MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Az ingyenjegy miért nem minősül adóterhet viselő juttatásnak?

2010. március 04. - georgejr
Olvasónk két kérdést feszeget, az egyik a rozsda, ami kíméletlenül rágja a szerelvényeket, aminek következtében sokszor úgy néznek ki -még a 2-3 éve felújitott kocsik is- mintha már 20-30 éve nem festették volna újra őket. Kérdés: nem lehetne oly' módon lekezelni ezeket a felületeket, hogy hosszabb ideig állják az időjárás viszontagságait? A másik, kérdés jóval intimebb és már sokszor volt szó róla a blogon. Olvasónkat az érdekli, hogy az ingyenjegy miért nem számít adóterhet viselő természetbeni juttatásnak?
 
Szia,

Rendszersen szoktam olvasni a blogod. Két kérdés foglalkoztat, amit nem tudom a blog keretein belül fel lehet-e tenni, a választ hátha megtalálom a hozzászólások között.

Az egyik, hogy a vasútvonalak mellett mindenütt folyik a rozsda. Újonnak felújított szakaszok melett 2-3 év alatt mindent belep pl. Alberttirsa, Ferihegy. Az rendben van, hogy a vasút jellegéből adódóan szinte minden rozsdaképes, de a rozsda fő forrása, ami az állomásokat és kocsikat betemeti, szerintem a kocsik teteje. Pár éve felújított elővárosi kocsik teteje úgy néz ki, mintha 100 évesek lennének, nem tudom miért nem lehet őket lefesteni rendese, vagy ha a felújításkor nem sikerül, akkor újrafesteni. 

A másik kérdés: a jegyárak folyamatosan nőnek, így a MÁV fő finanszorozói (az állam mellett) a jegyet váráslók, különösen azok, akik teljes árú jegyet vesznek ( az utasok elenyésző százaléka). A vasutasok természetesen ingyen utaznak és az egész családjuk. Ami azért megkérdőjelezhető (a család különösen). A vasuton dolgozók erre biztos felkapják a vizet, és sok szó esett már róla. Ha én veszek egy Start Klub Bónusz vagy Start Klub VIP kártyát, akkor az 250.000 / 280.000 Ft-omba kerül egy évre. Így jutok ugyanahhoz, amit ők ingyen kapnak. Ez nem minősül természetbeni juttatásnak, ami adóterhet kell, hogy viseljen? Céges telefon, autó magánhasználatat után adózni kell, egyéb természetbeni juttatásrt is, akkor ezt nem lehetne megadóztatni? Ha már megszüntetni nem lehet, akkor nem lehet-e így kezelni?
Tisztelem a vasutasokat, de mindenkinek (nyudíjasok, stb.) részt kellene vennie a vasút ( és minden más közfunkció finanszírozásában).  

Üdv. Lui

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr621807945

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Manyizga (törölt) 2010.03.04. 09:14:16

"akkor ezt nem lehetne megadóztatni? " De! Jó ötlet! :)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.04. 09:28:04

Nem, ez nem természetbeni juttatás.

Soha nem fogom megérteni, hogy miért jó az embereknek ez a "dögöljön meg a szomszéd tehene is" hozzáállás.
Ha én adózok valami után, akkor dögöljön meg adózzon ő is... Nevettséges...
Tessék fellapozni az idevágó törvényt, tessék utánanézni melyik törvény mely pontja alapján kapják a juttatást, és ennyi...
Menj a vasúthoz dolgozni, nem kell start kártyát venned, és te is ingyen fogod megkapni eme juttatást...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.04. 09:29:45

A rozsda forrása pedig a kocsik féktuskójából fékezéskor kikopó foszforos vaspor. Megzűnni addig nem fog, amíg a vasútnak nem lesz hirtelen annyi pénze, hogy az összes kocsiját tárcsafékessé építse.
Érdemes megnézni az IC kocsik tetejét, vagy a tárcsafékes gyorsvonati kocsikat, 2-3 évesen is ragyogóan szürke fényezése van pont emiatt.

JBWebster 2010.03.04. 09:40:20

Hmmm... a posztíró egy olyan kérdést feszeget, ami már nekem is eszembe jutott, bár a rozsda származási helyéről el tudnánk vitatkozni.

Mennyünk el a Nyugatiba, és mondjuk a nyugatit Rendezőre... Ott pl. mindent belep ez a barnás elszíneződés, és nem csak a vonat tetejét.

Az első amire gondoltam, hogy Budapest poros levegője teszi, de hamar rá kellett jönnöm, hogy nem. Aztán jött csak a rozsda, ami szerintem nem jár messze a valóságtól, de a posztíró téved az elővárosi vonatok tetejét illetően. Az ugyanis nem a probléma forrása, csupán a jelenség egyik formája. Magyarország más nagyobb városaiban is jelen van a probléma.

Véleményem szerint a jelenség oka a nagy forgalmú útszakaszokon a fékezésből származó fémpor megnövekedett volta, ami kiválóan száll a levegőben, majd válik rozsdává a hajnali párában. Sok kicsi sokra megy, ugyebár.. :)

A jelenség kivédhetetlen, ha be lenne vezetve a MÁVnál a vonatok, és a épületek rendszeres mosása, nem lenne mit észrevenni. Dehát belülre sem jut mindíg a takarítószerből...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.04. 10:02:49

@JBWebster:
Kopik, csak a tárcsafék elkopik pártízezer km után, és vastagsága úgy 15-20mm, fékezéskor a kerék abroncsa nem kopik, ellenben a a féktuskót akár 4-5 naponta is cserélni kell (Hasraütök, legyen 2000km.) és minden fékezéskor kopik az abroncs is.

Zuglóban tudok egy helyet, ahol a folyamat remekül megfigyelhető a hajnalban és naplementekor: a fékezéskor leforgácsolódó fémpor csillog a napsütésben.

Manyizga (törölt) 2010.03.04. 10:04:32

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: "Menj a vasúthoz dolgozni, nem kell start kártyát venned, és te is ingyen fogod megkapni eme juttatást...
"
Fordítsuk meg: amennyiben nem szeretnéd ingyen kapni a juttatást, és adózni se szeretnél utána, akkor nem muszáj a vasútnál dolgoznod! :))

Adani 2010.03.04. 10:21:26

A kérdés lehet jogos is, de ameddig minden 65 éven felüli ingyen utazik ( milyen jogon?) addig nem sajnálom a vasutasoktól. A BKV-sok is ingyen utaznak a BKV-n a Volán dolgozói is a Volánon.

VJV Man 2010.03.04. 10:39:07

Azon kevés vasutasok egyike vagyok, akik szigorúbbra vennék a hozzátartozói arcképes használatát, mert felháborító ami folyik. Elvileg a hozzátartozói arcképest munkába vagy iskolába járásra nem is lehetne használni, de ezt ugye nehéz bizonyítani. Adnék esetleg valami kedvezményt, + ha együtt utazik a vasutas valakivel (családtag, vagy egész család) akkor járjon a díjfizetés nélküli utazás.

Persze van még pár olyan kedvezmény, vagy kedvezményre jogosító okmány amit szigorúbbra vennék, mert csak az nem él vissza vele, aki nem akar. (pl: közalkalmazotti, államkincstári stb)

Adani 2010.03.04. 11:54:05

@VJV Man:

A közalkalmazottival mi a baj? Nekem is van évi 12 alkalomra szóló 50%-os.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.04. 12:00:46

@Adani: Az hogy nem sorszámozott semmi védelmi elem nincs benne, sehol nincsen nyilvántartva. Elhasználod a 12 alkalmat, és ha jóban vagy a titkárnénivel nyomtat-pecsétel neked újat...

rickyramirez 2010.03.04. 13:03:53

Nos, az nem igaz, hogy teljesárú jegyet az utasok elenyésző százaléka kénytelen vásárolni. Mert mennyit lehetne elenyészőnek nevezni? Egy-két százalékot, azt gondolom. Ehhez képest kb. 25-30%-a az utasoknak kénytelen ezt megtenni, és ez már számottevő. Az viszont igaz, hogy ez is nagyon alacsony. És azokat is a teljesárúak közé kell sorolni, akik valamelyik Start Klub Kártyával vesznek nem teljesárút (vagy utaznak ezen kártyák valamelyikének kiváltása után ingyen), hiszen itt nekik (vagy a cégüknek) előzetesen fizetnie kellett ahhoz, hogy a kedvezményt igénybe vehessék. Tehát ez nem olyan, mint a 65 év felettiek ingyenutazása.
Volt már többször is szó ezekről a kérdésekről, és volt szó a családtagok ingyenutazásáról is. A kérdés az adóztatással kapcsolatban az lenne, hogy hogyan lehetne megállapítani, hogy mennyi lenne az adó alapja? Hiszen az ingyenes utazásra jogosító kártyák esetén sem ugyanaz az összeg... Mindenesetre ezt a kedvezményt valóban csak a vasúti dolgozóknak szabadna adni. Volt itt szó a kedvezményrendszer teljes és gyökeres átalakításáról, és mi valósult meg belőle? Az ég világon semmi! Egyetlen elemét nem változtatták meg, csak a jegyárakat tudták felemelni. Ahogy Bajnai Gordon is mondta: kérem szépen, a jegyárak 2007 óta nem emelkedtek, csak egy ÁFA-emelésből adódó korrekció volt (és azt kik emelték fel? ugyanazok, akik pár évvel korábban döngették a mellüket, hogy igen, megcsináltuk, csökkentettük az ÁFÁ-t, és ne merje egy cég sem "lenyelni", mert figyelünk ám). Azt már elfelejtette hozzátenni, hogy akkor tkp. a duplájára nőttek az árak, és azzal, hogy most ismételten emelték (és persze a teljesárú jegyekét is), a kedvezményrendszerhez pedig egyáltalán nem nyúltak, tovább fokozódtak a vasúti személyszállítási szolgáltatásokat igénybe vevők közötti aránytalanságok, vagyis hogy ki milyen részt vállal (közvetlenül) a vasút költségeiből. Úgyhogy amíg a kedvezményrendszert nem alakítják át, kár bármi másról is beszélni. Ezzel kellene kezdeni.

rickyramirez 2010.03.04. 13:08:33

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
"Menj a vasúthoz dolgozni, nem kell start kártyát venned, és te is ingyen fogod megkapni eme juttatást... "
Ez nem elfogadható érvelés, többszörösen sem. Egyrészt mert nincsenek kapcsolataim, tehát nem tudnék bekerülni, akkor sem, ha akarnék. Másrészt nyilvánvaló, hogy mindenki nem lehet vasutas, akkor sem, ha az akarna lenni. Harmadrészt az illető hangsúlyozottan a családtagoknak járó ingyenutazást kifogásolta. Tehát olyanokét, akik nem vasutasok, nem is voltak azok és valószínűleg nem is lesznek.

VJV Man 2010.03.04. 13:11:41

@rickyramirez: szerintem max 25%, de inkább kevesebb.

VJV Man 2010.03.04. 13:14:22

@Adani: Bárki, bármikor csinálhat magának egyet. Szerintem még a netről is le lehet szedni, és nem lehet vizsgálni, hogy tényleg jár-e.

Néha poénból rá szoktam kérdezni, hogy a hozzá kiadott kis könyv az utasnál van e, erre van aki azt mondja, rémült fejjel, hogy most sajnos nincs, vagy hebeg, hogy a másik táskában hagyta.... :-) Pedig nem is kell hozzá semmi...

rickyramirez 2010.03.04. 13:14:38

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Eléggé lehangoló, hogy 2010-ben ilyen gagyi, a visszaélés lehetőségét magában hordozó "igazolványok" jogosítanak ingyenes vagy kedvezményes utazásra (mármint amit a közalkalmazottira írtál). Hasonló ez ahhoz, amikor - ezen a blogon jelent meg - a néger menekült férfi egy sima A/4-es lappal vehette igénybe ingyen Győr és Debrecen között a vonatot. Felháborító dolgok ezek, mert ez ellen lehetne tenni megfelelő nyilvántartással és több biztonsági elemet tartalmazó okmányok kiállításával, de erre nincs akarat sem a MÁV, sem az állam részéről. Akarat itt csak a jegyárak emelésére van, arra, hogy a melóssal kifizettessék a csillagos magasságokba emelt jegyárakat, a többiek meg a hatodszor kiállított igazolványocskájukkal utaznak ingyen vagy jelentős kedvezmények igénybevételével, és röhögnek a markukba!

rickyramirez 2010.03.04. 13:18:49

@VJV Man:
Attól is függ, hogy tkp. mit nézünk. Azt, hogy az összes utas hány százaléka kénytelen ezt venni, az összes állampolgár hány százaléka, vagy az összes eladott jegy hány százaléka teljesárú (hiszen nyilván átlagosan egy ember többször utazik egy évben vagy egy adott időszakban, és így nyilván más arány jön ki az ismétlések miatt). Mindegy, amit akartam mondani, az az, hogy ez - még ha 25%-ot veszünk is - semmiképpen sem elenyésző. Én sajnos ehhez a NEM elenyésző 25%-hoz tartozom, és úgy gondolom, jogosan mérgelődöm.

VJV Man 2010.03.04. 13:20:04

@rickyramirez: Mert a vasúthoz nagyon sok kapcsolat kell. :-)
Amikor van felvétel jelentkezel és nem vagy komplett idióta, akkor felvesznek.

A felvételen anno a legnehezebb kérdés, hogy mikor volt a tatárjárás, ki írta a Háború és Békét, és mi Kuba fővárosa volt. (plusz számítások, de az is általános iskola)

VJV Man 2010.03.04. 13:28:47

@rickyramirez: Utazási kedvezményre jogosító okmányok olyan hitvány munkák, hogy az ember agya elszáll. A közalkalmazotti, még csak nem is egyforma, hanem, kinek ilyen, kinek olyan. Van ahol kiskönyv, van ahol A4-es lap. (abból is van vagy 10 verzió)

Magasabb összegű családi pótlék után járó 90%-ra ilyen papírt adnak (most csak poénból kerestem rá, de tényleg fent van a neten):

web.interware.hu/enacong/Hirschsprung/utazasi.jpg

Ennyi. kb 5x7 cm, fénymásol, laminált vacak.

Semmi eredetiséget igazoló hologram, vagy uv jel...

A rokkant kedvezmény ugyan ez, csak oda a családi helyére a Rokkant van írva...

Olyan gány példányokkal rohangálnak a vonaton egyesek, hogy az ember el sem hinné, de nem tudsz bele kötni, mert az eredeti is olyan hitvány, hogy nem lehet megkülönböztetni...

2010.03.04. 14:13:56

@VJV Man:
Jézusom, tényleg ilyenek ezek a papírok? :OOO Akár egy jobb nyomtatóval és kis ügyességgel is megcsinálhatok, hát fasza...
Bezzeg, mikor diákkal (nem ideiglenessel!) vonatoztam, szinte kivétel nélkül ellenőrizték a jegyvizsgálók a kis érvényességi matricát. Ha otthon gányoltam volna rá matricát és észreveszik, tuti, hogy a seggemet is szétpótdíjazzák! Diákigazolvánnyal nem nagyon lehet simliskedni...
Viszont emlékszem régen volt vasutas időszakomra, akkor ideiglenes arcképesem volt, amire csak dátumot kellett írni (+bélyegző). Na, azt otthon is simán elő lehetett volna állítani. Ismertem módszereket bélyegző nyomtatásra is, egyik haver a másiknak úgy csinált pöcsétet az iskolalátogatásijára...
Mondom, nem nehéz, csak igényesebb printer, kis ügyesség és gátlástalanság kell és már mehet is a biznic.

VJV Man 2010.03.04. 15:04:36

@Selkath: Megy is a biznisz ne félj. Rengeteg kamu papír "garázdálkodik" szabadon a vonatokon...

chachi 2010.03.04. 15:16:54

@VJV Man: Basszus,mi megy a Homáron.Én is be akartam szállni,de inkább letettem róla.

A Gyula 2010.03.04. 16:19:59

@chachi: Megszoktuk, hogy érdemben nem tudsz hozzászólni a témához... :D

chachi 2010.03.04. 16:48:25

Az alkalmazotti arcképeseket meghagynám,de a családtagokénál kellene valamennyit fizettetni,valóban sokan használják munkába járáshoz.Régen volt személyzeti jegy,vagy valami hasonló...

chachi 2010.03.04. 17:18:08

@A Gyula: Én is úgy emlékszem,hogy csak jelképes összeg volt,de az is valami.Egyébként pár éve ígérték az egész kedvezményrendszer átalakítását,de abból sem lett semmi.

Adani 2010.03.04. 17:35:21

@VJV Man:

Nekem egy sima zöld színű A4-es lap az egész a hátulján 12 kockával amibe belepecsételik, a dátumot. Semmi mást nem adtak hozzá.

VJV Man 2010.03.04. 19:00:07

@Adani: Zöldet még nem is láttam, de nem lepődnék meg. :-)
Nem is jár hozzá semmi, csak mikor látom, hogy kicsit sántít a dolog, akkor szoktam kérni egy nemlétező okmányt és a zavarból leszűrhető, hogy kamu...

chachi 2010.03.04. 19:14:29

@VJV Man: Osztották egymást rendesen.

chachi 2010.03.04. 19:59:19

@A Gyula: Homár blog,második post.

záporjózsi 2010.03.05. 08:29:54

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Érdekes módon ezt ugyanígy látja a PM is. Csak a MÁV-hoz még a PM is kevés...

záporjózsi 2010.03.05. 08:31:37

@VJV Man: Jobb lenne az eredeti okmány? Az első jöttment ügyvédke szétperelne, hogy mi közöd van az abban foglalt adatokhoz...

záporjózsi 2010.03.05. 08:33:53

@rickyramirez: Ez megint nem igaz. A START részéről van rá igény. Az állam saját magával nem tud megegyezni. A feladat nagy, az adatbázis nagy és nagyon védeni kell, puszira senki nem vállalja be, "pénz nincs". Azért azt megnézném, hogy a korrekt ellenőrzésből keletkező hiánycsökkenés meg tudná-e finanszírozni az ellenőrzést...

záporjózsi 2010.03.05. 08:35:33

@JBWebster: A tárcsafékekbe elvileg építhető műanyag fékbetét is, amely jóval kevésbé rozsdásodik. :)

VJV Man 2010.03.05. 08:59:35

@záporjózsi: "Jobb lenne az eredeti okmány? Az első jöttment ügyvédke szétperelne, hogy mi közöd van az abban foglalt adatokhoz... "

Ezt nem tudom mire írtad. Vagy csak nem értem.

Elég volna ha olyan igazolásokat adnának ki, amik megfelelő védelemmel vannak ellátva.

záporjózsi 2010.03.05. 09:02:05

@VJV Man: Az előzményre. ;) A védett okmányok előállítás költsége magas és nincs a MÁK-nak erre kerete. Az is szép, hogy ezt meglépték. Vagy mégis szeretnél soklapos A4-es salátákat nézegetni?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.05. 10:33:13

@záporjózsi:
Most hülyeséget írtál, de mindegy...
A tárcsafékes nem rozsdásodik vészesen, a tuskófékes igen.
A tuskófékes helyére lehet műanyagot (egészpontosan kompozit műanyag) féktuskót tenni, de az ezzel folytatott kísérletek annyira nem váltak be. Jelentősen csökkentette a fékhatást, hosszabb lett a fékút tőle, és nem utolsó sorban tele voltsak utaspanasszal mert egész út során égő műanyagszag volt érezhető :D
Pedig valami nyugati tusó volt szegény... Bár nyugatos is teherkocsik alatt alkalmazzák, ott a rakományt rohadtul nem zavarja, ha büdös.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.05. 10:36:28

@rickyramirez:
Ez egy üres frázis, hogy avasúthoz kapcsolat kell.
Kell egy kapcsolat:telefonkapcsolat, hogy felhívd a humán osztáyt beszélj velük, aztán menj... Van érettségid tudsz számolni, iq-d nincs a béka segg alatt fel vagy véve...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.05. 10:38:44

@VJV Man:
" Szerintem még a netről is le lehet szedni, és nem lehet vizsgálni, hogy tényleg jár-e."

Le hát. A Start oldaláról is...:

www.mav-start.hu/res/utazasi_utalvany_2010.pdf

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.05. 10:40:26

@rickyramirez:
Ezért ne a máv-ot hibáztasd, ha az állam nem bocsát ki hozzá rendes igazolványt, csak ezt a szar papírt sokmindent nem tud tnni vele...

A MÁV pár éve már küzd a kincstári papírokkal való könnyű visszaélés ellen is, szerinted érdekel bárkit is az állam részéről?

Ez a hivataos igazolvány mellé, el kell fogadni...

záporjózsi 2010.03.05. 12:30:07

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Mi nem igaz abból, amit írtam? Az, hogy elvileg beépíthető? Te magad írtad, hogy volt vele próbálkozás. Az, hogy a műanyag féktuskó kevésbé rozsdásodik? Talán ezt nem kell ecsetelni... A féktuskókénti használatának egyik legnagyobb problémája az volt, hogy nehezen hűlt. Éppen ezért nagyon melegítette az abroncsot, emellett még égett szaga is volt - meg a hőmérséklet miatt a fékhatás is csökkent. Tárcsafékekben pedig alkalmazták Magyarországon - csak nem a MÁV-nál.

Az, hogy az államot nem érdekli, nem igaz. Csak sajnos ez nem derül ki.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.03.05. 12:37:42

@záporjózsi:
Igen én magam írtam, hogy volt vele próbálkozás. Tuskófékesen cserélték az öntöttvas tuskót kompozitra.
Tárcsafékről szó sincsen, az korrekt úgy ahogy van.

záporjózsi 2010.03.05. 12:39:58

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: "Tárcsafékről szó sincsen" Bocs, de ezt ki kell forgatnom: Na ez a baj! :)

435 2010.03.11. 16:14:51

@VJV Man: a közalkalmazotti mák ok de arcképes ?? te .... vagy ?