MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Még mindig meleg van

2012. október 02. - Vittore.

Szmertyin levelében a légkondira panaszkodott, mely eset tegnap történt meg vele. Mondjuk hazánkra az jellemző, hogy nem az időjárást nézik, hanem a dátumot, így ha hivatalosan ősz van, akkor már nem megy a légkondi, ha meg nyár, akkor bekapcsolják akkor is, ha kint már két napja esik.

Az alábbi eset mégis azért durva, mert fülkés kocsikkal közlekedett az IC, amiben pedig a legkisebb lehetőség sem volt az ablaknyitásra. Íme a levél:

A bejegyzés ide kattintva folytatódik: Még mindig meleg van

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr394815209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szubjektiv 2012.10.02. 10:24:53

Agyrém. Nem a menetjegy árát kéne csak visszatéríteni, hanem valami megfelelő kártérítést fizetni a dögletes levegőtlenség és meleg miatt. Mondanám, hogy kérem mégiscsak a XXI. században élünk, de ez marhaság lenne, hiszen épp ez az a probléma amivel régen nem találkoztunk. Lehúztuk az ablakot, azt jónapot.

Nekem amúgy fixa ideám, hogy Magyarországon nem szabadna olyan vasúti szrelvényeket meg buszokat közlekedtetni, amiken nincs normális nyitható ablak. De ezzel a véleményemmel nem szoktam nagyon népszerű lenni.:)

prokki 2012.10.02. 11:03:12

@szubjektiv: valahogy ezzel a véleményeddel egyet tudok érteni :D míg a klíma igényel rengeteg üzemanyagot, nem beszélve a környezetszennyezésről, ezzel szemben a nyitható ablak még állóhelyzetben, pihenőidő alatt is nagyjából átszellőzne... így meg amikor áll egyhelyben a jármű zárt ablakokkal, hogyan cserélődjön a levegő???
tehát osztom a véleményt: minden buszra/vasúti kocsiba nyitható ablakot!!! :)

szubjektiv 2012.10.02. 12:02:51

@prokki: Nálunk most ilyen menő klímás buszok járnak. Mondjuk én akkor is utálom, ha megy rendesen a klíma, mert büdös van. Van amelyiken van nyitható ablak, de van olyan is amelyiken nincs. De az sem rossz, mikor egy szép nyári napon utazik az ember és olyan hideg van, hogy minden tisztességes ember másnapra beteg lesz.(jó, miért nem cipel magával pulóvert, ahogy az egyik felkészültebb kommentelő tette?...:) Ugyanez a vonaton is játszik. Amíg nem tudják üzembiztosan működtetni a légkondit, addig hagyni kéne a fenébe.

Azt hiszem kicsit az is idevágó téma, amit most nyáron tapasztaltam, hogy nincs sem függöny,sem ilyen lehúzható sötétítő izé egyes szerelvényeken. A függönynek ott vannak a kis akasztó bigyók, de a függöny az valahogy hiányzik róluk. Tudjuk, hogy milyen fontos a D- vitamin, na de ez azért brutális tud lenni.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2012.10.02. 17:49:56

@szubjektiv: Én azon töprengek el néhanap, hova az istenbe tűnt az összes vagonból a jó öreg MÁV logókkal sormintázott roló? Mert rémlik, hogy volt, de az elmúlt kb. öt évben egyet sem láttam. Egyébként meg nyitható ablakot mindenhova!

@kukac@ 2012.10.02. 18:19:43

Kedves posztoló! Rossz sorrendben cselekszel. Már rég viszontláthattad volna a pót- és helyjegy értékét, ha az utazás után rászánsz 10 percet. Jó, hogy nem előbb írtad meg ezt a posztot, mint hogy utaztál! :D
Mindenesetre tudom, milyen a dilettáns magyar vasút által üzemeltett környezetben időzni (legyen az vasúti kocsi vagy váróterem akár), így együttérzek veled. Különösen vérlázítónak tartom, hogy normális vasutak ideadják a normális kocsijaikat, itt rá se kakilnak (vagy rosszabb esetben pont hogy igen), lezüllesztik, aztán az adott vasúttársaságra/nemzetre fogják, ha valami nem működik. Nem mintha a saját kocsik nagyobb arányban működnének. Persze nem akarok most olyan új fogalmakat bemutatni, mint a karbantartás, mert ami új, az biztos nem jó.
Lényeg a lényeg: a fent leírthoz hasonló esetekben mindig irány a Máv-Start ügyfélszolgálata, ahol jó esetben már várnak úgymond és utazási utalvány formájában visszaadják a pót- és helyjegy árát. Amennyiben nem, nyugodtan közelebb lehet simulni az ügyintézőkhöz, mintegy bizonyítandó, hogy a vonaton nem esett 40 fok alá a hőmérséklet.
Végül pedig egyetértek azzal, hogy nyilvánosságot kértél ennek a sztorinak; fontosnak gondolom én is addig csapkodni az asztalt, amíg nem lesz némi szolgáltatói hajlandóság a MÁV-csoportban.

szubjektiv 2012.10.02. 19:43:01

@SomiTomi: Tényleg! Én is emlékszem az ilyen rolóra:)

názmin (törölt) 2012.10.03. 08:37:37

@@kukac@: Olyasmiröl hallottál hogy nem nyulhatnak hozzá a más vasuttársaság kocsijaihoz?Mert ez igy van bárcát tehetnek rá és za kell küldeni a honállomásra a kocsit!

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2012.10.03. 09:34:48

Az azért érdekes, hogy egy FLIRT klíma nélkül el se indulhat sima bokorugrós személyvonatként, akkor az IC hogy mehet rossz klímával?

vojzi 2012.10.03. 10:47:11

@szubjektiv: hát nem tudom, szabályozni kell az embereket mert pl én míg középiskolába és technikumba jártam 6 évig HÉVeztem minden hétköznap reggel, este iskola időben... Nos a HÉV fűtése olyan, mint egy kispolszkié... vagy van vagy nincs, fokozatok nem léteznek. Számtalan példa volt rá, hogy kint 10-12 fok bent kb 30 mert a fűtésnek mínuszban is bírnia kell. Mindenki kabátban, hőség izzadás... az emberek elkezdik lehúzogatni az ablakokat de mindig van minimum egy hülye aki ilyen körülmények között is képes fázni és rinyálni kezd az ablak miatt. Többször néztem értetlenül a kiabáló öregasszonyra aki a felhúzást követeli miközben nekem a homlokom gyöngyözik a melegtől. Csak arra akartam kilyukadni, hogy egyszerűbb kivenni az emberek kezéből bár az is igaz, hogy akkor működjön a klíma ha kell és a fűtés is.

spike179 2012.10.03. 11:22:22

@vojzi: Mert talán nem mindegy, hogy direkt huzatban ülsz, vagy nem. Annál szerintem sincsen rosszabb, mint amikor a melegre fűtött szerelvénybe befúj a marha hideg levegő. Ez a biztos megfázás receptje.

A kiabáló öregasszonynak igaza van.
Vedd le te a kabátod, hogyha meleged van.

citrix 2012.10.03. 12:01:44

A fenti és hozzá hasonlító minősíthetetlen "szolgáltatást" annak fényében kell értékelni,hogy éves szinten az adófizetőknek háromszázezer milliójába kerül a tömegközlekedési vállalatok dotációja.Ez áll a viteldíj kiegészítésből és a közvetlenül juttatott támogatásokból.Gazdag ország a miénk.

kifordított nagyanyó 2012.10.03. 12:28:03

De nyugodjatok meg.A MÁV főnököknek klímás kocsi jut.Igaz nem a vonaton.Merthogy ők nem vonatoznak.
Amúgy ritkán járok vonaton de a BKV járatokon is ez van,hogy télen hideg,nyáron meleg.:))
Pláne a régi villamosokon volt így.Fogantyú eltűnt,az ablakot meg nem lehetett feltekerni,pedig hideg volt rendesen.

LAVÓRVAGÁNY 2012.10.03. 12:40:26

Én például (sic!) nem értem, miért (sic!) kell ennyire modorosan fogalmazni (sic!) egy átlagos vonatútról. Mindenki tudja (sic!), hogy ez ilyen, még jó időben is (sic!) vannak késések, értelmesebbje (sic!) ezért jár busszal. Ott persze (sic!) nem lehet mászkálni, meg rád (sic!) fekszenek, mégis sokkal elviselhetőbb.
Ja, és (sic!). Akármit is (sic!) jelentsen.

Mikka-Makka 2012.10.03. 13:11:29

de azt kell, felszántani sóval behinteni, menedzsmenttel meg börtönbe

never again 2012.10.03. 13:12:31

@szubjektiv: Szerintem is meg kellene hagyni a nyitható ablakot erre az esetre.
Ugyan DB, nem máv, de: Volt valamelyik évben, hogy egy IC valami műszaki hiba miatt nyár közepén a nyílt pályán vesztegelt 40 fokban, áram nélkül... Tele voltak a híradók a sérültekkel: hőgutától kezdve égési sérülésig volt minden.

vanek ur 2012.10.03. 13:24:24

@never again: A német esetből tényleg volt balhé, a DB "zászlóshajóján", a nagysebességű ICE vonaton történt. Ezeken a vonatokon a nagy sebesség (200-250 km/h) miatt nem lehet nyitni az ablakot, a légnyomás ugyanis csúnya dolgokat művelhet - főleg ha a mellette levő vágányon szemben elhalad egy másik ilyen vonat.

vanek ur 2012.10.03. 13:40:51

@citrix: "éves szinten az adófizetőknek háromszázezer milliójába"

Évente 300 milliárd a MÁV csoport állami támogatása, ebből (és a többi bevételből) tartják fenn a teljes vasúti infrastruktúrát (pl. pálya), a járműveket, fizetik a dolgozókat, és közlekedtetik a személyvonatokat.

Sok?

Soknak hangzik. De egyrészt az állam ezzel a 300 milliárddal még a mostani szolgáltatás költségeit sem fizeti ki (a hiány a MÁV vesztesége, amit drága hitelekből kell pótolnia); másrészt az a szolgáltatási szint, amit itt többen elvárnának, még ennél is jóval többe kerülne.
Emberek: egy modern motorvonat 2 milliárd Ft, egy új mozdony 1,5 milliárd, egy új vasúti kocsi 6-700 millió, egy teljes kocsifelújítás 100-200 millió. Egy normális vasúti pálya km-e 1 milliárd Ft. Egy modern bizosítóberendezés szintén milliárdos nagyságrend. Lehet számolgatni, mibe kerülne rendbe hozni a lerohadt pályát, lecserélni a 40-50 éves járműveket, a 100 éves (!) biztosítóberendezéseket. Ja, és mindezek karbantartására sem árt költeni.
Az elmúlt 20-25 évben több mint 2000 milliárd forinttal adtak kevesebbet a vasútra a szükségesnél. Ez érződik a szolgáltatás színvonalán.

Celtic 2012.10.03. 15:52:08

@never again: Az a gond, hoyg ilyenkor mindig van valami barom, aki mukodo legkondi mellett is lehuzza, amivel duplan csinal hulyeseget:
a) csak melegebb jon be, mint ami bent van
b) rontja a legkondi hatekonysagat

Szoval, ha az emberek csak akkor huznak le, ha nem mukodne a legkondi, ertheto lenne. De ha lehuzod, akkor is van olyan, akinek nem eleg, amennyi ablak nyitva van, mig masnak sok, az egyik fejfajast kap a huzattol, a masiknak klausztrofobiaja lesz a zart ablak mellett.

Meg kellene tanulni, hoyg nincs ingyenebed: olyan vasuti kocsikat, amiken legkondi is van meg ablak is, DE 100 Ft plusz dijert :) Rogton megggondolna mindenki, ilyenbe akar-e ulni, elmaradnananak az ezert-azert nyivakolok (az emberek csak ingye' szeretnek sirni)

@kukac@ 2012.10.03. 18:56:16

Jó ötlet a nyitható ablak, de ne nyitogathassa akárki. Legyen mondjuk kulccsal nyitható. Be kell emellett szerelni hőmérőt az utastérbe. Ha az utas nyávog, hogy túl meleg van, nyitnikék ablakot, meg kell neki mutatni, hogy 25 fok van, annál nem csinálunk hidegebbet, mert nem egészséges. Ha nem tetszik neki, akkor utazzon a folyosón. Így ha esetleg tényleg nem működik, vagy nem elég hatékonyan, van lehetőség ablaknyitásra, a konfliktusok mégis elmaradnak.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2012.10.04. 13:06:47

Az IC-n automata a légkondi. Bekapcsolod, aztán eldönti az automatika, hogy milyen meleg legyen. +-2 fok állítási lehetőség van az alapértékhez képest.

A cseh kocsiknál még van egy olyan ficsőr, hogy ha egy ablak nyitva van (lehet, hogy másik fülkében volt nyitható ablak), akkor leáll a kompresszor, és csak a szellőztető ventilátor megy.

názmin (törölt) 2012.10.07. 10:24:44

@@kukac@: A Szombathelyi IC-ken ilyen ablak van de szart sem ér mert a kedves utas kinyitja ha be van zárva akkor is,ráadásul ki is van irva hogy csak felhuzott ablak mellet müködik jól!