MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Két helyjegy egy helyre

2011. november 25. - Vittore.

Ádám igen kellemetlenül járt, mert az IC-n ülve, egy másik utas megérkezésekor derült ki, hogy mindkettőjüknek ugyanarra a helyre szól a helyfoglalásra. Mivel az újonnan érkező a párjával volt, így Ádám a kalauz tanácsára átült az első osztályra.

A történet itt jó véget is érhetett volna, mert egy másodosztályú jeggyel végül is első osztályon utazott a beküldőnk, azonban a folyamatosan felszálló utasoknak mindig át kellett adnia az éppen elfoglalt helyét az első osztályon is, így az utazása koránt sem volt leányálom.

Íme a levél:

Tisztelt MÁV-Start Zrt!

Kerek egy esztendeje annak, hogy az Önök szolgáltatását heti rendszerességgel igénybe veszem, de olyasmihez, amivel legutóbb találkoztam, még nem volt "szerencsém".

Pénteken délután fél 2 tájban elmentem a Nyugati pályaudvarra, hogy jegyet vásároljak az aznap 16 óra 23 perckor induló 563-as (Hajdú) InterCity vonatra, amely Ferihegy-Cegléd-Szolnok-Debrecen-Nyíregyháza útirányon át Miskolc Tiszai pályaudvarra közlekedik.

16 óra tájban felszálltam az említett vonatra és elfoglaltam a helyjegyemnek megfelelő 22-es kocsi 54-es székét. Méla nyugalmamat egy utastársam zavarta meg, aki kb. 5 perccel utánam érkezett és közölte, hogy valószínűleg elnéztem a helyet, merthogy az ő jegye is a 22-es kocsi 54-es székére szól. Ellenőriztük egymás jegyét, a dátum, az IC-szám és mindegy egyéb megegyezett. Ekkor, mivel a kocsi szép lassan megtelt és nem volt lehetőségünk a helyjegyen feltüntetett ülésrendtől eltérni (péntek délutáni csúcs volt ugyebár), a peronon ácsorgó kalauzhoz fordultunk, aki átirányított minket a kollégájához. A másik kalauz, miután ellenőrizte állításunk hitelességét, kérte, hogy egyikünk menjen át az első osztályra, ha van hely. Mivel sors-és utastársam nem egyedül utazott, hanem egy másik hölggyel, így nekem jutott a "lehetőség", hogy az első osztályon töltsem el a Bp. Nyugati és Püspökladány közötti 177 km-t.

A probléma ezzel csak annyi, hogy az egész utam azzal telt, hogy átadjam a helyet egy-egy újonnan felszálló utasnak az első osztályon, s ez igen kellemetlenül érintett, úgy éreztem magam, mint holmi potyautas. Ha az ember helyjegyes vonatra vált jegyet, akkor azt bizonyára nem azért teszi, mert izgalomra vágyik, vagy mert az idegrendszerét szeretné próbára tenni. S még örülhetek, hogy nem kellett végigállnom az utat!

 


Levelemre csupán egy választ várok, ugyanis borzasztóan érdekelne, hogy hogyan fordulhat elő a MÁV jegykiadó rendszerében, hogy két jegyet adnak el egy helyre. Moziban például ilyesmivel sosem találkoztam. Pedig az csak mozi, nem államvasút. Az említett utastársam elmondásából ráadásul kiderült, hogy míg ő kora reggel vásárolta a jegyét, addig én kora délután, tehát még az sem lehetséges, hogy nem frissített a rendszer és egy időben váltottunk jegyet. Jó lenne, ha az ilyen kellemetlenségeket sikerülne kiküszöbölni, mert meglátásom szerint a XXI. században nem megoldhatatlan egy olyan szoftver használata, amely az ilyen malőröket nem teszi lehetővé.

Várom szívélyes válaszukat!

Köszönettel:

H. Ádám

Ezt a levelet elküldtem az Új MÁV Blognak is.

 

Frissítés 11.26: Végül is a MÁV elnézést kért és 600 forintos kártérítés nyújtott a beküldőnek e helyjegy miatt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr633410534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sapka 2011.11.25. 11:51:00

ilyen velünk is történt nyáron. egészen addig azt hittem, ez csak legenda.
sárospatakról utaztunk budapestre. azt már meg sem említem, hogy amikor a jegyet vettük patakon a pénztáros néni felhívta a figyelmünket, hogy mindig késni szokott a vonat szerencsig, így tuti nem érjük el azt az ic-t, ami a várható szerencsre érkezésünk után 10 perccel indul.
szóval szerencsen felszálltunk az ic-re, és mi is azzal szemvesültünk, hogy ülnek a helyünkön. mint kiderült a jegyek egyeztetése után, az nem csak a mi helyünk volt, hanem egy idős páré is. szerencsére ők csak miskolcig utaztak, és nem volt csúcsforgalom, így a közelben találtunk ülőhelyet addig.
de még kellemetlenebb lett volna a szituáció, ha esetleg ők is a keletiig utaznak, hisz akkor mi lettünk volna saját hibánkon kívül a mások helyét jogtalanul elfoglalók.
a válaszra én is kiváncsi lennék.

Adani 2011.11.25. 12:17:39

Ez tényleg érdekes ez hogyan lehetséges. Nem nagy programozói feladat, hogy megakadályozzák ,hogy egy helyet többször is eladjanak.

Ahoj- 2011.11.25. 14:23:39

Miért nincs fenntartva legalább 4-8 ülőhely ilyen esetekre, vagy pl ha valaki összehányja ott a környéket akkor legyen hova átültetni az embereket. Ez ennyire megoldhatatlan?

Ahoj- 2011.11.25. 14:25:45

@Adani: Arra persze nincs eszük hogy egy Bp-Siófok szakaszra ha veszel jegye, és leszállsz siófokon, akkor a fennmaradó siófok-Nagykanizsa közötti távra ismét el lehessen adni a helyet. Pedig logikus lenne

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.25. 15:03:21

@Ahoj-:
Már sokszr el lett mondva de mégegyszer:
Eladható a hely ebben az esetben és el is adják.
Pont emiatt keletkeznek a frekventált napokon jellemzően a körIC-ken 100% feletti férőhelykihazsnáltságok. Ami elméletileg nem lehetne gyakorlatilag van mert az A-ből C-be közlekedő vonaton, ha az utas B-ig megy akkor B és C köött ismét eladható a hely.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.25. 15:09:00

@Adani:
Jellemzően nem a programozási hiba/hiányosság okozza ezeket.
A helyjegyekkel emberek dolgoznak ráadásul 60 nappal előre. Egy ilyen szituácó fennállásához elég az is, hogy mondjuk:
Adani visszaváltja a helyjegyét mert csak a 3 órával későbbiv el utazna el. A pótjegy átkerül a pénztároshoz aki a sor miatt nem tud azonnal elszaladni a gyűjtőgéphez felszabadítani a helyet. Mikor ideje van, elszalad, felszabadítja. Aztán visszajön a jegyet le kellene rontania de közben megint sor van szolgálja ki az utasokat. Egyszer megjelenik eg utas aki pont arra az IC-re kérne pótjegyet amit Adani visszaváltott. Megfeledkezve a lerontásról szabálytalanul véeltneül ismét kiadja a helyet amit a gépben már lerontott...

Ugyanígy vana mikor a helyközponttól telefonon kérik meg a helyeket: 27 helyett 24-es hely írása rögtön ilyen kavarodáshoz vezethet.

Lezársz egy kocsit, mert úgy tűnik az hiányozni fog.(Mondjuk műszaki ok maitt kisorozták.) Ellenben később kiderül hogy a te állomásod pótolni tudja a kocsit. Mégis lesz 21.sz kocsi ellenben más helykiosztással...

Sok variáció van amikor ilyen előállhat, szerencsére viszont elég ritka.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.25. 15:11:21

@Ahoj-:
Repülőn miért nincs fenntartva 4-8 hely arra ha valaki összehányná magát?
Azért emrt a repülőtársaság is ahogy a MÁV-Start is abból él, hogy a rendelkezésére őálló férőhelyeket értékesíti. És nyilván célja a minél magasabb kihasználtság elérése.

prokki 2011.11.25. 17:20:28

@sapka: a Sátoraljaújhely-Szerencs szakaszon én azon szoktam csodálkozni ha pontosan jön a vonat, illetve ha 5 percnél kevesebbet késik :D egyébként az IC-t nagyon sokan szokták lekésni a 10 perc késés miatt...

prokki 2011.11.25. 17:21:42

@Kimérős szaloncukor (Lédig): röhej, de akkor miért nem tudja a pénztáros azonnal lerontani a jegyet? és akkor egyből érzékelné a rendszer, hogy az a hely eladható újra

Pretoryan 2011.11.25. 18:07:45

"Adani visszaváltja a helyjegyét mert csak a 3 órával későbbiv el utazna el. A pótjegy átkerül a pénztároshoz aki a sor miatt nem tud azonnal elszaladni a gyűjtőgéphez felszabadítani a helyet. Mikor ideje van, elszalad, felszabadítja. Aztán visszajön a jegyet le kellene rontania de közben megint sor van szolgálja ki az utasokat. Egyszer megjelenik eg utas aki pont arra az IC-re kérne pótjegyet amit Adani visszaváltott. Megfeledkezve a lerontásról szabálytalanul véeltneül ismét kiadja a helyet amit a gépben már lerontott... "

Meglehetősen jó pénzért ezeket a hibákat relatív rövid idő alatt letudnám programozni, ehhez emberi inteligenciát igénybe venni, nos a hibák melegágya és a fenti szituációkat hozza magával! Egyetlen emberi részt vezetnék be hogy a jegyeket visszaváltó ablak különítve legyen az állomásokon (természetesen ahol lehet), hogy egyrészről menjen a sor, másrészről le legyen kezelve rendesen a jegy, ne legyen hamis jegyfoglalás.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.25. 19:04:10

@prokki:
Mert amikor ott állnak előtte 5-en jegyre várva senki nem tolerálná amikor bejelentené a pénztárkezelő, hogy bocsika de én most elmegyek a gyűjtőgéphez jegyet lerontani. (Pontosabban helyet felszabadítani.)

Valamint gyakorlott pénztáros tudja melyek azok a pótjegyek amit a vonat indulásáig értékesíteni tud még.
Kaptam már Budapesten Záhonyban kiadott pótjegyet. Szabálytalan ugyan, de nekem (mint utas) virult az arcom, hogy mégis van hely az amúgy teli vonaton.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.25. 19:07:53

@Pretoryan:
"Egyetlen emberi részt vezetnék be hogy a jegyeket visszaváltó ablak különítve legyen az állomásokon "

És külön fenntartanál egy ablakot ahol csak jegyet/pótjegyet visszaváltani lehet, külön dolgozóval? Amikor az összes utaskiszolgálási művelet elenyésző hányada a visszaváltás. Egyéb időben a pénztárkezelő pasziánszozna :S.

Cserében megszűnne az a havi pár eset amikor többlet helyeket adnak el egy vonatra.

A beruházás, megvalósítás és üzemeltetés költségei többszöröse lenne az egész eredményének.

lyken 2011.11.25. 21:01:19

@Kimérős szaloncukor (Lédig): "Megfeledkezve a lerontásról szabálytalanul véeltneül ismét kiadja a helyet amit a gépben már lerontott..."

Egy jegy, egy azonosító. Gépbe azonosító beír, gép felajánlja az opciókat, köztük a visszaváltás&felszabadítás lehetőséggel. Ez ma is megoldható lenne az aktuális gépparkkal. De...
Hovatovább ha a csodajegy mondjuk mágnescsíkos, akkor írni sem kell, csak dugni. Lyukat.
Rohangálni se kell és a sort megváratni sem. Gondolom demagóg lenne kiírni az aktuális évszámot, meg hogy hol láttam működni ilyen rendszert 10 éve.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.25. 21:47:47

Mondjuk nekem az a kedvencem, mikor az utas ragaszkodik a helyjegyre írott helyéhez (jelen esetben azok az utasok, akiknek a posztoló 1. osztályon átadta a helyet, holott leülhet bármelyik helyre ahová akar. A helyjegyen lévő szám csak annyit jelent, hogy arról a helyről felállíthatod az ott helyet foglaló utast, de nem kötelező. Én se szoktam nekiállni kötözködni, ha ülnek a jegyemen szereplő helyen, hanem leülök máshová. Sőt, ha nincs tömve a kocsi, akkor leülök oda, ahol a legkényelmesebb.

Pretoryan 2011.11.26. 07:18:51

@Kimérős szaloncukor (Lédig): "És külön fenntartanál egy ablakot ahol csak jegyet/pótjegyet visszaváltani lehet, külön dolgozóval?"

Nem, természetesen nem! Csukd be a szemed, és képzeld el azt a képet hogy ki van írva hogy pénztár és hogy a jegyek visszaváltását itt intézik, hosszabb várakozási idővel számoljanak az ide beállók (persze villogós betűkkel hogy jól láthatóan, nem az ablakba kiragasztott kézzel írt A4-es lapra). Megvan? Na erre gondoltam! Amúgy lehetne a neten is negálni a jegyet, és visszaigényelni a pénzt, igen akár azt amit a kioszkban vettek.

Pretoryan 2011.11.26. 07:28:18

@lyken:
"... csak dugni. Lyukat."

Legjobb program! :-)

"Egy jegy, egy azonosító" Amúgy ez a legrosszabb a mai jegyben hogy egy kiszámítható azonosító van rajta, ugye növekvő sorrendben valami CIV-es szám (miért rossz ez? Mert ha Vér Pistike nincs jókedvében akkor elkezdi bepötyögni az on-line rendszerbe a hasraütött számokat amiket negálni akar és láss csodát sikerül neki, az utas pedig érvénytelen jeggyel utazik, a fent említett örömére az utas bosszankodására). Ha ezt random karakterekkel (betű szám kombináció random elválasztó speciális karakterekkel, ilyenkor a permutáció olyan magas, hogy nagyon sokáig nem jönne anomália a jegykiadásban, ráadásul még lehetne is ellenőrizni rá, és higgyétek el ez egy pársoros kód nem egy nagy etvasz) kitöltött mondjuk 25-30 karakter lenne akkor a rendszer sokkal flottabbul és biztonságosabban működne.

Adani 2011.11.26. 11:12:57

@Kimérős szaloncukor (Lédig):

A jegykiadást kellene gépesíteni minél több helyen, egy jegykiadó gép, amibe be tudod pötyögni ,hogy honnan hová és mivel akarsz utazni nem nagy dolog, van is pl. Déliben igaz az csak az előre beleprogramozott állomásokra tud jegyet adni, de ez minimális fejlesztés lenne. A Keletiben egy kicsit fapadosabb van asszem, és az is csak pár állomást ismer, vicces, hogy pl. Tápiószentmártont ismeri (minimális a forgalom ott, mert a falutól jó 5 km-re van), de pl. Szolnokot vagy Békéscsabát nem, mindkettő megyeszékhely és vasúti csomópont is). Így, akinek úgymond sima ügyes jegyvásárlása van az pillanatok alatt megoldja a gépen, tehermentesítve a pénztárost. 2011-et írunk már nem lenne nagy kihívás az se, hogy bankkártyát is elfogadjon ill. papírpénzből is tudjon visszaadni.
Akinek meg nem egyszerű kérése van pl. 500+-os túrára megy, vagy épp nem ért a masinához, meg kb. semmihez az megy a pénztárhoz, ő majd megmondja neki milyen jegyet kell venni és honnan indul a vonata ill. hol szálljon le róla ha az unokát karja meglátogatni Bivalybasznád külsőn.

Ahoj- 2011.11.26. 12:23:56

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Mennyivel egyszerűbb lenne egy QR kódot a jegyre rakni aztán ha valaki visszaváltja, csak lehúzza a vonalkód leolvasóval és egyből töröltetheti is. Ha meg kiadná akkor ismét lehúzza és látjha hogy van-e még hely rá vagy nem? (vagy újat nyomtat)
21. században vagyunk nemde?

Ahoj- 2011.11.26. 12:25:19

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Szállodákban pedig fenn van tartva, ha épp beázik a szoba vagy leszakad az ágy akkor legyen hova tenni a vendéget. Nehogymár egy 10 kocsis vonaton 4 ülőhelyet havária esetére fenntartani akkora probléma lenne?

Ahoj- 2011.11.26. 12:27:26

@lyken: Nem Szlovákiában? Én a legputribb kis falusi állomáson is géppel készített repjegyhez hasonló jegyet kaptam, átlátható még a nyelvet nem beszélő számára is minden rajta. Nálunk meg BUDAPEST elővárosában HÁROSON vonalzóval tépkedjük a jegyet a könyvből. Gratula.

Adani 2011.11.26. 12:31:37

@Ahoj-:

Ezek szerint ott még lehet kutyanyelv jegyet venni. Ráadásul reformjegynek hívják ezt a km alapú letépőset. Sokáig ilyet adtak Mezőberényben, 2009-ben még vettem ott kéregjegyet is, de már oda is betört a technika számítógép (net nincs) és már gépi jegy. Hány hely lehet még ,ahol van kutyanyelv jegy?