoktam az IC n állandóan fújó sarki szelek miatt

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.06.28. 12:06:38

Valójában az IC-n ugyanazért fizetsz felárat, mint a gyorsvonaton: kevesebb helyen áll meg és ezért kicsit gyorsabb.
Már sokan visszasírják azokat az időket, amikor negyedórás késésnél a pénztárban azonnal visszaadták az IC pótjegy árát és a légkondi nélküli vonatokra is csak 150 forintot kellett fizetni...
A MÁV utasbarátsága semmit sem fejlődött az utóbbi 10-15 évben.

Dr_utcai_arcos 2015.06.28. 12:08:09

@tnt: Ez mekkora faßßág már...Múltkor jöttem Kassa-Bp vonalon, a helyemen egy külföldi lány ült. Amíg el nem kezdett megtelni a vonat, mert amikor már a helyre is ülni akartak ahol én ültem, akkor mondtam, hogy bocs, de most már akkor "elkérném" a helyemet. Pestig a földön ültek több más külföldi társaságában. (Feláll, tapsol, kántál E-U-RÓ-PA! E-U-RÓ-PA!) Nem tudom, miért nem tudnak külföldön, egy külföldről induló vonatra helyjegyet adni. Bonyolult? Leszarom, 2015-ben találjanak már ki valami megoldást.

Dr_utcai_arcos 2015.06.28. 12:11:25

@Online Távmunkás: Országunk talán legviccesebb (legröhejesebb?) vonatozása. Tata-Budapest. Keletibe gyorsvonat marhavagonokkal. Délibe piros, zsírozott versenynyilakkal. Az egyikben gyönyörű 20-22 fok körüli hűvös, a sok idióta meg rohan a Keletibe menő vonathoz, mer' az gyorsvonat. (Azt hiszem 2 perccel rövidebb a menetideje.)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.06.28. 12:16:09

@mindenkiképesrá: Ezt már én is többször felvetettem, nevetséges dolog a BKV és a MÁV vezetőinek céges kocsit adni, kapjanak inkább bérletet.

@tnt: Milyen jó lenne egyszer egy átlagosan lerobbant kórházi osztályon látni a politikusokat...
Angliában visszatérítik a bérletek árának egy részét, ha sokat késnek a vonatok.

tnt 2015.06.28. 12:16:19

@Dr_utcai_arcos: Hát 1értelmű csak pénzlehúzás valós szolgáltatás nélkül.... mint mindenhol ebben a szaros országban.... Nekem a Budapest - Pozsony - Breclav - Bohumin vonal nagyon jó tapasztalatom volt mindenki nézte, hogy kinek van esetleg helyjegye a kabinon volt egy kis tábla vagy kérdeztek és az igaz, hogy nem volt nyomor de minden nagyon gördülékenyen ment...

Ezzel szemben a RailJet-en meg ott is vagy álltál vagy feküdtél a padlón mert a büfé kocsi iszonyú kicsi volt és ott is tele olt .. volt 1 minimális kis 1. osztály oda be akart menni egy külföldi azt kihajtotta a kaller, holott mondta, hogy a 2. osztályon baromira nincs hely....

tnt 2015.06.28. 12:30:18

@Online Távmunkás: igen jó lenne, azonban demagóg sem szeretnék lenni de nagyon úgy tűnik minden más elsődleges - olimpia, stadionok, lopás, korrupció, harácsolás - a nagy elosztórendszerek valóságos reformjaival szemben és ezt sajnos minden gengszterváltó kormány elkerülte nem merte megvalósítani... átalakítani.

Netuddki. 2015.06.28. 12:56:13

Menjél autóval! Ha már kettő, hárman mentek olcsóbb is...

Válasszunk · http://valasszunk.blog.hu 2015.06.28. 15:13:18

@reeingre: Itt GYSEV került említésre. A számítás pedig nem tökéletes.

Alapvetően ugyanis a felár 4 részből jöhet össze:

1. Távolsági közlekedés kapcsán természetes pótjegy... Lásd gyorspótjegy.
2. Helyjegy...
3. Helyjegynél a későn foglalók felára...
4. Esetleges kényelmi pótlék

Elárulom. A helyjegy (helybiztosítás) sem 130 Ft. erre a távolságra, érdemes megnézni a Balaton partján járó helyjegyes expresszeket (megjegyzem: a helyjegy sok esetben olcsóbb, mint a gyorspótjegy).

A trükk az, hogy amióta a gyors, a sebesvonat, stb. is pótjegyes, az IC felára pont annyi a gyorshoz képest, amennyit azon a távon, abban az időben az expressz esetén kérnek csak helyjegyként, helybiztosításként.

A MÁV esetén bár említik a kényelmi felárat, annak visszatérítését, de jelenleg az a felár amit vissza tudnak téríteni pontosan 0 forint.

Szagértő szakértő 2015.06.28. 20:48:10

@Dr_utcai_arcos:

Meg van oldva+tudnak helyjegyet adni. 3 egész euróba kerül. A kedves tapsikolós ribi fizesse meg a helyjegyet ne európázzon. Vagy ha nem fizetett helyjegyért és jöttél te, aki igen és elfoglaltad a jogos helyedet akkor kussoljon álljon fel, és adja át a helyet neked.

Nemzetköziben én sem veszek soha helyjegyet, ha jelentkezik valaki a helyért a helyjegyével 10mp alatt összepakolok elnézést kérek és továbbállok. Nem tapsikolok európázva....Na de ez én vagyok.

Szagértő szakértő 2015.06.28. 20:56:30

@Online Távmunkás:

"Angliában visszatérítik a bérletek árának egy részét, ha sokat késnek a vonatok."

MUHAHAHAHAHAHAAAAAAA. És akkor kultúrált voltam. Kérlek lőjjük el a "japánban 10 mp késésért mindenki harakirit követ el" bullshitet is és akkor minden tökéletes.

Elmondom az angol történetem:

Megveszem a jegyem Manchester-London menettérti. Virgin trains. épp visszafelé mennék, amikor közlik Londonban, hogy van egy kis problema, ráomlott a kő a sínekre, átszállás lesz.
Virgin bizonytalan ideig nem indul. Indul másik járat (London Midland asszem') kérdezem elfgoadják a jegyet? Dehogy fogadja el lóf....t, az csak a közvetlen járatra jó, ez meg most átszállásos. Ugye mert át kell szállni a kőomlás miatt. Mondom de ez vasúti hiba, nem? Nem, ők nem tehetnek róla. Miért ÉN tehetek? Ő, nem, de ők sem. Patthelyzet.
Kérem, hívja ki a vezetőjét, beszélni tudjak vele. Kijön egy arrogáns fazon, vázolom neki a helyzetet, Virginnel szerződtem, juttassanak el A-ból B-be. Ők nem tudják nem indul stb stb. Nem érvényes az átszállásra.

Bemérgelem magam, odamegyek a kalauzhoz, vázolom a helyzetet. Elmondja, nem én vagyok az első de nem fogadhatja el a jegyem blablabla. Mindenesetre megsúgja, a többiek felszálltak... Nem tudtam, hogy felkérés a táncra, vagy ,ajd jön és jól megbüntet?
A vonaton végül elszáguldott mellettünk.

Kőomláshoz érünk, leszáll a vonatról kb 500 ember, buszok sehol. Menj gyalog csezdmeg. :( Nagy nehezen bedöcög valami csotrogány, kb a BKV-nak is jobb buszai vannak már, átvánszorgunk kőomláson túlra. Ott kerülő útirányon nagy nehezen jön egy Virgin, végre örülök, nem kell harcolni. Felszállunk jön a kaller, nekiáll kötekedni, hogy én ott szálltam fel pedig ez útmegszakítás nélkül érvényes. Elmondom mi a szitu, kikerültük a kőomlást. Őt az nem érdekli blablabla. Végül otthagyott.

Na, hát ennyit a nagy utasbarát, seg.gedet kinyaló nyugati szolgáltatóról... Még hogy visszafizetik, aha... Ébredj már fel.

Dr_utcai_arcos 2015.06.29. 09:02:39

@Szagértő szakértő: köszönöm az értő olvasást, (nem), a tapsolós rész az tőlem van, ő szegény felállt és leült a földre. Szar lehet annak, aki a közeledben él. (Kassáról 40 Euro a jegy Pestre, nem hiszem, hogy földhöz vágná őket még három.)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.06.29. 12:48:29

@Szagértő szakértő: Szóval Angliában az a probléma, hogy két magáncég nem tudja a rendkívüli szolgáltatást koordinálni, míg Magyarországon ugyanezt két állami kézben levő cég (MÁV, Volán) egymás között hasonlóan bénázva oldja meg?

Megnéztem, most is adnak 5% kedvezményt bérlethosszabbításnál a késések miatt több cégnél is.