MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

A MÁV a legnagyobb hőségben nekiáll fűteni

2011. július 18. - Vittore.

Géza levelében arról ír, hogy a legnagyobb melegben nekiálltak fűteni a vonatán. Anno úgy tudom, hogy a BKV egyes járatain is ment a fűtés nyáron, ugyanis így hűtötték talán magát a motort, vagy valami hasonló dolgok álltak a háttérben..

Íme a levél, aztán meglátjuk, hogy vasút-szakértőink mit szólnak majd hozzá:

Üdvözletem!

Vasárnap (július 10-én) este utaztam a 19:05-ös, Budapest-Keletiből Hatvanon át Somoskőújfaluig közlekedő vonaton. Indulás után döbbenten tapasztaltam, hogy a vonaton megy a fűtés. (Orosz motorvonat volt, mint amilyen a mellékelt képen látszik.) Odakint még mindig szinte forrt az aszfalt a pályaudvaron. Aznap 39,1 fokos csúcshőmérséklettel dőlt meg a melegrekord kis hazánkban: http://www.stop.hu/articles/article.php?id=903928

Megkérdeztem a kalauzt, hogy ezt ki lehetne-e kapcsolni. Nagy naivan azt hittem, hogy véletlenül van bekapcsolva, tévedésből. A kalauz viszont a hűtési rendszerre hivatkozott - nem emlékszem pontosan, és nem is vagyok egy műszaki zseni, de valahogy a hűtésre hivatkozott, hogy amiatt megy a fűtés az utastérben.

 

 

Egyrészt azt kérdezném, hogy tényleg ezért kellett-e fűteni, másrészt azt kérdezném, hogy ilyen vonatot miért üzemeltet a MÁV akkor, amikor országos hőségriadóval van tele a meteorológiától a híradóig mindenki?

Üdvözlettel:
* Géza
(a Fővárosi Blog szerzője)

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!



Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr1003076395

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lyken 2011.07.18. 11:18:27

Idősebb kocsiknál is megszokott trükk, hogy ha az alap motorhűtés kapacitása nem elégséges, akkor a fűtéssel hőt vonnak el a motor hűtőköréből. Gondolom ez a vonatmotoroknál sincs másképp. Ez ugye megintcsak karbantartási kérdés és Tuggyukki a hibás.

Azt csendben teszem hozzá, hogy szerencsétlen vezér részéről érthető, hogy inkább befűt az utasoknak, minthogy hengerfejes legyen a motor és a pálya közepén rohadjon le.

Adani 2011.07.18. 11:47:18

@lyken:

Kocsiknál is megszokott ha valami gond van a hűtéssel és már megy riasztás, h felforr a hűtővíz akkor lehet elodázni vagy átmenetileg megoldani azzal, h fűtesz. Jobb ez így, mert nem döglik be a motor és bár szar dolog melegben fűteni, de így talán ég kibírja ameddig hazaérsz.

Volt is ilyen még régen mikor Horvátországba mentünk nyaralni többen összeállva konvojban. Namármost az egyik útitársunknál gond volt a kocsival és kezdett felforrni a hűtővíz. Max-ra kellett tekerni a fűtést ventilátorral. mikor nagy nehezen megérkeztünk és kiszálltunk a kocsiból úgy, h már órák óta izzadtunk mint a ló lehúzott ablaknál árnyékban legalább 40 fok. Akkor mondták,h nekik még szarabb volt ,mert még fűteni is kellett.

eneska · http://kerdesek.hu/ 2011.07.18. 14:48:43

a BKV rendszeresen fűt még ma is... egyszer szóltam a sofőrnek, aki azt válaszolta, hogy az az oka, hogy télen és nyár között át kellene állítani vmit, és amennyiben ez nem valósul meg, a motor tönkremenne...de hogy a MÁV miért nem tesz semmit...múlt hétvégén vizet is kellett volna osztaniuk a hőség miatt, az se történt meg.

Adani 2011.07.18. 16:15:43

@eneska:

De igen, osztottak, pénteken a Keletiben kora délután osztottak, én is kaptam és még elég sok zsugorfólia volt ott, literes buborékos vizet adtak.

De én se gondoltam rá, h ez lesz, ezért minden eshetőségre felkészülve vettem egy fél litereset, így víz volt bőven viszont szerencsére a vonat csak alig pár percet késett azt is csak Csárdaszállásnál szedte össze, ahová hívóval ment be, ami több km-es 15-el csoszogást jelentett.

lyken 2011.07.18. 16:20:13

@eneska: "múlt hétvégén vizet is kellett volna osztaniuk a hőség miatt"
Én hiszek az ügyfélközpontúságban, de kérlek mond el, hogy mi miatt "kellett volna" vizet osztaniuk.
(Attól eltekintve, hogy három ponton osztottak.) Érdekel, hogy milyen szabályozásról tudsz, amiről mi nem.

eneska · http://kerdesek.hu/ 2011.07.18. 16:20:41

Szerdán és szombaton utaztam vonattal Kelenföldről Szombathelyre és vissza. Sehol nem láttam hírét se vízosztásnak...:S :) Ja, és barátnőim Keletiből jöttek Kelenföldre, ők se kaptak!
De legalább volt, akinek jutott!

eneska · http://kerdesek.hu/ 2011.07.18. 16:25:51

azért kellett volna, mert hőségriadó volt - kórházban dolgozom KELLETT vizet adnunk a sürgin, hidd el!

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.18. 17:15:43

@eneska:

"múlt hétvégén vizet is kellett volna osztaniuk a hőség miatt, az se történt meg. "

De megtörtént.
Nehezményeztem is, hogy csak a fikapost került ki arról, hogy a MÁV nem oszt vizet, arról nem volt post, hogy osztják a HŰTÖTT! vizet, de kb a kutyának sem kellett...

Vittore. 2011.07.18. 17:26:44

@Kimérős szaloncukor (Lédig):

1. nem szólt róla senki, hogy osztottak -> e-mail, Facebook, gyorsbeküldő
2. az nem poszt, hogy "a MÁV hűtött vizet osztott", az a Twitter csirip

lyken 2011.07.18. 17:35:23

@eneska: Elhiszem, csak nem találom a (jog)szabályt ami miatt KELLENE. Ennek hiányában viszont inkább a jó lett volna kifejezés lenne a megfelelő.

lyken 2011.07.18. 17:37:09

@Vittore.: Ha nagyon összetörnék magukat és küldenének tájékoztató anyagot, akkor kihasználhatnák az Index címlap előnyeit is. Persze akkor elismernék, hogy tudomást vettek a blogodról és tesznek az üf. panaszokra...

lurkó 2011.07.18. 18:17:25

Igen sajnos a motor tulmelegedését megakadályozandó van bekapcsolva néha a fütés a másik lehetőség hogy a vezérlő számitógép letilt és áll!
Azért ilyent közlekedtetnek mert ilyen van.
Fene tudja miért (mondjuk szerintem a vízkő miatt) egyre többször van probléma motorvonatoknál a hütövizmelegedéssel.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.18. 20:36:50

@lurkó:

Remek minőségű vízkőoldókat lehet kapni. Itthonra a litereset veszem, 250 Ft-ért. szerintem ipari kiszerelésben jóval olcsóbb.

lyken 2011.07.18. 21:01:19

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Közbeszerzéssel meg a bolti kiskerár triplája.

pandacsökiboborján 2011.07.18. 23:53:26

@lurkó: hűtőfolyadékba desztillált vizet öntenek,az nem tartalmaz oldott ásványi anyagokat. Úgyhogy vagy alulméretezett a hűtője annak a szarnak,vagy van benne még plusz radiátor,de nem kapcsolták rá,mert az biztos piszkos helyen van és egyszerűbb volt bekapcsolni az utastéri fűtést leszarva az utasokat.

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.07.19. 00:13:07

@lurkó: Azért néha szokott lenni helyette ilyen is: www.benbe.hu/gallery/napi-vonatfotok-001/pic171_noframe_hun.php

Talán adni kéne pénzt pótalkatrészre. A Siemenstől semmit nem lehet készletre venni, az oroszra is csak Szentesen van, mert "az a bázis". Hatvan meg messze van Szentestől, cserejármű nincs (olyan nyolcvan kilométeres körzetben senki más nem járat dízeles vonatokat), így jobb híján így tudnak járni.

A dolog rendszeres, az pedig, hogy ezt odafönt (például az ÁNTSZ-nél, vagy az NKH-nál) megengedik, önmagában fölháborító. Igaziból szólni kéne valami Ogy-képviselőnek, hogy a vasúti műszaki szabályzatokba (amik törvényi erejű rendeletek) vegyék bele, hogy jól működő hűtés (valamint légkondi, illetve nyitható ablak nélkül) a jármű utasok szállítására alkalmatlan. Egy darabig nagyon szar lenne (heti száz-kétszáz lemondott vonat, mondjuk tízezer leszállított utas), de utána "kerülne" rá pénz a zsebbevalók kárára.

A vasúton ugyanis csak arra költenek, amire ha nem költenének, akkora lenne a balhé, hogy már fönt is észrevennék.

Viktus 2011.07.19. 02:52:29

Ilyen jár Hatvan fele a Keletiből? :O mióta?

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2011.07.19. 03:36:03

@lyken: @Adani:
ezert aztan ilyen esetben a kovetkezo allomason le kell cserelni a mozdonyt
mar ha hengerfejes, avgy ilyesmi

Idet 2011.07.19. 06:18:41

Na, legalább már tudom, miért fűt a BKV (is) ezer fokban. Ha az én fejem robban fel, az nem olyan nagy baj, mintha a motor.
Kiből is él a személyszállítási ipar?

exter69 · http://sexopoly.tarhely.biz 2011.07.19. 06:57:06

ja, meg majd panaszlevelet írok a világnak, mert a mellettem lévő számítógép hőt termel, és ezek szerint szándékosan engem fűt ebben a nagy melegben... :) Mi lesz a következő?

Zolas 2011.07.19. 07:44:22

Gondolom a mozdonyvezető magára nem fűtött...

torró 2011.07.19. 08:01:33

Nem úgy van az emberek! Az a kevéske pénz nem azért van hogy ilyen motor problémákra elpazaroljuk. Az kell a vég kielégítésekre! No! A fűtést meg majd a télen kikapcsoljuk ,mert akkor már a motor nem melegszik túl! Jó mondom? Nem? De!Ugye?

esef 2011.07.19. 08:56:19

@lurkó:
de mi a francot keres vízkő a hűtőrendszerben? talán csapvízzel töltik fel?

Adani 2011.07.19. 09:20:32

@Benbe:

Régebben mikor először kerültek Hatvanra Uzsgyik akkor a szentesiek mindig panaszkodtak, h össze-vissza barmolják őket Hatvanban, náluk olyan mint egy kezes bárány, elmegy Hatvanba és mire visszakapják el van állítva benne minden és persze folyton lerohad.

Spikk 2011.07.19. 09:21:44

@pandacsökiboborján: Ugyan nem vonatnál, hanem egy BKV busznál láttam, hogyan is öntik a desztillált vizet a hűtőbe.
Kijön a mókus a pihenőből egy bádog locsolókannával, odamegy a buszhoz és beleönti.

Bloodscalp 2011.07.19. 09:25:51

@Benbe: lol, szerinted ez érdekel egy lázár janit? miért jár vonattal csak 1-1x választási évben egy orbán vagy anno kóka vonattal?

Pizzamániás99 2011.07.19. 09:45:20

hihetetlen... pizzát lehetne néha sütni a máv kocsik ülésein...

www.kuponvilag.hu/budapest/?a_aid=janicsar

David Bowman 2011.07.19. 09:50:09

Nem is csoda, hogy a MÁV vezér megmondta, ő (bocs, Ő) nem fog Siófokra vonattal menni. Amúgy is hogy képzeljük ...

Benbe · http://www.benbe.hu 2011.07.19. 10:00:45

@Viktus: Olyan négy vagy öt éve van egy vasárnapi közvetlen vonat a Keletiből Salgótarjánba.

@Bloodscalp: Nem, pont ezt írtam én is. Ez nem érdekli, ezért lehet csinálni. Az a kevés dolog, ami érdekli, az jelenti a határát a meglévő vasutasok pofátlanságának (l. tömegkatasztrófák, működésképtelen vonatokra kidobott százmilliárd forint, ilyesmi).

Kuruttya 2011.07.19. 10:01:48

Jah, régi Suzukival is ezt kellett csinálni :D

(Amúgy meg néhány vonatjegy árából már lehet régi Suzukit venni, a benzin meg olcsóbb mint a jegy, ha legalább ketten ültök a kocsiban. A MÁV meg dögöljön meg.)

AndOr 2011.07.19. 10:09:11

@hagyma: Motorvonatról van szó, nincs mozdony.

Mikrobi 2011.07.19. 10:30:41

Nincs ezen semmi meglepő. Mi lenne, ha Szibériában csak úgy a szabadba távozna a motort hűtő levegő?!

M_R 2011.07.19. 10:48:08

@Mikrobi: Ja, a tetején meg ott van a Webasto klíma, csak az meg pénzbe kerül ha működik... Ezért nincs sokszor bekapcsolva a klíma az IC-n sem.

Fontosabb a MÁV vezérek prémiuma mint hogy elherdálják a pénzt a zemberek klimatizálására.

MÁV-val lassan már csak a mazochisták meg az unatkozó milliomosok utaznak.

Az autó lassan már egy ember esetén is olcsóbb...

Pörkölt Desiato 2011.07.19. 11:08:43

Ez a fűtés még csak-csak indokolható (bár elég gáz), de tavaly nyáron többször is találkoztam olyan esettel, hogy a pár éves modern Flirt vonaton egyszerre ment a klíma és a fűtés. Először azt gondoltam, véletlen, de a kalauz elmagyarázta, hogy többen panaszkodtak, hogy túl hideg van a klíma miatt, ezért megy a fűtés. Gondolom az senkinek nem jutott eszébe, hogy lejjebb vegyék a klímát.

maydayray 2011.07.19. 11:08:56

nem értek hozzá, de hátha más igen: nem lehetne megoldani, hogy ha már a motorról el kell szívni a hőt, hogy ne az utastérbe nyomják, hanem ki a p*csába?

lyken 2011.07.19. 11:19:32

@maydayray: Mivel nem léghűtésről van szó, így nem.

Sir Gombóc 2011.07.19. 13:32:30

@Benbe:
"hogy a vasúti műszaki szabályzatokba (amik törvényi erejű rendeletek) vegyék bele, hogy jól működő hűtés (valamint légkondi, illetve nyitható ablak nélkül) a jármű utasok szállítására alkalmatlan."

Megsúgom, benne van. Az egy másik kérdés, hogy nem szereznek érvényt neki, illetve ha valaki nem akarja így elvinni a vonatot akkor meg...
A többit szerintem sejted.

Sir Gombóc 2011.07.19. 13:38:18

@Pörkölt Desiato:

A jegyvizsgáló hülyeséget mondott. A Flirtön nem lehet üzemszerűen egyszerre fűteni és hűteni is az utastérben. A beállított hőmérséklet alapján a számítógép dönti el, hogy fűteni, szellőztetni vagy hűteni kell. Ha egyszerre hűt és fűt az hibás működés, amit viszont egyszerűen lehet orvosolni, néhány kismegszakító lekapcsolásásval.

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2011.07.19. 13:57:16

@Viktus: Ez nem csak Hatvanba megy, hanem utána tovább Somoskőújfalu felé. Tárján felé sok ilyen vonat megy Hatvanból, nyilván azért lett ez is ilyen járművel kiszolgálva.
Amúgy Bp-Hatvan között a gyorsvonatok többnyire piros csíkos Bhv kocsikkal mennek, a személyek meg többnyire szép új pirosak (Stadler Flirt).

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.19. 14:13:31

@Vittore.:
Ja ja ja persze de az post volt, hogy nem osztott vizet a máv. mert az fika ez meg pozitívum. Értem.
Ha nagyon akartad volna, tudtál volna kreálni egy pár mondatos cikket (?) attól, hogy biza osztják a hűtött vizet, és ha korrekt vagy még azt is odaírod, hogy nem nagyon vitték az emberek. (Valószínűleg mégsem IQ nullák az emberek ahogy gondolják egyesek, és tudják, hogy 40 fok melegben vízzel kell elindulni.)

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.19. 14:14:54

@lyken:
Volt róla sajtóközlemény és cikk is a Start oldalán. Aki nagyon akarta megtalálta. (Nem is kellett keresni ott virított a főoldalon...)

lyken 2011.07.19. 18:46:09

@Kimérős szaloncukor (Lédig): "Ha nagyon akartad volna..."
Úgy vettem észre, hogy beküldött anyagok szerepelnek. Ha igazad van, akkor a MÁV küldött be anyagot a blognak. Ugye? (A BKV anno küldött a bkvfigyelőnek... Még nekik sem volt büdös a PR tevékenység.)

"Volt róla sajtóközlemény és cikk is a Start oldalán."
Amiről te beszélsz az szőrszálhasogatás és kockaszabályoknak megfelelés. Amiről én beszélek, az marketing, PR és egy emberarcú MÁV.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.07.19. 18:50:06

@Pörkölt Desiato: Flirten nem tudsz belenyúlni a hűtés/fűtésbe. Annyi lehetőség van, hogy az alapértékhez képest +-2 fokot lehet állítani.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.07.19. 18:53:50

@Peti817172M: Azaz valamit nagyon meg kellett berhelniük, hogy fűteni tudjanak.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.07.19. 18:55:50

@eneska: Annyi, hogy nyáron fixre kell kötni a ventilátort, hogy ne forrjon a víz, télen viszont normál üzemre kell visszakötni, hogy fűtsön rendesen.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.19. 20:17:13

@lyken:
Nem csak beküldött anyagok szerepelnek. Ha késés vagy bármi balhé van, akkor Vittore emgjelentette a Start sajtóközleményét.
Most ez "véletlenül" elmaradt.
Mindegy, tulajdonképpen nekem lényegtelen, csaak azért megakad az ember szeme dolgokon, ha észre akarja venni őket.

Azért azt megjegyzem, hogy Vittore na akarjon olyan kapcsolatot ami a BKVf és a BKV között van. Szemébe "nyáladzanak" gyakorlatilag abszolút nem veszik komolyan. Nem véletlenül. 1-2 nagyon dícséretes megmozdulásuk valóban volt, de még mindig többségben vannak a komolytalan panaszok.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.19. 23:14:54

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Ne alacsonyítsuk az ÚMB-t BKVF szintjére. Ez a blog sokkal komolyabb annál. Szerintem ha hibát vélsz találni, akkor ne kommentben piszkáld a dolgot, hanem hívd rá fel Vittore figyelmét, és lehet közzéteszi.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.19. 23:29:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Persze én is ezt mondom. Kívülről mázasnak tűnhet a BKVf-BKV kapcsolat de belülről....... :)
Mindegy többet nem reklamálok.

AndOr 2011.07.20. 08:26:01

@M_R: Van meg mikor megy az IC kocsiban a klíma reggel is, és a nyári öltözetű embereknek (végtére is július van) elgémberednek a végtagjaik. Olyankor nem drága...

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.07.20. 20:37:11

@AndOr: IC-n is van egy alapérték, amitől +-4 fokban lehet eltérni a tekerővel. Persze előszeretettel tekerik le tökig (vagy épp föl, és süljön meg a kedves utas).