MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Ha a pénztár ebészünetet tart, akkor is meg kell venned a jegyet, ha a fene fenét eszik is

2010. március 24. - georgejr
A kissebb állomásokon, nincs 2-3 pénztár, jó esetben egy. Mivel a pénztárban is emberek dolgoznak, akiknek jár az ebédszünet így teljesen normális egy emberes pénztár esetén, hogy 20-25 percig zárva tart. Az is maximálisan korrekt, hogy tájékoztatják az utasokat, hogy ebben az esetben a vonaton pótdíj nélkül válthatják meg a jegyüket. Az viszont elég gáz, hogy erről sem a központ sem a jegyvágók nem tudnak. Jó itt nyilván újoncról volt szó, de akkor is. Hány ember szívhatott már meg ilyet? Jó lenne, ha legalább a forgalomirányítás, vagy egyéb illetékesek tudnának ilyesmiről. Másik kérdés, ami bennem felmerül: ilyen esetben lehet információt kérni a "központtól", de késés és egyéb nyalánkság esetén hirtelen eltűnik a mobil?
 
Kedves MÁV-blog!

A legutóbbi (03.18) hazautazásom egy rövid részletét szeretném veletek megosztani, remélem tanulságos lesz.
Többek között Bicskéről utaztam volna Győrbe. 13.10-kor sikerült kijutnom a bicskei vasútállomásra. Pont négy percem volt, hogy a vonatot elérjem, és pont 5 perce kezdődött meg a pénztárban ülők ebédszünete, így hát a vonatjegy megvételére a vonaton kerül majd sor - gondoltam. A bicskei állomásról azt érdemes tudni, hogy a pénztárakban ki van téve egy A/4-es papír, amin az áll, hogy 13.05-13.25-ig a pénztár zárva van, és a kedves utas pótdíj nélkül veheti meg a jegyét a kalauztól. Már elég régóta utazom ebben az időpontban azzal a gyorsvonattal, ami 13.15-kor indul Győr felé, és eddig még nem volt gond.
A vonaton elfoglaltam az ülőhelyem (már ez is elég szokatlan volt...), és úgy Tata magasságában oda is ért hozzám a kalauz páros. Mindketten ifjak, ifjúi lendülettel. Igazából már akkor gondoltam, hogy nem lesz ez sima ügy, amikor a mellettem levő úr nyugdíjas igazolványát valami spéci nagyítóval nézték meg, és legalább három percet tököltek azzal, hogy vajon érvényes-e. Amikor rám került a sor, akkor a páros hölgy tagjának mondtam, hogy legyen szíves, és adjon egy diákjegyet Bicskétől Győrig. Ő ránézett a társára, hogy ugye van Bicskén jegyárusítás. A fickó rutinosan a telefonjához nyúlt, egyből hívta is forgalomirányító központot. Amíg beszélgettek, addig közöltem a leányzóval, hogy Bicskén ilyenkor menetrend szerint zár a pénztár, ki is van írva az állomáson. De kettőjük közül neki volt kisebb a hatásköre, úgyhogy kár volt a szóért. Közben a srác befejezte a telefonbeszélgetést, majd közölte, hogy Bicskén nyitva volt a pénztár, a jegyem 915 ft lesz, plusz 2000ft pótdíj. Mindezt teljes bizonyossággal állította, meggyőződve arról, hogy én bizony olcsó trükkel akarok bliccelni. Nos, akik ismernek azok tudják, hogy belőlem pénzt kihúzni nem lehet. Az ifjú kalauz nem ismert...
Közöltem vele, hogy a menetjegy megfizetésére hajlandó vagyok, viszont ezen felül nem lát tőlem egy fillért sem. Erre persze az volt a válasz, hogy ő most beszélt a központtal, és őszerintük volt pénztár. Aztán elkezdődött egy jó pár percen keresztül tartó szócsata (hozzáteszem emelt hangon, de kultúráltan), aminek a fő elemei azok voltak, hogy az ő telefonbeszélgetését rögzítették, ő valóban a központtal beszélt, és ebben az esetbe nem tehet mást. Az én válaszom ezekre az elemre nagyjából annyi volt, nem érdekel kivel telefonált, a pénztár zárva volt, és biztos vagyok benne, hogy még elég sok mindent tehet.
"Beszélgetésünk" csúcspontján a kalauz a talonból az egyre magasabb értékű lapokat kezdte előszedni, és úgy gondolta, hogy a rendőrséggel való fenyegetőzés lesz az adu ász. Bevallom azért a lelkem mélyén nem akartam a napom hátralevő részét a győri rendőrőrsön eltölteni, de itt már nem futamodhattam meg. Közöltem vele, hogy több pénzt akkor sem fognak tőlem látni, ha a légierőt hívja, ugyanis egy kicsit komolyabb utánajárással ki fog derülni, hogy nekem van igazam. És ekkor bekapcsolódott a beszélgetésbe a mellettem levő úr is, aki szerint igazán békén lehetne engem hagyni. Majd a szomszédos széken ülő idősebb hölgy is a védelmemre kelt, hogy "miért nem lehet hinni a szegény fiatalembernek". Ez, mint utóbb kiderült kisebb lavinának bizonyult, mert kissé távolabbról már olyan hangok jöttek, hogy "köcsög MÁV-os, miért kell az utasokat baszogatni?!", meg "Biztos kell a pénz végkielégítésre!". Ekkor elkezdte fegyelmezni az utasokat, ami szerintem nem a legjobb húzás volt, de addigra már a kalauz srác lelkesedése és magabiztossága is kezdett kicsit alább hagyni. Kínjában már azt mondta, hogy mindjárt itt van Komárom, száljak le, vegyek jegyet, és csináljak amit akarok. Be kell vallanom: meginogtam. Ha ugyanis leszállok, akkor olcsóbban jutok haza. De akkor oda az erkölcsi győzelem, márpedig itt most már igen nagy volt a tét. Emeltebb hangon közöltem vele, hogy állok a rendőrség elébe, de addig nem állok vele szóba, amíg nem beszél személyesen a bicskei állomással. Közben megérkeztünk Komáromba. Amint leszállt a kaller láttam, hogy a telefon a fülén van, és nagyon intézkedik. Itt két lehetőség volt: 1. hívja a zsarukat. Ebben az esetben a győri rendőrök visznek be, ami nem baj, mert Győrben azért otthonosan mozgok. 2. a "központot" hívja, aminek sűrű bocsánatkérés lesz az eredménye.
A vonat elhagyta az állomást, kis idő múlva megérkezett a kalauz. A következő párbeszéd zajlott le kettőnk között:
- Újra felhívtam a forgalomirányítót, elmondtam neki, amit ön nekem, és abban egyeztünk meg, hogy kiadhatjuk a jegyét pótdíj nélkül, és az elnézését kérjük.
- Semmi probléma, mindenki tévedhet.
- 915 ft lesz. Láthatnám a diákigazolványát?
Így hát 915ft-tal szegényebben, de egy erkölcsi győzelemmel gazdagabban érkeztem meg Győrbe.
És mi az igazán elgondolkodtató? Az, hogy tulajdonképp a srác nagyon jól csinálta. Nagyon sokan kifizették volna a büntit, és ez szerintem roppant dühítő. Nagyon sokan nincsenek felkészülve arra, hogy meg kell védeniük magukat az igazságtalansággal szemben, és ha ilyen történik velük, akkor fizetnek, mintha tényleg hibáztak volna. De talán ez sem tart örökké.
kristóf

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr881861546

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2010.03.24. 08:07:10

Grat a posztírónak, ez egy 10 pontos gyakorlat volt így kell csinálni. Hasonló esetben én azért csinálnék egy mobilos képet a zárva lévő pénztárról és még azt is bemutatnám a kallernak ha akadékoskodik +1 adu nálam. Persze mondhatja, h biztos manipulált kép, mert nyilván ott a vonaton percek alatt photoshoppoltam össze a mert biztos mobilon is van Photoshop.

gozos 2010.03.24. 08:51:36

Maxpontos gyakorlat volt. Gratula érte!

Nekem sok éve volt egy komolyabb összetűzésem kalauzzal. Paksra mentünk nagyobb diáktársasággal. Budapest Kelenföldről a jegyet a fele csapat előző este vette meg, másik fele reggel. Paksra kértük - ahova akkor még járt vonat. Az egyik fele az esti pénztárostól 120 km-es jegyet kapott, a másik fele reggeli pénztárostól 140-est.

A kalauz kiegészítő jegyet + pótdíjat akart ránksózni. Közöltem vele, hogy jegyről lehet szó, pótdíj nincs - hiszen a pénztáros hibázott. Ha ő nem ad pótdíj nélkül, megvesszük a következő állomáson. Mire ő: megvehetjük, de a vonat nem vár meg.

Mire én: ha néhányan a sínre ülünk, akkor biza megvár. No itt látta be a vesztét. Innentől nem foglalkozott a 120 vagy 140 kilométer kérdésével. Se velünk a hátralevő út során.

Sajnálom őt is, mert első körben a szabályzatot akarta buzgón betartani. Csak szintén átsiklott olyan tényezőn, ami miatt az utas jogosan ellenkezett.

Szerencsére normális kalauzzal szokott összehozni a sors. Bár az is igaz, hogy én is udvarias vagyok velük - hiszen munkájukat végzik. Ha mégsem, akkor viszont rá kell ébreszteni őket (ahogy a post írója is tette), hogy ők sem tévedhetetlenek.

VJV Man 2010.03.24. 09:33:34

Ha kis állomáson azt mondja, hogy zárva a pénztár nem sok mindent lehet csinálni, esetleg megkérdezni az ugyan ott felszálltakat, hogy igaz-e.
Mert elő fordul, hogy ki megy mosdóba, vagy mksz-e van.

Az egészben az utasok hozzá állasa fura, mert általában nem azok oldalára állnak, akiknek nincs jegyük. (én legalábbis nem találkoztam ilyen esettel)

2010.03.24. 11:28:05

Szerintem is korrekt volt a gyakorlat és még az is tetszett, hogy a posztíró és a jegyvizsgáló anyázások nélkül vezették le egymás között a kommunikációt.

Adani 2010.03.24. 11:41:01

@VJV Man:

Sok kisállomáson a pénztáros csak másodlagosan az, forgalmász vagy akár bakter is egyben és jegyet csak vonatmentes időben ad. Még az olyan közepes állomáson is ez megy mint pl. Mezőberény. Sok helyen ki is van írva, h vonatérkezés előtt és után 5 percig nincs pénztár. Ha vki ekkor jön akkor jegyet nem tud venni aztán vagy elhiszi a kaller vagy nem ,h nem volt jegy.

Adani 2010.03.24. 11:43:04

@Adani: Helyesbítek. Pénztár ill. azt, h tényleg akkor ért oda, bár nagyon nem tud mit tenni, el kell higgye. Egyszer volt ,h nem akarta elhinni a kaller, h nem volt nyitva a pénztár, de mondtam ,h kérdezze meg azt a másik 2-3 utast aki ott szállt fel, hiszen nekik sem lesz jegyük. És igen ez elég volt adott jegyet sőt nekik is adott immár kérdés nélkül.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.24. 12:15:01

@Adani:
Egyszer, s mindenkorra értsd meg BAKTER beosztás NINCSEN a vasúton. Érted? NINCS.

Adani 2010.03.24. 12:41:59

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Jó akkor csak a kedvedért a sorompót kezelő vasúti dolgozó, azért írtam baktert, h mindenki megértse persze tudom én ,h nem úgy hívják ,de ezt mindenki érti. A kalauz sem kalauz hanem jegyvizsgáló te tudod én is tudom ,de mivel ez nem vasutas fórum ezért kell kalauzt írni mert azt mindenki megérti és nem kell magyarázkodni.

gozos 2010.03.24. 13:14:35

A német vasút mellesleg egyszerűbben oldja meg az ebédszünet problémáját az elmúlt év tapasztalata szerint. Bicske méretű állomásra nem tesz olyan jegyvásárlási lehetőséget, amely ebédszünetre akarna menni. Ráadásul ... évi milliós munkabér helyett az automata is szorgosan dolgozik.

Tehát automata. Mindkét vágány mellé 1-1 és a meghibásodási arányuk ... no az sem a hazai arány szerinti. Azok működnek és az esetleges kamerázás és magas rendőri bírság okán sem akarja senki sem tönkretenni. Hülye emberre is lehet hatni, hiszen tuti van kinnt is hülye.

Viszont ha mégis gondod lenne, hiszen az automata nem mindenható, pl. 10 Eurósnál nagyobb címletet nem szerette, akkor a vonat közepén egy kívül jelzéssel ellátott kocsiban adott a kalauz felár nélkül jegyet. A többi kocsiban csak pótjegy ellenében.

Adani 2010.03.24. 13:48:48

@gozos:

Ez jó megoldás volna. Jegykiadó gép, ami bankkártyát és papírpénzt is elfogad, akár több valutát is, legalább nemzetközi fővonalon. Akár magára a vonatra is lehetne tenni egyet, ott kevésbé van kitéve rongálásnak és ha vkinek nincs jegye a kaller elkísérheti oda, h látod itt vehetsz, én csak pótdíjjal adok.

Adani 2010.03.24. 15:26:32

@Michael Collins:

Most elképzeltem ,h az Indul a bakterház film címe ha nincs bakter lehetne Indul a teljes sorompót kezelő vasúti alkalmazott szolgálati lakása. :))))

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.24. 15:36:01

@Michael Collins:
Szabó bakter idejében még bakter volt a megnevezése, és a foglalkozása is :-)

Azóta változott az idő, pl vonatvezető sincsen, és a kalauz is jegyvizsgáló.
Így tűnt el a bakter is, de Adani barátunk mindenáron erőlködik a bakter szó használatával... (Ráadásul sokszor annyira helytelenül, hogy még azokat is bakterozza, akik egykoron sem bakter beosztásúak lettek volna.)

rcfan 2010.03.24. 15:52:21

Hát igen. Bakter a német Wächter (őr, rendész) szóból ered. Mostmár nem őriz senki semmit, hiszen az egykor stratégiai vasút, amelyik még méteres hóban is zokszó nélkül közlekedett ...

Bocs az off-ért.

Törzsgyökeres szentesi 2010.03.24. 18:52:14

@VJV Man:
Egyszer Szajolból jöttem Tiszatenyő felé. A pénztár zárva volt, a jegyet megvesszük a vonaton. Csak a kalauz máshogy tudta, a helyzetet az mentette meg, hogy a másik kalauz szólt neki, hogy sok szajoli felszálló is tőle akart jegyet venni. Akkor csak igaz lehet a sztorim.

Amúgy az ebéd, vagy technikai szünetet érdemes olyan időszakban megválasztani, amikor két induló vonat között jó sok idő van. Ilyenkor marad idő arra, hogy a pénztáros megebédeljen, de az következő induló vonat előtt is elegendő idő maradjon, hogy a kedves utasok megvehessék a jegyüket. Ezt kisebb állomáson simán megoldható, Bicske kaliberű állomáson már nehezebb.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.03.24. 19:47:01

Vagy az is megoldás lehetne, hogy csak olyan állomásnál legyen kötelező indulás előtt megváltani jegyet, ahol megszakítás nélkül van jegyváltási lehetőség.

Adani 2010.03.24. 20:18:03

"de Adani barátunk mindenáron erőlködik a bakter szó használatával.."

Egyetlen egyszer írtam itt le, az nem erölködés. Nem bakter nem bakter, túl van tárgyalva.

A Gyula 2010.03.24. 20:21:13

@Adani: Minden olyan hsz-odban előfordul mint, ahogy a macisajt (ezt biztos minden vasúthoz nem értő érteni fogja, hogy a fénysorompóra gondolsz) meg a többi baromság... nincs túltárgyalva te próbálsz mindenkit hülyének nézni... közben te nem értesz hozzá semmit sem!

A Gyula 2010.03.24. 20:23:30

@Törzsgyökeres szentesi:

"Amúgy az ebéd, vagy technikai szünetet érdemes olyan időszakban megválasztani, amikor két induló vonat között jó sok idő van. Ilyenkor marad idő arra, hogy a pénztáros megebédeljen, de az következő induló vonat előtt is elegendő idő maradjon"

Készítsd el a vezénylést ez alapján minden pénztárra... :D

"a kedves utasok megvehessék a jegyüket"

A nem kedves utasok meg se vehetik a jegyüket? Amúgy az utasok megszólítása nem kedves, hanem Tisztelt..., na de mindegy nem neked kell velük foglalkozni, még szerencse...

A Gyula 2010.03.24. 20:25:01

@Adani: Poénkodni tudsz, rajtad kívül szerinted van olyan, aki legalább egy fancsali mosolyt tud vágni a fa"poén"jaidra...?

A Gyula 2010.03.24. 20:28:10

@Adani: "ha vkinek nincs jegye a kaller elkísérheti oda" - adani újabb húszfilléres poénja... ez idő alatt, amíg odakíséred lehet meglép 10 másik jegynélküli utas, az ilyen eszelős agyament ötletek miatt tart ott a vasút, ahol. Mennyi idő amíg odakíséred az automatához (~5-... perc)? Mennyi idő amíg MJR-rel kinyomom neki a jegyet (~10 ms)? Logikát nálad még mikroszkóppal sem lehet találni... de nem gond én úgyis csak egy buta kalauz (vagy hogy a köznép is megértse vezető jegyvizsgáló) vagyok... :D

Interlock (törölt) 2010.03.24. 20:45:34

Miskolcon, a Tiszain sikerült még régebben néhányszor úgy jegyet kapnom, hogy a pénztáros letette a kezéből a szendvicset, bepötyögte, kinyomtatta, visszaadott, majd folytatta a kaját. Biztos utált egy kicsit, amiért megzavartam evés közben, én meg sajnáltam azért, hogy így kellett ennie (ha volt is váltója, az talán budin ült...). Ilyen szempontból rendes volt, tartotta a frontot.
Az azért elég dühítő, hogy végkielégítésekre, rossz szerződésekre milliárdok úsznak el, ilyen alapdolgokon meg elhasalnak. Mindenesetre, a posztíró kiválóan megoldotta.

A Gyula 2010.03.24. 20:52:44

@Interlock: "Az azért elég dühítő, hogy végkielégítésekre, rossz szerződésekre milliárdok úsznak el..." Próbavásárlókra is van pénz. Miért nem az irodákban próbavásárolgatnak? Az a néhány 100 Ft zsebre tétele (amit ellenzek és fel is kell lépni ellene, de nem így) vagy a milliárdok eltűnése miatt tart itt a vasút?

Interlock (törölt) 2010.03.24. 21:25:05

Külön könyv szólhatna arról, miért tart itt a vasút, ráadásul ha kiadnák, senki sem értene maradéktalanul egyet az állításokkal. Nekem jó és rossz tapasztalatom egyaránt volt velük, megértem például, hogy nem cserélik naponta a sok birka által tönkretett üléseket (egy idő után én se tenném), de a levélben említett ebédszünet problémája azért áthidalható lenne, ha nagyon akarnák. Az utasok, érthető módon, a kapott szolgáltatás alapján ítélik meg a társaságot, és a hasonló bosszúságok eléggé le tudják amortizálni az összképet, főleg akkor, ha az újságok címlapjáról az épp aktuális mutyitörténet ordít az emberre.

"Miért nem az irodákban próbavásárolgatnak?"
Ezzel viszont nem tudom, mit akartál mondani, kérnék egy kis pontosítást, ha lehet :-)

A Gyula 2010.03.24. 21:42:22

@Interlock: A kalauzokra küldözgetik a próbavásárlókat, akik általában a jegy árához képest pár száz Ft-tal kevesebbel rendelkeznek, azt nézik mit kezd a kevesebb pénzzel a kalauz, elteszi zsebre, megír más típusú jegyet, ami az összegbe belefér, megírja az utasleadási lapot. Érthető módon az a legnagyobb bűn (amit mint írtam elítélek), amikor elteszi a pénzt jegykiadás nélkül. Az irodákban, amikor a milliárdok tűnnek el a mutyizás következtében ott kellene megfogni a pénzt, nem a pár száz Ft-on szarakodni a hozzájuk képest minimálbéren tengődő kalauzokhoz.

Törzsgyökeres szentesi 2010.03.24. 22:21:01

@A Gyula: A nem kedves, akarom mondani tisztelt utasok nem vesznek jegyet, és tiszteletlenek a jegyvizsgálóval!:))).

Szentesen is megoldott az ebédszünet: 10:40 - 11:00 és 14:40 - 15:00 között van. Nagyobb állomásokon is megoldható ennek a megszervezése, elég, ha a két pénztár nem egyszerre megy el ebédelni.

Adani 2010.03.24. 23:00:16

@A Gyula:

Akkor nem elkíséri hanem annyit mond,h ebben és ebben a kocsiban van egy jegykiadó gép, most szépen elmész oda és veszel jegyet, mindjárt jövök vissza addigra legyen meg az a jegy. Egyszer láttam olyat mikor egy buliból jöttünk haza és ott szálltunk fel ahol nem volt pénztár ( Kétpó) egyik arcnak, nem volt elég pénze, hiányzott vmennyi a kaller meg mondta, h ok, majd jövök vissza addig találjatok ki vmit. Összedobtunk neki páran annyit, h elég legyen visszajött, kiadta és kész, mindenki elvégezte a dolgát és mindenki mehetett a dolgára. Lehet ezt így is.

Apropó ha kiadja addig a jegyet, ameddig az utasnak kifutja azért mi jár? Retorzió nem járhat, hiszen addig miért ne utazhatna?
@Törzsgyökeres szentesi:

Ez meg a másik, mindent meg lehet oldani ha van kettőnél több pénztáros meg lehet beszélni, h egy mindig legyen nyitva, nem csak ebéd miatt kell elmennie, hiszen a pénztáros is ember, lehetnek biológiai szükségletei. Az meg olyan, h ha menni kell menni kell.

A jegykiadó gép ezért nem is értem miért nem jó ötlet, hiszen annak nincsenek szükségletei, az végzi a dolgát jó esetben, ha meg rossz nem lehetetlen megoldani ,h jelezzen esetleg le lehessen távolról ellenőrizni, h mi van vele.

Interlock (törölt) 2010.03.24. 23:34:44

@A Gyula:
Így már értem, köszönöm.
Viszont ezzel, hogy: "Az irodákban, amikor a milliárdok tűnnek el a mutyizás következtében ott kellene megfogni a pénzt" - szerintem egyre gondoltunk. Pár millió, milliárd ha bent maradna a kasszában, jutna váltótárs a pénztárakba, talán még jegykiadó gépre is futná, bár én erősen tartok attól, hogy amint nem látja senki a gépet, már utána sem fogja látni senki...
Ha legközelebb azért sztrájkolnak a vasutasok (de mondhatnék sajnos más állami cégeket is), hogy igenis menjen a vezetőséghez független vizsgálóbizottság, és kitartóan derítsenek fel minden mutyit, esküszöm, ott fogok állni velük, táblával a kezemben.

rickyramirez 2010.03.25. 00:06:16

@A Gyula:
1. Azt írod, hogy olyan hely nincs, ahol megszakítás nélkül van jegyvásárlási lehetőség. Nos, megnéztem Budapest-Keleti és Budapest-Nyugati belföldi pénztárainak nyitvatartási idejét, és mi áll ott? 0-24. Akkor mégiscsak van? Továbbá amire Peti817172M gondolt, az nyilván az, hogy az első és az utolsó vonat indulása között (még tehát ha nem is 0-24-ig tart nyitva, de mint látjuk, ilyen is van Magyarországon) folyamatos a nyitva tartás (azaz nincs ebédszüneti miatti zárva tartás).
2. Igenis van olyan állomás, ahol úgy van megoldva az ebédszünet miatti zárva tartás, hogy az olyan időszakra essen, amikor két induló vonat között viszonylag sok idő van. Pl. Mosonmagyaróvár ilyen, más kérdés, hogy okos ember (mivel van jegykiadó kioszk) interneten veszi meg innen indulva a jegyét, de a lényeg, hogy meg lehet oldani.
3. Bocsáss meg, de nevetséges olyanba belekötni, hogy valaki kedves utast ír. Ez már miért lenne hibás? Ez egy kedves, udvarias megszólítási, megnevezési forma, nem arra utal, hogy valaki egyébként kedves vagy barátságtalan ember-e.
4. És ami teljesen kiveri a biztosítékot: megint jön a már többször is tárgyalt téma: minek bántani szegény jegyvizsgálót, ha eltesz egy-két százast, úgyis keveset keres, nem őt kéne bántani, hanem akik milliárdokat tesznek el. Hát megmondom nyíltan: igenis mind a kettő ellen fel kell lépni! Az nem elfogadható, hogy mert odafenn milliárdokat lopnak el, akkor nekünk lehet egy-két száz- vagy ezer forintot. Itt az a kérdés, hogy becsületes-e valaki, vagy nem. Szabályosan végzi-e a munkáját, vagy nem. Korrupt-e, vagy nem. Nem csak az a korrupció, csalás, törvénytelenség, becstelenség, ha milliárdokat lop valaki. Ennek nincs összeghatára. Igenis legyenek próbavásárlók, és érjék el, hogy becsületes jegyvizsgálók dolgozzanak a magyar vasúton!

rickyramirez 2010.03.25. 00:28:05

@Adani:
1. Igen, így lehetne ezt megfelelően megoldani. Tehát hogy nem egyszerre mennek el, és az ebédszünet egyébként is olyan időre essen, amikor viszonylag kevesebb vonat indul, vagyis egy pénztárral is ki tudják szolgálni az igényeket. Mert hol van az megírva, hogy egyszerre kell mindenkinek elmenni enni?
2. Ha addig ad jegyet, ameddig az utasnak van pénze, az nem baj, de akkor ellenőrizze, hogy ott (tehát korábban, mint az úti célja) le is száll-e! Ez a felelőssége a jegyvizsgálónak.
3. Szerintem kár erőltetni a jegykiadó gépeket, hiszen ha megnézed, egyrészt vannak az internetes jegykiadó kioszkok. Nemrég olvastam erről egy adatot, hogy az összes eladott jegy hány százalékát adták el így azóta, amióta léteznek (2008. június). Valami egy százalék (!) körüli arány volt. Sokkal kevesebb, mint ahány embernek lett volna lehetősége ilyen módon jegyet venni. Másrészt vannak a jegykiadó automaták. Na most ezek mire jók? Fel vannak tüntetve rajtuk úti célok, de ha én nem ezek egyikére akarok utazni, akkor máris nem tudom használni. Aztán: sokszor hallható volt, hogy az internetes jegykiadó kioszkokat is megrongálták, pedig ezek az állomások forgalmas helyein vannak, mégis ez történik. Ha egy jegykiadó automatát kiraknak valahová és nem lesz jegypénztár, tehát még az a "felügyelet" sem lesz meg, mint a kioszkok esetében, akkor azt szerinted nem fogják megrongálni? Dehogynem. Megrongálnák akár csak úgy, mert az olyan jó, akár a benne lévő pénz reményében. És akkor aztán mehetne a vita a vonaton, hogy jaj, drága kalauz úr, rossz volt az automata, tessék elhinni! A legnagyobb forgalmú magyarországi állomásokra kiraknak egy-két ilyet, ez rendben van (de még ezeket is csak ugye korlátozottan lehet használni), de ilyenbe a magyar vasút jelenleg nem fog beruházni, vagyis hogy sok helyen ezzel váltsa ki a jegypénztárt. Jelenleg ott tartanak, hogy a sokféle jegyet egységesíteni próbálják, erre is elmegy jó pár milliárd, pedig ez jóval kisebb nagyságrendű beruházás, mint az automata-telepítés lenne.

rickyramirez 2010.03.25. 01:14:48

Egyébként csak annyit szeretnék még hozzátenni az utas esetéhez, hogy büszke lehet magára, legyőzte a gonosz hétfejű jegyvizsgálót, erkölcsileg győztesen került ki. Biztosan?
Ha nem akar valaki magának kellemetlenséget, akkor időben (nem sokkal előbb) kimegy, és megveszi a jegyét, így a vonaton biztosan nem lesz probléma. Na most honnan tudta előre, hogy a vonat indulása előtti négy perc elég lett volna a jegy megvásárlásához, ha történetesen nincs ebédszünet? Mert lehetséges lett volna olyan eset, hogy mondjuk áll a pénztárnál egy jóember, aki vesz tizenöt jegyet, mindegyiknél megkérdezi a menetrendet, és mindegyikhez külön-külön számlát is kér, plusz még áll utána (tehát az utasunk előtt) egy-két ember. Ekkor van az, hogy ezek az emberek bekéredzkednek a sorban első helyen álló elé, de azzal nem foglalkoznak, hogy ezzel a többi elé is befurakodnak, de őket nem kérdezik meg, viszont így az összes ott álló utasnak hosszabb időt vesz igénybe a jegy megváltása. Mert hogy nekik azonnal indul a vonatuk. Az nem jut eszükbe, hogy másoknak is indul, de ők képesek voltak időben elindulni. Aztán ha esetleg nem tudnak így beelőzni (pl. mert egy számlát kérő jóember miatt nem megy a sor), akkor felszállnak a vonatra jegy nélkül, és elkezdenek magyarázni a jegyvizsgálónak, hogy ez meg az volt, nem tudtam jegyet venni, ugyan adjon már pótdíj nélkül egyet. Ha pedig erre nem hajlandó, akkor beírnak a blogba, hogy milyen lelketlen, rugalmatlan, embertelen vasutasok dolgoznak a magyar vasútnál. Az, hogy ő is felelős a kialakult helyzetért, fel sem merül bennük. Erről az utasról is el tudnám képzelni, hogy ilyen típusú, mert képes volt erkölcsi kérdést csinálni egy ilyen esetből, hosszasan vitatkozott, csak azért, hogy a végén neki lehessen igaza. Szándékosan kereste a konfliktushelyzetet.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.03.25. 01:27:55

@rickyramirez: És van-e valami akadálya annak, hogy az automata bármely állomásra adhasson jegyet?

A Gyula 2010.03.25. 06:12:13

@rickyramirez: 4. Pontra reagálva. Mintha egy párszor leírtam volna, hogy a zsebre dolgozást 100%-ig elítélem, olyan szelektív az olvasási készségetek, hogy az ember haja égnek áll. Amúgy itt nem elsősorban "ad az utas valamennyit és nem adok érte semmit se"-re gondolok. Ha hiszed, ha nem az is tiltva van, hogy amikor kiadod a jegyet a jegy árán felüli "borravalót" eltedd. Szerintem ez az aminek ki kellene vernie a biztosítékot.

Adani 2010.03.25. 08:29:39

@rickyramirez:

A jegykiadó kioszkokat lehetne bővíteni több állomásra is tenni én neten veszek jegyet ha tudok, de mióta ez a dolog elindult volt már bővítés? Vagy akkor leszórtak országszerte vagy 40 kioszkot különböző állomásokra és passz?

A jegykiadó gépeknél meg elavult szemlélet, h eleve be van táplálva pár állomás. Lehetne egy vékony kliens ami az elvirát futtatja, beírja az utas, h honnan hová és miylen kedvezménnyel lenne egy jegynyomtatás gomb és kész. Ja és mondtam már 21. század lehessen kártyával fizetni nála. A netes váásrlástól sokan idegenkednek még mondván félnek ,h ellopják a pénzüket. Próbáltam már meggyőzni pár embert, h egyrészt miért pont ezzel szórakozna a MÁV, hiszen ha csak egyszer megtenné és kiderülne akkor nagyon rossz reklám volna másrészt eleve nem is nekik adod meg a kártyaszámodat, ők nem is látják ,a bank oldalára irányít át és ott adod meg a bank meg szintén nem lopna kártyaszámot. Egyébként is ott az sms infó így azonnal tudod ha levettek pénzt róla, másrészt létezik webkártya is ami pont erre való, netes vásárlásra, nekem is az van, így a legsötétebb zugaiban a netnek is nyugodtan vásárolhatok vele, arról nem lehet pénzt leszedni.

A Gyula 2010.03.25. 10:16:05

@Adani: Ha nálad itt kezdődik a XXI. század az elég szomorú. A fizetések meg valahol a XIX. században ragadtak le...

rickyramirez 2010.03.25. 12:47:01

@Peti817172M:
Én a jelenlegi helyzetet ismertettem, át kellene őket alakítani. Hogy ezt megteszik-e, nem tudom (nem valószínű), de szerintem ebben az országban nem lenne túl jó megoldás ezek nagy számú kihelyezése az állandó rongálásveszély miatt.

rickyramirez 2010.03.25. 12:51:14

@Adani:
Szerintem nem elsősorban a kioszkok alacsony száma az oka, hogy kevésszer használják, hanem az emberek hozzáállása, amit te is írtál. Ezek most olyan helyeken vannak, ahol az összes utas háromnegyede megfordul, szóval az összes forgalmas helyen megtalálható.
Olyan automaták tényleg nem lennének rosszak, amelyek teljes körű szolgáltatást tudnak nyújtani, de szerintem erre nem fognak költeni a jövőben (hiszen egy ilyen ára ki tudja, hány millió forint), és még mindig ott a rongálásveszély.

Adani 2010.03.25. 14:53:56

@rickyramirez:

A rongálásveszélyre lehet megoldás, h magán a vonaton van, úgy kevesebb is kéne mert nem kell minden pusztaközepében lévő megállóhelyre tenni. Rongálásra megoldás lehet még egy vandálbiztos plexiüveg. Persze biztos nem volna olcsó pláne ha a szokásos mutyi díjakat is beleszámolom.

Lun_Istar · http://lunistar.uw.hu 2010.03.25. 15:43:35

Én falusi vagyok, nálunk most két hölgy tartja a frontot (persze napi váltásban)

78-as vonal, a T. Jegyvizsgálók általában felhívják a figyelmet, hogy az állomáson kellett volna megvenni, de ettől még kiállítják ahonnan kérem.

Ha meg kötözködős hangulatban vannak, akkor az egyel-kettővel előbbitől, ahol nincs jegykiadás...

Persze nem lehetnek minden vonalon ilyen kedves jv-k...

VJV Man 2010.03.31. 17:45:52

@Lun_Istar: Ez nem feltétlenül kedvesség, hanem akár hanyag munkavégzés is...
Az ilyen jv a saját bőrével játszik.
Vajon tényleg megéri?
süti beállítások módosítása