MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Összevont vonat, biciklis kérdések

2010. augusztus 17. - Ashi Valkoinen
Tisztelt megintallunk!
 
Két egymásnak ellentmondó tapasztalatom miatt szeretnék információt kérni a kerékpárok vonattal szállításának rendjéről.
A régebbi tapasztalatom kicsit összetettebb. Június 28-án hétfői napon jóval a vonat indulása előtt (megszokás, hogy ha garantáltan ülni akarok akkor időben kimegyek, főleg ha 2-3-an vagyunk) begurultam a Keletibe a kerepesi oldalon és a 16.03-kor induló 12-es vágányon álló Sátoraljaújhely felé közlekedő gyorsvonat vagonjai között kerestem a biciklis logóval ellátott ajtót. Elértem a mozdonyig, de ilyet nem találtam, így feltettem a bicajt az első kocsi hátsó ajtójánál ( az első ajtónál már volt egy biciklis... gondoltam ne legyünk szűken) akárhogy nézegettem, ha itt az utasok elkezdenek jönni menni, akkor az 5 (két leszálló ajtó, WC, utastérbe nyíló, másik vagonba nyíló) ajtóból 2-nek a holtterében mindenképp benne lesz a bicikli ha a kerekein marad, így a tárolónál ismert függőlegesen beállítós technikát alkalmazva fellakatoltam az első kereket a kis ablak nyitó részéhez és a hátsó kereket begurítottam a sarokba... viszonylag masszívan állt, csak egy kicsit rá kellett tartani ha nyitják a leszálló ajtót nehogy beleakadjon a kormány. Hosszas szenvedésem véget ért, mire a kalaj tájékoztatott, hogy itt nem lehet biciklit szállítani, de hála istennek hamar feladta a harcot, mert már csak a vállát tudta rángatni, "Akkor hova tegyem??" kérdéstől. 
Nem teljesen témába vágó, de ekkor történt, hogy megszólalt a hangosbemondó: "Tájékoz...blabla...a 16.08-kor Gödöllőre induló személyvonat műszaki okok miatt nem közlekedik...kérjük szíves megér..blabla"
Elgondolkodtatott, hogy mi lehetett az a kegyetlen műszaki hiba, ami miatt nem tudott közlekedni, ráadásul ugyanazon a pályán, ahol majd az én vonatom is megy... tehát valószínűleg mozdony hiba lehet a bűnös... ami én érzésem szerint nem pótolhatatlan egy Keleti pályaudvaron... biztos én vagyok teljesen naiv és nem lehet csak úgy egy pót Szilit kihozni, mert ott állnak hosszú tömött sorba a friss levegőn, meg a karbantartó épületekben a mozdonyok. Szerencsére újra megszólalt a tájékoztató: A 16.03-kor Sátoraljaújhelyre induló (ezen várok én) gyorsvonat 16.08-kor indul és Gödöllő állomásig minden állomáson és megálló helyen megáll. Az még a kisebb gond, hogy 9 megállóval meghosszabbították az utamat, ami meglepően megnyújtotta amúgy a menetidőt, de nem jutott eszükbe megtoldani pár vagonnal, így a két vonat ingázó munkásai (délután 4 után már sokan voltak) meg a gyorssal keletre hazavágyók összetömörültek 4 vagonba. Végülis még csatlakozott hozzám egy másik biciklis, így már sajnos tényleg zavaróan sok térfogatot elnyeltünk az előtérből... illetve az ő bicajával minden állomáson keringőzni kellett Hatvanig, figyelve hol nyílik ajtó, hol nem, leszállnak felszállnak, ne told a lábamra... ne nyomd hozzám a láncot... meg úgy alapértelmezett 6-an tömörültünk ott csúcsidőben, és láttam a lincshangulatot a szemében néhány utasnak, hogy mit képzelünk, hogy biciklit utaztatunk.
 
Azon gondolkodom, hogy vajon tényleg egy kegyetlen és személyvonat közlekedését ellehetetlenítő műszaki hiba okozta ezt, vagy csak spontán úgy érezték a vasutas vezetők, hogy gazdaságosabb, ha egy irányba megy a két vonat, akkor pakoljuk össze a birkákat szépen... és nem kell két vonatot járatnunk. Ez lenne az egyik kérdésem, hogy történt e már hasonló, esetleg rendszeresen, vagy tényleg egyszeri műszaki hiba volt?
 
A másik történet, hogy Siófokról jöttünk haza július 25-én vasárnap a 16.02-essel és a vonat beállásakor egy szerencsétlen turista emelte volna be a biciklijét és a kalauz magából kikelve elkezdett vele ordibálni, hogy ezen a vonaton nem lehet biciklit szállítani és nem akarta neki engedni, hogy felrakja kerékpárját. Sajnos nem tudom, hogy végül fel sikerült e szállnia, mert el voltam foglalva azzal hogy magamnak és 5 barátomnak élet-halál harc árán egy kabinban helyet találjak.
 
Szóval erről szeretnék kérdezni...
Tényleg megtilthatja a kalauz, hogy feltegyem a kerékpárt a vonatra, ha nincs kijelölt tárolója?
Ebben az esetben, ha fel sikerül tenni akkor biciklijegy köteles? Hisz olyan mintha helyjegyet vennék olyan vonatra ahol nincs ülőhely.
Ha nincs kijelölt tároló és a kalaj megtilthatja, akkor ez benne van az utastájékoztatásban, mert szerintem nem szoktam látni a digitális információs táblán meg az Elvirán se nagyon, hogy lesz e a vonaton ilyen lehetőség? Esetleg a sárga lapon van rajta, de abban lehet bízni, hogy a Krakkó gyorsvonatot hogy dobálták össze külföldön, milyen vagonokból és ez mennyire fedi le a fél éve kint lévő papíros tartalmát. Ezek szerint lutri, ha bicikliznék, hogy fel tudok e szállni a vonatra?? 
Remélem tudnak segíteni. Köszönöm:

wild317

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr362226027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

padorjan 2010.08.17. 10:44:40

Legjobb tudomásom szerint az első és az utolsó kocsiban a vonat két vége felé eső peronokon 2-2 kerékpár szállítása engedélyezett. Ez pont azért van, hogy ne zavarjon annyira. A jegyvizsgáló felel a vonatért, ezért az ő tiltása ellenére nem lehet semmit sem felrakni.

charlie 2010.08.17. 11:04:51

Kerékpárt szállítani ott, ahol nincs kerékpárszállító kocsi, a vonat elején, és végén lehet, amennyiben olyan a forgalmi helyzet, és igen, ha dugig van a vonat, akkor a kalauz megtilthatja, mivel a MÁV-Startnak az emberek és nem a biciklik elszállítása a fő prioritása.

Eleje meg vége kivételével azért nem lehet rakni, mivel akadályozza a szabad átjárást, ami egy balesetben, stb. kínos lehet és a kalauzt fogják elővenni.

Gödöllő felé meg a nagy esőzés miatt volt valami para, azért volt kavarodás. És keletiben nem olyan könnyű rárakni pár vagont, az minimum egy órás manőver.

Snake 2010.08.17. 11:18:10

Természetesen kell kerékpárjegyet váltani.

Egyébként meg Cracovia idén nincs is, csak Varsovia szezonvonat, ami sajnos az árvizek miatt(a lengyeleknél elvitt egy hidat a víz) egész szezonban csak Kassa-Keszthely között közlekedik. A Varsoviát pedig a szlovák társvasút(ZSSK) állítja ki abból, amije van, ugyanis eredetileg a PKP-IC-nek (Lengyel távolsági forgalomért felelős vasút) kellett volna kiállítania.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2010.08.17. 11:32:18

"iztos én vagyok teljesen naiv és nem lehet csak úgy egy pót Szilit kihozni, mert ott állnak hosszú tömött sorba a friss levegőn, meg a karbantartó épületekben a mozdonyok."

Mozdony mindig van a Keletiben, a személyzet az ami hiánycikk.

Skin 2010.08.17. 13:48:11

Hali!

Én úgy tudom, hogy az elvirán meg lehet tudni, hogy az adott szerelvény, amire te fel szeretnél szálni, az rendelkezik-e kerékpár szállításra alkalmas szerelvénnyel. Ez a vonat szolgáltatásai alatt található.

rickyramirez 2010.08.18. 00:11:35

Ha nincs kijelölt "tároló" a kerékpár részére a vonaton, a jv. csak akkor tilthatja meg a kerékpár feltételét, ha vagy eredendően nem szállítható rajta kerékpár (külön kerékpárszállító kocsi nélküli pót- és/vagy helyjegyköteles vonat), vagy ha azok a helyek már foglaltak, ahová kerékpárt lehetséges egyáltalán elhelyezni a kifejezetten erre a célra kialakított kocsikat vagy kocsirészeket leszámítva (2. osztályú kocsiban közvetlenül a vonat elején vagy végén a szerelvény végei felé eső peronjain). Tehát ha lehetséges a szállítás, akkor mindenképpen kerékpárjegyet kell venni, hiszen a kerékpárjegy váltásának az az oka, hogy a közúti jármű helyet foglal el, és hát abból ugye nincs sok a vonaton, főleg ott, ahol ilyen célra nincs kialakított rész. A Varsovia belföldi forgalomban nem pót- ill. helyjegyköteles, így a vonat első és utolsó kocsijainak végében (ha az másodosztályú) igenis lehet kerékpárt szállítani. Engem nem szívatna meg a jv. ilyennel, az biztos!
Az egy teljesen jogos felvetés, hogy sok esetben lutri, hogy tud-e valaki kerékpárral együtt utazni. A vasút is azt mondja, hogy zsúfoltság esetén nem biztos, hogy biztosítani tudja ezt a lehetőséget, csakhogy ez ellentmondásban áll azzal, hogy reklámozzák, hogy utazzon a kerékpárjával, mert az mennyire környezetbarát megoldás, a Máv-Start honlapján külön oldalt hoztak létre a kerékpárral együtt utazók tájékoztatására, a valóság meg az ordibáló kalauz... Meg azért a jv.-k részéről is kellene egy kis rugalmasság, mert ha mondjuk a vonat közepén el tudja helyezni valahogyan a kerékpárt az utas (ha már a kijelölt helyek már foglaltak), akkor ne kelljen már a megtervezett útjáról lemondani. Én is utaztam már úgy, hogy egy Bz-mot volt az egész vonat, és ezen volt kb. tíz kerékpár (!) plusz egy babakocsi is (a kerékpárok közül néhány az utastérben volt). Itt volt rugalmasság a jv. részéről, mert nem mondta azt, hogy jó, akkor hármat fel lehet rakni, a többi meg marad, és akkor azok tulajdonosai nem tudnak hazajutni.

@padorjan:
A Máv-Start tájékoztatója azt mondja, hogy kocsitípustól függően (az első és utolsó kocsiban, ha az nem első osztályú) 1-4 kerékpár helyezhető el. Tehát lehet olyan kocsi, hogy csak egy.

@charlie:
"a MÁV-Startnak az emberek és nem a biciklik elszállítása a fő prioritása"
A kerékpárszállítás is egy szolgáltatása a vasútnak, mi több, reklámozzák, hirdetik, ajánlják, hogy utazzunk együtt vele. Tehát nem hiszem, hogy itt jogos fontossági sorrendet felállítani. Az más kérdés, hogy ha telítve van a vonat, akkor mondhatja azt, hogy nem, csak egyrészt ez - mint fentebb is írtam - igen kellemetlen helyzetbe hozhatja azt, aki mondjuk emiatt nem tud hazajutni, másrészt pedig ebből (vagyis hogy adott esetben zsúfoltság miatt a kerékpárszállítás lehetőségét megtagadják) nem következik az, hogy a kerékpárszállítási szolgáltatás másodlagos dolog lenne. Az is egy szolgáltatás, olyan, mint mondjuk a büfékocsi.

Snake 2010.08.18. 10:33:24

@rickyramirez: "Én is utaztam már úgy, hogy egy Bz-mot volt az egész vonat, és ezen volt kb. tíz kerékpár..." Na igen, tapasztalataim szerint a mellékvonalak teljesen más világot alkotnak.

charlie 2010.08.18. 11:41:23

@rickyramirez: ha tömött a vonat, akkor inkább a biciklist nem engedik fel, mint 4-5 embert. tehát a prioritás megvan. és ugye, ahol nincs meghirdetve kerékpárszállító, eleve nem vállalnak kötelességet az elszállításra.

és ez egyáltalán nem máv specifikus dolog, külhonba is így van.

mellékvonalak meg más témák. a kőszegi bz-n, volt, hogy a mellékbe csak biciklik voltak, mégse baszták le őket.

sőt, mentem én már úgy is, hogy fülkésbe a fülkébe voltak beállítva a biciklik.

eml 2010.08.19. 14:22:12

Az utas panaszáról valahogy a hiánygazdaság szó jut hirtelen eszembe....

Utazgatóó 2010.08.23. 09:02:07

Néhány vonalon"átalakított" régi termes kocsik közlekednek,ahol az egyik WC kibontásra került,és ott az előtérben kerékpárakasztó kampók vannak felszerelve.Ekkor nem kell az első-utolsó 2.osztályos kocsi szabályt alkalmazni asszem.(ha nem ott van a fenti kocsi)

Snake 2010.08.24. 01:54:57

@Utazgatóó: Az elhelyezési rend logikusan gondolkozva a következő:
-Kerékpártér(kampókkal felszerelt paklitér vagy terem)
-Poggyásztér(kampó nélküli paklitér)
-Többcélú tér(lecsapható székes terek és az általad említett kampós előtér)
-Első-utolsó peron

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 21:00:42

@Skin: A győri gyorson meg volt hirdetve, Ácsnál kerékpár feltétele közben rámenesztette a vonatot és ordibált, hogy nem lehet kerékpárt feltenni. De lehet, mivel legelöl tette volna fel.

Vicces, hogy egy szerelvényen nincs egy kocsirész sem, a másikon meg két kocsirész + kerékpáros kocsi. De az elsőosztályú rész is hasonlóképp működik...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.09.02. 21:07:07

@charlie: A halbik, Flirt-ök, Talent-ek és stb. kocsikon miért nem oldották meg a kerékpár akasztási lehetőségét? A Bhv-s szerelvények vezérlőinél megtudták? A halbis vezérlőn megtudták, de a középkocsikon már kimaradt.

Számomra érthetetlen.

lurkó 2010.09.02. 22:07:12

Ha megnézel egy Halbit akkor nem sok helyet találsz benne ahol ez biztonságosan kivitelezhető.

eml 2010.09.03. 01:10:28

A németek már megoldották. Bocs KoPi 3,14 de nem bírtam kihagyni.