MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Késés és rugalmatlan hozzáállás

2011. július 02. - Vittore.

Zsuzsanna mai levelében arról ír, hogy rendszeresen késnek a vonatok, de ami a legdurvább, hogy legutóbb azt a tájékoztatást kapta, hogy a nyárfa szálló szöszei miatt késik a vonat.

Emellett több dolgot is megemlít, s ő sem érti, miért indulnak a Balatonra olyan vonatok, amik már az induláskor tele vannak. Mondjuk ezt én sem értem, s hagyján még a Balaton esetében, de ugyanez igaz a Velencei tó felé közlekedő szerelvényekre is..

Zsuzsanna írásával holnap még találkozhatunk, akkor arról lesz szó, hogyan szopatja a MÁV a saját nyugdíjasait. De addig is, íme a mai levél:

Tisztelt Új MÁV blog!

Egy ideje már tervezem, hogy írok én is a vasúti élményeimről, de most elszántam magam.


Egy "vicces" történetet szeretnék először elmesélni az egyik utazásomról. Azt hiszem május 24-én történt, amikor Esztergomból Budapestre szerettem volna utazni, miközben ballagtam a vonathoz, még eszembe is jutott, hogy lehet, hogy jobb lenne busszal jönni. Mivel sok cuccom volt, mégis a vonatot választottam. A mi vasútállomásunkon nem lehet jegyet venni, ezért ahogy kiértem az állomásra, el is indultam a peronhoz, hisz 1-2 percen belül jönnie kellett volna a vonatnak. De... 1 percen belül jött az állomás munkatársa, hogy üljek le nyugodtan, mert nem jön a vonat. Indokként pedig elmondta, hogy egész nap késések vannak a vonalon a nyárfákról származó szálló szösz miatt. Az Esztergom-Budapest út körülbelül 1 óra 20 perc, a vonat amivel jöttem 1 órát késett. Esztergom egy elővárosi vonal, tömegével járnak az emberek vonattal dolgozni. Nem magam miatt, hanem a dolgozó emberek miatt tartom felháborítónak az ilyen késéseket. Ennek kapcsán el is gondolkodtam, hogy merném-e vállalni a bejárást...

Mostanában egész sokat utaztam vonattal, és sajnos a késések rendszeresek, nem értem miért. Ha tél van, azért, ha nyár van, azért. Ha esik, azért, ha száll a szösz, akkor azért. Érdekes, tudtommal ez a probléma idén jött elő először, pedig a nyárfaszösz minden évben száll. :)) Mindegy. Úgy érzem a MÁV-nál már természetes, hogy késünk.

Múlt hétvégén Balatonra volt "szerencsém" utazni. Időben érkeztünk a Délibe, a hosszú sor ellenére egész hamar sikerült jegyet venni, szerencsére lett ülőhelyünk is, mert hát 3,5 órát állni ennyi pénzért.... Igaz, azok akik Budatétényben szálltak fel, már nem voltak ilyen szerencsések. A lényegre térnék:

1., Osztálykirándulások vannak, egy évben körülbelül 2-3 hétvégén, a Máv végre eljutott oda, hogy külön kocsit biztosítson az azt igénylő diákcsoportoknak, le is zárták szépen a legelső kocsit, de nem írták ki a kocsira, hanem odaállítottak egy szerencsétlen kalauzt, aki mindenkinek egyesével elmondhatta, hogy hova, miért nem lehet felszállni, ha meg épp úgy sikerült, akkor üvöltött az utasok után, hogy oda ne szálljanak fel. Mennyivel lett volna bonyolultabb 5 db A/4-es oldalra kinyomtatni az információt, és kiragasztani?? Esetleg angolul is, hogy sokat mondjak.

2., Eljött a jó idő, józan paraszti ésszel kikövetkeztethető, hogy hétvégente sokan utaznak a Balatonra, mégis annyi vagonnal indít vonatot a MÁV, hogy már a Déliben alig volt ülőhely, de Kelenföldön az a kevés is elfogyott. Nem értem. Rugalmatlan a hozzáállás, de a vonatjegy igen drága. Két felnőtt esetén már nem éri meg vonattal utazni, mert kocsival olcsóbb, ja és persze kényelmesebb, nincs tömeg, és mindig van ülőhelyed. :DD Csak kár hogy ez nem vicces.

3., Ezen az úton is összeszedtünk 10 perc késést.
Visszafelé ugyanez volt. Tömeg, indokolatlan késés, ráadásul Székesfehérváron, ahol át kellett szállnunk, a papírra kiírt menetrend nem egyezett meg a benti tábláéval, a vonat nem a kiírt vágányra érkezett. Tehát be kellett vándorolnunk a váróba, hogy megnézzük valóban hová is érkezik a vonat. És azt, hogy nem helyes a papírra kiírt infó, véletlenül hallottuk meg egy másik utastól. Egy külföldi turistának esélye sincs, ha elhiszi azt, ami ki van írva, márpedig, ha nem tudja, hogy nem szabad hinni a Mávnak...

Van még egy megfigyelésem. A Balaton déli partján igen kevés közvetlen vonat van, ami a kis állomásokon is megáll, egy nyári pénteki napon összesen 3. Most nyáron jobb ugyan a helyzet, legalább van közvetlen vonat. De fontos, hogy ha átszállással akarunk utazni, akkor néha akár másfél órát is kell várni, még most, nyáron is. Nem vagyok egy logisztikai szakember, de nem hinném, hogy erre nem lehetne megoldást találni. Lehetne például - nem úgy mint most - hogy elosztják a vonatok között a kis állomásokat, így nem minden vonatnak kellene mindenhol megállni, hanem minden vonat csak néhány plusz megállót kapna, így nem növekedne jelentősen a menetidő, de a kis állomások utasai számára is több lehetőség lenne.

  

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr413031981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.02. 10:17:14

"Indokként pedig elmondta, hogy egész nap késések vannak a vonalon a nyárfákról származó szálló szösz miatt."

Tudom-tudom, ez most kívülállóknak ismét olyan lehet, mint a faleveleken megcsúszó szerelváény létezése, de igen, a Desirok fő ellensége a nyárfa szálló szösze amit a szellőző magába szív...

Hiába takarítják ki 1-2 kör után megint felszippantotta a szükséges mennyiséget...

Aztán ha még ki sem takarítják akkor...

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.02. 10:19:43

"Érdekes, tudtommal ez a probléma idén jött elő először, pedig a nyárfaszösz minden évben száll. :))"

Tudtoddal. Ez a helyes fogalmazás.
Csak nem értem hogyan lehet ilyet állítani, annak aki most hallott az egész dologról először :D

Mindenesetre kedves Zsuzsanna, elmondom, ez majdnem a kezdetek óta probléma a Desirokkal.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.02. 10:35:13

"a Máv végre eljutott oda, hogy külön kocsit biztosítson az azt igénylő diákcsoportoknak, le is zárták szépen a legelső kocsit,"

Ez amióta az eszemet tudom, így van... Aki előre bejelentette az utazását az kapott külön kocsit. A mi osztályunk is mindig így tett, és volt kocsink...

"Mennyivel lett volna bonyolultabb 5 db A/4-es oldalra kinyomtatni az információt"

Papírra szerencsére telik a vasútnál, a kalauz nem azért állt ott.
Tudom kívülállónak megint emglepő, de az utasok önkényeskednek. Nem nagy slussz nekik felnyitni egy lezárt kocsit már... Négyszögkulcsot lényegében minden nagyobb villanyszerelési boltban kapsz, sőt még választhatsz is milyet szeretnél...
És igen kinyiták tökmindegy hogy mi van kiírva...
A múltkor az IC elején volt egy lkezárt klocsi, aminek sajnos kővel bedobták az ablakát. Oldalán kék bárca (hiba megjelölése) és a kocsi lezárva. Indulás után vagy 15 ember kellett onnan a kalaunak átpakolnia, azok meg csak pilláztak, mégis mit képzel magáról a kalauz... Ismétlem, hiányzott egy komplett ablak!!

" mégis annyi vagonnal indít vonatot a MÁV,..."
...amennyi éppen van. Tudom, megint nehéz lehet elhinni,d e a vasutasok igen magas százalékának nem az a nmapi szórakozása, hogy az utasokat szo.passa. Én kimondottan szeretem az utasokat. Ennek ellenére ha nincsen kocsi, akkor nincsen, sajnos tapsra nem lesz kocsi.
Hogy miért nincs (mert rengeteg kocsi áll, mert nincs pénz a karbantartásra, sorozatos műszaki hibák, 40-45 éves kocsiknál) az persze más kérdés, és tudom, nem is az utasra tartozik. De ez messzire vezet...

"Tömeg, indokolatlan késés, "

Megint azt mondom, indokolatlan késés nincsen. Az indokolatlan késés az lenne, ha a bakternek épp nem lett volna kedve váltót állítani. Vagy valami más...

@kukac@ 2011.07.02. 11:57:25

Németországban van karbantartás (pénzelherdálás helyett)? Németországban van dolgozni akarás, kifogáskeresés helyett? Hm?

@kukac@ 2011.07.02. 12:06:43

Ja, és a késések indokoltságáról: Budapestről utaztam egyszer Szombathely felé Székesfehérváron át. Székesfehérvárra pontosan befutott a gyorsvonat. A (legalábbis akkori) menetrend szerint a következő állomáson (Sárszentmihályon) kellett volna találkozni a szembejövő személyvonattal, általában ez így is történt. (rendszeres utazásaim illetve a menetrend beható tanulmányozása alapján). Azonban aznap nem. Csak álltunk és álltunk. Aztán befutott a személyvonat szemből (akkor már mintegy 20 perces késéssel álltunk ott). A személyről "átugrott" egy vasutas ruházatban lévő figura, aki intett egyet az ott álló forgalmistának, és már indult is a vonat. Utána hallottam beszélgetni ezt a dolgozót: "Na, ezt is elintéztem." A sárszentmihályi forgalmista volt, aki Várpalotára tartott haza. Mivel a gyors nem áll meg Sárszentmihályon, viszont sietett haza, valahogy leszervezte, hogy így mégis hazajut a gyorssal, ahelyett, hogy a jóval később közlekedő személyvonatra várjon.
Ez most indokolt vagy indokolatlan késés? Indokolt, mert egy jómunkásember nem hanyagolja el a családját, siet hozzájuk haza. Sőt, megmutatja, hogy a vasútnál megvan az összefogás, és ha egy kollega előbb akar hazajutni, segítenek neki. Az a párszáz utas meg most kit érdekel, úgyis mindenki ingyen utazik, bírnak várni, kényelmes BŐR(!) ülések vannak, hát mindenki ilyenről álmodik, nem?

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.02. 12:40:15

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Érzékenynek érzékeny. Németországban gondolom van pénz a karbantartásra, és van ember aki karbantartson. Nálunk mindkettő alaposan hiányzik.
Gondolom én nincsenek csúcsra járatva a gépek, van idő az ilyen szöszmötölős melókra, és nem az van hogy jah ma kellene karbantartani de el kellett küldeni a gépet ide-oda-amoda, úgyhogy csak 3 nap múlva tér vissza...

Beszéltem karbantartókkal, tuskócserére is azt mondta, hogy hát az is rutin kérdése már. Mondta, van hogy nem is kellene feltétlenül cserélni, de inkább már kicserélik, mert lehet a követező karbantartásra időben nem tér vissz a kocsi... A kocsi fordulója erősen terv...

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.02. 12:40:59

@@kukac@:
Ezt már sokadjára meséled el, és sokadjára írták le, hogy ő túl kis ember ahhoz hogy ezt csak így elintézze...

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.02. 12:50:48

@@kukac@:
Én már csak azért is kételkedem ebben a dologban, mert az általad leírt balhénál sokkal egyszerűbb, és gyorsabban kivitelezhető, hogy a megváltja a saját állomásán éppen annyit késlekedk a jelzőállítással, hogy a vonat megálljon. Felszáll, és már ott is a szabad fény.
Szabálytalan, de ha nagyon akarja 1 perc alatt megcsinálja, és max beírja hogy nem tudott ezért-azért jelzőt kezelni...

@kukac@ 2011.07.02. 13:03:17

@Kimérős szaloncukor (Lédig): de akkor szerinted miért indult el Székesfehérvár felé, miközben a lakhelye úgy tűnt, hogy Várpalotán van? (ott a kerékpárjához ment) Gondolta, hogy beköszön az ottani kollégáknak, de mivel a gyors ottragadt véletlenül egy bő negyedórára, ezért gyorsan átpattant rá? Sokkal valószínűbbnek hangzik, igaz. És utána meg - hogy ne tűnjön hülyének - úgy állította be, hogy elintézte. De szigorúan csak viccből. Aztán meg elment még sörözni, hogy ne legyen gyanús otthon, hogy hogyhogy ilyen hamar hazaért. Igazad van, kezdem én is elhinni ezt a verziót!

@kukac@ 2011.07.02. 13:06:46

Abban egyébként teljesen igazad van, hogy úgy egyszerűbb lett volna, ez valóban érdekes. Én csak azt tudom elmesélni (valóban nem először teszem), amit láttam-hallottam. Bárcsak ne lenne igaz. Akkor még elhinném azokat a meséket, hogy a dolgozók mindent megtesznek az utasokért, csak az a fránya technika...

Adani 2011.07.02. 15:00:52

@Kimérős szaloncukor (Lédig):

Nekünk egyszer annyit tudott intézni sima mezei utasként egy kaller, h megsúgta,h szolgálati okból meg fog állni egy menetrendben nem szereplő helyen, ahol ugyan tilos leszállni ,de nem csinálnak ügyet belőle, egyébként se tudnának mit kezdeni vele. Így nem kellett elmenni egy messzebb lévő állomásra és onnan visszajönni.

gcsabi 2011.07.02. 15:01:57

@@kukac@:
Nem az a probléma, hogy annyi humorérzéked van, hogy egy mérsékelten eredeti poénosnak szánt beszólást komolyan veszel, hanem amikor leíród, mint valóságot akadhat néhány naiv ember aki szintén elhiszi.

Adani 2011.07.02. 15:07:37

@@kukac@:

Nekem is ezt írták válaszlevélben mikor azért írtam, h nem igaz,h egy IC-re, ami Romániába megy hosszú hétvége előtt 3 kocsit raknak, nem gondolják ,h kevés lesz? Válasz: sajnos nincs elég. Biztos,h valóban kevés van pláne IC kocsiból, de ha van kéznél nem IC akkor inkább azt tegyék rá mint a semmit, meg hogy ha nem darabolják szét a MÁV-ot úgymond házon belül egyszerűbb lenne kivitelezni azt is, h menet közben valahol csapjanak még hozzá pár kocsit. Régebben pl. azt is megoldották, h ha Békéscsabának szüksége volt pár teherkocsira, akkor odacsapnak az IC mögé párat,h vigye le üresen. Ma ez már lehetetlen, mert csak egymásra mutogatás lesz. A vonat a Starté a teherkocsi a Cargoé stb.

A nyráfa meg alattomos dolog a Sziliknek se használ eltömíti a szellőzőnyílásokat, de hát ugyebár van némi igazság, h a 4 fő ellensége a vasútnak tavasz,nyár,ősz,tél. Télen hó van, ami ellepi a vágányokat, nyáron a kánikulában a sínek görbülnek el sőt nyárfa is van, ősszel meg falevél. Tavasszal is tuti van vmi szezonális dolog.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.02. 15:30:07

@Adani:
"Régebben pl. azt is megoldották, h ha Békéscsabának szüksége volt pár teherkocsira, akkor odacsapnak az IC mögé párat,h vigye le üresen."

Ezt mikor álmondtad? :)

Adani 2011.07.02. 15:52:38

Volt ilyen, igaz még jó 20 évvel ezelőtt. De lehet,h nem IC volt csak gyorsvonat. De pl. a 126-os vonalon még 1992-ben lazán közlekedtek M32-es mozdony vonatta vegyesvonatok.

gcsabi 2011.07.02. 16:03:47

@Adani:
Ilyenre legutóbb a nyolcvanas évek közepe-vége felé
emlékszem. Akkor az IC-ről azt sem tudták eszik vagy isszák! Emlékeim szerint a mellékvonalakról szállítottak így tejes kocsit, meg talán romlandó árus hűtőt. Nem hogy gyorsvonaton, de fővonalon sem láttam, pláne nem üres teherkocsit!

Adani 2011.07.02. 16:54:47

@gcsabi:

Biztos volt ilyen, elvégre ez egy egyszerű és gyors módja volt annak ,h levigyék a szükséges kocsit.

Porva-Csesznek állomásra rendszeresen így vittek régebben vizet, odacsapták a tartálykocsit vízzel egy személyvonat mögé ott leakasztották és passz, mehetett a dolgára.

Vicin régen nem voltak szívbajosak ha kellett vittek mindent vonattal, pl. kenyeret a Bz utasterében meg a mozikba a filmtekercseket, ha épp nem volt kéznél Börtönbézé poggyásztérrel akkor simán az utastérben. Vésztő környékén ment ez így, pl. a moziba a filmeket rendszeresen vitték BZ-n, igy akkor még volt igény a kis falusi mozikra is. Ma már sztem egy sincs vagy csak nagyon kevés.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.07.02. 17:58:36

@Kimérős szaloncukor (Lédig): A hiányzóablak nem tudom miért akkora probléma. Ha eltakarították és eltávolították a szilánkokat, akkor nem veszélyesebb, mint lehúzott ablakkal utazni.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.07.02. 18:02:56

@Kimérős szaloncukor (Lédig): Pedig csak annyi kéne, hogy a szellőző rácsozását kicserélni sűrűbbre, hogy ne tudjon belemenni a szösz. A légkondiba se megy bele, érdekes.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.07.02. 18:04:00

@Peti817172M:
Ezt bizonyára te sem gondoltad komolyan ugye?
Tulajdonképpen minek felépítmény a kocsira, levághatnánk derékmagasságban, nem veszélyesebb mint a nyitott ablak... Sőt, közelekdtethertünk pőrekocsikat is, legalább nincs gond a szellőzéssel...
Neked nem írta még elő az orvos a kényszergyógykezelésed?

Snake 2011.07.02. 18:47:26

Kanadai nyárfa: Valóban komoly problémákat okoz, nem csak a Desiroknál. Volt már példa mozdonytűzre is emiatt (pedig az esemény előtt 2 órával lett teljesen kitakarítva a hűtő beszívónyílása). Németországban valószínűleg azért nem okoz ekkora problémát, mert nem telepítették be vele kampányszerűen a fél országot (egyébként nagyon sokan - én is - allergiásak a szöszeire).
Lezárt kocsi biztosítása csoportos utazáshoz: Kérésre a vasút általában teljesíti. Gyakran még péntekre/vasárnapra is, amikorra egyébként meghirdette, hogy nem tud biztosítani.
Teherkocsi továbbítása személyszállító vonattal: Alapesetben vegyesvonatnak nevezik, utoljára valóban a Kondorosi vonalon jártak rendszeresen, egészen a kilencvenes évek elejéig. Aztán ami még akkoriban rendszeresnek volt mondható, az a balatoni "százéves vonat" nevű nosztalgiavonat korhű nyitott teherkocsija volt. A vegyesvonatot egyébként még mindig ismeri az F2-es utasítás, tehát közlekedtethető. Egyébként a 80-as évek közepe/végéig rendszeresen közlekedtek személyszállító vonatokban (nem vegyesvonatokban) is teherkocsik: a rakott tejszállító tartálykocsikat lehetőség szerint távolsági személy-, vagy méginkább gyorsvonatokba kellett sorozni.

lurkó 2011.07.02. 20:30:55

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: A desiro valóban érzékenyebb technika de az uzsgyi és a bz motoroknál is felforr a hüttőviz a nyárfák miatt. Szilinél a főmegszakítónál összegyűlt szösz is okozott már tüzet!
Amig a desirókat a siemens tartotta karban sokkal megbizhatóbbak voltak nálunk is. Csak náluk a karbantartás fődarab cseréből áll ami lényegesen drágább mint a gépészet által alkalmazott reszelgetés,csiszolgatás. Konkrétan nekem a wc és a hőntartó okozott állandó bosszuságot.

lyken 2011.07.02. 22:30:38

Ki kéne vágni mindenhonnan. Ausztriában, Szlovákiában még támogatják is központilag, ha kiszeded. Marha sok ember allergiás rá.

ZBR 2011.07.03. 03:17:46

@Peti817172M:
Téged kéne kicserélni sűrűbbre...

Istenem, és pont neked egy szép napon talán valaki közlekedésmérnöki diplomát fog adni :(

nekemirj 2011.07.03. 09:00:52

A késés problémája nem más miatt van, mint az egyre gyakoribb és túlfizetett de számon nem kért vasutasok mindennapos trehány munkavégzésből. Tisztelet a kivételnek.

Egy tökös vezető rendet tudna tenni, bár lehet lenne egy pár hetes sztrájk emiatt, de utána rend lenne.
Íme a megoldás:
1. Éves szinten bármely vonat egyszeri 15 percen túli késése esetén senkinek nem fizetnek jutalmat.
2. Pályavasút, Gépészet, Trakció, stb. hibájából adódó 5 percen felüli késés esetén az adott szervezet percenként 5 milliós kártérítést fizet Startnak. (szerződés kérdése)
3. Minden 5 percen felüli késés esetén a dolgozók nettó fizetése annyi %a-l csökken, ahány percet késik a vonat. Akivel ez egy éven belül háromszor előfordul a főnökével együtt el van bocsátva.
4. A havijeggyel (30 napos, félhavijegy) rendelkező utasok részére a havijegy mellé csatolnak egy viszonylatot és jegyszámot tartalmazó füzetet, melyben bejegyzik az aktuális késést. A következő havijegy váltásakor annyi % kedvezményt kap a havijegy árából, ahány perc késése az előző időszak alatt volt.

@kukac@ 2011.07.03. 12:21:09

@nekemirj: Szép és jó lenne, de ez azt hiszem, örökre álom marad! Ha az alapvető hozzáállás rendben lenne, akkor pedig működnie kellene a dolgoknak ilyen szabályozások nélkül is. Egy példa: ha a magyar ember normális lenne, saját magától tudná, hogy nem fújja a BKV-megállóban a füstöt a másiknak közvetlenül az arcába. Ebben az országban több tízezres büntetést kell kilátásba helyezni ahhoz, hogy tudjanak viselkedni. Olyan országokban, ahol attól lesz jó napja a dolgozónak, hogy látja, hogy jól végezte a dolgát, ott szankciók nélkül is jól működnek a dolgok. Itt meg még ott is a kibújás van a felelősség alól, ha nem képesek egy vonatot az egyébként is szánalmas menetidő alatt elráncigálni egyik pontból a másikba. (pl. a karbantartás minősége vagy hiánya miatt leszakad a felsővezeték, elromlik a biztosítóberendezés - jelenleg naponta többször vannak ilyenek, a MÁV ráfogja a napra, a holdra, a felhőzet vastagságára, a páratartalomra, a külpolitikai helyzetre, stb. Ők viszont tökéletesek, mindent megtettek, még kicsit többet is, és mégis...)
Most tudom, hogy a vasutasok hada megint rám fog támadni, hogy hogy merem magam kiröhögtetni: a MÁV-nál késés? Mikor? Hol? Ja, igen, túl sok utas ült fel a vonatra, pedig tudhatták volna, hogy akkor nehezebben húz a mozdony... és egyébként is, egy óra késés kit érdekel, miközben az átlagéletkor 65 év (csak mondtam valamit)...

@kukac@ 2011.07.03. 12:22:45

Az utolsó mondatomban várható átlag életkort szerettem volna írni.

gcsabi 2011.07.03. 12:46:58

@@kukac@:
Ezt egészen komolyan hiszed, hogy azért nincsen megfelelő karbantartás,azért romlik el a 33-100 éves bizber, mert nincs kedve a szerelőnek megjavítani vagy a karbantartónak dolgozni?
A vasúton direkt imádunk elavult nullára -vagy inkább minuszba- amortizálódott eszközökkel dolgozni.
Attól érzem jól magam, ha megkésleltethetek minden vonatot és többszörösét kell vele vesződnöm, mintha menetrendszerűen közlekedne.
A "hozzáállás" miatt szaladgálnak 30-40 éves járművek, és esnek szét a vágányok, véletlenül sem az "elspórolt" beruházások miatt!
@nekemirj:
Te láttál már közelről vasutat?
Baromi korrekt eljárás lenne, ha a széteső berendezés miatt az én fizetésemet csökkentenék vagy a műszerészét aki alkatrész nélkül kénytelen az ezeréves berendezéseket javítani.
Logikus, hogy az állami pályavasút vagy trakció a szintén állami startnak fizet naponta százmilliókat. Jobb zsebből bal zsebbe. Bravó sikerült frappánsan megoldani a gordiuszi csomót! Ettől aztán lesz pénz, paripa, fegyver. Ugye magasan képzett közgazda vagy?

@kukac@ 2011.07.03. 13:42:42

@gcsabi: Elég sokat utazok vonaton ahhoz, hogy ismerjem a hozzáállást... nem előítéletekről, vagy autóból kiabálva beszélek. Ettől függetlenül el kell ismernem, hogy vannak természetesen olyan hibák is, amikről az egyszerű dolgozó nem tehet (lehet, hogy a 40-50% ilyen). Azonban számos olyannal találkoztam, amikor egyértelműen a döntés vagy a nemtörődöm magatartás okozott késést például. Hozzáteszem: nem egy esetben vasutas barátaim (merthogy vannak ilyenek) elismerték, vagy éppen ők maguk kritizálták az adott helyzetet. Azt is tőlük tudom, hogy több olyan pozícióban valakinek a valakije ül, ahol igazából hozzáértőnek kellene, és ezáltal jelentősen javulhatna a szolgáltatás színvonala. Vagy úgy is mondhatnám, hogy akkor szolgáltatás-szerűségnek is elkezdhetnénk nevezni.

gcsabi 2011.07.03. 14:53:21

@@kukac@:
Tudod, ha minden rendben menne akkor reggel leülnék az asztalhoz, elmondanám a tolatócsapatnak melyik állomásról hány kocsit hozzon be hányat vigyen ki, melyik rakódóhelyre mit vigyen és mit hozzon, megnézném a menetrendet és az állomási technológiát, és amikor éppen idő van szépen be- és kijáratnám a vonatokat. Közben nyugodtan olvasgstnék vagy rejtvényt fejtenék. Ehelyett inkább elb...ok egy.két vonatot, ami miatt át kell szerveznem a vonatcsoportokat, egyezkedni a menetirányítóval és a start irányítóval. Unalmamban egy lerobbant mozdony hejett próbálok másikat szerezni ujfent egyezkedni a mozdonyirányítóval és a menettel, esetleg direkt elrontok valamit a berendezésen, hogy rendelkezéseket irogathassak és szaladgálhassak velük, megint egyezkedjek a bizber diszpécserrel, menetirányítóval, aki kifejezetten örül, hogy szervezheti a vonatkereszteket egy másik állomásra.... És még írhatnék pár szorakoztató elfoglaltságot, amivel elüthetem az unalmas perceimet, mert sokkal jobb trehányul végezni a munkámat! Majd hülye leszek nyugodtan dolgozni amikor hülyére idegesíthetem magam, ráadásul a főnökömnek is lesz miért izélgetni és csak levesz 10-20 ezret végre a fizumból:)

@kukac@ 2011.07.03. 16:33:11

Azt hiszem, ezen a ponton vált komolytalanná a beszélgetésünk. Sajnálom, hogy nem Neked van igazad. Bárcsak úgy lenne.

Adani 2011.07.03. 17:43:40

Hozzáállás kérdése is lehet a dolog és bizony sok múlik ezen is. Itt egy régi film erről a témáról:
www.youtube.com/watch?v=v5i8xfc7c-Q

nekemirj 2011.07.03. 18:14:18

@gcsabi: Sajnos túlságosan ismerem a vasutasokat mivel naponta utazom vonattal már 18 éve.
A szolgáltatási színvonal évről évre romlik pont az olyan hozzáállás miatt mint a tied.
A vasútnál is mindenre van pénz csak a rendre nincs és folyik a pazarlás. (lásd kapuk a pesti főpályaudvarokon és az ott álldogáló felesleges munkaerővel. Ha ugyanis a kalauz elvégezné a dolgát -ami nem túl megerőltető-, akkor nem kellene plusz 5 ember egynek az ellenőrzéséhez)
Szerinted miért kell Biatorbágy és Budaörs közözz fél év alatt kétszer felújítani a vasúti pályát ha megfelelő a munkavégzés?
Miért van 60-as lassú jel 20 éve Szárliget és Szár között (ahol volt már pályarekonstrukció is) ha nem cserélik ki a talpfával és tartóoszloppal megtámasztott felső vezeték tartó oszlopot? Azért mert mert trehányság van. Ha elvégezné mindenki a dolgát, akkor rendben működne minden.
Ha fák dőlnek a vasúti sínekre azért van mert nem vágták ki, őket azaz a fenntartó nem végezte el a dolgát.
És szerinted azért nem fegyelmi járna ha nem jelenik a mozdonyvezető és emiatt késik a vonat? Én azonnal kirúgnám ha én lennék a vezérigazgató.
És megnyugodhatsz nem közgazdász vagyok. Többet értek a vasúthoz mint gondolnád.

gcsabi 2011.07.03. 21:22:58

@nekemirj:
Nagyon leköteleznél, ha rávilágítanál , ugyan már miben leledzik az én "hozzáállásom" , és a szolgáltatás színvonala, között az összefüggés.
Hidd el még az állomáson sem lépek a sínre, nemhogy a nyílt vonalon, úgyhogy nem miattam vannak a sebességkorlátozások! Azt meg biztosan megtudod ítélni, hogyan is végzem a munkámat!
A talpfákat meg a tartóoszlopokat meg biztosan azért nem cserélik ki, mert inkább hazaviszik őket, a megrendelt munkáért kapott pénzt, meg elisszák a kocsmában! Az ki van zárva, hogy esetleg a talpfa és oszlopcserére nem jutott pénz és így meg sem rendelték a munkát, sőt talán a betonaljakat és tartóoszlopokat sem vették meg! Nem nem! Azok otthon vannak a pályamester kertjében, abból csinált grilsütőt és galambdúcot a trehány disznaja! /azért tudnék mesélni, hogy végezte el a máv-os /trehány!" brigád azt a pályafelújítást 3 nap alatt, hibátlanul, amit a tökéletes, precíz magas, világszínvonalon dolgozó külsős cég egy hét alatt jóval több emberrel elb...ott/
A máv tudtommal nem túl sok fát nevelget a sínek mellett, ezért kénytelen a gondozott és karbantartott magán- és önkormányzati területről ráborulni a sínekre, mivel a tulajdonosok nagy ívben szarnak kivágni az elkorhadt, veszélyes fáikat!
Az meg meg sem fordult a fejemben, hogy nem értesz mélységesen a vasút üzemeltetéshez, hiszen rendszeresen utazol. Én is baromira tudok repülőt vezetni, már többször is utaztam repülőn, sőt vadászpilótza barátom is van! /plussz egy helikopter pilóta is, így szakértőnek vagyok tekinthető légügyileg is!

gcsabi 2011.07.03. 21:47:44

@@kukac@:
Nem komolytalankodok, csak azt próbálom megvilágítani, hogy a vasút műszaki állapota, amiből a vezetékszakadások és a késések legnagyobb része fakad, független a karbantartó munkájának minőségétől. Nagyon bosszantó tud lenni, hogy a lepusztulni hagyott eszközök-amik miatt mi is szopunk rendesen-még minket hibáztatnak!
Persze van beleszarok típusú ember is a vasúton-miért pont ott ne lenne-, de nem hinném, hogy jelentősen több, mint máshol.
Gondolom, ha elromlik a tv amit vettél, ott sem a pénztárost okolod érte!
Nagyon szívesen beengednék néhány embert innen az oldalról egyszer a forgalmiba, hogy lássák mennyi ugrabugrálok három telefonnal a fülemen és mi-mindent kel "elintéznem" amikor "összeburul" valami, úgy hogy ne hibázzak, mert a kórházban vagy a temetőben köt ki pár ember, én meg a börtönben!

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.03. 21:50:36

@gcsabi:
"Nagyon szívesen beengednék néhány embert innen az oldalról egyszer a forgalmiba, "

Ha meg tudod tenni, engem érdekelne.

gcsabi 2011.07.03. 22:00:45

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Hát szívesebben beengednélek Téged, ha megtehetném, mint egy-két" nagytudású ellenörzökőzegünket", határozottan értelmesebbnek tűnsz náluk :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.07.03. 23:30:14

@gcsabi: Ha azt mondom, a suli mellett volt a Rétisas, és a tata utolsó osztályába jártam, akkor már sejted honnan az értelem?

nekemirj 2011.07.04. 07:24:50

@gcsabi: veled nem érdemes foglalkozni, mert értelmetlen.
Fel kellene fognod, hogy nem az utas van a vasútért hanem fordítva!
Nem csak azért értek a vasúthoz mert azzal utazom, de neked úgy is mindegy.
A hülyeségeidre a továbbiakban nem kívánok reagálni, de a szerencséd, hogy nem vagyok a főnököd, mert már nem lennél a vasútnál ezzel a felfogással.

Sokatutazó 2011.07.04. 08:59:32

@nekemirj: Most visszaolvastam a beszélgetéseket. Úgy gondolom, hogy könnyű gcsabi-t kritizálni a munkáját illetően. Én nem szólok be neki, mert valamilyen szinten egyetértek vele. Amiről nem ő tehet, arról nem tehet. Ez ilyen egyszerű. Valamint: amit leír, az csak kis része a mindennapi feladatainak.
(Én nem védem, nem is ismerem. Csak a véleményem mondtam el.)
Off: múltkor tönkrement a 2 hónapos mobiltelefonom. Mikor visszavittem, nem kaptam cserekészüléket. Nem kezdtem el balhézni az eladó kisasszonnyal. Egyszerűen nem volt nekik. Ezért ő a sajátját adta oda. Pedig kötelező nekik biztosítani másik készüléket. Off

Nekem sem tetszik sok minden, ami a vasúton történik, de nem hibáztatotom a forgalmistát. Mert mire megyek vele? Szerintem semmire. Erre a legjobb módszer, hogy el kell menni a vezérigazgatóságba, és ott kell panaszkodni. Ja, hogy nem változik semmi? Erről mi -egyszerű emberek- nem tehetünk.

gcsabi 2011.07.04. 09:40:34

@nekemirj:
Ha újra elolvasod amit leírtál-nekemirj 2011.07.03. 09:00:52-talán te is rájössz mekkora hülyeséget sikerült írnod! Erre próbáltam-ironikusan- válaszolni!
Egyszerűen olyasmiért javasolsz szankcionálni embereket,ami rajtuk kívülálló! Hogy lehetne a dolgozót büntetni azért, mert a tulajdonos-állam-nem biztosítja a munka normális elvégzéséhez a minimális feltételeket? Szerinted baromi jogos engem azért büntetni mert hagyták szétrohadni a máv-ot. Késik a vonat, mert szar a pálya és nem csináltak vele semmit, mert a tulajdonos nem ad rá pénzt-ami pedig az állam feladata az érvényben lévő törvények szerint-ezért az én fizetésemet csökkentenéd és ha továbbra sem látja el az állam a feladatait akkor ki is rúgatnál !
Neked kellene felfognod, hogy ami között nincsen ok-okozati összefüggés, azért nem illik felelőssé tenni azt aki nem okozója a problémának!
Tényleg szerencse, hogy nem te vagy a főnököm, mert nekik van annyi eszük, hogy azért amiért valaki más a felelős azért nem engem tesznek felelőssé!

papamaci957 2011.07.04. 11:45:01

Kedves Posztoló!

A nyárfaszösz probléma nem idén jött elő először, már Moldova György: Akit a mozdony füstje megcsapott című a múlt évezredben született könyvében is említik.

Mozvez 2011.07.04. 14:28:09

Nekem úgy tetszik mikor a hozzá nem értő emberek teóriákat gyártanak:). Jókat mosolygok rajta és csendben hallgatok.
Régen ezt a hozzáállást úgy fogalmazták meg: kis pénz kis foci.
Tudod az minél lelkiismeretesebben és szabályosabban próbálna munkát végezni, annál több b*szogatást és rosszindulatot kap az ember, mind az utastól, mind a fönököktől. Semmilyen tekintetben nem érzik úgy az emberek, hogy meglennének becsülve.