MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

"Interjú" egy mozdonyvezetővel

2010. június 10. - Ashi Valkoinen

Idézőjelben interjú, mert az internetes kommunikáció sosem lesz olyan, mint egy igazi beszélgetés. Egy mozdonyvezető jelentkezett a blog levelesládáján keresztül, hogy szívesen megosztaná tapasztalatait a blog közönségével, így készült ez a pár kérdéses interjú. A mozdonyvezetőnek (aki érthető okokból névtelen kíván maradni) itt is szeretném megköszönni, hogy őszintén, terelésektől mentesen írta meg nekünk véleményét!

Aki a MÁV-dolgozók közül úgy érezné, hogy szívesen vállalna egy ilyen interjút, név nélkül, esetleg más véleménye van a dolgokról, vagy más munkakörben dolgozik, írjon bátran a blog címére!
 



1. Miért lettél mozdonyvezető? Családi vagy egyéni motiváció, esetleg mindkettő miatt, vagy "csupán" ez is megélhetés?

-Nálunk ez családi hagyomány.Apám ,nagyapám is mozdonyvezető volt.Most én viszem tovább a jogart.Megmondom őszintén soha nem tudtam volna más munkát elképzelni magamnak.Ebben nőttem fel.Nyilván vannak jobb állások ,sőt biztos ,de én nem cserélném le semmire.Itt nem lógnak a nyakadba állandóan,utazol,nem a falat nézed meg a számítógépet.Ha nekem egyszer felajánlanák ,hogy felmehetek dolgozni az igazgatóságra nettó 500 000ért ,én nemet mondanék.Persze vannak benne kellemetlenségek ,mert mit tudom én pl. mikor nyáron a 40 fokban megfognak a bejáraton fél órára ,akkor nekünk is ugyanolyan rossz mint az utasoknak.Sőt a gépen még melegebb van.De ez csak egy példa volt.De ez akkor sem "csupán" megélhetés számomra.


2. Jelenleg csak munkának vagy hivatásnak is tekinted az állásod?

-Mint mondtam ,ez nem csupán egy munka.Természetesen sok olyan kolléga van akik azért jöttek ide ,mert jól van ez ,meg amíg elvégzi az egyetemet addig lesz fizetése.Én ezzel nem értek egyet ,mert sajnos olyanok elől veszik el az ilyen emberek a lehetőséget , akiknek ez tényleg gyermekkori álom.Nekem hivatás ,és nem jelenleg ,mindig is az volt.Csak a színvonal romlik egyre jobban.


3. Mint mozdonyvezető, milyennek találod a munkahelyed? Megbízható, kiszámítható, vagy éppen ennek ellenkezője? A többi vasúti dolgozóval milyen szokott lenni a hangulat?

- Ha 10 évvel ezelőtt kérdezted volna ezt ,hogy milyennek találom ,akkor azt mondom nagyon jó.De most kérdezed ,ezért azt mondom ,hogy nem is tudom milyen.Panaszra nincs okom,mert a többihez képes jónak mondható a fizetésem,van kajajegy stb...De viszont egyre több a marakodás,rengeteg az ellenőrzés,a fölösleges b*szogatás.Olyanokba kötnek bele aminek semmi értelme,csak valamibe tudjanak okoskodni.Régen ez nem így ment.10 éve azt mondtam volna , hogy megbízható,ha nem csinálok semmit,vagy nem döglök meg egy útátjáróba egy értelmes kamionos miatt aki a vöröset fehérnek véli ,és kijön elém ,akkor innen megyek nyugdíjba.De ma azt mondom ,hogy nem lehetetlen ,ha felmondanak csak úgy ,mindenféle ok nélkül.Leépítés,akármi.A kiszámíthatóságra annyit tudok mondani ,hogy egyáltalán nem az.Sajnos az a helyzet ,hogy a vasútnál az sem biztos ami megtörtént.Van egy elővezénylés ,ami egy hónapra előre szól ,most már akár ne is adnák ,mert úgysem az lesz belőle...Fejetlenség van a felvigyázók közt ,ha megkérdezel valamit ,hogy hova megy a gép akkor ha jó esetben felveszik a telefont elküld a p*csába , hogy mit tudja ő ,és lerakja.Ennyit ezekről.Tudnék még mesélni.A többi vasúti dolgozóval milyen a viszony,hangulat?Változó.Én személy szerint a mozdonyvezetők 70%-val nem vagyok semmilyen viszonyban a telephelyemen.Nagyképűek,nem tudnak semmiről beszélni ,csak hogy a havi fizetésük éhen dögölni is kevés stb.Én erre a siránkozásra nem vagyok kíváncsi.Köszönök és megyek a dolgomra.A jegyvizsgálókkal szintén így vagyok ,aki olyan azzal nem tudok mit beszélni ,de velük jobban megtalálom a közös hangot.Velük többet beszélgetek.Egyébként senkivel nincs bajom.


4. Volt-e valaha olyan helyzet, ami után úgy érezted, nem csinálnád tovább?


-Volt.Amikor először gázoltam.Volt egy pár álmatlan éjszakám miatta,és gondolkoztam a felmondásom ,de mivel akkor még nem határozatlannal voltam ,hanem két éves szerződéssel így nem mondhattam fel ,aztán telt az idő ,és feldolgoztam.Azóta ,gázoltam párszor.Van aki azt mondja meg lehet szokni ,én azt mondom nem.Ha olyan helyen megyek ahol már gázoltam ,felállok vetek egy keresztet és kampó mást nem tudok tenni.Engem megvisel minden egyes alkalommal.
 

5. Ha van bármilyen kellemes, esetleg kedves emléked a vasúttal kapcsolatban, oszd meg velünk pár mondatban.


-Volt biztos ,de amikor az ember itt dolgozik ,akkor annyi emlék van a fejben ,hogy nem is jut eszébe.De tuti volt.
 

6. Szerinted miért van ott ma a vasút, ahol van (korszerűtlen géppark, bezárt vonalak, kisebb utasszám, romló pályaállapotok)?


-Erre egy mondatban tudok válaszolni:FEJÉTŐL BŰZLIK A HAL.Odafent olyanok vannak akiknek lehet nem kéne.Vannak akik a saját zsebüket tömik (és ez nem rágalmazás ,nem neveztem meg senkit) ,meg egyszerűbb kirakni egy lassújelet nem-de?A kisebb utasszám nem a MÁV műve ,hanem hőn szeretett kormányunké ,a szegfű kapálóké.Nincsenek munkahelyek ,hova menjenek???A gépparkról nem kívánok mit mondani.Szégyen gyalázat.Régen voltak beosztott gépek ,le voltak mosva,Most széteszi a rozsda ,nincs gazdájuk ,vannak olyan mozdonyvezetők akik szándékosan rongálják a gépeket.Összefirkálják belülről,rász*rnak a légsűrítőre,letörik a menetszabályzót stb...


7. Szerinted mi az, amivel Te is tudsz azért tenni, hogy a vasút által nyújtott szolgáltatás minimálisan is, de jobb legyen?

-Őszintén mivel tehetek én a vasútért?Én betartom az utasítást,ha egy utas megkérdez valamit akkor kedvesen útbaigazítom,ha van egy kis szabadidőm a gépen akkor kisöpröm,lemosom az ablakokat.Sok mindent én nem tudok tenni.Az üléseket nem én vagdalom fel,nem én firkálom meg karcolom össze az üvegeket,nem én sz*rok a peronra ,nem én zsbelem ki az utasokat éjjel.Talán ezen a kedves utazó közönségnek is el lehet gondolkozni ,hogy nem mindenről a vasutas tehet ,hanem lehet ,hogy a panasztevő saját kis gyermeke b*szta be az ablakot hót' részegen ,csak nem tudja.De megkérek minden kedves utast:NE SZ*RJUNK ODA AHOL ESZÜNK....


8. Szerinted mi az, amin sürgősen változtatni kellene? (Itt írhatsz olyan dolgokat is, ami közvetlenül érinti a mindennapi munkád (mozdony- és személyzeti fordulók, munkaidő-beosztás), illetve olyat is, amely távolabb áll Tőled a cégekben (adminisztráció, cégvezetés, menetrendkészítés).)

-Nem akarok okoskodni ,hát kivagyok én hogy felülbíráljam ,a végzettséggel rendelkező emberek munkáját akik irányítanak minket ,és gondunkat viselik.Kezdve a fönököknél a szakszervezettel bezárólag...Biztos mindent jól csinálnak ,azért tartunk itt.....


9. Milyen járművekre van típusismereted, mit gondolsz ezekről? Ezek közül Neked, mint mozdonyvezetőnek, melyik a legkényelmesebb? Melyiket tartod a legjobb gépnek?

-V43,V63,1047,M41,M62,M44.Nekem a V43 a kedvencem ,nekem az a legjobb gép.Persze azok közül sem mindegyik.A dízeleket gyűlölöm.Az , hogy melyik a legkényelmesebb ,hát figyelj olyan gép nem nagyon van ami kényelmes , de nem is a kényelemről szól ez a dolog.


10. Mi a véleményed a MÁV (illetve Start+Trakció) újabb beszerzésű járműveiről? (Siemens Desiro, Siemens Taurus, Stadler FLIRT, Bombardier Talent)


- Semmi jó.Ezek nem mozdonyok , mi pedig elvileg mozdonyvezetők vagyunk.Nyugodtan járhatnának vele HÉV vezetők is...És persze a MÁV vezetőség úgy gondolja , hogy ha ilyeneket vezet az ember akkor nem fárad el ,és 120 km-es távolságok közt elég 10 perc pihenő.Az 1047 ami kivétel ugyebár.Az jó gép.Csendes,erős,kényelmesnek mondható ,jó vele utazni.
 

11. Mit gondolsz a jelenlegi magyar biztosítóberendezésről? Lehet mellette rendesen közlekedni, vagy az EU által is támogatott ETCS-t kellene beüzemelni?

-A jelenlegi magyar biztosítóberendezések teljesen jók.Amit kell enged , amit nem szabad , azt nem.Ez az ETCS dolog megint egy fölösleges pénzköltés ,egyenlőre azon járna az eszük ,hogy a vonalakat normálisan megcsinálják ,hogy ne legyen rajta 2km-enként lassújel.Aztán lehetne itt ilyenekről beszélni.Mindenesetre ,ha bevezetik az ETCS-t akkor a menetrendet el lehet felejteni ,mert mindenkinek meggyűlik vele a baja.Bonyolult a kezelése stb.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr212071719

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2010.06.10. 15:32:10

A tízes kérdésre adott válaszon azért felhörrentem. Ezúton üzenem a kedves vezér úrnak h tessék akkor Szilivel vesekövet zúzatni egészen a nyugdíjig.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.06.10. 15:52:26

Többek közt a 10-11 pontok miatt is olyan a vasút amilyen. Annak a bizonyos halnak nem csak a feje bűzlik...

A Gyula 2010.06.10. 15:57:00

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Ennyi erővel visszatérhetnénk a gőzöskorszakba is...

chachi 2010.06.10. 16:04:37

Egy mozdonyvezető SOHA nem mond olyat,hogy a 'dízeleket gyűlölöm'.Nem is értem ezt az egész teleregényt.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.06.10. 16:11:40

@A Gyula: Hát ja. Azért tudásszintre összehasonlítani az EVMet az ETCS-szel... (Egyébként az ETCS nem biztosítóberendezés, de mind1) Az ETCS 1 a pontszerű befolyásolával még igen... De ETCS2 GSM-R rádióval meg minden kutyafülével azért többet tud. A HÉV vezetőre meg igazából nem tudok mit mondani. Ha nem tetszik a motorvonat, el lehet menni kapálni. :)Tehervonaton kívül mást nem igazán éri meg mozdonnyal cibálni, ehhez el kéne kezdeni hozzászokni. Meg hogy nem kötnek vele szerződést így előre nyugdíjig... Hagyjuk. :)

Kopi3.14 2010.06.10. 17:48:00

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: akkro ezek szerint a DB-nél is rengeteg fölös pénz, energia van, hogy nem midnenhol motorvonatokkal rohangálnak. :S

Légnyomásos Gyuri 2010.06.10. 18:40:23

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Lehet,hogy az ETCS2 többet tud,de Magyarországon vagyunk,és itt semmi sem az ami.A hegyesi vonalról szinte teljesen elzavarták az ETCS-el felszerelt gigantokat,mert megbízhatatlanok,nem működnek megfelelően.Az MFB-re mozdonyonként 2-3 milliót költöttek,GPS alapú nyomkövetésen kívül semmire sem jó.Bevezették a központi vezénylést amit a berlini "BKV"-tól vettek át,így nem is tud kezelni 2 ezer mozdonyvezetőt.Iszonyat milliárdok mennek el a semmire,közben 45 éves mozdonyokra támaszkodik a Trakció.

Nagymoli 2010.06.10. 19:42:08

A mozdonyvezetőnek gázolásmentes, és balesetmentes vezetést kívánok! Néha nem árt a "másik oldal" véleményét megismerni.

Vezetőnek és utasnak néha közösek a gondjaik. De utasokkal nem kell foglalkozni, mert veszteség... csak be kell zárni pár vonalat. Mozdonyvezetőt el lehet küldeni a cégtől. De ki küldi/küldheti el a vízfejet???

siófoki35 2010.06.10. 20:13:28

Vasutasok kapcsolata: Ahogy megfigyeltem, mellékvonalakon sokkal összetartóbbak a vasutasok. Mozvez, kalauz ált. mindig jóban van, de a forgalmisták is.

Biztosítóberendezés: Erős a gyanúm, hogy a régi Siemens biztosítóberendezés hiba %-a kisebb mint az új elektronikus izéké.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.10. 20:24:39

@Ibigoo:
Hát talán a megfogalmazás elég pongyola, de én értem mire célzott.
Egyszer volt szerencsém egy tauruson utazni Győrből Pestre, egy beszédes mozdonyvezetővel.
Ő is azt mondta, hogy ezek már nem mozdonyok, amolyan automaták. Egy szoftvernek adsz parancsokat egy karral, semmi több. A régi gépeknek lelke volt, ha nem ment, sokszot rudtad mit kell vele kezdeni, mit kell átkötni, esetleg megbuherálni mondjuk egy gemkapoccsal, és nem maradtál fekve a vonalon.

Az új gépeken pedig a szoftver parancsol, te csak egy bábú vagy. Ha a szoftver azt mondja, hogy fekvemaradás, akkor lehet egy kis kiégett szar miatt van, de nem tudsz belenyúlni...
Meg amikor Hegyeshalomban az istennek nem hajlandó átállni a magyar rendszerre, csak hajtogatja a műribanc, hogy HIBA HIBA HIBA. :-D

Akivel beszéltem az azt mondta, szerethetőek ezek a műanyag mozdonyok is, főleg a munkakörülmény komfortosabb, de nincs lelke.
Szerintem erre értette, csak kicsit tömören fogalmazott, ti meg egyből támadtok...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.10. 20:28:25

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
"Tehervonaton kívül mást nem igazán éri meg mozdonnyal cibálni, ehhez el kéne kezdeni hozzászokni. "

Ezt azért mondjuk érdemes lenne átgondolni, elég félvállról odavetett khm. "butaság".

Mondjuk kíváncsi lennék mit csinálnál egy szolnoki oldalban amikor egy ingán van 800 ember. Hány motorvonatra rakod fel őket egyszerre? Még ha azt mondom, bátran gondolkozz emeletes motorvonatban is...
Tehát egy bizonyos kapacitásigány felett biza a mozdonyvontatás kell.

Egy 12-13 kocsis balatoni fürdős motorvonattal kiváltását meg szóba sem hozom... :)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.10. 20:38:02

"Fejetlenség van a felvigyázók közt ,ha megkérdezel valamit ,hogy hova megy a gép akkor ha jó esetben felveszik a telefont elküld a p*csába , hogy mit tudja ő ,és lerakja.Ennyit ezekről."

Ez viszont elég bántó, "ezekről", ennyi erővel mi is mondhatnánk, hogy minden mozdonyvezető bunkó tah paraszt, mert találkoztam már ilyennel...

Ismerős pl vidéki fevigyázó, elég sokat járok be hozzá, egyszer úgy sikerült meglátogatnom, hogy épp gázolás volt szervezte a gépeket, ki hova menjen mi legyen. 3 telefont kezelt egyszerre, mindig annak beszélt aki épp kellett. Aki közben bejött fel/lejelentkezni azokat is intézte, egynek nem mondta, hogy le vagy szarva dolgom van.
Ő pl biztos zokon venné ha olvasná ezeket a sorokat, de nem általánosítana, hogy na ez is egy paraszt mv, főleg, hogy ő is mv volt...

Magyar Mocsok (törölt) 2010.06.10. 20:38:22

Még , hogy egy mozdonyvezető nem mond ilyet , hogy gyűlölöm a dízeleket???:D:D:D:DÉn is mv vok ,és nekem is megvan a típusom csörgőre,szergejre meg a többi barátaira,de én is azt mondom ,hogy gyűlölöm őket.Kész katasztrófa az összes dízelmozdony.Büdösek ,csúnyák,egy feszt fekve marad velük az ember,zabálják a gázolajat.Na és mire használják záhonyban a szergejt?hogy EGY kocsival ingázzon csop-záhony közt...Az ETCS is egy nulla , volt szerencsém tehervonattal a 100 akár hanyas giganthoz ,nem tudom már pontosan de azt igen , h 10 km után a szívroham kerülgetett tőle...ráadásul ahgy leoktatták , 4 órában...frenetikus volt.

eml 2010.06.10. 22:13:07

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Hol jár 12-13 kocsis vonat?

intern.kc-holzkoeppe.de/__oneclick_uploads/2009/09/zug.jpg
Maholnap ilyenek a balatoni vonatok, látom őket minden hétvégén.

Emeletes motorvonat:
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:DD-IRM.jpg&filetimestamp=20070307222944
Nem találok rá férőhelyadatot, de motorvonat, modern, és gyors.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.10. 22:19:39

@eml:
"Hol jár 12-13 kocsis vonat?"
Nyáron a fürdősvonatok, de arról volt szó, nem a téli menetrendi tinglitangliról, amit "maholnap" láthatsz...
Akkor kukkants ki, amikor idény van.
Amúgy márciusbam voltam utasszámlálni már akkor a Keszthely/nagykanizsai gyorsok 7 kocsisak voltak, idényben talán el tudod képzelni a 12 kocsit is.

"Nem találok rá férőhelyadatot, de motorvonat, modern, és gyors. "

Jah, és 6 részes ha részenként 80 férőhely van akkor még mindig 500 embert viszel el. Gyenge, még mindig kevés.

eml 2010.06.10. 22:43:16

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Az északi parton tavalyról nem emlékszem hosszú vonatra. Talán 6 kocsi volt a max hossz, és már Füredre úgy jött be hogy álltak rajta (vasárnapi hazavonat)

Hány sima személykocsira raksz fel 500 embert?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.10. 22:48:31

@eml:
"Hány sima személykocsira raksz fel 500 embert? "

Egy Bhv 80 férőhelyes, így 6...

Az ingák meg 6+ vezérlővel mennek és van álló utas is általában, állnajak kocsinként 15-en, akkor is utazik 650 ember...
Akárhogy magyarázod, se célszerűség se gazdasági okok nem engedik meg egy bizonyos utasterhelés felett a motorvonati rendszert. A nálunk fejlettebb országokban sem.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.10. 22:50:36

@eml:
Jah, Keszthely-Nk a DÉLI part...

Amúgy az északin menő fürdős is 10 kocsis halbi volt, ha nem volt rajta erősítés...
Attól még hogy te nem láttad még így volt :)

eml 2010.06.10. 23:11:29

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Tény, nem állok egész nap a sínek mellett. Azok az idők már elmúltak, sajnos. Ezért nem látok minden vonatot, de nem is mondom hogy amit nem látok az nincs.

Viszont a németek gőzerővel állnak át a motorvonatokra. Miért?
Általában a gazdaságossággal indokolják, de én pl láttam 18-20 kocsis ICE szerelvényt. Az is motorvonat.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.10. 23:20:58

@eml:
Azért egy ICE-t ne keverjünk már össze egy nagyforgalmú elővárosi ingajárattal...

eml 2010.06.10. 23:31:25

Miért? Ugyanolyan motorvonat, csak gyorsabb, kényelmesebb. Szerkezetileg ugyanaz, mint akármelyik másik motorvonat.

Mellesleg az ICE is elég nagy forgalmú, ingajárat is. Frankfurtban (am Main) 11 perc után ment tovább az ICE, fejpályaudvarról. Tény, nem volt teljes utascsere, de az utasok kb 40-50%-a cserélt. Mennyiségre kb 3-400 ember.

Való igaz, egy ICE nem áll meg minden bokornál.

Fentiekből kérdezem, miért nem jók a motorvonatok? Azért mert kevesen férnek el rajta? Többet kell összekapcsolni.

--
Menetrend:
Egy mozdony annál gyengébben gyorsul, minél több kocsi van rajta.
A motorvonat egyenletesen gyorsul, mert ideális esetben minden kocsin, legrosszabb esetben a kocsik harmadán van hajtás.

Egy-egy indulásnál ezek a dolgok perc(ek)et jelentenek.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.11. 00:17:24

@eml:
Ha egy flirtből 3-at összekapcsolsz a visszatáplálás meleltt is gazdaságosabb a mozdony+kocsik párosítás, sokkal kevesebbet fogyaszt.
Tény, hogy egy Szili+2 Bhv helyett egy flirt messzemenőkig gazdaságos, de a kettő már lélektani gazdasági szempontból.
Egy szolnoki inga helyett alap lenne a 3 flirt, de az nem váltané ki férőhely szempontjából... Akár 4. is kellhetne ami nem engedélyezett, és gazdasági szempontból nulla.
Ha már magasabb az energiafelhazsnálása, akkor eltörpül mellette az, hogy 2-3 perccel rövidül a menetidő... Nem oszt nem szoroz.

Estergom fele se éri meg a 3 desirot járatni, de inkább megteszik, mert a mozdonyos közlekedést több szempontból nem meri vállalni senki menetrend szerint...
Utaskomfort miatt utasvesztést okozna, a pálya nulla, mégjobban tökremenne...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.11. 00:19:23

@eml:
A motorvonat állandóan azonosan gyorsul pedig hülyeség...
Egy ingavonattal hasonlítjuk össze a motorvonatot, ami ugyanúgy állandó terhelés, 6+vezérlő. Az ugyanúgy azonos gyorsulás mindig, mint egy motorvonatnál...

Csak mint mondtam, a 3. motorvonat kapcsolásánál már többet fogyaszt, mégis kevesebb utast szállít, mint az inga. És jóval rövidebb, ami az állomáshossz miatt nem mindegy.

eml 2010.06.11. 00:26:35

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Úgy értettem, hogy a mozdonyra ha 5 helyett 10 kocsit raksz, akkor gyorsul szarabbul.
Egy Flirt ugyanúgy gyorsul 1x4-ben illetve 2x4-ben is.

Itt egyébként nem találtam 12 kocsis vonatot, egyedül a nemzetközik között:
www.vonatosszeallitas.hu/30vonal_tel_szombat.html
www.vonatosszeallitas.hu/30vonal_tel_vasarnap.html

" És jóval rövidebb, ami az állomáshossz miatt nem mindegy."
Állomáshosszban nem lenne nyereség az emeletes vonat? Mert akkor egyszerre több embert lehetne szállítani.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.11. 00:36:49

@eml:
"Mert akkor egyszerre több embert lehetne szállítani. "

Vagy nem. Csekély a plusz helyek száma. szépnek meg jónak tűnik kívülről, de belülről rengeteg helyet elvesz a lépcső mindkét végén, a wc-s rész egyebek. Nem sokkal több hely van benne... Kevesebb mint 50%-kal. Tehát ez az állítás nem oké.

"Itt egyébként nem találtam 12 kocsis vonatot, egyedül a nemzetközik között:"

Hjajj. Drágaság, TÉLI menetrend van MOST TÉLI, a 10-12 kocsis FÜRDŐS vonaton NYÁRI mr szerint járnak! Oké? :)
A vonatösszeállításon a MOSTANI azaz TÉLI menetrend van fent stimm???

"Egy Flirt ugyanúgy gyorsul 1x4-ben illetve 2x4-ben is."
És nem, és nem és nem és nem és nem. Ja és végül: nem.
Nyilván nem akkora az ugrás, mintha mozdony mögé 2x annyi kocsit akasztasz de nem ugyanúgy gyorsul.

"Úgy értettem, hogy a mozdonyra ha 5 helyett 10 kocsit raksz, akkor gyorsul szarabbul."

Így értettem úgy értettem :D A végén kijön, hogy 50 kocsit tehervonattal hasonlítottad össze :D

Alapfelállás: 6+vezérlős inga kiváltása gazdaságos-e motorvonattal??

Nincs így értettem úgy értettem :-)
Ne magyarázd meg ami nem igaz. Egy szolnoki ceglédi 6+vezérlős inga utasterhelését nem tudod annyi motorvonattal elvinni, hogy még gazdaságos legyen. PONT. 3 flirt már energiafelhazsnálásban több mint a szilis igna. PONT.

Azt viszont el kell ismerni, a szili+ 2-3 esetleg 4 Bhv kocsi helyett 1 vagy indokoltan 2 flirtet vinni gazdaságosabb, meg is tették.
De a 6+vezérlős gazdaságosan nem váltható ki.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.11. 00:37:19

Jah, és nem vagyok hombár, a drágaság csak már kijött belőlem :-)

eml 2010.06.11. 00:47:04

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
12 kocsis
Lehet, mert a 29-esen már van külön nyári, ott egyébként stimmt amit írtál.

"Csekély a plusz helyek száma. szépnek meg jónak tűnik kívülről, de belülről rengeteg helyet elvesz a lépcső mindkét végén, a wc-s rész egyebek. "
Igen ebben igazad van, de egy Bhv-hoz képest a WC, a kerékpáros rész, stb. Olyan európaibb. Míg ha egy Bhv-n szeretnéd mindezt kialakítani, azaz tágas WC-t, kerékpárhelyet stb akkor kb 16 ülőhellyel lesz kevesebb.

"Nyilván nem akkora az ugrás, mintha mozdony mögé 2x annyi kocsit akasztasz de nem ugyanúgy gyorsul. "
Miért?
Mekkora a difi 1x4 és 2x4 között? Elég kb-ra.

Ashi Valkoinen 2010.06.11. 09:20:43

"Nyilván nem akkora az ugrás, mintha mozdony mögé 2x annyi kocsit akasztasz de nem ugyanúgy gyorsul. "

Ezt én sem értem igazán, minden nap FLIRT-en utazom, a két egység is ugyanúgy gyorsul, mint az egy. Két egységgel csak annyi a rosszabb, hogy a lassújeleken több időt veszít.

Villámhetes 2010.06.11. 11:10:49

Stadler Dosto.
Hossz:150 méter
Gyorsulás:1,1 m/s
Ülőhely 1. osztály:112
Ülőhely 2. osztály:414
Állóhely:1168
Vmax:160 km/óra
Forrás:hu.wikipedia.org/wiki/Stadler_DOSTO
Ilyeneket szeretnék látni.Üdv!

petya.bacsi 2010.06.11. 11:29:51

Nekem tetszett az interjú, tényleg jó benézni a kulisszák mögé is! Mivel nem értek ehhez elfogadom a véleményét.

Több ilyet, ha lehetne. (Ez tetszett: "felállok vetek egy keresztet és kampó")

Ashi Valkoinen 2010.06.11. 13:20:17

@petya.bacsi: Elég soká jött végre egy ilyen komment is... remélhetőleg még lesz többi ilyen, de nem csodálkoznék, ha az első hozzászólók elvennék mások kedvét a dologtól...

Amit a mozdonyvezető a vonatokról, kényelemről, vezetésről, történetéről ír, az vélemény. Nekem is van olyan mv ismerősöm, aki utál V43-ra szállni és a FLIRT a kedvence. Ettől egyikük sem lesz kevesebb, érvek mindkét oldal mellett vannak.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.11. 17:38:07

@Ashi Valkoinen:
Nekem is tetszett az interjúd, csak a vasutasoknak meg nekem természetesek azok a dolgok amiket elmondott... :)
De tényleg csinálhatnál még ilyeneket, háha 1-2 ember meglátja, hogy ha késik a vonat az nem amiatt van mert a Mozdonyvezető Géza nem akart elindulni a végállomásról...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.11. 17:38:56

@Ashi Valkoinen:
Érzésre lehet nem sok különbség van meg valójában sincs nagy különbség, de van.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.11. 17:42:24

@eml:
"Igen ebben igazad van, de egy Bhv-hoz képest a WC, a kerékpáros rész, stb. Olyan európaibb. "

Na de akkor a végén eljutottunk oda, hogy egy szakmai kérdéssorban az utolsó érv az lett, hogy "Há olyan európaibb".

A csíkos Bhv-k is igencsak európaiak voltak, de hamar lezüllöttek a magyar szintre.
A tisztaságért nyilván a máv felelős, de a felgyújtott, felvagdosott ülések, a firkált mocskos fal, a cigicsikkel szétégetett WC nem a MÁV a kalauzok vagy a takarítók hibája, hanem az utazóközönségé.
Azért az utazóközönségé, akik a flirten letörik a kapaszkodót, ellopják a szappantartót, lelopják a ruhafogast, és a mocskos cipőjüket felteszik az ülésre....

Az európaiság nem csak a vasút szemléletén múlik, és az sem igaz, hogy először a vasútnak kell változnia, élő példa a flirt.
Ha megbecsülné az utazóközönség, még ennyi rongálás sem lenne.

eml 2010.06.11. 18:05:55

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Az európaibb mint érv egy összefoglaló, amely esztétikum, kényelem, akadálymentesség, utaskomfort - világítás, kihangosító - stb stb.

Mit tesz a vasút a rongálók ellen?
Nem elég elvárni -sajnos- az utasok kultúrált viselkedését, azt ki is kell kényszeríteni.
Rendőrrel.

Le kell kapcsolni a kissebbséget a többség érdekében.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.11. 18:09:52

@eml:
"azt ki is kell kényszeríteni.Rendőrrel.
Le kell kapcsolni a kissebbséget a többség érdekében. "

Na igen. Ismét eljutottunk oda, hogy ez megint nem a vasút dolga, témája...
Amikor nincs elég rendőr, több ezres hiány van belőlük, akkor nagyon nem arra van, hogy a vonatokat kísérgessék...

eml 2010.06.11. 18:17:24

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Hamburg. Az ottani közlekedési vállalat áldozott rá. Van ilyen osztaga a rendőrségnek a vonatokra is, de nem találtam róla videót.

www.youtube.com/watch?v=oAgfJEAjzeY
németül van

Egyébként a MÁV-nak is minimum érdeke a vagyonmegóvás. Régebben a vasútőrök fegyverrel jártak Ferencvárosban és máshol is. Működött, bár az se messze tökéletesen.

Ha csak ülnek a MÁV vezetők az Audiban, attól nem történik semmi. Még az akaratot sem látom.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.06.11. 18:25:01

@eml:
Jajaja. Csak gondolom Hamburgban nem hiányzik többezer zsaru az utcákról, és egy betörésre nem mondják azt, hogy türelem, nincs emberük akit kiküldhet felvenni a feljelentést, nálunk viszont megteszik...

Ferencvárosban most is vannak géppusis őrök többek között a déli összekötő vasúti hidat is ők őrzik, engedéllyel sem lehet a hídra rámenni.

eml 2010.06.11. 18:47:25

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
"Ferencvárosban most is vannak géppusis őrök többek között a déli összekötő vasúti hidat is ők őrzik, engedéllyel sem lehet a hídra rámenni."

Akkor még van remény!

Ashi Valkoinen 2010.06.11. 20:14:23

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Tényleg nem vasút téma, viszont itt is jelezném, hogy az OFFtopikban lehetőség van politikai / társadalmi vonatkozásban is megtárgyalni a vasutat érintő dolgokat, nem érzem szükségét az ilyen témájú beszélgetések moderálásának, (elfojtásának mint más helyeken).

FLIRT vs. mozdonyos vontatás: meg kell nézni, hova elég 1 vagy 2 FLIRT, hova kell több. Ésszerűen fordát készíteni, utazási igényeknek és gazdaságossági szempontoknak megfelelően. Ahol 800 ember utazik, oda mozdonyos inga (mondjuk jobb lenne már, ha TRAXX és nem V43 cibálná őket), ahol 200-400, oda FLIRT-et (elővárosba természetesen, nem BP-Cell viszonylatra...)

FLIRT-energia: nem egészen ismerem a Szilik és FLIRT-ek hatékonyságát, viszont egy FLIRT egység csúcsteljesítménye 2.6 MW, egy Szili 2220 kW. Előbbivel ideális vezetés mellett (ED fék használata) kb. 50%-os visszatermelés érhető el, utóbbival semmi. Tehát (ha feltételezzük, hogy az újabb konstrukció és a V43 is csak annyi teljesítményt vesz fel, amennyi le is ad), a 2 FLIRT még gazdaságossági szempontból oké. Viszont nem mindegy, hogy egy 80+n*22 tonnás vagy egy 154 tonnás szerkezetet gyorsítunk, egy hosszabb vonatnál (n>5) már eléggé elmarad a gyorsulás a FLIRT mögött.

HUnter27 2010.06.11. 21:41:58

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:"Estergom fele se éri meg a 3 desirot járatni, de inkább megteszik, mert a mozdonyos közlekedést több szempontból nem meri vállalni senki menetrend szerint..."
Így van, megesik a dolog, főleg reggel jó, amikor a 2067-es szóló Dezső, az utasok egymást tapossák Újpest mh-ig (Aquincum felső mh-nál szoktam felszállni), és az Angyalokföldjének állomásán van a kereszt, javítsatok ki, ha tévedek - a 2042-esssel, ami -volt már precedens - 3 egység Dezső volt, alig utassal... A 2067 egyszer volt dupla egység, de sajna az öröm nem tartott sokáig :(

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.06.11. 22:22:34

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Miért is kéne, hogy egy tetszőleges vasúti járműnek legyen olyan része, ami dög nehéz, van vagy 20 méter hosszú, cserébe hasznos tere nincs? Ja, mert egy Szili motorja az olyan durván köbméteres kolonc? Mekkora is egy modern aszinkron motor? Elfér a forgóvázban? Igen. TGV Duplex nem épp posta Bhv székezéssel közel 600 fő, elővárosi kivitelben egy akkora dög simán megvan 800. (nyilván nem kéne 300 km/h a sülysápi szüttyögőre, mielőtt leugatsz, csak méretileg akkora) A DB meg azért rohangál mozdonyos vonatokkal, mert ők se szarják a pénzt. Térjünk vissza a kérdésre 30 év múlva, szerintem nekem lesz igazam, de majd meglátjuk akkor. A mozdony egyetlen értelme az lenne, ha személyszállító és tehervonatokat is visz, de az egyre inkább specializálódó vasúttársaságok miatt erre jelenleg úgy néz ki, hogy nem kell számolni.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.06.11. 22:49:56

@Ashi Valkoinen: Elbeszélünk egymás mellett. Szerintem a motorvonaton senki nem a MÁV jelenlegi kialakítású Flirt-jeit érti, illetve mozdonyon sem a Szilit. Én meg reszelgetem a körmömet és közben baromságot beszélek, mert a TGV Duplex mozdonyos vonat. Az AGV már motorvonat, de abból még nincs emeletes. Benéztem, de Dosto már majdnem van, az motorvonat. :)
Szóval a lényeg, hogy a mozdony az olyan állatfaj, ami egy helyen hajt, de ott semmi hasznos hely nincs. Vagy le lehet csatolni a szerelvényről, vagy lehetne de nem szokás. A motorvonat az azért jó, mert nincs elpazarolt hely. A modern motoroknak már nem kell akkora batár nagy hely, hogy külön mozdony kelljen, be lehet építeni a forgóvázba elfér ott. Az, hogy a kialakítása milyen az részletkérdés, egy hagyományos mozdonyos vonat is lehet ugyanolyan európai mint egy Flirt, de nem erről van szó. Elővárosi, távolsági, IC, étkező résszel, bringás résszel, játszótérrel, minden megoldható, akár ugyanolyan alapokra is.

Ashi Valkoinen 2010.06.12. 11:24:24

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: de jelenleg a magyar valóságban FLIRT-ek meg Szilik vannak. Persze, ha egy 6MW-os Taurussal vontatunk, rögtön más, mint V43-mal. A személyszállító kocsik állapota pedig az új 3G IC kocsik és pár korábbi IC kocsi kivételével nem túl jó.

Egyébként tévedsz, a Dosto már létező vonat:
forum.index.hu/Article/viewArticle?a=101004920&t=9123190

Kép: imgfrm.index.hu/imgfrm/2/6/0/3/BIG_0007702603.jpg

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.06.12. 14:05:30

@Ashi Valkoinen: 3 napos hír nem ér így vizsgaidőszakban. :P

Mozvez 2010.06.13. 15:25:32

Igen izlések és pofonok:) Ki mit szeret valakit le sem lehet robbantani a dizelről vagy a villanyról. DE egyik sem arról szól, hogy egészséges lenne rajta dolgozni.

karolina:MÁV-val kell utaznom a Balatonra 2010.06.14. 10:12:50

Jo ötlet az interjú. Érdekes lenne máskor is, esetleg döntéshozó MÁV vezetőkkel is....Talán ösztönző lenne hogy a helyi problémákat felülröl is lássák és próbálják korrigálni a lehetőségekhez mérten....Persze sok pénz kéne hozzá, de a szervezés javításában is lehetne javítani sokat. Fel lehetne rendesen mérni az igényeket és a közlekedést ahhoz igazítani az egyes vonalokon....Hallottam arról hogy müszaki egyetemisták foglalkoztak ilyesmivel, a közlekedés számítógépes tervezésével.. és ez talán jó ötlet lenne az optimális közlekedés kialakításához és a meglévő optimalizálásához...

stepboy 2010.08.21. 13:08:31

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Ez mehetne szakmai topikba szerintem, mert érdekes téma.
Egy modern elővárosi motorvonat kapacitásban vígan felveszi a versenyt az itthoni Bhv ingákkal. Kétszintes jármű esetén már lépcsőzni sem feltétlenül kell annak, aki nem tud.
A motorvonatok pedig idővel sokkal jelentősebb szerepet fognak betölteni a személyvagonokhoz képest, mint most.