MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Amikor nem a MÁV a hibás

2011. július 17. - Vittore.

A mai levélírónk két olyan esetről ír, amikor anyáznak az utasok a késés miatt, de mégsem a MÁV a hibás.

A második esetnél két vonatnyi munkás várja be a késő IC-t, amiről végül is az egyikre senki sem, míg a másik vonatra egy ember száll át.

Az első eset durvább, már-már a régi pártállami időket idézi: egy vonatát lekéső utas telefonálgatni kezd, mire fentről jön az utasítás, a vonat később várja meg az utast egy másik állomáson. Itt szintén egy vonatnyi ember vár a VIP személyre, aki a várt vonat beérkeztekor, mint az kiderül, már nincs is a vonaton.

De íme a részletek és a levél:

Tisztelt blog szerkesztő.

Érdekes dologra szeretném a figyelmét felhívni, ami mostanság a MÁV-nál egyre többször fordul elő, nem az Ő hibájuk miatt.

Üdvözlettel: ****

Nem mindig a vasút a hibás a vonatkésések miatt!

Van úgy, hogy a vonat késik.

Megesik az ilyen, igaz sajnos egyre gyakrabban mostanság. Ilyenkor szidják az utasok a vasutat, mert biztos a vasút a hibás. Pedig ha tudnák, hogy sokszor éppen pont a kedves utasok miatt késnek a vonatok.

Egy eset a közelmúltból:

2011. július 10. vasárnap 8806-os számú vonat, közlekedik Kaposvár – Fonyód – Tapolca – Celldömölk – Szombathely között.

A vonat rendes időben (19:18-kor) elindul Balatonszentgyörgyről. Indulás után egy ottmaradt „kedves” utas jelzi a forgalmi szolgálattevőnek, hogy Ő Győrbe akart utazni és ez volt az utolsó vonatja aznap, és lekéste, mert előbb elindították (utólag visszanézve a vonat nem indult előbb)!

Elkezdődik egy telefonálgatás, hogy mi is legyen, mert az utas veri a hepajt, hogy mindenképpen el akar utazni, miért nem várta meg a vonat?

A menetirányító mérlegeli a dolgot, majd dönt, a 8806-os vonat nem vár sehol, mivel több helyen csatlakozása van neki és vasárnap este lévén elég sok az átszálló utas minden irányba, nem lenne jó dolog minden csatlakozó vonatot megkésleltetni, majd elutazik a „vonatot lekéső” másnap.

A „kedves” utas elkezd telefonálgatni ide-oda, aminek a végeredménye, hogy Budapestről kiadják az utasítást, hogy a 8806-os Tapolcán várja meg az 50 perccel utána közlekedő személyt, mert az utas azzal fog menni és át fog szállni.

A 8806-os utasait Tapolcán a hangosbemondó tájékoztatja, hogy majd egy óra múlva fog a vonatjuk tovább indulni.

Részükről elkezdődik az érdeklődés, hogy miért?

A kalauz tájékoztatja őket az esetről, melyet az utasok nem éppen szívélyesen üdvözölnek, de kíváncsian várják, hogy ki lehet az a „nagy ember”, aki miatt egy utasokkal teli vonat egy órás várakozásra kényszerül.

Eltelik az egy óra, megérkezik a várva-várt vonat, és láss csodát, SENKI nem száll át.

Természetesen az utasok és a vasutasok is dühösek.

Ennek a kedves utasnak köszönhető, hogy a 8806-os és csatlakozó vonatai a rendes, átszálló utasok miatt (Ukkról Zalaegerszegre, Bobáról Veszprémbe, Celldömölkről Győrbe és az miatt Győrből Hegyeshalomba, Szombathelyről Körmendre) szintén egy órás késéssel kényszerültek közlekedni.

 

Kérdés: Ki a felelős?

Válasz: SENKI! A kedves utast elnyelte a föld, pedig megérdemelné kifizettetni vele a vonatok késése miatt keletkezett kárt!

 

Következő eset:

2011. július 15. péntek este, Győr.

A Kálmán Imre EN vonat késése miatt (állítólag átszállók vannak rajta) Győrben a 22:43-kor Pápára, illetve a 22:49-kor Bakonyszentlászlóra közlekedő személyvonatok (melyeken a délutános gyári műszak megfáradt munkásai mennének haza) előreláthatólag 50 perc késéssel fognak indulni.

Fura módon a Sopronba közlekedő vonat nem vár. Mint kiderült, a Gysevnek van szerződése egy taxitársasággal, hogy ilyen esetben az utasokat elszállítják. A MÁV-nál ez úgy működne, hogy az utas fizesse ki a taxi díját, aztán majd valamikor a MÁV megtéríti neki (vagy nem).

Eltelik az 50 perc, megérkezik a Kálmán Imre és érdekes módon a Bakonyszentlászlóra közlekedő vonatra SENKI, a Pápára közlekedőre EGY személy száll át.

Egy ember miatt várt két vonat, amiken a vasút még törzsutasai találhatók. Mint utólag kiderült, voltak többen átszállók, de inkább telefonon hívtak maguknak rokont-ismerőst kocsival, aki hazavitte őket.

 

Kérdés: Felelős (nem a vasút részéről!)?

Válasz: SENKI!

 

Tehát a „kedves utas” sokszor megérne egy jó pofánvágást mondjuk egy másik utastól, mert bizony sokszor miattuk késik a vonat, INDOKOLATLANUL!

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!



Elindult hírlevelünk, ha érdekel a vasút, vagy olvashatónak találtad ezt a bejegyzést, akkor kattints ide, és olvasd a részleteket!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr173073628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Okos mackó 2011.07.17. 09:31:44

Pontosan ez a baj azzal a rendszerrel, hogy a jegyet nem konkrét járatra vesszük, hanem vonalra. Ha a jegyet az adott járatra kérnénk, sokkal könnyebben sokkal gazdaságosabb rendszer lehetne alkotni. Egy év után lenne egy komplett utas-statisztika arról, hogy honnan, hova, hányan utaznak rendszeresen.

Ettől függetlenül úgy tudom alapelv, hogy a személy vonat bevárja az IC-t. Ez a második helyzetben igen szerencsétlen volt. Az első esetről meg ne is beszéljünk... Ez van, ha beleszól valaki olyan, aki nem látta működni az egészet belülről...

Adani 2011.07.17. 11:06:37

De miért is váratják meg egy lekésett ember miatt a rendes vonatot? Ezt nem értem, az utas balfasz volt lekéste, akkor így járt, pont. Az rendjén vn , h az utolsó járat mindenfelé bevár minden késett vonatot, de ilyenkor is lehetne jobban csinálni. 2011-et írunk a mobiltelefont nem tegnap találták fel. Nem igaz,h nem lehetne megszervezni, h legyen egy úgymond céges telefonkönyv, ahonnan le lehetne kérdezni telefonon minden kaller telefonszámát és nem lehetne átcsörögni, h van-e, aki át akar szállni a vonatra? Akár meg is kérdezhetné az utasoktól és ha nem akar senki akkor nem vár feleslegesen.

Ráadásul nem is az ördögtől való a dolog, mert pár éve Mezőtúron így történt, az orosházi vonat késett és a szolnoki személyről megkérdezték a kallert van-e átszálló. Volt egy és őt megvárta a vonat.

gcsabi 2011.07.17. 11:20:33

@Adani:
Minden vjv-nél van startos mobil és meg is kérdezik van-e átszálló utas.

Adani 2011.07.17. 11:39:29

@gcsabi:

Nagyon helyes, legalább itt találjuk fel a spanyolviaszt.

De a jelek szerint nem mindig sikerül. Hiszen mos pl. kiderült volna,h nincs átszálló utas, eleve nem értem ha valaki lekési a vonatot akkor miért váratják a kedvéért a pontosat? Nehogy már a többi utas szívjon egy balfasz miatt, aki nem ismeri az órát.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.17. 13:17:40

Kérdés: Ki a felelős?

Az a faszkalap, aki elrendelte, hogy a vonat Tapolcán álljon egy órát.

És úgy általánosságban: Nem az utas a felelős, ő csak él egy lehetőséggel, amit a vasút, vagy egyik alkalmazottja biztosít neki.

lyken 2011.07.17. 13:35:47

"Kérdés: Ki a felelős?

Válasz: SENKI! A kedves utast elnyelte a föld, pedig megérdemelné kifizettetni vele a vonatok késése miatt keletkezett kárt!"
Ezzel nem értek egyet. Az utas lehetett egoista nagyszájú hőzöngő akárki, de alapvetően a vonal irányítója a döntéshozó. 50 perc alatt nyugottan informálódhatott volna a két vjv-tól, hogy mi a helyzet és hogy van-e értelme várni. Egyébként ha lett volna értelme várni, akkor is sokkal költséghatékonyabb lett volna, ha hívnak ahhoz az egy emberhez egy taxit.

Edömér 2011.07.17. 14:01:15

Ki a felelős?

Az a vasutas, aki lehetővé tette, hogy egy emberre várjon a vonat, vagyis a MÁV a felelős mindkét esetben.

Mozvez 2011.07.17. 15:19:22

@Edömér: van egy mondás: mindig az utasnak van igaza akkor is ha nem. Az elővárosi vonalakon rendszeres, hogy a pontos és a késett vonathoz is futnak emberek és általában azoknak nagy a szájuk akik a késett vonathoz futnak. Nem értettem soha, hogy miért nem lehet néhány perccel korábban (min.5) kint lenni a vonatnál, föleg, ha az utolsó.

eneska · http://kerdesek.hu/ 2011.07.17. 15:21:45

miért ne lenne felelős? az első esetben mi a fenének feküdt le a MÁV bárkinek - a vasút a hibás...
második esetben biztos nekik is kijár egy kis juttatás...

Edömér 2011.07.17. 17:06:51

@Mozvez: Mivel sajnos én is kénytelen vagyok naponta vonatozni, bár nem elővárosi vonalon, pontosan tudom miért futnak az emberek még az akármennyit késett vonathoz is.
A munkaidő vége és főleg a buszok menetrendje nem igazodik a vonatéhoz még ott sem ahol ésszerű lenne.
Néha én is megpróbálkozom a következővel: A busz, amivel hazafelé tartok, nem visz el egészen a vasútállomásig. Kb. tíz perces séta az állomás. Az én buszom menetrend szerint 7 perccel előbb ér a megállóba, mint a vonat indulása. Ha a buszom 1-2 perccel korábban ér a megállóba sietek, hátha a vonat pár percet késik. Különben 1 órát várok a következő vonatra.
Viszont álmomban nem jutna eszembe, hogy hogy megpróbáljam elérni, hogy a vonat várjon rám. És gyanítom, bármennyire hisztiznék is, ez nem is sikerülne.

lyken 2011.07.17. 17:56:11

@Mozvez: A dolgozó ember vagy kiér a vonatjához, vagy nem. Ha kénytelen BKV-zni akkor még rizikósabb. Van úgy, hogy lekésné az ember, de mivel a vonat még bent van, így rásprintel, hátha eléri. Lehet, hogy ha te a munkád miatt le is késnéd a vonatot, akkor rohanás helyett inkább hajlandó vagy várni 30 vagy 60 percet. Mások meg beáldozzák a méltóságukat és örülnek, ha időben sikerül hazaérniük és a családjukkal lenni. Ne haragudj, de ez a "Nem értettem soha, hogy miért..." mondat nagyon szépen jelzi, hogy nem beszéltél még emberrel aki versenyszférában dolgozza le az idejét és nem a munkalapját pecsételgeti. Vagy csak nem érdekel, hogy a munkaidő vége meg a BKV nem mindig kiszámítható. Ami azért fura, mert a MÁV menetrend is pont ilyen. Csak a MÁV-ot nem éri ezért versenyátrány, ahogy a BKV-t sem. És ahogy a dolgozóikat sem éri evidensen fizetési hátrány. Tehát igazából nem érthető az, hogy mit nem értesz.

gcsabi 2011.07.17. 18:25:12

@lyken: Mielőtt belemerülnénk a "versenyszféra" vs. állami alkalmazott típusú vitába, elárulom, hogy egyáltalán nem csak a hivatásforgalmi vonatokra jellemző az utolsó pillanat utáni futó utas! Délelőtt 10-kor vagy délután 3-kor ugyanúgy vannak ilyenek. Elég sok ember szokása, hogy 3 percel a vonat előtt esik be és meg van sértve, ha nem tud jegyet venni! Hangsúlyozom nem munkába vagy munkából érkező. A diákvonatoknál szinte állandó, de ők fiatalok és náluk érthető, hogy "fontosabb" dolga volt. Nincs olyan nap, hogy ne futna 4-5 ember a NEM munkába járós vonatokra. Akad olyan aki megnézi az ELVIRA-n pénteken a vasárnapi vonatot, és persze a vasút a hülye, mert ő nem a vasárnapi menetrendet nézte! A jóltájékozott netguru föl van háborodva, hogy direkt megnézte az IEMIG-en, hogy 15 percet késik a vonatja és 8 perccel az indulási idő után meg van sértve, hogy rendesen elment a vonat. Persze itt is a vasút a hülye, nem ő, aki azt már nem nézte meg ugyanott, hogy van 15 perc menetrendi tartózkodása a vonatnak és indulni már pontosan indul.
Elég sok önhibájából lemaradt utast tettem már föl tehervonatra vagy gépmenetre, hogy ne kelljen az állomáson éjszakáznia, néha még olyat is aki meglehetősen bunkón viselkedett, a saját hülyesége dacára!

Edömér 2011.07.17. 19:19:59

@gcsabi: A du. 3 órás vonattal simán lehet hazafelé tartani egy délelőtti műszakból. A 10 órás vonattal is lehet hazafelé tartani orvostól, ügyintézésből, de akár munkából is. Ezek sem olyan helyek, ahol az ember meghatározhatja, hogy mikor akar elindulni a vonathoz.
Ennek ellenére nem kételkedem benne, hogy sok ember nem megfelelően tájékozott, és előfordul az is, hogy bunkók.
Ja, a tájékozódás meg nem is olyan egyszerű ám annak, aki nem szokott vonatozni. Nem mindig ésszerű és főleg nem egyszerű eligazodni a vasúti menetrenden. A hangosbemondó sem egyértelmű sokszor.
A versenyszféra-állami szféra ellentétnek jelen témához tényleg nincs semmi köze.

Szkájvóker Lajos (törölt) 2011.07.17. 19:21:16

Senki nem mondja, hogy nem ment még úgy ki vonathoz, hogy hátha eléri az előzőt, ha nem akkor megy a következővel. Az teljesen rendben van, hogy a késett vonat adott esetben nem várja meg a futókat (az utasnak egy szava nem lehet), de azért hatóságot játszani nem kéne. Főleg úgy, hogy köztudottan a MÁV vonatainak 99%-a 5 perc késés alatt közlekedik, így teljes mértékben tervezhető az utazás.

A posztban szereplő második esethez: az ide írók többsége vajon szolidaritásból nem szállna fel a vonatra, vagy még is mit csinálna? Nem ismerem a konkrét szituációt, de ha a menetrendben úgy van jelezve, akkor igenis meg kell várni. Azon persze lehet vitatkozni, hogy van-e értelme megvárni, de akkor azt a menetrendben kéne intézni, hogy az utas előre tudja, hogy mire számíthat.

Az eset "főhőse" egyszerűen élt a menetrendben lévő "jogával", ezért ne ő legyen már a hibás.

gcsabi 2011.07.17. 19:33:35

@Edömér:
Hidd el meg tudom különböztetni a munkából-ba járót.
Nem róluk beszéltem.A "versenyszférázás" az előttem szólóhoz kapcsolódik,-arra válaszoltam- nem a poszthoz.

siófoki35 2011.07.17. 20:09:28

Második esethez: Az utolsó vonat bármennyit vár a csatlakozásra.

Adani 2011.07.17. 21:25:17

A vonathoz futás még hagyján, elvégre lehet,h csak egy óra múlva jön bizony én is voltam már úgy, h utánégetővel rohantam végig a Keletiben, h még elérjem a vonatot. De nem cska vonatnál van ez. Rendszeres pl. h a metróhoz is futnak a nagykörúti villamoshoz is, akkor is ha már szinte egymásba érnek, ott van a következő mögötte csak arra vár, h kimenjen a megállóból az előtte lévők. De még akkor is fogják vissza az ajtót és ugrálnak befelé.

Egyik fősulis iskolatársam mesélte,h egyszer Kecskemétre tehervonattal jött, Szolnokon sokáig kellett várnia és elment kocsmázni, lekéste az utsó vonatot, végül addig baszogatta az összes vasutast,h de biztos nincs már semmi, h közölték vele, h megy arra egy tehervonat a hátsó vágánynál kérdezze meg a vezért hátha. Elvitte sőt neki meg se kellett volna állnia Kecskeméten rohantak is oda a vasutasok mikor megállt.

Mozvez 2011.07.17. 23:48:18

@lyken: bocsánat ha félreérthető volt a mondat, de itt konkrétan arra az esetre gondoltam, mikor a jó ember úgy áll a dolgokhoz, hogy úgy is késik a vonat, ráérek kimenni... és ne adj isten az az utolsó vonat.
És tévedésben vagy: ha a dolgozó BIZONYÍTHATÓAN hibázik igen is éri szankció. Söt itt is közlik, ha nem tetszik el lehet menni.

@Edömér: én a konkrét futós eseteket olyan helyeken látom ahol nincsen busz és a követési idő csúcsforgalomban max. 30 perc.

lyken 2011.07.18. 10:13:35

@gcsabi: "Délelőtt 10-kor vagy délután 3-kor ugyanúgy vannak ilyenek. Elég sok ember szokása, hogy 3 percel a vonat előtt esik be és meg van sértve, ha nem tud jegyet venni!"

Nem mondtam, hogy mindenki ilyen, de az a vonat amivel én jártam melóba, ill. melóból anno, az tipikusan ilyen volt. Olyan is volt, hogy nem volt jegyem, csak BP bérletem, megkérdeztem a kallert, hogy vehetek-e a vonaton. Egy megállóval városhatár előtt állította ki és megoldott a dolog. És nem zsebre kapta az árát. Én boldog voltam, hogy elértem, ő meg kapott 200 ft "borravalót".

@Mozvez: "mikor a jó ember úgy áll a dolgokhoz, hogy úgy is késik a vonat, ráérek kimenni..."
Ja, hát ott lókuki a tomporába.

"ha a dolgozó BIZONYÍTHATÓAN hibázik igen is éri szankció. Söt itt is közlik, ha nem tetszik el lehet menni."
Ez meglehet. De ugye utasként az ember hajlamos azt hinni a működés láttán, hogy a MÁV HR osztályt meg a Napsugár öregek otthonának felvételi osztályát cserélték össze.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.07.18. 15:54:04

Anyukám mesélte, hogy eygszer állt az állomáson, mikor bemondták, hogy a vonata "technikai okokból" késik negyed órát. Aztán kiderült, hogy a technikai ok egy család volt, akik nem vettek jegyet, de leszállni sem voltak hajlandóak, úgyhogy rendőrt kellett hívnia a kallernak.

Adani 2011.07.18. 16:12:30

@SomyTomy:
Tegnap a pesti gyorson a kaller addig nem indította el a szerelvényt, ameddig minden ajtót be nem csuktak. Gyomán és Mezőtúron percekig emiatt álltunk. Hiába kiabált,h csukja már be le se szarta ezért odasétált és ő maga becsukta. Olyan 10 perc késés lett a végén pár perc már induláskor is volt, de ez sem a MÁV és a kalauz hibája, hanem a sok barom utasé, akik gödörben laknak vagy a seggükben van a kezük és nem képesek becsukni az ajtót. Ráadásul rendesen jött minden megállónál és kérte az újfelszállók jegyét, ami szintén ritkaság.