MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Kormányhatározat a MÁV-csoport és a BKV adósságának átvállalásáról

2011. augusztus 05. - Vittore.

A legfrissebb Magyar Közlönyben tették közzé a 1269/2011. (VIII. 4.)-es Kormányhatározatot az egyes közösségi közlekedési vállalatok adóssága átvállalásának és a PPP-projektek felülvizsgálatának elveiről.

A Határozat utasítást ad a nemzeti fejlesztési miniszternek, hogy a nemzetgazdasági miniszter bevonásával határozza meg a MÁV-csoport és a BKV adóssága átvállalásának megoldási lehetőségeit, a MÁV-csoportnál max. 300 milliárd forint értékben, a BKV-nál max. 78 milliárd forint értékben.

Ez így összesen 378 milliárd forint, de hadd írjam le így: 378 000 000 000 Ft.

Íme a Határozat:

A Kormány 1269/2011. (VIII. 4.) Korm. határozata az egyes közösségi közlekedési vállalatok adóssága átvállalásának és a PPP-projektek felülvizsgálatának elveirő

1. A Kormány

a) elrendeli, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter a nemzetgazdasági miniszter bevonásával határozza meg a MÁV csoport, elsõdlegesen a MÁV Zrt. és a MÁV Trakció Zrt., valamint a BKV Zrt. hitelviszonyon alapuló adóssága átvállalásának elveit, tartalmát és ütemezését azzal, hogy az átvállalás összege nem haladhatja meg a MÁV csoport esetében a 300 milliárd forintot, a BKV Zrt. esetében a 78 milliárd forintot;

Felelõs:

  • nemzeti fejlesztési miniszter
  • nemzetgazdasági miniszter

Határidõ: azonnal

b) felkéri a fõpolgármestert az 1. pont a) alpontjában foglalt tárgyalásokon való részvételre;

c) felhatalmazza a nemzetgazdasági minisztert, hogy a nemzeti fejlesztési miniszter közremûködésével, a Magyar Állam nevében eljárva az Államadósság Kezelõ Központ Zrt. bevonásával az 1. pont a) alpont szerinti adósságátvállalások jogi és pénzügyi feltételeirõl állapodjon meg az érintett felekkel, és az 1. pont h) alpont szerint elõkészített, a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetésérõl szóló 2010. évi CLXIX. törvény módosításáról szóló törvénytervezet (a továbbiakban: költségvetési törvénymódosítás tervezete) kihirdetését követõen hajtsa végre az átvállalásokat;

Felelõs:

  • nemzetgazdasági miniszter
  • nemzeti fejlesztési miniszter

Határidő: folyamatosan

d) felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert, hogy az adósságátvállalás kapcsán készítsen elõterjesztést a Kormány részére, mely tartalmazza:
da) a társaságok ésszerû alapokon nyugvó, költség-hatékony átalakítására,
db) a nemzeti közlekedési irányító szervezet keretében elérhető legnagyobb megtakarítására,
dc) a jelenleg fennálló díj- és kedvezményrendszer átalakítására, valamint
dd) az adósságállomány újratermelõdésének elkerülését biztosító mûködési modellre
vonatkozó javaslatot;

Felelõs: nemzeti fejlesztési miniszter
Határidõ: 2011. szeptember 30.

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!



Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr453127428

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Strigi 2011.08.05. 10:54:43

Miért nem adja a MÁV és a BKV annyiért a szolgáltatását, amennyibe az kerül? Így nem lenne tartozás, adósság.
Ha ezek után túl drága lenne a szolgáltatás, a piaci verseny törvényei szerint jönne egy olcsóbb cég, és minden rendben volna.

Lehet, hogy élvezik a nehezen megkeresett, majd fegyverrel elrabolt forintjaink elszórását megalapozatlan, és nem utolsó sorban értelmetlen célokra?

hegylako01 2011.08.05. 10:59:36

@Strigi:
A Máv és a BKV a legjobb kifizető helyek közé tartoznak az országban. Miért lenne érdeke a hatalomnak ezen változtatni?

Olvastam egy cikket régebben, hogy a Máv nem is igazán tudja milyen tulajdonokkal rendelkezik. Így többször előfordult az is, hogy tűntek el vagonok.
Az ilyen felelős gazdálkodó cégbe megéri a pénz öntés.

Kilehetne próbálni egy-két magán vállalkozót.

Zotya@pest 2011.08.05. 11:24:51

Strigi
Gondolkozz, teszem azt Pécs-BP felnőtt jegy IC-n
durván 4500-5000 forint két embernek 9000-10000.-
oda vissza 18000-20000.-

Autóval, mondjuk fogyasszon 8l/100 és akkor felfelé kerekítettem
oda vissza durván legyen 600km
4*8*600= 19200
magyarul már 2 felnőtt esetén is ugyan ott vagy mintha vonattal mennél, és az autónál az amortizációt egyenlővé tesszük a BKV-ra költött összeggel...
a közösségi közlekedésnek nem ez a lényege hanem az hogy fajlagosan sokkal olcsóbbnak kell lennie az egyéni közlekedésnél, de nem olcsóbb...
a sok adósság a sok millios menedzser fizetésekből, és rengeteg fantom állásból van akik csak oda vannak bejelentve és csak kapják a pénzt mert nagy cég, elveszik benne, és el lehet rejteni ezeket...a sok millios végkielégítésekről ne is beszéljünk...

tede 2011.08.05. 12:58:01

Kikérem magamnak, hogy százmilliárdokat mindenféle feltétel nélkül odadobjanak ezeknek a cégeknek. A rohadt életbe. Persze, hogy kell tömegközlekedés is, de nem költhet ilyen brutális összegeket el az ország ezekre a cégekre. Ki lesz felelősségre vonva a cégeknél az adósság miatt? Lesz majd vizsgálóbizottság?????????

Le_Penseur 2011.08.05. 13:02:00

Ha a mostani kiigazítást követően nem termelődik újra az adósság és a MÁV a BKV-al karöltve legalább nullszaldós gazdasági eredményt fel tud mutatni, akkor megérte. Ellenkező esetben csak öntjük a feneketlen kútba a pénzt!
(Van egy tippem, hogy melyik fog bekövetkezni, de nem akarom senki kedvét szegni!)

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2011.08.05. 13:04:30

rendben, kifizetik a tartozast. de ha nem fog valtozni a gazdalkodas modja, ujra fog termelodni ez a veszteseg - par evvel ezelott a BKV veszteseget mintha lenullaztak volna es most 78Milliardot megint ki kell fizetni

en evek ota se MAV, se BKV, mert autoval tenyleg olcsobb (az osszes jarulekos koltseggel egyutt is megeri az egyeni kozlekedes)

kicsijuti 2011.08.05. 13:04:53

@tede: fellegiék már kirúgták a teljes vezérkart, meg a 100 milliós végkielégítéseket is vissza vették amiket még Bajnaiék alatt kaptak...

havenger 2011.08.05. 13:06:45

Amelyik volán társaságokat én ismerem, azok is már drágábbak két felnőttnek, mint ha saját kocsival mennének, ráadásul egy 40 perces út kis szerencsével 2 óra is lehet(ha van egy átszállás)
Egy felnőttjegy oda vissza összesen 90 km, 1900 ft körülbelül. Egy normális kocsival( 6 literes fogyasztás) 2050 ft. Már így megéri, mert fele annyi a menetidő. 2 embernél már az amortizáció, súlyadó, ilyesmi ára is bőven bejön...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.08.05. 13:10:19

Zotya@pest: Pécs csak 240 km-re van pesttől. Ez 8 literes fogyasztással és 390-es benzinnel 7488 egy út. Ez IC-vel 4040, I osztályon 5000.
Két személlyel simán megéri.

Melee 2011.08.05. 13:15:33

Ezért kellett államosítani az magánnyugdíj-pénztárakat, hogy ilyen pénznyelőket új forrással láthassanak el, és a mostaniak is tudjanak kinyerni belőlük.

Kivlov 2011.08.05. 13:18:05

@Strigi:
a mávot rég el kellett volna adni a fenébe, a bkv-t meg engedni becsődölni.
de mindenekelőtt az utazási kedvezmények 90%-át eltörölni, kezdve a nyugik ingyenes furikázásával...

ValakiX 2011.08.05. 13:22:08

Rendben, vállalja át az állam a BKV és a MáV sok milliárdos veszteségét. De akkor a többi huszonegynéhány egyéb Volán társaságét is, hiszen azok járatain naponta több ember utazik, mint az előbbi kettőn együttvéve. Vagy az már nem biznisz, mert a kisebb méretek miatt nem lehet annyira észrevehetetlenül lenyúlni a pénzt?

Alensha 2011.08.05. 13:24:48

a Volánok hogyhogy nincsenek bajban? utazáskor ha elég elöl ülök, számolni szoktam, hányan vesznek teljes árú jegyet, hát, van úgy, hogy az egész buszon kb. öten...

Land Ned 2011.08.05. 13:25:05

Erről jut eszembe, most miért nem követelik a részüket a jól dolgozó vasutasok, mint az üzletrész eladásból? Tessék, lehet befele fizetni a hiány rájuk eső részét, és akkor majd lehet a bevételből is követelni!!

makacshalacska 2011.08.05. 13:25:21

Ez nagyon sok adófizetői pénz, ezt nem lehet annyival megmagyarázni,hogy "de szükség van rá", persze ez igaz, de racionálisabb keretek között.

" a természetes monopóliumok általában erős szabályozottságot és szervezettséget igényelnek; például a víznek nem szabad az egészségre káros anyagokat tartalmaznia, a közlekedésnek pontosnak kell lennie, és így tovább. Másfelől a társadalom szívesebben venné, ha ezeknek a monopolvállalatoknak a célja nem a profitmaximalizálás, hanem minél nagyobb kereslet, minél több fogyasztói igény kielégítése lenne. Ezen két okból kifolyólag a vállalatoknak szoros kapcsolatban kell lenniük az államhatalommal."

hu.wikipedia.org/wiki/Term%C3%A9szetes_monop%C3%B3lium

tingli-tangli 2011.08.05. 13:25:34

A felelősségrevonásokkal mi lesz? Semmi csindradratta? Nem szedik elő az elmúlt nyolc év vezetőit, tanácsadóit? Vagyonelkobzás? Kirakatper?

makacshalacska 2011.08.05. 13:28:53

@Alensha: És a helyi városi társaságok?Azok is kapnak állami pénzt persze, de nem nagyon hallani, hogy azon felül(!) még rendszeresen(!) ki kell segíteni őket, de lehet tévedek...

Tapogatott Kukorica 2011.08.05. 13:30:14

Azt gondolom mindenki tudja, hogy egészen 2017-ig nem lehet privatizálni se a Volánokat, se a BKV-t, se a MÁV-ot (ugyan utóbbiban volt egy kis kavarás a cargónál).
Addig mindig ki lesz segítve az összes ilyen cég a közösből, mert változások csak személyi téren történnek (mikor melyik rohadéknál van épp a hatalom), míg a vállalatok gazdálkodásában évtizedek óta nem történt jelentős változás.
Az hogy ezt mind a jövőbeni nyugdíjakból tették, csak hab a tortán, a pont az i-n.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.08.05. 13:35:50

És az egészben az a legdühítőbb, hogy ezt a pénzt, amit most a feneketlen kútba öntenek, a kormány azért vonta el a magánnyugdíjpénztáraktól, mert azok "eltőzsdézik". Hát ez aztán felelősségteljes gazdálkodás, gratulálok!!!!!!

makacshalacska 2011.08.05. 13:38:44

@newtehen: És legközelebb honnan lesz erre a "kisegítésre" pénz?Minden választókorúnak kiküldenek egy csekket?

Peetee 2011.08.05. 13:39:47

Fantasztikus!
És kezdődik megint az egész előről. A következő 4-5évben Kocsis Balika aszisztálásáal újabb évi 40-50milliárdot kitalicskáznak a MÁV-ból, aztán megint konszolidálják szegény-szegény árva vasúttársaság többszáz milliárdos kintlévőségét.

Eközben a gazdasági-pénzügyi felsővezetők felveszük a fizetést meg a hozzá autopmaikusan járó jutalmakaté s prémiumokat a "jól végzett munkáért".
Évi 50milliárd mínusz, amit 20éve nem tusdnak megoldani!!!! HOL ITT A J MUNKA?
A versenyszférában 5perc után repülnének az utcára!!!!

gnme 2011.08.05. 13:40:07

... a vidéki emberek vajon beleegyeztek abba, hogy konszolidálják a bkv adósságát gyakorlatilag százmilliárdos szinten?

én nem.

Kivlov 2011.08.05. 13:42:56

@gnme:
ez hülyeség. én sem egyeztem bele, hogy 30 mrd-s völgyhidat húzzanak fel a balatonhoz. feleslges így megközelíteni.

OrrSir 2011.08.05. 13:48:12

Picit aljas a nyugdíjpénből parazitákat dotálni.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.08.05. 13:55:33

@makacshalacska: Remélem, hogy csak a Fidesz szavazóknak. Bár mintha lett volna már erre példa, hogy a Fidesz csekket küldözgetett, jól emlékszem?

hegylako01 2011.08.05. 13:56:15

@Le_Penseur: Amit mondasz jó. Csak egy baj van. Hogy ezt nem először játsszuk el. Ha jól emlékszem a 2000 évek környékén egyszer már lenullázták a BKV adósságát.
ÉS tudod mi a pofátlanság? Hogy a BKV-nak és a Mávnak mindent lehet. Miskolcon, Debrecenbe nem lehet adóssága a közlekedési cégnek, mert nem lesz aki kifizeti.

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.08.05. 13:57:05

@Kivlov: Csak azt a völgyhidat célzottan az erre adott EU támogatásból építették, a BKV-t, MÁV-ot pedig a ma aktív réteg nyugdíj célú megtakarításaiból konszolidálják. Érted a különbséget?

szobatars 2011.08.05. 13:57:53

nem lehetne a MÁV-os fizetéseket csökkenteni inkább, mondjuk az osztályvezetők az eddigi egy milla helyett kapjanak 600 ezret és vegyék el tőlük a céges autót...ez is súlyos 10 milliárdokba kerül évente!!!

hegylako01 2011.08.05. 13:59:17

@makacshalacska: Évről évre kevesebb pénz jut a helyi közösségi közlekedés támogatására. A költségek meg folyamatosan nőnek (pl.: gázolaj).

Kabbe (törölt) 2011.08.05. 13:59:17

húúú ezek mennyivel jobban csinálják, mint az előző tolvaj gárda.

hegylako01 2011.08.05. 14:04:31

@newtehen: Azért még mindig BP termeli meg az ország GPD-jének nagy részét. A völgyhídnak meg annyi értelme van mint az M6-os alagútjainak.

@Tapogatott Kukorica:
Nem kell privatizálni semmit. Meg kell szüntetni a párhuzamosságokat. Ahol a volán éri meg jobban ott járjon az ahol a vasút jön ki jobban akkor az.
Továbbá be kell engedni az országba a magán szférát. Legyen tender aki jobb feltételekkel tudja csinálni az kapja meg.

lyken 2011.08.05. 14:12:15

Dejó. Megvan a nullszaldó, mostantól lehet az új gazdának tejelni?

ValakiX 2011.08.05. 14:17:04

@hegylako01: Azért az nem teljesen igaz, hogy BP termeli az ország GDP-ének nagy részét. Papíron is csak 40%, de ezt is csak azért, mert sok cég oda van bejelentve. Ha minden cég oda adózna, ahol termel, akkor lehetne valódi értékekről beszélni. Számos olyan multi van, ami nem BP-n termel (vagy ott csak kisebb üzeme van), de ott a központ, ezért a GDP ott keletkezik... (pl.: General Electric, Flextronics, stb.)

yowou 2011.08.05. 14:34:00

Tök felesleges konszolidálni ezt a két élősködő szemét céget. Pár év alatt újra ugyanitt fognak tartani.
Ki kellene rúgni a 50-70 %-ot az itt dolgozó léhűtők közül,a kedvezményeket visszavonni, a járataik egy részét meg megszüntetni, a máv esetében még a sineket is felszedni, nehogy valami idióta újranyissa őket.

Ha 3 millió adózóval számolunk, akkor ez legalább 100 ezerbe kerül adózónként.
Olyan megoldást miért nem lehetne találni, hogy aki aláír egy szerződést, hogy életében nem ül többet sem bkv, sem máv járműre, így közvetve sem járulna hozzá az ujabb veszteségekhez, az cserébe megkapná a ráeső 100ezret?:)

Kivlov 2011.08.05. 15:24:02

@newtehen:
és az kit érdekel? annyi pénzből futotta volna 3 stadionra is, nem egy 1 kilométeres hídra, ami ráadásul felesleges, mint az M6-os alagútjai.

Kivlov 2011.08.05. 15:25:08

@hegylako01:
meg kéne szüntetni a kedvezmények 90%-át...

Vanek B. Eduard 2011.08.05. 16:36:25

Hanyadszor vállalják át az adófizetők az adósságokat?! És még hányszor fogják?!? Mert értelmes tervek most sincsenek a rendberakásukra...
Íme egy terv: a MÁV-ot szétdobnám különböző cégekbe: a Személyszállító Rt. az legyen rentábilis, azzal együtt is, hogy bérli a kocsikat, mozdonyokat a Kocsi-mozdony karbantartó Rt-től. A Pályakarbantartó Rt. meg igényelhet állami/EU pénzeket fejlesztésre, de napi karbantartásra a pályát használók díjai használja.
(Ez ennyire egyszerű, sem hozzáértés, sem közgáz diploma nem kell egy használható terv leírásához :-))).

vanek ur 2011.08.05. 16:52:52

Miből is ered ez az adósság? Van egy megrendelő, aki megmondja a MÁV-nak, BKV-nak, hogy mekkora teljesítményt nyújtson. Ennek ugyebár van egy költsége (személyzet, üzemanyag, járművek, pálya, karbantartás - csak hogy a legfontosabb elemeket említsem). Másik oldalon ugyanez a megrendelő megszabja, hogy mennyiért lehet adni ezt a szolgáltatást. Mivel közszolgáltatásról van szó (fogjuk fel úgy, hogy szociális juttatás), az ár úgy van megszabva, hogy a költségeket nem fedezi. A megrendelő tehát vállalja, hogy azt a költséget, amit a bevételek nem fedeznek, megtéríti. Az adósság abból van, hogy a megrendelő évek óta nem teljesíti ezt a vállalását.

Működhetnének-e olcsóbban ezek a cégek? Igen. Például azzal, ha nem kellene drága hiteleket felvenniük, hanem a megrendelő rendesen kifizetné a szolgáltatást. Például ha lettek volna fejlesztések, nem maradtak volna el a karbantartások. Például ha nem lenne ugyanaz a dolog drágább közbeszerezve, mit egyszerűen megvenni a boltban. Például ha kisebb lenne a lenyúlás.

És ne felejtsük el: az utóbbi 10-15 évben mindkét cégnél súlyos fejlesztések maradtak el azért, mert még a működésre sem jutott elég pénz. A MÁV-nál az elmúlt 20 évben kb. 2000 milliárd forintnyi...

tede 2011.08.05. 17:29:20

@vanek ur: errefelé a veresi vonalon megy a szerelvény és van 4 kocsija benne 10 utas, akkor sokat mondtam. Nem egy nem kettő, hanem nagyon sok ilyen kihasználatlan vonat megy, mert a máv nincs rákényszerítve ilyen szempontból a hatékonyságra, csak arra, hogy leközlekedtesse a vonatot a pontból b-be, ugye a km meg kell legyen
amikor elég lenne egy kocsi, akkor is elküldik a 4 kocsit, mert a kutyát sem érdekli, hogy kihasználatlan a vonat

utána persze jönnek sírni a mávosok, hogy az állam a nyugdíjasokat ingyen utaztatja és nem fizetik ki a mávnak, ebbőől meg keletkezik 300 milliárd veszteség,

gnme 2011.08.05. 17:34:31

"Például ha nem lenne ugyanaz a dolog drágább közbeszerezve, mit egyszerűen megvenni a boltban."

:-)

erről van szó.

vanek ur 2011.08.05. 17:40:44

@tede: Ajánlott olvasmány: www.itf.hu

Mi a drágább:
1. ha áll a vonat az állomáson, fizeted a jegyvizsgálót, mozdonyvezetőt, a vonalon az összes állomási személyzetet;
vagy
2. óránként megy a vonat akkor is, ha kihasználatlan.

A 2. megoldás drágábbnak tűnik, de az elsőhöz képest a különbözet az üzemanyag, a pályahasználat és a karbantartás. Ezek pedig már pártíz utasnál fedezve vannak.

Másik oldalról: mi a vonzóbb: ha 3-4 órás "lyukak" vannak a menetrendben (nem lehet utazni), vagy óránként van vonat? Szerintem a második, vagyis összességében több utas lesz a vonatokon - több lesz a bevétel.

gerakos 2011.08.05. 22:04:57

Kedves kommentelők! Látom valakinek azért eljutott a tudata a kedvezményekig. Az állam simán megcsinálja a saját cégével azt hogy sok utazónak 90% kedvezményt biztosít, de azt nem fizeti ki a vasútnak!!!!!!!!!!!!!!!!! Szóval ennek a pénznek nagy része amúgy is a MÁV-ot illetné!!! Nagyon helyes hogy kifizetik az adósságot!

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.08.12. 14:36:18

@hegylako01: Kár, hogy a GDP-t termelő nagy cégek nem pesten vannak, és nem is ott voltak. SONY, SUZUKI, AUDI, SAMSUNG, LG, MERCEDES, JÁSZBERÉNYI HŰTÓGYÁR, IBM, HAJDU, stb, stb, stb. Pest által megtermelt GDP nagy része is a pesten dolgozó vidékieknek köszönhető, ne legyünk ennyire elszállva magunktól.