MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

2012-ben is marad az adósság

2011. december 12. - Vittore.

MÁV: a hiány gurul tovább

A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban (NFM) készült összesítések tanúsága szerint a beígért 300 mil liárd forintos helyett csupán 64 milliárdos kormányzati hitelszanálás mellett a MÁV 2012-ben tovább görgeti több mint 230 milliárd forintos adósságát.
Ezt az év végéig mintegy 23 milliárddal fejelik meg a vasúti személyszállítás fedezetlen költségei. A MÁV-Start Zrt. 165 milliárd forintra rúgó finanszírozási igényével szemben ugyanis a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) csak 142 milliárd forint forrással számolt a költségvetés tervének összeállításakor. A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút ehhez képest már „aprópénzből” él: 10,5 milliárd forint költségére 9,5 milliárdot kalkuláltak.

A 24 milliárdos lyuk betömésénél az NFM a „hatékonyságjavító intézkedések” húszéves hagyományra visszatekintő felemlegetésénél többet nem igen tett. Igaz, a mellékvonalakon lemondott a személyszállítási szolgáltatások kínálatának korábban megígért bővítéséről. A gazdaságtalanságukra hivatkozva néhány éve forgalomszüneteltetésre ítélt, majd újranyitott szárnyakon legalábbis az utasok számottevő színvonaljavulással nem találkozhatnak majd: 15 vonalon naponta két pár, hat viszonylatban legfeljebb 3-4 pár vonat közlekedhet.

Eközben a fejlesztési tárca úgy számol: az NGM jövőre mintegy 29 milliárd forintot költene a helyközi buszközlekedésre, míg a költségek „alsó hangon” is elérik majd a 40 mil liárd forintot. Tehát a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) felügyelete alatt működő 24 Volán-társaság járatainak közlekedtetéséhez 11milliárd forint hiányzik. Ezt a szakadékot pedig megint csak nem lehet átugrani a tervbe vett, kevesebb mint tucatnyi buszjárat leállításával.

A közösségi közlekedés háza táján jövőre keletkező veszteség tételeinek csokra ezzel még nem teljes: tekintélyes hiánnyal kalkulálhat a MÁV a pályavasút üzemeltetésénél is. Az állami vasút és az NFM 70 milliárd forintos kiadással számol ezen a területen. Az NGM viszont csak 47 milliárd forintot tervezett be a vasútvonalak működtetésére, fenntartására. Vagyis 23 mil liárd itt is hiányzik.

Akárhogy is, a költségvetésből kihagyott közösségi közlekedési költségeket az NGM végül mindenképp kénytelen lesz felvállalni.

230 MILLIÁRD

A MÁV 2012-ben tovább görgeti maga előtt a 230 milliárd forint adósságát, a beígért 300 milliárd helyett a kormány mindössze 64 milliárdnyi kölcsönt szanál.

Forrás: Népszabadság

 



A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr373457225

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.