MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Önkormányzatok kezébe kerülhetnek a vasútállomások

2011. május 12. - Vittore.

Egy érdekes hír, hogy majdnem egy tucat önkormányzat venné saját kezébe a helyi vasútállomás üzemeltetését. Szerintük így az odaérkezők sokkal kellemesebb képet látnának, s jobb gazdák lennének, mint a MÁV.

Az ötlet nem rossz, bár én nem értem, hogy mit is takar pontosan az ötlet? Nyilván a szakmai dolgokat csak vasutasok végezhetik, ez pedig továbbra is a MÁV kezében maradna. De mi a helyzet mondjuk a jegyértékesítéssel? Az nem szakmunka, így a település alkalmazottja is végezhetné. A legjobb megoldás azonban az épületfenntartás, mint a példából is látható, jól működik. A kiadott helyiségek béréből a település tartja fenn az épületet, végzi a takarítást, renoválást, stb. (Halkan hozzáteszem, hogy a legtöbb településen vannak közmunkások, így pl. a takarítás, apróbb szakmunkák külön pénzbe sem kerülnek, azt a közmunkások végezhetik.) Íme a hír:

Átvennék a MÁV-tól a vasútállomásokat az önkormányzatok

Mintegy tucat önkormányzat venné saját kezébe a települési vasútállomás üzemeltetését a magyar Államvasúttól (MÁV). A tervek szerint a leromlott állapotú állomásokat sokkal kellemesebb környezetben fogadhatják, amely hozzájárul a város képének javításához.

„A vasútállomás sokszor az odaérkezők számára az első tapasztalat az adott városról, községről“ – mondta Gyenes Levente, Gyömrő polgármestere, akit csütörtökön válaszottak a Vasutas Települések Országos Szövetségének (VTSZ) elnökévé.

Gyömrőn a közelmúltban a település és a MÁV közösen újította fel a vasútállomást, majd az önkormányzat átvette az üzemeltetést. A polgármester lapunknak elmondta, a pályaudvar karbantartását a szolgáltató egységek bérleti díjából fedezik. Havonta így 200-250 ezer forint bevételre tesznek szert, ebből 150-180 ezer forintot tesz ki a karbantartási munka. Az önkormányzat saját forrásból egy térfigyelő rendszert is kiépített. „A gyömrői állomáson képek lógnak a falon és a mosdóba is tudunk kéztörlőt biztosítani. Ezek egy átlagos magyarországi pályaudvaron mind hiányoznak“ – tette hozzá.

A tervek szerint a 120/A vasútvonal menti települések – egyebek mellett Nagykáta, Újszász, Szolnok – Gyömrőhöz hasonlóan venné saját kézbe a vasútállomás üzemeltetését. Gyenes Levenete szerint ez a MÁV kezdeményezése volt. A vasúttársaság a Resti Kft-vel kötött szerződéséből azonban nem folyta be annyi bevétel, amely elegendő lenne a vidéki állomások korszerűsítésére, karbantartására. (Vagy legalább is nem erre költötték – A szerk.) Gyenes Levente szerint ugyanakkor a településeken lakóknak joguk van a megfelelő színvonalú szolgáltatásokhoz.

A Vasutas Települések Országos Szövetségét (VTSZ) 1994-ben alapították, s elsődlegesen érdekképviseleti tevékenységet folytat, helyi és regionális érdekegyeztető fórumokat működtetnek. A szövetség célja, hogy erősítse azon települések egymás közötti, valamint a magyar vasutakkal való együttműködésének kialakítását, melyek nagymértékben köszönhették fejlődésüket az elmúlt 150 évben a vasútnak, s a vasút jelenleg is meghatározó tényezője a település arculatának, közlekedésének.

Forrás: Világgazdaság
 

Veled is hasonló történt? Történeted, észrevételed, fontos közlendőd van, mely megjelenthet itt, az Új MÁV Blogon? Az e-mailt az ujmavblog@gmail.com címre küldheted, és mi kitesszük történeted!

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr522898664

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZBR 2011.05.12. 21:09:37

Az ötlet nagyon jó, támogatandó. A kutya ott van elásva, hogy ez a dolog per pillanat egy tucat önkormányzatot érdekel. De vasútállomásból nem egy tucat van...

martinasz 2011.05.12. 23:03:29

Jó estét! A Levente mondta? a T.GYENES? Az ESCORT VÉDELMI SZOLGÁLAT tulaja?....a helikopteres röpködéséröl nem mondott semmit?....meg a minimál bérre bejelentett dolgozóikról...HiHihi

DePassant 2011.05.13. 01:29:32

itt ugye az a nagy kérdés, hogy pontosan hol húzzák meg a határt. Meddig önkormányzati és mettől máv terület. Na ez kicsit zavaros, amit mondani akarok, hogy pl. lesz egy csilivili állomásépület, meg hozzá hepehupás, szétmálló peronok, amin mondjuk a havat sem takarítják majd el, mert egymásra mutogat majd az önk. és a máv.
Ami korrekt lenne: önkormányzati fenntartású infrastruktűra (állomásépület) amit szépen a máv visszabérel (jegyértékesítés, forgalmi iroda stb). Bár Mo-n ez úgy nézne ki, hogy ezáltal valakinek még vastagabb lenne a boríték :(

Szergej Alekszejevics Budenszkij 2011.05.13. 01:30:43

Ahoj!

Voltak nem is olyan régen regionális vasutak is, azoknak is csak annyi volt a bűne, hogy arra költötték a pénzt, amire kellett. Ha a kormányzat kiosztaná az önkormányzatok felé mind a feladatkört, mind a forrást arra, hogy a helyi közlekedést megszervezzék, akkor a regionális vasutaknak is lenne értelme, életre hívhatnák ezeket maguk az önkormányzatok is.

Ezt a törekvést nagyon szépen minden módon rombolják már kormánykorszakok óta, így nem hiszek a csodákban: lehet szó néhány tehetősebb önkormányzatról, a kisebbek úgyis elásva maradnak.

Adani 2011.05.13. 09:10:57

Békésen pl. már évek óta próbálnak a MÁV-al megegyezni, mert az állomás ott áll üresen, hiszen már 4 éve nem jár vonat, de már jóval előtte se volt szolgálat itt, az emelet pedig egyébként is szolgálati lakás volt. Lenne rá bérlő is ,aki lakna a lakásban még az épület környékét is gondozná és vigyázna rá, eddig a MÁV nem engedte meg, h kiadják vagy bárhogy hasznosítsák. Reméljük ez is változni fog majd. Ha kiadják a nem használt épületeket lakóházként, az lenen a legjobb megoldás, de nagyon meg kell nézni kit engednek oda lakni. Valahogy el kell érni ,h pl. kötelező legyen az állagmegóvás meg esetleg ha műemlék akkor az épületszerkezet megtartása. Van több régi állomásépület, megszüntetett vonalaknál, ahol laknak és nagyon szépen az ott lakó, aki megvette fel is újította eredeti állapot szerint. Van viszont rossz példa is, mikor csak lelakják. Van sorsára hagyott épület, ami csak pusztul pl. Mezőhídvégen. Ha csak pár évvel ezelőtt kiadták volna akkor még menthető lett volna most már valszeg a 24. órán is túl vagyunk már nem érdemes felújítani. És az még jó is helyen is van, mert ugye sok eldugottabb helyen lévő épület problémája, h nem igazán jó lakóháznak, mert távol van mindentől, csak a vasút van az emberorra előtt, de mondjuk villanyon kívül nincs más közmű, pl. gáz vagy szennyvízcsatorna sokszor nincs, vezetékes víz se mindenhol. Boltok meg esetleg közeli falu vagy város se biztos, h elérhető közelségben vannak. A békési állomásépület ilyen szempontból ideális helyen van, Bent van a városban szembe vele ott a Lidl, mellette a buszpályaudvar, ott egy Penny, vele szemben benzinkút, kisbolt is van, közművek megoldhatók.

Említhetném még Gyulán a volt remetei megállóhelyen lévő őrház esetét is, azt még régebben mikor megszüntették odaadták egy volt bakternek ő lakott benne. Már nincs meg az őrház, mert valamikor 1998-2000 körül támadt egy kis vitája a gázpalackkal és a palack nyert. A rossz nyelvek szerint gázszagot érzett és gyufával kezdte elkeresni a sötétben, h hol szivárog a gázcső. Megtalálta. :) A zárt ajtón keresztül tokostól távozott a ház felrobbant utána lebontották, a bakter súlyos sérülésekkel túlélte.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.13. 23:12:41

Tavaly nyári állapotok a Budapest Esztergom vonalról

Szabadságliget
noob.hu/2011/05/13/IMG_5085.JPG

Pilisvörösvár
noob.hu/2011/05/13/IMG_5013.JPG

Pilisjászfalu
noob.hu/2011/05/13/IMG_5033.JPG
Ha nem ürítik, akkor legközelebb már nem fogják a kukáig elvinni az emberek a szemetet.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.05.13. 23:14:20

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Rosszul linkeltem. Helyes sorrendben:

Szabadságliget
noob.hu/2011/05/13/IMG_5033.JPG

Pilisvörösvár
noob.hu/2011/05/13/IMG_5013.JPG

Pilisjászfalu
noob.hu/2011/05/13/IMG_5085.JPG