MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

330 millió a graffitik eltávolítására

2011. július 04. - Vittore.

A MÁV-Start Zrt. 2008 óta 330 millió forintot költött már el a graffitik eltávolítására, s ha belegondolok, hogy ez évente 110 millió forintot jelent, amit ráadásul áttételesen az én zsebemből húznak ki, akkor mindjárt elsírom magam.

A Keleti-pályaudvaron megtartott bemutatón elmondták még azt is, hogy a rongálások kijavítása mellett százmilliós tétel a kocsik védőlakkal történő lefújása is, mellyel a további rongálásokat előzik meg.

Íme a hír:

A MÁV 2008 óta 330 milliót költött graffitimentesítésre

A MÁV-Start Zrt. 2008 óta 330 millió forintot költött a vasúti kocsik graffitimentesítésére, a legszennyezettebb területek a budapesti fejpályaudvarok, valamint Szolnok és Szeged.


A vasúttársaság pénteken a Keleti pályaudvaron kocsitisztítási bemutatót tartott. A kiosztott háttéranyag szerint az elmúlt három évben összesen 210 ezer négyzetméternyi felületen távolítottak el festéket a kocsikról, ez 330 millió forintba került. További százmilliós tétel a járművek védőlakkal való átfestése, amellyel az újabb rongálásokat akadályozzák meg.

Felhívták a figyelmet arra, hogy az épületek, vasúti kocsik külső vagy belső graffitivel történő szennyezése rongálásnak minősülő bűncselekmény, és egy évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető, továbbá az elkövető köteles a kár megtérítésére is. Ezeknek a rongálásoknak a megelőzését segíti a jövőben egy egységes nyilvántartó, elemző, értékelő rendszer, amellyel kimutathatók lesznek a károkozásoknál az elkövető személyek közötti összefüggések, elősegítve a büntetőeljárások és a polgári peres eljárások lefolytatását.

A MÁV kampányt is indított a rongálások megelőzése érdekében Tisztán robogjunk! címmel. A Keleti pályaudvar mellett az idén ősszel újabb helyszínen tartanak kocsitisztítási bemutatót, az iskolákban pedig a rendőrséggel közös, rendhagyó osztályfőnöki órákkal is felhívják a figyelmet a problémára.


Forrás: MTI

  

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr433037585

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nagymoli 2011.07.04. 14:39:45

Milyen kár, hogy a grafittizőkre nem lehet vadászni... :-)

Adani 2011.07.04. 14:41:48

Az elkapott taggerekkel kellene lemosatni a művüket. Pl. lehetne a büntetés az,h pl. 100 óra társadalmi munkában végzett vonattakarítás, majd legközelebb gondolkodik, h megéri-e.

Picsasereghajtó 2011.07.04. 16:41:57

Elkapott taggerek különféle végtagjait levágni, bedarálni kutyakajának és felajánlani egy kutyamenhelynek. Ők ezzel megspórolják az ebek ellátásának költségét, amit nyugodtan lehet vasútikocsi-takarításra fordítani.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.07.04. 16:47:13

Azt még hozzátenném, hogy amint beér fővizsgára egy kocsi (2-4 év), vagy motorvonat, az ablakok 90 százalékát ki kell cserélni, mert szarrá karcolták (ennek a költségnek fel sem kéne merülnie), az újrafényezés 5-6 év után alap, de így is kb. két évente kell graffitit eltávolítani. Ezentúl a belső terek széjjel vannak tagelve, ezek viszonylag könnyen lejönnek, de ahol mégse, ott az egész falemezt cserélni kell, szóval van ezzel meló bőven.

Én csak két dolgot nem értek: a belső terekből a tagek eltávolítását jórészt a pályaudvarokon is meglehetne oldani. Az egyik leghatékonyabb módszer ezek ellen a tetvek ellen, ha másnap már nincs ott a "műve".

A másik: ha az összes kocsi, motorvonat fővizsgakor belső kamera rendszert kapna, a beszerelés (nem egy nagy meló) meg az anyagdíj, valószínűleg már a következő alkalomra kitermelné az árát.

fakof 2011.07.04. 16:48:55

pont leszarom milyen kintről, ha bent retek van

fakof 2011.07.04. 16:51:29

ja, tudom már:
"a vonatokat direkt nem takarítjuk"
:DDD

OkoskaTo:rp 2011.07.04. 17:10:28

@d.z.: "valószínűleg már a következő alkalomra kitermelné az árát." Bekerülési árát. Node itt közbeszerzésről van szó, tehát a nokiásdobozt (vagy aktualizálva narancslikőrös dobozt) is meg kell fizetnie valakinek.

ecodrive 2011.07.04. 17:10:44

A graffiti a pártállam, az állampártok (MSZMP, MSZP, FIDESZ, SZDSZ, MDF, KDNP, FKGP, STB) egyik eszköze (a sok közül) a totális hatalom visszaszerzésére. Bár kezükben a hatalom: a rendőrség, a közterületfelügyeletek, a máv- és metrórendőrség, a sajtó, az igazságügy, a bíróság, az ügyészség, a büntető- és a polgári törvénykünyv, húsz éve ugyanúgy nem tesznek semmit a graffiti, mint a többi köztörvényes bűnözés ellen. Az a cél, hogy olyan elviselhetetlenné váljon az élet, hogy a nép önként, a szavazófülkében kérje vissza a diktatúrát. Mint láthatjuk, elég sikeres a stratégia.

Akinek más a véleménye, legyen szíves és sorolja a festékszórós, karcolós rongálókat, akiket eddig elkaptak, leültettek, és anyagi kártérítésre köteleztek.

_UnderCover_ 2011.07.04. 17:15:04

@ecodrive: Ezt azért nézesd meg. Szerintem elég előrehaladott üldözési mánia, így elsőre.

Kivancsi 2011.07.04. 17:22:41

Esetleg fenyezetlen "savallo" anyagbol
keszult kocsikat kene tartani...
Nem kell fenyezni csak lemosni..

De igy nem lenne a cimboraknak zsiros kocsitakaritos szerzodese...
Na es a partpenzeket is nehesebben lehetne kimutyizni...

ecodrive 2011.07.04. 17:31:40

@diwat26: Az lehet, hogy a rongálós férgek szimpla egyéni aljasságból csinálják, nem vitatom. De hogy húsz éven keresztül nem lehetett elkapni őket és elrettenteni a rongálástól, jóvátetetni a pusztítást, amit okoztak, az nem az ő érdemük. A rendszer eszközként használja őket. Szegény bolondok, azt hiszik magukról, hogy nyomot hagytak, pedig csak a hatalmi harc sokadrangú eszközei.

Azt hiszik, a szabadságét és a kúlságért harcolnak, miközben tudtukon kívül az egyre totálisabb diktatúrát segítenek előkészíteni. Te valószínűleg benne vagy és élvezed, stílusnak, szabadságnak éled meg. Próbálj meg perspektívát váltani, a normális (értelmes) emberek látószögéből a graffes, a túlhatalomra vágyó tábornok, a politikus és az őt szolgáló rendszer mind a szabadságot tapossa el. A politikus örül minden pusztító, rongáló féregnek, köztük a falfirkásznak is, aki a depresszióba taszított emberek szavazatain keresztül segít neki megszerezni az eltúlzott hatalmat és a totális ellenőrzést.

Adani 2011.07.04. 17:46:01

@ecodrive:

Még a diktatúra se feltétlen rossz, ha rendet tartanak. Nézd meg Szingapúrt, diktatúra van, nincs graffiti, nincs szemét, hiszen egyetlen egy papírzacskó eldobásáért is száz ezres pénzbüntit szabnak ki rád. Külön törvény van arra,h liftben hugyozás bűncselekmény, mert arrafelé a kevésbé kulturált egyének rendszeresen művelték. Persze politizálni se lehet, de ha rend van akkor nem is akar senki.

Hímtag 2011.07.04. 17:47:29

Használhatnák értelmes dolgokra a közterület-figyelő kamerákat és "melegében" elkaphatnák az ilyen férgeket, illetve Máv/Volán/Bkv járműveket is fel kell szerelni 2-3db kamerával, ami merevlemezre rögzít. Mondjuk sok pénz lenne, de másképp nem lehet megfogni a kis férgeket. Vagy nem kell ide modern közlekedés. Plató ketreccel és szevasz. Szidjuk itt hogy szutyok BKV/Máv, de közben az utasok nagy része cseszi össze szeméttel, rágóval, hányással, kiborult piával, stb. Amúgy meg simán ki lehet szúrni az ilyen kis tagger majmokat ruháról. Be kell gyűjteni mind és házkutatást náluk, katalogizálni aztán oszthatják a büntit. Az ilyen majmok otthon, meg a suliban is firkálják szét a füzeteiket, asztalukat széket, amit érnek. Az üvegkarcolókat viszont meg is veretném nevelő célzattal. A bolt ahol dolgozom, kb 150ezret kéne kibasznia az ablakon szó szerint, hogy helyreállítsa a kirakatot, de nem tesszük, mert minek?! Úgyis újra megkarcolnák. Éa legjobb a nyilvános megszégyenítés lenne. A tolvajokat kalodába, a firkászokat festékbe ültetni. A valamire való tehetséges graffiti-művészeknek meg teret kell adni.

This_is_Sparta (törölt) 2011.07.04. 17:52:23

Ennyiből talán már egy térfigyelő kamerarendszer is kitellett volna a "legszennyezettebb helyeken" és akkor talán már elcsíphető lett volna néhány hülye gyerek, akiken aztán lehetne statuálni (lásd: Tanú), meg elrettentésül mesélni róluk a rendhagyó osztályfőnöki órákon.

Bár lehet, hogy jobban megéri valakinek évente 110 millát kicsengetni...!?

Pontos 2011.07.04. 18:00:20

@ecodrive: Szép, szép, de a tőlük sokkal nagyobb gazemberek, sokkal nagyobb kárt okozók vígan szabadon vannak, sőt! Fent kell a rendet kezdeni, aztán jöhetnek a kicsik.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.04. 18:05:32

@d.z.: @OkoskaTo:rp:

Az, hogy ott egy kamera, és a felvételen látod, hogy tagelnek, édeskevés. Tettenérés kell ide, és h tettenérték, akkor a bizonyítási kényszer a teljes járműre vonatkozólag a tagelőt terhelje.

Azaz aki tetten érnek, az fizesse a teljes kocsit.

L0ve 2011.07.04. 18:09:22

Ki nem sz*rja le a graffitis külséjét, amikor amúgy is tiszta rozsda, majd szét rohad az egész. Az ajtókat alig lehet kitépni, a belseje meg olyan, mint egy hányadék.

ecodrive 2011.07.04. 18:13:51

@Adani: Kedves Adani, ízlések és pofonok különbözőek, ezekről vitatkozni nem érdemes, legeljebb tudomásul venni egymás eltérő preferenciáit. A magam részéről inkább a szabadság híve vagyok, kár, hogy ezzel kisebbségben maradtam. Sajnálom, hogy a szerencsétlen firkászok ennyire buták. Még büszkék is magukra, nem veszik észre, hogy csak egy mocskos politikai játék eszközei. Azt hiszik, olyan ügyesek, hogy senki nem tudja elkapni őket. Közben akiknek eszköze, fegyvere, rádiója, megfigyelő rendszerei, jogrendje és fogdái vannak, nem rájuk pályáznak, sőt direkt hagyják is őket rongálni. Még egy kis mellékes is leesik (itt éppen 330 milláról látunk híradást) a dologból. Köszi graffesek, üzeni a Párt.

Adani 2011.07.04. 18:15:10

@Hímtag:

Régen jól működött a pellengér rendszere be kéne újra vezetni. Kiállítani a Deák téren vagy az Örsön táblával a nyakában ,h taggeltem X milliós kárt okozva aztán szabadon leköpködheti mindenki.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Kamera is kell meg a legveszélyesebb helyeken vasútőrök folyamatosan, ha látják, h jönnek akkor hagyni had firkáljanak össze majd mielőtt lelépnének ihaj-csuhaj kiosztani pár nyaklevest meg ugye csúszik a lépcső és sajnos mindegyik többször is legurult a lépcsőn, mert ügyetlen volt stb. Aztán mivel tettenérés történt lehet hívni a zsarukat jegyzőkönyvet felvenni a károkról, aztán kiszámlázni. Ha van kamera akkor ugye felvesz mindent akkor viszont a verés nem működhet, de tettenérés esetén úgyis csak opcionális.

ecodrive 2011.07.04. 18:16:13

@Pontos: :-)))))

A klasszikus Majdha... :-D

lyken 2011.07.04. 18:21:25

@Adani: Ugyanez jutott eszembe. USA-ban ilyenkor kap 200-500 óra közmunkát és graffitit takarít az akit elkapnak.

neutrontranszmitter 2011.07.04. 18:27:21

nem szabad a greffitiseket bántani, mert ők így élik ki az alkotói szabadságukat, és amúgy is szabad világban élünk, és ha a fidesz olyan gonosz és terrorista nacionalista tervet agyalna ki, hogy megfizetteti a szipusokkal hogy firkálnak, akkor rögtön kiállna melléjük az elempé, meg az mszp, h hogy merik korlátozni a kretének jogait. és minden bizonnyal nagyon igazuk is lenne

ecodrive 2011.07.04. 18:27:24

@d.z.: Látszik, nem vonatozol. Megoldják ott is. Van vastagfilctollazás, karcolás a Flirteken is, csak még nem annyira feltűnő. Meg aztán a MÁV is megteszi a magáét, a Flirtek fényezése se fogja sokáig bírni mosás és ápolás nélkül. Ha meg már nem néz ki újnak, a férgek gátlástalanabbul esnek majd neki.

A dorogi vonalon nem a flirt van, hanem hasonló csinos dízelhernyó, na azt már elég rendesen megkóstolták belülről.

Elfogás, kártérítés, pellengér, némi törvénymódosítás: rég elejét lehetett volna venni a rongálásoknak, és akkor tényleg csak a rongálókon, és nem a teljes társadalmon kellett volna erőszakot tenni. Láthatóan nem ez volt a cél, a hatalomnak nem a firkászokra fáj a foga, belőlük sokat úgysem nyerhet. Viszont a firkászok sokat segíthetnek az önkényuralmi törvények elfogadtatásában, megmagyarázásában.

(Már a húsz évvel ezelőtti, meg a tíz évvel ezelőtti törvények alapján is lehetett volna kezelni a firkaproblémát, ha az lett volna a cél.)

Hímtag 2011.07.04. 18:34:08

@L0ve: Attól mert lepukkant, mégjobban szét kell ba**ni? Ha kopott ruhát látok rajtad, leköphetlek, megverhetlek, felgyújthatlak, széttetoválhatom az arcodat ahogy nekem tetszik? Ez a hozzáállás, pont olyan, mit amikor eldobod a csikket a szemetet, mert más is úgy csinálja, meg amúgy is szemét van. Ha csak a rozsda meg a kor lenne a gond, akkor a 330-millát költhetnék arra is firkaeltávolítás és üvegcsere helyett. Az igazi hibások a "szüleink" tanáraink, akik nem neveltek meg, na meg a politika, aki csak ugatja a hazafiságot 20 éve. Lehet fikázni, de a kisdobos/úttörő buli, értéket képviselt. Nyilván az is csak a hatalom idomítása volt, de nem is nézett ki úgy a metró, emlékszem. 8 évesen láttam egy firkát és annyira meg voltam ütközve, mintha megöltek volna ott valakit. ha így megy tovább, majd még létjogosultságot nyernek a gárdisták és kötelezővé teszi a következő kormány. Mert ők jönnek sajnos, mert nekik kedvez a pálya.

brlv24 2011.07.04. 18:37:45

A nyugdijas rendfenntartokat fel kell ultetni az ilyen vonatokra, aztan nem lesz firka:)

brlv24 2011.07.04. 18:38:48

@L0ve: Ez nem feletetlenul igaz. Van rengeteg uj szerelveny. Most akkor tegyuk tonkre az osszes normalis kocsit is?:)

Hímtag 2011.07.04. 18:40:51

@neutrontranszmitter: Ne bagatellizálj! Nem ez a liberalizmus. Sőt a liberalizmus jó lenne, de nem a magyarnak való! Ahhoz tanult nevelt emberek kellenek, nem az "ingyen van kettőt kérek, pénzért van ellopom"-fajtának. Én pont akkor nőttem fel, mikor elkezdett rohadni az oktatás-nevelés. Átkosban kezdtem, váltás után végeztem az általánost. Tudom mi hajtja a korosztályunkat. a "mi gyerekeink" botrány szarul vannak nevelve nagyrészt.

Joe84 2011.07.04. 18:42:13

Kézlevágás még mindig olcsóbb lenne.
De legalább kapják el a kis görényeket, büntetést rájuk, vagy letöltendő, vagy saját költségén, saját kezűleg kell lemosnia a firkákat.

Meg lehetne ezt állítani, csak akarat kéne hozzá.

Hímtag 2011.07.04. 18:43:50

@brlv24: Lehet, hogy benne van a közmunkaprogramban? :-) A metrón is azért nincs elektromos beléptető., mert így több a munkahely? Hát mégis szeretnek ezek minket? :-)

Hímtag 2011.07.04. 18:46:25

@Joe84: Aztán meg fizessük nekik a rokkantnyugdíjat?
Nem? Akkor gyártsunk még több csövest? Elég lenne eltörni meggyógyítani és a kórházi számlát a javítási mellé.

tundrazuzmo (törölt) 2011.07.04. 18:59:04

Nem a grafitimentesítés a drága, hanem az állami pénz kimosása a rendszerből. A festékleszedés frankón nem kerül ennyibe, átlagosan 1000 négyzetméter, több mint egy milláért? Persze...

És hol találhatunk 210 ezer négyzetméternyi grafitit egyben? Ha egy vagon oldaláról 10 négyzetméter grafiti mosnak le (ez azért elég szennyezett kocsi lenne), akkor 21000 kocsit mostak le. Összesen nincs ennyi kocsija a MÁV-nak. A graffitis kocsik száma pedig néhány százalék.

Vastag itt a pénzmosás.

ecodrive 2011.07.04. 19:04:52

@Joe84: Látod, milyen ügyesen dolgoznak? Nem vagy egyedül azzal, hogy nyilvánosság előtt kézlevágást követelsz, ennyire felhúztak. Elérték a céljukat, ugyan a kézlevágást nem fogod megkapni, de kapsz egy jó kis szigorítást: magad fogod kérni az első adandó alkalommal, mikor megkérdezik: ugye akarod megfékezni az ilyen rongálókat. Hangosan fogod követelni, hogy IGEN! A többség megszavazza, és itt hipp-hopp, itt is a totális ellenőrzés, adagokban már elég sokat megkaptunk belőle.

Elég lett volna csak a rongálókat elkapni, arra mindig volt szabály. Csak ha időben minden bűnözőt elkaptak - megbüntettek volna, vagy legalább elfogadható arányban eredményes lett volna a bűnüldözés, nem lenne alap a folyamatos szigorításokra, a szabadság általános és átfogó korlátozására.

M. Péter 2011.07.04. 19:22:47

@Adani: Pl. Svájcban és Svédországban demokrácia van és tisztaság. Sok országban van diktatúra és piszok. Nem a diktatúrától lesz tisztaság.

ford? 2011.07.04. 19:25:19

a graffitisek, 2008-óta 117 millió forintot költöttek a máv tulajdonában álló ingatlanok, és ingóságok dekorálására, saját zsebből. ki, mikor köszöni meg nekik a fáradozásukat?

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.04. 19:27:41

@tundrazuzmo:
Ha egy kocsi kb 100 négyzetméteres felületéből csak 10 négyzetméter festett, akkor az igencsak nem szennyezett kocsi.
Főleg, hogy nagyon sokszor faltól-falig lefújják a kocsikat, sajnos...

Látszik nem vagy tisztában a valós adatokkal.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.04. 19:28:55

@ford?:
Szerintem páran szívesen megköszönnénk nekik:

Tölts! Célra tarts! Tűz!

Adani 2011.07.04. 19:35:24

@M. Péter:

Így van csak azt akartam mondani Si8ngapúrral ,h a diktatúra nem feltétlen rossz, ahogy a demokrácia sem. Mindkettőt lehet jól és rosszul is csinálni.

@lyken:

Tökéletes gondolat ha elkapják akkor pl. 200 óra közmunka mint ítélet, takaríthat vasúti kocsikat, úgyis rájuk fér. Moshat le graffitit, nyalhatja tisztára a belső terét stb. Legközelebb tuti meggondolná, h érdemes-e. De lehet darabszámra is. Pl. 50 vasúti kocsit tisztára nyalni. Hozhat segítséget ha tud/akar, akár a teljes haveri kört, a lényeg, h ragyogjon az az 50 vasúti kocsi, enni lehessen rajta olyan tiszta legyen. Az is mindegy mennyi időre van szüksége

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2011.07.04. 19:53:55

@ecodrive: én egyszer láttam a saját szememmel két teggelőt a villamoson. két fiatal srác volt, odanyomtak valamit az ablakra és úgy időzítették hogy pont záródott az ajtó és leszálltak

léteznek!!! :)

szintetikus 2011.07.04. 19:56:23

Graffiti? Hol? Politikai tag? A legtöbbször én annyit láttam, hogy "szeretlek ica", meg nevek leírva 100x. Ezek nem graffitisek, hanem tetves csürhe. Legtöbb fiatal, szülőket kéne elővenni.

ecodrive 2011.07.04. 19:56:40

@Adani: Kedves Adani, nem azt mondom, hogy ne közdolgozzon az, aki rongál, de csak a közmunkát messze nem tartom elegendő büntetésnek olyan elkövető esetében, aki szándékosan rongál.

Az átlagos rongáló akárhány óra közmunka alatt sem képes helyreállítani azt az értéket, amit elpusztított.

Sokan azt képzelik (és hirdetik), hogy a graffiti egyszerűen lemosható. Ez nem így van. Sokszor (például az ablakkarcnál, vagy a porózus anyagok összefújásánál végleges, maradandó a rongálás. Az üveg esetén egy cseréhez a vagont ki kell vonni a forgalomból. Autónál az üvegcsere üveges ÉS lakatosmunka egyben, nem tudom, ez hogy van a vonatoknál. Vannak a tömítések, egyéb károk, az anyagokat nem tudja reprodukálni a rongáló, bármennyit is köz-sikál.

Az épületeknek, a járműveknek is van egy természetes korosodásuk. Ha összegraffitizik, nem lehet már az eredeti (koros) állapotot helyrehozni, foltos lesz a megerőszakolt felület, vagy az egészet fel kell újítani.

Az egész rongálás-helyreállításnak sokkal nagyobb költsége van (már ha csinálják), mint egy négyzetméter lesikálása, esetleg újrafestése. Nem láttam még olyan hírt, hogy miután a büntető törvénykönyv alapján megbüntették az elfogott firkászt, a polgári törvénykönyv alapján a kárt is megtéríttették vele. Pedig jogosnak érezném, hogy a rongáló a rongálás elleni védelem és a helyreállítás teljes költségét viselje, és büntetés, kártérítés esetén ne csak a konkrétan rá eső részért feleljen, hanem valamilyen arányban a fel nem derített esetek következményeiért is. Ha így gondolkodunk, párszáz óra a legrosszabbul fizetett munkából mint közmunka, valószínűleg nem fedezné az okozott károkat, annál többet kellene kapnia az elfogott rongálónak.

szgy 2011.07.04. 20:01:21

valamelyik nap kicsit skizofrén módon a MÁV szóvivő mondta hogy az éppen megszüntetett kedvezmények mennyibe kerülnek a vasútnak és hogy semmi állami kiegészítést nem kapnak utána.

az hogy most kaptak 300 milliárdot az adófizetők (vagyis nyugdíjmegtakarítók) pénzéből, az biztos nem is állami támogatás. egyébként is szinte minden évben kapnak néhány 10 milliárdot az államtól (az adófizetők pénzéből), ami megmenti őket, cserébe minden évben megszívatják ünnepekkor a vasúttal utazni kényszerülőket.

Adani 2011.07.04. 20:06:53

@ecodrive:

Lemosatják vele a művét ha nem jön le egyszerűen akkor nem érdekes vakarja csak ameddig le nem jön.

Esetleg lehet opcióként azt is felajánlani ,h ha nem akar dolgozni akkor majd lemossák ők, és kiküldik a számlát, és ugye mint tudjuk közbeszerzésből vett dolgoknál vastagon fog a ceruza, és ugye közbeszerzésen kell tisztítószert is venni meg felmosóvödröt meg rongyot is. És a takarítók se ingyen dolgoznak. De ő is lemoshatja a művét meg még kb. munkaóra közmunkával mint ítélettel másét is.

ecodrive 2011.07.04. 20:45:46

@kerdesek05: Mármint azzal értesz egyet, hogy a diktatúra nem rossz, mert ott legalább rend van?

Pont ez a deal. Rendet, biztonságot, szabadságot szeretnél? Rendben, kapsz rendet, biztonságot. Ja, hogy a szabadságot egy kicsit megnyirbáljuk és az a biztonság is viszonylagos lesz? Hát, semmi nincs ingyen.

Én továbbra is maradnék a szabadság mellett, még ha le is járatták a szót. És a szabadság ádáz ellenségeinek tekintem azokat, akik hatalomban és ellenzékben egyaránt hagyták veszni a szabadságot. Még tán segítettek is egy kicsit, a köztörvényes bűnözők szabad dúlásának hagyásával.

Bőszüljön a nép, és kérje magára a szabadság korlátozását, tehetetlen dühében.

Mellesleg milyen érzés a kordonok és a toprongyos sereg katonái közt menni a vonatra a Déliben? Nem kellett volna droidsereg, nem kellett volna kordon, ha megoldják a jegyértékesítést és a jegyellenőrzést. Nem lehetett volna megoldani? De, meg lehetett volna oldani, de akkor hová lett volna a fíling, ami rendért kiáltat a szavazópolgárral. Nem lehetett volna símán, üzemszerűen jó állapotban tartani a vasutat? De, lehetett volna. De akkor nem lenne meg az indulat, amit valami ütős szigorítás megszavaztatására még fel lehet majd használni.

plb 2011.07.04. 20:49:56

Takaritják a vonatokat? Hól? Magyarországon szerintem nem.

v2peti 2011.07.04. 20:53:36

Én semmilyen büntetést nem adnék nekik...

Először szépen megkérném őket (fa testápolóval nyomatékosítva), hogy fessék be az apjuk kocsiját, majd a házukat, ha családi házban laknak. Majd egymás ruháját, majd egymás testét festetném be velük.
Ezután lila hajjal beküldeném őket a Fradi B középbe, utálom a Fradit felirattal...

Ezek után felesleges mindenféle büntetés.

ecodrive 2011.07.04. 20:58:54

@v2peti: Helyes, ezt szereti a Párt! Álmodozzatok példás fenyítésekről, kínzásról, ez az indulat kell ahhoz, hogy megszavazzátok a zéró toleranciát és a példás büntetéseket.

Az ne zavarjon senkit, hogy elég lenne a meglévő jogot és a meglévő hatósági eszközöket használni a rongálók ellen (csak használni kellene). Dühödjetek csak, abból lesznek a vas-szigorú törvények.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.04. 21:00:29

@szgy:
Az a helyzet, hogy ha én tőled megrendelek egy szolgáltatás, mondjuk azt hogy takarítsd ki az irodámat minden nap.
Én azt ígérem, hogy megfizetem a költségeidet amibe a nekem nyújtott szolgáltatás neked kerül.
Te elvállalod (mert Te az én tulajdonom vagy, szimulálva a Start-Állam viszonyt).
Aztán amikor év végén benyújtod a számlát én azt mondom:

Höhö, hogy neked ennyibe került? Nem érdekel feleannyit kifizetek. A többit halmozd adósságként.
Aztán majd sok év után amikor már gatyád mindened ráment azt mondom: nagy kegyes leszek, és kifizetem az adósságaidat, ami lényegében miattam keletkezett mert nem fizettem a megrendelt szolgáltatásért.
Az adófizetőimet beetetem azzal, hogy én gyorssegélyt fizettem neked, holott az az elmaradt kifizetés volt csak...

Jelenleg az állam ezt csinálja a mávval.
És mint rajtad is látszik, az emberek rendesen bekajálják ezt a dumát, hogy amávnak átvállalják a hiányát és gyorssegélyeket fizetnek ki neki.

NEM.
Az az elmúlt 10-20-30 év meg nem fizetett állam által megrendelt szolgáltatások ellenértéke.
Csak az adófizetők gyomrsa a segélyt jobban beveszi. Ráadásul amíg a mávot szidják és kórusban éneklik az "Én adómból tartják el a mávot" tamtamot addig nem figyelnek oda sokkal fontosabb állammal kapcsolatos kérdésekre.
Így megy ez a politika.

jack o'neill 2011.07.04. 21:37:57

@plb: Nézd meg a Flirteket azért azokat többé kevésbé suvickolják rendesen.

BJoe77 2011.07.04. 21:42:38

Inkább hoztak volna egy régóta szétfújt kocsit,friss festék jóhogy hamar lejön.Meg a körítés celebek beöltözve (maszk, gumikesztyű, műanyag kötény).Zsír új eszközök, ezek vajon jutnak az igazi dolgozóknak? Inkább mutatnák be az elítélt ˝festőművészekkel˝ hogy, hogyan mossák le a művüket, márha egyszer lessz ilyen.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.04. 22:23:47

@Trolljegeren:
A grafitti is.
Mind a kettő ocsmány fos rongálás...

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.04. 22:25:07

@jack o'neill:
Mert azokat a Stadler tartja karban. A Start ezért kemény pénzt fizet cserébe a Start igen komoly követelményeket támaszt velük szemben.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.04. 22:26:29

@BJoe77: Ezeket a tisztításokat többnyire külső cég végzi aki erre szakosodott. Így az hogy dolgozóinak milyen felszerelést ad, az az alvállalkozó dolga.

BJoe77 2011.07.04. 22:58:08

@Kimérős szaloncukor (Lédig):
Ezt tudom(Renomé?), maga a prezentálás alanya, körítése tűnik felemásnak.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.07.05. 00:16:37

@ecodrive: de baz, mi lenne a "hatalom" célja a szigorú törvényekkel? Ezért nem értettem sose az összeesküvés-elméleteket: mi a fenének csinálna valami egy ilyen bonyolult rendszert, csak azért, hogy egy csomó agymosott zombit irányíthasson utána?

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.07.05. 00:19:19

@Trolljegeren: a normális graffiti fogalmilag kizárt dolog. Kéretlen, tehát szemét. Rongálás. Akkor is, ha Michelangelo és Banksy szerelemgyereke csinálná.

Démonmac1 2011.07.05. 01:54:05

Egyáltalán nem könnyű leszedni bizonyos firkálmányokat, légyen az graffiti, vagy tag.
És senki ne képzelje, hogy azt olyan egyszerű "lemosni" és nem is olcsó. Vagy amikor igen durván összekarcolják az üveget, és arra firkálnak.
Első graffitin kapott ember, azonnal sittre, mondjuk 1 hónapra, máris meggondolnák.
Visszaesőket 2. alkalommal mondjuk 5 évre..:)

regress 2011.07.05. 05:44:36

pénzkidobás a takarítás.előbb-utóbb telefirkálják aztán ha már nem fér rá több odébb állnak

Kzsolt 2011.07.05. 05:45:28

Tisztán Robogjunk!
LOL
A MÁV és a robogás. :D
Tisztán döcögjünk jobb lenne.

ecodrive 2011.07.05. 06:09:37

@peetmaster: Szerinted?

Javaslom, olvass, és ne csak blogokat. A könyvtárak tele vannak könyvekkel, és nagyon sok jó is van köztük. Jelentős részük a diktatúrákról szól, Magyarországnak is kijutott belőle bőven.

Csak pár kulcsszó: húsosfazék, kapzsiság, önzés, mások elnyomásával egy szűk körnek megszerzett jólét. Nem kell hozzá összeesküvés-elmélet, a történelem csak erről szól. Még a klasszikus görög demokrácia alapja is a rabszolgatartás volt. Az embereket mozgásukban, gondolataikban korlátozni kell, munkájukat keményen megsarcolni, annyi és olyan törvényt hozni, hogy ne lehessen tisztességesnek maradni, mindenkinek legyen valami, amivel fenyegetni tudja a hatalom.

Magyarország formailag eljutott az elnyomás nélküli demokráciáig, de szellemileg nem érett meg rá. A hatalom pedig gőzerővel dolgozik azon, hogy gyakorlatilag elvegye a kivívott (vagy ingyen megkapott) szabadságot. A hatalomnak ehhez muszáj felmutatnia indokokat, muszáj felbőszítenie az embereket, és ezt természetesen másokra bízza. Hagyja a bűnözőket zavartalanul dolgozni (holott minden eszköze megvan arra, hogy rég elkaphatta volna), a feldühödött, elgyötört emberek pedig maguk kérik a szigorításokat, a kemény odacsapást. Látod, még itt a blogban is működik, de ha megnézed a törvényhozás utolsó pár évét, érteni fogod.

Tulajdonképpen jó (neked), hogy nem érted. A magukat elit, haladó és bátor művészeknek képzelő firkászok sem értik, kit és milyen célt szolgálnak. Persze ők csak kispályás versenyzői ennek a játéknak, de szorgalmasak, és sokat segítenek abban, hogy minél többen szarul érezzék magukat.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.05. 06:57:06

@Trolljegeren:
Minden ízlés kérdése.
Én meg szíveen lehánylak téged. Sőt, utána szét is maszatolom rajtad.
Én azt mondom, ez gyönyörű, hiszen ez művészet.
Téged szétvet majd az ideg.

Normális embernek ezek a mázgálmányok ocsmány rongálások semmi más.

Nem mondom, 1-1 példány igen igényesen ki van vitelezve, de annak is megvan a maga helye: Egy legál falon, esetleg gyárterületen, de nem egy vonat oldalán...

Nzoltan 2011.07.05. 07:35:55

Amit vezető politikusként tennék az ilyen büncseélekmények elkövetőivel, már rég a hágai bíróságon ülnék vádlottként. Még jó hogy nem lettem politikus.:-D

robian 2011.07.05. 07:43:32

330millából eltették a felét, így mindenki jól jár

neverbetter 2011.07.05. 07:53:46

Bőven vissza lehetne szorítani, nem is kellene őket nagyon kamerázni, de még megverni sem.
Egységnyi felület rongálása után legyen a bűntetés 100-500 egységnyi felület megtisztítása, ha tényleg nincs pénze a kölyöknek, akkor MÁV/BKV/stb. által biztosított tisztítószerekkel.
Taggelők művei írásszakértők által könnyen beazonosíthatók, ha tettenérnek, elkapnak párat közülük.
Nincs szükség az összes megfogására: a fenti módszer miatt szinte maguk takarítanák a piszkukat (módosabb családból származók esetén az üvegcserére is lenne fedezet), és elég hamar híre menne körükben a kockázatnak, jelentősen csökkenthető lenne az adófizetők ilyen célú kiadása.
Emberséges, olcsó, hatékony módszer.

Természetesen a cégek irodaházaiban dolgozó "nokiásdobozosokat" is el kéne kapni, kb 500x annyit kárt okoznak, mint a graffitisek.

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2011.07.05. 07:58:25

Jóég hogy ezeket itt Finnországban mennyire kurvára szarrá büntetik és milyen jól teszik, itt ha összefirkálsz egy vonatot simán kaphatsz egy 70ezer eurós számlát életkortól függetlenül és amíg be nem töltöd a 18-at addig kamatozik utána meg vonják le havonta a fizetésedből a törlesztést. Nincs is összefirkálva semmi.

ecodrive 2011.07.05. 08:29:01

@Trolljegeren: mutass egy magyar vonatot, ami jobb, szebb lett az utasoknak attól, hogy magyar graffitisek hozzányúltak. Mutass egyetlen magyar graffitit, amitől jobb lett a hely, amit összefújtak-összekarcoltak.

Nem is értem, Banksy neve hogy jön ide, ezzel az erővel írhatnál a görögdinnye termesztés nehézségeiről szikes talajon.

Panelharcos 2011.07.05. 08:50:17

Most tulajdonkepp mi a gondotok?En minden nap vonattal jarok.Felszallok otthon, leszallok a Delibe.Este vissza.Ennyi!En ezert fizetek, hogy eljussak A-bol a B pontba es teljesen elegedett vagyok a szolgaltatassal.18 eve csinalom ezt.Eddig meg sose volt olyan, hogy ne erjek celba, mert ossze van firkalva a vonat!A legnagyobb gond, hogy kesik.

Szerintem inkabb a sajat eletetekkel es a magatok problemaival foglalkozzatok.Biztos van ott is mit rendbetenni :]

Pinabajusz 2011.07.05. 09:06:15

Nyilvanosan a sinekre kell kotozni par ilyen graffitist, ugy, hogy egy athalado szerelveny levagja kezet, labat. Utana gyanitom nehanyan elgondolkodnanak azon, hogy firkalgatnak-e tobbet.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.07.05. 10:15:11

@ecodrive: olvastam könyvet, az a papírizé, amit a nyomdászok csinálnak.
Én csak úgy vagyok vele, hogy egy szabad társadalom, intelligens emberekkel, sokkal több lehetőséget kínál mindenkinek, mint egy diktatúra.
Úgy értem, hogy inkább vagyok egy civilizáció egyszerű polgára, mint egy porfészek királya. És abból indulok ki, hogy más is így van vele. Persze nyilván tévedek.

Ettől teljesen független, hogy a graffitiseket én is kikötözném keresztbe a síneken, mert társadalomellenesek. Több jogot vindikálnak maguknak, mint amennyit másnak hagynak. (A graffitis is sírna, ha a szobáját én firkálnám össze.)
Nyilván elég lenne a meglevő szabályokat betartatni, de a szigorítás iránti vágy indoklása a következő:
jelenleg 1%-ot kapnak el. Ami több, mint a 0%.
Tehát azon az 1%-on kell példát statuálni, és annak emiatt nagyon súlyosnak kell lenni.
99%-os elkapás mellett 5000 Ft pénzbírságot és max. egy db. atyai pofont követelne a nép. 1% mellett akasztást kerékbetöréssel.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.07.05. 10:17:48

@Panelharcos: a kurva anyád.
Nekem az a problémám, hogy amit az én adómból építenek, azt te meg a selejt haverjaid tönkreteszik.
(Hogy mi számít tönkretételnek, azt ÉN mondom meg, mint az, aki kifizette.)
Így aztán a munkám hiábavalóvá válik. Ez egy elég zavaró érzés. De te ezt biztos nem ismered, mert még nem végeztél hasznos munkát. Ha esetleg mégis végeztél volna, és azt valaki tönkretenné, biztos te is ideges lennél.

Adani 2011.07.05. 10:31:37

Lehet szép és igényes egy graffiti, ott ahová való. Az pedig nem egy vonat vagy egy busz oldala, belseje stb. Tele van az ország kihalt gyártelepekkel meg ronda szürke betonkerítésekkel, oda lehet fújni nyugodtan, még fel is dobja egy valóban szép és igényes rajz a ronda kerítést. Vagy pl. autópályák, vasútvonalak mellett lévő zajvédő fal külső oldalára. Nem zavar ott senkit. Van sok legál fal is ottvan pl. a Filatorigát az egyik legrégebbi magyar legál fal. Meg lehet nézni ott igen is szép és igényes rajzokat látni. A legtöbb problémát nem is az igazi művészeknek tartott graffitisek okozzák hanem, a kis tagger hülyék, akik rajzolni nem tudnak csak filctollal mászkálva firkálnak oda valamit mindenhová általában vmi 3 betűs jelet. Olyan ez mint mikor a kutya lepisál minden fát, h megjelölje a területét. Az igazi graffitisek nem is szeretik őket, sokszor vadásznak is rájuk pláne,h előszeretettel rondítanak bele az ő műveikbe is.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.07.05. 10:33:48

@Adani: még ez sem. Zajvédő fal sem azért van, hogy a megrendelőjén kívül bárki összefesse. Felüljáró sem. Semmi.
Valamit vagy megrendelnek, akkor oké, bármilyen is legyen, vagy nem rendelik meg, akkor szemét és rongálás, ismét bármilyen is legyen.

Adani 2011.07.05. 10:41:37

@peetmaster:

Ugyanmár. Attól ,h kidíszítik nem éri kár a funkcióját ellátja. Szerinted jobb egy szürke ronda betonkírítés mintha lenne rajta valami igényes rajz?

Van olyan hely, ahol aluljárót bíztak graffitisekre, h fessék ki és szépen megcsinálták. Ha megnézed pl. az Erzsébet királyné útján lévő aluljárót (70-es troli végállomása) az pl. ilyen van rajz és jól néz ki.

ecodrive 2011.07.05. 12:03:48

@Adani: Mutass képeket olyan helyekről, amiket kidíszítettek, a tulajdonost nem érte kár, az ott lakók és az ott közlekedők pedig szeretik.

Adani 2011.07.05. 12:09:55

@ecodrive:

Filatorigát pl. ha csak Bp-t nézzük.

Vagy Erzsébet királyné útja aluljáró.

Máriabesnyő vasútállomásán az aluljáró

Békéscsabán a felüljáró utáni gyár kerítése, legál fal a vasúti sínek mellett, nagyon szép és jó.

A békési volt zsinagóga épületében (akkor zsinóros ház)is egyik jó haverom festett megrendelésre graffitit a falra. Azóta már pálinkaházként működik.

Kecskeméten Homokbánya városrészen lévő volt laktanyai elhagyatott épületek. Na ott aztán senkit se zavar és nagyon szép rajzok vannak ott.

Hirtelen fejből csak ennyi megy, de van még bőven.

ecodrive 2011.07.05. 12:39:20

Bár első guglizásra nem találtam egyet sem a hatból, elhiszem neked mindegyiket. Szépek, nem zavarják a tulajdonost, az ott élőket, jobbá teszik a világot.

Én meg tudok párszázezer olyat, amire egyik jó tulajdonságot sem lehetne elmondani. Sőt, nekem jobbára csak ordenáré rongálások jutnak eszembe, nap mint nap százszám találkozom vele. Konkrétan vonaton még egyetlenegy rongálást sem láttam, ami elnyerte volna a tetszésemet. Amiket én látok, annak egyetlenegy célja van: felbosszantani másokat, betolakodni olyanok életébe, akik kurvára nem szeretnének találkozni ezekkel a firkákkal.

Kiválóan találkozik az aljas, önmagát mások bosszantásában kiélő suhanc, és a politikai hatalom, "aki" örömmel látja, hogy sokan felbaszódnak, és ezt az indulatot meglovagolhatják. Ezt az indulatot se' nekik kell gerjeszteni, elintézik önkéntes barátaik, a fal- és járműrongálók. Nincs más tennivaló, csak hagyni kell őket.

Adani 2011.07.05. 14:46:39

@ecodrive:

Vonaton nem is találsz olyat, mert nincs, nem oda való, hanem pont ilyen helyekre mint pl. gyártelep betonkerítése, vag aluljárónál falak díszítésére, de pl. gyerekszobákban vagy óvodában is szoktak az igazán tehetségesek fújni szép rajzokat.

Egyébként írd be a Google-ba, hogy filatorigát graffiti találsz majd jó sokat (képekre keress). Vagy akár menj el és nézz körül ott.

ecodrive 2011.07.05. 15:49:00

Aluljáróban még nem láttam olyat, ami tetszett volna. Ha mondjuk meghirdettek egy versenyt, és szépen összegraffitiztek egy aluljárót, egy héten belül ott is jöttek a taggerek és barmolók, és mindent felülfújtak.

A saját szobájában tényleg mindenki azt fúj, amit akar. Ha egy hely gazdája fújatni szeretné a valamijét, azzal sincs bajom mindaddig, amíg nem a városképet barmolják össze.

Nem értem, milyen jogon erőltetik rám "ízlésüket" a firkászok, nekem speciel a nyers beton, a terméskő, a zöldre festett vagy natúr fa színű hangfogó fal is szebb, mint egy rikítóra befújt. Jobban szeretem, ha a semleges tereptárgyak semlegesek tudnak maradni, és növényekkel adják meg a tájkép karakterét. Csak ugye egy növény nem olyan, hogy elég odabaszni és otthagyni, azzal dolgozni kell.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2011.07.05. 15:58:35

@Adani: igen, jobb a betonkerítés pusztán, mint _kéretlenül_ összefestve.

A te példáid is épp ezt igazolják: mindegyik olyan, hogy KÉRTÉK. Az oké. A kéretlen nem oké.

EZ a fő bajom vele.