MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Turn out the lights!

2011. június 19. - Vittore.

Horvi a blog közönségének segítségét kéri ahhoz, hogy sikerüljön elérni, hogy Tatabányán nappal ne világítsanak az állomáson, illetve büntessék meg azt, aki a felelős ezért a pazarlásért.

Szerintetek lesz felelős, s ha lesz, akkor megint megmagyarázzák, miért mi vagyunk a hülyék?

A The Doors aktuális Tatabányán: "Turn out the lights!"

Tisztelt Blogközösség,


Összefoglalva: Segítséget szeretnék kérni ahhoz, hogy egy „huszárvágással” (hónapokig tartó, hivatalos levelezés megkerülésével) elérjem:
- Nappal kapcsolják ki a neon fénycsöveket a tatabányai vasútállomás fedett gyalogoshídján.
- Ha nem magánszemély fizeti e műtárgy/építmény/
ingatlantartozék (?) villanyszámláját, akkor kapjon példás büntetést a közpénz-herdálásért felelős személy.

Kifejtve: Januártól közlekedek vonattal a T.bánya – Budapest vonalon. A személyvonatok tiszták, megfelelően fűtöttek/hűtöttek, a személyzet részéről eddig csak kedvességet, segítőkészséget tapasztaltam. T.bánya állomásra beérve mindig visszazökkenek a valódi magyarországi állapotokba, de írásomnak nem tárgya ezek részletezése. A lényeg: a nappalok hosszabbodásával feltűnt, hogy a tatabányai vasútállomás fedett gyalogoshídján a mennyezeti neoncsövek nappal is égnek (igaz, a rájuk rakódott mocsok – és pókhálóréteg miatt nem sok fénnyel világítják meg éjszaka a törött és billegő betonlépcső-fokokat - de ez most mellékes). Nemrégen elkezdtem a helyszínen az utánajárást, hogy kiderítesem, ki a gyalogos felüljáró lámpaoltogatója (felelős személy, felelős intézmény).

Több helyi MÁV-os (segítőkész) forrást megkérdeztem, de nem jártam sikerrel. Annyit megtudtam, hogy nem biztos, hogy MÁV-előírás nappal kivilágítani egy fedett, portálablakokkal (már ahol nincs kitörve) ellátott gyalogos felüljárót és lépcsősorait.

Engem azért zavar az ügy, mert sejtem: nem magánszemély fizeti a villanyszámláját, hiszen akkor lekapcsolná. Ha pedig így van, akkor mások pénzét herdálják az állomáson.

Segítséget kérek a T. Közösségtől, hogy kiderítsem:
- ki a felelős ezért a közpénz-herdálásért - hacsak nem magánszemély fizeti e műtárgy/építmény/
ingatlantartozék (?) villanyszámláját. Legyen végre gazdája annak a villanykapcsolónak és legyen, aki hajnalban le- este pedig felkapcsolja.
- szeretném, hogy kapjon példás büntetést a felelős személy.

Üdvözlettel,
Horvi

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!


 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr312997016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DePassant 2011.06.19. 18:49:14

Öröm látni, hogy vannak még olyan emberek, akik nem csak észreveszik az ilyen problémákat, de saját idejüket és energiájukat nem kímélve utána (próbálnak) járni, a megoldás lehetőségét kutatva.
Sajnos érdemben nem tudok segíteni, de sok szerencsét kívánok a levélírónak!

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.06.19. 20:43:29

Szerintem az egeszet meg lehetne oldani egy fenyerzekelos kapcsoloval.

Viviparus 2011.06.19. 22:50:06

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: nem jó, mert a MÁV-nál állandó sötétség van:)

Daniel W. Mcload 2011.06.19. 23:42:00

Az a baj, hogy szerintem, ha egyszer lekapcsolják azt a lámpát, akkor nem lesz aki felkapcsolja, és éjszaka is sötét lesz. Szóval ilyen szinten az éjszakai világítás ára, hogy nappal is fény van...

gozos 2011.06.20. 00:27:57

Csatlakozom az előttem szólóhoz, öröm látni, hogy hajlandó valaki időt áldozni a pazarlás ellen, a környezetszennyezés ellen.

Hiszen az áram nem csak úgy terem. Ha szénerőmű, ha atomerőmű, mindenképp van káros vagy veszélyes mellékhatás. Víz, szél szép dolog, sajnos a jellegénél fogva az ipari fogyasztás 10 %-a alatt fog a jövőben is maradni.

Amit hozzátennék: fűtés. Ugyan már elmúlt a tél, de jön újabb. Amíg egy hosszúfénycső 40 wattot fogyaszt, a fűtőtest kilowattokat.
És két fokozata van a legtöbb régi vasúti kocsiban: jegyvágó által megfagyásra vagy ítélve vagy pedig kapsz a jegyvágó által sok-sok meleget és jobb híján ablak lehúzásával szabályzod a kocsi hőmérsékletét.

Ez utóbbi sokszorosa a világításból eredő pazarlásnak. Érdemes lesz ez utóbbira is valahogy rászállni tél elejéig, ugyanis senki nem mondja nekem, hogy egy korszerű hőszabályzó beépítése nem térül meg egyetlen tél alatt.

Jean-Francois 2011.06.20. 00:37:26

Vegyünk 40 db 9 W-os fénycsövet (ezek 40 W-os izzóknak felelnek meg), ez óránként 360 Wh ugyebár, égjenek feleslegesen napi 14 órában, ez összesen 5040 Wh, ez ~ 5 kWh. Egy kWh legyen 45 forint, hogy egyszerű legyen számolni, így 225 Ft jön ki. Kb. ennyibe kerül az, hogy ott ég a lámpa.

Tegyük fel, hogy a tatabányai forgalmista nem kezeli a közeledő 1500 tonnás tehervonatnak a jelzőt, mert megkérdezed, hogy miért ég a lámpa odakinn.
A vonatot V63 típusú mozdony vontatja, ami megállásig fékezi a vonatot a jelző előtt. A forgalmista feleszmél, elnézést kér tőled és szabad jelzéssel továbbhaladást biztosít a vonatnak. A V63 típ. mozdony maximális teljesítménye 3600 kW, ez órás teljesítménnyel kb. 3600 kWh, forintosítva ez 162000 Ft óránkint, azaz minden maximális teljesítményen eltöltött perc kb. 2700 Ft-jába kerül valakinek. Indulásnál tegyük fel 2 percig maximális teljesítményen dolgozott a gép, ez 5400 Ft, ha figyelembe vesszük, hogy ha nem állt volna meg a jelzőnél, akkor is kellett volna vontatnia valamilyen teljesítménnyel, így legyen kb. 4000 Ft veszteség feleslegesen egy jelzőállítás miatt...

A MÁV-nál hidd el, nem az egész nap égő neoncsöveknél kezdődik a pazarlás...

Én a helyedben konkrétan örülnék, hogy ég egyáltalán ott valamilyen lámpa, még fényes nappal is para az az állomás.

SvenH. (törölt) 2011.06.20. 00:45:28

az elektromos aramot a lakossag egy iszonytato nagy csokos szerzodessel kapja...
a nagyfogyasztoknak ez a tutti joker szerzodes nem jar...
ok nem kWh hanem kW -ot vesznek, a reszletet ezen belul meg fontos ragozni, valoszinu egy okosabb ember elmondja...

ez azt jelenti hogy egy allando teljesitmenyre szerzodtek, igy hiaba kapcsolnak le a villanyt ha az a teljesitmeny meg van veve akkor meg van veve, lenyegtelen hogy hasznaljak vagy nem...

Goompah 2011.06.20. 01:36:38

@SvenH.:

Te a zsinóráramról beszélsz, ami jó az erőműnek, mert folyamatos fix terhelést jelent, ingadozások nélkül.

De az erős túlzás, hogy a lakosság olcsón kapja a villamos energiát. A zsinóráram ára tavaly 61 euró/MWh körül volt, ami ÁFA-val (bár azt ugye visszaigényelhetik a nagyfogyasztók) és 270-es árfolyamnál kb. 20 Ft/kWh. Mennyi is a lakossági ára 1kWh villamos energiának? Több mint a duplája.

Goompah 2011.06.20. 01:42:52

Hozzáteszem, az ipari nagyfogyasztók tudtommal nem watt, hanem voltamper (VA) alapján fizetnek, vagyis a meddő fogyasztást is meg kell fizetniök. Aminek persze csak akkor van jelentőség, ha rossz a koszinusz fí, tehát nem használnak fázisjavító kapcsolásokat.

osze 2011.06.20. 02:00:08

@gozos: Egyetértek. Amikor a lakás téli fűtésénél (úgy, hogy nem a legdrágább - a villanyos - fűtést használod) igyekszik megtakarítani minden forintot az ember, idegesítő látni azt, hogy a MÁV a környezetet fűti.
Egy vasutas ismerősömet megkérdeztem egyszer erről - mivel nem hiszem, hogy a MÁV ingyen kapja az áramot: a válasz az volt, hogy a MÁV általányt fizet, tehát mindegy a fogyasztás...
Közben láttam egy filmet a Discovery-n arról, hogy a USA vonattársaságai a tehervonatokat + a jelzőket egy különleges számítógép-vezérlésű rendszerrel irányítják, mivel ha a vonatot túl sokszor kell megállítani és elindítani egy úton, az komoly plusz számlát jelent a társaságnak.
Hát igen, a csóró amcsik csak spóroljanak, mi kőgazdagok vagyunk, nálunk a pénz nem számít...

Alensha 2011.06.20. 02:24:27

szerintem nem az van, hogy nekünk nem számít a pénz, hanem az, hogy arra sincs pénz, hogy kiépítsünk valamit, amivel aztán spórolni tudnánk...

ami a MÁVnál van, ahhoz képest a tatabányai fénycsövek fogyasztása még a kisebb problémák közé tartozik (ettől függetlenül én is utálom, amikor fölöslegesen ég a lámpa, főleg pl. az egyetemen, amikor behúzzák a függönyt és inkább felkapcsolják a lámpát, mert „jaj, rám süt a nap”, nemhogy a fenekét tenné arrébb...)

Giraffa 2011.06.20. 07:16:51

Majd valami agresszív állat kitöri a feleslegesen világító fénycsöveket és akkor nem lesz ilyen probléma... akkor lehet keresni, hogy kinek a felelőssége, hogy kicseréljék.

badogosmester 2011.06.20. 07:49:47

Hello!

Először is tessék utána járni, MÁV-nak írni (helyben, központnak), önkormányzatnak, megválasztott, kánaánt ígérő képviselőnek! Jó látni, hogy páran kezdenek kicsit a környezetükben lévő problémákra is figyelni! Végre!
Én bizonyos megoldandó dologért 1 évig csesztetem az önkormányzatot és végül megcsinálták, amit kifgásoltam, tehát van remény! :-)

Annyit azonban kérnék, hogy a neon cső helyett kisfeszültségű fénycsövet írjunk, mert az a neve, illetve nem ég, hanem világít...ha égne, akkor már nem kéne a lekapcsolással foglalkozni! :-)

Köszönöm és sok sikert!

Cr 2011.06.20. 09:15:25

Hahó srác, állj meg nagyobb közintézmények előtt, mint pl a Parlament, nézz be és meglátod, hogy miközben tűz be a nap a folyósókra, mégis ég egy csomó helyen sok lámpa.
Mindannyiunk pénzéből.

lyken 2011.06.20. 10:53:02

Érdekes a kommentek egy része:

Nem baj, mert egyébként is olcsón kapják az áramot.
Nem baj, mert a MÁV-nál amúgy is hülyék.
Nem baj, így legalább éjszaka sincs sötöét.
Nem baj, mert máshol sokkal nagyobb a pazarlás, például a felesleges vonatfékezéseknél.
Nem baj, mert a közintézményekben is pazarolnak.

Azt hiszem itt 8-10 cent körül van 1 Kwh áram.(Magyarországon is így van tudtommal, de ott még rájön a haverok árrése, meg a közvetítő jutaléka, meg annak az árrése, és végül gondolom a nagy végösszegre rájön az áfa, jó szokás szerint) Viszont az sem pazarol aki napelemmel világít.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.06.20. 12:05:06

@gozos: Én még azt szeretem, mikor a Flirt-eken be van kapcsolva a légkondi, miközben kinn is 10 fok van (ez főleg akkor fordul elő, mikor előző nap még 20 fok volt). Viszont MÁV-nál tényleg úgy néz ki, hogy a fűtéskapcsolónak két állása van: bekapcs vagy kikapcs.

Kimérős szaloncukor (Lédig) 2011.06.20. 18:14:07

@SomyTomy:
"miközben kinn is 10 fok van (ez főleg akkor fordul elő, mikor előző nap még 20 fok volt). "

Az a probléma, hogy a klímát automatikusan kapcsolja a járművezérlő számítógép, ebbe a mozdonyvezetőnek beleszólása nincsen.
Mivel a klíma egy adott hőfoknál kapcsol be, ami magasabb mint 10 fok, amit írtál, kizárt dolog...
Vagy nagyot akartál mondani vagy nagyon rlossz a hőérzeted.
Jah, és ehhez annak sincs köze, hogy előző nap 40 fok volt.
Én tegnap utaztam Flirten, és nem ment a klíma, odakint pulóveres idő volt. Előző nap meg gatyarohasztó...

ZBR 2011.06.20. 22:40:37

Azért ez a probléma nem olyan egyszerű, amennyire én a MÁV-ot ismerem!

Egyrészt: világítási naptár van, ami előírja, hogy mikor kell kapcsolni a villanyt. Ezt nagyon komolyan veszik, legalábbis nálunk (az évben pár órácskára kell csak a villany) meghiányolta a területileg illetékes forgalmi osztály ezeket.

Másrészt: lehet, hogy balesetvédelmi okokból elrendelték a felüljáró világítását, talán pont a lépcsők állapota miatt. Talán valakinek a balesete után. Vagy, bűnmegelezőési célból esetleg?

Harmadrészt: lehet ám alkonykapcsoló is, térvilágítási rendszereknél nem lehetetlen. A gond csak az, hogy vlszg. olyan retkes, hogy folyamatosan sötétnek érzékeli a világot. Biztos sikerült valami olyan helyre tenni, hogy takarítani szinte kizárt.

Negyedrészt: ez a felüljáró nem a bevásárlóközpontba megy át? Mert lehet, hogy akkor hozzájuk tartozik.

SvenH. (törölt) 2011.06.21. 02:17:24

@Goompah: aham...
a nagyfogyaszto es a kisfogyaszo kozotti kulonbseget pl. a nyaraloknak a 1 kWh / evet is beszamoltad mi?
meg a sok nyuglodest is?

gaznal azt mondjak, kb 40% -al dragabb a kisfogyasztoi ar, itt raadasul VALLALJA hogy fullosan allandoan ugyanannyit fogyaszt...

probald mar ki otthon ok?
apropenz a zsinoraramhoz az az aram amikor apuka hazamegy es bekapcsol mindent...

a masik meg...
gondoltam jobban kifejted a meddot... de csak a cos -ig jutottal...

a poszthoz
meg egyszer...
nem kerul penzbe valoszinuleg a MAVnak...
igy meg minek kinlodjanak? van sokmidnen amin tobbet lehetne sporolni pl. a kis 500 fos telepulesekre ne menjen ki a vonat... na az nagy sporolas lenne

Goompah 2011.06.21. 02:22:37

@SvenH.: "a nagyfogyaszto es a kisfogyaszo kozotti kulonbseget pl. a nyaraloknak a 1 kWh / evet is beszamoltad mi?
meg a sok nyuglodest is?"

Te kis agyatlan idióta! A faszom sem beszélt arról, mennyire jogos vagy nem a kisfogyasztóknak felszámolt magasabb ár.

"gondoltam jobban kifejted a meddot... de csak a cos -ig jutottal..."

Olvass utána, ha nem tetszik. Nem feladatom téged oktatni.

SvenH. (törölt) 2011.06.21. 09:56:53

@Goompah: "De az erős túlzás, hogy a lakosság olcsón kapja a villamos energiát."

ezt meg nem a te hulye barom fajtad irta? akkor minek kered ki magadnak...

sapka 2011.06.22. 10:25:04

bicskén ugyan ez a helyzet. illetve kicsit mégsem. az aluljáróban, ami alapvetően sötét, alig-alig van világítás, télen rendszeresen már sötétedés után érkezek meg bicskére és bizony szinte tapogatózva kell átkelni az aluljárón, mert sötét van. (tény, a sok elmebeteg hülye örömét leli benne, hogy szétverje a lámpákat, kilopja amit ki lehet lopni belőle)
viszont ma reggel a verőfényben csak úgy világítottak az állomás árkádján a lámpák.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.06.25. 02:15:24

Mondjuk nem csak itt van ilyen. Pl. a Mekiben is világít a lámpa szikrázó napsütésben is. De például a Pillangó utcai megállóban is világít nappal a lámpák kb. 1/5-e. Illetve a metróállomáson felszíni bejáratainál is egésznap világít a lámpa. Főleg a Batyin és a Széll Kálmánon feltűnő. Utóbbi helyen még a szabadban levő lámpák is világítanak.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.06.25. 02:16:40

@Peti817172M: De persze vannak olyan helyek, ahol tényleg spórolnak. Pl. Tesco, extra energiatakarékos fénycsövek, nappal 2/3 fényáram 22-6 óráig 1/3.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.06.25. 02:18:11

@gozos: Én utaztam olyan Bp kocsin, amin ki-be kapcsolt a fűtés, bár lehet, hogy a kalauz kapcsolgatta.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2011.06.25. 02:19:13

@Peti817172M: Na meg hiába szerelsz be hőérzékelőt, ha a MÁV-nál 23 fok a szabvány, akkor továbbra is pazarlás lesz.

SvenH. (törölt) 2011.06.28. 12:59:29

@Peti817172M: a VA az altalanos jeloles a trafokon, ott az van odairva...
meddorol hogy VA lenne arra nem emlekszem :)
talan utana kene olvasni :)