MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Amikor betelik a pohár

2011. október 27. - Vittore.

DePassant régi kommentelőnk, így nyilván egyetértünk vele: a 7,5 óra alatt megtett 290 km-es utazása teljes tragédia. Mondjuk ezt azért, mert átérezzük, milyen 300 km-t vonatozni, s milyen lekésni egy IC-t egy sima személyvonat miatt.

Talán még annyit fűznénk hozzá a levélhez, hogy sajnos a régi vonatoknál könnyen felforrhat a hűtővíz, így ezért van az, hogy sokszor nincs klíma nyáron, vagy egyenesen fűtenek, hogy a hűtőfolyadék hőmérséklete csökkenjen.

Íme a levél:

Üdv Vittore!

Sokat utazom vasúton. Nem vagyok a "10 perc késésért hónapokig panaszkodó utas". De ami az elmúlt napokban/hónapban történt, úgy gondolom érdemes lehet egy bejegyzésre. Igyekszem rövid és tárgyilagos lenni (pontokba szedve, időrendben), de úgy is hosszú lesz :) Ha már egyszer leírom, ugyanezt elküldöm az ügyfélszolgálatnak is, így több adatot megadtam a beazonosíthatóság érdekében, ezeket, ha gondolod törölheted.
 
1.
2011. 08. 16. Békéscsaba-Szolnok IC 78: Ez a legkevésbé érdekes sztori, IC kocsik helyett sima személykocsik közlekedtek, igaz első osztályúak, de ez nem sokat javított a helyzeten, mert ezekben sem volt klíma. Amikor a jegyvizsgálótól megkérdeztem, azt válaszolta, hogy "örüljünk, hogy legalább ilyen van, a Sziget miatt nincs rendes IC kocsi".
 
Kérdeztem, hogy akkor most mire is fizettem 220 Ft pótjegyet, amire azt mondta, hogy a "központban tudnak róla, majd visszaadják a pótjegy árát". Amikor kértem, hogy adja meg az azonosító számát és telepállomását, hogy a későbbiekben ezen kijelentésére hivatkozni tudjak, ezt nemes egyszerűséggel megtagadta, hiába hivatkoztam az üzletszabályzat idevágó pontjára. A vonaton 2 jegyvizsgáló teljesített szolgálatot, egy férfi és egy nő, eredetileg a Hölggyel beszéltem, de később az Úr is megjelent, és ő is közölte, hogy márpedig nem adják meg a kért adatokat, mert azok nélkül is be tudják azonosítani őket...
 
Kérdésem: Miért nem lehet követni a SZÜSZ előírását az adatok megadására vonatkozóan?
 
Pótjegyre visszatérítési igény ma elküldve, várjuk a választ.
 
2. 
Debrecen Menetjegyiroda, Szeged-Szabadka (Subotica) menetjegy vásárlása, a pénztáros hölgy kiszámolja, hogy egy útra 2,50 euro a jegy, én szólok, hogy az interneten, illetve Szegeden csak 2,40 euro, "esetleg el tetszett számolni". Jön a fellengzős válasz, hogy "ez annyi, ő jobban tudja, meg egyébként is kétszer átszámolta". Rendben, nem fogok vitatkozni, visszatérítési igény a 27Ft-ra elküldve, várjuk a választ. (Lehet szarrágásnak tűnik, nem a 27 Ft miatt küldtem el, hanem mert szerintem elfogadhatatlan, hogy különböző nemzetközi pénztárakban különböző áron árulják ugyanazt a menetjegyet.) Nemzetközi menetjegy sorszáma: 8*1, pecsétszám: 4*-*, vásárlás dátuma 2011. 09.08.
 
3. 
2011. 09. 11. Szabadka-Debrecen (Kiskunhalas-Kiskunfélegyháza-Cegléd útirányon)
Ezt szétbontom:
 
3/I.: Szabadka-Kiskunhalas 342 Ivo Andric nemz. gyors : Kb. 30 perces késéssel érkeztünk meg Kiskunhalasra, így közel két órát kellett várnom a következő vonatra Kiskunfélegyháza felé. Tudom, ez nemzetközi vonat, kártérítés nem jár, meg egyébként is a határra minden késést rá lehet fogni, de ami igazán zavar, hogy az előző napon is több mint fél órát késett ugyanez a járat. Kérdésem: Nem lehetne a menetrendet felülvizsgálni és módosítani, ha rendszeresek az ilyen mértékű késések?
 
3/II.: Kiskunhalas jegypénztár: Mivel a program csúszott 2 órát, így már IC-vel szerettem volna megtenni a Cegléd-Debrecen távot, ezért pótjegyet szerettem volna venni. Ami megbonyolította a dolgot, hogy egy korábban üdülési csekkel váltott, dátum nélküli, fel nem használt menetjeggyel szerettem volna részben fedezni a pótjegy árát, a pénztáros megtagadta a jegy visszaváltását, mert "többen állnak maga mögött sorban jegyért, és le fogják késni a vonatukat". Sajnos nem tudok együtt érezni azokkal, akik ahelyett, hogy elővételben vagy az interneten megvennék a jegyüket, a vonat indulása előtt 3 perccel remegő kézzel állnak sorban jegyért. Továbbiakban feltételezem, hogy a szabályzat szerint a pénztárosnak sincs mérlegelési jogköre, tehát köteles lett volna engem kiszolgálni és a "népharagra" bízni a méltó??? büntetésem. Ugyanígy megtagadná az áfás számla kiállítását is, ha sokan állnak mögöttem? Mert az tovább tart...
 
Egyébként nem először váltok vissza menetjegyet, ha csak minimális munkakedve van a pénztárosnak, 1 perc alatt ki tudja tölteni azt a nyomtatványt.
 
3/III.: Kiskunhalas-Kiskunfélegyháza IR 786: Az orosz motorvonaton (Uzsgyi) a klíma nem ment, megkértem a jegyvizsgálót, hogy legyen szíves bekapcsolni, amire a következő választ kaptam: "örülünk, hogy menni tudunk ilyen melegben, ha bekapcsolom, felforr a hűtővíz". Nem vagyok egy műszaki zseni, de ez így eléggé nehezen hihető... Mondhatni az az érzésem, hogy már megint hülyének nézik az utast (de várom a szakértők észrevételeit, ha tévedek), ugye utaztam már ugyanilyen motorvonaton, ennél melegebb időben, működött a klíma, és mégsem forrt fel a hűtővíz...
Valamint a jegyvizsgáló erős testszagot árasztva (vajon a nem működő klímának köszönhetően?!), teljesen kigombolt és a mellkasán gondosan széthúzott galléros pólóban teljesített szolgálatot, így "képviselve" a MÁV-Start Zrt-t. Ez még 2011-ben is elfogadott/megengedhető?
 
3/IV.: Kiskunfélegyháza jegypénztár: A 3/II. pontban leírt problémával szembesítettem a pénztárost, aki megnézte a jegyet és azt mondta, hogy nem tudja visszaváltani. A "Miért?" kérdésemre a válasz: "mert ez egy Mohács-Pécs jegy, meg üdülési csekkel lett fizetve, meg állnak maga mögött a sorban (egy ember állt mögöttem és volt másik pénztár nyitva), meg egyébként sem tudom 6 perc alatt megcsinálni (ennyi időm volt a Kkfélegyháza-Cegléd vonat indulásáig)". Itt feladtam, és készpénzzel kifizettem a pótjegyet. Úgy gondolom ezek fényében, hogy szükséges lenne a pénztáros hölgynek a figyelmét felhívni a korrekt visszaváltási szabályokra/procedúrára, mert ez teljességgel elfogadhatatlan. A pénztáros által kiadott pótjegy adatai (ha ez segíti a beazonosítást): Kiskunfélegyháza 62512002, 2011. 09. 11. 18:26, CIV 00204513
 
3/V.: Kiskunfélegyháza-(Cegléd)-Debrecen: Köszönhetően annak, hogy a 753-1 Tiszavirág gyors 12 perces késéssel érkezett Ceglédre, a hosszas küzdelmek árán a IC 616-ra megváltott pótjegyemmel... nos igen, pont azt törölhettem ki, sőt még örülhettem, hogy a 6106-os sebesvonatot elértem, így végre eljutottam Debrecenbe. Mivel csatlakozásmulasztás miatt nem tudtam a pótjegyet felhasználni, így visszatérítési igény a mai napon elküldve, várjuk a választ. 
 
3/VI.: Konklúzió: Talán ez csak egy nap volt, amikor semmi nem jött össze. Talán a telihold miatt. Nem tudom. Amit tudok, hogy 290km-t több, mint 7,5 óra alatt sikerült megtenni. És nem csak, hogy nem komfortosan utaztam, de még kellemetlenségek egész sorozatával volt tarkítva ez a "kaland".
 
Üdvözlettel: DePassant

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr133333462

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Árpa Jankó · http://serteperte.blog.hu 2011.10.27. 11:48:38

Ha már teli a pohár: gyalázatos a vonatokon az ittasellátás. pedig egy ilyen hosszú utazás alkalmából igencsak megszomjazik az ember!

lyken 2011.10.27. 12:22:26

"Miért nem lehet követni a SZÜSZ előírását az adatok megadására vonatkozóan?"
ÜSZ-t betartani még csak akkor láttam jv-t, mikor az a MÁV részére kedvező volt.

"Rendben, nem fogok vitatkozni, visszatérítési igény a 27Ft-ra elküldve"
Poénos lesz, mikor leszámolják belőle a 25% kezelési költséget.

"Nem lehetne a menetrendet felülvizsgálni és módosítani, ha rendszeresek az ilyen mértékű késések?"
Tegnap, Svájcban meséltem egy ismerősnek a magyar MÁV menetrendhez való viszonyát. Elkerekedett szemmel nézett és nem hitte el. Evidens kérdése így hangzott: "de ha rossz, miért nem módosítanak rajta?". Hát igen, a kinti mentalitásból indult ki. Ha valami rossz, akkor azt tegyük jobbá. (Nem emlékszem, hogy melyik postnál melyik főokos bizonygatta, hogy máshol is vannak kélsések. Svájcban, ezen a héten 3 vonalon sikerült percre tartani a menetrendet. Biztos véletlen.)

"Továbbiakban feltételezem, hogy a szabályzat szerint a pénztárosnak sincs mérlegelési jogköre"
Itt megintcsak ugyanaz az eset áll fenn. Amikor a MÁV-nak kényelmes, akkor hirtelen lesz a dolgozónak mérlegelési jogköre. Szó se róla, a jegyvisszaváltást lehetne gyorsítani. Persze ehhez AKARAT kéne. ODAFENTRŐL.

"Mondhatni az az érzésem, hogy már megint hülyének nézik az utast..."
Szerintem igazat mondott.

"Ez még 2011-ben is elfogadott/megengedhető?"
A jv veled együtt szopott a vonaton. Egyenruhában. Ha téged beöltöztetlek egy kényelmetlen, alkalmatlan munkaruhába és fizikai mozgásra kényszerítelek, rólad is szakadni fog a víz és büdös leszel. Megintcsak lehet felfele mutogatni. Persze olyasmiért nincs sztrájk, hogy nem adnak pénzt karbantartásra ami az utasokon túl a melósokat is ellehetetleníti. Csak olyankor van sztrájk ha Gaskó fizetésemelést akar.

"Úgy gondolom ezek fényében, hogy szükséges lenne a pénztáros hölgynek a figyelmét felhívni a korrekt visszaváltási szabályokra/procedúrára..."
Tudja, de nem érdekli. Olyan szivatós melót gégez, ahova csak az megy el akinek muszáj. Sejti, hogy nem fogják kirugni amíg nem sikkaszt, úgyhogy sokmindent megtehet.

Zárásképp csak ennyit: maps.google.com/maps?saddr=Subotica,+Vojvodina&daddr=Debrecen,+Magyarorsz%C3%A1g&hl=hu&ie=UTF8&sll=37.0625,-95.677068&sspn=49.57764,66.005859&geocode=FTZvvwIdlBIsASn5OK9owWZDRzGOgz0qkr0Z3w%3BFfY_1QIdvTBKASmDK17-KgxHRzFwER4MKcQABA&vpsrc=0&mra=ls&t=m&z=8

Yepp, 424 km, 4 óra 7 perc.

PonDrow 2011.10.27. 14:53:13

@lyken: "Sejti, hogy nem fogják kirugni amíg nem sikkaszt, úgyhogy sokmindent megtehet."

Sajnos Magyarországon gyakorlatilag az egész közszféra így működik.

Adani 2011.10.27. 16:19:07

Ezt a filmet kötelezővé tenném minden vasutasnak, pláne a kallereknek. Szigorúan be kéne tartani a benne foglaltakat.

Kapitányság 2011.10.27. 20:35:41

A menetjegyet csak a kiindulási állomáson váltják vissza, szóval a Mohács-Pécs viszonylatú jegy visszaváltását jogosan tagadták meg Halason ill. Félegyházán.

E123456 2011.10.27. 20:43:48

. A jegyvizsgáló egyenruhában teljesít szolgálatot és
jegyvizsgálótáskát vagy jegykiadógépet hord magával. A jegyvizsgáló mellett a jegyvizsgáló munkáját segítı más munkavállaló is végezhet ellenırzést, akit olyan jogosultságok illetnek meg,
mint a jegyvizsgálót. Az ellenırzést végzı munkavállaló e minı-
ségére utaló jelzést visel, valamint szolgálati megbízólevéllel
rendelkezik. A jegyvizsgáló vagy az ellenırzést végzı más munkavállaló nem köteles az utas részére igazolni magát, de az utas
kérésére köteles az utólagos azonosításához szükséges informáci-
ókat (telepállomását és azonosító számát) megadni, valamint az ellenırzést végzı más munkavállaló a megbízólevelét felmutatni.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.10.27. 22:18:31

Érdekes, hogy a légkondi hatással van a hűtővízre, bár lehet, hogy egyszerűen a többletteljesítmény melegíti túl. Ezesetben alul van méretezve a motor (hacsaknem 50 fok volt).

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.27. 23:53:21

3/II
Légy megértő, és ilyenkor engedd, hogy kiszolgálja a mögötted levőket, mert ők nem tehetnek a gondodról, és tényleg ne miattad késsék le a vonatukat.
A pénztáros legyen kultúrált, és udvariasan kérjen meg ilyenkor, hogy légy tekintettel a többi utasra.

3/III
Csak a műszaki oldalához. A működő klíma melletti változatlan sebességgel történő haladáshoz nagyobb motorteljesítmény kell, ami miatt jobban melegszik a motor. A gyenge hűtés miatt ilyenkor felforrhat.
B verzió: Üzemanygmegtakartás.

www.alon.hu/heti-holdnaptar-2011-szeptember-12-18
Igen. Valószínűleg a közelgő telihold miatt.

Sokatutazó 2011.10.28. 01:03:25

Nekem is volt ilyen élményem. igaz az csak 220km volt és 8 óra. Lekésett csatlakozás miatt kellett várnom két órát...

Kopi3.14 2011.10.28. 01:25:37

@Árpa Jankó: Héten két nap utaztam vasúttal, ebből mindkét nap voltak késések.

Pretoryan 2011.10.28. 07:31:24

Az átlagsebesség 40km/h! Ez nagyjából az 1850-es szint...

lyken 2011.10.28. 10:15:44

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Á, az csak a komment demagóg része, mundérer-pukkasztónak került csak oda. Egyébként meglepő, de azt számolgatom, hogy gyalog csak 6-7-szer annyi idő mint a vonat.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.28. 11:18:32

@Kopi3.14: A héten 3 ember jött haza, kettő Stuttgartból, egy Frankfurtból. Hegyeshalomig egyik vonat sem késett.

DePassant 2011.10.28. 17:08:37

@Kapitányság: Oyan jegyekre, amelynek meg nem kezdodott el az ervenyessege, nincs ilyen szabaly.

DePassant 2011.10.28. 17:11:52

@lyken: ilyen jellegu visszateritesnel sztem nincs k. koltseg. Egyebkent meg mav-utalvanyban kertem, szoval elvileg 100-ra fel kellene kerekiteniuk az osszeget :)

Kopi3.14 2011.10.28. 17:52:21

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: mikor fogod elhinni, hogy a nagy német bezzegvasút közel sem olyan jó, mint otthon látni? Mennyi késési adatot adjak?
Egy Frankfurt-Hegyeshalom szakaszon minimum két fejpályaudvar akad, ott le lehet vágni a késésekből, lévén legalább fél órát szoktak állni fordulóknál a vonatok. Kölnben is, ha Dortmund-Frankfurt-München vonatról van szó. Ellenben a kettő között nem.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.28. 17:54:34

@Kopi3.14: Bécsben míg üzemelt a fejpályaudvar, ott 10 perc alatt fordultunk. Frankfurtban 14 perc alatt fordultunk.

Kopi3.14 2011.10.28. 18:26:40

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: kölnben a forduló fél óra, Frankfurtben nekem legalább húsz perc volt több vonattal. Plusz Salzburg, szintén minimum fél óra, egy alkalommal e miatt tudtam magamnak jegyet venni Münchenig, mert Sankt Pöltenben este tízkor automatából csak belföldre lehet, s a két d-Bahnos automata közül az egyik nem fogadott el bankkártyát akkor. Stuttgart szintén nem negyed óra forduló volt akkor.

kadajo92 2011.10.31. 17:53:07

Uzsgyi vs. légkondi problémára reagálnék. Ezeken a járműveken a légkondi és a fűtés egymástól teljesen függetlenül üzemel. Nyáron a légkondi folyamatosan megy, de a hűtővíz miatt fűteni is kell a szerelvényt. Ennek az az oka, hogy a vonatfűtés a hűtővízkörről üzemel. Ha bekapcsoljuk a fűtést, akkor a víz (mivel érinti a fűtést) hosszabb körben áramlik, ezáltal némileg lassabban melegszik fel. Ezért mondják azt gyakran a mozdonyvezetők, hogy vagy hűsőlünk, vagy megyünk. A probléma igazából nem az alulméretezés, hanem az hogy a MÁV ezeket a szerelvényeket 200%-on használja, és a szerelvényfordulóba nem fér bele a normális karbantartás. Normálisan, kitakarított hűtővel lehet haladni rendesen. (A WC problémák is gyakran a szerelvényfordulóból, vagy éppen annak felborulásából adódnak.)

DePassant 2011.11.09. 13:48:45

Megérkezett a MÁV válasza, mindhárom esetben megadták a kártérítést, és a felvetett problémákra is reagáltak (sajnos eléggé formaszöveggel, de azért látszott, hogy nem teljesen Ctrl+C Ctrl+v a levél). Szóval vártam rá sokat, de legalább a visszatérítés része happy end...