MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Panaszkönyv

2011. október 10. - walteristvan

István megint újabb történettel örvendeztet meg minket több évtizedes vasúti pályafutásából. Most éppen a panaszkönyvvel kapcsolatos emlékeiből szemezget nekünk:

Panaszkönyvvel mindenki találkozott már. Azt is feltételezhetem, hogy a vasúti Panaszkönyvvel is sikerült néhányuknak kapcsolatot teremteni. Tapasztalhatták, hogy én a vasutat nagyon szeretem. Néha azért még én is találtam alkalmat arra, hogy beírjak a Panaszkönyvbe. Írhattam volna!

De ezt nem tehettem meg. A vasúton található Panaszkönyvbe ugyanis vasutas nem írhat be. Legfeljebb ott, ahol nem ismerik és letagadhatja, hogy vasutas. Ha a vasutasnak panasza van,  írhat "Eseménykönyvi jelentést" a főnökének. A főnök aztán elbírálja, hogy lehet-e segíteni a kolléga problémáján.

A Panaszkönyv azoké, akik a vasúti szolgáltatásokat igénybe veszik és ezzel kapcsolatban vannak ki nem elégített igényeik. A főnököm ezt úgy magyarázta, hogy: "Nehogy már a saját tányérjába....!"

Személyszállítási vezetőként a személypályaudvar Panaszkönyvi beírások az én ügykörömbe tartoztak. Reggel ,többek között, az elsők közé tartozott, hogy megnézzem, történt-e új bejegyzés. Ha netán beírtak, elolvastam, rákérdeztem, hogy valójában mi is történt és ily módon felvértezve vittem a könyvet a főnökhöz.

Ha a főnök olyasmit észlelt, hogy a beírás az én helytelen ténykedésemből fakad, akkor megtartotta nekem a szent beszédet (ebből talán érzékelhető, hogy jól  lebaltázott!). Ahogy tudtam, kimentettem magam. Meg kell mondanom, hogy kevés panasz volt, ami az én helytelen intézkedésemből fakadt. De a feladat mindenképpen rám várt: Apám, intézkedj!

Nem tudom, hogy a mai forgalmisták is olyan dörzsöltek-e, mint amilyenek mi voltunk,  illetve amilyeneknek képzeltük magunkat. Nekünk ugyanis két Panaszkönyvünk volt. Az egyik az amit a főnök soha nem látott. Ebbe írattuk be azokat a panaszokat, amiket ránk, forgalmistákra tettek (korábban indult a vonat, elmaradt a csatlakozás, félretájékoztattuk az utast stb). Ez a könyv egy rejtett fiókban volt és a beírt panaszokra magunk írtuk meg a panasztevőnek a választ - a főnök nevében.  Még azt sem sajnáltuk, hogy a főnök -
legalábbis a panasztevő ezt érzékelhette - jól megbüntetett bennünket.

Eléggé el nem ítélhető módon, ha a pénztárosra, jegyvizsgálóra, tehát nem ránk panaszkodtak, akkor készségesen adtuk oda a Panaszkönyvet az utasnak.

Néhány eset a Panaszkönyvi bejegyzésekből.

Egy főiskolás fiatalember írta be, hogy a pénztáros milyen durva hangon zavarta el a pénztárablaktól, amikor ő Tízezer ezer forintos bankjeggyel akarta kifizetni a tizenegy forint húsz filléres jegyet. A pénztáros elküldte, egyéb helyek között, az Utasellátóhoz, hogy váltsa fel a pénzt, mert ő, a pénztáros nem pénzváltásra szakosodott.

Függetlenül attól, hogy a fiatalembert udvariasan tájékoztattam a furcsa vasúti Szabályokról, amit ő a türelmes magyarázkodás után jogosnak ismert el, beírt a Panaszkönyvbe. A panasz, amit beírt, most már csak a pénztáros hangvételére vonatkozott.

A fiú, a beírás után megnyugodott. Főleg, mert megígértem neki, hogy a pénztárost ki fogom oktatni az udvarias magatartásra. Amit meg is tettem. A pénztárosnő megígérte, hogy türtőztetni fogja magát, bár hozzátette, hogy a sok "kiszámíthatatlan" (ő persze nem ezt a kifejezést használta) utas  kihozza belőle az "amazon"-t.

Egy hónap múlva feldúltan fordult be ugyanaz a fiatalember a forgalmiba. Kérdeztem, hogy mi okozza felháborodását? Mondja, hogy ugyanaz a pénztáros. Na, menjünk oda és tisztázzuk a helyzetet.

A pénztároson  lehetett látni, hogy "még harctól lángzók ajkai" (Kisfaludy), legszívesebben kiugrana a kisablakon és megtépné a fiatalembert. Mi történt?

A pénztárosnő feldúltan mutatott az ablakában tornyosuló aprópénzre. A fiataloknak mondom, hogy akkor még volt öt filléres, 10 filléres, 20 filléres, sőt lyukas 2 filléres aprópénzünk is. A tizenegynéhány forintos menetjegy árát a főiskolás ezekből az érmékből számolta ki és rakta a pénztáros ablakába, ami volt vagy 150 darab pénzérme.

Arra hivatkozott, hogy legutóbb arra hívták fel a figyelmét, hogy a menetdíjat kiszámolva kell a pénztárosnak átadni. Hát ez ki volt számolva. A fiatalembert megkértem, hogy ha úgy érzi "egyenlített", akkor legközelebb mérsékelje a pénztáros idegeit próbára tevő viselkedését.

A pénztárossal később elbeszélgettem. Kérdezte, hogy mit lehet ilyenkor tenni? Azt javasoltam, hogy nyugodtan álljon neki a pénzt számolni, közben ne mulassza el a fiatalember háta mögött sorakozó utasok figyelmét felhívni, hogy legyenek türelemmel, mert az előttük álló kedves utas a "kártyapénzzel" akar fizetni. Majd az utasok fogják neki megmondani, hogy legközelebb hova vigye az aprópénzét.

A nagy állomásokon előírás, hogy a vonatok "csatlakozásra várhatnak".  A budapesti állomások ez alól kivételek. Ott nincs csatlakozásra várás. A többi állomáson is előfordul olyan, hogy egyik másik vonat nem vár csatlakozásra.

Főleg egyvágányú pályán közlekedő vonatok nem szoktak várni, mert 10-20-30 perces késés az egész vonal menetrendjét felborítaná, mivel a vonatok csak állomásokon tudják egymást elkerülni, és késés esetén a várakozás minden vonatnak késést okozna. Amelyik vonatnál viszont elő van írva a várakozás, azzal meg kell várni azt a vonatot, késés esetén is, amelyiknél elő van írva.

A várakozás általában a várakozó vonat menetrendszerinti indulását követő 20 perc-be bele kell, hogy férjen. Ha ez a várt vonat késése miatt nem biztosítható (ha nagyon sokat késik), akkor a vonat elindulhat menetrend szerint. Nincs csatlakozás.

Egyik szolgálatunkban a Wiener Walzer, ami Pest felől menetrendszerint 17 óra öt perckor érkezett volna, késett 20 percet. A Sopronba 17 óra 10 perckor induló sebesvonat ki volt jelölve hozzá csatlakozónak. Ez azt jelentette, hogy a vonat nem indult el idejében.

Körülbelül 17 óra 20-kor egy csoport, úgy 8-10 utas, egy "hangadóval" az élen berontott a forgalmi irodába és számon kérte, hogy miért nem indul a soproni sebes "rendesen"? Elmondtam nekik, hogy a nemzetközi gyorsot kell megvárni, illetve az azzal Sopron felé utazni szándékozókat.

A hangadó kitört. Micsoda disznóság, hogy 300-400 fáradt ember a soproni vonaton arra kénytelen várakozni, hogy néhány "csatangoló" ember a gyorsvonatról átszálljon. Mutattam az előírást és átadtam neki a Panaszkönyvet, hogy írja bele a véleményét. Meg is tette.

A főnök a bejegyzést továbbította a GySEV Igazgatóságra, ahol rövid időn belül intézkedtek. A soproni sebes nem vár a Wiener Walzerre. Kész!

Körülbelül két hónap elteltével, ugyanebben az időpontban ügyeletes voltam. A Wiener Walzer késett vagy 15 percet. Nem jelentett problémát. Várakozni egyik vonattal sem kellett.

Ahogy vonat megállt az első vágányon, néhány utas rohant a forgalmi felé és kérdezte, hogy a soproni vonat itt van-e még. Mondtam, hogy mivel nem csatlakozó vonat, az már bizony elment. Nem tudtam őket megnyugtatni. Kérték a Panaszkönyvet, hogy sérelmüket bejegyezzék.

Megkapták a könyvet és közben figyeltem őket.

Feltűnt, hogy egyikük nagyon ismerős. Az, aki magához ragadta a könyvet és írta, hogy micsoda disznóság, nem várják meg a messziről érkező utasokat stb, stb. Amikor a beírást befejezte, kértem az utasokat, hogy szenteljenek nekem néhány percet, már úgyis ráérnek.

Kinyitottam a könyvet a két hónappal előbbi beírásnál - közben szóltam a kollégámnak, hogy azt a somfordálót ott ki ne engedjék a forgalmiból! - és mutattam a beírást. Mondtam, hogy annak a következménye, hogy most nem érték el a vonatukat.

De a legizgalmasabb az, hogy annak a panasznak a beírója ugyanaz, mint aki most is vállalkozott a panaszkönyvi bejegyzés elvégzésére. Már van benne gyakorlata. És megmutattam nekik, kinek köszönjék, hogy most nem érték el a vonatukat.

Egy óra múlva indult a következő vonat, amivel tovább tudtak utazni. Hogy addig, mit kapott tőlük a várakozás okozója? Nem cseréltem volna vele!

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!




Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr923290489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.10.10. 08:14:38

Jó kis történet.

Az aprópénzes dolog ismerős, de hát ilyen esetben nem tehet semmit a pénztáros érvényes magyar fizetőeszköz tehát el kell fogadnia. Ha valaki 5ft-osokban hozza a jegy árát akkor úgy hozza, nem lehet elzavarni. Vittem már én is még anno főiskolásként a buszsofőrnek 10-esekben a jegyárat volt vagy 600 ft akkor egy Békéscsaba-Kecskemét jegy, csúnyán nézett ,de direkt utoljára szálltam fel, h ne tartsak fel vele senkit a sofőr meg bár csúnyán nézett megszámolta és adta a jegyet.

Darkosia 2011.10.10. 11:50:51

1997 óta van 10000 forintos, úgyhogy én kicsit kételkedek

AndOr 2011.10.10. 11:52:36

Szerintem nem volt egyszerre forgalomban 2 és 5 filléres tízezres bankjeggyel. Egyébként a buszokon is az van: a vezető pénzváltásra nem kötelezhető, másrészt lehetne egy szabály, hogy legfeljebb hány pénzérmét kell elfogadni, úgy rémlik, régen valahol volt ilyen, hogy legfeljebb 40.

Adani 2011.10.10. 12:12:10

@AndOr:

Sose volt ,csak néha a boltos mondta, h mely testnyílásodba dugd az aprópénzedet. Épp elég volt az is ha nem fillérekben hanem 1ft-osban számolta ki a jegyet, az elég sokáig forgalomban volt.

Olyan nincs,h nem fogadja el, ameddig törvényes magyar fizetőeszköz addig el kell fogadnia. Ha én egy 300 ezres használt kocsit 60.ezer db. 5ft-ossal fizetek akkor annyival fizetek,

Vittore. 2011.10.10. 12:24:18

@Darkosia: @AndOr: Valószínűleg 10000-es, csak István elírta. Majd jön és helyesbít.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2011.10.10. 12:46:31

Én arra emlékszem még gyerekkoromból, hogy egyszer a postán fizettem - volna - aprópénzzel (hol máshol). Ha jól emlékszem ilyen 1100 forint körüli összeget, melyből leszámolt már 1000 felettig, majd hozzámvágta az egészet, hogy nem fogadja el. Gyerekként nem igazán tehettem mást, mint hogy hazamentem dolgom végezetlenül, de azért megmaradt ez az élmény a mai napig: leszámolt többszáz érmét és amikor már csak kb. 30 van hátra, akkor feladja? Nagyon értelmes.

Amúgy a 10000-es szerintem 5000-es, mert amikor még fillérek voltak (a 2 filléresre én már nem emlékszem, nem vagyok olyan idős) az 5000-es volt a legnagyobb címlet. Ettől még a történet hihető, a panszkönyvvel kapcsolatosan pedig most már tudom, miért kapunk néha értelmetlen válaszokat... (persze vicceltem).

AndOr 2011.10.10. 12:54:32

@Adani: Pontosítok, nem 40, hanem:
31. § (4) Készpénzben (bankjegy vagy érme átadásával) történő fizetés esetén 50 darabnál több érmét elfogadni csak a hitelintézet és a posta köteles egy fizetési művelet során."
(2001. évi LVIII. törvény a Magyar Nemzeti Bankról)

Adani 2011.10.10. 13:58:48

@Közlekedésguru:

Még 2002 körül tesóm meg pár barátnője rollnizott be sok 1,2,5 ft-ost, mert a postán azt mondták ,hogy akkor majd beveszik. Napokig rollniztak, mert elég sok összejött, majd a postán el lettek küldve a 3.14csába a rollnikkal együtt. Faternek mondják mi történt fater visszamegy megérdeklődni hogy is van ez, neki is mondják ,hogy ők aztán nem veszik át, meg mit képzel egyébként is, meg átveszik ,de csak ha fizet kb. 2 ft-ot érménként. Persze 1 ft-osoknál ráfizetés, 2 ft-nál meg kvázi ingyen adod nekik. Lófaszt, fater előhúzott egy 3000 ft-os csekket, h ok, de akkor most ezt itt be fogja fizetni, erre pedig semmit se tudtak tenni, a kibaszás meg ugyebár társas játék, be lett fizetve 1,2 ft-osokkal a csekk had számolják, mert persze kibontották a rollnikat és számolták, de hát ha ennyire szívni akarnak tegyék.

Mikor az 1,2 ft-osokat kivonták én is összeszedtem elég sokat belőlük, én a bankfiókba mentem be és kérdeztem meg, átveszik-e. Közölték, h átveszik, de ha nem nagy gond vigyem inkább a békéscsabaiba, ott van érmeszámláló és akkor elég ha külön csoportosítom a pénzeket. Át is vették rendben percek alatt átnyomtak több száz érmét a számlálómasinán, a másik fiókban is bevették volna berollnizva ott normálisabbak lettek volna, annyit mondtak ,h aláíratnak veled egy papírt, h mennyi pénzt adtak oda a rollnikért cserébe és ha kiderül ,h mégse annyi volt benne akkor majd értesítenek és a különbözetet vissza kell adni.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2011.10.10. 14:53:53

@Adani: 5 évvel ezelőtt dolgoztam hírlapárusként, a Hírker Zrt.-t meg nem érdekelte, hogyan szabadulsz meg a rengeteg aprótól. Akkor én is bankban váltottam be, érmetípusonként 100 db-ot lehetett ingyen. Azért egy hét után már kérdeznie kellett, hogy honnan viszem, gondolom feljelentett volna hátha automatákat fosztogatok ha nincs megelégedve a válasszal... A bankfiókban nálunk is az érmeszámlálóval gyorsan ment a dolog, de általában az összes apró címletből volt 100-100 db. nálam.

Ettől függetlenül gyerekként a postán elég negatív volt az, hogy az utolsó néhány érménél összeborítja és elkezd hisztizni, pedig nem beváltani akartam volna, hanem fizetni vele. Nem érdekelt volna, ha elküld egyből, de hogy 3-4 percen át számolja, aztán a vége előtt megőrül, na az felejthetetlenné teszi a mai napig. Pedig legalább 15 éve volt...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2011.10.10. 15:01:30

Visszatérve az alaptémához pedig: az ember mindig panaszkodik, ha nem neki jó valami. A másikat lesz..ja, a fenti történetből is ez derül ki. Ha rajta ül a vonaton, akkor miért nem megy, ha nem ül rajta akkor miért ment el. Egyik esetben sem érdekli a többi (akik miatta késik le vagy miatta várakoznak). Ez tényleg így van, kár szépíteni.

Itt legalább saját magát -is- szívatta meg néhány hét elteltével azzal, hogy korábban türelmetlen volt. Megérdemelte, csak a többi 100 nem, aki az általa történt bejegyzés miatt jártak így.

A "álpanaszkönyv" pedig még mindig nagyon tetszik, én nem mertem volna egyszer sem ezt bejátszani, pedig dolgoztam hasonló (nem vasutas) munkakörökben...

Adani 2011.10.10. 15:25:08

@Közlekedésguru:

Ismertem meg ismerek pár embert, aki emberekkel foglalkozik pl. eladó egy boltban vagy épp telefonos operátor esetleg vevőszolis volt a Tecsóban.

Ahogy mondták sokszor van olyan ,aki jól felhúzza magát akár igaza van akár nincs ( ez a jellemző inkább) és dérrel-dúrral jó hangosan üvöltve kéri a panaszkönyvet. Megkapja és mikor már írni kéne meg jelzős szerkezetek nélkül megfogalmazni egy értelmes mondatot, amiben van alany meg állítmány és értelmezhető is, már megáll a tudomány. A Tecsó titok könyvben is említik a jelenséget.
Még lehet is húzni kicsit az agyát rátenni még egy lapáttal mikor kedvesen megemlíti, h ha gondolja adok lapot piszkozatnak, amin gyakorolhat, sőt ha az írás esik nehezére akkor diktálhat is. Azt meg még kevesen tudják ,h nem panaszkönyv a neve, hanem vásárlók könyve, nem csak panaszt, hanem dicséretet is lehet bele írni, az más dolog, h nem szoktak ill. ritka az az ember, aki azt írja bele, hogy elégedett volt mindennel és külön megköszöni írásban azt, hogy az eladó kedves és segítőkész volt. Gondolom a vasútnál se jellemző, hogy valaki azért kéri el a könyvet, hogy megköszönje, hogy a vonat pontosan érkezett a kalauz udvariasan viselkedett sőt keményen, de mégis szabályszerűen lépett fel a jegy nélküli utazókkal szemben is, sőt még a csomagot is segített levenni, mert elképzelhető, hogy ilyen is történik csak ez ugyebár nem hír.

A telefonos operátornak annyival könnyebb a dolga, hogy ő le tudja vezetni a feszültséget egy hatalmas káromkodással leordítva az ügyfél fejét, úgy, hogy benyomja a MUTE gombot a telefonon kimondja, amit éppen akkor gondol majd udvariasan folytatja. Meg ugye nem látja az ügyfél így pofákat is vághat meg a fejét is foghatja.

Darkosia 2011.10.10. 15:45:48

Közlekedésguru · kozlekedem.blog.hu 2011.10.10. 15:01:30
Az tény, hogy a posztban említett esetekben az utas volt a paraszt, én is utálom az olyan embereket akik egy kis kényelmetlenséget sem bírnak nyugodtan elviselni, illetve a visszajárós dolog dettó.(nem a 10000 a lényeg, mert 1000 ft és 10 ft között is 100-szoros a különbség, tehát mintha valaki ma 20000-essel akarna 200-at fizetni)
De.
Az emberek egy része (ne menjünk bele mekkora hányada) hülye és/vagy paraszt és/vagy türelmetlen és/vagy egyéb rossz tulajdonságokkal rendelkezik. A napi sokezer utas közül ezért úgyis lesz olyan, aki a fentebbi rossz tulajdonságokkal rendelkezik, esetleg többel is. A rendszernek tudnia kell ezt kezelni, egy barom miatt nem akadhatna meg a közlekedés.
Emellett az átlagembert(nem csak a türelmetlent) nem az érdekli miért késik a vonat, hanem hogy késik. Ez teljesen normális. Ha szar a kiszolgálás vagy az étel egy étteremben nem azt nézed, hogy ugyan miért szar, hanem nem mész oda többet. Sajnos a máv nem ilyen könnyen elkerülhető.
És nem a posztban szereplő türelmetlen nagyhangú emberke szívatta meg saját magát, illetve a többi utast, hanem a máv. Mert elsődlegesen a máv késett. Ismételten.
Az álpanaszkönyv pedig nem zseniális húzás, hanem aljas húzás. A jogtalan panaszoknak úgysincs következménye (amennyiben a főnök nem hülye, bár a mávnál ki tudja), ellenben a mávval kapcsolatban bizony nem csak jogtalan panaszok szoktak felmerülni, amik így ugyanúgy elsikkadnak és ezáltal marad továbbra is a magyar posvány és jelenlegi minőség.

Nagymoli 2011.10.10. 15:59:13

@Adani: Mekkora poén ilyenkor, ha az a Mute gomb nem működik! :-D

Adani 2011.10.10. 16:24:44

@Nagymoli:

Minden operátor rémálma ez. :) Igaz-e vagy sem, de meséltek már olyat, hogy azt hitte lenyomta a MUTE gombot ,de mellényúlt így az ügyfél is hallotta a büdös bunkó kurva anyádat te utolsó paraszt szintű beszólást, de hatott mert rögtön levette a hangerőt és lehetett vele értelmesen beszélni.

walteristvan 2011.10.10. 16:27:16

Nagyon figyelmesek vagytok.
Még hibázni sem engeditek az embert.
Tényleg nem lehetett tízezres, ezres viszont igen.
Abból is a zöld (1983-1999-ig).
A kétfilléres és ötfilléres 1992-ben lett visszavonva.
Köszi.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.10.10. 16:51:36

De sokan a kártyás fizetéstől is idegenkednek. Ma is fogorvosnál kártyával fizettem a 15000-res tömést, és azt mondta, hogy inkább készpénzt kérte. Persze amikor mondtam, hogy az nincs, akkor már hajlandó volt bedugni a terminálba, de azért látszott, hogy nem gyakran használják :)

Adani 2011.10.10. 17:20:33

@Peti817172M:

Én, ahol csak lehet kártyával fizetek, még a 200ft-os tételt is. Ha húzza a száját az se érdekel, fizethetek vele ,tehát fogok. A Pénzfelvét ATM-ből pénzbe kerül egy bizonyos mennyiség után meg ha nem sajátból tankolsz, a kártyás fizetés meg ingyenes.

Darkosia 2011.10.10. 19:42:05

@walteristvan: most akkor sértődj meg, ha kijavítanak :-)

Darkosia 2011.10.10. 20:39:56

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
az általad linkelt érmés oldal közepe táját is megnézted?

lyken 2011.10.10. 20:40:43

@Peti817172M: Azért nem szeretik kis helyeken a kártyát, mert kis forgalom esetén 5%-ot is leszedhet a bank, ráadásul megjelenik a könyvelésben. Kp. esetén nem szerepel a bank, az összeg bekerül a cashflow-ba, ráadásul ha nem ad számlát és te nem kérsz róla papírt, akkor a könyvelésébe se kerül be.

Vittore. 2011.10.10. 21:29:27

@Adani: Neked ingyenes, a bank meg jutalékot számol fel érte. Furcsa, de valójában nem kötelező az ingyenes fizetés, a törvény szerint mondhatja azt a kereskedő, hogy a kártyás fizetéseket x% külön díj terheli. Most fordítottam be egy nemzetközi szállásfoglalási rendszert, egész Európában min 1,2% pótdíjat számolnak fel a kártyás fizetésekre, de inkább 1,7%-ot, Amex meg Diners Club használatakor egyenesen 4,2% a pótdíj.

somlai64 2011.10.10. 21:59:11

@Vittore.: Tartok tőle, hogy amint elég elterjedt lesz a kártyás fizetés, annak a költségét szépen át fogják hárítani a vásárlókra. Készpénzes pénztár viszont már nem is lesz.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.10.10. 22:08:07

@Darkosia: Most már meg.

Nemigaz, amit állítottam itt. @Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Gyakorlatilag egyébként 1980 óta nem találkoztam se 2, se 5 filléressel.

Adani 2011.10.11. 08:47:01

@Vittore.:

Pontosan, de hol érdekel az engem, h a boltnak az pénz, a kártyás fizetés kényelmesebb, mert nem kell a pénzt számolgatni. Az igazi jövő a Paypass rendszer lesz majd ,de még itthon nem terjedt el. Ott annyi a dolog ,h van egy kártyád, amit csóka odaérintesz a terminálhoz és pár mp alatt fizethetsz. Kód nélkül. Pont kis összegű vásárlásra való, kvázi elektronikus készpénzt, kiváló lenne pl. tömegközlekedésnél vagy bárhol kis tételben vásárlásnál ,mert másodpercek alatt megvan elég odatartani a leolvasóhoz és kész. A Szigeten pl. nagyon jól bevált a rendszer.

Amúgy volt már olyan ,h haver egy eldobható öngyújtót (kb. 60 ft) is kártyával akart fizetni ,mert nem volt nála egy fillér se, a boltos meg mondta,h basszameg inkább vidd el ajándékba. Középiskolás meg egyetemi/főiskolai gólyabáloknál is tipikus gólyaszívatós feladat szokott lenni ,h menjen be egy boltba és egy doboz gyufát vagy egy db. Dianás cukrot vegyen és fizesse ki kártyával vagy kérjen róla áfás számlát.

A legtöbb bolt viszont benyeli a jutalékot, kis tételnél lehet ráfizetés, de a többség azért nagyobb tételben vásárol egy heti bevásárlás pedig már annak számít. Meg ugye reklámnak is jó ,mert ha van két bolt egymás közelében és az egyikben lehet a másikban nem kártyával fizetni akkor az előbbit választom.

lyken 2011.10.11. 09:16:45

@Adani: "Az igazi jövő a Paypass rendszer lesz majd ,de még itthon nem terjedt el."

Tudod, hogy hány panasz volt az USA-ban az elmúlt évben paypass miatt? Egy filléres szenzor, egy táblagép, meg egy program segítségével bárki a tömegben sétálgatva észrevétlenül emelgetheti le mások kártyájáról a pénzt. Csak bedugja kabátujjba a szenzort és elsétál a női táskák mellett 20 centire tartva tőle az alkarját. És fizettél kód nélkül.

karosszékely 2011.10.11. 10:45:57

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Na,pont ezen gondolkoztam én is. Az MNB oldala azt írja, hogy 1992-ig volt forgalomban a 2 és 5 filléres érme. Én a nyolcvanas évek elején voltam gyerek, de már akkor is csak 10, 20 meg 50 fillérest használtunk.

Adani 2011.10.11. 11:38:37

@lyken:

Tudtommal annyi panasz volt rá csak mikor a Szigeten meg a Volton bevezették ,h mi van ha elhagyod, akkor bárki költekezhet a kontódra? Ez valós veszély tényleg, viszont ugyanez megvan ha készpénzt hordasz magadnál akkor is. A kártyát pedig SMS-el letilthatod h tárcádat hagyod el a benne lévő pénzt tuti buktad. A kártyát meg ha gyorsan letiltod akkor még a pénzed egy részét megmentheted.

Így leemelni a pénzt meg nehéz, mert ahhoz közel kell teljesen menni a kártyához pár centire a szenzorhoz, táskán keresztül nem megy. Ráadásul magát a kártyát be lehet tenni egy fém tokba és akkor kizárt,h leolvassák. Vagy alufóliával bélelt tokba. Meg ugye a fizetés helye is ideje később nyomon követhető és mint a netes vásárlásnál ha ellopják a kártyaszámodat akkor a bank kártalanít téged.

lyken 2011.10.11. 12:58:48

@Adani: "Ez valós veszély tényleg, viszont ugyanez megvan ha készpénzt hordasz magadnál akkor is."
Nem értek egyet. Ha valaki elmegy mellettem 20 centivel, attól a készpénzem még biztonságban van a zsebemben vagy a táskámban.

"Így leemelni a pénzt meg nehéz, mert ahhoz közel kell teljesen menni a kártyához pár centire a szenzorhoz, táskán keresztül nem megy."
De megy. Duke egyetemen demonstrálták nekem egy laborelőadáson.

"Ráadásul magát a kártyát be lehet tenni egy fém tokba és akkor kizárt,h leolvassák." Amerikában sem láttam ilyen embert. Magyarországon még kevésbé lesz aki alufóliázza a pénzét.

"Meg ugye a fizetés helye is ideje később nyomon követhető és mint a netes vásárlásnál ha ellopják a kártyaszámodat akkor a bank kártalanít téged."
Ez viszont nem kárpótol senkit teljesen. Bizonyítanod kell, hogy nem te vásároltál, aztán le kell papíroznod mindezt. Ehhez természetesen be kell menned bankfiókba. Az idődet nem fizeti meg senki.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: "Gyakorlatilag egyébként 1980 óta nem találkoztam se 2, se 5 filléressel."
Szerintem valami elírás. 82-ben láttam egyszer egy lyukas kétfillérest, de akkor úgy beszéltek róla, mint ami már nics forgalomban.

karosszékely 2011.10.11. 13:20:35

@lyken: A Magyar Nemzeti Bank oldalán van egy-egy pdf a 2 és 5 filléresről, ott még van kép is rendszerváltás utáni kiadásokról is.

www.mnb.hu/Bankjegy_es_erme/ermeink/bevont-ermek-1946-tol

De mindenképp furcsa ez, mert nekem is csak "emlékpénzként" volt egy lyukas kétfilléresem 30 évvel ezelőtt, 5 fillérest meg nem is láttam.

Adani 2011.10.11. 13:55:57

@lyken:

Ha akarod kódosra is állítható a paypass, valamint a vásárlás időpontját loggolja tehát ha te akkor nem jártál ott akkor sima ügy bizonyítani ,h nem te voltál. Azon kívül kitalálták már a SMS értesítést is jön egy SMS, h vásároltál a mucsaröcsögei vegyesboltba 2 liter tejet miközben épp a metrón utazol, akkor azonnal mehet a forró drótra a bejelentés, h kizárt dolog ,nem is vagyok ott.

Hiába szipkázza le valaki pénzedet (de mondom kb. 2 centire kell lenni a leolvasótól a kártyának, de van karórás modell is, ami csak akkor működik ha előtte élesíted gombnyomással) valahová azt a pénzt el kell könyvelni ,valakinek a számlájára megy, és azt a számlát már le lehet követni ,h kié.

walteristvan 2011.10.11. 14:00:12

@Darkosia: Mióta figyelek az egészségemre, azóta nem sértődök meg. Magamat hergeljem?
De nem is bírálom magamat. Azért vagytok Ti!

Sokatutazó 2011.10.11. 21:20:52

Két panaszkönyv... Ehhez volt eszed. Meg ahhoz is, hogy a pénztárost is leoszd... Titeket nem tudtak, mert a főnök nevében írtatok. Becsületes ember lehetsz.
A tettekért kéne vállalni a következményeket is. Nemde?

Adani 2011.10.11. 22:04:10

@Sokatutazó:

A kettős könyvelés egyik jó módja.

Sokan már diákkorban kitalálják a kettős könyvelés trükkjét. Elég bejelenteni ,h az ellenőrződ elveszett fizetsz vmi aprópénzt és adnak másikat. Onnantól meg mehet a kettős könyvelés, egyik ellenőrző a valós jegyeket és adatokat tartalmazza meg van egy, amit a szülők kezébe is lehet adni meg abba gyűjteni az intőket és mással aláíratni, vagy aláhamisítani a szülői aláírást. Nekem is volt bár csak néha kozmetikáztam a jegyeket benne inkább arra való volt ,h ellenőrök kezébe adjam ha épp nem volt jegy vagy bérlet és jött, ott volt benne egy kamu név, cím, anyja neve stb. a keresztnév stimmelt nehogy valaki véletlen elszólja magát.

rendületlenül 2011.10.13. 16:24:13

Sokatutazó: Te nagyon becsületes lehetsz!
Milyen tettekért kellene neki következményeket vállalni?
Megrövidített valakit?

Sokatutazó 2011.10.14. 16:52:28

@rendületlenül: Nem, nem azt mondom, hogy én vagyok a megtestesült becsület.
Csupán arra akartam kilyukadni, hogy lehet a mai vasutasok nagy részét szídni, hogy ilyen-olyan munkát végez.
De kérdem én: ez normális hozzáállás?
Más nevében írás nem számít okirat hamisításnak? A válasznál vegyük figyelembe, hogy hivatalos személyről van szó.
Továbbá, mint az előbbi hozzászólásomban is említettem, hogy vállalja a tettek következményét. De látom ezt valahogy nem sikerült felfogni.

Hány és hány posztban van, hogy -többek között- a pénztárosok milyen bunkók, meg így-úgy. Sokan tudják őket szídni, az ilyen emberektől meg hasra kéne esni, hogy ezt megtették?
Ha már bennük sem volt ennyi becsület, akkor mit várunk a mai dolgoztoktól?
Ébredj ember mély álmodból...

dennisthemenace 2011.10.15. 21:27:34

@Vittore.: @Sokatutazó: @somlai64: Magyarországon el tudom képzelni.. Nálunk úgy mukodik, hogy pl. egy trafikban, vagy kis boltnál megszab egy határt, mondjuk, 5 fontot, amitol lehet ingyen fizetni kártyával, alatta rátesz 20-50 pennyt. A fodrásznál ma kártyával fizettem, szólt, hogy 50 pennyt ráterhel, így 7.50 helyett 8-at fizettem. Nagyobb helyeken, pl. Tesco, két font a minimum.

dennisthemenace 2011.10.15. 21:34:46

@Sokatutazó: Igen, az. Ezt úgy mondom, hogy évtizedek óta osmerem. De te nem ismered a vasúti drillt, ahol a fonokok morgását igyekeztek elhárítani az ilyen trukkokkel. Meg azt sem tudod elkepzelni, mekkora okrok mentek be sokszor panaszt tenni, mondvacsinált problémákkal, nagy arccal.

Sokatutazó 2011.10.16. 11:16:14

@dennisthemenace: Sok ismerősöm dolgozik a vasúton. Ezért mertem nyilatkozni, ezért vagyok itt a fórumon. És szoktam olvasni a panaszkönyvi bejegyzéseket. Vicces dolgokkal kerültem szembe.
Sőt, én is hallottam már a pénztárnál, mikor elkérte a panaszkönyvet, aztán akkor baromságokat beszélt, hogy legszívesebben elküldtem volna kukoricát kapálni ezer fokban... (:
Továbbá -mint a nickemből is kiderül- rendegeteget utazom (jobb híján vonattal). Sokat látok, hallok, tapasztalok. :D

De akkor sem értek vele egyet... (:
A főnökök is lássák, hogy mekkora paraszt egynéhány ember.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2011.10.17. 21:11:24

"Nem tudom, hogy a mai forgalmisták is olyan dörzsöltek-e, mint amilyenek mi voltunk, illetve amilyeneknek képzeltük magunkat. Nekünk ugyanis két Panaszkönyvünk volt. Az egyik az amit a főnök soha nem látott. Ebbe írattuk be azokat a panaszokat, amiket ránk, forgalmistákra tettek (korábban indult a vonat, elmaradt a csatlakozás, félretájékoztattuk az utast stb). Ez a könyv egy rejtett fiókban volt és a beírt panaszokra magunk írtuk meg a panasztevőnek a választ - a főnök nevében."

Kedves István, remélem nem. Ugyanis ez baromira nem nem dörzsöltség, hanem büdös bunkó mutyizós vasutas mentalitás. Igen, 10 évesen nekem is 2 ellenőrzőm volt, de egy idő után kinő belőle az ember, mert rájön, hogy ez nem menő. Kivétel ez alól a vasutas, aki magát Rózsa Sándor leszármazottjának képzelve még büszkélkedik is vele. Ha valaki ilyet csinál, legalább tagadná le, de hogy még viccelődve büszkélkedik is vele az most rohadtul levágta a biztosítékot nálam... Remélem az ilyenek lassan kikopnak már végre a MÁV-tól, mert így nem lehet szolgáltatást nyújtani. Én ugyan csak a jegyvizsgálókkal találkozom mint utas, de mostanában azt veszem észre, hogy egyre normálisabb emberek dolgoznak a vasútnál, a végén még lesz belőle valami.