Pretoryan egy részletes elemzést küldött arról, hogy mely vonat típusokon milyen a kerékpár szállítás., illetve leírja, milyen nehéz a kerékpárok le- és feladogatása a különféle állomásokon.
Bár a levél kicsit hosszú, érdemes elolvasni, mert a kerékpárosok okulhatnak belőle, a nem kerékpáros kollégák meg láthatják, milyen is a helyzet - kit illik szidni és kit nem illik szidni egy-egy kerékpáros konfliktus miatt.
Íme a levél (írjátok meg ti is a véleményeteket, mert megint kezdenek ritkulni a levelek a postaládánkban!):
Szia Vittore!
A felszólítás hatására vettem erőt magamon, és írok hosszút, és relatív dörgedelmeset. Azért relatív, mert néhány éve kezdtem el bringázni Bpesten, és akkor még szomorúbb volt a sorsunk mint ma, enyhe javulás érzékelhető, de ez annyira enyhe mint a 40 fokos lázas betegnek a 38.5.
Miért is bringázom? Mert bringázni jó, és költséghatékony. A két MÁV-os bérlettel megspórolok nagyjából havi 6000 HUF-ot, aminek mondjuk a felét költöm vissza a bringára éves átlagban, de ha belegondolok akkor még így is megmarad 36000 forintom 12 hónap alatt. Ezenkívül elég stresszes munkakörben dolgozom, nagyon kellemes érzés egy végigdolgozott nap után kitekerni magamból a feszültséget. Mindemellett észrevettem hogy Budapest bármelyik pontját könnyedén elérem bringával, sokszor az átszállások miatt gyorsabban mintha BKV-val mennék (és a dugók miatt autoval). Ennyit erről nem akarom ragozni, de azt sem szeretném ha a kommentekben úgy kezdenék a kollégák, hogy járjak BKV-val. Nem teszem, mert nem hatékony.
Budapest - Dunakeszi - Göd - Vác vonalon járok, ezt még fontosnak tartom hozzátenni, a többi járatot nem ismerem.
Vonat típusok amikről beszélek, azoknak akik nem ismerik, a szövegben inkább rövidítéseket használok:
Egy utolsó megjegyzés; az "utasok" nálam azokat jelzik akik drótszamár nélkül használják a vonatot. Nyilván én is az vagyok, csak így egyszerűbb a dolog, kéretik nem pejoratívan kezelni, nem bántásból írom, hanem mert így kényelmes.
Mi is az alapvető probléma? Az hogy a MÁV nincs felkészülve a bringákra. Simán nem tudják mit kezdjenek velük. A legdurvább élményem az volt mikor egy BDV-re 17 (!!) bicikli szállt fel. (Vác felé péntek kora délután történt) Összeszámolni a kalauz számolta össze, akinek tele volt a hócipője, hogy finoman fogalmazzak. Mi is a probléma ezzel:
Bicikli szállítás szempontjából a BDV a lehető legrosszabb konstrukció:
1. Vagy a tolóajtóhoz teszed fel a biciklit egy laza 1,5 méteres lépéssel már fel is tudsz lépni az alapvetően lezárt ajtóhoz, amihez a kalauzt oda kell rendelni hogy kinyissa, illetve a leszállást is nehezíti. Elég nyílvánvaló hogy ez a metódus csak végállomástól - végállomásig lehetséges, és még akkor is necces, az egyik sorstárs mesélte, hogy "kezdőként" egyszer fennragadt Vácon, majd 15 percre, mert a kaller eltűnt, és senki nem nyitotta ki neki az ajtót.
2. A másik lehetőség az hogy a vezérlőkocsiban próbálsz szerencsét, amivel szintén van némi probléma:
- Ha a BDV a vezérlőkocsival előre érkezik a Nyugatiba akkor a bicikli szállító / babakocsi beálló (gyk. ez a kettő ugyanott helyezkedik el) lévő 12 ülés a vonat beérkezésétől számított 30. másodpercben félig tele van, gyakran a vezérlő kocsi egyéb részeiben lévő rengeteg szabad ülés ellenére a lehajtható padra is ülnek az utasok.
- ebben a kocsiban ha 2 babakocsi felszáll (ez amúgy elég sűrű) akkor biciklit elhelyezni nem lehet, simán nem fér el. (amúgy az utasok kultúráltságának mércéje, hogy van úgy hogy nem állnak fel, nem adják át a babakocsinak a helyet. Én a bringát is leszedem a fogasról ha kell, és kimegyek a peronra, és több sorstárs is így szokott tenni.)
- volt már olyan szóváltásom, hogy szedjem le a bringát a fogasról, mert oda akarnak ülni a padra, a vonaton található szabad helyek ellenére.
- 3 - 4 fogas van amire bringát fel lehet akasztani, viszont ebből maximum 2 használható, a többi az ülések fölé lóg vagy épp közel van az ablakhoz, max gyerek méretűt lehetne felpakolni, de azt általában be se hozzák. A maximum amit láttam bent a 4 volt, nem kicsit volt veszélyes utazni mellettük alattuk, ugyanis a BDV-ken nincs az alsó keréknek hely, így fékezésnél indulásnál gyakorlatilag szabadon lengenek, ha nem ér le a földig a kerék, ha zöttyen a kocsi akkor ki tud esni a kampóból, illetve a folyosó felé lengenek, ami szintén veszélyes.
3. lehetőség, ami ugye nem szabályos, hogy a kocsik peronján foglalsz helyet. Itt nehéz felszállni a korlát miatt, ezenkívül valamilyen irányban biztos elzárod az utat, a kalauzok sem szokták jó néven venni. A peronnak van még egy árnyoldala: levegőtlen. Szó szerint ha a gyorsítottal akarok menni és a peronra kell felszálnom (mert ugye van úgy hogy BMx vagonokat egymás után pakolnak és az elejére mozdonyt szerelnek) akkor légszomjjal várom dunakeszi gyártelepet, mert a szó legszorosabb értelmében szédülök a melegtől és a levegőtlenségtől. (az ajtó kinyitását az utasok nem prefelálják annyira)
4. a lehajtható pad. Nos ez is tipikus MÁV találmány. Ha az ülés le van hajtva akkor megpróbálom felhajtani, de ez az esetek 70%-ban lehetetlen, mert nem mozog az ülés, nincs kitámasztó a falon, vagy a kar beragadt és nem lehet bekattintani. Ha fel van hajtva az ülés akkor sem lehet sokszor lehajtani, így az utasok nem tudnak rá leülni. Felhajtott ülés előtt ülni nem kis bátorságra vall, a bringák 30-40cm-re kilengenek a mozgástól.
5. az ajtó befele nyílik, és sokszor nincs ütköző a földön, így ha az ajtót kivágják akkor az pont nekimegy a bringák vázának.
Kanyarodjunk a következő tipus felé a BDt-hez. Be kell valljam ha csak tehetem inkább megyek személlyel, vagy várok egy 30 percet, hogy ezt a vonatot válasszam a BDV-vel szemben. Azt kell mondjam, hogy én ezzel a vonattal érzem hogy a MÁV kicsit törődik velünk biciklisekkel és amúgy a babakocsival közlekedőkkel is. Apróbb kellemetlenségek azonban adódnak;
A BDt-nek is két fajtája van. A régebbi fajta az aminek a vezérlő kocsiján egyszemélyes ajtó van, nagyon keskeny folyosóval. Na erre felszállni horror biciklivel, a tolóajtót eddig egyszer sikerült kinyittatnom, nem kevés anyázást kaptam a kalauztól. Egyébként ezen a vonaton a kampók 90%-ban nem működnek, csak egymás mellé lehet állítani őket. Itt amúgy esély nincs leülni, az utasok a 4 szűkös helyet semmi perc alatt elfoglalják. (nem tom miért ennyire vonzó a bringás / babakocsis része a vonatnak, mindenesetre az utasok láthatóan kedvelik).
Az újabb BDt maga az utazás jó lehet. Azért lehet, mert az utasok előnyben részesítik ott is a bringaszállítót, amúgy ezt nem nagyon értem. Az még hagyján hogy leülnek arra az öt lehajtható székre, mert miért ne tennék, főleg csúcsidőben. Azt már kevésbé tudom tolerálni, hogy a bringatárolóra tesznek kabátokat csomagokat esetleg ráülnek (amivel jól tönkre is teszik), vagy a kampóra ugyanezt (természetesen ráülés nélkül), és sajnos szólás nélkül ritkábban veszik le. Amit egyáltalán nem szeretek, ha az utasoktól nem jutok be a kampós részig. Aki még nemutazott ilyen vonaton annak elmondom hogy úgy van kialakítva hogy egy dupla ajtón való felszállás után megnagyobbított ajtón bemegyünk itt van elvileg a babakocsis / mozgássérült részleg, majd jön egy nagyobb WC amit a mozgássérülteknek alakítottak ki, ami nagyon korrekt lenne ha utaznának, és amúgy nagyon meg is értem, mert mondjuk egy BDV-re képtelenek lennének felszállni. A WC-vel az a baj, hogy automatikus az ajtaja, és gyakran rossz úgyhogy menetirány függetlenül az egész fülke bír olyan hugyszagú és / vagy máv által használt fertőtlenítő szagú lenni, hogy belekönnyezek mikor felszállok. Ez utóbbi elég sűrűn átjön a csukott ajtón is. Namost a WC elötti folyosó elég szűk, 1 bringa fér el rajta, így ha tömeg van akkor könnyen kiszorulunk a bringaakasztós részből ami mindez után jön, mert az utasok a folyosón ácsorognak, így növelve a tumultust, és a helyhiányt. Mégegyszer megemlítem, szerintem az utasoknak is annyi joguk van "normálisan" utazni ebben a vagonrészben mint egy bringásnak, és legtöbbször nincs is baj ezzel. Az igazán bicskanyitogató az az mikor a babakocsi / mozgássérült helyet foglalják el és nem adják át.
Flirt:
No ezt a vonatot imádom! Egyenelőre. Nem tudom hogy mikor (ha egyáltalán) fogják ezt rendszeresen használni főműsor időben a BP - Vác vonalon, de hétvégénként gyakran találkozom vele, illetve nem is olyan gyakran sajnos. Mikor a gyerekekkel szeretnénk vonatozni akkor az esetek 90%-ban BDV jön hétvégén, dehát ilyen a mi szerencsénk.
Bringás szempontból két dologban ideális:
1. alacsony padló nem kell métereket emelgetnem
2. könnyen letámasztható.
Sajnos a mindennapi használatban lehetnek problémák:
1. nincs semmi ahova le tudom támasztani a bringát, induláskor fékezéskor mindig mozog a gép
2. itt is a wc mellett kaptunk helyet a folyosó szűk, ha ott a bringa nincs túlzott átjárás
3. ami a többi vonaton is. Az utasok elfoglalják a bringa / babakocsi szállító helyet, pedig az ikonok ki vannak téve, volt olyan hogy szombat reggel 07:14-es flirttel mentem be, és a kalauzon kívül csak 1 ember üldögélt a kocsiban. Természetesen a lehajtható bringaüléseken középen, hogy se előtte se mellette nem fért el a gép.
El sem merem képzelni milyen lehet ez főműsor időben, elférni vszinü nem lehet majd, de talán az utasok is belátják hogy jobb ha a dolgok a helyükön vannak, mintha mégnagyobb káoszt okoznának.
Végül és nem utolsó sorban a peronok, az állomásokon. A legtöbb peronnal nincs gondom, azonban főleg az utóbbi 3-4 hónapban gyakran járok Rákospalota - Újpestről (ezentúl RÚ), és Vácott is sűrűn megfordulok. A RÚ-i pályaudvarról sokkal ékesszólóbban beszélt az egyik öregúr akit sikeresen felhúztunk a vonatra, a következő szavakkal fejezte ki háláját;
"Kis lépés ez egy fiatalembernek, de nagy ugrás ez a nyugdíjasnak!"
Legalább 20 ha nem 30cm különbség van a többihez képest. Nemhogy bringával, de sokszor gyalog is nehéz felszállni a csaknem 1m-en kezdődő lépcsőre. Amúgy a RÚ-i pu.-n (hűdeszép mondat) van egy remek felüljáró amit szökő évente egyszer szoktak használni a karbantartásra felküldött MÁV dolgozók. Az egyik pillér a peronra van felépítve. Ergo a peron 70%-t elfoglalja, láttam olyat hogy a pillérek előtt volt ajtó. Se le se felszálni nem lehet ilyen körülmények között, nagyon csodálom hogy még nem lett komolyabb baj, (már azon kívül hogy a teljesen lezáratlan pályaudvaron néhány kölök rendszeresen azt csinálja, hogy lemaradnak a leszállásról, és a lassan guruló kocsiból a manuális nyitókar meghúzásával szabadulnak, majd a vonat előtt nagy ívben elhúzva eltűnnek a bozótosban, ezzel mintegy 5 perc késést generálva) vagy én nem tudok róla.
Vácon sem kecsegtetőbb a peron. Legalább 1 nadrágom hasadt el mikor megpróbáltam a BDt-re felszállni biciklivel. Ezzel szemben nincs pillér a peronon (ha lenne mondjátok nyugodtan, én nem láttam, mert az esetek döntő többségében hátul szállok fel).
Mivel lehetne jobbá tenni az életünket? Oh sokmindennel, amivel nem csak nekünk hanem az utasoknak is jót tennének, nem is vázolnám ezeket, mert mindhez irdatlan mennyiségű pénz kéne. Ami viszont minimális befektetést igényel, és valóban sokat tehetnének az utazás biztonságának a javítására, amit már pedzegettem kommentben;
Jó lenne ha bemondanák az állomáson a hangosba hogy a bringa / babakocsi / mozgássérült szállító kocsi a szerelvény elején vagy hátulján van. Ehhez 1 telefont kéne megereszteni az állomásokra. Hasznos lenne, mert:
1. az állomáson bringázni nem szabad, de néha rákényszerülök, hogy szabályosan tudjak utazni, és ne várjon rám az egész vonat.
2. a babakocsival utazóknak és a mozgássérülteknek is könnyebb lenne, nekik annyi lehetőségük sincs korrigálni a "rossz" helyet mint egy bringásnak.
Ennyi. Nem drága, és nagyban növelné az utazás biztonságát.
Ha még eszembe jut valami akkor úgyis beírom a kommentekbe.
Üdv.
Pretoryan
Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!
|