MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Mobilitási hét - bringás tapasztalat

2010. szeptember 27. - Ashi Valkoinen

MÁV az Európai Mobilitás Hét alatt = teljes káosz

Sziasztok!

Eredetileg nevemmel vállalni akartam ezt az írást, de végül úgy alakult, hogy abból nagyon nagy hátrányom is származhat egy tegnap esti „kalauz VS. kerékpáros utas” incidens miatt.
A bejegyzés arról fog szólni, hogy miként áll a MÁV a biciklis közlekedéshez. Nyűgként, illetve sarcolható komponensként tekint-e erre a területre, vagy örömmel veszi-e tudomásul, hogy egyre többen választják a közlekedés eme szimbiózisos módját nap, mint nap.

Már tavaly elhatároztam, hogy szeretnék írni valamelyik biciklis blognak, mert teljes mértékben elfogadhatatlannak tartom, hogy a Critical Mass napján, az Európai Autómentes Napon, Gödöllőről Budapestre menet még úgy tájékoztat a jegypénztáros, hogy nem kell kerékpárjegy (és a vonaton a kalauz nem is kérte), este visszafele viszont 2000 forintra büntették meg a barátomat, mert nem volt kerékpárjegye. Most már tudom, „ingyenes kerékpáros regisztrációs jegyet” kell váltani. De tényleg 2-8000 forintra kell büntetni ezen a napon minden biciklist, aki ezt elmulasztja? Az utolsó Budapest-Gödöllő éjjeli vonaton?

Azóta változott a helyzet, az idiokrácia (http://www.indavideo.hu/video/idiokracia_2) fejlődik a javából. Legtöbben idén már azt sem tudják a MÁV-nál, hogy mi az a Critical Mass, mi az Európai Mobilitás Hét, a BAM (bringázz a munkába) vagy az Autómentes Nap. Mióta a MÁV-ból kivált a MÁV-Start, a kalauzok olyan szintre süllyedtek, mint egy BKV ellenőr. A MÁV nem a saját előző vezetőségén akarja behajtani az ő hibáikból felgyülemlett adósságot (egy volt MOL-os vezetőség volt, kicsit sem olajlobbista), hanem az utasokon. Szóval a kalauzok már nem kalauzolnak, maguk a legalapvetőbb információk birtokában sincsenek, csak behajtanak, mint egy BKV ellenőrnek álcázott security-s.

Amióta tart a Mobilitás Hét, azóta kerékpárral közlekedem egy agglomerációs városból az egyetemre úgy, hogy közben vonattal is utazom. A jegypénztárosok tágra nyílt szemmel értetlenkednek, mikor közlöm, hogy egy „ingyenes kerékpárjegyet” kérek. (Mi lenne, ha még azt kéne mondanom, hogy kerékpárbérletet, de olyan áron, amilyen a 15km-es bérlet?! Én magyarázzam el a jegypénztárosnak a MÁV saját maga által kiadott kedvezményeit?)

És jegypénztáros tágra nyílt szemei után pár másodperccel megtörténik a felismerés, azt mondja: „ja van az az akció most!?”

„Ígen”. Akció. Az. Manapság, mikor a Homo sapiens sapiensből Homo shoppopitecus lett, már csak ezt képes felfogni: ha valami akciós. Mint hétvégén a hipermarketben a csirkefarhát.

Nem drága jegypénztáros néni, ezt Európai Mobilitás Hétnek hívják és tessék már adni azt az ingyenjegyet, mert elmegy a vonatom, amire amúgy is nehezen tudom feltuszkolni a biciklim (mert köszönhetően a csodás egykori MOL-osoknak csak 2-3 hely van az új piros vonatokon, de oda úgy is mindig emberek ülnek – pszichológiai hadviselés ez a javából a vonatos kerékpárosok ellen).

Az békebeli kalauzok, vagyis a jegyvizsgálók sem tájékozottak ez ügyben. Teljes az egyet nem értés, a káosz. Mikor kell „térítésmentes kerékpár regisztrációs jegy”, kell-e, ingyenes, mi van most, vizsgálja, ne vizsgálja, behajtsa, ne hajtsa? Mindenki mást mond, mindegyikük máshogy viselkedik! Az egyiküktől úgy kell kikönyörögnöm, hogy adjon, mert zárva volt a pénztár, a másik meg meg akart büntetni, mert az utolsó éjféli vonatra szinte épp, hogy felszálltam a Déli-pályaudvaron, de „térítésmentes kerékpáros regisztrációs jegyet” nem váltottam.

A lényeg a lényeg, amikor csak azért kell a jegy, hogy statisztikát készítsenek arról, mennyivel volt több biciklis a vasúti járatokon, akkor ne akarjanak már megbüntetni 2-8000 forintra, amikor elfogadható okokból nincs ilyen jegyem! (Mutattam neki az előző napi jegyeket, az aznap reggelit, hogy csak most nincs és ez az utolsó vonat, de nem érdekelte.)

Az igazság az, hogy a Mobilitás Hét alatt a MÁV ráúszik az ilyen „potenciális prédákra”, és kacagva fogva a hasát, akarja bezsebelni ezeket az összegeket minél több biciklis utastól.

Amit tenni lehet, hogy a saját adataidat nem adod ki, és elkéred a jegyellenőr számát és adatait, hogy ha baj lenne, akkor a MÁV tudja, kinek kell a körmére néznie. A legjobb védekezés a támadás: igazolja magát az ellenőr, ha akarja vállalni, hogy díjmentes kerékpáros napok alatt zaklatja a kerékpáros utasokat!

A MÁV nemhogy nincs felkészülve a kerékpárosokra sem szellemileg, sem fizikailag, de egyenes elriasztani akarja őket a magatartásával, a horribilis szállítási díjaival, amiért az új piros vonatokon sem a bicikli, sem az utas számára még hely sem jár a legtöbb esetben. 

Európai Mobilitás Hét, MÁV-Sart, 2010

Bonyodalmaktól mentes további BAM-ozást kívánok minden agglomerációs vasutas kerékpárosnak!

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr562326264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Németh András 2010.09.27. 13:06:41

Én a mobilitási héten bicóval jártam be Gödöllőről a Kelóba

Egyszer sem büntettek meg mert utánanéztem a dolgoknak. Megnéztem hogy milyen kedvezmény jár és megvettem mindennap a regisztrációs jegyet (amit ráadásul előre az egész hétre meg lehet venni).
Ráadásul 22-én még jegyet sem kellett vennem mert volt nálam forgalmi (ezt is simán felmutattam és a bakter tudta hogy miről van szó)

Az hogy nincs hely a bringának nálam is kellemetlen tapasztalat, mert az egri gyorson ugye csak az első kocsi elején lévő peronon vihettem a bringát, és mivel a peronon is áll már vagy 20 ember mire elérjük a "rákosborzasztókat" ezért magában biztos minden utastársam szidta a felmenőimet.
Szintén mókás az a megoldás az új "flörtökön" hogy a bicót csak úgy lehet letenni hogy azzal 4 ülőhelyet foglalok, de ez van.
Én valahogy túl tudom ezen tenni magam és nekem nem is volt semmi problémám.

Még egy észrevétel a bicó kontra tömegközlekedés témához (amin más biztos kibukna, de én nem) szóval ha valaki meg akarja venni a fogaskerekűre a kerékpáros kiegészítő matricát (amivel 500 pénzért a havibérlet érvényessége alatt végtelenszer utazhat a fogaskerekűn) akkor ne a fogaskerekű végállomásánál próbálja (hisz ezt csak a logika diktálja) hanem a moszkva téren.

A posztolót meg köszöntöm a való világban, pár év és elhagyja az egyetemet és majd megtanulja hogy a mi a valóság.

2010 Magyarisztán...

Itt a szolgáltató nem szolgáltat, örülj ha megtűr; itt a másik ember nem segít hanem jobb esetben csak közönyös, de az átlagmagyar nagy erőket mozgat meg hogy keresztbe tegyen; és ha a vélt vagy valós sérelmeidet nem jó helyen hangoztatod akkor olyan dolgokat nyomnak le a torkodon amit nem biztos hogy szeretnél.

Snake 2010.09.27. 18:06:42

@Németh András: Igazából nem foglalsz 4 ülőhelyet (bár fizikailag valóban el van torlaszolva 4 lehajtható ülés), mert az többcélú tér. Elsősorban kerékpárosok és kerekesszékesek számára van ott. Ha éppen nincs egyik sem, akkor pedig plusz ülőhelyeket jelent.

Németh András 2010.09.28. 09:02:42

Snake, tökéletesen igazad van. De ha épp nincs ülőhely és az utasok morgolódnak és bedobod ezt a többcélú tér dumát (ami igaz) akkor a kevésbé intelligens része úgy elküld a p...-ba hogy csak na.

De amint írtam ez van...

Ákibard! 2010.09.28. 12:12:54

@Németh András:
Viszont nézzük a másik oldalát, ne csinálj tövvfunkciós teret legyen az szabad és ne legyen ott ülőhely csak azért mert szökőévente arratéved egy biciklis. tehát elég kétélű dolog ez. A vasút feladata első körben a személyszállítás, utána mehet a bicikli meg minden extra. Így marad ez a többcélú megoldás.

AndOr 2010.09.29. 20:12:17

A biciklis (kerekesszékes, babakocsis) helyekkel kapcsolatban az utazóközönség tudomásul vehetné, hogy az ezeknek a kerekes eszközöknek van fenntartva, és ha van ott szabad hely, elfoglalhatják, ha meg felszáll valaki ezekkel, akkor igenis tegyék szabaddá (Ez a BKV-nál is problémás...).
Végülis könnyebb egyedül állni, mint kerekekkel a nyakban.
A biciklisek sem feltétlenül kitolásból vagy hobbiból drótszamaraznak, esetleg nincs más közlekedési lehetőségük a lakó- vagy munkahely és az állomás között.
Vannak jelölt ülések betegeknek, gyerekeknek, oda is le lehet ülni, de ha valakinek szüksége van rá, hát át kell (!) adni. A többi helyet nem kell, de mindenki tudja, hogy illik pl. idősebbeknek, nőknek...
A 22-i "forgalmis" napot jobban is beharangozhatták volna (így több lett volna az értelme), mire ráébredtem (olvastam róla korábban, de nem jegyeztem naptárba), már megvolt a retúr jegyem. Ez kétségtelenül az én hibám, de talán nem ártott volna kicsit "erőszakosabban" - mintegy mézesmadzaggal (demó verzió?) - csalogatni az utasokat (netán rászoktatni a vonatozásra), mint azzal, hogy mindenki olvashatta a kifüggesztett hirdetményt.

AndOr 2010.09.29. 20:21:22

A posztban szereplő
"Az békebeli kalauzok, vagyis a jegyvizsgálók..."
nagyon találó.
A kalauz utaskísérő, a jegyvizsgáló tényleg csak ellenőr, legalábbis a megnevezések erre utalnak.
Vagyis manapság a jegyvizsgálótól nem várhatjuk azt, amit régen a kalauzoktól.
Ennek ellenére úgy látom, sokuk megpróbál kalauz is lenni.
Szóval a vonatokon nincs steward vagy stewardess.

fővizsgáló 2010.10.01. 19:20:13

@AndOr: ugyanazok az emberek, viszont egyvalami változott-nem jó irányba.A vezetőink hozzáállása.Sok a vezető, nincs tényleges dolga, mit tesz? Minket basztat.A példánál maradva: ha nincs díjmentes kerékpárjegy, és nem pótdíjaz a kollega, egy támadási felület az előzőeknek.Mindenkinek kell a pénz, félti a munkahelyét. Biztos nem a jutalék miatt pótdíjazott a kollega.Ezért jutottunk el ide sajnos, nem tudhatjuk, hogy pldul a posztoló nem próbavásárló...stb-e???

VJV Man 2010.10.01. 19:21:32

Ha van előírás a kedvezményre vonatkozóan, akkor azt be kell tartani. Nincs mese. Attól a jv csak saját felelősségére térhet el, mert ha ellenőrzik, rajta verik el a port.

A többcélú teret meg én pl rendszerint kitakarítom, ha kerékpár, vagy kerekesszék, esetleg babakocsi utas van. Aztán az utas moroghat. Ez a szabály.

Pretoryan 2010.10.11. 17:28:14

@Ákibard!: Megkésve ámbátor törve! Ne haragudj, de tényleg, ekkora ordas baromságot még nem olvastam senkitől. A MÁV - * (mittomén melyik) szerződést köt velem (értsd jegy vagy bérlet, és mindegy hogy fizettem ezért vagy regisztrációs jegyem van, mert lehet), hogy elviszi a hab testemet és a bringámat A-ból B-be, ezért én pénzt adok ki (vagy az állam kifizeti helyettem) és betartom a szállítmányozásra vonatkozó szabályokat, akkor a főméltóságú utas méltóztasson arrébb ülni ha a kijelölt helyre szeretném letenni a biciklimet.
Amúgy mi az extra? Kerekes szék vagy babakocsi? Rohadjanak meg mi?
Szóval igen van a MÁV-nak egy szimpatikus stratégiája, hogy ugyan elad biciklis jegyeket de a vonatokon általában nem biztosítja a feltételeket, vagy olyan feltételeket teremt hogy az vitára adjon okot, ily módon egymásra ugrassza az utazókat.
Mondok egy remek életszagú példát. A 70-es vonalon járnak ezek a remek szürkés vonatok, amiben utólag építették ki a bringa szállítására csaknem alkalmas vonatrészeket. A vonatrészben van egy pad ami fölött 4 kampó/oldal lóg. A padot hivatalosan fel lehet hajtani, gyakorlatban 80%-ban nem, illetve a közel 3 éves biciklis tapasztalatommal mondhatom hogy a vagonra felszálló első 3 utasból legalább 1 leül az egyébként kényelmetlen padra.

Szóval egy szónak is 100 a vége, kifizetem a jegyet van jogom lehetőségem utazni akkor megteszem és passz.

Snake 2010.10.11. 18:55:33

@Pretoryan: Ha már szóba kerültek a BDV-k, akkor én meg azon értetlenkedem, hogy miért lett rajtuk lezárva a poggyásztér? Miért nem lehet azt kijelölni a bringaszállításra?