MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Levédették a hőpapírra nyomtatott vasúti jegyet

2011. április 26. - Vittore

Egy jól informált jogász még 2008-ban levédette a hőpapírra nyomtatott vasúti jegyet, áll a Népszava Online cikkében, mely a Magyar Hírlapot jelöli meg forrásként:

Privatizált MÁV-jegy

Még bevezetése előtt levédette a hőpapírra nyomtatott vasúti jegyet itthon egy jól informált jogász, amelynek vállalkozásától 2005 májusában másfélmilliárd forintért rendelt a MÁV az összes pénztárába elegendő papírtekercset - írja a Magyar Hírlap.

A cikk szerint a hőpapírt jól ismerik a világpiacon, és ha nem lenne a szabadalmi oltalom, valószínűleg más cég is képes lenne szállítani ilyet a vasúttársaságnak, és lehet, hogy olcsóbban. A lap úgy tudja: a mostani beszállító, a Papírtekercs Kft. is importálja az alapanyagot.

A Közbeszerzési Döntőbizottság korábban megállapította, hogy törvényellenes a Papírtekercs Kft. többszöri megbízása, de a MÁV-Start szakértői úgy vélték: nincs a piacon jobb konkurens termék, így 2008-ban a cég újabb megbízásáról döntöttek. Ráadásul az ő papírjukra állították át a MÁV új jegyeladó automatáit és azokat a gépeket is, amelyekkel az internetes jegyeket nyomtatják ki - írja a lap.

Forrás: Népszava Online 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr162857450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.04.27. 10:42:43

Nekem a kedvencem a hőpapírra nyomtatott parkolójegy! Egy szép nyári napon az ember megveszi a parkolójegyet és jól láthatóan beteszi a szélvédő mögé. És nyugodt lélekkel megy a dolgára. Egy óra múlva a kocsi jól felfűtődik és igen! a hőpapír teljesen fekete lesz. Jön a Mikulás bácsit és már büntet is. Erre mondja a régi vicc, hogy "Ügyes!".

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.04.27. 10:43:42

Mondjuk az sem semmi, hogy a "kerékre" szabadalmi jogot szerez valaki! Én a tűzre szeretnék! Nem lehetne?

méri 2011.05.26. 09:42:54

Gyakorlatilag külföldi nem tud MÁV-val ideutazni! Vajon Budai és a kormány tud arról, hogy külföldről csak úgy lehet a Máv járataira jegyet váltani, hogy azt az utas csak Magyarországon veheti meg? Gondoljátok el: valaki külföldről Magyarországra akar utazni, a jegyet kintről megrendelheti, ki is fizetheti, de csak ITT veheti át a Máv pénztárakban a hőpapírra kinyomtatva? A MÁV-kalauzoknál nincs vonalkód leolvasó, van viszont egy külön spéci táskájuk nyomtatóval???? Ez nem vicc, kőkemény valóság, jól körbejárva. Az ember csak tehetetlenül áll és bámul, amikor szembesül ezekkel az alja mutyikkal! (A hőpapír levédése egy itteni ügyvéd által...) Ideje itt a nagy maszopszemét kisöprésének!

Snake 2011.05.26. 11:04:29

@méri: "Gyakorlatilag külföldi nem tud MÁV-val ideutazni!" Ez nettó hülyeség. Nemzetközi forgalomra nemzetközi menetjegyet kell váltani.

méri 2011.05.26. 12:46:28

Hülyeség??? 3 napom ment rá mire elhittem, hogy Franciaországban nem lehet Nagyszebenből (jelenleg Sibiu, Románia) Budapestre jegyet vásárolni simán internetről kinyomtatva. Nem az ujjamból szoptam a történetet, hanem kedd óta bonyolítom a Franciaországból Erdélybe utazó (repülővel), majd onnan Budapestre hazavonatozni akaró lányomnak. Az internet, a MÁV Déli pu. nemzetközi pénztára, információja telefonos információja szerint legalábbis nem! Ha nem így volna nyilván nem mondták volna az illetékesek azt, hogy vegyem meg itt és küldjem neki el postán, ahogy kénytelen voltam végül megtenni...

vanek ur 2011.05.26. 13:03:39

@méri: Ideutazni tud, csak nem tudja a MÁV-tól megvenni a vonatjegyét. Az adott külföldi vasúttól (német, román, cseh) minden további nélkül megveheti a jegyét.

"3 napom ment rá mire elhittem, hogy Franciaországban nem lehet Nagyszebenből (jelenleg Sibiu, Románia) Budapestre jegyet vásárolni simán internetről kinyomtatva."

Ez sok országnál nem fog működni. Nem elég ugyanis a jegyet kinyomtatni az internetről, valahogy ezt ellenőrizni is kell. A pénztárban speciális papírra adják a jegyet, ezért nehéz hamisítani. Ha nem olyan papíron van a jegy, akkor viszont másképp kell meggyőződni arról, hogy a jegy valódi, és a nálad levő példány az "eredeti".
A német vasút oldalán sok helyre lehet nemzetközi vonatjegyet venni, de nem mindig engedi meg, hogy te kinyomtasd a nemzetközi jegyet, vannak olyan célpontok, amikor inkább kiküldi postán.
Egyébként jelzem, hogy bár a román vasútnak is van már internetes jegyvásárlása, csak belföldi utazásokhoz lehet jegyet venni náluk. Nála ugyan otthon kinyomtathatod, viszont a vonat indulása előtt 24 órán belül már nem lehet jegyet venni.

méri 2011.05.26. 15:34:57

@vanek ur: Köszi, de vajon miért jutottunk ugyanoda a témában, mint ahonnan elindultunk: úgy van ahogy a MÁV-információban mondták, Franciaországból nem lehet megvenni a MÁV-vonatjegyet elővételben Nagyszebentől Budapestig, mert a hőpapiros rendszer tökmindegy milyen okokból, de nem teszi lehetővé! Mit csináljon az, aki többféle közlekedési eszközzel akar utazni, de nem egybefüggően és előre szeretné biztosítani a helyét a nemzetközi vonaton, ami történetesen a MÁVé? Vajon 2005-ben ez a hőpapiros módszer volt a legkorszerűbb? Nem létezett a vonalkódos? Nem látszott vajon már akkor is az internetes jegyeladás fontossága?

Snake 2011.05.26. 17:29:10

@méri: "a nemzetközi vonaton, ami történetesen a MÁVé" A nemzetközi vonatoknál nincs olyan, hogy a MÁV-é, A DB-é, vagy történetesen a cseferéjé, egyszerűen nem így működik. A díjszabási, menetjegyértékesítési részbe nem mélyednék bele, nem ismerem olyan részletesen. De ha segítség kell, itt biztos tudnak segíteni a srácok: forum.index.hu/Article/showArticle?t=9153022&la=82858815

Hej, de jó lenne most ide minden díjszabási rejtelem tudója, Andó Gergely :D

Snake 2011.05.26. 17:33:58

Na közben találtam egy olyan rendelkezést, amiből kiderül, hogy a MÁV-Start hogy kezeli az un. otthon nyomtatott nemzetközi jegyet:

"Az otthon kinyomtatott menetjegyet viszonylattól függően a vonat német/osztrák/cseh szakaszán a jegyvizsgáló a mobil terminálja segítségével elektronikusan ellenőrzi, majd vonatszám- és dátumbélyegzős kalauzkulcsával érvényesíti. Az ÖBB által kiadott jegyekhez az osztrák jegyvizsgáló egy igazoló szelvényt nyomtat, s azt a menetjegyhez tűzi. A német/osztrák/cseh jegyvizsgáló által ily módon kezelt menetjegyet a MÁV-START jegyvizsgálójának érvényesnek kell elfogadnia. Menettérti útra németországi, ausztriai vagy csehországi kiindulási állomással eladott internetes menetjegyek esetén visszaútra is érvényesnek kell elfogadni a korábban a német/osztrák/cseh jegyvizsgáló által ellenőrzött és érvényesített menetjegyet.
A DB, az ÖBB és a CD által értékesített, otthon nyomtatott menetjegyek mintáit jelen díjszabás 4-6. függelékei tartalmazzák."

(a TCV IRTHP-ról szóló rendelet)

Azt hiszem kissé lemaradtunk...

vanek ur 2011.05.26. 22:57:31

@Snake: Kérdés: vajon - mondjuk - a cseh jegyvizsgáló le tudja-e ellenőrizni a DB-nél vett, otthon kinyomtatott jegyet?
HA egyszer eljut odaáig a MÁV, hogy nála is ki lehet otthon nyomtatni a jegyet, vajon fogja-e tudni ellenőrizni a német/osztrák/cseh/román kalauz?

vanek ur 2011.05.26. 23:09:30

@méri: Az csak az egyik fele a problémának, hogy a MÁV értékesítési rendszere mennyire elmaradott. Még mindig ott van a kérdés: hogyan ellenőriz egy külföldi (román, cseh, lengyel, német, osztrák vagy akár francia) jegyvizsgáló egy olyan jegyet, amit a MÁV adott ki, és nem a rendes hőpapírra van nyomtatva, hanem te nyomtatod ki magadnak? Az ellenőrzés fő kérdése pedig ebben az esetben az, vajon csak az az 1 példány létezik az általad átadott jegyből, vagy van még 2-3 fénymásolat belőle?
A hőpapírban egyébként nem az a nagy cucc, hogy hőpapír, hanem az, hogy egyúttal biztonsági papír is.

De ha már Romániából jössz Magyarországra, próbáltad a CFR internetes oldalán megvenni a jegyet? Nos, nem sikerülne, mert a CFR csak a belföldi vonatokra enged jegyet venni interneten, ráadásul abból se mindre. A jegyet legkésőbb 24 órával az indulás előtt meg kell venned, és a visszaváltás is csak eddig lehetséges. Mindezekért cserébe kinyomtathatod magadnak a jegyet otthon. A MÁV-nál minden belföldi vonatra vehetsz jegyet, és sok nemzetközire is, azonban van 40 állomás ahol ezeket az utazás előtt ki kell nyomtatni a speciális papírra. A MÁV-nál nincs olyan készülék a jegyvizsgálóknál, amivel le tudna ellenőrizni bármilyen vonalkódos jegyet.

méri 2011.05.27. 07:16:49

@vanek ur: Na, jólbelebonyolódtunk!
A Máv jegyvizsgálók oldalán viszont most is két táska lóg, abból az egyik egy nyomtató, szóval cipelnek ők most is gépesítést! Erre mondom én, hogy 6 évvel ezelőtt vajon ez a helyhez kötött hőpapíros eljárás volt-e a legkorszerűbb, vagy csak (valakik számára) a legjövedelmezőbb lehetőség? Mikor a lányom elmesélte, hogy nekem kell megvennem és elküldenem neki postán a jegyet, nem hittem a fülemnek! Repülőjegyet hogy vesz az ember? Minden internetes jegyvásárláshoz bankolni kell, szóval van néhány azonosítási pont, ami megnehezíti a hamisítást + a vonalkód.
Szóval megint az elejéhez jutottunk...:o)

vanek ur 2011.05.27. 08:45:58

A MÁV jegyvizsgálók oldalán lógó gép 10-12 éves, vonalkód olvasó nincs benne, de az önmagában nem is elég. Hiszen te otthon akár 10 példányban is kinyomtathatod ugyanazt a vonalkódot. Ahhoz az ellenőrzéshez kell a technológia, hogy 1 kóddal csak egyszer lehessen utazni. Ez a technika nincs meg a MÁV-nál, és nincs meg egyébként a román vasútnál sem...
Repülőjegy: a replülésben az ellenőrzés még a gépre való felszállás előtt megvan, és ez nagyon leegyszerűsíti a dolgot: beolvassa a kódot, és ha még egy ugyanolyan kóddal találkozik, azt egyszerűen nem engedi be. A repülőgépek olyan mértékben vannak elkülönítve az utasoktól, hogy jegy nélkül szinte lehetetlen feljutni a gépre. A vonatoknál ilyen szintű elkülönítést nem tudsz alkalmazni. Marad a fedélzeti ellenőrzés, és az a probléma, hogyan tudod egy mozgó vonaton kiszűrni, hogy egy adott kóddal már utaztak (esetleg az eggyel korábbi vonaton).
Az ellenőrzés nem megoldhatatlan (hiszen a német, az osztrák, a frnacia, sőt, még a cseh vasút is megcsinálta), de nem kevés pénzbe kerül. Ez azonban még csak az egyik fele az ügynek. A másik fele az, hogy bármelyik vasút dolgozója le tudja ellenőrizni bármelyik másik vasút otthon nyomtatott jegyét. Ez nemcsak eszköz kérdése, az adatokat is át kellene adni egymásnak... (Ezt is meg tudta csinálni 1-2 vasút, de csak egymás között.)