MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Hatalmas károkat okoz a MÁV

2011. október 21. - Vittore.

Péter a Facebook-on küldte be felháborodott hangú hozzászólását, melyben nagyon sok igazság olvasható. Érdekes az okfejtése az "elkéső generáció" felnövéséről, de abban mindenképpen igaza van, hogy a sok-sok késés nemzetgazdasági szinten hatalmas károkat okoz, amit sajnos a cégeknek és lakosoknak kell lenyelniük.

Nem is értjük, hogy ha egy-egy buszhálózat, villamosvonal felállításánál forintra pontosan kiszámolják a kieső/behozott munkaórák értékét a menetrendváltozás miatt, akkor nagyobb tételben, a napi ezernyi utas késései által összeadódott kieső munkaórák miért nem érdekelnek senkit?

Íme a beküldés:

Körülbelül 6-7 éve ingázom vonattal Budapesttől 60 km-ről. Ez az út a MÁV menetrendje szerint a jelenlegi „zónázó” vonatokkal 59 percet kellene, hogy igénybe vegyen. Ezt a menetidőt körülbelül az utak 1/3-ában tudják teljesíteni. A maradék 2/3 késés.

Beletartoznak ebbe természetesen a kis 4-5 perces késések is, és a nagyobb fél-egy órás késések. Egy teljes árú menetjegy 49000 Ft-ba kerül most, 2011-09-08-án.

Kezdjük a legelején. Minden nap (ez szó szerint értendő) amikor kimegyek a vasútállomásra reggel hat óra előtt, a hangosbemondó közli, hogy a Pest felől érkező személyvonat 5-10 percet késik. Nem értem.

Másodszor. A vonatok hetente többször 10+ percet késnek. Most a vonaton ülök, 06.43 van és még csak félúton vagyunk, mialatt a vonat 05.55-kor indult. Ki lehet számolni, hogy vajon hogy fogja betartani az 55 perces menetidőt… Hétfőn 25 percet késett, kedden is késett, tegnap beért időben. Ma csütörtök van. Nincs fagy, nincs hőségriadó, nincs semmi oka a vonatnak, hogy később érjen be.

           Épp a késésből eredő kompenzáció jogosságáról vitázunk egy másik posztban: Kártérítést a késésekért?

Harmadszor. Többször előfordul, hogy a zónázó vonat kimarad (műszaki okok, vagy akármi folytán) és ilyenkor a már amúgy is később induló szerelvény zónázóból átmegy „normál” vonatba, és mindenhol megáll. Ez 40-50-60 vagy több perces késéseket eredményez.

Negyedszer. A vasúton semmiféle tájékoztatást nem adnak, hogy miért és mennyit fog késni a szerelvény. Sem a vonaton reggel, amikor az emberek ezrei mennek dolgozni, sem este vagy délután amikor a vonatra várakoznak a Nyugati Pályaudvaron. Egyszerűen állnak ott a népek, hogy felszálljanak a vonatra és végre hazaérjenek, de a vonat csak nem érkezik be. Százak állnak tanácstalanul várva, hogy valahogy elindulhassanak haza.

Megkérdezhetném, hogy mi az oka ennek, de nem teszem, mert úgysem kapok választ.
Véleményem szerint a MÁV NEMZETELLENES BŰNCSELEKMÉNYT KÖVET EL az alábbiak miatt:

A vasúton reggel utazók 99%-a (lehet, hogy nem pont ennyi) dolgozni, vagy iskolába indul. Ezek az emberek meg vannak akadályozva a pontos munkakezdésben hetente többször. Ez hatalmas problémát jelent egyrészről a gazdaság szempontjából. A rengeteg 5-10 vagy több perc összeadva órákat, napokat, heteket, hónapokat ad ki. Az elkéső emberek idegesen, félve érkeznek be, és nem igazán tudják elmagyarázni, hogy mi az oka a rendszeres késéseknek, vagy ha el is tudják, a vezetést ez nem igazán kell, hogy érdekelje. A diákok, akik ezekkel a vonatokkal utaznak, hozzászoknak a rendszeres késésekhez, és hozzá kell szokniuk az iskoláknak is. Természetesen nem várható el egyetlen diáktól sem, hogy ha arra szoktatták szocializációja kezdetén, hogy elkéssen, azt később megváltoztassa. Felnő egy „elkéső generáció”.

Természetesen a következő kérdés az lenne, hogy miért nem lép senki. Nos, a „lépés” azt jelentené, hogy a dolgot jogi útra terelné valaki, közvéleményt kutatna, felfogadna egy ügyvédet, összegyűjtene több ezer aláírást az utazóktól stb. Azt hiszem ezt teljesen irreális elvárni azoktól az emberektől, akik reggel 5-6-7-8 órakor vonattal mennek munkába. Nem hiszem, hogy bárkinek erre lenne ideje, amikor még arra sincs, hogy hetente háromszor panaszlevelet küldjön a MÁV-nak. a késések miatt.

NEM HISZEM EL, HOGY ENNEK ÍGY KELL LENNIE! NEM HISZEM EL, HOGY EZT SENKI NEM VESZI ÉSZRE, ÉS NEM HISZEM EL, HOGY MIALATT ENNYI EMBER KIFIZETI A VONATJEGYÉT, HOGY MUNKÁBA JUSSON, EGY CÉG MELYNEK AZ LENNE A FELADATA, HOGY ELJUTTASSA ŐKET ODA A MEGADOTT IDŐPONTBAN, CINIKUS MÓDON MEGTEHETI, HOGY EZT A FELADATÁT RENDSZERESEN ELHANYAGOLJA, HATALMAS ANYAGI ÉS ERKÖLCSI KÁROKAT OKOZVA EZZEL MIND A MAGÁNEMBEREKNEK, MIND AZ ÁLLAMNAK.

U.I. A menetrend szerint 06. 54-kor kellett volna beérkeznünk. Most 07.13 van és még utazunk. 07.16 MEGÉRKEZTÜNK.

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!




Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr583319197

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mildi 2011.10.21. 10:39:35

"NEMZETELLENES" és egyéb CAPSLOCK-ok: hát, lehet, hogy igazad van, de ez beleordított a szemembe, és már el sem olvastam...:( sry

PonDrow 2011.10.21. 11:15:06

14 éve járok naponta a 100a vonalon dolgozni. Igen, a posztban leírtak gyakran előfordulnak. Pontosan vonat 20-ból egyszer közlekedik, 15-ször 5-10 percet késik, 4-szer pedig15-120 percet.

Műszaki hiba miatt eleve késve induló zónázó vonatot, menet közben átminősítenek személyvonattá (+10 megálló), és még félre is rakják, amikor a mögötte (szintén késve indított) IC utoléri...

Senkit nem érdekel, a MÁV érinthetetlen, mint a nyugdíjasok.

MRN 2011.10.21. 13:29:59

Mindezek mellett az is felmerül, hogy ha a munkavállaló sorozatosan késik a munkahelyéről, és ezért kirúgják, mint megbízhatatlan munkaerőt, akkor a MÁV ad majd neki munkát, kártérítést? Hát persze, hogy nem. Sőt,ha így megy tovább, lehet, eljutunk odáig, hogy ha valaki munkára jelentkezik, és közli a munkáltatójával, hogy vonattal jár, már fel se veszik, mert nem tud megbízhatóan bejárni. Nem mindenhol van alternatív közlekedés.
Magam is hasonló cipőben járok, a vonatok, amelyekkel közlekedem, rendszeresen késnek. Legutóbbi "élményem", hogy a kivételesen pontosan érkező, és menet közben sem késő reggeli vonatom a Déli pályaudvar bejáratánál közel fél órát várakozott, ki tudja mire, miközben legalább 5 másik szerelvényt beengedtek mellette. Így végül a "finisben" sikerült késni megint. Magyarázat, utastájékoztatás természeten nem volt.

lyken 2011.10.21. 16:09:56

@mildi: Normálisan parasztság, de a szövegből kiderül, hogy épp a vonaton ült. 20 perc késéssel érkezve. Simán megértem, hogy épp tombolhatnékja volt emiatt a kcsg mamut miatt. Aminek a rajongói ráadásul rendszeresen megmagyarázzák, hogy ez van, el kell fogadni. Vagy elmagyarázzák, hogy ez van, nem lehet rajta változtatni.

mildi 2011.10.21. 16:44:06

@lyken: mondom, nem jutottam el a szövegig.
egyébként valszeg semmi újat nem ír. a MÁV az MÁV, biztos volt oka mérgesnek lenni, de azonnal nemzetezni...kissé ...hmmm...óvatosan az ilyen és hasonló jelzőkkel. meg a capslock-kal.

Index Elek 2011.10.22. 14:15:36

Mekkora vonyítás lesz a sajtóban, ha egyszer ténylegesen rendet raknak abban a kuplerájban amit ma MÁV-nak hívnak. Alapjaiban kell újraépíteni az egészet és a sok alkoholista k*csögöt páros lábbal kirúgni onnan.

Azt kiszámolta valaki hogy mennyi árút rongálnak/dézsmálnak/lopnak el a buzgós vasutasok? Mert az stabilan megy nekik. Okosba lesz otthon minden...

Szégyen hogy ez mehet ennyi éven át.

utalokmindent · http://utalokmindent.blog.hu 2011.10.22. 14:21:09

A MÁV-al nekem is tele van a tököm, és tényleg el kéne gondolkodni, hogy ez miért van. Nyilvánvalóan nem lehet azt mondani a bnőm szavaival élve "pilótáknak", hogy menjenek gyorsabban, vagy ha nem érnek be menetrend szerint, akkor megbüntetik őket, mert ez fejetlenséghez, és balesetek sorozataihoz vezetne. Akkor mi lehet a baj? Egyételműen a rossz szervezés, de méginkább a béka segge alatt lévő műszaki állapot. Véleményem szerint először a következőt kellene tenni a MÁV-al:
Kábellopást a vasútról azonnal terrorista cselekménynek minősíteni, és (mivel sajnos halálbüntetés nincs), ezért a legnagyobb büntetés kiszabása (azaz kb inkább etessük mi életünk végéig...)

A vasút haldoklik. Csak ott a kormányban, meg a MÁV fejesek ostobán azt hiszik, hogy azért kell vonalakat bezárni, mert már senkinek nincs "kedve" vonattal utazni. Nem kedvem, hanem gusztusom, és türelmem nincs lassan vonattal utazni kéremszépen.

Démonmac1 2011.10.22. 14:25:13

Az egészet újra kéne szervezni, a mostani vezetők nélkül.
u.i. nem lehet mindent a kábellopásra fogni.
A hal a fejétől bűzlik.

blr 2011.10.22. 14:28:24

A menetrendi adatok alapján a posztoló Budapest-Szob viszonylatban "élvezi" naponta az utat. Én is elég gyakran járok ezen az vonalon, és egy igen érdekes megfigyelést tettem: hétvégén szinte mindig pontosan járnak a vonatok, hétköznap viszont az elmúlt 5 évben egyszer sem időben érkeztem (a legszebb volt a 20 perc késéssel indulás a Nyugatiból).

petya.bacsi 2011.10.22. 14:32:03

Amíg naponta utaztam, bizony nagyon ritkán sikerült időben hazaérnem. Gyakorlott utasként - szégyen, nem szégyen - inkább a korábbi vonattal mentem, így csak nagy ritkán sikerült elkésnem.

Viszont munkából hazafelé lehetett tavasz, nyár, ősz vagy tél, nagyon sokszor 5 percet, vagy annál többet késett - inkább többet. :( És akkor még nem ejtettem szót olyan vérnyomásemelő dolgokról, mint pl. a mocskos, erősen szagló ülések, amik szerintem beszerelésük óta nem voltak alaposan kitakarítva.

Egészségügyi kockázatot is rejt a tömegközlekedés :(

determ 2011.10.22. 14:53:38

Én MÁVval jártam Pestről az agglomerációba dolgozni hetente 2x-3x.

A MÁV bérletem 25000Ft (a cég fizette). Bementem a HR-re és felvázoltam nekik, hogy hello, KEVESEBB pénzből kocsival is ki tudok járni, mindenki jól jár, mert én nem szívok a vonattal, ti pedig 20%-al kevesebbet fizettek.
Azért ez nonszensz, nem? :)

Akinek minden nap vonatkoznia kell és kötött munkaidőben, azt tényleg sajnálom. A MÁV erre egyszerűen alkalmatlan. Ezt nem kell csűrni-csavarni, egyszerűen nem kiszámítható és nem alkalmas pontos munkába járásra.

Ha mást nem, legalább a menetrendet igazíthatnák a vonathoz: ha mindig 5 percet késik, írják át a menetrendet +5 perccel... De még erre sem képesek...

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.10.22. 15:07:34

"a napi ezernyi utas késései által összeadódott kieső munkaórák miért nem érdekelnek senkit?"

Valószínű kínos lenne :D

dika10 2011.10.22. 15:11:32

Nem rég Győrből jöttünk volna Pest felé. Talán időben elindultunk volna, ha... A menetrend szerint 6 perccel korábban induló railjet vonaton valami utas probléma adódott, na így minket a gyorsvonattal is ott tartottak az állomáson. Jó 20 perc után valamelyik okos rájött, hogy mehetünk, egész a következő állomásig, mert ott félreállítottak minket, ugyanis előre kellett engedni a railjet-et. Ezt magyarázza el nekem valami okos vasutas, hogy minek kellett a gyorsvonatot is késleltetni. Meg persze az okos menetírányítók, akik valójában fogalmam sincs, hogy minek vannak.

M_R 2011.10.22. 15:13:46

A tisztelt népviselő uraknak nem Audi S8-asokat kellene lízingelni, hanem - mint a szegény gazdaságilag hanyatló skandináv országokban - vasúti bérletet adni.

Ennek rögtön két eredménye lenne:

- Töredékére esne a képviselői útiköltség - egy Audi árából nagyjából kijönne az összes képviselő éves bérlete

- Mivel innentől kezdve nem csak a zemberek szopnák a MÁV faxságait, hanem a nagytiszteletű népviselő elvtársurak is, valószínűleg hetek alatt rend lenne.

Sicc 2011.10.22. 15:30:15

Örülök, hogy végre valaki ilyen szemmel is vizsgálja, és látja, hogy ez nem csak az egyes személyek, de össztársadalmi szinten is mekkora kárt okoz!!

Ugyanerről írtam Demszky Gábornak is korábban. Természetesen nem jött rá válasz. Mert ami MÁV esetében viszonylag elszórtan történik Budapesthez képest, addig Budapesten a közlekedési anomáliák, és annak pénzügyi következményei koncentráltan, hatványozottan jelentkeznek.

SZARNI BELE! Ez a politika és a politikusi szemlélet ma Magyarországon. Csináljuk ameddig lehet, aztán húzzunk el külföldre! - ez a magyar felelős politikai szemlélet - nem csak az ország-, vagy a vagy a főváros vezetésében, de a legtöbb önkormányzatnál is. Tisztelet a kivetéeknek! Mély tisztelet!

Vajon tudja-e Tarlós, hogy a behajtási díj bevezetése -túl az önkényes vámon- mekkora veszteséget fog jelenteni a központi büdzsének, és persze a vállalkozók, alkalmazottak sokaságának?

Vajon Demszky tudja azt, hogy a parkolási díj bevezetése mekkora veszteséget okozott Budapestnek, vállalkozóknak, családoknak, a turizmusnak, időseknek, fiataloknak, a termelés résztvevőinek, adóalanyoknak? Fogalma nincs róla. Közben pedig arról vitatkoznak pl. a Centrumban, hogy gáz-e Ferrarival járkálni az ügyvezetőknek.

Iylen szemlélettel ezt az országot a nyomorba fogják lökni. Szándékosan mondom azt hogy lökni, és nem pedig azt, hogy vezetni. A vezető elöl jár, aki pedig lök, az a hátad mögött van, és mosolyogva biztat arra, hogy merj kilépni a szakadék fölé.

Ezek az embrek ideológiailag mérgezettek, nem csupán ostobák. Nem vezetésre termettek. Nem értünk vannak, hanem ELLENÜNK. És pont ez a legrosszabb az egészben. Nem velünk vannak, hanem KIFEJEZETTEN ellenünk.

Uff.

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.10.22. 15:38:25

@PonDrow: hogy jonnek ide a nyugdijasok?
meg kene vonni nagyanyad nyugdijat?
es akkor majd eltartod?

most már elég 2011.10.22. 15:38:30

Ismét egy remek blogbejegyzés!
A gyűlölet-beszédet talán itt is tiltani kellene, mert felháborító, hogy mit meg nem engednek néhányan maguknak!
Azt, hogy mekkora butaság itt már-már nemzetvégről meg közösségi bünökről beszélni, azt szerintem minden normális ember belátja.
Felesleges azt is bizonygatni, hogy 10-20-30-40 évvel ezelőtt is voltak vonatkésések, tehát más nemzedék is felnőtt már így. De ez csak egy, a sok hatásvadász dumából.

Arról se feledkezzünk meg, hogy ez nem valami magyar átok, hanem a (közösségi) közlekedés területén a világon mindenhol előfordulnak késések (hagyjuk a demagóg "svájci órázás"-t, mert ott is ugyanúgy késnek a vonatok, ha valami zűr van.).
Igen, ahol 100-szor annyi pénzből gazdálkodnak, ott kevesebb késés van, de ott is van! Nyugodtan rá lehet keresni a neten a DB-vel kapcsolatos panaszokra, még durvák értékek fordulnak elő, mint a MÁV-nál. (A BKV-ról meg már nem is beszélve, mert ahhoz képest a MÁV a pontosság "bajnoka"...)

Amiért viszont már megint fel kell emelnem a hangomat az az, hogy megint, mondhatnám tendenciózusan hazugságokkal, túlzásokkal teli a leírás.

Visszakerestem szeptember 1-jétől kezdve a 2117 sz. vonat késési adatait (bár nincs konkrétan leírva, de erre tippelek, mert a km és az időadatok alapján ez valószínűsíthető). Egyetlen esetben volt 20 perces késés, egy csütörtöki napon (valószínűleg a panasz is ekkor született). Ezen a hétfőn volt a második legnagyobb késés is 15 perc (tizenöt és nem 25!). Volt még egy 14 perces, egy 12, egy 11 és egy 10 perces késés. Szumma 6 jelentős késés 37 esetből. A legnagyobb csúcsforgalomban! Nem vagyok tőle elájulva, de ez messze nem az a késési szint, amit a poszt beállítani kíván (0-3 perces késés 22 volt 37-ből).
Ilyen mértékű késésre, ha valaki kocsival, biciklivel megy egy 64 km-es távolságra - az számol. Miért is nem számol a T. utas a vonattal való utazásnál? Mert a (DB-hez képest töredéknyi) költségek egy töredékrészét kifizeti? Hát, hanyatt ne dobjam magamat!
Ilyen alapon én is bemegyek a sarki kocsmába, befizetem a feles árát, aztán reklamálok, hogy nem eredeti skót whiskey-t kapok...

A kifelé menő, Szobra érkező vonatnál jelzett "mindennapos" 5-10 perces késésnél a helyzet az elmúlt 37 munkanapról:
1 db 10 perces késés, 1 db 6 perces késés, 3 db 4 perces késés, 2 db 3 perces késés, a többi 30 esetben kb. egyenlő arányban 0-1-2 perces késés.
Mondjátok meg, miért kell hazudni ilyen ordas módon?

(a hétvégéket azért nem is vettem be a statisztikámba, nehogy azzal vádoljanak, hogy a kevesebb vonat, illetve a Flirt-ök miatti kevesebb késéssel akarom itt szépíteni a statisztikákat.)
Persze, lehet megint támadni a sok okostóninak, hogy ezek nem nyilvános adatok. Sajnos, kívülről csak a napi adatok elérhetőek (ezért, aki nem hisz nekem, az kövesse pár hétig a két vonat késési adatait az Elvirán. Mert ez a "kocsog máv" közzéteszi a napi késéseket, sőt, térképen is megmutatja - hol van ehhez képest a volán vagy a bkv?!)

A zavarhelyzetekkor előforduló jelentős késések egy része szerintem is belső szervezési hiba (bár ennek van némi köze ahhoz, hogy az állam bácsi szétszedte a MÁV-ot darabokba, talán most januártól legalább a Start-Trakció-Gépészet újra összekerül), de ne csináljunk már úgy, mintha állandóan igaz lenne, hogy a Nyugatiban tanácstalan emberek állnak, meg a zónázó áll meg a személy helyett nap, mint nap...
Igen, az elavult infrastruktúra miatt gyakran előfordulnak meghibásodások (ahogy írtam, a DB "százszorannyi" pénzből gazdálkodhat, fajlagosan), de a helyzet nem annyira durva általánosságban, mint amire a poszt utalni akar.
Ennyi pénzből, ilyen körülmények között sokkal jobbat nehezen lehetne nyújtani. Persze, lehet, rajtam fröcsögni, úgyis trendi dolog okádni a vasútra meg a vasutasokra... Hát, jó egészséget kívánok hozzá!

Csak máskor tessenek már legalább egy kicsit kisebbet hazudni, mert saját magukat teszik nevetségessé az ideírogatók és az egész blog, hogy viszonylag könnyen ellenőrizhető tényeknek sem járnak utána!
(Tényleg, vegye mindenki a fáradságot és a sok-sok kommentje helyett/mellett nézegesse naponta az Elvirát, hogy az adott két vonat a következő néhány hétben átlagosan mennyit késik!)

Mercel 2011.10.22. 15:43:24

Hello!

Sok sok éve nem utazom vonattal, pontosan a felvázolt okok miatt.
Utoljára úgy 10 évvel ezelőtt történt meg velem a dolog, amikor egyszer egy több órás késés, és egy ultraparaszt vasutas banda miatt elkezdtem gondolkozni, és rájöttem, hogy autóval gyorsabb, egyszerűbb, olcsóbb eljutnom Á-ból B-be. Ez 10 éve volt, azóta szinte teljesen hanyagolom a MÁV-ot.
Amikor nagy ritkán mégis használom, csak ráerősít a véleményemre az amit tapasztalok.
Régen szerettem vonatozni, mert sajátos hangulata volt, és nem is találtam kivetnivalót benne.

DE.
Ha manapság szembenézünk a dologgal akkor azt kell, hogy lássuk miszerint van egy nagy múltú, de teljesen szétlopott leamortizált, hírnevét és megbízhatóságát vesztett éves szinten minden állampolgárnak hihetetlenül sokba kerülő mamutvállalatunk amely egy dologra biztosan alkalmatlan, utasok és tárgyak gyors, pontos, megbízható szállítására.
Ezzel szemben minden évben sok-sok milliárd forintunkba kerül.
Nekem is aki 10 éve alig használom ezt szarkupacot.

(Gyengébb szellemi képességű mávosok kedvéért egymilliárd forint = EZER millió forint - Amire Rejtő Jenő regényhőse csak annyit mondott félig sírva, könyörgöm uram annyi pénz nincs is.. )

Konkrétan fel kéne számolni az egészet úgy ahogy van a baktertől az igazgatóságig - (És Leginkább az igazgatóságot, mert a bakter lehet, hogy alkesz, és bunkó, de ez megfelelő körülményekkel esetleg korrigálható lehet, de a korrupt és alkalmatlan vezetés soha nem fog változni) - Aztán felépíteni az egészet újból kőkemény szabályokkal, úgy mintha komolyan gondolnák.

Persze tudom, ezt csak leírni volt könnyű, de lássuk be itt az ideje az ötletelésnek mivel csak az látható, hogy iszonyatosan rosszul működik viszont iszonyatosan sokba kerül.
A posztolónak pedig nagyon igaza van az elkésett generációval, és munkaerő piaci kockázattal.

"Frigyes"

dika10 2011.10.22. 15:47:51

@most már elég: Ha hiszek az elvirának, már egy párszor lekéstem volna a vonatot, mert más szerepel ott, mint a valóságban.

Mercel 2011.10.22. 15:48:02

Ui.

Mondjuk a leírtak pontosan illenek még a szállítás kivételével, az oktatásra, az egészségügyre és úgy általában a teljes államapparátusra.
Beleértve a szinte teljes politikai vezetést.
(Főleg azt)

A gond csak az, hogy a fentebb leírt "nulláról felépítések" általában háborúk, forradalmak és iszonyatos gazdasági csődök után következnek csak be.
A kérdés már csak az, hogy vajon errefelé haladunk mi, és a világ?

"Frigyes"

Ja igen.

Viktor! Ha felállítok neked egy szobrot elhúzol végre a p*csába?!

most már elég 2011.10.22. 15:48:16

@dika10: "Ezt magyarázza el nekem valami okos vasutas, hogy minek kellett a gyorsvonatot is késleltetni."
Hát, hogy okos vasutas vagyok-e, az persze megkérdőjelezhető. De lássuk a válaszom:
Győrben a gyorsvonat csatlakozó vonat a Railjetnek, ezért indul menetrend szerint később, mint a Railjet.
Továbbá Budapestig 25 perccel hosszabb a menetideje a gyorsvonatnak.

Nos, lássuk ezek után, hogy mi is történhetett (ha esetleg dátumot és óra:percet is írnál, utána tudnék kérdezni...): a tervek szerint ment volna előre a railjet, aztán a gyors. Ekkor történt valami, ami miatt a RJ nem tudott indulni. Nyilván kell némi idő, amíg kiderül, hogy mekkora a probléma: néhány percen belül tud-e indulni, vagy pl. ahogyan írtad, az utasprobléma esetleg csak rendőri segítséggel oldható meg...
Ezek után lehet arról dönteni, hogy akkor a RJ szabad jelzését visszavegyék, majd némi késleltetés után a gyorsnak adjanak szabad jelzést (ha minden más üzemszerűen működik).
Utána azért előzött vissza a RJ, mert Budapestig annak akkor még 20 perccel növelték volna a késését (a nappali forgalom mellett szinte kizárt, hogy menet közben, a másik vágányon le tudja előzni a gyorsvonatot). Ez az előztetés kb. 5-6 perc plusz késést okozott a gyorsnak.

Ilyen esetekben mindig az a legnagyobb probléma, hogy nagyon nehezen dönthető el, hogy mekkora késése lesz, egy elvileg indulásra készen álló vonatnak... Mert a következő lépést ennek függvényében lehet meghozni.
Nyilván, ha a "nulladik" percben már kiderült volna, hogy legalább 10-15 percig állni fog a RJ, akkor el lehetett volna küldeni a gyorsot korábban, aztán valahol Komárom körül érte volna utol és előzte volna le a RJ.
De utólag könnyű okosnak lenni...

most már elég 2011.10.22. 15:50:23

@dika10: "Ha hiszek az elvirának, már egy párszor lekéstem volna a vonatot, mert más szerepel ott, mint a valóságban."
Tehát már az is baj, hogy csökkentett a késésén a vonat?!
Hát, érdekes, itt arról van szó, hogy töménytelen mennyiségben késnek a vonatok és az Elvirán lefelé csalják el a késési értékéket..
Hát, hogy van ez most elvtársak?!

panteon 2011.10.22. 16:12:30

Nem a MÁV tehet a problémákról, hanem az ott dolgozó sok suttyó igénytelen paraszt. Nem érdekli őket semmi és senki.

dika10 2011.10.22. 16:14:43

@most már elég: Az nem baj, sőt... Csak ha már működik egy ilyen szolgáltatás, akkor működjön úgy, hogy lehessen rá adni.
Sőt... pozitív reagálást is tudok, igaz ez a mozdonyvezetőnek köszönhető, mert ment mint az állat, azt inkább kihagyom, hogy 15 percet mennyi kilóméter alatt hozott be, mert még azt is visszakeresik, de le voltam döbbenve.
Ez ha jó az emlékezetem, most október 8-án volt, és ha minden igaz, a kora délutáni órákban, nem tudom már pontosan, hogy melyik vonattal jöttünk.

dika10 2011.10.22. 16:16:03

@dika10: Ezt a 8-át a railjatre írtam.

most már elég 2011.10.22. 16:35:40

@dika10: "Ez ha jó az emlékezetem, most október 8-án volt, és ha minden igaz, a kora délutáni órákban"
Igen, a rendszerben van egy beírás, hogy a Győrbe egyébként négy perces késéssel induló RJ-en egy botrányos, jegy nélküli utas volt, akiket a rendőrök tudtak csak eltávolítani.
De a "húsz perc után" megjegyzésed nem állja meg a helyét, a Te gyorsvonatod Győrből 14 perc késéssel indult el, majd a rj előzése miatt kapott még 3-4 percet, de végül a Keletibe 3 perces késéssel érkezett meg.
(Ez nem meglepő, a menetrendben elég sok tartalék van a gyorsvonatnál, ráadásul nem mindegy, hogy csak egy gyenge V63 sorozatú mozdony húzza vagy az újabb 1047-es vagy a legújabb 480-as, TRAXX mozdony)
Továbbra is ugyanazt tudom mondani: ha előre tudják, hogy a rendőrökre szükség lesz, azt is tudják, hogy mennyi idő múlva érnek ki a rendőrök és azt is, hogy mennyi idő után tudják eltávolítani az utast (esetleg kell-e utána takarítani...), akkor a gyorsot már (az átszállás után) korábban is el lehetett volna indítani és valahol máshol leelőztetni, amit a tartalékidő terhére be is tudott volna hozni.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.10.22. 16:47:31

A nyugatiba futó vonalak mennyisége és minősége (2-es vonal 40-60 km/h állomástávolság, 71-es és 142-es ugyanez) továbbá a nyugati-köki szakasz siralmas állapota egyszerűen nem teszi lehetővé ennyi vonat pontos közlekedését már a legkisebb zavar esetén se. A megoldás az lenne, hogy feleannyi vonat lenne duplaannyi kocsival, de ez persze senkinek nem tetszene...

hower 2011.10.22. 17:03:11

@HavocS: Igen, lehet, de akkor sincs rendben, hogy pl. 32 km-re fizet az ember 550 Ft-ot (ha vissza is jön, akkor tehát 1100-at), és ezért rendszeresen 20-25 percet késő vonatokra vár sokadmagával a szemerkélő őszi esőben.

Én nem hibáztatok senkit, se a mávos alkalmazottat, se mást, de nehezen viselem, hogy rendszeresen megszivat a vonatközlekedés. Ugyanakkor a kalauz elektronmikroszkóppal vizsgálja a "kedvezményre jogosító okiratokat", ami nagyon helyes, de akkor a szolgáltató legyen már önmagával szemben is legalább ilyen szigorú.

Engem nem érdekel, hogy ki tehet a késésekről, de ha már megveszem azt a rohadt jegyet, akkor elvárnám, hogy a MÁV is tartsa be azt a vállalását, miszerint a saját deklarált menetrendje szerint közlekedik.

És igen, ezek a késések összeadva valóban nagyon nagy kárt okoznak a gazdaságnak.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.10.22. 17:15:40

Én csak külföldi árut vásárlok, mert azok jobb minőségűek és olcsóbbak.
Azt kéne csinálni hogy legyen külföldi vasút, bkv meg minden, amit ma az állam csinál! Postától kezdve az apeh-en keresztül mindenig!!!!!!

Úúú én értelmiségi szélsőliberális bulizósfiatal vagyok, megérdemlem a jó termékeket, ezért csak külföldit akarok venni!!!!!!!

Ez jár nekünk!!!!

savrola 2011.10.22. 17:15:52

@most már elég: Hihetetlen, hogy még mindig van olyan, aki védi a mundér becsületét. Van képed hozzá? Szégyen!!! Nagyon jól utána néztél a Szob-Nyugati késésnek. Nézz már utána a Vác-Nyugati 7:34-es személy késéseinek is! Nyáron volt olyan, hogy délután a fél 6-os gyorsított Vác felé, hétköznap 5-ből háromszor minimum 10 percet késett, több héten keresztül. Gusztustalan ez a mosdatás amit művelsz. Persze, 30 éve is voltak késések, következmények nélkül, most azt látjuk, hogy ugyanúgy leszarják a késéseket. Büszke lehet magára ez a társadalom, amelyik képes volt ezen felnőni... Egy kalauz ismerősömmel futottam össze múltkor a Nyugatiban, ő maga mondta, hogy ezen nincs mit mentegetni, és az ő pofája ég a főnökei helyett az utasok előtt. És szerencsétlen tehetetlen. Mint ahogy az utas is! Szerencsére megszabadultam rendszeres mávval való utazástól! Egészségesebb is lettem!

bootyi 2011.10.22. 17:16:40

Én a 71-es vonalon járok (veresegyház-fót), gondolom, a posztló a 70-esen. Ebben a hónapban többször fordult elő, hogy a 40 perces GYORSÍTOTTI menetidő duplázódott. Az Elvira meg egyszerűen nem a tényadatokat közli azzal kapcsolatban, mikor érkezett be egy vonat (volt, hogy megnéztem a vonatom késését, és elegánsan több 10 peccel előbbre vették az érkezését. mint a tényadat). Szlovákia szerintem nem Nyugat-európa. De ott minden vonat GPS-el ellátott, folyamatosan követhető nyomon interneten és telefonon. Itt miért nem?

savrola 2011.10.22. 17:16:58

@endike: Az lenne Magyarország halála. Svájc azért is tart ott, mert protekcionisták. Az lenne a követendő út itthon is. Ha nem búcsút mondhatunk a magyar függetlenségnek örökre...

gozos 2011.10.22. 17:50:11

Fel kell számolni a MÁV-ot és új alapokon VASÚTAT kéll építeni. Ha kell, akkor vonalanként átvéve az új céggel, normális szerelvényekkel. Vízfej nélkül, becsülettel dolgozó emberekkel.

Az új cégbe átlépő munkásoktól meg kell követelni a munkát. Betéve kell tudnia, hogy az UTAS CÉLBAJUTTATÁSA a fontos.
Cserébe normális fizetése mellett rászabott, tiszta egyenruhát adni nekik (pályamunkásnak is!), visszaállítva a vasútas állás tiszteletét.

Röviden: vissza kell térni a vasút félkatonai-jellegű (=fegyelmezett) és tiszteletteljes múltjához. De nem a MÁV átalakításával, hanem egy új cég fokozatos, vonalankénti felépítésével.

dika10 2011.10.22. 17:55:27

@most már elég: Ugyan már, Te is tudod, hogy ha a rj-nek volt 4 perc késése és gond volt egy utassal, akkor a gyorsot nyugodtan ellehetett volna küldeni pontosan, max. Győrszentivánban félredobták volna, mint ahogy tették is, csak ugye jól megkésetve. Felesleges a mundér becsületét védeni. Csak egy baj van, sajnos kihaltak azok a régi főnökök és dolgozók, akiknek szíve ügye volt a MÁV.

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.10.22. 18:12:16

@bootyi: valamiért a start által üzemeltetett vonatinfó totál valótlan adatokat mutat, mert ha nem érkezik jel a mozdonyról vagy nem tudja feldolgozni akkor tippel. Márpedig volt, hogy 40 perc késéssel mutatott egy vonatot Tápiógyörgyén mikor már rég Rákoson volt. Érdekes, hogy a régi, Trakciós ieMIG csak valós adatokból dolgozott, plusz a még el nem indult (de előkészített) vonat is látszódott.

Amúgy a pár Gorillán és a Taurusokon kívül minden mozdonyon van már GPS.

@gozos: ez nagyon szép álom, csak nincs pénz. Ehhez iszonyatos mértékű tőke kéne, tízezermilliárdok. Viszonyításképp: A 30a (Bp-Székesfehérvár) vonal felújítása ~120 milliárd forint. És ez csak egy vonal felújítása!

@savrola: a végeredmény hogy 3 perc késéssel érkezett meg a gyors. Akkor? Senki nem akarja megmagyarázni a 70-esen és a 100-ason levő rendszeres késéseket, ő erre a kifejezett esetre válaszolt. Mégegyszer mondom, a két említett vonal alkalmatlan a jelenlegi vonatsűrűségre. Már egy plusz sebességkorlátozás, vagy egy nagyobb tömeg által előidézett +2-3 perc késés boríthat egy csomó vonatot. Egy teljes átépítésig kizárólag az lenne a megoldás, hogy felezzük a vonatok számát de az ülőhelyek számát minimum duplázzuk. Persze ez a V43-asokkal a menetidő növekedéséhez is vezetne...

Kell kaja,Ibrahim? 2011.10.22. 18:25:36

@panteon:Hány vasutast ismersz személyesen KÖTSÖG?

Más!
Aki ma akár 1 az az egy szolgálatot le tud tölteni piásan vasútéknál hááát azt azér mrgnézném!!!!

Kell kaja,Ibrahim? 2011.10.22. 18:30:34

Az ELVIRA térképes infója 4 percet csúszik(késik)!
Na ez viszont megérne egy misét!

lionking 2011.10.22. 18:41:24

A fő probléma még késések nélkül is az, hogy manapság a Bp-Vác útvonalon a menetidő kb pont ugyanannyi mint mikor százegynéhány éve elindult arra a vasútközlekedés...

a másik dolog
Csak példaképpem
A lányomék 4-esben 2 felnőtt és 2 gyerek, el akartak menni Esztergomba, egy welness hétvégére, plusz élményfürdő látogatás. Szóval a vejem külföldi cégnél dolgozik a lányom htb a gyerekek meg gyerekek.
A vonatjegyük annyiba lett volna, plusz még az állomásról taxi, hogy a nejem elvitte őket autóval, és kb ugyanannyiból megvolt, mint ha vonattal mentek volna, de így háztól házig megvolt, nem kellett cipekedni taxizni és gyorsabb is volt. Ja mert hogy vagy 2 vonat, mert tőlünk ugye a be Pestre, és onnan egy másikkal Esztergomba, vagy autóval be Pestre a vonathoz, szóval maradt az autó, és kb annyi volt az út oda időben, hogy épp a Nyugatiban akkor szálltak volna fel az esztergomi vonatra mire oda is értek autóval
MÁV és BKV és minden drága tömegközlekedés csináljon magának kistesót.

most már elég 2011.10.22. 19:16:16

@hower: "elvárnám, hogy a MÁV is tartsa be azt a vállalását"
Mutasd már meg nekem, hogy hol van leírva az üzletszabályzatban (akár a MÁV-nál, akár az ÖBB-nél, akár a DB-nél), hogy a menetrendet percre pontosan be fogja tudni tartani a vasútvállalat.
Egyébként továbbra sem tartom vészesen rossznak a MÁV késési adatait (a zavarhelyzetek valóban nagyon gyenge kezelésén és részben a csúcsidőben összecsúszások miatti késéseket). Most éppen két vonatnak van 15 percet meghaladó késése az egész országban. 21 db van amelyiknek 5 perc feletti késése van. A többi, kb. 150 vonatnak 0-4 perces késése van.
Akkor most mire is megy itt a nagy hőzöngés?

most már elég 2011.10.22. 19:41:21

@savrola: "Hihetetlen, hogy még mindig van olyan, aki védi a mundér becsületét."
Én csak tényeket írtam le. Azt is, hogy vannak problémák és amik rosszul működnek, de azt is, hogy poszt tartalma hamis és erősen túlzó.

"Van képed hozzá? Szégyen!!!"
Szerintem meg a folyamatos hazudás, ami szégyen - és nem tudom, hogy miként van képe ehhez a blogszerzőinek?
Az meg már a MÁV pipogyasága, hogy nem lép fel (pl. a késési adatok utólagos, nyilvános visszakereshetőségének engedélyezésével), hogy bebizonyítsa, hogy nem minden panasz valós. Illetve hogy néhány valós esetet általánosítanak, hamis képzetet keltve ezzel az olvasókban.

"Nagyon jól utána néztél a Szob-Nyugati késésnek. Nézz már utána a Vác-Nyugati 7:34-es személy késéseinek is!"
Ilyen szép kérésnek nem tudok ellenállni, megkértem egy kollégámat, hogy nézze meg. Lássuk!
0-5 perc között 18 eset
6-10 perc között 14 eset
11, 14, 15, 16 és 23 perc késés 1-1 eset.
Ez a legnagyobb csúcsidőben közlekedő vonatra igaz.
És természetesen a Nyugatiig közlekedő utasokat az sem kell, hogy érdekelje, hogy Palota-Újpestig, ahol a vonat legalább negyede leszáll (még ennél kisebb késése van, és csak a többi vonallal való összecsatlakozás miatt lehet még nagyobb késés).

"Gusztustalan ez a mosdatás amit művelsz. "
Továbbra is mondom: nem mosdatás. TÉNYKÖZLÉS.
A valós hibákat nem kell eltakarni, de a túlzásokat nem tudom szó nélkül hagyni. Persze, a beszűkült tudatú, prekoncepcionális kommenthuszárokat ez nyilván nem érdekli, nekik mindenki, aki nem ócsárolja velük együtt kórusban a mávot és minden kocsog vasutast, az már gusztustalan, de legalábbis máglyára való senkiházi...
Hát, egészségükre, akkor ma is lehet egy jót fröcsögniük itt.

"Büszke lehet magára ez a társadalom, amelyik képes volt ezen felnőni..."
Fú, de nagyot mondtál már megint!
A németek is így nőttek fel, meg az osztrákok is, aztán talán már-már a kihalás szélén van a társadalmuk és az erkölcsi züllésük is hatalmas...

most már elég 2011.10.22. 19:45:46

@bootyi: "Ebben a hónapban többször fordult elő, hogy a 40 perces GYORSÍTOTTI menetidő duplázódott."
Sajnos, a veresi vonalon szolgálatot teljesítő motorvonatok műszaki állapota (anyagi okok miatt) valóban elkeserítő. Többször is kimaradt vonat, vagy félúton elakadt, ami az egyvágányú vonal miatt hatalmas késést tud generálni. A BDVmot-okra sürgősen pénzt kellene költeni...

"Az Elvira meg egyszerűen nem a tényadatokat közli azzal kapcsolatban, mikor érkezett be egy vonat (volt, hogy megnéztem a vonatom késését, és elegánsan több 10 peccel előbbre vették az érkezését. mint a tényadat)."
Ilyenről nem tudok. Az sajnos létezik, hogy a le nem közlekedő vonatnál, félúton leállt vonatnál (még utólag is) - igaz dőlt betűvel jelezve - ott hagyja a várható érkezési adatot. Ez nagyon nem szerencsés.

"Szlovákia szerintem nem Nyugat-európa. De ott minden vonat GPS-el ellátott, folyamatosan követhető nyomon interneten és telefonon. Itt miért nem? "
Néhány vonat kivételével már mindegyik az nálunk is. Az Elvirás adatok is abból vannak. (az olyanokat nem tudja kezelni, hogy a zónázó vagy a gyorsított áll meg a személy helyett és hogy ilyenkor a kismegállók adatai bekerüljenek, illetve a megállós vonat eltűnjön a "tervezett" vonatok közül... Nem tökéletes a rendszer (a szlovák sem!).

most már elég 2011.10.22. 19:47:53

@gozos: "Az új cégbe átlépő munkásoktól meg kell követelni a munkát. Betéve kell tudnia, hogy az UTAS CÉLBAJUTTATÁSA a fontos."
Húha, ezt valami hétvégi, gyorstalpaló marketingképző hallottad?! Jól bevágtad!
Tudod, most sem alapvetően a hozzáállással van a probléma, hanem az infrastruktúrával, abba meg pénzt kellene ölni, mint a németek, az osztrákok vagy éppen a csehek.
Azt meg ki kellene fizetni. Azt meg a magyarok nem szeretik... Mert sikk bliccelni, adót elcsalni - de igényeik aztán vannak...

Píter 2011.10.22. 19:54:45

A hivatalos adatokat a Máv-Start biztos, hogy fényezi és/vagy meghamisítja, ezért amikor visszanézik (már aki visszatudja), akkor azt látják, hogy jajj, hát nem is olyan rossz a helyzet. A tavalyi év során párszor meg kellett tennem a Bp-Győr, Győr-Bp távot vasúton. A telefonomon mindig rögzítettem, hogy a pontos idő szerint (internet szerverről frissíti a telefon az óráját), mennyit késtek a vonatok amikkel utaztam, íme a lista:

2010.07.20 17:10 Railjet (42) Bp - Győr késett 20 percet
2010.07.23. 7:31 (9209) Győr-Bp késett 15 percet
2010.09.10 17:38 Bp-Győr (09406)késett 15 percet
2010.11.06. 11:10 Railjet Bp-Győr késett 7 percet
2010.12.04. 17:38 Bp-Győr (9406) késett 10 percet
2010.12.05. 9:55 Győr-Bp (9207) késett 25 percet
2010.12.17. 17:10 Railjet (42) Bp-Győr késett 7 percet

Ezt én botrányosnak nevezném! Azóta szerencsére nem kellett igénybe vennem a "nagyszerű" szolgáltatásukat. Sajnálni tudom, akiknek velük kell munkába vagy iskolába jutáshoz járniuk, mert a vonatok: koszosak, mocskosak, állandóan késnek; tájékoztatás soha nincsen és folyton hazudoznak össze-vissza mindenről. A blogokon meg még ráadásnak jönnek a bérkommentelő dolgozók és védik a mundér becsületét. Szánalom a köbön!

most már elég 2011.10.22. 20:12:42

@dika10: "Te is tudod, hogy ha a rj-nek volt 4 perc késése és gond volt egy utassal, akkor a gyorsot nyugodtan ellehetett volna küldeni pontosan, max. Győrszentivánban félredobták volna, mint ahogy tették is, csak ugye jól megkésetve."
Fogalmad sincs a helyzetről, hogy mi és hogyan működik...
Megpróbálom még egyszer elmagyarázni. Ha tudják előre, hogy mi és hogyan történik, akkor másként döntöttek volna.
Mi az alapszitu? Jön a RJ 4 perc késéssel, a forgalmista ésszerűen úgy tervezi, hogy miután kimegy a RJ, utána - az átszállás után - megy mögé Pestre a gyorsvonat is.
De, ha Győrben felszáll egy jegy nélküli, bűzlő hajléktalan vagy egy hippicsoport, akit kiszúr a jegyvizsgáló, akkor máris borul a terv. Tudnod kell, hogy a "toronyban" levő forgalmista és a jv. között nincs közvetlen kapcsolat (Győrben meg már nem kell a peronon állva meneszteni a "palacsintasütővel"), hogy szólni tudjon, meg egyébként is először megpróbálja szép szóval elintézni, hogy leszálljon. Közben a forgalmistának van éppen más dolga is, a megjött délis személlyel át kell állni másik vágányra, utána jön Pestről a soproni IC, de aztán csak látja, hogy ha pár perc után nem indul el, akkor valami gubanc lehet (pár perc simán lehet egy-két idősebb vagy csomaggal felszálló miatt is). Addigra talán a jv. is bement a forgalomhoz, vagy a mv-t megkérte, hogy szóljon be rádión (a mozdonyon van olyan rádió, amivel tud az állomással is beszélni), vagy éppen a startos irányítójával beszél, hogy mi legyen. Ezek mind-mind percek lehetnek, és még mindig nem lehet tudni, hogy a rendőrök ott vannak-e a közelben, meg hogy hány perc alatt tudják elrendezni a dolgot. Mert ha csak 1-2 perc, akkor nem érdemes kapkodni, mert Győr állomás biztosító berendezése olyan, hogy a már beállított vágányút és a jelző visszavétele esetén nem engedi azonnal, hogy egy másik vonat (jelen esetben a gyors) szabad jelzést kapjon ugyanarra.
De miután kiderült, hogy rendőr kell és nem 1 perc, amíg odaérnek, akkor lehet sorrendet cserélni és előre küldeni a gyorsot.

"Felesleges a mundér becsületét védeni."
Neked is mondom: nem a mundér becsületét védem. Az alaptalan vádaskodás ellen emelem fel a hangom.

most már elég 2011.10.22. 20:22:35

@lionking: "A fő probléma még késések nélkül is az, hogy manapság a Bp-Vác útvonalon a menetidő kb pont ugyanannyi mint mikor százegynéhány éve elindult arra a vasútközlekedés..."
A fő probléma az, hogy Te is egy ugyanolyan alaptalanul vagdalódzó, demagóg kommentelő vagy, mint sokan mások.
A "százegynéhány éve" egyébként 165 éve volt.
Az akkori menetidő (neten keress rá) 49 perc volt egy-két megállással (talán csak Palota és Dunakeszi). Jelenleg a Nyugati-Vác között közlekedő zónázó vonatok 25 perc alatt teszik meg az utat, a gyorsított (6 helyen megálló) vonatok 33, a mindenhol (33,4 km alatt 11 közbenső helyen megálló) vonatok 42 perc alatt.
Ezek után persze nyilván lehet mondani, hogy én csak a mundért védem, meg utólag meghamisítom az adatokat - de szerintem megint csak az derült ki, hogy a vasutat ócsárolók nem mondanak igazat.

"MÁV és BKV és minden drága tömegközlekedés csináljon magának kistesót."
Nem a BKV és a MÁV dönt a tarifáiról meg a kedvezményeiről... Talán utána kellene járni a témának, mielőtt nagy okosságokat írnál.
Abban igazad van, hogy irreális az autózás árához képest a tömegközlekedés ára. Talán meg kellene fizetni az autósoknak a környezeti károkat és a kényelmi felárat (valljuk be, az autó egy luxuscikk), és egyből nem lenne ahhoz képest drága a tömegközlekedés...

most már elég 2011.10.22. 20:35:08

@Píter: "A hivatalos adatokat a Máv-Start biztos, hogy fényezi és/vagy meghamisítja"
Gratulálok, ezt mégis honnan veszed?!
Na, és erre mondom, hogy pipogya a MÁV, mert az ilyenért a jó hírnév megsértésért fel kellene lépnie!

A beírt késések közül a nyáriak reálisak, mert akkor jött ki a Duna úgy, hogy mellett csak 20-szal lehetett menni (160 helyett!), a magas belvízszint miatt pedig sokáig maradtak lassújelek a pályában - mára már az a ritka, ha késés van az 1-es vonalon (persze, ez nem kell, hogy vigasztalja az akkori késést elszenvedőket, de egy kicsit megértőbbek lehetnénk a természeti behatások miatt kialakult késésekre...)

"mert a vonatok: koszosak, mocskosak, állandóan késnek; tájékoztatás soha nincsen és folyton hazudoznak össze-vissza mindenről."
Ha bíróság előtt kellene megvédened ezeket az általánosító kijelentéseidet mivel tudnád ezt megtenni?!
Vagy csak névtelenségbe burkolva könnyű osztani az észt?!

"A blogokon meg még ráadásnak jönnek a bérkommentelő dolgozók és védik a mundér becsületét."
Hahaha... Bérkommentelő... Ha pénzt költenének erre, egyáltalán valóban figyelnének erre a MÁV-nál, már rég felléptek volna az itt folyó mocskolódással szemben.
Sajnos, a MÁV - nem tudom, hogy miért - eltűri ezt a hazudozást.

"Szánalom a köbön!"
Nekem is ez a legfinomabb megjegyzés, ami eszembe jut a hozzád hasonlókról...

lyken 2011.10.22. 20:38:03

@most már elég: "Mutasd már meg nekem, hogy hol van leírva az üzletszabályzatban (akár a MÁV-nál, akár az ÖBB-nél, akár a DB-nél), hogy a menetrendet percre pontosan be fogja tudni tartani a vasútvállalat."

Meg tudnád mutatni, hogy melyik menetrendben írták azt, hogy "a vonat körülbelül 10:06-kor indul és 12:08 körül ér Szegedre"? Mert én eddig mindig csak pontos időmegjelöléssel láttam menetrendet. Olyat se láttam, hogy napi 6 vonatindulást ígértek volna. Most vagy van célja a menetrendnek, vagy a fogyasztó megtévesztésének esete áll fenn. (Hányszázmilliónyi büntetést róttak ki idén ilyesmi miatt csak a teszkóra?)

Kopi3.14 2011.10.22. 20:55:32

@lyken: Talán illene elolvasni a kiegészítő információkat is a menetrendi tablókon, akkor meglenne, hogy késések előfordulhatnak, amiért elnézést kérnek.
Te tudnál készíteni olyan menetrendet, amit mindig, minden körülmények között tudsz tartani, akár egyetlen vonattal per ország?

@Píter:koszosság: tudtommal a "tisztelt" utasok hányják, szarják, ganézzák össze a kocsikat, nem a MÁV. Takarítást is szoktam vala látni rajta, bár pont Bp-n nem. A tájékoztatás pedig megvan, egész normálisan már manapság, sőt, nemzetközileg is rendben levő mértékben. Kelenföld pl. teljesen pozitív példa erre- másra nem, de az másik történet.

@PonDrow: Szerinted mit kéne tenni? Az IC tötyörögjön a zónázó mögött, mikor nem kéne neki azon a szakaszon megállnia sehol, így irgalmatlan késést elszenvedve? A zónázóból levő személy meg pont utasbarát valami, gondolj csak bele, akiknek a közlekedését többszörösen borítja már a zónázó késése +IC +személy azok legalább kevesebbet szopnak miatta, s el tudnak menni kevesebb késéssel.

dika10 2011.10.22. 20:56:14

@most már elég: Itt az a legnagyobb baj, hogy Nektek sincs fogalmatok róla. Tudod egy pár "Berendi" kéne a vasút élére, akik anno tettek is a vasút érdekében valamit, nem az irodájukban tengették el napjaikat. Tatabányán a forgalmisták van mikor azt se tudják milyen vonat jön, mert bemondanak valamit, aztán két perc múlva már mást mondanak be, vagy bemondanak 10-15 perc késést, aztán két perc múlva megjelenik a vonat.

lionking 2011.10.22. 21:05:20

@most már elég: látom Te egy tájékozott belsős vagy egy agilis MÁV troll volnál :)
Oké
akkor csak szenvedjetek a szar vonattal a koszos hideg fülkékben a drága jegyekkel vagy bérlettel (tudom Neked nem mert a belsősök - szerintem igazán nem megérdemelten ingyen utaznak) vagy a szar BKV-n lógjon akinek ez jó, én maradok az autónál a télen meleg a nyáron hűvös utastérben ahol a hifin aminek az árából más sajnos kb 2-3 évnyi bérletet is megvehetne, hallgatom a zenét olyan minőségben amiről a többség még otthon is merész álmaiban gondol.
De sajnos mivel a munkám nem tudnám másképp elvégezni így emiatt kell az autó, de még sajnos, ha nem így lenne akkor is autóval járnék. Az előbb említett demagóg gondolatok miatt.

lyken 2011.10.22. 21:17:07

@Kopi3.14: "Talán illene..."
Politikai típusú ígéret? "Betartom minden ígéretemet, kivéve ezt?"
A 80-as években nem késett a MÁV agyba főbe. Nemrégen utaztam osztrák, cseh, szlovák, német, svájci vonalakon. Ott sincs jelentős eltérés a menetrendtől. _Esetileg_ 1-2 perc. _Néha_. Mikor pár éve MÁV-on jártam dolgozni, akkor állandó jelleggel késett. Pont a minap írtam, hogy a pár év alatt talán háromszor volt pontos. A késések előfordulhatnak, meg a 90%-ban késik az kicsit eltérő eset. Ja, igen. A 80-as években nem fordulhatott elő, hogy egy Bp-Szeged út 7 és fél órát tartson. Idén már két ismerősöm is írt ilyenről FB-n. Persze az is igaz, hogy dédnagyapám anno hamarabb ért Szegedre menetrend szerint, mint amennyit ma menetren szerint tartana az út. HA nem késne a vonat.

"tudtommal a "tisztelt" utasok hányják, szarják, ganézzák össze a kocsikat, nem a MÁV."
Egyszer Balatonra menet jött egy ilyen utastárs. Az anyagi javainkra áhítozott, de végül fejjel előre hagyta el a vonatot. Úgy gondolom nem a mi dolgunk lett volna lerakni. Pedig pest óta a vonaton volt. Jegy nélkül. Erről a balatoni hétvégéről egyedül utaztam visszafele, mikor három csöves szagú és kinézetű hangoskodó roma polgártársat kellett kihajigálni. A kaller érdekes módon meglátta őket és egy hátraarc keretében felszívódott. De természetesen az utasok hányják össze. Arról szó se lehet, hogy olyan illetéktelen utasokról beszélünk, akikkel büdös a jv-nek foglalkozni.

"Szerinted mit kéne tenni? Az IC tötyörögjön a zónázó mögött..."
Mondjuk meg kéne nézni, hogy mi az ok. Karbantartás? Ha mondjuk nincs pénz karbantartásra, akkor Szarvas elvtárs/polgártársnak és kis barátainak(www.mav.hu/vezetok.php), plusz a komplett sleppjüknek, meg kéne vonni az éves prémiumát, eladni az állami kocsijaikat és mondjuk abból finanszírozni a karbantartás egy részét.

Rabbeleben 2011.10.22. 21:35:18

@lionking: Ezt meg kellett volna tartani a Hi-Fi fórum keretein belül, ahová eredetileg írtad. Ott annyira nem volt gáz, mint egy "szakmai" fórumon.

Kopi3.14 2011.10.22. 22:05:47

@lyken: Nem politikai típusú ígéret, hanem a rendszer nem steril volta miatt adódik, illetve hogy az utasok száma változó, sebességük változó, az időjárás nem előre tervezhető, stb. stb.

A bezzegvasutakra javaslom, ne csak hébe-hóba járj, hanem napi szinten használd, s megismered mennyit és hogy késik, marad ki, milyen utastájékoztatás van rajta, milyen, amikor nem variálják át a vonatok működését, ragaszkodnak a szigorú hierarchiához, stb. Napi szinten szopok vele.

A régi rendszerben is voltak késések, csak akkor nem volt internet, nem voltak egységes időmérők, a karórája egyik-másik utasnak simán eltért öt-tíz percet a másikéval összevetve, így nem is tudtad, hogy akkor melyik mennyire pontos, avagy a vonat valós késését. A múlt megszépítő ködét el kéne felejteni.

Adott esetben mit nézzek meg az okon? attól adott pillanatban megszűnik a késése az összes vonatnak?
Ha demagóggá válsz, akkor javaslom, költsük a teljes vagyonod karbantartásra, mert te is tulajdonosa vagy a cégnek, így neked is ki kell venned a részed a fenntartásából. Sőt, eleve többet is kellene adnod a működésére, hisz a magyar vasút európai viszonylatban az egyik leginkább alulfinanszírozott. De ezen filózni nem fogja megoldani a hétfő reggel hétkor a peronon szobrozók azon problémáját, hogy késik a vonat akkor. Arra adott pillanatban kell megoldást találni.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2011.10.23. 12:13:06

@most már elég:
- Igen, régen is voltak vonatkésések, ha zűr volt. Ha zűr volt!!!! Nem állandóan!
- Igen, régen nem ingáztak ennyien. És nem jártak ennyien amúgy sem vonattal.
- Szar az infrastruktúra, stb., azt érteni, de akkor hol van az a kurva sok pénz amit az államtól kap a MÁV?
- Svájcban is vannak késések - mennyi? Mekkora?

Hogy hogy működnek a dolgok - forgalmista, stb., az a legtöbbeket szerintem nem nagyon érdekli. Máshol is meg lehet oldani, hogy pontosak legyenek az indulások. Ha meg nincs közvetlen kapcsolat a forgalmista meg a forgalomirányító között, akkor meg pár egy ideje feltalálták a hasábrádiót.

Kopi3.14 2011.10.23. 15:39:01

@ColT: A jv volt a győri eset egyik kulcseleme, neki meg végképp minek rádió arrafele? Másik cég is alapból.
Nézd már meg, mekkora vonalmennyiséget mennyi pénzből kell karban tartania a cégnek, aztán gondolkozz el, hova lesz az a rengeteg pénz! Csak egy példa- Minek Bp-re három fejpályaudvar? Miért nem lehetne egy normális átmenő pályaudvart kialakítani?
A mostani késések egy része a feszített menetrendről adódik, ahol egy perc késés bejön, ott a hamradik-negyedik követő vonatnak akár tíz percet is jelenthet. S egy perc bizony akár egyetlen utason is múlhat. 120a, 100a megérne még két vágányt, hogy azokon lehessen rendesen közlekedni ráhagyással vonatok között. ennek megvalósítási esélye nulla, akár azt is mondhatnám, lehetetlen esemény.

dika10 2011.10.23. 23:20:49

@ColT: Régen nem ingáztak, nem utaztak ennyien? Régen reggelente egyszer nem tudtam leülni a vonaton, most még aki Pest szájában száll fel, annak is van ülőhely. És a 70-es évek közepe táján nem 3-4 kocsiból állt egy vonat, hanem 7-8 kocsiból.

Kopi3.14 2011.10.24. 00:09:13

@dika10: amennyire tudom, legalábbis még egy kicsit korábban voltak a munkásjáratok, amik heti egy alkalommal jártak kb. max, na azokon tényleg tumultus volt mindig.

savrola 2011.10.24. 15:11:57

@most már elég: Gusztustalan, amit művelsz! Hazugsággal vádolsz másokat, miközben én magam ma is tapasztaltam pontosan a posztban említett járat késését. A Vácról 7:28-kor induló zónázó ma is negyed órát késett! Alsó-Göd és Dunakeszi között csak gyök kettővel volt hajlandó közlekedni. Ezek szerint ez tendenciózus, mint ahogy az általam már említett 17:28 Nyugati-Szob gyorsított esetében volt hetekig a nyáron! Jöhetsz nekem mindenféle számítgatásokkal, meg átlagolásokkal, meg, hogy percben mennyire sok, de ha valaki csak 10 mp-cel késik le egy csatlakozást (másik állomás, volán járat esetében), akkor a 10 mp késés is sok! Egy ismerősöm a reptérre tartott. Szerencsére már ismeri a mávot, így úgy állította be magát, hogy a gép indulása előtt 4 órával már Pesten legyen, hátha közbe jön valami 1. a Vác-Nyugati útvonalon, 2. a Nyugati-Ferihegy útvonalon. De ezt nem mindenki teheti meg, mert nincs módja rá, vagy nem ismeri a körülményeket. Nem tudom, hogy hol keresed vissza ezeket a késéseket, de van egy olyan gyanúm, hogy azok erősen elnagyoltak, és meg sem közelítik a valós késéseket. Komolyan azt hiszed, hogy valaki nekiáll csak úgy a mávot savazni unalmában. Nem jártam volna évekig mávval eszembe sem jutna idejönni! Kvára le sem szarnám. Itt senki nem vállal felelősséget semmiért, csak egymást mosdatják a felelősök, mert annyira számít a betyárbecsület! Hát tehettek egy szívességet!

savrola 2011.10.24. 15:22:30

@Kopi3.14: Leginkább az adott pillanatban felmerülő problémák kezelése az ami dühítő! Amikor tönkre megy egy vonat, leszállítanak, és elmegy két másik mellettünk (az egyik üres) anélkül, hogy felvenne minket, vagy hogy elvileg be vannak fagyva a vágányok, és a Nyugatinál a jegyellenőrzők, akiknek bármilyen jegyet mutathatsz, akkor is átenged, ott szobroznak, verik a f.szukat, a helyett, hogy kiküldenék őket, hogy kiszabadítsák a váltókat biztosító berendezéseket, vagy, ahogy fentebb is említettem, tendenciózusan, hetekig késik egy járat, és semmiféle tájékoztatást nem kapunk, hogy ez van, és erre lehet számítani, vagy hogy délelőtt és napközben közlekednek 30%-os kihasználtsággal a leghosszabb személyvonatok, miközben délután, csúcsidőben a 35 fokban 30-an nyomorgunk 5 négyzetméteren, mert a lehető legrövidebb Bxt-t küldték (és ez is tendenciózus). Ez nem pénz, infrastruktúra és feszített menetrend kérdése, ez szervezés és odafigyelés kérdése.

Kopi3.14 2011.10.24. 22:52:27

@savrola: Fentebb meg valaki pont azért sírt, hogy hogy képzelték, hogy a zónázót befogták személynek.
A jegyellenőrök másik cég, amennyire tudom, nem mehetnek a pályára ők sem pont úgy, ahogy te sem. Pl. nem is tudják mikor merre járna ott vonat, s őket nem is tudják tájékoztatni, nincs hozzá felszerelésük.
Fordák: amikről beszélsz melyik vonal, milyen rendszerében vannak így? Azért kérdezem, mert sanszos, hogy más vonalra is járnak, s a csúcsidőre az kap prioritást, oda kell a több kocsi. Nap közben átszerelgetni meg általában nincs idő, mire széttologatják, összerakják, addigra a menetrend fele lemegy.

Plébános 2011.10.25. 08:24:48

Kedves most már elég!
Szánalmas a magyarázkodás. A menetrendet tartani kellene, mint ahogy másoknak a határidőket. Ne geyere átlagolt késésekkel, meg azzal, hoyg csak" 10 perc a25 helyett. Nem érdekel senkit, és azt a többszáz embert sem, akik szerencsétlenek rá vannak szorulva a megbízhatónak egyáltalán nem nevezhető vonatozásra. Lehet, hogy romantikázni, meg hajat fújatni jó a MÁV, de minden nap úgy indulni, hogy nem tudod, beérsz-e az állomásra elég szar, hidd el nekem. Minden HÉTEN van kimaradás, 20 perces késés, és hadd ne idézzek adatokat. Próbáld ezt minden nap eljátszani, nem pedig csak random módon kigyűjtögetni az adatokat a "rendszerből". A forgalom szarik az utasokra, ellenne anélkül is, soha nem tájékoztat. Ha bemegyek az ügy. szobába, kinéznek, és a kezembe akarják adni a hangost, hogy ÉN mondjam be, hogy késik a vonat. Hát a nagy lófaszt! Ez a dolguk, hogy bemondják, ennyit és ennyit késnek a vonatok, elnézést kérünk. Mindenki szereti tudni, hogy még mennyit kell várnia. A MÁV jelenlegi állapotában megbízhatatlan és kiszámíthatatlan, rendszeres közlekedésre alkalmatlan.

savrola 2011.10.25. 11:57:39

@Kopi3.14: Ez is csak fölösleges magyarázkodás, mellébeszélés, probléma semmibe vétele! Ha egy vonat lerobban, akkor egy állomáson kell megállnia a zónázónak, nem az összesnél, így csak 1 percbe telne, amíg fölszállnak az ottragadt utasok, amit egy minimális sebességnöveléssel be simán be lehet hozni (meg egyébként enélkül is bőven késnek a zónázók, nehogy már ez legyen a probléma), ne kelljen már 100 embernek, áznia fagyoskodnia. A máv meg oldja meg, hogy az ellenőrök kimehessenek havat lapátolni, kvára leszom, hogy melyik cég alkalmazottai! Szervezés és szándék kérdése ez is! Minden más csak akadékoskodás!

vanek ur 2011.10.25. 12:47:06

@savrola: Néha talán gondolkodni is kellene, mielőtt mindenre reflexből azt mondod, "Ez is csak fölösleges magyarázkodás, mellébeszélés, probléma semmibe vétele!"

"Ha egy vonat lerobban, akkor egy állomáson kell megállnia a zónázónak, nem az összesnél, így csak 1 percbe telne, amíg fölszállnak az ottragadt utasok"
Tehát Vecsésen megállítom a zónázót, mert lerobbant a személy, majd az elvisz engem Monorig (hiszen csak azért állt meg a vonat, hogy felszálhassak rá), noha én csak Hosszúberek-Péteribe mentem volna... Zseniális!

"A máv meg oldja meg, hogy az ellenőrök kimehessenek havat lapátolni, kvára leszom, hogy melyik cég alkalmazottai!"
Ezen az alapon az se baj, ha áramszünetnél a panaszokat felvevő telefonos operátorcég titkárnője jön ki megnézni, mi baj van a transzformátorral.
Nem az a baj, hogy nem a MÁV alkalmazottai. Az a baj, hogy az állomási váltók között mászkálni, azt takarítani veszélyes munka, és nem azért, mert elütheti a vonat (azt talán még bárki el tudja kerülni). De bárkinek szétroncsolhatja a kezét egy váltó, mert éppen a sínek közötti részt tisztítja, amikor állítják át a váltót, ha nem tudja, mit hogyan kell csinálni. Szóval meglepő módon és a látszat ellenére a váltótakarítás nem az a tevékenység, hogy Béla bá' kezébe odaadjuk a seprűt, beállítjuk irányba, aztán sepregessen csak...

Még egyszer: néha gondolkodni sem ártana...

savrola 2011.10.26. 00:20:51

@vanek ur: Te is kocka vagy, mint a többi! Nem elképzelhető, hogy az állomáson várakozók között van olyan, akinek megfelel az a megoldás, amit a zónázó végcélja jelent (például egy személyre köztes állomáson fölszálló, a zónázó végállomásáig megy, de időközben lerobban a vonat, vannak ilyenek jópáran...)? Az én esetemben például, ha Alsó-Gödön lerobban a vonat, és egyébként Rákospalotáig mennék, akkor lehet, hogy a Nyugatiba tartó zónázó jobb, mintha várnék mentesítőre. Volt már ilyen, hogy késett a személy (szerelvényhiány miatt, ami szintén hetekig előfordult, szintén előzetes tájékoztatás nélkül), ezért Vácról elmentem a zónázóval a Nyugatiba, ott fölszálltam a percek múlva visszafelé tartó személyre és leszálltam Újpesten, és elértem ugyanazt a buszt, villamost, mint amit egyébként a normál személlyel elértem volna. Na, ez hogy tetszik?
Azt meg nekem ne magyarázza meg senki, hogy a váltótakarítást nem lehet szakszerű felügyelet, vagy akár pár órás okosítás után egy mezei fizikai munkásnak elvégezni. Mégsem mozdonyvezetésről van szó. A titkárnő meg nem fizikai munkás (jellemzően erőltetett hasonlat), de a kapun állók jelentős része egyébként is utcát söpörne, vagy szemetet szedne, tehát gyakorlatilag profiljukba vágna a váltótakarítás.
Egy jó tanács: vedd le a szemellenzőt és a fekete-fehéret egy kicsit próbáld meg színesíteni!

vanek ur 2011.10.26. 08:55:41

@savrola: Értem. Ha gondolkodok egy kicsit, máris kocka vagyok.
"Az én esetemben például, ha Alsó-Gödön lerobban a vonat, és egyébként Rákospalotáig mennék, akkor lehet, hogy a Nyugatiba tartó zónázó jobb, mintha várnék mentesítőre."
Erre a javaslatod ez volt: "Ha egy vonat lerobban, akkor egy állomáson kell megállnia a zónázónak, nem az összesnél, így csak 1 percbe telne, amíg fölszállnak az ottragadt utasok."
Tehát Alsógödön megáll a zónázó. Felszállsz rá, és még azok, akiknek jó az, ha megállás nélkül beviszik a Nyugatiig. Mi van azzal, akinek ez nem jó? Mi van azokkal, akik Dunakeszi Gyártelepen, Dunakeszin, vagy Dunakeszi alsón várnak? Nekik nem kellene megállítani a vonatot? Vagy elegendő a _te_ problémádat megoldani, a többiek le vannak sz.rva. Biztos, hogy én vagyok a szemellenzős?

"Azt meg nekem ne magyarázza meg senki, hogy a váltótakarítást nem lehet szakszerű felügyelet, vagy akár pár órás okosítás után egy mezei fizikai munkásnak elvégezni."
Pontosan ezek kellenek hozzá. Az nem működik, hogy "nicsak, ott bóklászik egy peronőr, adjunk a kezébe seprűt, és tisztítsa a váltókat". Fel kellene készülni ősszel: megtartani az oktatást, bejárni az állomást, a váltókat, kiépíteni és begyakorolni a kommunikációt a tisztítók és a forgalomirányítók között, stb. Ha ezt megtenné a MÁV minden évben, sokkal kevesebb gondot okozna egy havazás. Sajnos csak szavakban készülnek fel a télre.

"Egy jó tanács: vedd le a szemellenzőt és a fekete-fehéret egy kicsit próbáld meg színesíteni!" Ezt neked sem ártana megfogadni.

Tiziano Crudeli 2011.10.26. 10:07:03

@vanek ur: Nem azért vagy kocka, mert gondolkozol, hanem azért, mert egyféleképpen. Az is egy megoldás, hogy a zónázót átminősítik személynek, legalább az utolsó Pest előtti megállóig, onnantól pedig szintén nem áll meg a Nyugatiig. De az nem megoldás, hogy hagyjuk az utast fél órát az esőben, hóban, fagyban. És mint írtam olyan is volt, hogy üres szerelvény húzott el mellettünk.
Ezek szerint mégis be lehet fogni kapun állókat (akiktől most szabadul meg a máv), de az is csak kisebb szervezés, odafigyelés kérdése.

savrola 2011.10.26. 12:15:39

@vanek ur: Sorry, Tiziano Crudeli néven válaszoltam. Egy másik blogban a savrola ki van tiltva. :)

Sokatutazó 2011.10.26. 13:21:46

Nem egész pontosan idevágó sztori, de aki akarja észreveszi benne a valóságot.
Minap mesélte egy forgalomirányító: volt olyan kollégája, aki elfelejtette, hogy igazgatósági különvonat közlekedik, ezért mindenhol félre tette, stb... mint szerelvényvonatot. A kopcihérok megtapsztalták azt, amit az utasok nap, mint nap. A lényeg: forgalomirányító kollégának másnap nem kellett menni dolgozni. Hol is élünk?
Véleményem szerint a felsővezetés körében kellene hatalmas rendet rakni. Aztán jöhet a többi...

vanek ur 2011.10.26. 21:57:34

@Tiziano Crudeli: "Az is egy megoldás, hogy a zónázót átminősítik személynek, legalább az utolsó Pest előtti megállóig"
Az egész vita ebből a mondatból indult: "Fentebb meg valaki pont azért sírt, hogy hogy képzelték, hogy a zónázót befogták személynek."
Van egy helyzet, lerobbant egy vonat. Persze ennek nem lenne szabad előfordulnia, de talán érthető, hogy egy 32 éves átlagos korú flottában nem is túl ritkán romlik el valami. Egy fiatalabb - és megfelelően karbantartott - járműparkkal kevesebb gond lenne.
Tehát kiesett egy vonat. Akik az állomásokon várnak, jó néven vennék, ha megállna a zónázó, és felvenné őket. A zónázón ülők ennek kevésbé örülnének, mert fél órával később érnek be a Nyugatiba. (Talán azt már belátod, hogy a korábbi javaslatod, hogy csak Alsógödön álljon meg a zónázó, hogy te felszállhass, nem egy reális alternatíva.) Ráadásul az a vonat jó eséllyel visszafelé is késve fog elindulni.
Álljon-e meg az üres szerelvény? Elsőre jól hangzik, de persze a peron széléről nem tudhatod, miért is megy üresen a szerelvény. Azért azt fogadjuk el, hogy céltalanul nem lődörögnek az üres szerelvények országszerte. Jöhet karbantartásról, hogy forgalomba álljon - éppenséggel megállhatna, kérdés, hogy mikortól áll forgalomba, nem fog-e majd az a másik vonat késni emiatt. Ugyanez a helyzet, ha éppen mozgatják át egyik vonalról a másikra. Lehet, hogy éppen karbantartásra megy - nem biztos, hogy ilyenkor szállíthat utasokat.

Minden döntésnek vannak következményei. Annak is, hogy megállítanak olyan vonatot minden állomáson, aminek amúgy nem kellene megállnia. Van, amikor ez a döntés a jó, de nem azért, mert te is fel tudsz rá szállni.

Próbálj meg te is nem "egyféleképpen" gondolkodni. Nézd meg a zónázó vonaton utazó szemszögéből, nézd meg a vasúti forgalom egésze szemszögéből.

savrola 2011.10.26. 23:19:02

@vanek ur: 1. Ha a zónázó megáll mindenhol, nem fél órával később ér be. 2. Nem azért kell csak Alsó-Gödön megállnia, mert én ott vagyok, hanem azért, mert minket már egyszer leszállítottak, és több ember szállt le, mint amennyi egyébként a többi állomáson vár összesen, akiknek egyébként lehet, hogy van módjuk buszra szállni (Dunakeszin ez esélyes, és elég sűrűn járnak). Nyilván, ha Sződligettől kezdve kéne fölvennie az embereket, akkor ne álljon meg. 3. Gondoltam, hogy az elrobogó üres vonat nem a masiniszta hobbija miatt szaladgál a vágányon, de ezt a vonatot, pedig tudná pótolni, az egyébként mentesítőnek szánt szerelvény. Hogy az később érne oda? Már fentebb is írtam, hogy ezt lehet kompenzálni valamennyi sebesség növeléssel. Ha egyféle képen gondolkoznék, akkor ezek nem jutottak volna eszembe.

vanek ur 2011.10.28. 00:00:22

@savrola: Ha Alsógödről beszélünk, az 4 többletmegállás, kb. 15 perc menetidőnövekedés. Egyébként meg tök mindegy, hol merül fel a probléma, ugyanezeket a szempontokat kell mérlegelni. Valakivel így is, úgyis kitolsz, akár megállítod a zónázót, akár nem.
Ha megállítod, akkor elsősorban azokkal tolsz ki, akik a zónázón ülnek, és emiatt további késéssel számolhatnak (mármint azon felül, amit amúgy is összeszed). Ezen felül nem tudhatod, hogy ez a késés mit jelent Rákospalota és a Nyugati között, ahol jó eséllyel még 2-3 vonat kaphat 5 perc késést a késve közlekedő zónázó miatt (másik vonal esetében a budapesti végállomás környékét helyettesítsd be).

Az üres szerelvénynél sem tudhatod, hogy belefér-e neki az, hogy felvegye az utasokat, illetve mit okoz ez a többi vonatnak.

Ezeket ott Alsógödön állva nem látod át. Én innen a gép előtt szintén nem látom át. Aki viszont átlátja, meg tudja hozni azt a döntést, ami a legkisebb rossz, vagyis a legkevesebb embernek okoz hátrányt. Ez lehet az, hogy talál egy vonatot, ami felszedheti a lerobbant vonat miatt várókat, de lehet az is, hogy azt mondja, minden menjen a maga rendjében. Ez utóbbi esetben te ott Alsógödön rosszul jársz (meg azok is, akik veled együtt várnak ott), viszont sokkal több másik embert nem fog hátrány érni.

"Ha egyféle képen gondolkoznék, akkor ezek nem jutottak volna eszembe." Pedig egyféleképpen gondolkozol: álljon meg egy vonat, és vegyen fel téged (meg a többieket). Azt nem vagy hajlandó figyelembe venni, hogy ez mások számára mivel járhat, milyen hatása van ennek a többi vonatra.