MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

A kalauz mentette a helyzetet

2011. augusztus 29. - Vittore.

Mivel már megkaptuk, hogy az Új MÁV Blog egy panaszblog, ezért örömmel jelenítjük meg Á. még júniusban írt levelét.

Pünkösdhétfőn a MÁV megint nem volt a helyzet magaslatán, az elromlott WC-s Desiro-k helyett kisebb kapacitású vonatokat küldött. Szerencsére a kalauz jól mérte fel a helyzetet, "kikönyörgött" még egy kocsit a szerelvényre, ráadásul az utasokat is végig korrekten tájékoztatta és segítette.

Íme a levél:

Tisztelt MÁV-START ügyfélszolgálat!

Panaszt szeretnék tenni a pünkösdhétfői (2011. június 13.) balatoni vonatközlekedés kapcsán.

Balatonfűzfőről utaztam (Budapest-)Kelenföldre. Székesfehérvárig a 9723-as (B.fűzfő indul: 18:40, Tapolca-Székesfehérvár) személyvonattal, majd onnan tovább a 851-es (Nagykanizsa – Bp. Déli, Székesfehérvár indul: 19:40) gyorsvonattal.

A 9723-as vonat SZVÖR szerint kétrészes Desiro, a 851-es „halberstadti” kocsikból áll.

Közlemény a honlapjukon pünkösd kapcsán: „A MÁV-START Zrt. a legnagyobb utasforgalmat lebonyolító vonalakon - az igényekhez és lehetőségekhez igazodva - a kényelmesebb utazás érdekében a vonatok szerelvényeit megerősítve, több járművel közlekedteti.”

Ez (sajnos szokás szerint) nem így működött.

A 9723-as személy Desirók helyett egy két Bhv 20-07-es, és egy szintén Bhv kerékpárszállító kocsiból álló Csörgő (M41) vontatta szerelvény érkezett. Bevallom, amikor a mozdonyt megláttam, egy pillanatig még örültem is, gondolván, mögötte jön vagy 6-7 személykocsi, de az a két és „fél” (fél, mert kerékpárszállító, kisebb férőhellyel) kocsiból álló szerelvény kiakasztott.

A férőhelyek ugye, Desiro: 98+12 (eredetileg 1.o.)=110, ez duplán 220; Bhv 80, ebből 2, plusz a kerékpárszállító kocsi 56, azaz 216. Ez pedig semmiképpen sem „megerősítés, több járművel közlekedtetés”.

A „kalauz” nagyon készséges volt, azt is megtudtuk tőle, hogy eredetileg a kerékpárszállító plusz egy(!) személykocsi szerelvényt akarták indítani, a harmadik kocsit ő „szerezte”. Minden tiszteletet és dicséretet megérdemel jegyvizsgálójuk, mivel mi utasok ugyan nagyon ingerültek voltunk, de ő higgadtan és korrektül végezte munkáját, és tájékoztatott bennünket a dolgok alakulásáról. Szabadbattyánban – mivel a sok utas miatt késésben voltunk - megkérdezte az ottani szolgálattól, hol jár a déli-parti gyors, amire később a vonat nagy része átszállt Fehérváron. Köszönjük az utasközpontú fellépését!

A két Desiro állítólag azért maradt Tapolcán, mert tönkrement a WC-je, és „vonat WC nélkül ugye, nem közlekedhet”. Ez dicséretes. Lenne. De egy 220 ülőhelyes motorvonatot egy másfél (végül 2,5) kocsis (így 136, majd 216 hellyel rendelkező) szerelvénnyel kiváltani nem illene, azt pedig főleg nem, hogy a kalauznak kell „rákönyörögnie” a harmadik kocsit a vonat végére.

A vonat legalább 200%-os telítettséggel futott, a kocsik előtereiben is legalább 15-15 ember állt, nem is beszélve a kerékpárszállítón kívül a vonat elejét-végét is megtöltő kerékpárokról.

Ez után átszálltunk a 851-es gyorsra. Azon még kevesebb hely volt. És még többen szálltunk fel rá, ráadásul a kocsik előterében levegő sem volt, „halberstadti” kocsikról lévén szó.

Gárdonyban inkább átszálltam a gyorsot ott beváró (4531, Székesfehérvár – Bp. Déli; szóló Flirt) személyvonatra, amelyen bőven volt ülőhely.

A kérdéseim:

1) Miért romlik el egy Desiro WC-je? És miért lett hirtelen ennyire fontos a WC?

2) Miért nem lehetett eleve sok kocsis szerelvényként indítani a hosszú hétvége utolsó, a Balaton északi partján mindenhol megálló személyvonatát?

3) Kinek a fejéből pattant ki, hogy két kocsival állítsanak ki egy dupla Desirót helyettesítő vonatot? És ki engedte, hogy végül csak három kocsis legyen a szerelvény, ne legalább 5?

4) Miért nem lehetett legalább azt a 3 kocsit „közvetlen kocsiként” rácsatolni a Nagykanizsai gyorsra?

5) A már említett 4531-es személy menetrend szerint 2 perccel előbb indult Fehérvárról, mint az északi parti személy megérkezett. Miért nem várta meg (akár egyszer, kivételesen, akár minden vasárnap, menetrend szerint) az északi-parti vonatot – a menetrendjébe beleférne, menetrend szerint 9 percet áll Gárdony állomáson, hogy elengedje a 851-es gyorsvonatot. (Aznap a gyors késése miatt több mint 20 percet várt Gárdonyban, ebből 8-at várhatott volna Fehérváron. Gárdony és Fehérvár között már nincs vágányzár, és kétvágányú a pálya, így „keresztek” sincsenek. – Pl. 9723 érkezik 19:34, 4531 indul 19:36, most a késések miatt 19:40-ig várt volna, Gárdony érkezik 19:54, késve 19:58; a 851 Székesfehérvárra érkezett 19:45, indult kb. 19:50, Gárdonyba érkezett: 20:05 körül. Vagy kivételesen a személy Fehérváron is elengedhetné a gyorsot.(Az ütemes menetrendbe is belefér pár perccel későbbi indulás, ha az érkezési idő nem változik.) Mindenki nyilván nem szállt volna át rá, mivel 10-12 perccel később érkezett Budapestre, mint a gyors.

6) Nem tartozik szorosan a témához, de mi történt Érd-felső állomáson a 4531-es személlyel? Három-négy percig ültünk sötétben, zárt ajtókkal, amikor pár méter megtétele után a vonat megállt, majd elmentek a fények?

Ha a nyári menetrendben szereplő Desirók helyett is hasonló minőségű vonatok közlekednek majd, vagy akár csak valamelyik 6-7 „halberstadti” kocsis gyors/sebes helyett csak 3-4 kocsis „Bhv” közlekedik, garantáltan még többen elpártolnak majd a vasúttól. (Már, ha a Pusztaszabolcs-Börgönd-Szabadbattyán kerülő nem lenne elég…)

Levelemet mellékelten megküldtem az Új Máv Blog (régi Megint Állunk Vazze blog) részére is.

Üdvözlettel:
B.Á.

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!





Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr253187095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.08.29. 09:13:50

Dicséretes a kallertől ,h sikerült elérnie,h legyen még kocsi, ez általában ritka dolog, Szentesen sikerült hasonlót csinálni, amiről tudok, de ott sok vicinális vonal van, és helyben áll sok Bzmot. Ott speciel egy régóta halállistán álló Orosháza-Szentes vonalon voltak annyian, h a fővonali Bzmot+2 pótkocsi vonatról leszedték a második pótkocsit és hozzácsapták az orosházi személyhez, mert oda jobban kellett a nem halállistás fővonalra meg elé volt a pótkocsis. Mindez 3-4 éve volt a nagy vonalbezárási hullámban.

Bezzeg mikor hosszú hétvége előtti pénteken a Maroc IC képes volt két másod és egy első osztályú kocsival indulni akkor nem sikerült még kocsit hozzácsapni, Szolnokon a tárolóvágányon személyvagonokból volt a kerítés, de a szaromle effektus meg a Start kérjen a Trakciótól mozdonyt, h rátolhassanak Szolnokon kocsit féle 1000 MÁV-os vállalat van és mindenki a másikra mutogat és dolgozni senki se akar féle bürokrácia megtette a hatását, maradt a heringparty, Szolnokon még cipőkanállal felpréselődött pár utas Mezőberényben mikor leszálltam már a retyón is ült valaki, meg még álltak is mellette, a folyosó dugig, még a két kocsi közötti átjárást szolgáló kazánlemezen is nyomorogtak.

jack o'neill 2011.08.29. 10:33:45

Átlagban kéthetente jön egy poszt, melyben a Dezső központi helyen van?
WC és klíma. Most a Siemens cseszte el ezt a szerencsétlen járgányt ennyire, vagy a MÁV-nak ilyen lehetetlen feladat a karbantartásuk?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.29. 11:17:13

Ilyen 1 Bhv + Bhv kerékpárszállítóval Csörgő húzta vonatokat én is láttam a nyáron.

Csodálkoztam rendesen.

M44-402 2011.08.29. 11:39:13

"1) Miért romlik el egy Desiro WC-je? És miért lett hirtelen ennyire fontos a WC?"

Bármilyen ok miatt elromolhat.

"2) Miért nem lehetett eleve sok kocsis szerelvényként indítani a hosszú hétvége utolsó, a Balaton északi partján mindenhol megálló személyvonatát?"

Mert Tapolca nem Szolnokon van. Így nincsen a tapolcai állomáson személykocsi-kerítés. Illetve azt, hogy személykocsikat összerendezzenek, azt külön meg kell rendelnie a Startnak.
A sok kocsira meg annyit tudok mondani: a SZVÖR-től nem lehet eltérni, ha mégis erre kerül sor, az csak a Start irányítójának engedélyével történhet.

"3) Kinek a fejéből pattant ki, hogy két kocsival állítsanak ki egy dupla Desirót helyettesítő vonatot? És ki engedte, hogy végül csak három kocsis legyen a szerelvény, ne legalább 5?"

Senkiéből.
Valószínűleg az a kocsi, amit még hozzátettek a vonathoz, azt egy másikhoz tervezték hozzákapcsolni.
Persze ennek a további 1 kocsinak a hozzákapcsolási költségeit be fogják vasalni a jegyvizsgálón.

"4) Miért nem lehetett legalább azt a 3 kocsit „közvetlen kocsiként” rácsatolni a Nagykanizsai gyorsra?"

Menetrend.
A menetrend szerint SV-n nem kap semelyik déli parti gyorsvonat közvetlen kocsit.
Ha meg mégis hozzákapcsolnák, akkor meg mi menne vissza??

Ha meg véletlenül mégiscsak a Desiró ment volna föl Fehérvárra, azt hogy kapcsolnád hozzá?

"5) A már említett 4531-es személy menetrend szerint 2 perccel előbb indult Fehérvárról, mint az északi parti személy megérkezett. Miért nem várta meg (akár egyszer, kivételesen, akár minden vasárnap, menetrend szerint) az északi-parti vonatot – a menetrendjébe beleférne, menetrend szerint 9 percet áll Gárdony állomáson, hogy elengedje a 851-es gyorsvonatot. (Aznap a gyors késése miatt több mint 20 percet várt Gárdonyban, ebből 8-at várhatott volna Fehérváron. Gárdony és Fehérvár között már nincs vágányzár, és kétvágányú a pálya, így „keresztek” sincsenek. – Pl. 9723 érkezik 19:34, 4531 indul 19:36, most a késések miatt 19:40-ig várt volna, Gárdony érkezik 19:54, késve 19:58; a 851 Székesfehérvárra érkezett 19:45, indult kb. 19:50, Gárdonyba érkezett: 20:05 körül. Vagy kivételesen a személy Fehérváron is elengedhetné a gyorsot.(Az ütemes menetrendbe is belefér pár perccel későbbi indulás, ha az érkezési idő nem változik.) Mindenki nyilván nem szállt volna át rá, mivel 10-12 perccel később érkezett Budapestre, mint a gyors."

Mert a menetrend így van megszerkesztve. Illetőleg a menetirányító így döntött.

"6) Nem tartozik szorosan a témához, de mi történt Érd-felső állomáson a 4531-es személlyel? Három-négy percig ültünk sötétben, zárt ajtókkal, amikor pár méter megtétele után a vonat megállt, majd elmentek a fények?"

Műszaki meghibásodás.

názmin (törölt) 2011.08.29. 14:16:51

Ha egy kicsit körülnéznél tudnád hogy TAPOLCA nem fej állomás,tehát ott nincsenek kocsik(ha a vonat oldalán megnézed a honállomás nevű feliratot ott láthatod hogy olyan nincs hogy TAPOLCA!!!!!!!!!!).Örülhetsz hogy valahonnan tudtak elvenni kocsit arra az időre és valoszinü menni is kellet vissza a kocsiknak TAPOLCÁRA hogy a saját fordájukban tudjanak közlekedni!!!!!!!

názmin (törölt) 2011.08.29. 14:20:11

@M44-402: Na végre egy olyan ember aki TÉNYLEG ért a dolgokhoz és nem a hülyeséget hajtja hanem tényszerü tájokoztatást ad hogy mi hogyan van!!!!

Mozvez 2011.08.29. 19:31:41

@jack o'neill: A siemens nem cseszett el semmit csak a magyar ember valamiért még mindig nem tud olvasni és sajnos nem nőtt fel a vákuum wc-hez... Ki van írva, hogy ne dobálj a wc-be semmit, karbantartás során pedig mindenféle tárgyak kerülnek elő pl. bugyi, pelenka, italos dobozok, (flirtből) borotva, zokni stb.

jack o'neill 2011.08.29. 20:10:55

@Mozvez: A bugyis sztorit én is hallottam, a borotva és a zokni már új. De, attól függetlenül is furcsa, hogy a 31 darabos Dezső flotta gyakrabban kerül elő probléma formájában, mint pl a kétszeres mennyiségben dolgozó Flirt flotta.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.08.29. 20:45:07

@M44-402: Na jó, de miért kell külön megrendelnie a Startnak a személykocsi rendezést?

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.29. 21:04:43

A Desiro 123 (111+12) ülőhellyel rendelkezik. Legalábbis ez van írva az oldalára.

Adani 2011.08.29. 21:12:15

@Mozvez:

Meg ugye a MÁV nem arra használja a Dezsőt amire való. Elővárosi járműnek szántak azaz kb .30-40 km max. 1 óra, így érthető, h egy motorkocsiban csak egy WC van. Nem arra való, h InterCity járatként járjon 2-3 órás utakon, ahogy az Uzsgyi sem erre készült, h 2 órás vonatútra rakják (Békéscsaba-Szeged). Persze,h panaszkodnak ,h nem komfortos az ülés, h kevés a WC, h nem lehet dohányozni rajta stb. Az megint mellékes, h nem szar pályákra valók, lásd. Uzsgyi Csorvás-Orosháza ill. Kútvölgy-Vásárhely között, ahol dobál össze-vissza nyikorog a csukló meg kileng össze-vissza.

Mozvez 2011.08.29. 21:21:57

@Adani: Ez hogy függ össze a wc elromlásával?:) A wc mindenhol wc.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.29. 22:51:50

@Mozvez: Ez a probléma egyik fele, a másik az, hogy a MÁV-nál megbuherálták a WC ajtókat, így akkor is nyitható, ha megtelik, vagy elromlik. Flirten már nemegyszer kellett lezárnom a WC-t, mert peremig ért a húgy, vagy világított a hibajelző, és nem akartam lábam alatt folyó húgyban utazni.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.29. 22:58:15

@Mozvez: Mondjuk azért ezeket a pottyantósba se illene dobni :)

b.agoston 2011.08.29. 23:17:56

@M44-402: Köszönöm a válaszaidat (is). A Start is válaszolt, ezeket is beillesztem, meg én is reagálok.

(1) A WC még Fehérvárnál megtelt, nem elromlott, "ugyanis ekkor még nem volt szippantó targonca rendszeresítve Székesfehérvár állomásra".
Oké, Tapolcán nincs tartalék szerelvény, nyári időszakon kívül jelentéktelen állomás, ez oké. De hogy Sz.f.v-n sincs legalább 3 szabad személykocsi vasárnapi menetrendi nap, az a magyar vasút szégyene... :(
(2) Aznap állítólag a forgalmasabb vonalakon előre tervezetten eltértek a SZVÖR-től, idéztem is a sajtóközleményből. Csak az észak-balatoni vonal a Start szerint a nyári menetrend kezdete előtt 6 nappal nem elég forgalmas.
Amikor a csörgőt megláttam, tényleg azt hittem, hogy a "több kocsival..." miatt inkább egy hosszú szerelvényt indítottak, tervezetten. De kiderült, hogy már megint csak egy hiba miatt szívott több száz ember.
"A szerelvények összeállítási rendjét számos szempont alapján alakítják ki – menetrend, szerelvényforduló, mozdonyforduló, személyzetforduló, karbantartás, stb. – továbbá az utasforgalmi vizsgálat adatait is figyelembe veszik. Biztosíthatjuk, hogy az igényekhez, és a lehetőségekhez mérten a vonatok szerelvényeit valóban megerősítve, több járművel közlekedtettük az ünnepek alatt. "

(3) A jv-t szívből sajnáltam, mert látszott rajta, hogy az utasokért dolgozik, és szembement a vízfejű vezetéssel.
(4) Mi ment volna vissza? Passz. A Desirok vasárnaponként valahogy visszajutottak Pestre, s hétfőn valami közlekedett helyettük. Ismét az a kérdés, hogy miért csak 2 db tartalák kocsi van SZ.f.v-n.
(5) Értem én, hogy ez a menetrend, a kérdésem részben arra is vonatkozott, hogy miért ilyen, másrészt meg a menetirányítótól vártam volna némi gondolkodást.
(6) Nyilván "műszaki hiba", csak ha már írtam egy levelet, akkor plusz egy kérdésként egy pontosabb információ is belefért, amúgy bizt.ber. zárlat volt Háros és Nagytétény-Diósd között.
És neked is még egyszer köszönöm a korrekt válaszokat.

@Peti817172M: Egy Dezső ezek szerint 123 hely, akkor kettő (SZVÖR szerint dupla kellett volna) 246.

A betelt WC-ről nem (feltétlenül) az utasok tehetnek. Elővárosi vonat lenne, Sz.f.v-Tapolca 120 km-e nem az, egy hosszú hétvége alatt meg szerintem várható, hogy betelik, főleg ekkora forgalomnál.

(Összefoglalva, úgy érzem, hogy a magyar vasút sok gondja (kevés kocsi, rosszul használt wc-k, rossz csatlakozások, vezetés magasról tesz a valós utasigényekre, etc.) egyszerre került elő, és ez már nekem is sok volt, pedig szeretem a vasutat. a kallernek pedig még egyszer respect.- A posztoló)

BonFire 2011.08.30. 00:19:15

De jó ezekről a Desirókról, Flirt-ökről olvasgatni itten. Mintha nem is ugyanabban az országban élnénk. Valaki már azért sír, ha Desiro helyett Flirt-re kell szállnia, én meg még mindkettőt csak fényképen láttam a Google-ban!

Debrecentől keleti irányban, ahol nincs villamosított vasútvonal (és előreláthatóan még ezer+ évig nem is lesz), mi csak csörgő+bhv, illetőleg Bzmot taligákkal döcögünk. Köpedelem WC-kkel, amelyek közül egyik sem működik. (Víztartály, kézmosó.) Ablakot sem nyitni, sem lehúzni nem lehet, és cirka 10 másodpercenként bassza be a fejed mellett valamelyik mászkáló utas az ajtót.

Én azért örülnék, ha itt is Desiro, vagy ha az nem, legalább Flirt közlekedne, ami viszonylag modern, és nem olyan utálatos, mint ezek az ötvenéves lepukkant orosz gépek.

A jegy árak folyamatosan nőnek, de az ország egyik felében legalább látszatja van, hogy be is fektet a cég. No, nálunk még ezt sem látni. Legközelebb nemes egyszerűséggel beszüntetik a Mátészalka-Nyírbátor-Nyíregyháza vonalat, mert életveszélyes. Kábé 30 éve!

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.30. 01:37:56

@b.agoston: No de ugyanezek a WC-k vannak az EC-ken is, akkor azok miért nem telnek meg egy többszáz km-es út után? Ja hogy ott 30-40 utasra jut egy WC, nem 123-ra meg 211-re.

fővizsgáló 2011.08.30. 10:05:26

A Desirokkal az a baj, hogy annak idején nem rendeltek meg a Siemenstől karbantartást, mint ahogy a Flirt-nél. Emiatt igen rossz az üzemkészségük, állandó hiba a klíma, wc meghibásodása. Utóbbiról az értelmes utazóközönség is tehet (tisztelet a kivételnek), akik a fentebb írt dolgokat beledobják...Némely vonatra marhavagon kellene, mert nem nőttünk fel ezekhez a járművekhez.

Mozvez 2011.08.30. 10:25:03

@Peti817172M: Kéz eltör, kulcs elkoboz:). Nem hinném, hogy a Stadler megbuherálná a WC ajtót, mellesleg meg van rajta egy vésznyitási funkció, ha esetleg rád záródna a wc ajtó. Így már értem, hogy egyes utasok miért merészelik a leragasztott(!), lezárt(!) wc ajtót feltépni(!).

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.08.31. 00:02:52

@Mozvez: Pont ezaz, hogy nem zár le. Múltkor is benyitottam a WC-be (nem volt zárva) és peremig ért a húgy. Avval a lendülettel zártam is le az ajtót. Nem hiányzik, hogy az utastérben hömpölyögjön a húgy.

Sokatutazó 2011.08.31. 12:15:58

Én már láttam olyat vonaton, hogy nem a wc volt összehugyozva, hanem az utastér. Mondjuk, aki ilyet csinál, azokkal én is kultúrlényként viselkednék: behugyoznék az előszobájukba, aztán sétáljanak keresztűl a vizeleten...

Hithű ateista 2011.09.18. 16:01:43

6) Nem tartozik szorosan a témához, de mi történt Érd-felső állomáson a 4531-es személlyel? Három-négy percig ültünk sötétben, zárt ajtókkal, amikor pár méter megtétele után a vonat megállt, majd elmentek a fények?

UFO-tevékenységet sejtek...