MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Forró helyzetek a vasúton

2011. május 20. - Vittore.

Vas megyében kamion hajtott a Bzmot vonat elé, a vonat kisiklott, az utasok és a kamion vezetője könnyebben sérültek, a vonat vezetője súlyosan.

A másik hír, ami kijött, hogy pár napja, május 16-án Aszód és Tura között egy váltási hiba miatt egymással szemben haladt 120-szal egy-egy IC és gyorsvonat is. A két vonat végül is 1600 méterre állt meg egymástól, ami ha jól számolok, kevesebb mint fél percet jelentett még a találkozásukig. Íme a hírek:

Súlyos vonatbaleset Bögötnél: tizennégyen megsérültek (képgalériával)

Pénteken délután fél egy után motorvonat ütközött egy rekeszeket szállító teherautóval a 88-as főút porpáci lehajtója és Bögöt között. A balesetben tizennégyen megsérültek.

15.05

A legfrissebb hírek szerint 14-en sérültek, a BZ vezetőjére ráfolyt a forró hűtővíz, III. fokú égési sérülést szenvedett, mentőhelikopter vitte a szombathelyi Markusovszky kórházba. A "Piroskán" egyébként 18-an ültek, négyen sértetlenül szálltak ki a vonatból.

14.10

A rendőrségtől kapott információk szerint a vonatbalesetnek tíz könnyű és egy súlyos sérültje van. A MÁV Zrt. tájékoztatása szerint a személyvonatok utasait Porpác és Ölbő-Alsószeleste között vonatpótló autóbuszok szállítják, 30-60 perc késésre kell számítani. Az InterCity vonatok Celldömölk-Pápa-Győr vonalon, kerülő úton közlekednek.

13.45

Portálunk információi szerint legalább tízen megsérültek a vonatbalesetben. Ezekben a percekben szállt fel két mentőhelikopter, a sérülteket a szombathelyi Markusovszky kórházba szállítják.

A helyszínen tartózkodó munkatársunk, Bajdó Bettinának a teherautó vezetője elmondta, nem vette észre, hogy érkezik a BZ motorvonat. A Piroska kisiklott, a Mercedes teherautó pedig az árokba csapódott.  A baleset fényjelzővel ellátott vasúti átjáróban történt, a berendezés működött.

13.04

Úgy tudjuk, hogy a Hegyeshalomból (11:01) -Szombathelyre (12:56) közlekedő  "Piroska" motorvonattal ütközött egy Mercedes kamionnal.

A helyszínre a mentőkön kívül a sárvári tűzoltók is megérkeztek. A Budapest-Keleti pályaudvarról délelőtt 10.15-kor induló InterCity Ölbő-Alsószeleste állomáson vesztegel.

Képgaléria:

 

Forrás: Vasnépe.hu

**********

Két súlyos vonatbalesetet előztek meg szinte az utolsó pillanatokban a hét első felében – írta pénteki számában a Magyar Nemzet a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetére hivatkozva, amely azonnali vizsgálatokat követelt. Aszód és Tura között az InterCity egy másik vonattal szemben haladt, a két vonat 1600 méterre állt meg egymástól. A MÁV vizsgálatot indított. A sebesvonatot a váltók a vonat kihaladásakor nem a megfelelő vágányra vezették. A forgalomirányító a tévedését érzékelve felelősen és gyorsan járt el: azonnal értesítette a fő üzemirányítót, és így intézkedni lehetett a vonatok megállításáról. Ezzel sikerült megelőzni balesetet. A két vonat 1.630 méterre állt meg egymástól.

Május 16-án a Tura és Aszód közti fővonalon két vonat haladt egymással szemben a menetrend szerinti, legalább 120 kilométeres óránkénti sebességgel. A turai forgalmi szolgálattevő, miután észrevette sokaknak majdnem végzetes tévedését, a fő-menetirányítót tájékoztatta a helyzetről, aki még időben tudta értesíteni a mozdonyvezetőt - számolt be a lap. Mint írták, a szerelvények egymástól pár száz méterre álltak meg.

Két nappal később Újfehértón a Debrecen felé közlekedő Floyd magán-vasúttársaság által üzemeltetett tehervonat indult el felhatalmazás nélkül. A szerelvény meghaladta a vörös kijárati jelzőt, ezzel keresztezve a Debrecen felől bejáró gyorsvonat útját. A balesetet - a lap beszámolója szerint - csak a biztosítóberendezés akadályozta meg.

A lap szerint a MÁV-nál megerősítették a történteket. A Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) bevonásával vizsgálat indult az esemény körülményeinek tisztázására, és a felelősség megállapítására, ezután történhet felelősségre vonás az ügyben - közölte a MÁV.

A társaság pénteken azt közölte: feltehetően emberi és műszaki hibák vezettek oda, hogy Tura állomásról egy sebesvonat helytelen vágányra "haladt ki" hétfőn este, és emiatt Aszód és Tura között az InterCity egy másik vonattal szemben közlekedett.

A sebesvonatot a váltók a vonat kihaladásakor nem a megfelelő vágányra vezették. A forgalomirányító a tévedését érzékelve felelősen és gyorsan járt el: azonnal értesítette a fő üzemirányítót, és így intézkedni lehetett a vonatok megállításáról. Ezzel sikerült megelőzni balesetet. A két vonat 1.630 méterre állt meg egymástól.

A MÁV hálózatán a több évtizedes berendezések mellett a legkorszerűbb elektronikus számítógépes biztosítóberendezések működnek, ezek azonban több okból romolhatnak el. Legtöbb esetben kábellopás, rongálás, külső behatások vezetnek ehhez, de előfordulhat az időjárással, vagy más egyéb okokkal összefüggő zárlat, áramellátási zavar következtében is. Amikor valamelyik berendezés meghibásodik, azt a szakemberek a lehető legrövidebb időn belül (ami általában néhány óra, de mindenképpen egy napon belül) helyreállítják.

A MÁV megjegyezni, hogy a forgalmi szabályok maradéktalan betartása mellett meghibásodás esetén sem következhet be baleset. A dolgozókat rendszeresen képzik és vizsgáztatják ezekből az ismeretekből - olvasható a közleményben. Hangsúlyozták azt is: a MÁV "professzionális üzemirányításának és az alkalmazott biztonsági előírásoknak" köszönhetően Európa egyik legbiztonságosabb vasúttársasága.

Forrás: MTI

 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!

* * * * *

Na vajon mikor lesz meg a Facebook-csoportunk 100. kedvelője? Ha tetszik a blogunk, lájkolj minket itt oldalt, vagy keress fel minket a Facebookon!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr92919620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2011.05.20. 18:01:10

A teherautó sofőrjétől remélem örökre elveszik a jogsit. Egy vonat elég nagy ahhoz, h észre lehessen venni másrészt a fénysorompó se dísznek van az út szélén.

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.05.21. 04:45:16

@Adani: Nálunk ilyen törvény sajnos nincs, pedig 60 ezer jogsit ha nem vesznek el végleg, akkor nem is lesz rend. Ha bíró urak fel tudnák mérni a veszélyt, a vonatok gépjárművel való támadása sima terrorizmus. Az etetős börtön helyett simán aknaszedésre lehetne ítélni közmunkaként a támadókat.

Adani 2011.05.21. 08:07:49

@nomad:

elvileg 100 ezres bírságot ki lehet ezért szabni. Ezt kéne mondjuk úgy fél millára felemelni és automatice behajtani a sofőrön. Ha ezt a MÁV kapná akkor még az se kizárt,h nyereséges lenne.

- Rendi - 2011.05.21. 11:59:43

Tegnap még elfelejtett váltóállításról volt szó, ma meg már odaégett siklóról. Érdekes.

Snake 2011.05.21. 12:30:54

@- Rendi -: Nem a Blikknek kell hinni. Az NKH vizsgálat még folyik, de alapvetően a meghibásodott biztosító berendezés és az emberi hiba összjátéka okozta a problémát. Szerencsére gyors intézkedéssel sikerült megelőzni a bajt, a két vonat egymástól 1600 méterre (nem kell elhinni a média 100 méteres hülyeségét) megállt.

Vittore. 2011.05.21. 12:40:27

@Snake: A média hülyesége egy dolog, de én csak 100 km/h-át számoltam mindkét szerelvényre, így kb. fél perccel később csattantak volna egymásba, ergo az 1600 méter soknak tűnik, de két egymás felé robogó vonatnál szinte semmi. És igen, tudom, hogy a fékezés is sok száz méter lehetett, és utána volt még köztük 1600 méter, szóval nem onnan fékeztek.

Snake 2011.05.21. 12:54:52

@Vittore.: Egyenlőre még folyamatban van a KBSZ vizsgálat, de előzetesen annyit közöltek, hogy 1632 méterre volt a két vonat megállásának helye. Baj nem történt és az a fontos.

Ugyanakkor érdekelne, hogy:
-a helytelenben közlekedő vezér kapott-e írásbeli rendelkezést (ugyebár nemműködő térközbiztosító berendezésnél kell), vagy ha nem, akkor miért nem állt meg, mikor helytelenre terelték a kitérők.
-a turai fszt tudatosan terelte-e helytelenre a páratlan vonatot? Ha nem, akkor miért nem ellenőrizte a vágányutat, ha igen, akkor viszont az egyik vonat menetengedély nélkül (vagy visszajelentés nélkül kiadott) menetengedéllyel közlekedett.

Az viszont valószínű, hogy magát a biztberhibát a sikló okozta, ugyanakkor utána sorozatos hibák történtek.

Snake 2011.05.21. 12:57:41

@Snake: Hogy mi tértént volna, ha nem fogják meg a két vonatot időben? Mendén hasonló baleset történt 1968. 12. 22-én. Ott 43-an életüket vesztették és 60-an megsérültek: www.freeweb.hu/teszarsistvan/letoltesek/dl/1968-as%20mendei%20baleset.pdf

Snake 2011.05.21. 13:06:54

@Snake: Hogy ne csak a klóz változatot linkeljem: www.lococlub.hu/baleset.php?id=99
Egyébként a balesetről - szintén Bárdos Imre tollából - ennél részletesebb, 10 oldalas leírás található a 2006. december-2007. januári Indóházban "Az egész életem és minden elveszett" címmel.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.05.24. 18:49:29

@Adani: Teherautóval nem szabad állatkodni, ez gyakorlatilag a teherautóból következik, ami ugyanis nagy, ezért ha valahol ütközik, akkor ott kő kövön nem marad.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2011.05.25. 18:38:49

@Snake: nekem is ez ugrott be elsőre... :'(

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.05.25. 22:47:46

@Adani: Nem pénz, a kár általában 5 - 20 millió forint a mozdonyban. Ráadásul a mozdonyvezető életével játszik. A gőzöst kellene visszaállítani 70 tonna érzéketlen vas, darálná a kamiont, mint a szart :) Utána nyugtáznák a mozdonyon, mi volt a rakomány, ahogy repked a levegőben a törmelék :)

Snake 2011.05.25. 23:55:16

@nomad: A gőzmozdony baleset esetén sokkal, de sokkal veszélyesebb a ma alkalmazott vontatójárműveknél a mozdonyszemélyzetre:
-nincs géptér vagy utastér, ahová menekülhet
-az előrezúduló szén alatt szörnyethal
-a sérült kazánból kiszökő gőz szó szerint puhára főzi
-a kazánrobbanásról meg legyen elég annyi, hogy döbbenetes erőhatások jönnek létre: Konkrét pédával élve 1977. nov. 27-én Bielefeld állomáson a DR 01 1516-2 pályaszámú mozdonyban bekövetkezett kazánrobanás során megközelítőleg öt másodperc alatt egymillió kilowatt energia szabadult fel. A kazán 80 métert repült, majd belegyógyult a sinekbe, ahonnan csak a vágánymezővel együtt tudták kiemelni. Csodával határos módon csak a mozdonyvezető, a fűtő és 7 a peronokon várakozó utas halt meg, további 59 várakozó megsérült. Mivel a kazán előrefelé repült, a 13 kocsis vonat utasai sértetlenül megúszták a bajt. A baleset oka a mozdonyszemélyzet sorozatos mulasztása volt.

A mozdonyok szolgálati tömegéhez pedig néhány számadat:
MÁV 375 sorozatú mellékvonali szertartályos gőzmozdony: 51-52 t
MÁV 424 sorozatú fővonali szerkocsis gőzmozdony: 83-85 t
MÁV M41 közepes terhelhetőségű dízelmozdony: 66t
MÁV M62 tehervonati dízelmozdony: 116,5 t
MÁV V43 univerzális villamosmozdony: 80 t
MÁV V63 teher- és nehéz személyvonati villamosmozdony: 116-118 t
MÁV 480 TRAXX univerzális villamosmozdony: 82-88 t
MÁV Bzmot mellékvonali motorkocsi: 19 t

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.05.28. 04:45:10

@Snake: Tudsz másolni :)
Én 20 évig javítottam a roncsokat amit a kedves vasúti átjárót figyelmen kívül hagyók és az elütött vadak létrehoztak :) Amúgy meg menekülj ki a Taurus vezetőállásból :)