MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

"Gysev és MÁV avagy dehogy segítjük egymást vazze"

2010. szeptember 08. - Ashi Valkoinen

A történet ma egy hetes, de még mindig a hatása alatt állok.
Történt hogy 2010.08.27-én Körmendről utaztam fel Budapestre.
23-án hétfőn utaztam le akkor megvettem a retúrjegyet, illetve a helyjegyeket.
A jegyeket 4 nappal korábban megvettem. Az elvirán szépen ahogy lehet megnéztem hogy pénteken hogy is jövök vissza, mert este hatra mennem kellett dolgozni.
A kereső ki is dobta hogy a 14:18-kor indul Körmendről a GYSEV járata ami 14:50-re van bent Szombathelyen és 15:00-kor indul az IC.
Azt a kereső nem írja ki, hogy felújítás van a Szentgotthárd-Körmend-

Szombathely vonalon, és ha emiatt késik a vonat akkor az IC nem vár egy percet sem.
A MÁV Direkten azt mondta egy hölgy a telefonba, hogy nem köteles az IC várni. Ez igaz, de nem busszal mentem hanem egy másik vonattal, és akkor nekem miért kell előre helyjegyet vennem???
A GYSEV-es kalauz hölgyet kérdeztem amikor jött Körmend után nem sokkal hogy mi van ha nem érünk be időre, mi lesz velünk. Azt mondta hogy pár percet késünk csak így oda fog szólni hogy várjanak meg minket. 5 percet késtünk, de az IC elhúzott. Az egy másik kérdés, hogy van amikor a Keletiből az IC 10-15 perces késéssel indul, akkor bezzeg nem sürgős indulni.Mindegy.
Bent áll egy épp indulóban lévő vonat ami egy gyorsvonat volt. Gyorsan felpattantunk rá, mert nem volt más. Ez a vonat 19:30 fele ért volna fel Kelenföldre. Nekem meg 17:35-kor kellett volna leszállnom hogy hatra beérjek dolgozni.
Győrbe a gyorsvonat várt, és ekkor láttam hogy egy railjet jön mellénk pár perc múlva, így gyorsan megkérdeztem egy lent ácsorgó kalauzt hogy az mikorra ér fel Bp-re. Mondta egy óra alatt, azaz 18:35-re. Ohh mondom de jó máris nyerek egy órát.
Átrohantam a csomagommal a másik vágányra, és az ott álló kalauzt is megkérdeztem hogy erre fel lehet-e szállni, és elmondtam hogy hogy jártam. Nagyon megértő volt, de mivel nem volt helyjegyem így 400 ft-os helyjegy mellé még 500 ft pótdíjat is kellett fizetnem. 500 ft pótdíj meg egy fel nem használt helyjegy 540 Ft és még egy órát késtem a munkahelyemről. Nem beszélek arról hogy 1000 ft még plusszban volt a taxiköltségem is.
A MÁV Direkten este panaszt tettem, ahol a hölgy elmondta hogy hát ez van, tehetek nyugodtan panaszt semmit nem kapok, és legközelebb induljak el előbb egy vonattal.

Szegény pára biztos azt hitte hogy Körmenden a vasútállomáson nyaraltam.
Nem kérem nem, hanem Gersekaráton voltam, ahonnan a busz indult 11:40-kor, és ért be Körmendre 12:30-ra.
Ezek után aki azt mondja, hogy a MÁV értünk van az idióta.

Zsolt

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr992279233

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VJV Man 2010.09.08. 11:30:58

Azért érdekesek ezek a panaszok, mert ha Te (író) tegnap eléred az IC-t, amit megvárakoztatnak, elégedetten hazamész.
Ma viszont egy olyan poszt fogadna, hogy nem igaz, hogy egy szaros személyvonat miatt késve indul az ic... Nem azért fizetünk többet, hogy várjunk és késve induljunk, érkezzünk, stb...

A probléma nem az, hogy az IC nem várta meg a személyt, hanem az, hogy késett a személy...

charlie 2010.09.08. 12:41:00

Ha a személy 5 percet késik, akkor :55-re már ott van Szombathelyen, úgy meg elérhető az IC...

fél egykor ott voltál körmenden, akkor elmehettél volna az egyórás vonattal is.

rickyramirez 2010.09.08. 12:43:40

Az esetleges felújításokról mind a MÁV-Start, mind a GYSEV tájékoztatást ad, aki akarja, tudomást szerezhet róla, azonban fontos megjegyezni, hogy a csatlakozó vonat egyéb okokból is késhet tíz percet. Voltak itt már ezen a blogon különböző érdekes okok, pl. cigiszünetet tartott a jegyvizsgáló, pisilnie kellett a mozdonyvezetőnek, stb... A vasút mai állapotában sajnos tíz perc olyan kevés idő, hogy kockázatos dolog erre alapozni, ha időre kell eljutni valahová. Vagy bejön vagy nem. És azt is figyelembe kell venni, hogy az IC csatlakozó vonatra nem vár, ez benne van a menetrendben!
És ugye itt jön megint az örök probléma, amiről szintén sokszor volt már szó: előre meg kell venni a pót- ill. helyjegyet, de ha lekési az ember, akkor elbukta azt az összeget. Ráadásul itt az utasnak a rj-re sem volt ideje pótjegyet venni, így plusz ötszáz forintja bánta a dolgot. A megoldás: kell egy "B" tervet is kidolgozni, ha fontos a potos időben történő érkezés, és valóban, amit az ügyfélszolgálatos mondott: egy vonattal előbb el kell indulni. Ez persze nem jó dolog, nem utasbarát, de hát ha az elmúlt húsz évben nem hagyták volna ennyire leromlani a magyar vasutat, akkor most nem tartanánk itt. Hozzáteszem: ebben az esetben az esetleges késést előre lehetett kalkulálni, tehát az utas gondolhatott volna erre!

adört 2010.09.08. 13:34:10

@charlie: Igen, én is pont ezt akartam írni (csak eddig nem tudtam belépni). Ha 12:30-kor már Körmenden volt, miért nem ment el a 13:03-kor induló személlyel Szombathelyre, onnan meg a 14:00-kor induló gyorssal pont akkor ér Kelenföldre, mint a későbbi IC-vel (17:37), viszont több idő van az átszállásra Szombathelyen, nagyobb eséllyel éri el.

Az IC meg csatlakozásra nem vár, benne van a menetrendben, emiatt kár reklamálni.

MagyarZizzi (törölt) 2010.09.08. 15:26:09

10 perc a MÁV-nál annyi, mint a nagy büdös semmi. Nem lehet rá alapozni, tényleg nincs más megoldás, mint előbb elindulni. Persze, ez nem jó így, de mit tud csinálni szerencsétlen utas?!

Mozvez 2010.09.09. 10:59:04

A legjobban nekem az tetszik mikor a késett vonathoy is tömegek futnak. Ilyenkor nem tudom eldönteni, hogy az enyémről hitték azt, hogy többet fog késni, vagy korábban jöttek ki a következőhöz.

Kopi3.14 2010.09.10. 02:30:38

Na, akkor megállapíthatjuk, kollektív egyetértés van a tekintetben, hogy a posztoló a hülye.

Snake 2010.09.10. 14:38:52

@Kopi3.14: Igen. Az IC913 Szombathely induló időadata előtt a menetrendkönyvben szerepel a fekete négyzet benne fehér körrel, azaz a csatlakozásra nem vár jelzés, csakúgy, mint az Elvirában. Pont.

Giraffa 2010.09.10. 15:44:21

Vajon a Rail Cargo-nál bejelentett tömeges leépítések miatt fognak sztrájkolni a vasutasok?

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2010.09.10. 16:08:38

Busz is van.
1 Gersekarát, községközpont Sárfimizdó, autóbusz-váróterem 12:36 12:47 munkanapokon
2 Sárfimizdó, bejárati út Zalaegerszeg, autóbusz állomás 13:00 13:25 munkaszüneti napok kivételével naponta
3 Zalaegerszeg, aut állomás Budapest, Népliget 13:40 17:15 a hetek utolsó iskolai előadási napján

Mondjuk ezzel nem tudom beért volna dolgozni, mindenesetre ez az ország nem arról nevezetes, hogy 220 km-es utat tömegközlekedéssel, két átszállással meg lehet tenni kiszámíthatóan.

Tehát nem utolsó pillanatban kell elindulni.

Kopi3.14 2010.09.10. 23:24:19

Ami a mókás, hogy a mav-starton jelezve volt adott napra vonatkozóan is, hogy pályaépítési munkák vannak. vagyis csak olvasni kellett volna, hogy kiderüljön nem olyan biztos a menet.

Illetve aki bármilyen közlekedési formában mindent kicentiz, az meg is érdemli, hogy megjárja.

zsolteeeeeeee 2010.09.11. 13:59:35

Azon a napon amikor megnéztem a menetrendet nem volt jelezve a pályaépítés. Azt tudom hogy alapjában véve az IC nem vár.
Abban igazatok van, hogy előbb el kell indulni, de ha München-Budapest közötti utat kellene vasúttal megtenne, igen akkor elindulnék egyel előbb, de nevetséges hogy 220 Km-ert nem lehet megtenni, pláne úgy hogy ez csak szervezés kérdése.
Elnézést kérek rosszul írtam hogy mikorra értem Körmendre, így nem tudtam elmenni az egyórási vonattal. Ha ott lettem volna egyértelmű hogy elindulok.
Mindegy.

zsolteeeeeeee 2010.09.11. 14:01:37

@charlie: Szia!

Úgy késett 5 percet hogy 5 perccel később ért be, mint az IC indult.

Kopi3.14 2010.09.11. 17:53:43

@zsolteeeeeeee: Ö, az előbb indulás, szervezés nem km, hanem átszállás függő a világon mindenhol. Csak nálad nem.

Ákibard! 2010.09.11. 19:57:29

@zsolteeeeeeee:
"de ha München-Budapest közötti utat kellene vasúttal megtenne, igen akkor elindulnék egyel előbb, de nevetséges hogy 220 Km-ert nem lehet megtenni, pláne úgy hogy ez csak szervezés kérdése."

ŐŐŐ, jah.
Az a baj egyedül, hogy a München-Bp Eurocity és a Te Intercityd a szutyokszemélyvonat-bevárás kérdésében egy kategóriába esik:
"Csatlakozásra nem vár".

Magyarul ahhoz is illik hamarabb elindulni ha mindneképp el kell érni.

charlie 2010.09.11. 21:32:17

hát, igen, itt most mindenképp a levél író a hibás, az meg megint külön epic fail, hogy az elvirában nem arra a napra nézi az utazását mikor utazni akar, hanem aznapra mikor megnézi.

pbence 2010.09.11. 21:52:28

@Kopi3.14: @Snake: @Ákibard!: Oké, csatlakozásra nem vár. (Az már másik kérdés, hogy akkor sem biztos, hogy megvárta volna, ha nem IC-ről van szó, és nincs ott a jelzés.) De annak az időnek, ami menetrend szerint adott az átszállásra, elégnek kellene lennie. Az egyáltalán nincs rendben, hogy - akár a MÁV, akár a GYSEV - ennyire nagy ívben szarjon a menetrend betartására.
Ha nekem az van odaírva, hogy van 6 percem átszállni, akkor azt gondolom, hogy van 6 percem átszállni. Nem pedig elkezdek mindenféle elméleteket gyártani arról, hogy melyik vonat mennyit fog késni, és kijön, hogy igazából előző nap kellene elindulnom, hogy odaérjek.
Teljes mértékben szar az ország tömegközlekedése, így is rohadt lassan lehet ekkora távolságot megtenni, nem ha még mindig ilyen biztonsági időkkel kell számolni. Így irreálisan alacsony átlagsebességek jönnek ki, a vasút pedig teljesen versenyképtelenné válik.
Valószínűleg ezért van az, hogy a vasutat többnyire már csak azok veszik igénybe, akiknek ez kényszer, mert nincs más. (Na meg a vasútbuzik, mint én, akik örökké vonatokkal fognak járni, de ez más kérdés.)
De sebaj, ezzel a hozzáállással egyre több utast veszítenek, és remélhetőleg előbb-utóbb ez a munkájukba fog kerülni.

Snake 2010.09.11. 22:06:28

@pbence: Vágányzári menetrend volt, ilyenkor a módosított menetrendbe is óhatatlanul becsúszik egy-egy késés, akár belső akár külső tényező miatt.

Ákibard! 2010.09.12. 10:09:18

@pbence:
Nem. nem ez előbb-utóbb sem fog a munkájukba kerülni, egész egyszerűen azért mert ez egy kényszerhelyzet mikor dönteni kell, hogy a jobb vagy a bal kezem kisujjába harapok egy nagyot:

Jobb kisujj:
Küldjem el az IC-t a személy előtt mert a menetrendben megjelöltem, hogy csatlakozásra nem vár? Ekkor lesz elégedett IC utasom, az elvárásainak megfelelően az IC-t kiemelten kezeltem, menetrend szerint elindult, és nem várt a mucsaröcsögei személyvonatra. Ellenben a személyről átszállni szándékozó elégedetlen lesz, igaz neki ezt az esetet vázoltuk a menetrendben is.

Bal kisujj:
Nem küldöm el az IC-t várakozik a késésre, emiatt késik az is. AZ IC-t nem kezelem kiemelten, mert a mucsaröcsögei személyt is megvárja, az IC-n utazó 100 ember elégedetlen lesz teljesen jogosan hiszen a menetrendben az IC kiemelt kezelését, csatlakozásra nem várását jelölték meg.
Ellenben lesz egy elégedett személlyel érkezett utasom, aki miatt kellemesen megszívattam még 100 embert, és olyan szolgáltatást nyújtottam neki, emit részére nem hirdettem meg, ráadásul ez másik 100 uztasom kárása vált.

Próbáljuk meg így szemlélni a dolgokat, és nem a "Hülye szemét köcsög vasutas kibaszott vele mert olyan kedve volt rúgják ki" szemüvegen át.

A vasút a menetrendjéhez tartotta magát, és tartotta a beígért szolgáltatást: A személyt nem várta meg, ez volt jelölve a menetrendben, kiemelten volt kezelve, az utasok ezért fizettek a pótjegyért.

De bevezethetjük azt is, hogy minden vonat mindenre vár mert miért ne?
Aztán Szombathelyen jajj csa 3 perc mert a soproni már a bejáraton áll, utána Csornán csak 2 perc, a hegyeshalmi mindjárt it van, nem kséik sokat, Győrben csa 1 perccel késetjük meg az IC-t mert az Euregio már itt ballag mellettünk, de Tatabányán egy kicsit késett az oroszlányi, sebaj, várjunk 3 percet, aztán mindenki elégedett lesz az IC utasain kívül, mert mindenkit mindenhol megvártunk és lett 15 perc pluszunk.

Mert ha Szombathelyen megvárjuk a személyt Győrben már miért ne?

Sokatutazó 2010.09.12. 12:40:32

Részemről nagyon vicces bejegyzés ez a panasz.
Sajnálom az illetőt félre értés ne essék. De azt szoktam mondani: ,,ha a kacsa nem tud úszni, nem a víz a hülye."
Miért mondom ezt? Mert menetrend szerint 17:54-re érkezik a Keletibe az IC. Nem tudom, hogy a panaszírónak mire kellett volna felérni Pestre. Nem is érdekel. /Csak annyit tennék hozzá, hogy én (sulim miatt) hétvégente több mint 220 km-t utazok, ami nem sok, de időben igen. Sőt! Van olyan állomás ahol több mint 1 órát várok. Nem kellene. Mert van későbbi vonat, aminél csak 5 percet kéne várnom. De ha késik? Akkor 3 órát kéne várnom és este 11 körűl érnék haza. Ugyanis IC csatlakozás van/

Kérdésem a következő:
Ha a posztoló vonata nem a pályaépítés miatt késik, hanem gázolás miatt, akkor hova megy panaszra?
Sok ember fejében ez nem fordul meg...
És akkor van az, hogy: "Gysev és MÁV avagy dehogy segítjük egymást vazze"

Kopi3.14 2010.09.12. 21:32:35

@pbence: Atyám, te álomvilágban élsz. Fel kéne ébredned végre.
A csatlakozási problémákat pedig nyugodtan nyugaton is nézd meg, akad belőlük bőven, egy cégen belül is.

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2010.09.12. 22:24:05

@Ákibard!:
Nagyon rossz az érvelésed. Az IC nem halmozza így a késést, hiszen ha megy A-ból Z-be, és közben B, C, D és E megállókon is jön 1-1 személy vagy gyors, amelyről át lehet szállni, akkor ha minden személyvonat késik 5-5 percet, akkor csak 5 perccel késik összesen az IC, nem pedig 4*5 percet. Arról nem volt szó, hogy a menetrend szerint később érkezőket várja meg.

A másik pedig, hogy szándékosan túlzol az aránnyal, sok esetben 1-1 ilyen személyvonatról jóval több ember akarna átszállni mint 1, igaz erről a vasútnak nem nagyon van információja. Viszont általában akik átszállnak jóval nagyobbat szívnak azon az akár 1-2 órán, mint azon az 5 percen az IC-n utazók. És nem, mint mondtam nem halmozódik, más okokból halmozódhat, pl. a pályaudvarok forgalomszervezésének felbomlása miatt, de amivel érvelsz, amiatt nem halmozódik a késés.

És pbence nem álomvilágban él, hanem szemléltette, hogy mivel az átszállásnál a késést is figyelembe kell vennie az utasnak, ezért 100 km levonatozása akár 3-4 óra is lehet rossz esetben, amely már nem nagyon veszi fel a versenyt még a buszos közlekedéssel sem. Egyébként én is figyelembe veszem az átszállásoknál a késést, de volt hogy 35 perc nem volt elég az átszállásra, és lekéstem, mert 40 percet késett a vonatom...

VJV Man 2010.09.13. 08:48:06

@Zabalint: A késés a busznál is késés...
Hiába akarsz átszállni, ha esetleg késik a busz, nem feltétlenül várja be a csatlakozást...
Érden rendszeres probléma...

pbence 2010.09.14. 10:36:00

@Ákibard!: Nem erről beszéltem, olvasd vissza légy szíves.
Semmi probléma nincs azzal, hogy az IC nem várt, mert nem az a dolga.
Az a probléma, hogy Magyarországon minden vonat késik. Normális esetben, ha a személy nem késett volna, akkor az IC minden probléma nélkül elérhető lett volna. (Az ELVIRA is kiadja ez a csatlakozást a fent jelzett dátumra.)
De úgy látszik, ez nem működik, órákkal előbb el kell indulni, ha az ember át is szeretne szállni. Ez a szar hozzáállás.

pbence 2010.09.14. 10:48:03

@Kopi3.14: Szerintem meg Te élsz álomvilágban, ha azt gondolod, hogy az utas van a vasútért, és nem fordítva. Irreálisan sok idő lenne egy akármilyen rövid utazás az általatok vázolt szemléletet követve, miszerint induljunk el mindig egy órával előbb, minden csatlakozáshoz.
És ahogy Zabalint is írja, még akkor sem biztos, hogy rendesen át tudna szállni az ember, mert annyit is késhet a vonat...

Hogy az IC várjon-e vagy sem? Szerintem úgy lenne a normális, ha ez a kérdés fel sem merülne, vagyis ha nem késne egyetlen vonat sem csak úgy, bármilyen különösebb ok nélkül.
Ha meg ritkán (mondjuk évente egyszer) mégis előfordulna olyan, hogy pár percet késik a csatlakozó vonat, akkor igazán várhatna az IC is 1-2 percet, ahogy Zabalint erről is ír. Persze nyilván nem megoldás, hogy ez rendszeres legyen. Rendszeresen járjanak pontosan a vonatok, az bőven elég lenne.

pbence 2010.09.14. 10:50:20

@Snake: Oké, ez most egy ilyen helyzet. De bárhol máshol is simán előfordul ez a "standard"-ként emlegetett 5-10 perces késés, aminek legtöbbször nem látjuk az okát, csak azt vesszük észre, hogy már megint késtünk.

Ákibard! 2010.09.14. 12:19:59

@pbence:
"Szerintem úgy lenne a normális, ha ez a kérdés fel sem merülne, vagyis ha nem késne egyetlen vonat sem csak úgy, bármilyen különösebb ok nélkül."

Csak úgy bármilyen különösebb ok nélkül ma Magyarországon nem késik vonat. Pont.
Ha késik valami annak oka van, amit nem feltétlenül abban kell keresni, hogy Pista a bakter nem tekerte le a sorompót, és az utas nem is tud róla.

pbence 2010.09.14. 13:47:30

@Ákibard!: Én ezt elhinném, de valahogy nem megy. Amikor még maga a MÁV-START is azt írja az érdeklődésemre, hogy "a vonat késve indulásának okára vonatkozó adatot nem találtunk", akkor mást nem tudok gondolni, mint hogy különösebb ok nélkül késett. (Egy korábbi esetről van szó, 11 perc késéssel indult el a vonat a kiindulási állomásról, erre ezt írták. Ennyire vesznek ezek bármit is komolyan.)
Ez alapján engedd meg nekem, hogy bizalmatlan legyek, és azt gondoljam, hogy ilyesmi máskor is elő szokott fordulni.

gcsabi 2010.09.14. 15:08:55

@pbence:
Pedig tényleg nem ok nélkül késnek a vonatok. a jelenlegi műszaki állapotában ennyire képes!
Tapasztalataim szerint a késések legalább 90%-a abból adódik, hogy a mostani műszaki és technológiai állapotok között egyszerűen képtelenség ezeket a menetrendeket tartani. A maradék 10%-ot az emberi balf...ság és a mindenkit megillető hibázás teszi ki. Attól tartok ez még egy jó darabig így is marad! Nagyjából azt lehetne tenni, hogy az elmúlt kb. negyed évszázad elmulasztott fejlesztéseit kellene pótolni, vagy olyan menetrendet szerkeszteni, ami extrém menetidő tartalékokat tartalmaz és jelentős menetidő növekedéssel járna. Az elsőre nincsen pénz, a második meg abszurd megoldás lenne!
Amikor a START azt irja egy 11perces késésre, hogy: "a vonat késve indulásának okára vonatkozó adatot nem találtunk", akkor egyszerűen hazudik! A számítógépes rendszerben /FOR-PASS/ el sem tudom indítani a vonatot, amíg minden egyes percet-kódszám +szöveges indoklás-meg nem igazolok!

fővizsgáló 2010.09.14. 15:54:51

@pbence: mint vasutas dolgozó, ilyen szemmel nézve próbálok segíteni.
1.Elindulsz a vonattal A-ból B-n át C-be. A-ból pontosan indulsz, de előtted van egy személy megáll B-ben, továbbindul.Meglépi a kijáratot.A te vonatod nemsokkal ezután megérkezik B bejárati jelzőjéhez, ahol haladnia kell(ene). Amíg az előző vonat ki nem halad az állomás utáni térközből, vonatod ott legel a bejáraton.Oka:haladnia kell, de egy sárgával nem járhat be az állomásra az F2 alapján.Ha szabad a térköz, tud haladni a vonatod, kapja a zöldet, de összeszed 2 percet eddig.És ez csak 1 állomás volt, olyan késés, ami apránként jön össze, okát 10-ből 9-en nem is értik miért.
Szándékosan nem írtam konkrét állomásnevet, próbáltam érthetően leírni

gcsabi 2010.09.14. 16:10:30

@fővizsgáló:
FOR 3. kód:menetrendtől eltérő közlekedés. Vagy kicsit lejjebb /nem tom hányas.../ Menetrendi problémák /magyarul balf...-ul szerkesztett menetrend/, Ideiglenes sebességkorlátozás...stb. Mindig van ok! Az első vonat is valami miatt eltér a menetrendjétől, ezért "veri" a követőt vagy a szembe jövőt! Sokszor van teli vele a hócipóm, de minden késést minden percet meg kell igazolnom 1-percet is annál a jelentőpontnál/állomás,megálló/ ahol összeszedte! Pbencének van azért jócskán igaz, hogy nálunk már az a "normális", hogy nem lehet komolyan venni a menetrendet és az alapján reálisan megtervezni egy-pláne több átszállásos-utat!
A rossz hír sajnos az, hogy ez sem fog mostanában változni!

Kopi3.14 2010.09.14. 21:42:49

@pbence: Ki kell ábrándítsalak, te élsz álomvilágban, én tökéletesen látom az európai vasúti helyzetet is. Ott is ugyanez van, sőt, még rosszabb megoldásokkal is, amikor direkt megy fél perccel hamarabb egyik vonat a másik érkezésénél.

Azt pedig egy szóval sem mondtam, hogy az utas van a mávért, de ha annyira balfasz, hogy nem tájékozódik megfelelően, s kicentizi az utazását, akkor megérdemli. Pl. szerinted az normális, hogy három-öt perc átszállási időt hagyjon magának valaki a Keletiben, Nyugatiban?

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.14. 22:15:49

@Ákibard!: "Csak úgy bármilyen különösebb ok nélkül ma Magyarországon nem késik vonat."

Hát elég sok utam volt úgy MÁV-val, hogy indok, na az nem volt a késésre. DACIA kivételesen elindul pontosan, s megérkezik másfél óra késéssel Győrbe. Az előtte lévő gyors teljesen pontos. Ugyanígy, csak az IC után menesztve (20 perc késéssel indul), 65-tel érkezik meg. Az IC előtte ugyanazon a pályán pontos. De nem csak DACIA, a gyorsokkal pl. Tatabányán mindig megváratták az oroszlányit, s így a Komáromból 10 perccel utánunk induló személy utolér minket, ugyanis csak ahhoz csatlakozna. Ez csak a forgalmistán múlik. De rengeteg olyat tudok, amikor semmi az ég adta világon nem történt, csak nem mentünk. MÁV-osoktól is hallottam hasonló jókat. Sokszor nincs indok sem, emiatt borzasztó...

zsolteeeeeeee 2010.09.14. 22:19:14

@charlie: Arra a napra néztem az utazást.

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.14. 22:54:30

@Ákibard!: Ja, jut eszembe: InterCity.

Győr-Gyárvárosig eljut pontosan, majd áll 40-45 percet, mire beér Győr állomásra. A MÁV indoklása a panaszra: "a vonat a megnövekedett utasforgalom miatt Kelenföld állomáson túltartózkodott."

Persze vis maior, pénz nem jár. Pályafelújítás volt, de pót- és helyjegyes vonat. OK, hogy késik, de elsőbbsége van, bíztunk benne. Eljut Gyárvárosig pontosan, majd 45 percet áll és ez vis maior? A pályafelújítás vagy az, hogy valamit elcsesztek? Siklás, gázolás, szakadás stb. nem volt. Az indok meg hülyeség, akkor most mi van?

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.14. 22:56:38

@gcsabi: Az 1-es vonalon hatalmas tartalékok vannak a menetrendben, undorító, hogy csupán a "menetrendre" várunk, amikor mehetnénk. Ha okkal nem megyünk, az ember megérti, de hogy ok nélkül sem, na azt már utáljuk!

pbence 2010.09.15. 18:41:57

@Kopi3.14: Pont azt próbálom magyarázni, hogy nem érzem balfasznak az utast.

Menetrend szerint 6 perc lett volna az átszállásra. És nem is Budapesten, hanem Szombathelyen. Szerintem ez minden további nélkül teljesíthető. Ezen kívül még az ELVIRA is kiadja ezt az ajánlatot a kérdéses napra.

Nem értem, mit jelent szerinted, hogy nem tájékozódik megfelelően. Elvileg teljesíthető átszállás, ráadásul a kereső is kiadja, mi kell még?

Az meg igen nagy kár, hogy külföldön is van ilyen, ez külföldön is ugyanakkora hiba.

charlie 2010.09.15. 20:13:41

@pbence: igen, normál esetben ez tök jó átszállás. Azonban Szentgotthárd-Szombathely-Sopron között most nem normál eset van, hanem pályafelújítás, építés. És akkor mi lesz ha majd elkezdik építeni a felüljárót.

pbence 2010.09.15. 21:55:01

@charlie: Igazából ezt sem értem. Rendszeresen azt lehet tapasztalni, hogy pályafelújítás során mindig nagyobbak a késések, mint normál esetben. Miért nem lehet akkor inkább más menetrendet írni?

Például ott a székesfehérvári vonal, amit elég jól ismerek. Rendszeresek a késések, mert rosszul van megírva a menetrend.

Melyik a jobb?
Ha előre nem tudom, hogy hosszabb ideig fog tartani az út, de a menetrendben meghirdetettel tervezek meg mindent, vagy ha tudom, hogy ez most x perccel tovább fog tartani, nem lesz meglepetés, és minden mehet a terv szerint?

Szerintem inkább az utóbbi, mégsem jön össze soha vágányzárakkor.

pbence 2010.09.16. 15:55:33

@gcsabi: "Az elsőre nincsen pénz"
Az a kár, hogy minden másra volt állami szinten és a vasút vezetőségi szintjén is.
Éppen ideje lenne már a vasútra is másképp tekinteni, mint az elmúlt 20 évben, mert vannak próbálkozások, de az igazi eredmény elmarad, az egész rendszer csak hanyatlik.

Persze azt én is tudom, hogy erről nem a vasút "alján" dolgozók tehetnek, de ahogy Te is írod, részben ebből fakadóan is történnek hibák.

pbence 2010.09.16. 16:11:57

@fővizsgáló: Teljesen érthető. Nekem is új infó, hogy sárgánál nem haladhat be a vonat az állomásra, ezt eddig nem tudtam.
De: itt is visszavezethető sajnos a késés arra, hogy a személy nem jött pontosan. Vagy a menetrend rossz. Vagy az utasítás. Valami biztosan, és ezt valahogyan meg kéne változtatni.

gcsabi 2010.09.16. 19:56:50

@pbence:
Ez már legalább 25-éve meglévő probléma. Fokozatosan avul el műszakilag a vasút és ebből adódnak a finanszírozási költségek megugrása is/egy elavult, korszerűtlen rendszer sokkal drágább és nagyobb élőmunka igényes mint a korszerűbb/ De ez egy hosszú történet...
Eddig is jól tudtad, sárgánál bizony elmegy az a vonat! Egy kicsit keverte @fővizsgáló kolléga a dolgokat :) Legfeljebb nem kezelik a jelzőt /ez eléggé speciális eset/ és akkor a vörös van kint, vagy a sárga van, és akkor elmegy mellette a vezér.

Gezuka 2010.09.27. 08:37:52

Sziasztok!

Szerintem a lekésett IC pótjegyének ára visszajár neki, nem? Régen hét perc volt a szabály, de most úgy tudom az a lényeg, hogy a menetrend csatlakozónak jelölje. Mármint a papíros menetrend...

pbence 2010.09.27. 12:52:17

@Gezuka: Még csak a menetrendnek sem kell csatlakozónak jelölnie, elég, ha az átszállás lehetséges - ÜSZ III. fejezet 1. Cím 1.5.1 pontja:
"Két vonat akkor tekinthető csatlakozónak, ha a menetrendben meghirdetésre került érkezési, illetve indulási időpontjaik alapján az átszállás közöttük lehetséges. Budapesti fejpályaudvaron történő átszállás esetén két vonat akkor tekinthető csatlakozónak, ha a menetrendben meghirdetésre került érkezési, illetve indulási időpontjaik között legalább 30 perc van.
Nem tekinthetők csatlakozónak olyan vonatok, melyek nem azonos állomáson tartózkodnak.
Csatlakozó vonatnak az utas szempontjából csak azok a vonatok tekinthetők, amelyekre az utas érvényes menetjeggyel rendelkezik."

Az átszállás a menetrend alapján lehetséges volt, Szombathely nem budapesti fejpályaudvar, a vonatok azonos állomáson tartózkodtak, az utas rendelkezett végig menetjeggyel.

Ez alapján a két vonat bizony csatlakozó, tehát valóban visszajár az IC pótjegy ára - 1.5.2 pont:
"Ha az utas a vonat késése, kimaradása, miatt olyan csatlakozó vonatot mulaszt el, melyre érvényes menetjeggyel, és pót- és helyjeggyel pótjeggyel vagy helyjeggyel rendelkezik, és utazását folytatni kívánja, választása szerint kérheti
a) az elmulasztott vonatra érvényes pót- és helyjegye, pótjegye, helyjegye díjának levonása nélküli visszatérítését,
b) az elmulasztott vonatra érvényes pót- és helyjegye, pótjegye, helyjegye kicserélését a következő alkalmas vonatra érvényes pót- és helyjegyre, pótjegyre, helyjegyre többlet díj fizetése nélkül,
c) ha a pót- és helyjegy, pótjegy, helyjegy kicserélése nem lehetséges, a lekésett pót- és helyjegyköteles, pótjegyköteles, helyjegyköteles vonatra záradékolt pót- és helyjegyet, pótjegyet, helyjegyet a vasúti társaság a következő alkalmas vonatra érvényesíti. Ebben az esetben az utas a szabadon maradt ülőhelyeket foglalhatja el; ha nem áll rendelkezésre szabad ülőhely, a helybiztosítási díjnak megfelelő összeget a vasúti társaság visszafizeti a pénztárban."
süti beállítások módosítása