MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Amikor az internetes jegyvásárlás drága lesz...

2010. május 18. - Ashi Valkoinen

Sziasztok!

Ma gyanúsan kevésnek találtam az egyenlegemet, amit egy kártyás vásárlás után SMS-ben kaptam.
Felmentem hát a bankom internetes felületére és azt láttam, hogy a hétvégén, interneteten vásárolt vonatjegy árán kívül a MÁV-Start Zrt. még levonogatott 3 másik összeget, összesen kb. 13.000 Ft-ot. (Erről SMS-t sem kaptam, azt hiszem azért, mert "csak" zárolódtak a számlámon ezek az összegek .)
Felhívtam a MÁV direktet, ahol rögtön ismerősnek találták a problémát, a kisasszony rögzítette a panaszomat, majd javasolta, hogy 15 nap múlva vagy akár már(!) 1 hét múlva fáradjak be a bankomba és érdeklődjek, hogy elindult-e már a zárolt összeg feloldása. Itt kissé türelmetlen lettem, hogy ha ők hibáztak, akkor miért is fáradjak bárhová és miért ilyen sokára. Valamint, ha tudtak a rendszer hibájáról, akkor miért nem kezdték el orvosolni automatikusan. (Aznap - május 9 - ugyanis több ezren járhattak így.)
Nos megtudhattam, hogy a rendszer, szerinte, nem olyan fejlett, hogy a hibás levonásokat azonosítani tudja, a 15 nap az szabály, a befáradást meg csak úgy javasolta jószándékkal, mert ő bizony utána nézne a számlájának, ha vele történne ilyen. Még udvarias kritikusként felvetettem, hogy lehet, hogy ha egy elnézést is mondott volna, nem lennék felháborodva, de a MÁV-Startnál még valószínűleg nem járt olyan tréning-cég, ahol ügyfélnyugtató kommunikációs stratégiákat tanítottak volna (vagy a kisasszony lógott az óráról).
Végül beláttam, hogy nem vele kéne vitatkozni, megköszöntem a segítségét...

Szerintetek lehet ilyenkor kártérítést kérni vagy kamatot vagy tényleg ennyi? Levontak valamennyit, mert meghibásodott a rendszer, és ha szólok, akkor majd visszakapom és kuss, örüljek, hogy ilyen segítőkészek és azonnal felvették a panaszomat (ilyen is volt az érvek között :-))

Üdv:
B.K.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr792012168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyizga (törölt) 2010.05.18. 11:00:02

Milyen kamatot kérnél? A pénz a számládon van és kamatozik, csak nem tudod elkölteni a zárolás végéig.

Nem csak a MÁV-nál, hanem minden bankkártyás vásárlásnál ez van. Ha tévedésből zárolják/levonják az összeget, akkor az összeg kifogásolása után 15 napon belül feloldják/visszautalják a jogos összeget.

Külföldi céggel is jártam már így. :)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 11:04:42

Ahogy Manyizga is írja: Mi a fenére kérnél kamatot?? :D A pénzed a számládon, csak nem tudsz hozzáférni.
Ráadásul nem a MÁV-Start zárolta a pénzed hanem a bankod. És nem a Start hibája, hogy a bank rendszere nem talál vissza az e-ticketre.

Velem is előfordult már kártyás fizetéskor a Reálban azt írta ki, hogy sikertelek, lehúzta a pénztáros újra, és közben 2x levonta a pénzt. (Pontosabban zárolta) 15 nap után feloldották, és kész.
Ilyen bármikor előfordulhat, a kétlépcsős fizetés az online tranzakciók jellemzője, nem a Start találta ki.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 11:11:36

"(Aznap - május 9 - ugyanis több ezren járhattak így.)"

Ez a duma különösen tetszik.

Aznap - május 9 - több millióan jártak így a világon kommunikációs hiba miatt, sőt azóta minden nap bekövetkezik ugyanez szerte a világon, mégis felkelt reggel a nap :-)))

DePassant 2010.05.18. 11:31:24

Csak a tisztánlátás végett: a zárolt összeg nem kamatozik. Megjegyzem itt max 50 Ft kamatról beszélünk :) Szóval ez a kártérítés dolog nem túl életszerű :) A bankba pedig nincs értelme bemenni, ők nem tudják meggyorsítani a folyamatot. Szerencsés esetben egy hét alatt fény derül a téves zárolás tényére és újra hozzáférhető az összeg. A felháborodás jogos, én sem lennék lenyűgözve ha két hétig nem férnék hozzá 13 ropihoz, de ez az egész nem a máv hibája, hanem a kártyás fizetési felületet üzemeltető banké.

ksziksza (törölt) 2010.05.18. 11:40:30

Egyébként pontosan hogyan működik ez a vásárlás?
Mármint velem most történt, hogy május elején nézem a tranzakciókat a bankszámlámon, és van egy levonás vásárlás MÁV-Start címen. Hmm, márciusban utaztam utoljára, most akkor ez hogy? Végül visszanéztem a számlámat, és akkor tényleg nem volt levonva, meg stimmelt is az összeg, úgyhogy nem foglalkoztam vele továbbra, csak egy kicsit furcsa, és zavaró, hogy több mint egy hónap múlva vonják le.
Mással is volt már ilyen?

chi 2010.05.18. 12:07:16

Vörösbe:
Azért még egyszer kiemelném, hogy nem csak annyi történt, hogy az összeget, amennyibe a jegy került, kétszer akarták levonni és ebből egyszer zárolódott...
Hanem ezeken kívül még két random összeget is zároltak. Ehhez azért már kellett valami zavarnak lenni a MÁV-Start rendszerében is. Hm?
(B.K.)

Adani 2010.05.18. 13:25:09

Épp emiatt van nekem külön netes vásárlásra CIB-es netkártyám. Arra meg csak annyi pénz megy, amennyit el is akarok költeni éppen akkor így nem is tud többet levenni. Külföldi vásárlásnál pláne nem megbízható helyről ez 100%-os, ha többet akar levenni közli ,h nincs fedezet.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 14:00:41

@chi:
Ne emeld ki mégegyszer mert eddig ezt nem írtad. Csak azt, hogy levonogatott még 3 összeget...

Ettől független nekem nincs jogom/lehetőségem utnanézni a rendeléseidnek, bár eléggé meglepődnék ha ez valóban így megtörtént volna...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 14:06:00

@ksziksza:
A vásárlás kétlépcsős.

Amikor rákattintasz a fizetés gombra átkerülsz az OTP oldalára, ahol megadod az adatokat.

A Start elküldi az OTP felé, hogy milyen összegű a megrendelés. Legyen 5000 Ft.
Az OTP ellenőrzi hogy van-e annyi a számládon. Ha van, akkor azt az összeget zárolja a számládon, (első lépcső eddig) és szól az e-ticket rendszernek, hogy igen, volt annyi a számládon, odaadhatja Neked a terméket, ami jelen esetben a kód. Ha megkaptad a kódot, akkor az eticket visszaválaszol az OTP-nek, hogy a termélet a vevő megkapta, a zárolt összeg átküldhető a MÁV számlájára. (Második lépcső vége)

Tehát látható, hogy a Start számlájára csak akkor kerül át a pénz, amikor te a kódot már megkaptad. Ha nem kapsz kódot, a pénz nem kerül a starthoz, maximum a banknál zárolva marad.

Amit írtál előfordulhat de nem MÁV hibából, hiszen a folyószámlád könyvelését a bankod vezeti.
Nekem is volt olyan esetem, amikor egy bolti kártyás vásárlásom hetekel később könyvelődött. A tárgynap a tényleges vásárlás napja volt, a könyvelés napja pedig hetekel későbbi. Nem tudom mi okozza ezt.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 14:07:28

@Adani:
És ráadásul erre nem megoldás a netes kártya sem mert ha az azon lévő összeget a bank zárolja, de nem teljesíti a megrendelést akkor nem kapsz kódot sem.
Ergó ha továbbra is jegyet szeretnél újra pénzt kell küldened a netkártyádra.

chachi 2010.05.18. 14:17:02

Azért az látszik,hogy folyamatosan dolgoznak a rendszer fejlesztésén,pl.már számlát is lehet nyomtatni.A végcél nyilván a vonaton történő ellenőrzés lehetőségének elérése,de szerintem erre még 1-2 évet várnunk kell.
Én mindenesetre szurkolok,mert feltétlenül ez a jövő.
A bank akkor utalja a zárolt összeget a Startnak,amikor megkapom a kódot,vagy amikor kinyomtatom a jegyet?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 14:21:42

@chachi:
Én úgy tudom akkor, amikor a kódot megkapod.
Ugyanis semmilyen szabály nem kötelez arra, hogy át is vedd a jegyed. Akkor meg lenne egy függő jegy ami ellenértéke a banknál van de a start nem kapta meg.
Akárhogy nézem, az eticketen a terméket akkor kapod meg amikor a kódot megkapod, tehát a tranzakció akkor lesz befejeztett.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 14:24:19

@chachi:
Természetesen a cél a fedélzeti ellenőrzés, és az otthonyi nyomtatás, de addig sok víz lefolyik még a Dunán. (Ez most rossz szólás-mondás)

Az otthoni nyomtatáshoz többek között törvénymódosítás is feltétlenül kellene.
A fedélzeti ellenőrzéshez pedig új fedélzeti eszközök. Ezek beszerzése a pénztári gépek cseréjével együtt történne. Azonban ha most írnák ki a közbeszerzést akkor is 2-2,5 év lenne eredményhirdetéssel, beszerzéssel, fejlesztéssel együtt.
Közbeszerzés viszont még nincs...

Kopi3.14 2010.05.18. 14:37:48

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: a nyomtatást nem lehetne kihagyni? 2D vonalkód, azt csókolom. Vonalkódleolvasó a jv-knek-amúgy is rájukférne az eszközpark-modernizálás, akkor beleférne. S ekkor telefon kijelzöje is elég lenne a jegy érvényesítéséhez.

Zsolt_ 2010.05.18. 15:19:32

@ksziksza: Igen, én is jártam így. Sőt mondok jobbat, volt, hogy egy hónappal később vontak le egyszerre 3 jegyvásárlást és mínuszba kerültem a netszámlámon (amit elvileg nem lehet!). Hogy mi is történt? Vásároltam 1 jegyet, azt zárolta, a jegyet megkaptam. A MÁV bankja (OTP) baszott levenni a pénzét, ezért az én bankom (CIB) 14 nap után oldta a zárolást. Következő jegyvásárlás: jé, van még a számlámon pénz, biztos a múltkor többet utaltam. Megint megvettem. Ugyanabból a pénzből. Majd még egyszer...
Nyilván az én hibám is, de ilyen eshetőségre nem voltam felkészülve és először még a banki ügyintéző is csak pislogott, mikor megkérdeztem, hogy lehet egy netszámla mínusz 7e-ben.

Zsolt_ 2010.05.18. 15:20:29

@Kopi3.14: Ez már milliószor volt téma. A vonalkódolvasáshoz a kaller eszközének folyamatos (!) kapcsolatban kellene lennie a központi rendszerrel, amit megoldani drága és bonyolult.

rickyramirez 2010.05.18. 16:33:43

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Én azt nem tudom, Ákibard! (oh, miket írogatok itt, elnézést, még nem teljesen szoktam meg az új neved), szóval Vörösbe ... stb., stb., hogy bizonyos Volán-járatokra is lehet interneten jegyet venni, és az így vásárolt jegyet otthon ki kell nyomtatni, akkor ott hogyan tudja a buszvezető kezelni a jegyet, hiszen neki sincs semmilyen ilyen célú eszköze? Vagy van? Én nem tudom, hogy hogyan működik, mert kerülöm a buszt, tehát ilyen alkalom még nem volt az életemben, de azt olvastam a Volán weboldalán, hogy így kell csinálni.
De hogy a belátható jövőben nem lesznek a jv-k ilyen készülékkel felszerelve, az szerintem biztos, mert azért gondoljunk bele: kirakták ezt a sok kioszkot, hát csak egy darab is ebből ki tudja, hány millióba került, és ha fedélzeti ellenőrzés lesz, akkor ezek szükségtelenné válnak, nem? Egyelőre ott tart a MÁV, hogy megpróbálják egységesíteni a jegyek formátumát, megszüntetni ezt a sokféleséget, szóval ilyen beruházás bizonyosan nem lesz 2020 előtt.

Kopi3.14 2010.05.18. 17:00:27

@Zsolt_: sem a bonyolult, sem a drága oldalt nem tartom mai napság hihetönek.

Zsolt_ 2010.05.18. 17:31:05

@Kopi3.14:
Drága, mert:
- folyamatos hálózati kapcsolatot kell biztosítani
- ideiglenes megszakadás esetére is ki kell találni valamit
Bonyolult mert:
- folyamatos hálózati kapcsolatot kell biztosítani
- ideiglenes megszakadás esetére is ki kell találni valamit

Azt hiszem, ennyi elég. Mégis mivel oldanád meg? Még a mobil hálózatok sem teljes lefedettségűek. Műholdas kapcsolat? Az nem drága? Tegyük fel, hogy mobil. Az néha igencsak lassú tud lenni, akkor mit csinálsz? Ha megszakad mit csinálsz? Mennyibe is kerülnének ilyen eszközök? Gyakorlatilag egy mini számítógép kell célszoftverrel, hálózati hozzáférést biztosító hardverrel. Ehhez kell egy szolgáltató, akinek csengetni kell. A biztonsági oldaláról még nem is beszéltünk, amit meg kell valósítani... És ezt képzeld el az egyszerre dolgozó összes vonat összes kalauzánál.

Ha Te ezt nem tartod drágának és bonyolultnak, annak csak az az oka, hogy nem szakmabeli vagy és nem látod át a komplexitását a problémának (ez nem sértés!). Nem lehetetlen, de igenis sokkal-sokkal problémásabb, mint aminek gondolod! És amíg arra nincs pénz, hogy a váltókat, a várókat, a vonatokat karbantartsák, takarítsák, addig hogy dobjanak ki milliárdokat ilyenre?

vanek ur 2010.05.18. 18:06:39

Nekem is vontak, en is felhivtam a Mavdirektet. Azt mondtak, hogy az OTP technikai okokbol most vonatta le a szamlarol a korabbi vasarlast.

Megneztem a penzmozgasokat a netbankban, es tenyleg: akkor nem vontak. Az osszeg egyebkent stimmel.

petya.bacsi 2010.05.18. 18:57:02

Internetes vásárlásnál ez elég sokszor előfordul. Először én is pánikoltam, most már nem. Meg van CIB internet kártyám, arra meg annyi pénzt teszek, amennyi kell.

chachi 2010.05.18. 19:35:17

Először én is pánikoltam,egy Szolnok-Cegléd jeggyel/550Ft/próbálkoztam.A kislányomnak engedtem meg,hogy bepötyögje a kódot,és kinyomtassa.
Azóta így 'kell'jegyet vennünk.

_Totty_ 2010.05.18. 20:09:46

hmm...iphoneom van és szoktam ugy h wifin letöltök egy weblapot és aztán utközbe elolvasom, tegyük fel h a kalauz készüléke minden állomáson automatikusan letöltené az állomás wifijéröl hogy milyen kódu jegyek érvényesek, és mikor leolvassa egyböl tudni fogja a gép hogy érvényes-e.... ezzel meg oldva a lassú és a néha nem elérhetö hálózat is. Igaz nem olcsó, de kivitelezhető szerintem....

Adani 2010.05.18. 20:20:31

@_Totty_:

Na igen ráadásul van mobil szélessáv is, igaz nem mindenhol, de nem is kell állandóan mikor van letölt az aznapra érvényes jegyrendeléseket, amik arra a viszonylatra szólnak. Nem 100%-os a lefedettség, de ha előre letölti akkor lefedettség nélkül is működhet. Az olyan extrém esetektől meg el lehet tekinteni, h ott a vonaton helyben veszi meg valaki netbook-al és mobilnettel. Lehetséges ugyan, de nem gyakori dolog, erre az esetre meg maradhatna a régi módi, vagyis kap utasleadásit majd elregéli az ügyfélszolgálaton a problémát és utánanéznek és ha volt jegye érvénytelenítik a büntit.

hcpetrov 2010.05.18. 20:44:05

Helló!

Hát igen a Deutsche Bahn-nal ez már egy ideje megoldott. Tavaly a München Hbf- Kassel - Wilheimshöhle viszonylatra vetten úgy jegyet, hogy az on-line menetrendben kiválasztottam az ICE-t, meg a helyfoglalást

Majd bankkártyaszámomat megadva az egyenlegemről levonódott a jegy ára, aztán emailben érkezett egy visszaigazolás és egy pdf-ben a jegy. A jegyet itthon kinyomtattam és amikor a kalauz kérte odaadtam neki a papírt, ő leolvasta a BARcode-os vonalkódot és ellenőrizte a bankkártyám sorszámát. Ennyi volt a jegyvizsgálat.

Vajon mennyibe kerülhet egy ilyen rendszer kiépítése?

Persze a DB-nek jobb az anyagi helyzete...

Kopi3.14 2010.05.18. 21:02:46

@Zsolt_: miért kell folyamatos kapcsolat?Csak akkor kell, ha használja. Ez tipikusan kis forgalmú vonalakon nem túl gyakori. A megszakadás meg a csak igény esetén történö müködéssel megoldott. s mivel nem nagy adatmennyiségek rohangálnak, így vígan elég neki egy edge is. S túl sok kommunikáció sem kell, ami nem megoldott. Szoftver gyakorlatilag készen vehetö apiaacról, infrastruktúra készen áll, csak hazsnálni kell.

Nem is arról beszélek, hogy lóhalálában ezt meg kell oldani, hanem ha már úgyis fejlesztik majd öket, akkor meg lehetne lépni ezt, ne akarják már az ezer év lemaradast tyúklépésben behozni.
Mesélj, te mennyire látod át az adatkommunikációt, ha így azt mondod jobban, mint én?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 21:17:52

@rickyramirez:
Tekintve hogy több mint fél éve a fedezőjelzős nicken írok, te meg elég rendszeres láogató vagy, így a szánalmas nickazonosításod mögött némi provokációt vélek felfedezni. (Tényleg ilyen nagy poén rájönni arra, amit vagy 30x írtam le eddig? )

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 21:19:00

@rickyramirez:
Arról már nem is beszélek, hogy az indapasszos akármi is össze van kötve az Ákibardossal, így 10-es iQ felett rá lehet jönni erre a hatalmas rejtélyre... :)

Adani 2010.05.18. 21:27:59

@Kopi3.14:

Kb. erre céloztam én is. Egy kisebb forgalmú vonalon nem lehet sok netes jegy. Azt amikor van kapcsolat ( és azért ha nem is állandóan, de a puszta közepén is befogható az EDGE) akkor letölti ez néhány KB esetleg pár meg a, az nem nagy tétel. Egy nagyobb fővonalon már lehet több netes jegy, de ott vélhetően nagyobb állomásokon van rendes net, esetleg Wifi leszedheti onnan is. A fővonalak azért mindig érintenek nagyobb városokat is ott meg van lefedettség. Ha meg már letöltötte a neten megrendelt jegyek adatait a masina már nem kell online kapcsolat, a gép eltárolhatja, h felhasználva aztán majd ha lesz megint akkor feltölti a szerverre is ,h jegy ok, elhasználta az utas. Technikailag megoldható az más kérdés anyagilag mennyibe kerülne ( meg az is, h mennyiért oldják meg).

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 21:41:39

@rickyramirez:
De válaszolok a kérdésedre is, hisz azért vagyok itt:

A busz sajnos elég más téma. A buszközlekedéssel kapcsolatos rendszert valamilyen más törvény szabályozza (megmondom őszintén nem tudom melyik, és lusta vagyok utánakeresni) ellenben a vasút dolgait a Vasúti Törvény szabályozza. Ez a törvény történetesen előír egy bizonyos érvényességet a jegyeknek, előírja, hogy bármely vonaton felhasználható annak érvényességi idején belül, előírja, hogy az utas visszaválthatja a jegyét ha úgy gondolja, illetve sokadik melléklete megszabja a menetdíjakat, illetve az igénybevehető kedvezményeket. (Ezenkívül minden mást is )
A buszt én is kerülöm minimum 300 m-es körzetben, azt viszont tudom, hogy a Volánoknál a neten váltott jegy a visszaélések kiszűreése miatt adott napra és járatra érvényes, visszaváltása csak a járat indulása előtti 20 percig lehetséges 20% kezelési ktsg levonásával, utána semmilyen formában nem váltható vissza. A buszvezető egy lista alapján ellenőrzi, amit indulás vagy beszállás előtt kezébe nyomnak. Emellett a netes jegy valamilyen kedvezmnyt tartalmaz, ha minden igaz. (És csak a Népligetről, Stadionokról, és Árpád-hídról induló buszokra lehet így jegyet venni!)

Mindez a vasútnál a jelen törvényi háttér mellett nem kivitelezhető, ugyanis nem teljesülne az előírt érvénytartam, nem teljesülne az, hogy érvénytartamon belül bármely vonatra érvényes, nem teljesülne, hogy érvényességi idején belül bármikor visszaváltható.

Ha a vasúton is megvalósulna az otthoni nyomtatás akkor szigorúan adott járatra szólna, korlátozott érvényességű lenne, nem lehetne visszaváltani, ellenben jelentős kedvezményt tarttalmazna, ami úgymond ellensúlyozná a szigorú megkötéseket.
Jelenleg ezeket a VT passzusai nem engedik meg.

A jegyvizsgálók részére egy folyamatos adatkapcsolattal működő kütyü lenne, amely online elleőrizni tudná az adott jegyet. Emellett ugyebár információadásra, online késés/közlekedési információk szolgáltatására és még megannyi dologra alkalmas lenne.

Az általad említett menetjegy-egységesítési projekt keretében valósulna meg a jegyvizsgálók új kütyüvel való elátása is, ugyanis ekkor végre megszűnnének a manuális jegykiadású helyek. (Azaz gépesítve lennének).
Ez mind egy projekt keretén belül valósulna meg.

A kioszkokkal nincs baj, és nem igaz amit állítasz, hogy azok a fejlődés gátjai lennének. Az otthoni nyomtatás bevezetésével is szükség lenne rájuk, pl akinek nincsen nyomtatója, emellett egy program kérdése, hogy állomási eticket jegyváltó koszk legyen belőlük. (Vagy akár jegyautomata, vagy bármi más.)Elég a parkolóautomataként újjászületett vizitdíj automatákra gondolni. Szoftver kérdése az egész.

Nem mondom, hogy jövőre vagy azutánra lezajlik az egész, de 2020-ig nem kell rá várni. Leginkább pénz és hajlandóság kérdése a dolog.
Az biztos, hogy a következő eticket fejelsztésünk nem az otthoni nyomtatás lesz, van más, fontosabb, széles réteget érintő fejlesztés, ami nem igényel millió törvénymódosítást és többtíz milliárdos beruházást.

Amúgy tényleg végszóként a nickes felvetésedre:
Meg fogsz lepődni, de a Misike-fikablog miatt hoztam létre ezt a nicket (meg még vagy 4-et) ugyanis kivágott a drága, sajnos fájt neki az igazság...:( Örülök,hogy a MÁV blog nem tart ezen a színvonalon.)
Aztán megtetszett, és maradt ez...

Remélem elolvasod, ha már ennyit pötyögtem...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 21:46:40

@Adani:
Egyvalamit nem vettél számításba:
A fedélzeti ellenőrzéssel lehetővé válna az, hogy te jegy nélkül szállj fel, majd a jegyvizsgáló érkezéséig a mobilodon vagy a laptopodon megváltsd a jegyedet.
Akkor mit mondana a jegyvágó? Bocs, várunk a következő állomásig, amikor újra letölti a listát? :-D
Emellett ha nem folyamatos kapcsolat lenne, megeshetne, hogy a jegyvágó az állomáson letölti a megvett jegyeket, majd az ellenőrzésig te vagy a barátod a pénztárban visszaváltja a jegyedet, de a vonaton már benne van a kódod a jegyet váltók listáján, ergo csaltál.

Tehát mindenképp indokolt egy állandó és folyamatos kapcsolat.

Nem istentől távoli ötlet, most is működik, az IEMIG MFB berendezések a mozdony GPS pozícióját folyamatos GPRS/GSM adatkapcsolaton küldik a szervernek.
Sk olyan hely van, ahol szar a térerő, de a szolgáltató egy idő után rá lesz kényszerülve a fejlesztére mert hatalmas adatmennyiségekről van szó, amiért a MÁV rengeteget fizet a szolgáltatónak. Azt a MÁV sem fogja sokáig eltűrni, hogy a kifizetett adatkacsolatot hosszabb szakaszokon ne lehessen használni térerőhiány miatt.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 21:51:29

"Vajon mennyibe kerülhet egy ilyen rendszer kiépítése?"

Több milliárd forint.

Csak ha azt nézem, hogy besétálsz egy boltba azt mondod, kérek 3000 pda-t, amin nincs se spéci jegykiadó szoftver, se nem ötésálló, nincs vonalkód leolvasója, csak egy buta PDA, az is legalább 300 millió forint. ÉS mint magánember vetted.
Mindez közbeszerzéssel 750 millió, nem túlzás sanos Magyarországon ez megy, és ilyen tételnél kötelező a közbeszerzés.

És még mindig csak egy egyszerű sarki PDA-d van...
Soroljam tovább?

HP 1 darab 90.000.-

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 21:52:53

@Kopi3.14:
Azért egy kicsit bonyolultabb ennél... :D
Egy telefon kijelzőt nehéz visszaváltani például...

Ahogy olvashattad a nálunk jöval fejlettebb Németországban is biza ki kell printelni a jegyed. (A repülésnél is szintúgy.)

Adani 2010.05.18. 22:16:03

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

jegy nélkül szállj fel, majd a jegyvizsgáló érkezéséig a mobilodon vagy a laptopodon megváltsd a jegyedet.
Akkor mit mondana a jegyvágó? Bocs, várunk a következő állomásig, amikor újra letölti a listát? :-D

Ilyenkor mehetne úgy mint most. Utasleadási majd elregéled az ügyfélszolgálaton mi történt, utánanéznek ha volt jegyed érvénytelenítik.

Ha meg közbe visszaváltják frissítéskor mikor megküldik a szervernek, h felhasználták, közben bekerül ,h vissza is váltották, vagyis megy a bünti. Erre nehéz is lenne építeni, mert egyrészt nem tudhatod mikor talál kapcsolatot és mikor szinkronizál másrészt macerás, tuti nem sokan próbálkoznának vele. Mondhatni ez a tényező elhanyagolhatóan kicsi ahogy a középiskolás fizikaórán szokás mondani egyes feladatoknál.

A kioszkokkal tényleg nincs baj, csak kellene több is belőle, volt egyáltalán bővítés a rendszer elindulása óta? És valóban ha már nyomtatni is tud nem lehet nagy feladat beleintegrálni azt is ,h simán tudjon jegyet nyomtatni pl. egy Elvira szerű felület azaz honnan hova és milyen kedvezménnyel kérem a jegyet, aprót és papírpénzt is fogad, de a 21. században a bankkártya sem ördögtől való dolog már.

Ilyenkor jutunk mindig vissza oda, h 3 dolog kell hozzá: pénz, pénz és még több pénz. És igen közbeszerzés ahol minden min. 2x annyi és majd jönnek a Sógor-koma jóbarát KFT-k.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.18. 22:19:03

@Adani:
Az a baj, vagy nem is baj ez csak gond a megoldásod szempontjából, hogy nagyon sokan a vonaton vennék meg a jegyüket fedélzeti ellenőrzéskor.
Már most elavult az utasleadási írkálás hát még akkor...

A visszaváltást látom nem érted, úgyhogy nem magyarázom tovább.

Maradjunk annyiban, hogy folyamatos adatkapcsolat kellene hozzá mindenképpen.

chi 2010.05.18. 23:28:50

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Kicsit lemaradtam, úgyhogy egy régebbi hozzászólásodra reagálnék: lepődj meg nyugodtan, ez történt, én is azt tettem... mármint oltárira meglepődtem, olyannyira, hogy még ide is beküldtem a sztorit. :-)

Egyébként tavaly Franciaországban utaztam vonattal, a jegyet neten vettem - csak egyszer vonták le és csak a megfelelő összeget - szerencsés napom lehetett. Visszaigazolták, egy linket is küldtek, onnan kinyomtattam a jegyet. Párizsban lecsipogtatták egy leolvasóval és ez alapján kiosztották a helyet (ezt már tollal írták a papírra, minden nem lehet tökéletes). Szóval van még hová fejlődni szerintem is.
(B.K.)

DePassant 2010.05.19. 00:43:07

Komolyan kedves Uraim!

A hülyeséget bonyolítjátok!!!!!!!!!
Pár hónappal ezelőtt volt egy poszt sok-sok kommenttel ahol végülis megegyeztünk abban, hogy ahol ma 2D-s vonalkódos otthonnyomtatós jegyek vannak (Németország, Svájc, Szlovákia, stb.) OTT NINCS FOLYAMATOS ONLINE KAPCSOLATA A JV-NEK. Azóta utánajártam és megerősítették ezt a tényt. Egyszerűen a vonalkód tartalmazza az utas-útvonal adatokat, és egy ugrókódos vagy valami ilyesmi rendszerrel van titkosítva, amit ha jól tudom közel lehetetlen feltörni. Nem értek a titkosítás részhez, de abban biztos vagyok, hogy ott sincs folyamatos online kapcsolat a jv és valami központ között. Beolvassa a vonalkódot, megjelennek a kijelzőjén az adatok, és ellenőrzi az utas személyazonosságát -mert ugye névre szóló jegyek- (ez lehet személyi, útlevél vagy a hitelkártya amivel foglaltad).
Tehát ne ragozzuk már tovább a "mobilnet" meg ilyen baromságokat, mert nyilván fizikai képtelenség, hogy az ország összes vonalán minden egyes centiméteren legyen folyamatos kapcsolat!!! (huhúú van ahol térerő sincs). És pont ez a lényeg, hogy nem is kell!
Csak gondoljatok bele: amikor Svájcban megy az alagútban a vonat percekig szerinted mégis milyen kapcsolat áll rendelkezésre?? És nem, akkor nem az van, hogy 'addig pihen a JV'.

Bocs ha bunkó voltam, de az egész elmefuttatás tök offtopic és beláthatjátok hogy totál baromság is.

Adani 2010.05.19. 07:57:58

@DePassant:

Egyébként már most elég nagy a lefedettség, majdnem mindenhol van lehetőség legalább GPRS net elérésre, a meg sztem sem tragédia ha pár percre megszakad a kapcsolat, azért az ország nagy részén van.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.05.19. 14:06:29

@chi:
Megfejtettük már a problémád, vagy később lett levonva korábbi vásárlásod vagy korábbi vásárlás lett később könyvelve.

A többivel kapcsolatban ajánlom a hosszú hozzászólásom.

fővizsgáló 2010.05.19. 15:35:09

@Adani: Javaslom utazz a 120-son Nagykáta-Újszász részen....

Adani 2010.05.19. 17:05:26

@fővizsgáló:

Szoktam, mivel most Bp-n élek, de békési vagyok, és azért néha haza szoktam utazni, azt meg vonattal errefelé tudom megtenni. T-Mobile-nál nincs ott különösebb gond, de valóban volt, h nem tudtam telefonálni vagy netezni mert nem volt térerő.

Zsolt_ 2010.05.19. 20:40:26

@DePassant: Légyszi a hangnemed vedd visszább! Főleg mert az általad felvázolt rendszerrel a jegyvisszaváltás nem megoldott probléma! Vagy megmondod nekem, hogy egy pusztán vonalkódba kódolt információt hogy vonsz vissza? Lehet, hogy kint erre is kitaláltak valamit, nem tudom, de annyi tuti nem elég, amit felvázoltál.
(Egy ötlet: a vonalkódba személyes adatok kódolása. Visszaélés utólag kiderül, pótdíjazható az illető. Eddig ok. Viszont elég aggályos adatvédelmi szempontból, hogy a máv és így az állam nyomon követhet bárkit az utazásai során. Plusz mi van, ha nem magadnak veszel jegyet? Azért ez se olyan egyszerű...)
Nem azt vitatjuk, hogy nem lehet megoldani! Azt vitatjuk, hogy egyszerű és olcsó megoldani.
De mielőtt legközelebb ilyen fellengzős stílusban nekiállsz leugatni minket, légyszi olvasd el pl. "Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző" írását! Köszi!

charlie 2010.05.19. 22:23:48

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: pontosítanék, nem az OTP nézi meg a számlát, hanem az OTP (vagy akármelyik bank) a kártyakibocsájtóval veszi fel a kapcsolatot, az kezdeményezi a zárolást, stb. Ezért lehet az, hogy a fizetés után hetekkel zárolnak akár.

charlie 2010.05.19. 22:30:13

@Adani: fenéket, pl. az 1-esen, ami a kirakatvonal, nagyon sok helyen nem hogy net, de még hang hívás sincs. vedd hozzá, hogy a vonat elég jól árnyékol, plusz gyorsan megy. ami közel sem olyan körülmény mint mikor te bandukolsz szabadtéren.

(mozdonyokon meg külön antenna van, azért tudják visszaküldeni a poziciojukat, de ugye nem adhatunk hirados felszerelést a jv-nek)

DePassant 2010.05.19. 23:38:00

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: El. Amit írtam továbbra is igaz és áll. Azt megértettem, hogy törvényt kell módosítani, de továbbra is fenntartom h teljesen felesleges a folyamatos online kapcsolat miatt aggódni. Ha a máv mégis így akarja megoldani akkor már megint jó magyar szokás szerint a nehezebb utat választja.

DePassant 2010.05.19. 23:50:48

@Zsolt_: Ami pedig a visszaváltás gyakorlatát illeti: ha nem kívánsz utazni azt a neten jelzed. Ha x órával az érvénytartam megkezdése előtt akkor törlik a jegyed, ha pedig utána akkor pedig megvárják amíg befut az infó a jv-k pda-jából és az alapján eldöntik h te végül leutaztad vagy sem(mert amikor a jv scanneli a vonalkódot azzal egyben kezeli is). Tehát a jv-nek elég pl. a végállomáson kapcsolatot teremteni a központtal (dokkolni). tádáám probléma megoldva
(megjegyzés: kedvezményes jegyeknél pl külön kitétel h nem visszaváltható. Normál jegyeknél is elég kemény visszaváltási díj van.)

Ha nem magadnak veszel jegyet: beírod az utas nevét (szlovákoknál pl kell igazolványszám is) tádáám probléma megoldva.

Hidd el ez az egyszerűbb és olcsóbb megoldás. Mit gondolsz miért ez terjedt el?

Egyébként az valóban probléma vele, hogy a legtöbb országban ez névre, dátumra és adott vonatra (nem csak viszonylatra) szól. Ez ugye svájcban nem gond, de ha itthon utazol 3 átszállással és az elsőt lekésed, na akkor beszarás van, szóval erre nem tudom mi a megoldás, biztosan van, ennek még utánanézek, hogy máshol hogy oldották meg.
A stílusért a comment végén elnézést kértem, első felindulásból írtam és nem volt kedvem átírni. Mindazonáltal ez nem jogosít fel arra h megmondd h miből vegyek vissza stb.

DePassant 2010.05.20. 00:00:09

kiegészítés: a jegyet az érvényesség napját megelőző nap végéig lehet gond nélkül töröltetni, utána már utánanéznek.
A lekéséses sztori meg úgy tűnik annyi, hogy akkor venned kell egy másik jegyet, ha pl a következő vonattal akarsz menni és utána a neten visszaigényelni az eredeti jegy árát.

Zsolt_ 2010.05.20. 10:47:06

@DePassant: Tádáám ezentúl a Te nevedre veszek jegyet és mindig visszaváltom indulás előtti pillanatban. :) Remélem, tovább tudod gondolni, hogy ez így nem működőképes.
A lényeg, hogy ahhoz, amit javasoltál, központilag hitelesített (!) személyi adatokat kellene nyilvántartani az utasokról és társítani hozzájuk a megvett jegyet. Ez adatvédelmi szempontból aggályos (szerencsére Mo-n még van adatvédelmi törvény és ombucman) és kivitelezhetetlen. Mellesleg nem tudnál másnak jegyet venni.
Másrészt egy ilyen e-magyarország szintű szoftverrendszer kifejlesztése megint csak üti azt az árat, amiről a mi megoldásunk szólt.
ui: miért ne lehetne egy diákjegyet visszaváltani? :) Kezelési költség levonása után természetesen.

DePassant 2010.05.20. 17:07:04

@Zsolt_: Nem értem mit nem értesz. Ha az én nevemre veszel jegyet és visszaváltod akkor mi van? Nem kell semmilyen hitelesített adat, nem kell senkihez társítani a jegyet.
a folyamat kb így néz ki: legyen a példa az h te meg a haver mennétek a-ból b-be x napon y vonattal. Felmész a netre, megkeresed a vonatot, foglaláskor beírod h 1. utas:te, 2. utas: haver. Kifizeted kártyával, megkapod a jegyet egy pdf-ben és kinyomtatod (2 db külön jegy). Ha mondjuk 2 nappal indulás előtt lebetegszik a haver, felmész a netre, és visszaváltod az ő jegyét. onnantól kezdve nyilván az a jegy érvénytelen, ha a haver megpróbál vele utazni a jv gépe kiírja h érvénytelen jegy. Nincs semmilyen hitelesített adat, mindössze annyi a trükk, hogy a jegy névre szól és igazolványt is kell mutatni vele.
Nem értem, hogy ha az én nevemre veszel jegyet és azt visszaváltod, az neked hol jó, és nekem hol rossz.
Amikor azt írtam, hogy a kedvezményes jegyek nem visszaválthatók a németeknél, az nem a diákjegyekre vonatkozik, hanem mindenféle netes kedvezményre, ami magával hordozza azt is, hogy nem visszaváltható.

Zsolt_ 2010.05.20. 18:59:02

@DePassant: Nem értem, miért nem érted, mit nem értek. :)
A jegyet nem csak 2 nappal indulás előttig lehet visszaváltani, hanem indulásig, vagy amíg az adott állomásra nem ér a vonat. Ha késik, akkor a késést is bele kell számolni, így megy ez most is.
Namármost én visszaváltom a jegyet, a kaller lekezeli (mivel nincs folyamatos szinkronizáció) és máris ingyen utaztam. Ezt csak úgy lehetne kivédeni, ha az adataidat megadnád a jegyvásárláshoz, hogy utólag ilyenkor tudjanak csekket küldeni büntiként. Ehhez hitelesített adatkezelés kell vagy ha nincs, akkor a Te adataiddal is meg tudom játszani.
Az a baj, hogy a Te általad felvázolt megoldások csak arra vannak felkészülve, hogy mindenki rendeltetésszerűen, szabályosan használja majd. Az életben viszont ez nem így van, mindig lesznek, akik csalni akarnak.

Kopi3.14 2010.05.20. 21:08:23

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: repülésnél nem kell, iphonet reklámozzák lufthansa appal, amin a kijelzön van a barcode.

Kopi3.14 2010.05.20. 21:14:52

@Zsolt_: próbálj egyszer jegyet venni a DB-nél, vagy a lufinál, meglátod hogy müködik. eleve, mivel a neten nem kp fizetsz, már utolérhetö vagy. Gondolkodni tessék már, nem marhaságokat írogatni.

Zsolt_ 2010.05.20. 22:17:30

@Kopi3.14: Azért bocsi, de nekem nem mindegy, hogy a bank tud követni vagy egy állami tulajdonú cég, akinek ráadásul semmi köze a személyes adataimról.

DePassant 2010.05.21. 10:12:08

@Zsolt_: Írtam, hogy pl a németeknél az érvényesség első napját megelőző napig gond nélkül visszaváltható, ha órákkal az indulás előtt vagy esetleg az indulás után akarod visszaváltani, akkor jelzed a neten, és ők utánanéznek, hogy azt te tényleg leutaztad vagy sem, és ennek megfelelően visszaadják a jegy árát vagy sem. Ezt nem lehet kijátszani, max ha nem jön a jv, de tapasztalataim szerint ez Németo.-ban nem nagyon fordul elő.

Kopi3.14 2010.05.21. 12:27:21

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: nem, ellenben hoztam példát, ahol amilyenképpen müködik, megoldható. Vagyis nem lehetetlen, csak akarni kell. Szóval sok olyan picsogás van, ami nem valós.

@Zsolt_: Gondolom akkor nem szoktál repülövel sem utazni, mert követni tudnak. illetve egy jegyvásárlásnál mivel tudnak követni? Vettél valamit, csókolom.

@DePassant: attól függ milyen vonattípus: köln-Aschaffenurg oda vissza RE-vel, RB-vel bizony voltak részek, ahol jv-t nem láttam egyik irányban sem.. A részek alatt pl viszafogást, átszállás miatti új vonatot érts.

Zsolt_ 2010.05.21. 16:08:02

@Kopi3.14: Ezekkel a fals összehasonlításokkal légyszi, ne fárassz. Ne vegyük már egy kalap alá a határokat átlépő repülőutakat a kis távolságú országon belüli vasúti utakkal.
A MÁV-nál veszek egy jegyet. A MÁV-nak és tulajdonosának semmi köze az én személyes adataimhoz a kedvezmény igazolásán túl. A repülő nagyon más tészta, ahol nemzetközi biztonsági előírások szabályozzák a folyamatot (nem véletlenül). Ez nem paranoia, egyszerűen nem szeretem, ha a saját privát adataimhoz olyanok férnek hozzá, akiknek se szüksége nincs rá, se köze nincs hozzá. Szerencsére ez még Európán belül viszonylag működik, de ha nem vigyázunk, nem fog sokáig.

@DePassant: A megoldásod tényleg ötletes és jó! :) De fenntartom, hogy hazai viszonyok között nem életképes. Németországban lehet arra építeni, hogy minden jól működik, a kaller jön és emberek tömegei nem akarják majd kijátszani a rendszert, itthon nem sajnos. :(

Zsolt_ 2010.05.21. 16:09:52

@DePassant: És kijátszható még mindig, amit írtál abban az esetben, ha nem kezelik le a jegyet. Ezért van pl. most is az, hogy csak indulási állomáson lehet visszaváltani.

Adani 2010.05.21. 17:28:43

@Zsolt_:

Nem pont ezen kéne aggódni hány helyen adjuk meg az adatainkat önként és dalolva. Ha van bankkártyád akkor is tudják elvileg, h mikor hol és mit vettél, de érdekel ez bárkit is? Sőt ha pizzáz rendelsz akkor is megadod minden adatodat ez alapján pedig azt is tudják milyen kajákat szeretsz. Ha van mobilod akkor rögzítik a cellainformációkat vagyis mindig tudják merre jársz.

Nem megfigyelve van az ember és a MÁV se folyamatosan megfigyelné ,h mikor hová utazik csak ha indokolt akkor így felelősségre vonható. Annak is csak örülni lehet, ha mondjuk egy veszélyes bűnözőt a cellainformációk segítségével fognak el.

Kopi3.14 2010.05.21. 17:36:03

@Zsolt_: attól mert határokon átívelö légitársaság már követhetnek téged? Szerintem te beszélsz kettös mérce szerinti hülyeségeket, s ettöl fáradsz, nem tölem. Pl. egy légitársaságnak mi köze a lakcímedhez, vagy egy vasúttársaságnak?

Zsolt_ 2010.05.21. 18:13:05

@Kopi3.14: A légitársaságnak elő van írva. Ezzel már nem tudunk mit kezdeni. Nem mondtam, hogy tetszik. Egyáltalán nem tetszik, de itt most nem erről van szó. Arról van szó, hogy milyen "legyen/lehetne" egy jó elektronikus jegyrendszer a vasúton.

@Adani: Bocs, de az ilyen gondolkodásmód vezet oda, amit a történelemben már láttunk kb. 30-40 éve.
A bankos példa fals. A bank tudja az adataimat, meg azt, hova mozog a pénz. De azt, hogy mire költöd, titkolhatod. Ha egy boltban kártyával vásárolsz, nem fogja tudni a bank, mit vettél. Különben is, hallottál már a PCI DSS szabványról? (www.pcisecuritystandards.org/security_standards/pci_dss.shtml) ez vonatkozik az összes bankkártyakezelő intézményre. A kibocsátókra még szigorúbb szabályok vannak. Ez nemzetközi előírás. Szerinted mennyi az esélye, hogy a MÁV-nál kialakulna egy ilyen?
A cellainformáció pedig... Ez onnantól bukó, hogy bármilyen SIMet tehetsz bármilyen készülékbe. Tehát ez sem hasonló.
Nyilván lehetne a MÁV esetén is jó megoldást találni és szabályrendszert megalkotni. Értsétek már meg, hogy nem a megvalósíthatóságot vitatom! Azt vitatom, hogy ezt olyan könnyű, egyszerű és olcsó lenne megvalósítani, mint amennyire állítják itt néhányan, akik nem gondolnak a mélyére. Ennél már az említett állandó online kapcsolat is könnyebben megvalósítható.

DePassant 2010.05.21. 20:59:04

@Zsolt_: Látom nehéz téged meggyőzni, de azért álljon itt néhány példa: az általam vázolt 2D-s vonalkódot tartalmazó jegyet lehet venni: Szlovákia, Csehország, Ausztria, Németország, Franciaország, Belgium, Hollandia, Svájc.
Akkor annyira csak nem lehet rossz?!

A visszáváltáshoz annyi plusz info, hogy a legtöbb vasúttársaság simán nem vált vissza és nem cserél ki ilyen jegyet, tehát a kényelem mellé komoly felelősség is jár. Néhány társaság cserél, van amelyik komoly feltételekkel (pl Csehek csak akkor ha beteg lettél/meghaltál és ezt tudod igazolni -ez nem vicc!:)). Tehát a rendszer működik, nyilván borzasztó drága lenne adoptálni, de a folyamatos online kapcsolatos dolognál mindenképpen olcsóbb (továbbra is fenntartom, hogy minden vonalon folyamatos kapcsolatot tartani kivitelezhetetlen ill. folyamatosan lerohadna a rendszer).
Részemről ennyi a témában, aki nem hiszi járjon utána! Akit pedig ez sem győz meg... :))))

Zsolt_ 2010.05.21. 22:56:05

@DePassant: Lehet, hogy nehéz meggyőzni, de nem lehetetlen. :) Nem vitattam, hogy a rendszert, amit felvázoltál, lehetetlen lenne kivitelezni, de annak is van számtalan buktatója. Persze ezt tényleg lehet redukálni olyanokkal, hogy ne lehessen jegyet visszaváltani és lehet, nem is hülyeség! De én a jelenlegi jegyrendszerből indultam ki, Te pedig e szerint gyökeresebb átalakulást képzeltél el. Szerintem ebből nőtt ki a nézeteltérés, amiből az én látóköröm bővült, remélem, a tied is. :)
Az a baj, hogy olyan érzésem van, várhatunk még sokat arra, hogy illetékesek is ilyenen törjék a fejüket. :(
Mivel az érveket már felsoroltuk mindkét oldalon, így szerintem erről felesleges vitatkozni. Az esetleges kezdeti keményebb hangnemért elnézést, de Te sem voltál túl úri. Szerencsére a végére jó kis vita lett belőle. :)

vanek ur 2010.05.22. 17:17:11

@DePassant: "A visszáváltáshoz annyi plusz info, hogy a legtöbb vasúttársaság simán nem vált vissza és nem cserél ki ilyen jegyet,"

Masok is irtak mar: a vasuti torveny es mas jogszabalyok kotelezove teszik az ervenytartamon beluli visszavaltast. Ha ezt meg tudnak valtoztatni, es itthon sem lehetne visszavaltani az online jegyeket, akkor valoban nem kellene uj pda. A jegy nevre szol, a papir melle igazolvanyt is kell mutatni.

Persze ha ezt bevezetnek, mindjart jonnenek a harcos fogyasztovedok, hogy milyen alapon nem valtja vissza a jegyet a MAV, foleg, ha az ember el sem utazik. Vagy a MAV hibajabol nem tud elutazni (sztrajk, lekes egy csatlakozast, stb.)

Egyetertek Zsolttal: meg kellene oldani azt, hogy kioszk nelkul is lehessen venni jegyet az interneten, de egy-az-egyben nem lehet lemasolni a kulfoldi peldakat, es a megoldas nem olyan egyszeru, mint amilyennek elsore hangzik. Es igen: itthon hatvanyozottan kell arra odafigyelni, hogy ne lehessen visszaelni a rendszerben, mert ha van lehetoseg potyazasra, mifelenk nem sok embernek jut eszebe fizetni.