MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Jegynyomtatás otthon: sírjunk, vagy nevessünk?

2011. november 14. - Vittore.

Ahogy azt már előre megjósoltuk, QR-kóddal ellátott jegyeket lehet otthon kinyomtatni, most hétfőtől már utazhatunk velük a MÁV vonalain.

Azonban míg egyik szemünk nevet, addig a másik sír, hiszen a megvásárolt és kinyomtatott jegyünk adatait nem egy központi adatbázis tárolja, melyből a kalauz lekérdezheti az ellenőrzéskor, hanem magán a kinyomtatott jegyen a QR-kódba lesznek belekódolva a személyes adataink, melyet a személyigazolványunkkal igazolhatunk.

Az első megoldás kétségkívül bolondbiztosabb és kizárja a csalás lehetőségét, hiszen a központi szerveren tárolt vásárlási adatokat szinte lehetetlen feltörni (ha lehet, akkor sem éri meg egy jegy áránál), míg a személyes adatokat hordozó jegynél nem kell attól tartani, hogy nincs térerő a központi szerverrel történő ellenőrzéshez, viszont ez előbb-utóbb hamisíthatóvá válik.

Emellett számos jelentős korlátozás is van, ami a kinyomtatható jegy használatát illeti, erről bővebben az Index cikke ír:

Otthon is kinyomtathatjuk a vonatjegyet

A MÁV új, otthon kinyomtatható jegytípust vezet be. Így talán elkerülhető lesz a pénztáraknál, sőt újabban az internetesjegy-kiadó automatáknál kígyózó sor, cserébe viszont meg kell barátkozni bosszantó korlátozásokkal.

Otthon megvehető jegy korábban is létezett a MÁV-nál, de ezeket csak a pályaudvarakon levő kioszkokban lehetett kinyomtatni. Az új jegytípus már otthon is kinyomtatható, a fejlettebb országokban már évek óta létező megoldást nálunk hétfőn vezette be a Magyar Államvasutak.

Az otthon kinyomtatott jegy a szokásos adatok mellett mások által nem olvashatóan, egy QR-kód formájában tartalmazza a vásárló személyes adatait is. A jegyet az eTicket rendszeren keresztül lehet megrendelni – ugyanott, ahol a jegykiadó automatánál lekérhető jegyeket is.

Érthetetlen korlátozások

Az otthon kinyomtatott jegyek egyelőre csak belföldi utazásra, csak az adott napra, egyszeri utazásra használhatóak. Tehát retúrjegyet nem lehet venni. Ráadásul csak adott vonatra, tehát míg egy sima menetjeggyel adott vonalon bármelyik nem helyjegyes vonatra fel lehet ülni, ezzel nem. Sőt, ezzel a jeggyel ugyanilyen okokból kifolyólag az útmegszakítás sem lehetséges.

Kerékpárjegyet csak a menetjeggyel egy időben lehet vásárolni, önmagában nem. Ezen kívül továbbra is csak a pénztárban váltható regisztrációs és élőállat jegy. Szerencsére kedvezményes, valamit pót- és helyjegyet legalább lehet nyomtatni.

Ezentúl személyit is ellenőriz a kalauz

Ahhoz, hogy a jegyet kinyomtassuk, először a webes felületen meg kell adni személyes adatainkat. Az otthon nyomtatott menetjegy névre szól, így átruházni sem lehet.

Amennyiben mégis odaadnánk másnak, azt a MÁV „névre szóló jegy jogtalan átruházása" címén menetdíj + 2600 + 8000 forint pótdíjjal bünteti. Amennyiben a vonat nem feláras (tehát nincs pót-, vagy helyjegy), de a jegy nem arra a vonatra szól, amire felültünk, plusz 2600 forintot kell fizetnünk.

Az otthon nyomtatott menetjegy legfeljebb négy vonatot, azaz három átszállást tartalmazhat. Az, hogy a jegykezelő rendszer vagy esetleg a kalauz memóriája telik be, nem derül ki a MÁV tájékoztatásából – igaz, három átszállással az országon belül bárhova eljuthatunk.

Bosszantó az is, hogy az otthon nyomtatott menetjegy pénztárban nem téríthető vissza, csak otthon. Viszont feltétel, hogy „a visszatérítést az otthon nyomtatott menetjegyen feltüntetett első vonatnak az utas indulási állomásáról történı elindulását megelőző legkésőbb 1 óráig kezdeményezzék a webes felületen”.

Miért kell a személyi?

Az otthon nyomtatott jegy akkor érvényes, ha az utas személyazonosító adatain túl legalább a vonalkód olvasható a megfelelő eszközzel. A kész jegyen az utazás részletein kívül egy vonalkód található, amit beolvasva kiderül, hogy kódolt szöveget tartalmaz, amit csak speciális készülékkel lehet értelmezni.

Így legalább jó ideig eltart majd a hamis jegyek létrehozása, amire sajnos nyilván van lehetőség, mert úgy tűnik, a jegyeket még mindig nem egy központi rendszer adatbázisával vetik össze, hanem egyszerűen jegyvizsgáló nézi meg – ezért van szükség a személyes adatok megadására és az okmányok bemutatására is az utazáskor.

A rendszert a korlátozások feloldásával és egy központi ellenőrzőrendszerrel lehetne jelentősen továbbfejleszteni, de már annak is lehet örülni, hogy a MÁV egyáltalán bevezette az otthon nyomtatható jegyet.

Forrás: Index.hu

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr173382601

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Nem lesz jegyár emelés 2012-ben 2011.11.14. 20:47:15

A 2011-es év után a 2012-es évben sem emelkednek majd a BKV árai, legalább is ezt jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ a Facebook oldalán. Az áremelés mellett az ÁFA-emelés hatásait sem építik be az árakba, így emiatt sem kell aggódniuk az uta...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.11.14. 18:36:31

Az ötlet jó,l kellett ez már régóta, fejleszteni pedig még mindig lehet.

Valóban az kéne, hogy központi szerverről legyen lekérdezhető a jegy adatai, az Index fórumon az okosok azt mondják a kallerek nintendói alkalmasak is erre (vagyis azzá tehetők). Mobilnet is létezik már, ha meg valahol épp nincs térerő hát eltárolja az adatokat és mondjuk percenként próbálkozik ,amint ismét lesz térerő elküldi, van még elég sok hely, ahol nincs vagy nagyon gyenge a mobilnet, de nem sok és csak pár percig tart legrosszabb esetben is.

Nagymoli 2011.11.14. 18:41:18

Kicsit túl macerás! De lesz talán jobb is... Mire átépítik felénk használhatóra a vasutat! (Nem idén lesz, az tuti, de úgysem utazok már vonattal mostanában)

vanek ur 2011.11.14. 19:22:59

Úgy tűnik, az Index újságírója vett egy ilyen jegyet, majd ahelyett, hogy elvégezte volna a munkáját - értsd: megkérdezi a MÁVot - elkezdett találgatni.

"mert úgy tűnik, a jegyeket még mindig nem egy központi rendszer adatbázisával vetik össze, hanem egyszerűen jegyvizsgáló nézi meg – ezért van szükség a személyes adatok megadására és az okmányok bemutatására is az utazáskor."

Jó lenne látni, mit ír lurkó. De egy biztos: ismerve a egyik-másik vasútvonal mentén a térerőt, a központi ellenőrzés mellé mindenképpen kell a tartalék, vagyis a kódból is ki kell tudni olvasni az adatokat.

Az okmányok bemutatása viszont nem ezért kell. Ha nálam van egy jegy, ami Gorcsev Iván névre szól, az adatbázisban is Gorcsev Iván szerepel, de engem Vanek B. Eduárdnak hívnak, akkor utazhatok-e a jeggyel, vagy sem? Az, hogy engem hogy hívnak, csak az irataimból derül ki, ezért kér okmányt a jegyvizsgáló.

Egyébként külföldön is névre szól az otthon nyomtatott vonatjegy, tehát ez sem extrém intézkedés.

ProZsolt · http://ingyencuccok.blogspot.hu 2011.11.14. 19:35:03

A névre szólóság számomra egyértelmű. Egyébként kinyomtatná az ember 40 példányban és mindenki azzal utazna!

Adani 2011.11.14. 20:03:59

@ProZsolt:

Erre lenne jó az online ellenőrzés. A második páciensnél már jelezné ,h az bizony használt jegy. Max. 2-3 ember menne át a szűrőn ha épp beletrafálnak abba a pár perces fehér foltba mikor épp nincs térerő és nem lehet a szerverre csatlakozni. De ha nem is 3G, azért Edge vagy GPRS net a legtöbb helyen van. Meg ugye már van Wifi is pár kocsin, bővíteni is tervezik a Wifis kocsikat vagyis ez se lehet sokáig akadály.

VJVMan 2011.11.14. 20:16:53

Az elején lesz pár fennakadás, de kb 1-2 hónap és jól működő rendszer lesz belőle.

Az index meg jó nagy hülyeségeket írt a cikkben, ez a blog meg lehozta mindenféle utána nézés nélkül...

A dolog egyszerű:
A kalauznál okos telefon van. Beolvassa vele a QR kódot, ami felcsatlakozik a központi szerverre, és ott történik a "jegy kezelés". A program vissza igazolja, hogy okés a dolog és már kész is. A jegyre nem is kell írni.
A kalauz a QR kódból semmit nem tud vissza fejteni. Az igazolvány ahhoz kell, hogy tényleg az utas nevére szól-e a menetjegy.
Szóval ez így fog működni.
Aki bújt, aki nem...

vanek ur 2011.11.14. 20:23:13

@Adani: "A második páciensnél már jelezné ,h az bizony használt jegy."
És mit teszel akkor, ha ugyanazon a vonaton többször is ellenőrzik a jegyet? Honnan fogod tudni a második/harmadik/n-edik ellenőrzésnél, hogy ugyanazt a jegyet olvastad be, vagy egy másolatot?

Adani 2011.11.14. 21:25:56

@vanek ur:

Rakhat egy időpecsétet az ellenőrző masinéria az adat mellé, a második ellenőrzésnél meg szépen kiköhögi a kaller Nintendójára azt az adatot is, h XY nevére szóló jegy, Z időpontban XXXX vonatszámon közlekedő vonaton kezelve lett Minden Áron nevű kaller által. A második ellenőrzésnél meg pontosan tudja a kaller, hogy minden Áron vele van beosztva ugyanarra a vonatra akár meg is kérdezheti tőle. Sőt azt is látja, hogy ugyanezen vonaton lett kezelve fél órával ezelőtt. 2011-et írunk meg lehet oldani ezt a problémát nem is túl bonyolult módon.

vanek ur 2011.11.14. 21:49:34

@Adani: Látom, nem érted. Mi van, ha Minden Áron ugyanerre a vonatra van beosztva, de már lejárt a szolgálata, én váltottam. Jön a jegy, megkapom, hogy Minden Áron ellenőrizte a jegyet. Honnan tudom, hogy Minden Áron ezt az utast ellenőrizte, vagy ez egy másik, akihez esetleg még nem jutott el?
Ha Minden Áron velem van a vonaton, vajon fog emlékezni arra, hogy a Gorcsev Iván névre szóló jegyet egy 21 éves, Nobel díjas kinézetű, szőke hajú fiatalembernél, vagy egy 40-50 éves, óbudai pincérekhez hasonló magántitkárnál kezelte?

Én a következő elveket venném alapul, amikor az otthoni vonatjegy-nyomtatás bevezetésén dolgoznék:

1. Ne lehessen vele csalni (illetve ne jobban, mint a pénztári jegyekkel).
2. Az ellenőrzése ugyanolyan egyszerű, gyors és hatékony legyen, mint a pénztári jegyeké.
3. Olyan felhasználási feltételeket szabnék, ami csak annyira tér el a pénztári jegyekétől, amennyire feltétlenül muszáj, hogy az első 2 feltételnek megfeleljek.

Vajon az általad javasolt megoldás megfelel ezeknek a feltételeknek?

Vajon a MÁV rendszere (amiről igazából csak annyit tudunk, amit az újságíró leírt, aminek a fele találgatás) megfelel ezeknek a feltételeknek? Az elsőnek biztosan, ahhoz elég paranoiások. A honlapon olvasható leírás alapján a második feltételnek is elég jól megfelel (a telefon kiírja a jegy adatait, ezt veti össze a rányomtatott adatokkal és a személyivel). A harmadiknak már kevésbé felel meg, ezt beáldozták az első feltétel oltárán.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.14. 23:28:47

@vanek ur: Belföldi vonatoknál nem jellemző, hogy útközben váltanak, egyedül a kör IC-knél láttam ilyet.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.14. 23:29:55

@vanek ur: Erre egyszerű a megoldás: lehet, hogy mégse kéne kidobni az a tollat, hanem ráfirkantani a vonatszámot a papírra, így látszik, hogy ugyanazt adja oda, vagy másolatot.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.14. 23:36:52

Viszont a többi korlátozást nem értem, hisz ha rögzíti a vonatszámot és a kezelés idejét a cucc, akkor a következő ellenőrzéskor látszik, hogy ezen a vonaton volt-e kezelve vagy sem (az okostelefon nyilván van olyan okos, hogy a vonatszám mellett azt is ki tudja írni, hogy ez melyik járatot takarja, így nem kell kívülről tudnia a jv-knek az összes vonatszámot).

Snake 2011.11.15. 00:03:38

@Peti817172M: 1-es vonal, személyvonat, Tatabánya az egyik varázskombináció.

DePassant 2011.11.15. 01:37:00

Én csak azt nem értem, hogy miért nem lehetett egy időablakot hagyni, pl. +-2 óra, hogy ha teszem azt lekésem a vonatomat (nem csatlakozást), akkor jelen rendszerben vághatom a kukába a jegyet, visszatérítést nem kapok és ez azért nem túl fasza, ha meszire utazom és kifizetem 5ezret a jegyért.
Másrészt nem látom, hogy egy ilyen engedmény esetén hogyan lehete csalni. Hiszen a jegy névre szóló, plusz születési dátum is szerepel rajta, tehát más nem tud elutazni vele, annak meg mekkora a realitása, hogy 2 órán belül én ponotsan ugyanazt az útvonalat fogom leutazni ugyanabban az irányban?

DePassant 2011.11.15. 01:44:29

Ja és én nem hiszem, hogy (mindig) real-time ellenőrizné a rendszer a jegyet a "központtal", hiszen akkor semmi szükség nem lenne a QR kódra, egyszerűen egy személyivel tudnál utazni...

Nem azt mondom, hogy a jv gépe/okostelefonja nem kommunikál egy központtal, mindössze azt mondom, hogy a jegy érvényessége offline is ellenőrizhető.

petya.bacsi 2011.11.15. 09:00:06

Ez majdnem jó, de sajnos így nem az. Tehát a szokásos. Van valami, de így még nem az igazi.

Egyrészt: minek kell megmondani, hogy mikor akarok menni? És ha közbe jön valami, és lekésem? Nos?

Személyvonatra minek egyáltalán bejelentkezni? Akkor ez helyjegynek számít, tehát akkor jogosan fogok bárkit felállítani a helyéről, hogy adja át nekem a helyemet, hiszen én erre a vonatra bejelentkeztem...

Elképesztő, komolyan mondom.

petya.bacsi 2011.11.15. 09:02:44

Na és mi van akkor, ha beköszönt a tél, és a kinézett vonatom nem jön. Hiszen ugye a MÁV-ot mindig meglepi Tél kapitány, és ha már egy kicsit ködös vagy fagyos az idő, akkor fejtetőre áll minden a menetrendben.
Tehát kimarad/késik a vonatom, és csak a következő zónázóval/elővárosival/személyvonattal tudok elutazni? Akkor mi is van?

Gondolom megbüntetnek, hiszen nem azzal a vonattal megyek, amire a jegyem szól.

Pretoryan 2011.11.15. 11:15:21

A névre szóló dologgal van gondom! Miért kell mindenáron a személyi adatainkat is belefoglalni egy vonatjegybe? Igen nyilván azért mert nincsenek összekötve a központtal és nem on-line nézik a jegyek valódiságát, azonban gondolkodjunk előre. Elképzelhető hogy mondjuk olyan 2100 környékén a vonaton is (a desirok akkor lesznek épp 100 évesek) fel lehet csatlakozni az internetre és le lehet kérdezni, akkor is szükség lesz erre? Egy bar kód (QR is az csak erősebb) az egyedi, ha lefénymásolják vagy többször nyomtatják ki akkor könnyen le lehet bukni, és mindkét személyt fel lehet jelenteni. A bérletet sem értem hogy miért kell szigszámmal megerősíteni, mivel csak egy ember használhatja egy időben, rajta van azonosító szám, tehát egyedi.

vanek ur 2011.11.15. 12:48:20

@Pretoryan: Ha körbenézel a külföldi vasutak oldalain, az otthon nyomtatott jegy ott is névre szóló. (A németeknél nem, ott a vásárlásnál használt kártyát húzza le a jv a készülékén. Szerintem ez még inkább korlátozó: másnak nem vehetsz jegyet, csak akkor, ha együtt utaztok.) Ez viszont arra utal, hogy nem feltétlenül online-offline kérdésről van szó.
"Egy bar kód (QR is az csak erősebb) az egyedi, ha lefénymásolják vagy többször nyomtatják ki akkor könnyen le lehet bukni, és mindkét személyt fel lehet jelenteni."
Ez nagyjából akkor igaz, ha még akkor ellenőriznek, mielőtt felszállna az utas a vonatra. Ekkor simán meg lehet csinálni, hogy 1 kódot csak egyszer engedek be. Azonban a vasutakon felszállás után ellenőriznek - esetleg többször is.
A feladat tehát: találjunk olyan megoldást, hogy 1 kód többször is ellenőrizhető legyen, de mégis meg lehessen mondani, ha ugyanazzal a kóddal többen is próbálnak utazni. A szóba jöhető megoldások közül a névre szóló jegy a legegyszerűbb, az utasok számára leginkább érthető (a repülőjegy is névre szól!), és ez jár a legkevesebb megkötéssel az utasok számára (a nevét mindenki tudja, és nem sűrűn váltogatja).

Snake 2011.11.15. 13:34:27

@petya.bacsi: jegyvasarlas.mav-start.hu/eTicketV2/gyik_hpt.html

"Kimaradt a vonatom. Mi a teendő?

Az otthon nyomtatott menetjegyet érvényesíttetni kell - vonat kimaradása esetén a kimaradt vonatra vezényelt jegyvizsgálóval vagy a kimaradásról tudomással bíró, a kimaradt vonat által érintett állomáson szolgálatot teljesítő pénztárossal vagy más ügyeletes munkavállalóval."

E123456 2011.11.15. 13:40:35

@Pretoryan: de online nézi a kaller, csak, ha nincs térerő akkor küldi később el az adatokat

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.15. 14:46:13

@petya.bacsi: Továbbvíve a gondolatot: A tapolcai gyors késik, ezért elmegyek helyette az 5 perccel mögötte jövő kanizaival. 2600.

-----------

Elkezdtem olvasni a kivételeket, és komolyan vártam már mikor fogom azt olvasni, hogy csak 8x8 tűs mátrixnyomtatóval szabad kinyomtatni.

rickyramirez 2011.11.15. 15:03:23

A legnagyobb probléma az, ha valaki átszállással utazik, és lekési a csatlakozó vonatot az adott vonat késése miatt. Ekkor ugye az otthon nyomtatott jegyet érvényesíttetni kell a késést elszenvedő vonat jegyvizsgálójával. Na most ha nem biztos a csatlakozásmulasztás (mondjuk egy-két percen múlik, előre nem megmondható), az utasnak akkor is - biztos ami biztos alapon - meg kell keresnie a jegyvizsgálót, hogy ugyan már érvényesítse a jegyét, mert lehet (de nem biztos!), hogy le fogja késni a csatlakozást. Ez ugye macerás. Ráadásul nem lesz-e abból gondja valakinek, ha mondjuk érvényesítteti a jegyét ilyen esetben, aztán mégis eléri az előre kiválasztott (és a jegyen rajta lévő) csatlakozó vonatát? Nem fogják-e azt mondani, hogy amiatt a bizonyos érvényesítés miatt az eredetileg megjelölt vonatra az a jegy már nem is érvényes?
További probléma ilyen esetben, ha mondjuk Bz-vel vagy két összekapcsolt Flirttel, Talenttel utazik valaki, otthon nyomtatott jegye van, és csatlakozásmulasztás várható a késés miatt. Ebben az esetben ha a jegyvizsgáló a vonat másik részében tartózkodik, nem tud odamenni hozzá, mert a kocsik között az átjárás nem lehetséges. Akkor a leszállásnál a jv. több percen keresztül fog érvényesíteni, és addig a vonat nem indul tovább? Nem tartom ezt életszerűnek, főleg, ha több utast is érint adott esetben a dolog.

DePassant 2011.11.15. 16:09:26

@rickyramirez: Lehet az állomáson is!!
"Az otthon nyomtatott menetjegyet érvényesíttetni kell - csatlakozásmulasztás esetén a késést elszenvedő vonat jegyvizsgálójával, ha a csatlakozásmulasztás tényéről tudomással bír, vagy a csatlakozásmulasztás állomásán szolgálatot teljesítő ügyeletes alkalmazott által."

Ebben igazából az a necces, hogy ha optimista vagy, nem kezelteted a jv-vel, aztán mégis az orrod előtt megy el az IC, és pl 10 perc múlva jön a gyors. Akkor van 7-8 perced a procedúrára, ami nem túl reális, főleg még most az elején, amikor csak az 10 perc, hogy a pénztárosnak elmagyarázd, hogy mi is ez, és mit is szeretnél vele :)

petya.bacsi 2011.11.15. 16:10:54

@Snake: Ez a megoldás annyira nyakatekert, kidolgozatlan és nincs kiforrva, hogy maradok az eddigi jegyvásárlásnál.

Majd ha utoléri a MÁV a 21. századot, akkor majd talán kipróbálom...

Snake 2011.11.15. 17:22:07

@petya.bacsi: Ez tény. ALapvetően azt nem értem, hogy miért van vonatra dedikálva a jegy.

Ahoj- 2011.11.15. 19:43:01

Idióták gyülekezete. A Volán se csinál ekkora hajcihőt az online jegyből pedig náluk aztán tényleg korlátozottak a helyeik. Itt még mindig az a vaskalapos komcsi tudat van, hogy mikor halnak már ki végre ezek az emberek az öntudatukkal...nem értem :(

Adani 2011.11.15. 21:21:42

@Ahoj-:

Reméljük rájönnek erre hamarosan, beindították a dolgot, lássuk hogy megy, aztán remélhetőleg kitalálnak valami jobbat, nem túl bonyolult dolog lenne. Hiszen mi lenen ha a kaller miután kezelte a nintendójával a jegyet leolvasva a kódot szépen alá is írná vagy ráírná a vonatszámot mint egy sima jegyre. Tessék máris nem lehet újra felhasználni ha megint ellenőrzik akkor ott a kaller aláírása. Arra meg kicsi az esély és macerás is, hogy egy jegyet többször próbáljon valaki használni. Még azt tudnám elképzelni ,hogy korábbi vonatra nem jó, de későbbire igen, így a lekésés meg a csatakozásmulasztás nem gond, visszaélés kizárva, hiszen hogyan jönne olyan gyorsan vissza, hogy még egyszer utazzon vele valaki?

Janicsár 2011.11.15. 21:35:58

"Ha a forgalmi viszonyok miatt a következő alkalmas vonat száma nem meghatározható, -érvényes a következő alkalmas vonaton- megjelölést kell alkalmazni."
Vagyis erre is gondoltak, hogy ne kelljen szaladgálni az állomáson.
Szerintem csak abból lesz probléma, ha valaki lekési a vonatot, mert csak indulás előtt legalább 1 órával lehet visszaváltani, és más vonaton nem lesz jó.
Nem hiszem hogy sokan vesznek majd így elővárosba jegyet = a sorok a pénztárnál nem csökkennek.
Nem láttam arra sem szabályozást, ha az adott vonatnak van mentesítő vonata (ünnep körül aktuális) akkor arra jó lesz -e.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.15. 22:01:45

@Adani: De ha kinyomtatod két példányba, és haver is azt használja, akkor a tiedet hiába firkantja alá a jv, a haveré nem lesz aláfirkantva, és ő is tudja használni, hisz a rendszerből csak az látszik, hogy a jegy ezen a vonaton már kezelve volt. Mondjuk ha a rendszer szerint kezelve volt, és nincs aláírás a jegyen, akkor elég egyértelmű a dolog.

vanek ur 2011.11.15. 22:16:18

@Adani: Ezt viszonylag egyszerű átverni. A jv-k garantáltan nem ismerik egymás aláírását, csak telefonálnom kell a havernak, és a másik jegyet szépen aláírja ő maga.

pbence 2011.11.15. 22:29:13

Az, hogy kell hozzá a név, nem nagy gond, el tudom fogadni.

Azt viszont nem tudom felfogni, miért van ez vonathoz kötve. Egyrészt a MÁV-START hírhedt a késéseiről, így megint csak az utasoknak fog problémát okozni, mivel ugyan elvi megoldás (részben) van erre, a gyakorlat nem lesz gördülékeny, ez biztos (gondoljunk csak arra, hogy a több mint 3 éve bevezetett sima e-ticket problémája esetén is csak a karjukat széttárva állnak a vasutasok). Azért írtam, hogy csak részben van elvi megoldás, mert van olyan különleges eset, amire az sincs: mi van akkor, ha lánckésések vannak, és én pont el tudnék menni egy sokat késett vonattal abban az időben, mikor eredetileg terveztem volna, mégsem tehetem meg, hanem várhatok arra, hogy az a bizonyos vonat is elinduljon, amire jegyem van. (Ez mondjuk most is probléma hely- és pótjegyes vonatokon, de ezt az összes többi vonatra kiterjeszteni már tényleg abszurdum.)
Másrészt, ha feltesszük, hogy vasúti oldalon minden tökéletesen zajlik, akkor is közbe jöhet valami, ami miatt lekésem a vonatot, vagy éppen korábban kell mennem. Mindkét eset rendkívül kellemetlen ilyen jeggyel, főleg, hogy csak az indulás előtt 1 órával lehet visszaváltani, és azt is csak interneten.
Elég meredek ennyire kötötté tenni az embereket, és éppen ezért azt gondolom, hogy ez az egész rendszer úgy ahogy van, rugalmatlan, pedig egy ilyen dologtól pont az lenne az elvárás, hogy minél egyszerűbb és rugalmasabb legyen. Teljesen nyilvánvaló, hogy nem fog így elterjedni ez a fajta jegyvásárlás.

Másik dolog, hogy kíváncsi lennék, mekkora kedvezményt ad a MÁV-START azért, hogy ilyen kötöttségeket bevállalok, és ráadásul még leveszem a vállukról a a személyi és az előállítási költségeket. (Költői kérdés, sajnos tudom, hogy semennyit.) Olyan 10% szerintem teljesen reális lenne.

vanek ur 2011.11.15. 22:30:30

Az egyébként tetszik, hogy eddig valahányszor arról volt itt poszt, hogy nem működnek a kioszkok, mindenki azt követelte, hogy lehessen otthon kinyomtatni a jegyet, mert ez a 21. század elvárása. Most hogy megcsinálták, senkinek nem tetszik. Van, akinek az a baja, hogy névre szól, van, akinek az, hogy vonatra.

Nyomoztam egy kicsit az interneten, begyűjtöttem pár külföldi vasút szabályzatát:

Hollandia: Névre szól. Vonathoz nincs kötve, de nem lehet visszaváltani. Nem mindegyik jegyfajta vásárolható interneten. Kiegészítő jegyek (pl helyjegy) csak pénztrában vagy automatában váltható Csak kinyomtatott jegy jó, a fájlt nem elég bemutatani. www.ns.nl/media/e-ticket/pdf/e-ticket-terms-and-conditions.pdf

Németország: A jegy névre szól. Vonathoz csak akkor van kötve, ha az helyjegyes. Csak kinyomtatott jegy jó, a fájlt nem elég bemutatani. Érvényesség megkezdése előtt online visszaváltható (teljes árú jegy ingyen, a kedvezményes 15€ költséggel), érvényesség megkezdése után csak a teljes árú jegy váltható vissza, 15€ költséggel. Helyjegy nem váltható vissza. www.bahn.de/i/view/GBR/en/prices/onlineticket/onlineticket.shtml

Ausztria: A jegy névre szól. Vonathoz csak akkor van kötve, ha az helyjegyes. Nem muszáj kinyomtatni, a számítógép képernyőjén is bemutatható. Visszaváltás nem lehetséges. www.oebb.at/static/tarife/tarifbestimmungen_online_tickets/index.html

Svájc: A jegy névre szól. Kedvezményes jegyek lehetnek vonathoz kötve. Nem muszáj kinyomtatni. A menettérti jegy – bár 116 km felett 10 napig érvényes, visszaútban csak a vásárláskor meghatározott napon használható fel. Visszaváltás nem lehetséges. A jegyet még indulás előtt meg kell venni. www.sbb.ch/en/travelcards-and-tickets/e-tickets/online-ticket/general-terms-and-conditions.html

Csehország: Névre szóló, a vásárláskor megadott okiratot is be kell mutatni, továbbá vonathoz kötött. Belföldi jegy a számítógép képernyőjén is bemutatható. Csak vasúthiba esetén váltható vissza. www.cd.cz/eshop/docs/terms.aspx

Románia: Csak helybiztosítással közlekedő belföldi vonatra váltható jegy. A jegy névre szól. Vásárolni legkésőbb az indulás előtt 2 nappal kell. Visszaváltás legkésőbb 24 órával indulás előtt, és csak a teljes vásárlás váltható vissza, egyes jegyek belőle nem. www.cfrcalatori.ro/756

Van jobb és van rosszabb is. Lehet, hogy nincs vonathoz kötve, de ha megvetted, nem válthatod vissza.

Összességében én örülök, hogy elindult, persze a napi ingázóknak ez nem sokat jelent, de aki messzebbre utazik, annak ez a tökéletes választás.

pbence 2011.11.16. 00:39:13

@vanek ur:
Szerintem a névhez kötéssel semmi baj, és nem is hiszem, hogy ezzel komolyan problémája lenne bárkinek is, és elég jól megindokolható, hogy mi az oka.
Viszont a vonat igen kényes kérdés, és ahogy le is írtad, a környező országokban nincs ilyen megkötés (legalábbis általános). Nincs belátható magyarázat rá, és indokolatlanul rugalmatlanná teszi ezt a dolgot.
Félreértés ne essék, én is örülök ennek a jegynek, már vettem is egyet próbaképp, nemsokára utazom is vele, de sokkal-sokkal jobb lehetne, ha nem lenne vonathoz kötve. Ilyen feltételek mellett nem fog úgy elterjedni, ahogy várják. Azért remélhetőleg majd egyszer jobb belátásra tér a MÁV-START, és változtatnak ezen.

VJVMan 2011.11.16. 08:43:11

A jegyet nem lehet kétszer használni.
A haver meg egyáltalán nem is tudja, mert névre szól. Ha a QR-kód be lesz olvasva, onnantól mindig kijelzi, hogy ki hol mikor olvasta már be, mert a központi szerver adatbázisában történik a kezelés.
Ha pl jön egy fővizsgáló ellenőrizni olyan jegyet amit a jegyvizsgáló már kezelt, akkor az ő készülékén már csak az lesz kiírva, hogy xy jegyvizsgáló ezen a vonaton ekkor és ekkor kezelte.

Az aláírás csak annyiban segítené a munkánkat, hogy látnánk, hogy igen azt már kezeltem ezen a vonaton, és nem kell újra.

petya.bacsi 2011.11.16. 08:43:30

@vanek ur: Nem a névhez kötéssel van a baj, hanem azzal, hogy ez a megoldás - még - roppant körülményes, és meglehetősen "buta". Buta alatt azt értem, hogy számos dolgot nem tud, mint pl. nem lehet megszakítani az utazást, nem lehet menettérti jegyet igényelni, vásárolni stb.

Továbbra sem értem azt, hogy aki személyvonatra vesz jegyet, annak minek kell "bejelentkeznie", hogy melyikkel óhajt utazni. A személyvonat nem helyjegyes, ergó értelmetlen. Vagy majd egy tömött munkásvonaton felszólíthatok egy utast, hogy bocs, nekem helyjegyem van, adja át a helyét...??

Én több jegyet szoktam venni, tehát utastársamnak is én veszem meg a jegyet, de ha jól értelmezem, ez most már nem kivitelezhető - ennél a megoldásnál legalább is nem.

Nyilván, ha lenne "élő" kapcsolat a vonaton dolgozó kalauz/jegyellenőr és pl. az eladásokat tároló gép között, akkor olyan dolgok, mint a duplikált jegy felhasználása kapásból kiszűrhető lenne.

A kezdeményezés jó, ezért jár a pacsi, de a megvalósítás még meglehetősen sok gyerekbetegséggel küszködik. Ha majd kiforr, és letisztul a használata, biztos sokan veszik igénybe. A wifi helyett lehet ezt kellett volna inkább előbb megvalósítani...

Adani 2011.11.16. 10:51:42

@petya.bacsi:

Ez amúgy tényleg jó kérdés, hogy vehetek-e több jegyet ha pl. többedmagammal utazok. Hiszen eddig is megszokott dolog volt, hogy a társaságnak megvettem a jegyeket kártyával és ők meg ideadták az árát kp-ban, így én megspóroltam egy ideig az ATM-es pénzfelvétet, mert ugye csak az első ingyenes és csak saját ATM-ből, általában így oldom meg, hogy ahol lehet más helyett is kártyával fizetek aztán majd lerendezzük.

Lehet azt, hogy teszem azt veszek egy diák, egy 33-asm eg teljes árú jegyet ugyanarra vonatra ugyanarra a viszonylatra kinyomtatom, mind az én nevemen van és én adom oda a kallernek mindegyiket mondván mindet az én személyimre vettem, de ő és ő velem van és ő utazik vele?

vanek ur 2011.11.16. 11:19:59

@petya.bacsi: @Adani: Több jegyet lehet egyszerre venni, persze ilyenkor minden utazónak meg kell adni külön-külön a nevét és a születési dátumát.
Nézegetve az fentebb idézett külföldi példákat, van ahol engedik, hogy az együtt utazókhoz 1 név legyen megadva, de akkor neki is ott kell lennie a vonaton. Ilyenkor viszont - ha vissza is váltható a jegy - csak egyben válthatod vissza az egész csomagot (tehát ha valaki nem utazik a csoportból, az egészet visszaváltod, és veheted meg újra - immár 1 fővel kevesebb részére).
Vonathoz kötés: Ha megnézed a többi szabályt, ott is vannak korlátozások. Ezeknek az oka az, amit korábban is írtam, hogy az ellenőrzés nem előzetesen történik, hanem menet közben, és ugyanazt a jegyet akár többször is ellenőrizhetik. Márpedig meg kell tudni mondani, hogy a második ellenőrzés az ugyanaz a jegy volt-e, vagy egy másolat. A vonathoz kötéssel azt zárják ki, hogy az egyik ember az "eredeti" jeggyel az egyik vonaton menjen, míg a társa a másolattal a következő vonaton utazzon.
Az otthon nyomtatott jegyet a pénztári jegyekhez képest nagyon egyszerű manipulálni. A kapott fájlban a QR kód kivételével minden mást nagyon egyszerű módosítani, és egyébként sem akadályozza meg semmi, hogy több példányban is kinyomtathasd. Ezért nem egészen alaptalan a félelem, hogy megpróbálnak visszaélni a lehetőséggel, így különböző szabályokat, korlátokat szabnak a legtriviálisabb próbálkozások kizárására - itthon is és külföldön is. Itthon elég szigorúra sikerült, de talán a morál sem egészen olyan, mint Svájcban.

vanek ur 2011.11.16. 11:23:54

@petya.bacsi: "Nyilván, ha lenne "élő" kapcsolat a vonaton dolgozó kalauz/jegyellenőr és pl. az eladásokat tároló gép között, akkor olyan dolgok, mint a duplikált jegy felhasználása kapásból kiszűrhető lenne."

Mivel egy jegyet már most is ellenőrizhetnek többször (akár ugyanazon a vonaton is), milyen megoldást javasolsz arra, hogy ilyenkor is meg tudd állapítani, hogy az adott jegy eredeti-e vagy duplikált. Természetesen a megoldásnak olyannak kell lennie, hogy azt az utas ne tudja a jeggyel együtt duplikálni.

petya.bacsi 2011.11.16. 11:43:36

@vanek ur: Jön Kalauz 1. Odaadom neki a jegyemet, ő a szuperkütyüjével beolvassa, és elküldi az adatokat a központi szervernek, vagy a Csillagkapu Parancsnokságra, nekem mindegy. Tehát lesz egy bejegyzés, hogy a jegyem év/hó/nap, idő, vonatszám ellenőrizve volt Kalauz 1. által.
Ha jön FőKalauz 2. akkor elkéri, leolvassa a kódot, és látja, hogy ezt már Kalauz 1. is megnézte a vonatszámú vonaton.

Ja, hogy ehhez élő kapcsolat is kellene...

Felháborít az a magatartás, ahol eleve bűnözőnek tartanak, és azt feltételezik rólam, hogy úgyis csalni fogok.

vanek ur 2011.11.16. 11:56:56

@petya.bacsi: "Ha jön FőKalauz 2. akkor elkéri, leolvassa a kódot, és látja, hogy ezt már Kalauz 1. is megnézte a vonatszámú vonaton."

Ez eddig rendben van. FőKalauz 2 honnan fogja tudni, hogy az általa ellenőrzött jegy az az, amit Kalauz 1 is lehúzott, vagy ez egy duplikált jegy, amihez Kalauz 1 valamilyen oknál fogva nem jutott még el?

"Felháborít az a magatartás, ahol eleve bűnözőnek tartanak, és azt feltételezik rólam, hogy úgyis csalni fogok."
Egyszer régen egy vagyonvédelmi szakember azt mondta nekem, hogy az a jó vagyonvédelmi ember, aki még a mellette ülő kollégáját is potenciális tolvajnak nézi. Hogy úgy mondjam, nekik az a dolguk, hogy paranoiásak legyenek.
Ugyanő mondta azt is, hogy sokszor tényleg az alkalom teszi a tolvajt. Ha az alkalmat mindenféle nehezítéssel eltüntetjük, azzal a károk nagyobb része megelőzhető.

vanek ur 2011.11.16. 11:59:53

@petya.bacsi: Ja igen: alapértelmezetten élő kapcsolat van, de akkor is működnie kell, ha nincs térerő, ezért ilyenkor is biztonságosnak kell lennie.

petya.bacsi 2011.11.16. 12:26:40

@vanek ur: Nézd: ha van valaki annyira agyalágyult, hogy a haverjának is odaadja a jegyét, és ezáltal ugye duplikálva lesz az, és lebukik, oldják meg egymást között. Nem tudom, hogy a másolás ellen mit lehetne tenni. Jogilag biztos elejét lehetne venni ennek.

Automatikus feljelentés a jegytulajdonos ellen, mert duplikálta, és feljelentés az ellen is, aki a másolt jegyet használta.

Hát, ha nincs térerő, vagy valami zavar támadt az erőben, akkor dolgozzanak ki erre is valamiféle eljárást. Ha már az internetes jegykiadásra is kitaláltak valamit - utasleadási lap -, akkor ennél is lehetne ugyanezt csinálni.

2011.11.16. 13:53:53

Minden kallernek vettek most egy androidos telefont (ami ráadásul nem magyar nyelvű), arra tettek egy vonalkód olvasót és azzal fogják ellenőrizni.
Magyarország, így szeretlek!

pbence 2011.11.16. 19:24:05

@vanek ur:
"A vonathoz kötéssel azt zárják ki, hogy az egyik ember az "eredeti" jeggyel az egyik vonaton menjen, míg a társa a másolattal a következő vonaton utazzon."
Ha van élő kapcsolat (márpedig van, max. nem azonnali, hanem pár másodperces késéssel történik az ellenőrzés), akkor ez nem valós probléma. Plusz az, hogy a dolog névre szól, megint csak eléggé korlátozza a csalást. Nem nagyon van két egyforma nevű, egy születési dátumú ember, főleg olyanok, akik ismerik egymást, és jegyeket másolgatnak egymás között.
"A kapott fájlban a QR kód kivételével minden mást nagyon egyszerű módosítani"
Azért egy PDF dokumentumot nem olyan egyszerű ám szerkeszteni. De még ha sikerül is egész pofásra megcsinálni, akkor sem alkalmas a csalásra, mert a QR kód a nevet és a születési dátumot egészen biztosan tartalmazza valamilyen formában, és ha az nem stimmel, azonnali a lebukás.
Szóval azok alapján, amiket leírsz, teljesen érthető a névhez kötés, de a vonathoz kötést egyáltalán nem indokolja.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.16. 20:31:04

@vanek ur: Haver nem fogja tudni használni, mivel nagy valószínűséggel nem egyezik a neve és a születési ideje. Tehát ha kinyomtatja két példányban a jegyet, csak akkor tudják mindkettőt használni, ha mindkét utas neve és születési dátuma megegyezik.

Tehát a probléma az, hogy miért kell vonathoz kötni a jegyet, ha az névreszóló?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.16. 20:33:01

@pbence: A QR kódot ha akarod se tudod módosítani, mert már az se egyszerű, hogy találj olyan szoftvert, ami ekkora kódót be tud olvasni, és ha sikerül is, akkor is csak egy kódhalmazt kapsz, amit csak a jv-k telefonján lévő nem publikus célszoftver tud dekódolni.

pbence 2011.11.16. 21:08:56

@Peti817172M:
Igen, kb. erről beszélek én is, a QR kódot úgy sem tudom módosítani (legalábbis értelmesen), ezért azonnali lebukást eredményezne, ha a szöveges adatokon módosítanék (ami szintén nem egyszerű, mert a PDF nem partner ebben). Szóval a vonathoz kötést ezek a dolgok nem indokolják.

vanek ur 2011.11.16. 21:10:04

@pbence: @Peti817172M: Utánakérdeztem a vonathoz kötésnek, és az ok megdöbbentő:
Ha nincs vonathoz kötve a jegy, akkor a jogszabály alapján a jegy a teljes érvénytartama alatt bármikor visszaváltható, ha viszont vonathoz kötött a jegy, akkor lehet a visszaváltást korlátozni a vonat indulása előttre.
Külföldön se nagyon lehet visszaváltani az otthon nyomtatott jegyet, bizonyára okkal. Biztos itthon is így akarták, de beleütköztek a jogszabályokra.

pbence 2011.11.16. 21:56:39

@vanek ur:
Így már valamivel érthetőbb. A gond csak az, hogy így is vissza lehet váltani a jegyet, igaz, legkésőbb az indulás előtt 1 órával, de meg lehet tenni. Ez mennyivel lehet jobb a vasútnak, mint az érvénytartam alatti visszaváltás?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.16. 22:16:32

@pbence: Pedig a visszaváltással aztán tényleg nem lehet visszaélni. Az online rendszerben ellenőrizhető, hogy kezelve lett-e a jegy. Ha igen, akkor nincs visszaváltás, ha nem, akkor vissza lehet váltani.

Névreszóló otthon nyomtatott jeggyel nem lehet jobban visszaélni, mint a simával.

vanek ur 2011.11.16. 22:31:31

@pbence: Akár egész az indulásig visszaváltható lehetne, hiszen a telefonok a központi adatbázisba is bekérdeznek, tehát látják, ha valaki egy visszaváltott jeggyel utazik.

@Peti817172M: A pénztárakban semmilyen online rendszer sincs, amin ellenőrizni tudnák, kezelt volt-e a jegy. Marad az online visszaváltás. Egy nem kezelt jegyet vissza fog váltani a rendszer. Megérkezés után minden további nélkül megtehetem ezt, ha nem kezelték a jegyemet, míg a "hagyományos" jeggyel valahogy vissza kellene mennem a kiindulási állomásra. Egy zsúfoltabb vonaton pedig bőven van arra esély, hogy ne találkozzak jegyvizsgálóval.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.16. 22:45:13

@VJVMan: Tehát ha jól értem, nem lenne muszáj vonatra szólnia, de mi megint újítottunk, illetve névre sem muszáj szólnia, bár szerintem egy 10-15%-os kedvezménnyel megspékelve ez a névre szóló dolog kompenzálható.

Ugye a sima pénztáras jegy sem névre szól, vagyis a Bp-Győr jegyemet, ha Tatán leszállok, onnan más is utazhatna vele tovább, mert a te dolgod lenne bizonyítani, hogy átruháztam, név nélkül meg nem tudod.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.16. 23:14:10

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Mit akarsz a névre szólóságon kompenzálni? Miért akkora probléma, hogy névre szól? Eddig is egyedül használtál egy jegyet, nem?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.16. 23:15:14

@vanek ur: Akkor meg az a megoldás, hogy az otthon nyomtatott jegyet nem veszik vissza. Szerintem nyugodtan bele lehetne venni a jogszabályba, elvégre egy új dologról van szó.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.16. 23:18:28

@vanek ur: Vagy venni kell a pénztárba is egy Androidos telefont. Állomásonként egy elég, elvégre a pénztárosok nincsenek hermetikusan elválasztva egymástól. Be kell rakni a pénztárhelyiség egy központi részébe, aztán ha vissza akarják váltani az online jegyet, akkor odamegy, és leolvassa.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.16. 23:23:29

@vanek ur: Vagy azt is lehet, hogy hivatalosan egy vonatra szól, de a gyakorlatban elfogadják a feltüntetett vonat után 48 órán belül induló bármelyik vonatra. Visszaváltani csak a feltüntetett vonat indulásáig lehet, és kezeltetni is csak egy vonaton tudja, ha újra próbál utazni vele, akkor már kijelzi a rendszer, hogy kezelték másik vonaton.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.16. 23:30:37

Egyébként Volánbusznál még a pénztárban váltott jegyek is csak 2 órás(!) időtartamra érvényesek.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.16. 23:43:58

Eszembe jutott a tuti: csak arról a gépről legyen visszaváltható az otthon nyomtatott jegy, ahonnan vásárolták. IP cím alapján lekérdezhető, hogy pontosan honnan vásárolják a jegyet, így a dinamikus IP se probléma.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.11.17. 00:16:18

@Peti817172M:
Hö?
Ezt ugye te sem gondotlad teljesen komolyan? Még önmagad is alulmúlod néha :)
Az IP dinamikus legtöbbször, IP alapján helymeghatároznipedig 10 éve sem volt menő. Nekem Szombathelyen is azt írja IP alapján hogy Budapest a mobilnet miatt. Erről ennyit...

Esetleg MAC címmel lehetne azonosítani, de egyaz hogy elvadult baaromság, másodsorban meg elvadult baromság. Minek??? A gép azonosítása a felhazsnálót nem azonosítja. Emellett nem mindenki a saját gépéről rendel, és adott esetben később (visszaváltási időn belül) nem érne hozzá a géphez, nem tuná visszaváltani...

vanek ur 2011.11.17. 08:33:18

@Peti817172M: Jók az ötleteid, de pont ezekhez kellenek a jogszabályi módosítások. Kormányrendelet határozza meg a jegy érvényességének a minimumát, és azt, hogy az érvénytartam végéig visszaváltható. Ezen kellene változtatni úgy, hogy az otthon nyomtatott jegynél más szabályok lehessenek.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.17. 13:29:25

@vanek ur: Eszembe jutott még egy, ami teljesen korrekt, és megfelel a jogszabályoknak: csak addig lehet visszaváltani a jegyet, amíg le nem töltötted. Esetleg ne is lehessen letölteni, csak közvetlen a felületről nyomtatni, így csak azt kell ellenőrizni, hogy lett-e nyomtatási parancs kiadva a jegyre az online felületen.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.17. 13:35:34

@vanek ur: Azért mondom, hogy hivatalosan egy vonatra legyen érvényes, de a kalauz fogadja el a későbbi vonatokra is.

De akár lehetne az is, hogy a Volánbuszhoz hasonlóan 2 órás időtartamra érvényes, így az azon belül induló vonatokra föl lehet szállni, viszont csak két órán belül váltható vissza, így kicsi az esélye, hogy mire megérkezik a célhoz, még van ideje visszaváltani.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.17. 13:42:50

Vagy berakni egy új funkciót a jv mobiljába, amivel kezelhető oly módon a jegy, hogy "nem felhasznált" bejegyzés kerül a rendszerbe. Természetesen kalauzokat kioktatni, hogy ilyet csak a jegyen feltüntetett kiindulóállomáson csinálhatnak, illetve ha finomítani akarunk, akkor GPS a telóba, és látszik, hogy honnan próbálja "nem felhasznált"-ra állítani a jegy állapotát.

vanek ur 2011.11.17. 14:57:53

@Peti817172M: "Eszembe jutott még egy, ami teljesen korrekt, és megfelel a jogszabályoknak: csak addig lehet visszaváltani a jegyet, amíg le nem töltötted."
Nem felel meg a jogszabálynak. A jogszabály az érvénytartam végéig engedi a visszaváltást, ez alól kivétel - értelemszerűen - a vonatra szóló jegy.
"Esetleg ne is lehessen letölteni, csak közvetlen a felületről nyomtatni."
Fájlba nyomtatom, és máris szerkeszthető, többszörözhető. A biztonságot nem növeli, a felhazsnálóknak viszont baromi kényelmetlen.

vanek ur 2011.11.17. 15:01:57

@Peti817172M: "De akár lehetne az is, hogy a Volánbuszhoz hasonlóan 2 órás időtartamra érvényes,"

A vonatjegyre ezt mondja a jogszabály: "Vasúti menetjegy esetében az érvényesség időtartama megkezdett 200 kilométerenként egy napnál rövidebb nem lehet." Úgyhogy ennek megváltoztatásáig az általad vázolt lehetőség kilőve.

vanek ur 2011.11.17. 15:08:25

@Peti817172M: Na ezzel lehet csak igazán csalni.

A jogszabályokat úgy kell megváltoztatni, hogy az otthon nyomtatott jegynél a vonathoz kötés eltörölhető legyen. Ehhez engedni kell, hogy lehessen rövidebb a jegy érvénytartama, az érvényesség kezdetét lehessen órára meghatározni, és visszaváltani csak az érvényesség megkezdése előtt kelljen. Ezzel, és a névhez kötéssel simán együtt lehet élni.

Pretoryan 2011.11.17. 19:14:00

@vanek ur: "Ez nagyjából akkor igaz, ha még akkor ellenőriznek, mielőtt felszállna az utas a vonatra."

(bocsi hogy most)

Igaz és nem! Az kéne (ha jól tévedek Barcelonában volt ilyen) hogy felszálsz a vonatra jeggyel, jön a kaller megmutatod a jegyet (vagy nem, ez irreleváns, csak azért van kaller a vonaton hogy a város előtt leszálló bliccelőket kiszűrje). Mikor leszállsz a vonatról a városban ott van egy kapu amin nem lehet kiugrani (lásd keleti/nyugati pu.) van rajta rengeteg automata kapu, ha a jegyeddel nem tudsz kimenni akkor bajban vagy (főleg ha nincs jegyed).

De, mi van ha on-line adatbázissal nézve egy vonaton több ugyanolyan QR kódú utas utazik? Hát minimum az egyiket nyakon lehet csípni, de amúgy nem kell túl sok ész hogy pozíció ellenőrzésekkel kocsinként végig lehessen menni hogy ki-hol ül, és vissza lehet keresni a másikat is.

A név megadást akkor sem tartom jó ötletnek, ha a német vasutak is ezt teszik! Minek? Egy jeggyel/bérlettel egy ember utazik, az utazás ki van fizetve akkor nem lényeges hogy ezt tul.képpen hányan is veszik igénybe. Mondjak egy példát?
Hány ugyanolyan QN kódú Varga József utazik ugyanazon a vonaton és mennyi Varga József utazik a vonaton, mivel ez utóbbiból elég valószínű hogy több lesz ezért az a megoldás hogy egy ilyen irreleváns adattal felesleges is foglalkozni.

vanek ur 2011.11.17. 19:42:17

@Pretoryan: "Mikor leszállsz a vonatról a városban ott van egy kapu amin nem lehet kiugrani (lásd keleti/nyugati pu.) van rajta rengeteg automata kapu, ha a jegyeddel nem tudsz kimenni akkor bajban vagy (főleg ha nincs jegyed)."
Barcelonában van kapu. És a többi állomáson? Biztos, hogy az állomás teljesen le van zárva, és nincs valami eldugott ösvény, ahol meg lehet lógni? Mit kezdesz azzal, akit nem enged ki a kapu?
"Egy jeggyel/bérlettel egy ember utazik"
Az otthoni nyomtatásnál a fájl letöltése után semmilyen kontroll sincs afölött, hogy hány példányban lesz az kinyomtatva. Így viszont máris nem igaz az előző állítás. Meg kell oldani tehát, hogy
1. ki tudd szűrni a másolatokat, miközben
2. biztosítanod kell azt is, hogy ugyanazt a kódot ugyanazon többször is ellenőrizhesd, akár ugyanazon a vonaton úgy, hogy
3. a hálózat egy részén nem tudsz online kapcsolatba lépni az adatbázissal.
A jegy személyhez kötése a legegyszerűbb módja annak, hogy az ilyen fajta visszaélést megakadályozd. Erre jött rá a többi vasút is Csehországtól Hollandiáig.
A név megadása önmagában nem elég, mert névazonosság lehet. Kell tehát még egy azonosító. Szerintem a MÁV jól választott a születési dátummal, azt mindenki tudja fejből, míg egy igazolványszámot nem biztos (ráadásul ellenőrzésnél azt az igazolványt kell bemutatni). A név/dátum kombót összevetve az igazolvány adataival máris leellenőriztük, hogy tényleg az az ember utazik-e a jeggyel, akinek a nevére szól. Ha nem tennénk, a név megadása semmit sem érne, hiszen a jv. nem fog emlékezni minden egyes névre, amivel már találkozott.

"Hát minimum az egyiket nyakon lehet csípni"
Ő pedig bőszen fogja hangoztatni, hogy az a jegy az övé, ő azt kifizette, és biztos a MÁV rendszere a szar, mert valaki más jegyének a kezelését rendelték az ő jegyéhez. (És ha tényleg ő vette a jegyet, utólag be nem bizonyítod, hogy lemásolta valakinek.)

Ha a személyhez kötéssel van a bajod, gondolom repülőjegyet sem szoktál venni... És ne vegyél vonatjegyet interneten külföldön se, mert mindenütt személyhez kötött.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.17. 22:13:12

@vanek ur: Ez is visszaváltható az érvénytartam végéig, ha nem töltöd le. A sima menetjegy is csak avval a feltétellel váltható vissza, hogy a kiinduló állomáson teszed ezt, tehát feltételek szabhatók.

vanek ur 2011.11.17. 22:23:57

@Peti817172M: Az otthon nyomtatott most az utazás előtt legkésőbb 1 órával váltható vissza, függetlenül attól, hogy letöltötted-e, vagy sem. Ezt azért tudja így szabályozni, mert az otthon nyomtatott jegy vonathoz kötött.

"A sima menetjegy is csak avval a feltétellel váltható vissza, hogy a kiinduló állomáson teszed ezt"
A jogszabály szó szerint ezt írja: "Az utas – ha az utazást nem kezdte meg – a menetjegyet annak érvényességi idején belül az indulási állomáson bármikor visszaválthatja." A MÁV ennél rugalmasabb: ha a visszaváltás helyén te garantáltan nem kezdhetted meg az utazást, visszaváltja a jegyed.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.18. 14:35:05

Illetve a jegyvásárló rendszerrel is van néhány problémám:

Ha olyan variációt választok ki, amit otthon nem lehet nyomtatni, akkor szó nélkül áttér a kioszkos átvételre, nem figyelmeztet elég feltűnően, hogy ezt otthon nem lehet kinyomtatni.

Budapesten belülre nem lehet otthon nyomtatni, mivel olyankor az Elvira nem enged konkrét vonatra vásárolni.

A fizetés kényelmetlen, mivel minden alkalommal be kell gépelni a kártyaadatokat. Jó volna ha eltárolná a rendszer. Kivéve persze az ellenőrző kódot, mivel az titkos. Mondjuk elég érdekes, hogy annak ellenére, hogy titkos (begépelésnél csak pöttyöket ír), rá van nyomtatva a bankkártyára...

vanek ur 2011.11.18. 15:32:12

@Peti817172M: "A fizetés kényelmetlen, mivel minden alkalommal be kell gépelni a kártyaadatokat."
Én örülök, hogy nem tárolja el a kártyaszámot. Így nem kell aggódnom amiatt, hogy valaki feltöri azt a szervert, ahol ezeket tárolják.
(+ 1 éve volt, hogy egy autópálya matricát áruló cég se szó se beszéd levett minden felhasználó számlájáról párezer forint éves díjat. Jó kis botrány volt belőle. Na itt ez sem történhet meg.)

"Budapesten belülre nem lehet otthon nyomtatni, mivel olyankor az Elvira nem enged konkrét vonatra vásárolni."
Vajon hány embert érint hátrányosan? Talán a Nyugati-Ferihegy (vagy esetleg Zugló-Ferihegy) úton lehet olyan, akinek nincs bérlete.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.11.20. 19:28:40

@vanek ur: Azért írtam, hogy az ellenőrző kód kivételével. Ha az nincs letárolva a többi adattal nem tudnak mit kezdeni, nekem viszont csak egy 3 jegyű kódot kell minden vásárláskor begépelni.

vanek ur 2011.11.21. 07:27:38

@Peti817172M: Mondd csak, hány éves vagy, királyfi?
Először is: vannak (még) olyan kártyák, amikkel lehet weben vásárolni, de nincsen 3 jegyű cvc/cvv kódjuk.
Másodszor is: ismerve a MÁV megítélését, szerinted milyen arányban bíznák az emberek a kártyaadataikat a MÁV-ra?
Harmadszor: nézz szét a magyar weben: ahol kártyával lehet fizetni, 90%-ban ugyanezt a modellt használják.
Nem véletlenül alakult ki Magyarországon az a fizetési modell, hogy a kártyaadatokat a bank oldalán kell megadni. Ezt úgy hívják, hogy háromszereplős modell, és az a legnagyobb előnye, hogy a kereskedő úgy jut a pénzéhez, hogy nem ismeri meg a vásárló banki adatait. Máshol nem ez terjedt el, pl. USÁban a bolt eltárolja a kártyaadatokat, de ott egészen más a bizalmi index a bankkártyák és az internetes vásárlás irányába.