MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Online rendszer

2011. augusztus 10. - Vittore.

Már többször beszéltünk arról, hogy egyes esetekben az interneten megvett jegyek nem átvehetőek az állomásokon elhelyezett kioszkokból. Ilyenkor általában azt tanácsolják az utasnak, hogy szálljon fel a vonatra jegy nélkül, ott a kalauz megbünteti, s utólag a célállomásnál meg érvénytelenítik a büntetést.

Törzskommentelőinkkel már többször is értetlenkedtünk ezen a fura megoldáson, s most Péter is erről ír a levelében, ő is így járt. Esetében annyival módosult a dolog, hogy a célállomáson az ügyfélszolgálat sem volt a helyzet magaslatán.

Péter azt is megkérdezni, hogy a MÁV-Start elektronikus rendszerében miért nem látják mindenhol az Ő internetes jegyfoglalását?

Íme a levél:

Tisztelt Cím!

2011.03.30-án történt utazásom alkalmával Budapest-Szeged útvonalon bírságot kaptam.

Az ügy előmenetele, hogy interneten vásároltam menetjegyet, pótjeggyel, melyet láthatnak a csatolt dokumentumok között valami ok folytán nem sikerült a Nyugati pályaudvaron az automatából megkapnom. Az ügyfélirodában azt a felvilágosítást kaptam, hogy szálljak föl a szerelvényre és mondjam el a történetem a kalauznak, aki majd kitölt egy papírt és azzal forduljak majd Szegeden az ottani irodához és mutassam be a visszaigazolásom mellyel majd érvénytelenítik a bírságot.

A vonaton az ellenőr is megerősítette a Nyugatiban elhangzottakat. Szegedre érve megkerestem az irodát, de ott már nem akart a hölgy segíteni, mondván ezt így nem lehet megoldani. ezek után felhívtam az ügyfélszolgálatot és ott is azt közölték velem, hogy félre informáltak engem az ugyan csak mávos kollégák.


Ha tetszik az oldalunk, akkor kérjük, szavazz ránk a HVG Goldenblog 2011-es versenyén is. Kérd meg a barátaidat is erre! Itt elérhető a szavazás, a Hírblogok kategóriában indultunk!

 

Problémáim:
- ha már elektronikus rendszer van miért nem látják az én befizetésem?
- miért nem tudnak megfelelő felvilágosítást adni az ügyfélirodában?
- miért kezelnek úgy, mint egy bliccelőt?
- a telefonos ügyfélszolgálat elérhetetlen

Mit látják levelem több helyre is elküldöm, mivel tarthatatlannak tartom, ezt a szolgáltatást a 21.században.

Tisztelettel:
* Péter

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!



Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr543138978

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Tömegközlekedés – Az ellenőrök elbliccelik a munkát 2011.08.11. 11:03:50

Korábbi szokásaimtól eltérően néhány hónapja munkám miatt aktívabban használom a MÁV agglomerációs járatait és a BKV-t, főként a metrókat. Általános tapasztalatom, hogy bár folyamatos az ellenőrök jelenléte, a jegyeket és bérleteket nem ellenőrzik, - t...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.08.10. 09:12:12

Pedig valóban így van, a kaller kiállítja a büntit majd te bejelented a dolgot és kivizsgálják és törlik a büntit.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.08.10. 11:33:55

A MÁVhoz még nem tudott begyűrűzni a XXI. század. Nem tudna valaki szólni nekik, hogy tekerjenek párat a naptáron?

vanek ur 2011.08.10. 14:43:29

A Nyugatiban dolgozóknak volt igaza.

Egyébként pedig: olvasni, olvasni, olvasni, most pl. a Gyakran Ismételt Kérdéseket:

"Nem működik a kioszk és ezért nem tudtam átvenni a jegyemet. Mi a teendő?

Először is kérjük, hogy jelezze a hibát a MÁVDIREKT 06 (40) 49 49 49-es telefonszámán. A 10 jegyű azonosító kódot ne adja meg senkinek, még a jegyvizsgálónak se! A vonatra ettől függetlenül felszállhat. A jegyvizsgálatnál kérjük, tájékoztassa a jegyvizsgálót a helyzetről, aki az esetről egy bizonylatot (utasleadási lapot) állít ki. Ezt a bizonylatot, valamint a vásárlás azonosító adatait (vevő neve, regisztráció során megadott e-mail címe, vásárlás pontos időpontja), valamint elérhetőségeit (cím, telefonszám) 15 napon belül juttassa el a a MÁV-START Zrt. Ügyfélszolgálatára (1426 Budapest, Pf. 56.). A bejelentéseket természetesen e-mailen (eszrevetel@mav-start.hu) és faxon (06-1-511-2093) is fogadja Ügyfélszolgálatunk, de az adatokat és az utasleadási lapot leadhatja személyesen bármelyik Ügyfélszolgálati Ponton is. Az adatok alapján munkatársaink az esetet kivizsgálják, és döntésüket ez alapján hozzák meg."

Ennyi, te is tedd ezt.

Egyébként pedig szerintem sokkal barátibb megoldás, mint az, hogy ha nem tudtad átvenni a jegyed, akkor menj a pénztárhoz és vegyél másikat...

Persze mindezek a problémák nem lennének, ha ki lehetne nyomtatni otthon is a jegyet, de ahhoz előbb meg kellene oldani azt, hogy le is tudják ellenőrizni azokat.

pbence 2011.08.10. 18:36:55

Lehet, hogy nem annyira XXI. századi, de szerintem kifejezetten jó megoldás a jelenlegi. Szerintem is kellene majd továbbfejlődni, de ebben a rendszerben ez a legtöbb.
Amit még tudnék tanácsolni a MÁV-START-nak, hogy ilyen esetekben a jegyvizsgáló kérje el az utas regisztrált e-mail címét. Így az utasleadási lap vizsgálatakor automatikusan utána tudnak járni, hogy volt-e jegy és rendben volt-e. Az e-maillel nem lehet jogosulatlanul átvenni a jegyeket, nyilván csak a központi rendszerben tudják így lekérdezni, szóval ez a módszer biztonságos és jóval egyszerűbb.

Azt persze én sem tudom elfogadni, hogy a cégen belül is mindenki mást mond az utasnak. Ez szerintem felháborító, ezért én is írtam volna panaszlevelet.

Megpróbálok válaszolni a kérdésekre:
- ha már elektronikus rendszer van miért nem látják az én befizetésem?
Mert a jegyvizsgálóknak nincsen a külvilággal kapcsolata. Kicsit megtéveszti az a jegykiadó gép, de aki ismeri, az tudja, hogy az kb. semmit nem tud.

- miért nem tudnak megfelelő felvilágosítást adni az ügyfélirodában?
Nos, ez teljesen jogos, én sem értem.

- miért kezelnek úgy, mint egy bliccelőt?
Mert bárki mondhatná, hogy volt elektronikus jegye, a jegyvizsgáló ennek nem tud utánajárni.
Az más kérdés, hogy a bliccelőkkel is kicsit furcsa hangnemben járnak el, mint valami igazságosztók, holott csak annyi lenne a feladatuk, hogy kedvesen és udvariasan kitöltsék az utasleadási lapot.

- a telefonos ügyfélszolgálat elérhetetlen
Állítólag kevés az emberük. Egyébként a legrosszabb a telefonos ügyfélszolgálat, sajnos ők sem állnak a helyzet magaslatán. Az írásos ügyfélszolgálattal lehet valamit kezdeni.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.10. 21:38:15

ha kifizettem a jegyet, és a kioszk nem adja ki, valamint a pénztárban sem tudnak utánanézni és kiadni, akkor onnantól kezdve a vasút elsikkasztotta a pénzemet.

menőmano 2011.08.10. 21:46:35

miért nem látják mindenhol az Ő internetes jegyfoglalását?"

Feltételezem, hogy nem is értenek az internethez.
Vagy nincs totálisan kiépített hálózatuk MÁV-on belül, mert amúgy csak egy kattintás lenne.
A gyakorlat totális hiánya?!
:)))

márta)) 2011.08.10. 21:52:21

Egyáltalán nem értem, hogy miért van akkor a MÁV-nál internetes jegyfoglalás.
Egyszerűen szánalmas az ilyen ügyintézés.

hegyilány 2011.08.10. 22:00:49

Vissza kellene igazolnia a MÁV-nak a helyfoglalást, ami kinyomtatható lenne.
Az utas ezt mutatná fel a vonaton, mert a kalauznál is lehet ugyebár jegyet váltani, vagy éppen a jegyváltó helyen/pénztárnál és erre kapná a jegyet.

hegyilány 2011.08.10. 22:02:36

Ilyen, esetek fényében" nem kell csodálkozni, hogy az utasok elégedetlenek a vasut szolgáltatásával.

vanek ur 2011.08.10. 22:10:54

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ez akkor lenne igaz, ha nem tudnál elutazni, és még a pénzedet se kapnád vissza.
Ezen a blogon (és máshol sem) olvastam, hogy ilyenre lett volna példa, amióta lehet jegyet venni az interneten.
Elutazol. Kapsz egy papírt, ami ugyan büntetés, de beküldöd emailen, és el fog intéződni a dolog, ha a kioszk valóban nem működött (erről viszont már többször lehetett olvasni - tényleg így van). Ezzel a módszerrel az is rögtön kibukik, ha többen hivatkoznak ugyanarra a vásárlásra, mint ahány jegyet abban vettek.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.08.10. 22:40:27

@vanek ur:

JOGOS!

Kiegészítem:
Amennyiben jegyet veszek, kifizetem, nem tudom átvenni, megbüntetne, a MÁV nem találja a jegyemet, AKKOR sikkasztott a MÁV, ugyanis a pénzemet már behúzta.

Bocsánat, hogy nem fejtettem ki teljesen.

230e 2011.08.11. 08:33:16

Itt mintha páran kevernék a jegyfoglalást a jegyvásárlással.

Jelen helyzetben a neten vásárolok egy jegyet. Előre kifizetem a szolgáltatást, és egy terminálról tudom átvenni.
A szolgáltatás pazar ötlet. Eddig lekopogom nekem mindig működött.

Azt azonban mindenképpen furcsának tartom, hogy amennyiben az Ő hibájukból nem tudom átvenni, még nekem kelljen telefonálgatnom, vagy engem érjen kellemetlenség.

Tomi1973Wien 2011.08.11. 08:42:44

szerencsere itt mukodik... kivalaszt, megvesz, kinyomtat, utazik.... :-)

potty.ketto 2011.08.11. 08:48:17

hegyilany: "Vissza kellene igazolnia a MÁV-nak a helyfoglalást, ami kinyomtatható lenne"

Visszaigazolja, kinyomtatható a visszaigazolás és a kód, amivel átveszed a jegyet. Sajnos hiába nyomtatod ki, nem fogadják el, amíg a kalauznak nem áll módjában leellenőrizni, hogy a kód érvényes-e. Ezzel pedig már vissza is kanyarodtunk oda, hogy akkor ezzel az erővel láthatná a MÁV-pénztáros a rendszerben a foglalást és kiadhatná a jegyet.

Egyébként szinte csak így veszek jegyet, eddig soha nem volt vele bajom, havonta kb 3-4-szer utazom.

Jasperek 2011.08.11. 08:49:04

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ha kifizetted akkor tudják ,hogy van jegyed és megtalálják a rendszerben.A probléma akkor van ha a Te hibádból nem tudod átvenni a jegyet a kioszkból hiába fizetted ki.Pl. a BKV bérleted hiába vetted meg ha nincs nálad pótdíjat kell fizetned ha bemutatod ,de a jegyet nem kell megvenned.Itt is ez van. A jegyvizsgálónak el kellene kérni a felhasználóneved(email) és rá kell írni a leadási lapra.A kioszkból kifogyhat a papír,elromolhat a pc,hálózati hiba lehet ,bármi ez üzemszerű előfordulhat.Az ,hogy a szegedi ügyfélszolgálatos nem volt a feladata magaslatán az külön tészta,attól még nem a rendszer a sz@r hanem csak 1 ember ,néha több is ......
Valóban lehetne ingyenes a hibabejelentő telefon ,de ezt kérdezd meg mástól:) a telefonálással pedig a magad gondját könnyíted meg (ha akarod)

gcsaba 2011.08.11. 08:51:31

Az utasbarát megoldás tök egyszerű lenne:
Ha az utas nem kapja meg a jegyet, nem szól senkinek semmit, nem telefonálgat, hanem nyugodtan felszáll a vonatra. A kalauz aztán elkésri a személyiét, ez alapján kitölti a papírt és intézi a továbbiakat is, azaz a kalauz adja le az ügyfélszolgálaton a papírokat további ügyintézésre. Az utas nem csinál semmit, csak utazik.

dzsaszper 2011.08.11. 08:52:17

@vanek ur: a telefon azért is jobb, mert állítólag rögzítik és elvileg visszakereshető a hívás hanganyaga is. De a telefonodban is látszik, hogy te próbáltál szólni.

potty.ketto 2011.08.11. 08:52:38

Sőt, hozzáteszem, hogy míg rengetegszer szembesülök azzal, hogy mások a normál pénztáras helyjegyvásárlásnál olyan helyekre kapnak jegyet, amik nem is léteznek az adott kocsiban/járaton (pénztárnál én magam is jártam már így), addig kioszkos rendszerrel eddig mindig igaziból létező helyeket tudtam foglalni.
Lehet, hogy pont addig a jó, míg az "emberi tényezőnek" a pénztárban nincs beleszólása a zárt rendszerbe? :)

dzsaszper 2011.08.11. 08:52:51

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: ez így van, ha a panaszkodással sem oldódik meg a posztoló ügye, akkor mehet az örsre feljelentést tenni.

vanek ur 2011.08.11. 08:59:16

@230e: "Azt azonban mindenképpen furcsának tartom, hogy amennyiben az Ő hibájukból nem tudom átvenni, még nekem kelljen telefonálgatnom, vagy engem érjen kellemetlenség."

A jegyvizsgáló most nem tudja egy kinyomtatott papír alapján ellenőrizni, hogy te tényleg vettél-e jegyet, vagy csak egy másolatot (esetleg egy általad fotosoppolt változatot) mutatsz neki. Ezért fenntartásokkal ugyan, de elfogadja, hogy van jegyed, viszont ha ezt utólag nem igazolod, akkor automatikusan olyan, mintha nem lett volna.

Szerintem a lehetőségekhez képest a legjobb és leginkább utasbarát megoldást találták arra az esetre, ha nem működik a kioszk.

pbence 2011.08.11. 09:01:20

@gcsaba:
Ezzel önmagában csak az a baj, hogy a személyi adatokból nem lehet utánajárni.
Ha az utas megadná az e-mail címét, vagy valami azonosítót, amivel önmagában semmit nem kezd egy egyszerű ember, de a MÁV-START utána tud nézni a rendszerben, akkor nem lenne semmi gond. Így kellene csinálni, és máris megoldódna minden.
Amúgy ebből sem kell nagy ügyet csinálni. Be kell szkennelni az utasleadási lapot, elküldeni e-mailben némi magyarázattal együtt, aztán majd szépen megoldják. Nem ám személyesen bemenni, meg ajánlott leveleket küldözgetni, engem nem fog emiatt semmilyen kár érni.

vanek ur 2011.08.11. 09:04:59

@gcsaba: Igazad van, az lenne a legjobb, ha a kalauznál maradó példány rögtön menne be az ügyfélszolgálatra, kivizsgálásra, az utas pedig kap egy levelet, amikor kivizsgálták.
Annak is van azért előnye, ha én, mint utas adom be a papírokat: van nyoma, hogy leadtam, így később ha kapnék felszólítást, be tudnám mutatni, hogy én szóltam...

@potty.ketto: "Ezzel pedig már vissza is kanyarodtunk oda, hogy akkor ezzel az erővel láthatná a MÁV-pénztáros a rendszerben a foglalást és kiadhatná a jegyet."

Az egész internetes jegyvásárlásnak az a lényege, hogy ne kelljen a pénztárhoz menni, rövidüljenek a sorok. Akkor miért akarod mégis odaküldeni az embereket?

gnme 2011.08.11. 09:14:33

@vanek ur: én pl. hazamentem, bepálinkáztam ahogy szoktam, majd foglaltam és fizettem két jegyet a dózse palotába

kinyomtattam mindkét lapot, volt rajtuk vonalkód

odaállítottam kéthéttel később a dózse palotába, azt leolvasták a vonalkódot egy kézi olvasóval az bementem azt kész

ők már a 21. században élnek

mi magyarok még az 1700-as években (lovaskocsik, szamaras fogatok az utakon)

Jasperek 2011.08.11. 09:18:04

@vanek ur:

A kalauznál maradó"rögtön" megy az ügyfélszolgálatra persze a szokásos ügyintézési módon és kivizsgálják,és elméletileg csak akkor megy a fizetési felszólítás ha gond van.
Valóban telefonon,emailban ,faxon is lehet ügyintézni nem kell ajánlott levél stb...

A kioszkoknál én még nem láttam hosszú sorokat állni:) 20-30 sec átlag, ki milyen gyorsan tudja a helyes kódot beütni:)

Netuddki. 2011.08.11. 09:31:37

Na és a sok hercehurcával való időt milyen órabérrel téríti az utasnak a máv?
Egyszer már szénné büntethetnék az ilyen dolgok miatt. Persze azt is mi, adófizetők fizetnénk.
Vagy úgy kéne mint a mobilszolgáltatóknál, hogy pár illetékes elvtársat is büntessenek ne csak a céget...

karosszékely 2011.08.11. 09:31:52

@gnme: És mennyi Dózse palota van, és mennyi vonat van Magyarországon?

vanek ur 2011.08.11. 09:40:27

@gnme: Van némi különbség. A dózsepalotába addig nem engednek be, amíg meg nem mutatod a vonalkódos papírt. Azt leolvassák a viszonylag kevés kapunál, és ha már találkoztak a kódoddal, akkor bizony nem fognak beengedni...

A vasúton (nemcsak nálunk, más országokban is) akkor ellenőrzik a jegyedet, amikor már fent ülsz a vonaton. Ugyanis nem tudják úgy elkeríteni a vasútállomásokat, hogy ne lehessen valami alternatív úton bejutni.

A megoldandó feladat: a mozgó vonat fedélzetén leolvasni a kódot, és meggyőződni arról, hogy azt nem használják/használták egy másik vonaton, vagy nem találkozott vele ugyanazon a vonaton egy másik jegyvizsgáló.

A feladat nem megoldhatatlan, mert más vasutaknál már működik az otthoni jegynyomtatás. Házi feladat: kérdezd meg a tőlük, hogy milyen eszközöket vásároltak ehhez, milyen szoftverfejelsztést csináltak, milyen további feltételeket kellett megteremteniük, majd készíts ezek magyarországi megvalósítására egy költségbecslést. 500 millió alatt garantáltan nem fogsz kijönni. (Az eszközöknél vedd figyelembe, hogy ipari szabványak megfelelő gépeket vegyél, amiknek 5-6 év intenzív használat meg se kottyan.)

Georgio 2011.08.11. 09:47:02

Ha mar elektronikus jegy, erdemes lenne peldat venni az Izishop pecsi buszjegyes megoldasarol

gnme 2011.08.11. 09:54:26

@vanek ur: 500 millióért? ajándék.

úgyis konszolidálják, ahogy szokták.

nem tökmindegy mennyibe kerül? de.

vanek ur 2011.08.11. 10:10:12

@gnme: Amikor arról van szó, hogy csökkenteni kell a költségket, akkor először garantáltan a fejlesztési költségeket húzzák le. (Ez még a versenyszférában is így van.) Így viszont már rögtön nem mindegy, hogy keresztül lehet-e vinni egy minimum 500 milliós fejlesztést.

"nem tökmindegy mennyibe kerül? de." De akkor ne tessék reklamálni, hogy már megint milliárdokkal kell konszolidálni a vasutat, meg hogy amúgy is sokba van a költségvetésnek. Az 500 milliót valakinek valamikor ki kell fizetnie.

jobbos 2011.08.11. 10:41:56

Én is jártam így, rossz volt a jegykiadó automata.
Felszálltam a vonatra, mikor jött a kalauz, megmutattam neki a telefonomon a jegyvásárlást igazoló e-mailt.
Nem kell túlbonyolítani.

M_R 2011.08.11. 10:47:30

Az azért tényleg érdekes, hogy a belföldi MÁV utazásnál ilyen szuperbiztos kód-kioszk-zűrzavar van - repjegynél meg simán kinyomtatható otthon a beszállókártya. Még ha a világ túlsó felére utazom 3 átszállással, akkor is az összes járatra (plusz előny, hogy én választom meg az ülésemet - a szabad helyek közül...)

gnme 2011.08.11. 10:50:27

@vanek ur: én reklamálnék

szüntessék meg a céget, mert nem termel hasznot

vanek ur 2011.08.11. 11:04:41

@gnme: "szüntessék meg a céget, mert nem termel hasznot"

Ha a vonatjegy a valós költségszinthez igazodna, akkor a mostani ár 5-6 szorosába kerülne. Az állam azonban törvényben meghatározza, hogy mennyiért lehet adni a vonatjegyet, cserébe vállalja, hogy az általa megrendelt szolgáltatás költségét kifizeti. Amikor a MÁV adósságáról beszélünk, az valójában abból fakad, hogy az állam nem tesz eleget ennek a vállalásának.

vanek ur 2011.08.11. 11:08:40

@M_R: Akkor neked is: a repülésben a jegy ellenőrzése a repülőgépre való felszállás előtt történik, a földön. Nagyon egyszerű egy kapunál megoldani a beléptetést, és kiszűrni azt, hogy 1 kóddal csak 1 ember menjen be.

A vasúton (nemcsak nálunk, más országokban is) akkor ellenőrzik a jegyedet, amikor már fent ülsz a vonaton. Ugyanis nem tudják úgy elkeríteni a vasútállomásokat, hogy ne lehessen valami alternatív úton bejutni.

A megoldandó feladat: a mozgó vonat fedélzetén leolvasni a kódot, és meggyőződni arról, hogy azt nem használják/használták egy másik vonaton, vagy nem találkozott vele ugyanazon a vonaton egy másik jegyvizsgáló.

Ez egy nagyságrenddel bonyolultabb és drágább fejlesztés, mint lerakni pár beléptetőkaput a repülőtérre, ahol a repülőgépeket bliccelési céllal már eleve igen nehéz megközelíteni.

olvasóink írták · http://mediaszerencsetlenseg.blog.hu/ 2011.08.11. 11:33:48

Ez megint tipikusan az a szolgáltatás a mávtól, aminek semmi értelme. Pár helyen van automata... (Szegeden 1, tehát nagy lutri) Amíg a kalauzok 19. századi lyukasztóval meg tollal vannak felszerelkezve, addig ne várjunk csodát. Normál országban elég egy kód, max. egy otthon kinyomott "beszállókártya"
A Múltkor az is megoldhatatlan feladatnak bizonyult, hogy az IC-n olyan jegyet adjanak, amilyet kérek. Menetiránnyal szemben, asztalnál kérésből egyiket sem sikerült eltalálni. PEdig a Szeged-Bp. útvonalon fixen ugyanabban az elrendezésben futnak a 40 éves parasztnak jó lesz kocsik és a feláras IC-nek csúfolt vagonok. Tehát lehet tudni, hogy melyik ülés merre néz stb. Ez van... De mi lenne ezzel a bloggal, ha lenne egy európai szintű vasút szolgáltásunk? :)

pbence 2011.08.11. 11:45:25

@vanek ur:
Ez az 5-6-szoros ár komoly? Mert ha igen, akkor nyugodtan lőjék főbe magukat az illetékes vezetők. Ha csak 5-6-szoros valós áron működne rendesen a vasút, akkor köszönöm, nekem nincs szükségem rá. És az adófizetők pénzéből se fizessék már ki ezt a baromi nagy különbözetet.
Majd ha a vasút olcsóbban, vagy legalább olyan olcsón tud működni, mint bármilyen közúti szállítás, akkor van miről beszélni. De ezt az 5-6-szoros árat még olvasni is fáj, mikor még a jelenlegi teljesár is kissé abszurd a szolgáltatás színvonalához képest.
És akkor ebbe a minden hatékonyságot mellőző cégbe terveztek beleönteni 300 milliárdot... Előbb kicsit el kellene gondolkozni, merrefelé folyik el a pénz.
Mindezt úgy mondom, hogy gyerekkorom óta nagyon szeretem a vasutat. De ezen nem tudok túllépni, hogy 5-6-szoros ár.

Félreértés ne essék, én tudom, hogy az állam nem fizeti ki a kedvezményes jegyeket. Azt mindenképp ki kellene, vagy csökkentsék a kedvezmények körét. De minden eladott szociálpolitikai kedvezményű jegy legyen kiegészítve 100%-ossá az állam által (a regisztrációs is).

szgy 2011.08.11. 11:53:56

nézzék meg az olasz vasút hogyan csinálja, ott már évek óta működik az internetes-otthonkinyomtatós vagy átvevős rendszer.
persze józan ésszel nem várom el a magyar vasúttól hogy működőképes szolgáltatást nyújtson.

szgy 2011.08.11. 11:58:44

@pbence:
"ebbe a minden hatékonyságot mellőző cégbe terveztek beleönteni 300 milliárdot... "

felvehetnének néhány BORG dolgozót :-)))

garp74 2011.08.11. 12:09:26

szerintem az egyik probléma ott van, hogy magyarországon általában irreálisan alacsonyak a büntetési tételek. az általam látogatott nyugat-európai országokban nem a jegyrendszer és az ellenőrzés szigorúbb és bonyolultabb, sőt sokszor egyszerűbb. nincs személyi motozás felszálláskor, regionális távon általában kaller sincs. viszont ha van ellenőrzés, akkor ott az komoly, markos legények jönnek, és ha nincs jegyed, a gatyádat is ki rá kell fizetni. a mávos büntetési tételeket most épp nem ismerem, de a bkv-n még ki is van írva, hogy a büntetés 6.000 Ft. amikor a bérlet egy tízes... ha hatvanezer lenne, máris meggondolná a suttyó, hogy bliccel vagy jegyet vesz.

szgy 2011.08.11. 12:09:45

az 500 milliót magyarországon nyugodtan lehet szorozni minimum 5-tel, de inkább többel.

a vonatjegyek árát illetően régóta az a rendszer hogy a teherszállítás hozza be a személyszállítás veszteségét. vagy inkább csak hozná, azt is szétlopják, stb.

egyébként a közelmúltban azt tervezték hogy csökkentik a jegyárakat mert kevés az utas.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.08.11. 12:41:57

Pont a posztban szereplő eljárás miatt nem jutott eszembe sose, hogy kioszkban kiadható jegyet vegyek, amikor nagy ritkán utaznom kell. Amikor egy belföldi IC-n ugyanazt az ülőhelyet két embernek is eladják vagy nemlétező helyekre adnak ki helyjegyet...

Persze külföldön nem lenne probléma úgy eladni helyjegyet, hogy ugyanazon az ülésen az egyik utas A városból B-be megy, aztán a másik B városból C-be.

potty.ketto 2011.08.11. 12:44:41

vanek ur: "Az egész internetes jegyvásárlásnak az a lényege, hogy ne kelljen a pénztárhoz menni, rövidüljenek a sorok. Akkor miért akarod mégis odaküldeni az embereket?"

Dehogy akarom odaküldeni! Úgy értettem, hogy ha nem működik a nyamvadt kioszk, akkor legyen lehetőség a pénztárostól kikérni a jegyemet, amit már kifizettem. De ezt csak akkor lehetne, ha "belelátnának" a rendszerbe.

potty.ketto 2011.08.11. 12:45:59

@online távmunkás: ahogy már említettem, nekem eddig pont a kioszkos rendszerrel nem volt soha rossz helyjegyem, ellentétben azokkal az esetekkel, mikor a pénztárnál vásároltam.

potty.ketto 2011.08.11. 12:49:03

@potty.ketto: @vanek ur: Ja, igen, és rosszul fogalmaztam, ne a foglalásomat lássa, hanem a jegyvásárlásomat! Na. :)

Adani 2011.08.11. 13:04:53

@szgy:

Régen ez működött is keresztfinanszírozás a teherszállítás nyereséges volt a személyszállítás nem. De az EU ezt megtiltotta, sőt a teherszállítást is sikerült elsorvasztani phd bevezetése, kisállomásokon rakodás megszüntetése, majd kiszervezni a teherszállítást külön cégre amit ugye azóta el is adtak.

vanek ur 2011.08.11. 13:35:04

@online távmunkás: "Persze külföldön nem lenne probléma úgy eladni helyjegyet, hogy ugyanazon az ülésen az egyik utas A városból B-be megy, aztán a másik B városból C-be." Nyugodt lehetsz, ezt az itthoni helyjegyrendszer is tudja.

vanek ur 2011.08.11. 13:47:12

@pbence: MÁV-START eredményeit érdemes nézegetni:
Jegyárbevétel (fogyasztói árkiegészítéssel) kb. 50 milliárd. Állami támogatás 200 milliárd.

A vasút pedig drága dolog. 1 km pálya itthon 2 milliárd Ft (külföldön 1 milliárdból is kijön), van kb. 7500 km vasút, a pályák tervezett élettartama 30-40 év. 1 motorvonat 1-2 milliárd Ft, egy mozdony 1-1,5 millárd, egy kocsi kb. 2-300 millió. Ezeknek is kb. 30 év a tervezett élettartama, utána cserélni kell. Kell még költeni karbantartásra, személyzetre, üzemanyagra. Ezek a legfontosabb költségelemek. Ha mindent beleszámolsz, ha Magyarországon normális vasutat akarunk, az évente legalább 500 milliárd forintba kerül mai árakon.
Bevételoldalon van a már említett 50 milliárd a személyszállításból, illetve amit a teherszállító cégek fizetnek (pályahasználat, mozdonybérlés, stb.) Innentől kezdve döntés kérdése, hogy mennyire társadalmi érdek a vasút fenntartása. Nyugat-Európában az utóbbi 15-20 évben arra jöttek rá, hogy igencsak fontos társadalmi érdek, ennek megfelelően öntik is bele a pénzt.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.08.11. 14:53:50

@vanek ur: Akkor nem értem, hogy miért látom az esetek 50%-ában azt, hogy félúttól üres a székek nagy része, de új felszállóknak nem adnak helyjegyet, merthogy teli a vonat.
Ha tudja is a rendszer, a pénztárosok nem tudják használni.

Belföldi járatokról van szó, szóval nem lehet a nemzetközi kvótákra fogni.

vanek ur 2011.08.11. 15:36:44

@online távmunkás:

Úgy működik a dolog, hogy a program tudja, hogy hol áll meg a vonat. Minden szakaszt önállóan értelmez, ha valaki több szakaszon át folyamatosan utazik, akkor minden szakaszra lefoglalja neki a helyet.

Pl. Kör IC, indul a Keletiből. Szakaszok: Keleti-Füzesabony, Füzesabony-Miskolc, Miskolc-Szerencs, Szerencs-Tokaj, Tokaj-Nyíregyháza, stb.
Ha te Miskolcra utazol, akkor a helyedet lefoglalja az első két szakaszra. Aki csak Füzesabonyig utazik, annak csak az első szakaszra foglalja le. Ezt a helyet el lehet adni Füzesabonytól, de akár egy Miskolc-Nyíregyháza utazásra is. Ha ez utóbbi történt, akkor Füzesabonyban azt a helyet már csak Miskolcig lehet eladni, mivel Miskolc után már foglalt. Ha Nyíregyházáig kéred, azt fogják mondani, hogy nincs hely.
(Azt a rendszer nem tudja, és utasként is elég kényelmetlen lenne, ha Miskolcon át kellene ülni egy másik helyre.)

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.08.11. 15:44:21

@vanek ur: Értem én, hogy így kellene működnie, de sajnos nem ez a tapasztalatom.
A te példádnál maradva: kör IC megy visszafelé és Füzesabonynál, ami a Keleti (végállomás) előtti utolsó megálló, van 10-20 üres hely a kocsiban, de jegyet nem adnak Füzesabony-Keleti szakaszra, mert teli van. Sokan nem akarnak várni egy órát a következő vonatra, ezért felszállnak, leülnek az üres helyekre és a kaller begyűjti a büntetéseket. Egy járaton akár 50-60 embert is megbüntetnek...

tutti 2011.08.11. 16:01:04

Én azt nem értem miért nincs a kalauznál egy mobilnetképes készülék, amivel tudja checkelni az online váltott jegyek érvényességét?? 2011 van... Legalább 10 éve létezik a technológia, ha már jegyet tud nyomtatni a táskájával, akkor egy harmad mobiltelefon belefért volna még abba a táskába, nem?

vanek ur 2011.08.11. 16:34:55

@online távmunkás: Ha 10-20 hely üresen van a vonaton Füzesabonyban, de azt mondják, hogy nincs jegy a Keletibe, az még reális is lehet: a hely a rendszer szerint el van adva, de a hozzá tartozó utas nincs ott.
pl.: mert lekéste a csatlakozását;
mert visszaváltotta a jegyét, de nem vették vissza a foglalást a rendszerből;
mert nem váltotta vissza a jegyét, de nem tudott elutazni.
10-20 hely lehet így üresen egy vonaton, és még az is előfordulhat, hogy mind (vagy nagyon nagy része) ugyanabban a kocsiban van. De vonatonként 40-50 az sok, ott valami másnak is kell már lennie.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.08.11. 17:11:02

@vanek ur: Én rendszeresen ezt tapasztalom, ezért vagyok meggyőződve arról, hogy
A, erre nem képes a rendszer vagy
B, képes lenne a rendszer, de rosszul működik vagy
C, nem automatikus és a pénztárosok nem tudják használni

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.08.11. 17:14:35

@tutti: Elvileg majd kapnak ilyen készüléket, amikor chipkártyás lesz a vasutaskedvezmény.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2011.08.11. 17:16:28

@szgy: A csökkentés csak egy azonnal lehurrogott egyszeri kijelentés volt. A legújabb tervek szerint emelik, mert túl olcsó a személyszállítás a nyugati jegyárakhoz képest.

vanek ur 2011.08.13. 17:51:10

Újítottak egy kicsit: ha vissza akarom váltani a jegyet, már nem kell kivennem a kioszkból és a pénztárhoz mennem. Már csak az kellene, hogy az utazáshoz se kelljen a kioszkból kinyomtatni.

pbence 2011.08.14. 23:47:25

@vanek ur:
Ez elég elkeserítő.

Ha a BKV-t nézzük, arról úgy tudom, hogy kb. a bevételek 50%-a jön közvetlenül az utasoktól, a többi meg innen-onnan. Állítólag az az európai modell, hogy 1/3 részben az utas, 1/3 részben az önkormányzat, 1/3 részben pedig az állam állja a helyi közlekedést. Ha ezeket vesszük alapul, akkor a BKV 2-szer, esetleg 3-szor annyiba kerül, mint amit az utas fizet érte.
Ha a vasút is tudna legalább ilyen hatékonysággal működni, akkor egy szavam nem lenne. De az 5-6-szoros ár abszurd. Nem hiszem el, hogy Európában máshol ez lenne a normális.
A közúti szállítás meg egyszerűen olcsóbb. Most nem a Volánra gondolok, hanem a különjáratos buszcégekre. Már egy diákcsoportot is olcsóbban elvisznek, mint a vonat, hát még egy felnőtt csoportnak mennyire megéri. Pedig ők magáncégek, nekik fontos a nyereséges működés.

Amúgy ennek az 50 milliárdos bevételnek oka van. Az ok a szolgáltatás színvonala. Egyre kevesebb ember választja a vasutat, érthető okokból. Emellé jönnek még a bliccelők, trükközők.

Egyébként tisztába kellene tenni, mi a vasúti személyszállítás költsége, és mi nem az. Szerintem a pálya fenntartása állami feladat, hiszen hasonlóan az utak fenntartásához, ez is közösségi érdek.

Adani 2011.08.15. 08:54:56

@pbence:

Vajon mennyivel nőne a bevétel ha csak egy kicsit jobbna odafigyelnének arra,h beszedjék a bevételeket. Főleg elővárosi vonatokon, ahol van 4-5 kocsis vonat egy kalauzzal ,aki nem negyon töri magát 15-20 perccel a végállomás előtt. Agglomerációból hányan járnak be úgy, h nem vesznek bérletet csak jegyet ha épp találkoznak a kallerrel? Mondjuk Ürőmtől vagy Óbudáról a Nyugatiba, vagy mondjuk Kőbánya-alsó és Nyugati között, vagy akár Szemeretelep, Ferihegy, Pestszentlőrinc távokon? Ha csak még egy kallert tennének erre a vonatra és a két kaller a vonat két vége felől indulna el és középen zárna össze. Essrtleg néha megerősített razzia, vasútőrökkel, több fővizsgálóval stb. Szerintem simán megérné, mert ezeknek a költségét lazán behozná a többletbevétel. Megaztán ha ez rendszeres lenne akkor biztos kevesebben trükköznének, mert most pl. egy Kökiről bejárónak 95% esélye van kb. h nem találkozik a kallerrel és megússza jegyvásárlás nélkül, de ha gyakrabban lenne razzia és sokszor elkapják és megvetetik vele a jegyet akkor már elgondolkodna rajta, h érdemes-e trükközni vagy inkább vesz bérletet és nyugodtan utazhat. És ehhez inkább akarat kéne mint pénz, hiszen ha csak +1 kallert tudnak rakni az elővárosi bokorugrókra már az is sokat jelentene.

vanek ur 2011.08.15. 13:09:10

@pbence: "Amúgy ennek az 50 milliárdos bevételnek oka van. Az ok a szolgáltatás színvonala." Csakohgy a szolgáltatás minőségének érdemi javítása drága fejlesztésekbe kerül, amik az elmúlt 20-30 évben elmardtak, így nem csoda, hogy inkább elmennek az emberek a vasúttól.

"A közúti szállítás meg egyszerűen olcsóbb."
Ennek az egyik oka az, hogy a költségek több szereplő között oszlanak meg. (Autósok, teherfuvarozók, stb.) A másik oka, hogy míg a vasút teljesen magának tartja fenn az infrastruktúráját, a közúton jó néhány költség elsikkad: pl. a súlyadót csak a lakhelyed szerinti önkorményzatnak fizeted (ebből tartja fenn a helyi úthálózatot), de jó eséllyel más településeken is használod az utakat. Vajon a tényleges használók fizetik a forgalomirányítás, (közlekedési rendőrök, lámpák, táblák), a közvilágítás, az utak és környezete takarításának és rendben tartásának a költségeit, vagy ezek valami nagy közös kalapból kapják a pénzt? A vasútnak ugyanis ilyen jellegű költségei is vannak.

vanek ur 2011.08.15. 13:11:23

@Adani: A bliccelésből kb. 5-10% többlet jöhet össze. Ne felejtsd el: a bliccelők egy része, ha már nem kerülheti el a fizetést, inkább más közlekedési módot választ. Ez a 2,5-5 milliárd Ft, bár jól jön, messze nem elég a boldogsághoz.

vanek ur 2011.08.15. 13:13:28

@pbence: "Egyébként tisztába kellene tenni, mi a vasúti személyszállítás költsége, és mi nem az. Szerintem a pálya fenntartása állami feladat, hiszen hasonlóan az utak fenntartásához, ez is közösségi érdek."

Ez sok nyugati országban így is van. A START évi 80 milliárdot fizet a MÁVnak pályahasználat címén. Ha ezt a költséget elveszed, mindjárt jobb lesz az arány a bevétel és a költségek között.

Adani 2011.08.15. 14:06:22

Meg ugye a Volán lehet nyereséges szokás is példálózni vele, de a volánnak a segge alá tolnak mindent, amit a vasútnak nem. A volán nem szokott pályaudvarokat, buszmegállókat építeni, felújítani. A Volánok szarnak bele hol áll meg a busz és ott milyen várakozni, ha térdig érő gazban az út szélén hát úgy, majd az önkormányzat épít rendes várót ha akar. Ugyanúgy nem a Volán fizet a kátyúzásért meg az útfenntartásért, és ugye a busznak lassújele sincs. Simán megy akár 60-nal is egy ementáli sajt mintázatú úton métereket pattogva a levegőbe (7-es busz Thököly úti szakasza macskakövekkel, vagy pl .a 31-es busz Álmos utcai szakasza, vagy rengeteg vidéki út, ahol jár a helyközi busz). Így meg könnyű nyereségesnek lenni. Kimutatták már sokan sokféleképpen ,h sok vonat alig drágább mint a kevés, sőt sokszor a kevés vonat sokkal drágább mint a több. Pláne ha csak parlagon hever órákig a szerelvény. Az ideális az, ha amikor csak lehet pörög, forgalomban van, utast szállít.