MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Kedvező változások az utaskezelésben

2011. július 26. - Vittore.

Úgy tűnik, a sok balhé és panasz meghozta a gyümölcsét, a MÁV-Start Zrt. vadonatúj üzletszabályzata számos, az utasoknak kedvező változást hozott.

A leglényegesebbek: a hely- és pótjegyes vonatok késésekor egyes állomásokon akár azonnal visszaadják a megfelelő összeget, nem kell hónapokig várni a sokat anyázott nyomtatvány kitöltése után.

Emellett a vonatok késésekor, vagy lerobbanásakor lehetőség van kártérítést követelni a vasút társaságtól, meghatározott feltételekkel.

Íme a Turizmus Online cikke:

Kedvezően változtak a vasúton utazók jogai

Jó hír a vasúton utazó polgárok számára, a júliustól életbe lépett új MÁV-START Zrt. üzletszabályzat korrekt módon, több ponton is bővítette a vasúton utazók jogait.


A vasúti üzletszabályzat lényegében a vasúti személyszállítási szerződés általános feltételeit tartalmazza mind az utasok, mind pedig a MÁV-START Zrt. tekintetében. A tervezetet januárban tették közzé a társaság honlapján, erre bárki reagálhatott, a végső változatot még a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak kellett jóváhagynia.

Késés és azonnali fizetés

A vonatkésések utáni átalány-kártérítéseknél a legfontosabb változás, hogy a feláras vonatok késése miatt járó átalány-kártérítés bizonyos feltételek teljesülése esetén már az utas célállomásán, akár az utazás után – egyes vasútállomások pénztárában - közvetlenül kifizethetővé válik. A feláras vonatok esetében a pót és/vagy helyjegy megfizetésével igénybe vehető vonatokat értjük. Ami a késés mértékét illeti, 30–119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százalékát, 120 perc vagy annál nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50 százalékát térítik vissza.

A MÁV-START Zrt. pénztárosa telefonon kapja meg a központi adatbázisból az utas vonatának adatait és a kártérítésre vonatkozó engedélyt, majd a kártérítés kifizetése készpénzben történik. Fontos szabály, hogy a pénztár csak akkor teljesít kifizetést, ha az utasnak egyéb kártérítési igénye nincs.

Fogyatékkal élők és útközben rosszul levők

A fogyatékkal élők magasabb kocsi-osztályon akarják támogatni azzal, hogy az őket kísérő utazó számára akkor is biztosítják az őt megillető, kísérői minőségéből eredő, 90 százalékos kedvezményt, amennyiben a fogyatékkal élő utas a magasabb kocsi-osztályra átül, és a kísérője a 2. osztályon marad. A fogyatékkal élőnek és a kísérőnek az ilyen utazásra vonatkozó igényét a jegyvizsgáló felé be kell jelentenie.

Az üzletszabály tartalmazza, hogy az útközben orvosi ellátásra szoruló személyt a vasúti társaság legalább a legközelebbi megfelelő vasútállomásig – ahol a szükséges egészségügyi ellátásban részesülhet – köteles továbbszállítani. Az ilyen utassal egy hozzátartozója abban az esetben is vele maradhat, ha nem rendelkezik érvényes menetjeggyel.

Nyílt pályán elakadás és ésszerű kártérítés

Amennyiben a vonat a nyílt pályán akadt el, hatvan percnél hosszabb késés esetén a vasúti társaságnak, az utasok számára térítésmentesen fel kell ajánlani elszállításukat a vasútállomásra, a szolgáltatás alternatív kiindulási helyére vagy végső célállomására. Értelemszerűen, amennyiben ez időben és fizikailag lehetséges! Ha a vasúti szolgáltatás a továbbiakban nem folytatható, a vasúti társaságnak a lehető legrövidebb időn belül alternatív személyszállítási szolgáltatást kell szerveznie.

A társaság viseli a felelősséget azért a kárért, mely abból ered, hogy a vonat késése, kimaradása vagy csatlakozásmulasztás miatt az utas nem tudja az adott napon utazását folytatni, vagy az adott körülmények között az utazás folytatása ugyanazon a napon ésszerűen nem várható el – mondja az üzletszabályzat. A kártérítés kiterjed szállásköltségeinek megtérítésére és az utast váró személyek értesítésének felmerült költségeire. A költségek indokoltságát a benyújtott igazolások és számlák alapján, az összes dokumentum rendelkezésére állásától számított harminc naptári napon belül kell elbírálni és ki is fizetni.

És ha már pénznél tartunk, fontos pont, hogy amennyiben az utasnak nincs megfelelő aprópénze, és a jegypénztáros, illetőleg a jegyvizsgáló nem tud visszaadni, az utastól átvett összegről igazolást kell adnia, valamint feljegyeznie az utas által megadott címet. A visszajáró pénzt a vasúti társaságnak a menetjegyváltástól számított öt naptári napon belül kötelező megküldenie.

Drávucz Péter

Forrás: Turizmus Online

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!



Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr163099903

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pretoryan 2011.07.26. 16:21:33

Mindig is kíváncsi voltam, mi van akkor ha bérletem van és úgy késik több mint 30 percet a vonat? Miért nem függ a kifizetés mértéke a megtett út várható idejétől? (30 perc út 30 perc késés vagy 180 perc út 30 perc késés nem ugyanaz szerintem)

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.26. 16:48:16

@Pretoryan:
"Mindig is kíváncsi voltam, mi van akkor ha bérletem van és úgy késik több mint 30 percet a vonat?"

A teljesárú bérlet esetén azonos távolságra szóló egyúti TÁ menetjegy árát veszik alapul, 90%-os diákbérlet esetén azonos távra szóló egyúti 50%-os jegy árát veszik alapul.

"Miért nem függ a kifizetés mértéke a megtett út várható idejétől? "

Azért mert az idő mint egyezményes egység független a távolságtól.
A 30 perc késés ugyanúgy 30 perc annak is aki 50 km-re utazik és annak is aki 300-ra. (És ennek megfelelően átváltva a menetidőre.)
Persze értem én mit akarsz mondani, de te is láthatod: hátrányos megkülönböztetés lenne egy hosszútávon utazó számára ha a rövidebb távon utazó ugyanannyit késve többet kapna.

Adani 2011.07.26. 17:05:29

Végre valami változás, ami jó irányba történt.

pbence 2011.07.27. 10:14:10

@Kimérős szaloncukor (Lédig):
Tudtommal 90%-os diákbérletre 90%-os egyúti menetjegy árát veszik alapul, legalábbis egyszer régen valahol ezt olvastam.

pbence 2011.07.27. 10:17:29

Amúgy vannak érdekes dolgok. Az utolsó bekezdésben leírtakban mi az új? Eddig is így volt, nem?
És ez a bevezetőben: "lehetőség van kártérítést követelni a vasút társaságtól" Eddig nem volt erre lehetőség? Mondjuk ha lekéstem a gépem, mert a ferihegyi vonat késett? Vagy csak pótjegyes vonatokra? Tényleg semmilyen felelősséget nem vállalt semmire a vasút?

Spilett 2011.07.27. 10:24:32

Az azonnali kifizetés késés esetén jó ötlet, a papírtöltögetést egyébként sem a MÁV találta ki, hanem egy úniós előírás, mert az EU-ban így szokás. Az útközben rosszul lett utas továbbszállítása az első alkalmas helyig eddig is benne volt az SZÜSZ-ben, ebben semmi újdonság nincs.
Az aprópénzzel meg az a helyzet, hogy a kedves utasok tök természetesen azt feltételezik, hogy a JV. több ezer/tízezer forintot hord magánál (természetesen a sajátját, hiszen a vasút váltópénzt nem ad a kallernek), és simán vissza tud adni egy tíz/húszezresből egy 250 Ft-os jegy vásárlása esetén is. Ha pedig nem tud, akkor ő a bunkó, és nem képzeli, hogy az utas majd átadja a nagycímletű pénzt, és vár napokat a postán visszaküldött visszajáróra. 10 éve dolgozom itt, de ilyen eset még egy sem volt. Persze sokan bepróbálkoznak ezzel, hátha nem kell fizetni, de általában hamar megértik, hogy ez nem alternatíva, így hirtelen mégis találnak aprópénzt, ha kilátásba helyzem a pénz bevonását, vagy azt, hogy akkor az utazás a következő állomásig tart...

hasutas01 2011.07.27. 10:38:21

Az átalány-kártérítés esetében van változtatás, és valamilyen fogyatékosságról igazolást felmutató utas kísérője esetében van változás. De az útközben rosszul lett utas, egyéb kártérítés, aprópénz hiánya esetében nincs újdonság, ez eddig is benne volt a SZÜSZ-ben. Eredendő probléma, hogy ismét adtunk a sz@rnak egy pofont, hiszen még az Uniós humbugoknak, amiben beleválasztotta magát kicsiny országunk, a Személyszállítási Üzletszabályzatban eleget teszünk, addig saját országunk Díjszabásában nem. Gondolok itt a következő pontra: "A kedvezményeket -ha a Díjszabás másként nem rendelkezik- bármely ország állampolgára igénybe veheti." (ez mondjuk eddig is benne volt). Szép, hogy vasúttársaságunk kibővíti a seggnyalást...

atl · http://vonalfelett.blogspot.hu/ 2011.07.27. 14:57:40

Viszont az is benne van az uj üzletszabalyzatban, hogy az interneten vasarolt jegyeket nem lehet visszavaltani a jegypenztartakban. A penztarosnö azt azonban nem tudta megmondani, hogy akkor hogyan lehet visszavaltani....nezzek utana... Köszi....

pbence 2011.07.28. 20:19:41

@atl:
Akkor a pénztáros átvert, nincs ilyen kikötés az új üzletszabályzatban. Még a GYIK is azt írja, hogy ugyanúgy kell visszaváltani a netes jegyeket, mint a többit. Ráadásul én már vagy 3 netes jegyet váltottam vissza júliusban, mindenféle gond nélkül.