MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Elektronikusan rögzítik a bliccelők adatait

2011. november 28. - Vittore.

A kalauzoknál található készülékek továbbfejlesztésével a MÁV-Start elérte azt, hogy ezentúl ne kézzel kelljen megírni a bliccelő utasok adatait tartalmazó nyomtatványt. A gép által rögzített adatok automatikusan átkerülnek egy központi adatbázisba, így a büntetés kiküldése is gyorsabbá válik.

A kalauzok eddig évente egymillió kézzel írott büntetési nyomtatványt írtak meg.

A jövőben elektronikusan rögzítik a kalauzok a bliccelő utasok adatait, ezzel hatékonyabban lehet az adatokat feldolgozni - közölte a MÁV-START Zrt. hétfőn.

Tájékoztatásuk szerint évente több milliárd forint bevételkiesést okoznak a személyszállító vasúttársaságnak azok az utasok, akik menetjegy nélkül vagy jogosulatlanul igénybevett kedvezménnyel utaznak, vagy nem tarják be a MÁV-START Zrt. üzletszabályzatát.

A MÁV-START továbbfejlesztette a jegyvizsgálók által a vonatokon használt készülékeket, az azonnali gépi rögzítésnek köszönhetően már nem szükséges a korábban kézzel írt adatok újbóli, utólagos gépi bevitele, mert az információk automatikusan bekerülnek a központi rendszerbe.

A fejlesztés jelentőségét az adja, hogy a befizetések és a felszólítások folyamata egyszerűsödik, évente mintegy egymillió esetben rögzítettek kézírással ilyen esetekben adatlapot a kalauzok.

A kézzel rögzített adatok elektronikus feldolgozása - a mindennapos munkavégzés során - több óra leterheltséget okozott a vasúttársaság munkatársainak, akiknek a felszabaduló idejét az utasokat szolgáló tevékenységre lehet átcsoportosítani - írja közleményében a MÁV-START Zrt.

Forrás: MTI

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr263419383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.11.28. 19:20:26

Ez egy jó ötlet, csodálkozom, hogy eddig nem jutott senkinek eszébe. Elvégre a kallerek által cipelt Nintendó (jó tudom Psion masina, de hát a kallerek is nintendónak hívják) alkalmas is erre.

Mindig is érdekelt, hogy hogyan tudnak a kallerek az össze-vissza rázkódó vonaton, de még a kaller ismerősök se tudtak rá válaszolni ,de állították ,hogy külön erre képesítést nem adnak. De szoktak azzal viccelni, hogy gyere rázd már az asztalt, ameddig megírom ezt a pár sort. :) A billentyűket könnyebb eltalálni mint helyesen leírni egy hosszú utasleadásit. Pláne ha okosan megoldják a programot, hogy csak az előregyártott sablonok közül kell kiválasztani a megfelelőt.

bélabácsi2 2011.11.28. 20:11:56

Először csak a címet olvastam, megijedtem, mit is akarnak csinálni az utasokkal elektromosan, de azután látom, hogy elektronikusan. :)

trockij111 2011.11.28. 20:29:13

Igazán jó megoldás az lenne, ha nem U.lapot kellene irni a potyásoknak hanem vonat a pusztában megáll, és 20Km erre, 14 Km arra, és lehet választani merre sétál az illetõ. Nagyobb visszataróereje lenne, mint eddig bárminek.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.28. 21:11:08

@trockij111: Elképzeltem, ahogy Miskolcig ötvenkettőször áll meg az IC......

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.28. 21:12:45

Egyébként abban az esetben, amikor a bliccmen előrukkol egy személyivel, nem lehetne a személyit egy kártyaolvasón lehúzni?

Adani 2011.11.28. 21:34:31

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Igen ez jó megoldás lenne. Elvileg a szabályzat szerint Volánbusznál is csak a megállóban lehet az utast kizárni az utazásból ha nincs jegye, de ott lazán megteheti a sofőr, hogy félreáll és közli, hogy addig nem megyünk tovább, ameddig le nem száll. Elég visszatartó erő, hogy akár 20 km-t is gyalogolhatsz a következő városig az út szélén.

De hát a vonat is megállhatna a legközelebbi megállóhelyen vagy állomáson aztán bliccmen letakarodik, ha nem megy nem indul tovább. Ha ez történetesen egy puszta közepén lévő megállóhely hát akkor szopás, de hát nem kell bliccelni.

názmin (törölt) 2011.11.29. 03:45:14

@trockij111: Ez egy remek ELMÉLETI megoldás,és ha a préri közepén nem száll le az utas akkor mi van és a következö rendörörs mondjuh 10 kilométerre van?

názmin (törölt) 2011.11.29. 03:51:51

@Adani: Ez is ELMÉLETI megoldás saját tapasztalat volt a vonaton a kedves utasoknak nem volt jegyük megálltunk egy megállonál(ami valóban a préri közepe lehetett)jegyvizsgálö közölte addug nem inditja a vonatot amig le nem szállnak a jegynélküli utasok,és mi lett a vonat 17 perc várakozás után tovább indult természetesen a jegynélküli utasokkal!

Edömér 2011.11.29. 08:40:11

Egyáltalán nem támogatom a bliccelést, de nagyon örülök, hogy az általatok felsorolt "megoldásokat" nem lehet alkalmazni. Elég sok a olyan utas, aki egyáltalán nem akar bliccelni, csak teljesen vétlenül meggyanúsítják vagy jóhiszeműen hibázott, mert nem járt utána a bonyolult üzletszabályzatnak és elhitte amit valamelyik vasutas mondott vagy nem ellenőrizte a jegyét stb., stb.

Terézágyú 2011.11.29. 09:15:55

@názmin:
"Ez is ELMÉLETI megoldás saját tapasztalat volt a vonaton a kedves utasoknak nem volt jegyük megálltunk egy megállonál(ami valóban a préri közepe lehetett)jegyvizsgálö közölte addug nem inditja a vonatot amig le nem szállnak a jegynélküli utasok,és mi lett a vonat 17 perc várakozás után tovább indult természetesen a jegynélküli utasokkal! "

Én támogatom a szigorításokat - de ennek nem lenne értelme...
A 17 perces késést akkor hogy is könyvelték el?
És a legközelebbi megállóban várakozók hogy könyvelték el? hogy ez a rohadt vonat már megint késik?
Mellesleg ha ott a prérin bármi történik a leszállítottakkal (nyílt pályán leugrasztani valakit a murvára...), akkor ki vállalja a felelősséget?

Mellesleg gondolom te is addig támogatod az ilyesmit, amíg pusztán a barna bőrű családok kénytelenek leszállni a prérin... de ugye ez a szabály akkor mindenkire vonatkozna!

názmin (törölt) 2011.11.29. 09:39:37

@Terézágyú: Bocs de félre értettél én pont azt irtam hogy ez ELMÉLETI megoldás gyakorlatban nem megvalósitható!

Pretoryan 2011.11.29. 09:46:18

@trockij111: az hogy menet közben megálljon a vonat két állomás között az durva, etikátlan és rohadtul veszélyes sín mellé letenni az embereket. Visszatartó erő? 60.000 HUF bírság 6.000 helyett. Na az hogy tetszik? Mondjuk ehhez sok mindent meg kéne reformálni, rögtön a jegyeladást/kiadást és visszaváltást.

Adani 2011.11.29. 12:55:53

@Pretoryan:

Nem is kell menet közben megállnia két állmoás között. De a legközelebbi megállóhelyen megállhat, ott van peron le lehet szállni. Hogy a semmi közepén van? Pech, nem kell bliccelni. És igen vonatkozhat mindenkire. De miért is állt a vonat 17 percet? Szépen meg kell mondani az utasoknak mi van és majd lesz, aki kezébe veszi a dolgokat és levágja a bliccelőt mondván haladjunk, mert elkések. Volánbusznál így megy, és ott szívbaj nélkül megáll a sofőr az út szélén is.
Ki vállalja a felelősséget? Hát az utas, akinek nincs jegye, semmi keresnivalója tömegközlekedési eszközön jegy nélkül.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.29. 13:10:10

@Adani:
Okosan oldották meg.
Különböző almenük vannak:
Normál/Rendőri intézkedéssel. Ez ugye azért, mert ha a rendőr is intézkedett akkor az utas adatai nem kerüln ek felvételre, azt a rendőr teszi meg, ellenben a gép elkéri az intézkedő rendőr nevét jelvényszámát és szolgálati heyét.
A gép automatikusan egészíti ki a leadás okait, pl a "Felszólításra nem fizetett" minden utleadásira rákerül. Ha rendőri intézkedés történt, akkor az is hogy: "Rendőri intézkedés történt, díja: 8000HUF"

Rongálásnál elkéri pl. a kocsi pályaszámát és ha volt, akkor tanuk adatait is. De minmden almenüben az oda illő adatokat kéri: mondjuk elégtelen menetjegynél az elégtelen menetjegy adatait kéri.
Utas címénél irányítószám alapján írja ki a várost, téveszteni nem lehet.

Wakka 2011.11.29. 13:20:45

@Adani:

Nem könnyű ám követni, hogy melyik oldalon állsz. Van úgy, hogy a bliccelőknek adsz tanácsokat, máskor pedig nyugodtan tegyék le őket a puszta közepén.
Tudtommal még megállóhelyen sem szállítható le a jegy nélküli utas, csak állomáson.

Terézágyú 2011.11.29. 14:22:50

@Adani:

@Wakka: Adaninak
"Nem könnyű ám követni, hogy melyik oldalon állsz. Van úgy, hogy a bliccelőknek adsz tanácsokat, máskor pedig nyugodtan tegyék le őket a puszta közepén."

:))

Én azon csodálkozom, hogy egy rakás ember van, aki olyanokat ír be, hogy "mé nem b*szták le azt a rohatt bűzlő hajléktalant/bliccelőt stb? Én bizony megtenném..." ugyanakkor meg ha jön egy hír, hogy ellenőrök le...tettek valakit, akkor egyből megy a szájtépés, hogy "peeeersze, de nagy a pofájuk ezeknek az orkoknak, így bánni az utassal, bezzeg nyugaton milyen udvariasak voltak velem, amikor nem volt jegyem" stb. stb.

Szóval én ezért mondtam fentebb, hogy helyes, hogy szigorúbb szabályokon gondolkodunk, de valóban GONDOLKODJUNK el rajtuk... biztos, hogy ez akarjuk?
Ne felejtsük el, hogy a szabályok mindenkire kell, hogy vonatkozzanak, nem csak a barna bőrűekre.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.29. 20:13:33

@Pretoryan: Nem a 60000 a visszatartó erő, hanem az, ha behajtják a 6000-et. De jelenleg a jogrend nem teszi lehetővé a hatékony behajtást.
Sajnos azt veszem észre, hogy a szolgáltatók sem tesznek meg mindent a jogos bevételeik megszerzése érdekében.

pbence 2011.11.29. 20:38:19

@trockij111:
Jó vicceid vannak. Ha esetleg komolyan gondoltad volna:
- Csak úgy ne tegyenek le utasokat a nyílt pályán. Azt veszélyeztetésnek hívják, ami bűncselekmény.
- Én fizető utasként kikérném magamnak, hogy a vonat itt-ott megálljon.
- A vasúton elég magas az ellenőrzési arány. Ez nem a BKV, ahol csak szúrópróbaszerű ellenőrzések vannak. Ezt figyelembe véve a jelenlegi pótdíj megfelelő.
- Az, hogy valakinek nincs érvényes jegye, még nem azt jelenti, hogy bliccelni akar. Egyszer osztálykirándulásról jöttünk haza valamelyik pécsi IC-vel, ott volt egy utas, akit éppen pótdíjaztak. Azt mondta, hogy nem tud mit tenni, nincs nála pénz, de muszáj neki munkába menni. Szépen felírták az adatait, és valószínűleg később fizetett.
- Arról az aprócska tényről se feledkezzünk meg, hogy mi van akkor, ha a jegyvizsgáló tévesen ítéli meg a pótdíj jogosságát. Velem volt már ilyen. De nézzük az itt a blogon is megjelent diák esetét: az ellenőr pattog, hogy szerinte nem érvényes a kedvezmény. Addig, amíg pattog, nincs gond. Ha viszont minden ilyen kétes esetet leszállítással nyugtáznának (akár állomáson, akár pusztában), akkor szép kis kártérítéseket fizethetne a vasút, és úgy talán mégsem érné meg.
- Az interneten rendelt jegyeket is vedd figyelembe. Amikor nem tudod átvenni, akkor az utasleadási kitöltése a protokoll. Vagy úgy gondolod, hogy az utas ilyenkor is leszállítást érdemelne?

pbence 2011.11.29. 20:40:35

@Pretoryan:
A 60000 aránytalanul sok, főleg olyan esetben, amikor a jegyellenőrzés nagy valószínűséggel megtörténik. Még a BKV-n is sok lenne, pedig ott nagyon kis eséllyel ellenőriznek.

Adani 2011.11.29. 20:46:57

@pbence:

Miért lenen sok? Eleve ha rögtön jelzi az utas, h nincs jeg,y de vesz, akkor csak 2000ft a pótdíj, ha jól tudom. Ha nem így tesz akkor 6000.

Egyébként pedig a leszállás mint olyan opcionális legyen, ha nem hajlandó jegyet venni pótdíjjal vagy igazolni magát az utasleadásihoz akkor bizony a vonat a legközelebbi megállónál megáll és az utas szálljon le. Akárcsak a busznál, ott ez így működik, a sofőr meg is teszi, hogy leszállít. De ott se kel leszállni, ha igazolod magad és később befizeted a büntetést.

Arra meg rá lehet gyúrni, hogy behajtsák, igazoltatás, aláírás, aztán azonnal bíróságra menni nem évekig húzni. Általában a BKV és sokszor a MÁV is ott bassza el, h bár igazoltatás megvan, 8 napjuk lenne kikérni az adatokat a kapitányságtól, de kicsúsznak belőle. Vagy épp ülnek a babérjaikon és egy év után elévül, ha pedig azonnal a büntetés után 8 napon túl tértivevényes felszólítás menne, majd ha visszapattan nem kereste jelszóval mondjuk 10 nap után ismét akkor már kézbesítési vélelem beáll és mehet a bíróságra polgári peres úton követelni a tartozást pl. fizetési meghagyással.

pbence 2011.11.29. 21:42:35

@Adani:
A 60.000 lenne sok, a 6.000 elfogadható.

Adani 2011.11.29. 21:57:29

@pbence:

Szerintem az sem, visszatartó erő lenne, pláne ha rágyúrnának a behajtásra is. Egyrészt jó visszatartó erő a lebukás biztos ténye és a büntetés nehéz elkerülhetősége, sőt ha emellett még a büntetés is magas, akkor már ki akarna bliccelni? Ha egy lebukás akár a jegy sokszorosába is kerül ,de még a bérlet is olcsóbb mint lebukni akkor az már visszatartó erő. Elővárosi vonatokon pedig jobban lehet gyúrni a jegyárak beszedésére ha több kaller van a vonaton.

VJVMan 2011.12.01. 09:06:52

Eddig is elektronikusan rögzítették a vasútnál, mert a papírról felvitték a rendszerbe. Most ez a lépés kimarad.
(érdekes, hogy tudok olyan állomást, ahol azért alkalmaznak +1 embert hogy a gépből kiírja az adatokat naplóba, mert az állomásfőnök jobban szereti úgy átnézni a forgalmi adatokat)

Utas kizárása:
A dolog nálam úgy működik, hogy szólok az (potya)utasnak, hogy a következő állomás végállomás. Általában az emberek többsége nem tudja, hogy mi a különbség a megálló és állomás között, ezért a legközelebbi helyen leszáll magától.
Aztán van az a kategória akikről nem feltételezem, hogy képesek írásban panaszt beadni. Fenyegetőzni, (pl.: ezért megdöglesz te rákos g.ci", "szopd ki a p.csám te paraszt g.ci", "az én pénzemre állna fel a f.szod") azt tudnak, de írni szerencsére nem. Ha eléggé szemfüles vagyok, akkor már fel sem szállhatnak csak a jegyek ellenőrzése után. Ha hiba csúszik a rendszerbe, akkor meg repülnek ahol épp megállunk. Addig a vonat nem indul. Persze ebből van pár perc késés, de a tapasztalatom szerint az utasok csak megkönnyebbülnek, ha ezt a típusú utast távozásra bírom.
És persze van az a fajta aki szeret jogászkodni. Ez a legrosszabb. Nem ismeri a szabályzatot, de valamit hallott már a rádióban az emberi jogokról és az hiszi, hogy ez őt mindenre feljogosítja, hisz ő is ember.
Nekik elmondom, hogy írjuk meg az utasleadásit. Ha nekem van igazam, akkor fizet x összeget vasútnak, ha neki, akkor meg én kapok 6 hónap bércsökkentést, ő meg ingyen utazik. Ilyenkor azért elbizonytalanodnak.

Adani 2011.12.01. 12:48:23

@VJVMan:

És igen, van olyan emberfajzat, aki ha bármi gondja van akkor sűrű káromkodások közepette kéri a panaszkönyvet, mert azt hiszi ettől majd igaza lesz és jól betojik mindenki. Ha meg megkapja akkor a bírás már nem meg,y vagy nem is tud írni, vagy ugyan képes erre, de bevette a napi fogalmazásgátlóját rendesen, és meg nem tudja fogalmazni mit akar csak néz ott bambán.

Call Centeres ismerősök is találkoznak ilyenekkel, akik habzó szájjal ordítanak a telefonba, de egy épkézláb mondatot se bír összehozni ,amiben van legalább egy állítmány, esetleg egy alany is, amiből kiderül ,hogy egyáltalán mi a gondja. De egy olyan több perces monológból ,ahol minden második szó, baszod, geci, anyád bazze, dikk, he, hö és hasonló kötőszavakból áll, nem lehet kihámozni mi a baja. A jobbik eset ha miután kidühöngte magát már képes kommunikációra.

Terézágyú 2011.12.01. 12:58:38

@Adani:

...És az ilyen általában a többi utassal is ugyanígy viselkedik...

Erre mondom én, hogy a rossz vonatutazások 80 százaléka az utastársak miatt ilyen rossz...

Pretoryan 2011.12.01. 16:51:27

@pbence: "A 60000 aránytalanul sok, főleg olyan esetben, amikor a jegyellenőrzés nagy valószínűséggel megtörténik"

Namost ezt nem értem! Itt visszatartó erőről beszélünk, 6000 forint nem visszatartó erő, azt vagy röhögve kifizetik havonta 1 max kétszer mikor elkapják az elkövetőt (és ha beleszámolok hogy egy felnőtt bérlet ára nálunk 18000 huf, még így is elkaphatják mégegyszer hogy null szaldóra jöjjön ki) vagy nem fizeti be viszont ha jól olvastam ki a behajtás sem megy. Szóval a 6000 forint simán nem pénz. Ha egy olyan járaton ülsz ahol a jegyellenőrzés nagy valószínűséggel megtörténik, akkor 60000 forintos bírsággal a fejed fölött már nem gondolkodsz hogy vegyél-e jegyet vagy nem, hanem megveszed. Abban egyetértünk hogy ehhez kéne infrastruktúra fejlesztés a jegyek elektronikus megvételéhez, és könnyíteni a jegyvételt (pl.: kártyás automata jegykiadók, amiket feltörni sem éri meg, de lenne még ötletem).

pbence 2011.12.03. 13:43:58

@Pretoryan:
(Közben vettem észre, hogy hülyeségről beszélünk, mert 6000 forintos pótdíj nincs is, a helyszíni és 3 napon belül 2600 forint, 30 napon belül 8000.)

"havonta 1 max kétszer mikor elkapják az elkövetőt"
Épp erről beszélek, hogy a vasúton szinte kizárt, hogy 1 hónapon belül csak 1-2-3 alkalommal kapjanak el valakit. Plusz a 18 ezres bérlet azt jelenti, hogy az egyúti jegy arra a távra ~450 forint, azt szintén ki kell fizetni a pótdíj mellé.
Ha azt nézzük, hogy az ember helyszíni pótdíjat fizet, akkor ez ~3000 forint/út, vagyis ha 1 hónapon belül (ami legyen mondjuk 20 nap) 6 alkalommal elkapják, akkor már nem érte meg neki a bliccelés. És ez még csak az összes utazás 6/40-ed része, 15%-a. Szerintem ennél jóval hatékonyabb a MÁV-START ellenőrzési rendszere, ez nem a BKV.
Ha az utólagos pótdíjat választja az ember, az ~8500 forint/alkalom, ott 2 eset után már nem érte meg a bliccelés, ami meg már csak 5%.

"akkor 60000 forintos bírsággal a fejed fölött már nem gondolkodsz hogy vegyél-e jegyet vagy nem"
Igen, 600.000 forintnál meg még inkább elgondolkodsz, de azért a realitásban kellene maradni. Teljesen aránytalan lenne ez az összeg, sehol máshol nem kapsz ilyen arányú büntetést. A szerződésnek valamilyen szinten arányosnak kellene lennie, de ilyen összeg mellett akkor már az lenne a viszont elvárásom a vasúttól, hogy akkor ők meg 5 perc késés után fizessék vissza nekem a teljes jegyárat.
Pl. Németországban is csak 40 euró ez az összeg (1 éve még ennyit láttam). Az még egy teljesen reális dolog. Magyarországon is lehet arról beszélni, hogy emeljék a pótdíjakat (meg is történt nemrégiben), de a nagyságrendekkel nem kellene elszállni.

pbence 2011.12.03. 13:45:41

@Pretoryan:
"viszont ha jól olvastam ki a behajtás sem megy"
Ez meg már csak a vasút problémája. Nem azokkal kell kifizettetni a hiányt, akik tisztességesen befizetnék legalább a pótdíjat, hanem mindenkin egységesen kellene behajtani mindent.

Alensha 2011.12.05. 23:04:08

Picit off. Rákerestem erre a megálló/állomás dologra, mert én se tudtam. Azt írják, a megálló egy vágányos, az állomás meg több és vannak körülötte épületek meg ilyesmi. Viszont én az utóbbiról úgy tudtam, hogy azt pályaudvarnak hívják, akkor a pályaudvar ugyanaz, mint az állomás, vagy van valami különbség?

Adani 2011.12.06. 09:22:28

@Alensha:

Alapvetően szerintem a különbség az megállóhely és állomás között, hogy az állomáson van vágánykapcsolat a megállóhelyen nincs. A táblás megállóhelyeknél ugye csak egy tábla van meg peron, vonat megáll, majd utascsere után megy tovább. Az állomáson általában van szolgálat (de vannak már személyzet nélküli állomások is), de van több vágány, van vágánykapcsolat, vagyis a vonatot át lehet állítani másik vágányra, tud várakozni, keresztezni az ellenvonattal. Az állomáson szokott lenni épület is, de majd jön egy okosabb ember, aki pontosabban leírja.

Snake 2011.12.06. 11:19:36

Idézek az F2 forgalmi utasításból:

1.2.1. Állomás (pályaudvar)
Vonattalálkozásra, továbbá személy- és/vagy áruforgalmi szolgáltatásra
berendezett szolgálati hely.

1.2.30. Forgalmi kitérő
Bejárati jelzőkkel fedezett vonattalálkozásra berendezett nyíltvonali
szolgálati hely. Kétvágányú, illetve párhuzamos egyvágányú pályán váltókapcsolat
révén összeköttetést biztosít a helyes és helytelen vágány, illetve
a párhuzamos egyvágányú pályák vágányai között.
A forgalmi kitérőkre az állomásokra vonatkozó rendelkezések érvényesek.

1.2.58. Megállóhely
Személyforgalmi esetleg korlátozott áruforgalomi szolgáltatásra is berendezett,
általában nyíltvonali szolgálati hely, ahol a nyílt vonal vágányán
kívül más vágány nincs. A táblás megállóhelyet csak névtábla jelzi.
A több pályaudvarral, több vágánycsoporttal rendelkező állomásokon
személyforgalmi okokból megállóhely létesíthető.

1.2.59. Megálló-rakodóhely
Személy- és áruforgalomi szolgáltatásra berendezett nyíltvonali szolgálati
hely, ahol a fővágányon (fővágányokon) kívül egy vagy több mellékvágány
is van. A vonattalálkozásokra berendezett megállórakodóhelyekre
az állomásokra vonatkozó előírások érvényesek.

1.2.86. Rendezőpályaudvar
Különleges elrendezésű vágányzattal és műszaki létesítményekkel felszerelt szolgálati hely, ahol tehervonat összeállítás és szétrendezés történik.
Ezek lehetnek:
— elegyrendezés szempontjából síktolatásra berendezett és gurítódombos,
— vágányok elhelyezkedése szempontjából párhuzamos, folytatólagos
és vegyes,
— műszaki ellátottság szempontjából automatizált (központi váltóállítás,
idő és célfékezés), gépesített (részben központi váltóállítás, vágányfék,
féksaruk alkalmazása), nem gépesített (helyszíni állítású
váltók).

Alensha 2011.12.08. 00:14:58

Köszi a magyarázatokat! Jó ezt is tudni :)

ZBR 2011.12.08. 18:00:04

@Adani:
Szerintem csak gyakorlás kérdése a mozgó vonaton történő írás. Egyébként a lényeg az, hogy nem szabad semminek sem támaszkodni, egy helyben kell, lehetőleg állni. Kényelmes terpesz. Ülve kényelmesebb ugyan, de nem biztos, hogy szebb lesz az eredmény. Kell valami kemény tárgyat a papír alá tenni és lehetőleg A/4-esnél nem szabad nagyobb méretűnek lennie. Jól meg kell támasztani a kezedben a papírt. Innentől már csak az egyensúly megtartása a kérdés, amit a vasútorvosi alkalmasság részeként a pszichológiai vizsgálaton néznek, tehát sikerülnie kell annak, aki ott átment.