MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Re: Képtelenség a vasútvonal mellett élni

2011. november 13. - Vittore.

Még júliusban közöltük le Imre levelét, melyben arra panaszkodik, hogy 10 méterre lakik a vasúttól és mióta kivágtak egy darabot a sínből, azóta nem lehet megmaradni a házukban.

Nos, a MÁV-Start nem volt illetékes, így a panaszomat a MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletágának továbbították, akik szeptember 13án válaszoltak. Sajnos a válasz egy PDF-ben jött, amit nem tudtunk kimásolni, így a levél azóta is a postafiókunkban pihent, eddig.

A tovább gomb után olvasható a válasz, reméljük, hogy Imre is olvassa majd, mivel címet nem kaptunk tőle, így nem tudjuk továbbítani számára a választ.

Íme a válasz (a fejléc és a szélek le lettek vágva, kattintásra nagyobb lesz):

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr873375544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.14. 07:56:22

253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet

az országos településrendezési és építési követelményekről

36§
(8) Országos közforgalmú vasútvonal szélső vágányától számított 50 m, továbbá a környezeti hatásvizsgálathoz kötött vasúti létesítmények esetében 100 m távolságon belül építmény csak a külön jogszabályokban előírt feltételek szerint helyezhető el.

110. § (1) Ez a rendelet 1998. január 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit a hatálybalépést követően indított ügyekben kell alkalmazni.

---

103/2003. (XII. 27.) GKM rendelet

a hagyományos vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatóságáról

20. § (1) Ez a rendelet a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti az Országos Vasúti Szabályzat I. kötetének kiadásáról szóló 28/1994. (X. 28.) KHVM rendelet.

(2) E rendeletet a hatálybalépését követően indult eljárásokban kell alkalmazni.

4. számú melléklet a 103/2003. (XII. 27.) GKM rendelethez

ORSZÁGOS VASÚTI SZABÁLYZAT

1.3. A vasút keresztezése és megközelítése

Ez a fejezet a vasút és a különböző nyomvonalas létesítmények keresztezésére és megközelítésére, valamint a vasútüzemi és nem vasútüzemi célt szolgáló nem nyomvonalas építmények megközelítésére vonatkozó általános előírásokat tartalmazza.

1.3.1. Általános műszaki előírások

Vasúti pálya keresztezésekor vagy védőtávolságon belül történő megközelítésekor minden esetben meg kell szerezni a vasút engedélyesének vagy kezelőjének hozzájárulását. A hozzájárulás kérése a műszaki tervek bemutatásával történik.

A különböző építmények a vasutat csak úgy közelíthetik meg, illetve úgy keresztezhetik, hogy a biztonságos vasúti közlekedést ne zavarják.

A közművezetékek és műtárgyak elhelyezése úgy történjék, hogy esetleges hibájuk, szükség szerinti javításuk, cseréjük a vasúti építmények állagát és rendeltetésszerű használatát ne veszélyeztesse.

A vasutat keresztező csővezeték csak úgy helyezhető el, hogy annak esetleges hibája esetén elkerülhető legyen a vasúti pálya megbontása, ne veszélyeztesse az utasok, a vasúti személyzet és a küldemények épségét, a vasúti forgalmat ne akadályozza.

A keresztezések a vasúti pályára lehetőleg merőlegesek legyenek, 30°-nál kisebb szögű kereszteződés csak különösen indokolt esetben engedhető meg.

A nem vasúti nyomvonal jellegű építmények vasutat keresztező vagy megközelítő szakaszát - ha az nem látható - maradandóan meg kell jelölni.

A vasúti pálya vízelvezetését semmilyen építmény nem akadályozhatja.

A vasúti pályát alul keresztező vezeték védő műtárgyát és azok aknáit úgy kell kialakítani, hogy a sínkorona szintje alatt fővonalon legalább 1,00 m, mellékvonalon és egyéb vágányokon legalább 0,75 m mélységig a vágánytengely mellett normál és széles nyomtávolságú vágánynál 2,25 m-nél, keskeny nyomtávolságú vágánynál 1,50 m-nél nagyobb vízszintes szabad terület legyen.

A vasúttal párhuzamos, nem vasútüzemi célú vezeték munkaárka a vasúti földmű rézsűjébe nem telepíthető.

A munkaárok széle a vasúti földmű koronaélét (bevágásban), vagy talpvonalát (töltésben) legfeljebb 1,00 m-re közelítheti meg. Az árok vasút felőli oldala a vasút tényleges töltésrézsűjének meghosszabbított vonalát nem metszheti, ellenkező esetben méretezett dúcolást kell alkalmazni. A képzett rézsűbe való bemetszés esetén még a vasúti terhelést is figyelembe kell venni.

A terepszinten elhelyezett vasút mellett létesített, a vasúti terhelésre nem méretezett dúcolású munkaárok vagy munkagödör - pl. átsajtoláshoz indító és fogadó akna - vasút felőli széle a képzett rézsűbe nem metszhet bele, és ezen túlmenően az akna homloksíkja vagy a vágány felőli sarka a vágány tengelyét 5,0 m-nél jobban nem közelítheti meg.

Vasúti műtárgytól 10,0 m-en belül készülő munkaárok fenékszintje a műtárgy alapozásának alsó síkja alá nem kerülhet. Támfal melletti párhuzamos munkaárok esetén, ha az alapozás alsó síkját 0,5 m-nél jobban megközelíti, statikai vizsgálat és a vasút engedélyesének hozzájárulása szükséges.

A vasúti pályára merőleges vagy ferde munkaárok vasút felőli vége a vasúti földművet az előzőkben meghatározott távolságokig közelítheti meg. Ha a munkaárok a vasúti pályát ennél jobban megközelíti, a vasúti földmű és a munkaárok állékonyságát erőtani számítással kell igazolni.

Vasutat keresztező létesítményt elbontani a létesítményre vonatkozó megszüntetési engedély alapján a vasút engedélyesének előzetes hozzájárulásával lehetséges.

Vasút alatti keresztezési műtárgynál, ha a teljes elbontást az érdekeltek nem tartják szükségesnek, a műtárgyat legalább az előzőkben meghatározott mértékig kell lebontani.

A nem vasútüzemi célt szolgáló, nem nyomvonalas építményeket, épületeket az országos közforgalmú vasútnál az 1.1.13. pontban meghatározott védősávon kívül a vasút vágánytengelyétől, két- vagy többvágányú pálya esetén a szélső vágány tengelyétől az 1.3.10. pontban meghatározott távolságra lehet elhelyezni, a vasúti átjárókra figyelemmel. A vasúti átjáró környezetében a külön jogszabályban meghatározott rálátást az építmények nem akadályozhatják. Ezen túlmenően nem akadályozhatják a vasúti jelzők láthatóságát sem, és villamosított vasútvonal esetén figyelembe kell venni a vasúti biztonsági övezetre vonatkozó előírásokat is.

A vasútüzemi célt szolgáló építmények egyedi elbírálás szerint, a vasúti hatóság hozzájárulásával, az egyes építményekre meghatározott telepítési távolságok betartásával az 1.1.13. pontban említett vasúti védőtávolságon (védősávon) belül a rálátási háromszög figyelembevételével elhelyezhetők.

Sparhelt 2011.11.14. 08:55:54

Régi vasúti őrházról nem lehet szó?

Sparhelt 2011.11.14. 08:57:13

Esetleg nem a házat építették a vasút mellé, hanem a vasutat a ház mellé? Arra van szabály, hogy vasutat milyen távolságba lehet házak mellé építeni? (ld érdi óvoda.)

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.11.14. 11:06:21

Júniusban vágánykarbantartás volt, hevederrel rögzítették októberig, mert hegeszteni csak az éves középhőmérsékleten lehet. Nem kell dilatációs hézag, elbír ennyit a sín, nyáron nyomó, télen húzófeszültség van benne. Viszont ha nyáron hegesztenék össze, akkor télen túl nagy lenne a húzófesz és törne, ha télen hegesztenék össze, akkor meg a nyomás lenne nagy nyáron és kipúposodna.

záporjózsi 2011.11.14. 12:42:45

@Sparhelt: Igen, van. Ugyanakkor általában a vasút a házakhoz képest elsőbbséget élvez, mert nehezebb másfelé vinni. Az érdi óvoda kifejezetten a helyiek pénzéhségére példa, nem a vasút elhelyezésére.
Kb. ugyanez szokott lenni utakkal is, amikor örülnek, hogy új út nyílik, de csak ő mehessen rajta. Persze az úthoz egy kanyi vasat nem kíván adni, hogy sorompós magánút lehessen.

Traktoros 2011.11.14. 14:48:05

@Luxismoszkvicsslusszkulcs: Lehet nyáron is hegeszteni, ha a sínhőmérséklet a semleges hőmérsékleti zónában van (+18...+25°C). Ezt pedig nyáron is el lehet érni, éjszaka (meglepően gyorsan ki tud hűlni, ha nem süti a nap)! :)

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.11.14. 17:57:07

Síneket még ha nem is hegesztik, akkor is úgy összecsavarozzák, hogy azt nincs ami szétszedje. Áradások után szoktak is ilyen képek keringeni, hogy a víz kivitte a töltést a sín alól, az meg ott lengedez a levegőben talpfástul, mert a kétoldalt folytatódó sínszakasz megtartja.

Gea 2011.11.29. 11:11:13

lakós... Végzettség ide sem kell...

ZBR 2011.12.01. 18:21:24

Beoltották rendesen, de meg is érdemli.

@Gea: és az, hogy az őrbottyánit nagy ő-vel írták, már fel se tűnt? Neked sincs végzettséged? :D