MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Üzletszabályzat megváltozása

2010. május 24. - Ashi Valkoinen
Tisztelt M.Á.V.-blog!
 
Olvastam a MÁV-Start legújabb üzletszabályzatát. Végigtanulmányoztam és észrevettem, hogy eltűnt belőle az egyik késés miatti kártérítési forma. Eddig 15 perc felett, a hely és/vagy pótjegyközerles vonatokon visszavizették a pótjegy árát.(Üzletszabályzat III. fejezet 2.3.1. pont). Viszont az új Üzletszabályztatban nincs ilyen pont, sőt több helyen hivatkozik, hogy csak 30 perc felett fizet, a törvényi rendeletben előírt átalányt:
 
30-119 perc 25%
120+ perc 50%
 
Erre semmilyen utastéri/állomási tájékoztatást nem tett eddig a MÁV-Start. Tudtok róla valamit, vagy csak én nem találtam?
 
Ha nekem van igazam, egy érdekes számítás.
Egy táblázatba foglaltam, hány kilométer fölött, milyen kedvezmények felett éri meg a régi rendszerhez képest, ha a vonat 30-119 percet késik. Íme: /25%-os átalányvisszatérítés/
 
+-------------------------+------+------+------+
| kedvezmény mértéke      |  0%  |  33% | 50%  |
+-------------------------+------+------+------+

| kedv. pótjegy    220 Ft | 50 km| 80 km|100 km|

+-------------------------+------+------+------+
| kedv. pót&helyj. 360 Ft | 80 km|120 km|180 km|

+-------------------------+------+------+------+

| pótjegy          400 Ft | 90 km|140 km|200 km|
+-------------------------+------+------+------+
| pót- és helyjegy 540 Ft |120 km|200 km|280 km|
+-------------------------+------+------+------+


Néhány rosszuljáró település:
 
1 és 8-as vonal:
Budapest->Tatabánya RJ (mindenki)  /400 Ft/
Budapest->Tatabánya IC (mindenki)  /360 Ft/
Budapest->Győr/Hegyeshalom RJ (50%)  /400 Ft/
Budapest->Győr/Csorna/Kapuvár/Sopron/Szombathely IC (50%)  /540 Ft/
Győr->Sopron (mindenki)  /540 Ft/
 
30-as vonal
Budapest->Székesfehérvár (mindenki) /400 Ft/
Budapest->Siófok/Balatonföldvár (33,50%) /400 Ft/
Budapest-> B.lelle/B.boglár/Fonyód/B.szentgyörgy (50%) /400 Ft/
 
40-es vonal
Budapest->Sárbogárd IC,NIC (33,50%) /540,400 Ft/
Budapest->Dombóvár/Sásd IC (33,50%) /540 Ft/
Budapest->Dombóvár/Sásd NIC (50%) /400 Ft/
Budapest->Szentlőrinc/Pécs IC /540 Ft/
 
80-as vonal
Budapest-Keleti->Füzesabony/Miskolc (30,50%) /540 Ft/
Budapest-Keleti->Szerencs/Tokaj/Nyíregyháza (50%) /540 Ft/
Miskolc/Szerencs/Tokaj ->Szolnok (50%) /540 Ft/
 
100-as vonal
Budapest-Nyugati ->Cegléd/Szolnok IC (mindenki) /540 Ft/
Budapest-Nyugati -> Püspökladány IC (33,50%) /540 Ft/
Budapest-Nyugati -> Hajdúszoboszló/Debrecen/Nyíregyháza IC (50%) /540 Ft/
Budapest-Keleti ->Karcag/Püspökladány/Báránd/Sáp NIC (50%) /400 Ft/
Szolnok->Karcag/Püspökladány/Báránd NIC (mindenki) /400 Ft/
Szolnok->Karcag/Püspökladány/Hajdúszoboszló IC (mindenki) /540 Ft/
Szolnok->Debrecen/Nyíregyháza/ IC (33,50%) /540 Ft/
Szolnok->Kisvárda/Záhony/Tokaj/Szerencs/Miskolc IC (50%) /540 Ft/
 
120-as vonal
Budapest->Cegléd NIC (50%) /220 Ft/ 
Budapest->Cegléd (mindenki) NIC /400 Ft/
Budapest->Szolnok (33,50%) NIC /400 Ft/
 
140-es vonal  /360 Ft/
Budapest->Cegléd/Nagykőrös (33,50%)
Budapest->Kecskemét/Kiskunfélegyháza/Kistelek/Szatymaz (50%)
Cegléd->Szeged (50%)
 
Tehát gyakorlatilag 50 %-os kedvezmény esetén mindenki (kivéve Bp->Szeged, Bp->Záhony és Bp->Nagykanizsa), 0 %-os kedvezmény esetén a bő agglomeráció (60-120 km) térsége kapnak kisebb kártérítést egy 30-119 perc késésért, 15-29 percért pedig senki!
 
És ha a vonat 120+ percet késik. Íme: /50%-os átalányvisszatérítés/
+-------------------------+------+------+------+
| kedvezmény mértéke      |  0%  |  33% | 50%  |
+-------------------------+------+------+------+

| kedv. pótjegy    220 Ft | 25 km| 40 km| 50 km|

+-------------------------+------+------+------+
| kedv. pót&helyj. 360 Ft | 40 km| 60 km| 80 km|

+-------------------------+------+------+------+

| pótjegy          400 Ft | 45 km| 70 km| 90 km|
+-------------------------+------+------+------+
| pót- és helyjegy 540 Ft | 60 km| 90 km|120 km|
+-------------------------+------+------+------+

Kérlek, nézzetek utána Ti is.

Köszönettel: Egy olvasótok


A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr592026756

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyizga (törölt) 2010.05.24. 11:56:11

Igen. A MÁV megint érdekesen szabályozott egy kérdést.

Inkább úgy kellene, hogy egy adott vonat normál menetidejéhez képest 10-20-30 stb. százalékos késés esetén fizessen, NE csak a pótdíjas vonatokon.

Ekkor pl. az egy órás normál menetidő helyett 1 órát késő vonatnál legalább ingyen utazna az utas.

vanek ur 2010.05.24. 12:09:44

@Manyizga: Nem a MAV szabalyozta. Olvasd el az uj uzletszabalyzat elso mondatat, ahol felsorolja, melyik jogszabalyok alapjan keszult.
A kesesnel fizetendo osszegek merteket EU jogszabaly hatarozza meg, a magyar vasut viszont mentesseget kapott, csak a potdijas vonatok kesesenel kell fizetnie.
A MAV tehat csak annyit vallal, amit a jogszabaly eloir, semmi tobbet. Ilyen allapotok mellett (palya, kocsik, mozdonyok) nincs az az epeszu vezeto, aki a kotelezonel tobbet engedne vallalni.

Sokkal erdekesebb, hogy az uj szabalyzatban ugrik a 15 perces keses utan visszafizetett potjegy. Azert valljuk be oszinten: 30 percnel tobbet eleg ritkan kesnek az ICk, viszont a 15 perc benne van a rendszerben. Cserebe most mar akkor is fizetnek, ha kulfoldrol jovo vonat kesik orakat.

DePassant 2010.05.24. 17:15:39

@vanek ur: Azt lehet tudni meddig kapott mentességet a MÁV?

vanek ur 2010.05.24. 22:05:55

Tudomasom szerint 5 ev, ami 2 alkalommal tovabbi 5-5 evvel hosszabbithato meg. Utana nincs mentseg, minden, 30 percnel tobbet keso vonat utan fizetni kell - ha csak addig nem szigoritanak tovabb Brusszelben.

vanek ur 2010.05.24. 22:22:17

Meg egy kiegeszites. Az atalanykarterites a menetjegy aranak a 25% vagy 50%-a. A menetjegy ara definico szerint (lasd az uzletszabalyzat elejen) tartalmazza a potjegy/helyjegy arat is. Viszont csak az adott vonattal megtett szakasz arat veszik figyelembe.
Tehat 25%-os karteriteshez 540*4=2160 Ft-nyit kell egy adott IC-vel utazni (helyjeggyel egyutt), hogy ugyanott legyunk, mint a regi szaballyal. Igy a tablazatban szereplo km-ek lejjebb mennek.
Arrol persze lehet vitatkozni, hogy mi az igazsagosabb: visszaadni a potjegy/helyjegy arat a kesesnel, vagy az utazas koltsegeinek egy meghatarozott reszenek a visszafizetese.
Szerintem ez lehetne egy vita kiindulo pontja, es az hogy megnovekedett az az ido, amit kesnie kell egy vonatnak ahhoz, hogy a penz visszajarjon. Es az is furcsa, hogy ezt a (kedvezotlen?) valtozast egyelore sehol nem kommunikaljak.

darkatti 2010.05.25. 07:43:00

én tegnap kaptam vissza 20 késés miatt a helyjegy árát!

mikortól érvényes? hol lehet ezt olvasni? link?

DePassant 2010.05.25. 11:31:37

Én már csak arra leszek kíváncsi, hogy vajon a pénztárosokat felkészítették-e erre a szabályra, vagy ismét sűrű fejcsóválásokba fog belefutni a szerencsétlenül járt utas. Különösképp, ha több átszállással utazik, és nem csak a jegy 25%-át kell kiszámolni, hanem először meg kell állapítani a vonatkozó távolságot...

Conv · http://www.i-honlapkeszites.hu 2010.05.25. 11:59:10

OFF a témához, de a bloghoz mégsem, hiszen a bloghoz nyújt segítséget

Készítettem egy hírgyűjtő oldalt, ennek a tartalmi feltöltéséhez kellene segítség, hogy használható legyen a dolog.

Szóval arról van szó, hogy ha valahol olvasol valami hírt, adatot, ami már meglévő/várható témával kapcsolatos hír, adat, akkor azt ebbe a rendszerbe vidd fel aminek a linkjét lejebb megtalálod. Így elég tisztességes hír nyilvántartást lehet készíteni melyben mindenféle paraméter alapján listázhatóak a hírek, többféle összefüggés és adattartalom alapján. (persze, csak ha ki vannak töltve a hírhez tartozó rovatok.)
Ez nagy segítség egy egy anyag összegyűjtéséhez a blogok postíróinak, és a kommentelőknek is, no meg bárkinek aki blogot vezet.
Bármilyen hírt fel lehet vinni.
A rendszerbe hír felvitel és a funkciók nagy része regisztrációval működik, a regisztráció egyenlőre nem visszajelzéses, hanem automatikus elfogadású.
A híreket nem ellenőrzi senki mi van felvíve, bízom benne, hogy nem kamu híreket, a vakvilágba mutató linkeket töltötök fel.

Tehát ha segítenétek egy kicsit az általatok olvasott blogokat vezetők munkáját, töltsetek fel mindenféle hírt amit találtok, nem nagy gond, ha egy hír több példányban is fenn van, de azért nézzétek meg, hogy ne rakjátok fel ugyanazt a tartalmat, illetve lehetőleg csak akkor, ha más forrásokra hivatkozás is van benne, mint az eredetiben.

Akinek van kedve, ideje, elhivatottsága, akár az eddigi a blogon található postokat is átnézheti, meg a postokhoz tartozó egyéb hivatkozásokat, és feltöltheti.
Egy példát csináltam, hogyan is néz ki a dolog: hirgyujto.i-honlapkeszites.hu/popup.php?sb_id=9

Az oldal elérhetősége: hirgyujto.i-honlapkeszites.hu

ON

Glg 2010.05.25. 15:23:39

@vanek ur: "nincs az az epeszu vezeto, aki a kotelezonel tobbet engedne vallalni"ez azért vicces mert az állapotok a vezetőknek köszönhetőek.
azért szerintem a 15 kicsit sok megengedhető késésnek, mert pl sorozatosan szopok 10-15 perces átszállásoknál, és nincs más alternnatíva, vagy későbbi/előbbi csatlakozás.

vanek ur 2010.05.25. 22:14:30

@Glg: "zért szerintem a 15 kicsit sok megengedhető késésnek". Nem mondtam azt, hogy jó ez a döntés. De érthető: nem vállalja túl magát.

"ez azért vicces mert az állapotok a vezetőknek köszönhetőek" Magáncégnél teljes mértékben igazad lenne. Ott tényleg a vezetők felelőssége, hogy hogyan gazdálkodnak a vállalati vagyonnal, hogy időben fejlesszenek, hogy ne spórolják ki a karbantartást, stb.

A MÁV állami cég, és ez ugyan nem mentesíti a mindenkori vezetést a jelenlegi helyzet iránti felelősségtől, de ne felejtsük el: a politika a vasút dolgaiba igencsak beleszól, és nem mindig az üzleti racionalitás mentén (pl. IC megállítás egy csomó helyen; Desirók országszerte, miközben Esztergom felé sem jut mindig elég).

Jelenleg nincs olyan tökös vezetése a MÁVnak, aki képes lenne az üzleti logika mentén szembemenni a politikával, és mivel a vezetést a politika nevezi ki, nem is lesz még egy jó darabig.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.05.25. 23:10:17

A NIC az milyen vonat? Elvirában nem látok ilyet?