MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

A 70-es vonal más szemme

2010. február 17. - georgejr

Olvasónk az utóbbi napok 70-es vonalat bíráló postjaira válaszol a lenti levélben. 

 

 Szia!

Az utóbbi napokban sok-sok bíráló szó, levél, írás jelent meg a 70-es vonallal kapcsolatban.
Elöljáróban annyit: magam 4 éve használom rendszeresen, ekkortól költöztem Verőcére.
 
Néhány dolgot szeretnék kicsit más megvilágításba helyezni.
 
A vonatok ezen a télen késtek. A MÁV – legatyásodott, szétlopott szocialista nagyvállalat – nehezen küzdött meg azzal a téllel, amellyel az ország más részein is megküzdöttek. Mást ne mondjak, a múlt hétvégén falvak záródtak be, ember halt meg, mert nem tudott odaérni a mentő, stb… Szerintem ilyenkor természetes, hogy a vasút is nehezebben megy, de én eleddig minden nap be tudtam jönni a melóhelyemre. Igaz, voltak késések, igaz, lehet negyedórával korábban elindulni, hogy az ember beérjen. Korábbi teleken (az elmúlt 3 télen) gyakorlatilag nem volt számottevő hó, nem volt mínusz 20 fok, ezáltal ennyi probléma sem akadt a vonalon. A magyar ember elszokott a nagy telektől, a média is elaltatta, esszük-isszuk ezt a globális felmelegedés dumát, aztán ajvékolunk, ha az égövnek megfelelő a téli időjárás.
 
A vonatok koszosságáról a T. utasok is bőven tehetnek. A diáksereg, amely a mocskos lábát az ülésen elhelyezve utazik. A reggel szipákoló, köhögő felnőttek, akik a mocskos zsebkendőjüket parlagon hagyják. A nyugdíjasok, akik a mocskos cekkereiket az ülésen utaztatják, holott a fejük felett van a csomagtartó. De oda ugye derogál feltenni. Nézzétek meg a hétvégeken közlekedő új piros vonatokat, hogy estére azok hogyan néznek ki, pedig alapból azok nem mocskosak. Mi tesszük mocskossá azokat. Sajnos, a kalauzok sem szólnak semmiért, a múltkor péntek este jöttem haza a 22.41-kor a Nyugatiból induló vonattal, amelyen a váci diszkóba tartó belőtt fiatalság randalírozott – ezekről persze szó sem esik. Nem akarok külföldi példákkal jönni, de van olyan európai ország, ahol ilyen alakok alapból sem szállhatnak fel a vonatra.
 
A menetjegy, illetve a bérlet. Most 24.500 a felnőtt bérlet Verőce és Rákospalota-Újpest között, ehhez jön még a 10.000 BKV bérlet, amely azonban az egész városban jó a tömegközlekedésre. Sokan azt mondják, hogy drága, persze, az, főleg, ha a munkáltató nem fizeti ki. (Nekem szerencsém van, mert kifizeti.) De hasonlítsuk össze az autóval, főleg úgy, hogy a magyarok 90 százaléka egyedül használja a gépkocsiját. Tegyük ezt meg időben és pénzben. Először az időfaktor. Verőcéről 7.19-kor indul a zónázó. Amennyiben nem késik, 7.54-re bent van a Nyugatiban. Én a Kálvinon dolgozom, az onnan metróval 12 perc (ebben benne van a gyaloglás is.) A lakásom az állomástól 12 perc. Ez összesen 12+35+12 = 59 perc, legyen 1 óra – optimális esetben. Ugyanez – ebben az időszakban – kocsival nem lehetséges, hiszen az M3-as bevezetőjénél reggel 7.30-kor a sor a kinti kagylós benzinkútnál áll. Kocsival 75-80 perc alatt érhető el a Kálvin. Most jöjjön az anyagi oldala, számoljunk 20 munkanappal, feltételezve, hogy minden nap bejövünk és hazamegyünk. A munkahelyem és a lakásom 53 km. Ez oda-vissza: 106 km. Ez 1 hónapban 2120 km. (Mintha elmennél Frankfurtig és vissza). A kocsim nem új, 500km-t megy el egy tankkal (ne feledd a városi pöfögést.) Ez 4 tankolást feltételez, 1 tank benzin 12.000 forint, ez összesen 48.000 egy hónapban. Pont a duplája, mint a vasúti bérlet. De ebben az esetben hozzájön még a parkolás is, mert a cég azt nem fizeti. Vegyünk 200ft/ órát. (Igaz, a Pollack Mihály téren a mélygarázsban 400 ft/h, de ilyen luxusra ne gondoljunk.) Egy munkanapra az 1600 ft (8 óra), 20 munkanapra az 32.000 ft. Ez már összesen 80.000 forint csak azért, hogy bejöjjünk a munkahelyre dolgozni. Ja igen, a melóhely fizet 9 ft/km gépkocsi hozzájárulást, akkor az a 2120 km-re = 19.000 ft. Ezt vonjuk le a 80.000-ből, marad 60.000 cca. Ezt vessük össze a vonatbérlettel (jó, tudom, késik, miegymás), de nem kell közgazdásznak lenni ahhoz, hogy egy embernek (megkockáztatom, kettőnek is) jobban megéri a vonat. Arról nem beszélve, hogy – most magamról beszélek – a vonaton el tudom olvasni a reggeli sajtót, tudok készülni a melómra, stb…
 
Természetesen a MÁV is rendbe szedhetné magát, ahogyan azt írtam, hiszen az ő fejükön is van vaj bőven. Ám azok, akik nagyon idegesek a 70-es vonal téli bajai miatt, kérdezzék meg azokat, akik a Veresegyház-Vác vonalon döcögnek be naponta. Ott aztán nincs zónázó, ellenben van másfél órás menetidő a Budapest-Veresegyház-Vác vonalon.
 
Végül, aki vonattal jár, egy hangyakukinyit odafigyel arra, hogy ne szennyezze feleslegesen a környezetet. Tudom, ez csak csepp az óceánban, de mégis.
 
Ma reggel a Verőcéről 6.49-kor induló gyorsított személy pontosan érkezett a Nyugatiba. Ünnep.
 
Miért nincs 6.19-kor hétköznap zónázó befelé? Miért csak hétvégén van?
 
 
Üdvözlettel:
LLL

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr101765455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2010.02.17. 10:56:32

Egyébként épp erre való a P+R parkoló, ez kéne több helyre. A város határáig jöjjön csak kocsival az ember úgy gyorsabb, a városban viszont ne pöfögjön a dugóban hanem menjen tömegközlekedéssel ( abból inkább kötöttpályással a dugóhelyzetet csak azzal lehet kezelni, és környezetbarátabb is). Több P+R parkoló kéne ezek ugye ingyenesek arra való, h az ember letegye az autót a városhatárnál akkor is messzebbről jön. 2-3 emberrel már mindenképp olcsóbb az autó, de ha van egy jó minőségű és megfizethető (nem 10 ezer ft/hó) tömegközlekedés akkor használni is fogják.

_Totty_ 2010.02.17. 15:58:45

ma nem ment valaki véletlenül a vácról 7:04kor induló személyel?? jaa az ma kimaradt.. a 7:18assal?? ja az pedig akkor jött mint a 7:34es... gyártelepen,dunakeszin,dk.alsón már többen nem fértek fel de télleg gyorsan benn vagy ha felférsz a 4 kocsis vonatra 2 vonat kiamaradása után :)

dontals 2010.02.17. 21:25:35

A vonatok sajnos nem csak télen késnek és nem csak ezen a télen.

A vonatok ezen a vonalon rendszeresen késnek (évek óta, télen-nyáron), az utóbbi hetekben viszont kirívóan sokat.

Ez csak részben tudható be a nagy havazásnak, mert a felsővezeték rendszeresen leszakad Rákospalota-Újpesten, annak tök mindegy milyen évszak van. Késtem miatta órákat nyáron, ősszel ugyan úgy, mint most télen. Őszintén csodálkozom, ha 4 éved alatt ezzel a problémával nem szembesültél.

Lehet, a korábbi teleken nem volt ennyi hó, viszont kimaradások akkor is voltak (emlékeztetlek az 1 évvel ezelőtti hófrászra, amikor 2-3 cm hó miatt szinte az egész közlekedést leállították, csak a zónázók mehettek.)

A hideg időjárás és a hó nem indok arra, hogy a vasút leálljon (ha méteres hó áll a pályán akkor talán), de itt erről szó nem volt. Akkor is fél-egy órákat késtek a vonatok, mikor már egy hete nem esett egy hópehely sem. Skandináviában, Szibériában mostohábbak a körülmények.

A karbantartások elmaradása nem magyarázat. Mert miért maradt el a karbantartás? Hogyan maradhat el a karbantartás, mikor naponta ezrek élete kerülhet ennek során veszélybe? Akkor ki lesz a felelős, ha a pálya rossz állapota miatt baleset történik?

Engem nem hat meg a "legatyásodott, szétlopott szocialista nagyvállalat" duma. Nem érdekel.

Mert miért van szétlopva?

A legatyásodott szocialista nagyvállalat ne alkalmazzon modern vállalathoz passzoló jegy- és bérletárakat.

Akik panaszkodnak, azok pontosan tudják, hogy ez egy legatyásodott és szétlopott vállalat, VISZONT EZT NEM AZ ÁLLAPOTOK MAGYARÁZATAKÉNT, HANEM A PROBLÉMA GYÖKEREKÉNT KONSTATÁLJÁK. Nagy különbség!

A vonatok nyilván a használatban koszolódnak, és ha nem takarítják, akkor ugyan úgy redvásan néz ki az a szék a világ bármely pontján, amibe már (5 év alatt* 365 nap* 5 forduló*2), szóval óvatosan számolva 5 év alatt közel 20 ezer ember beül. Megoldás a szövetek legalább (!) negyedéventi cseréje lenne, ami mindannyian tudjuk, hogy nem történik meg, ezért egynémely székbe az embernek nincs gusztusa beleülni még a "felújított" vonatokon sem. Hogy a csomagtartók milyen mocskosak, arról meg ne beszéljünk, egyszer feltettem a kabátomat, de soha többet!, olyan mocskos lett. Úgyhogy nem derogálna feltenni, de a mocsokba az ember nem szívesen teszi sem a kabátját, sem a csomagját.

"Verőcéről 7.19-kor indul a zónázó. Amennyiben nem késik, 7.54-re bent van a Nyugatiban."

Amennyiben nem késik... Hát ez óriási :D. Mikor nem késett reggeli vonat ezen a szakaszon? Emlékeim szerint ilyen még nem fordult elő.

A bérletek pedig nemzetközi összehasonlításban is közismerten drágák Magyarországon, bármely kulturált vasúttal rendelkező országgal bátran össze lehet hasonlítani. Lehet ezt számolgatni, összeadni, szorozni jobbra-balra, nemzetközi összehasonlításban is drágák a bérletek, a nyújtott szolgáltatástól pedig fényévekre van árazva.

Adani 2010.02.17. 21:36:32

A koszos vonatok megint más téma. Mondhatjuk ,h igen az utasok koszolják össze, de ez még nem mentség arra, h dzsuva van. Takarítsák ki a jegy elég drága ahhoz, h adjanak erre.

Jól néznénk ki ha egy étteremben is mocskos tányérban hoznák ki a kaját mondván a vendégek koszolták össze nem mi. Az engem nem érdekel ki koszolta össze én tisztában akarom kapni a megrendelt kaját mossák el, ez a dolguk, és ezért is fizetek. Nincs az éttermi számlán tételesen felsorolva, h tányér elmosása teszem azt 20 ft, de úgyis beépítik ezt a költséget kaják áraiba. A vasút is beépítheti a takarítást a vonatjegyek árába és hát a vonatjegynél sem részletezik ,h miből áll össze pl. villanyszámla, hőpapír amire kinyomtatták, víz, ami a csapból jön a vonaton, a kaller és a vezér béréből a rádeső rész stb. De mindezt fizeted benne van a jegyárban.

Mozvez 2010.02.18. 12:24:55

@dontals: hmmm:) rossz a memóriád:)
pedig van, hogy nem késnek.

_Totty_ 2010.02.20. 17:46:39

meglehet nézni hogy munkanap meik vonat nem késik, az összes vagy piros vagy dölt zöld(=kimarad) a máv honlapján... talán még az elsö 2öt sikerül pontosan elinditani.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.02.20. 19:18:18

@_Totty_:
"vagy dölt zöld(=kimarad) a máv honlapján... "

Ezt honnan vetted báránykám...? :S
Csakmert aminél minden zöld, és tényleges adatok nincsenek annyit jelent, hogy nem érkezett adatszolgáltatás a mozdonyról.
Jelenleg üzemképtelen MFB miatt nem szolgálatképtelen egy mozdony, azaz bármikor közlekedhet olyan vonat amiről nem érkezik adat.

Innentől azt kijelenteni, hogy ami dőlt zöld, az nem közlekedett le, ostobaság, kérlek ne is terjeszd tovább.

Kopi3.14 2010.02.21. 17:08:42

@Adani: Amikor ezen a környéken járó hernyókban a friss főműhelyes szerelvény minden kocsijában első út során szétverik a tisztelt utasok a világítást s ez rendre megtörténik, akkor mi van? Az meddig fér bele a jegy árába?

Pretoryan 2010.02.22. 10:37:09

Az eredeti cikk írójával egyáltalán nem értek egyet, pusztán néhány állításban.

A MÁV-ot szétdarabolták hogy jobban lehessen pénzt kisíbolni belőle ez teljesen egyértelmű a keresztszámlázások a legjobban kifizetődő pénzmosó akciók, de most ne beszéljünk erről. Tudjuk hogy hova megy el a pénz. Párt függetlenül mindig oda fog menni ahonnan jön.

A bérlet árakat nézzük másként: ahogy a törvényben elő van írva a munkáltató köteles fizetni a munkavállaló bérletének 86%-t, magyarul a cégem fizet azért hogy a dolgozója azaz én beérjek a munkahelyemre. Ez sokkal roszabbul hangzik a MÁV szempontjából mintha én fizetném a teljes bérlet árát.
Mindentől eltekintve az én bérletem ára 17600 HUF havonta amiért azt a szolgáltatást szeretném megvenni hogy a menetrend szerint 7:07-kor Felső-Göd állomásra érkező gyorsított személy 7:34-re bent legyen, így én (aki szintén a kálvinon dolgozok) 7:50 körül bent tudok lenni a cégnél. Nem tudok 15 perccel előbb elindulni, és nem is akarok. Nem tudok mert van két gyerekem egy feleségem, segítenem kell otthon az elindulást a munkahely/ovi/bölcsibe. Nem akarok, mert már elnézést de nem a szar húzza le a WC-t, ergo nem nekem kell sietnem hanem a MÁV-nak pontosnak lennie. Ehhez lehet hogy az kell hogy átírják a menetrendet és a 27 perces menetidőt módosítsák 40-50 percesre (29km-re azért elég szánalmasan hangzik), mert nagyjából ez a realitás (ma reggel 7:54-kor voltam a nyugatiban).

A legnagyobb bajom azonban a fenti fejtegetéssel hogy megpróbálja úgy feltüntetni a jelenelgi állapotokat hogy "jóezígy". Nem nagyon nem jó, rohadtul kurvára nem jó, ha így állunk hozzá akkor soha nem is lesz jó, és elsősorban nem az utasok a hibásak.
Kosz, köhögés és vandalizmus:
Kosz van, lesz, nem kéne MÁV gondja, hiszen az ő vállán van az üzemeltetés. Koszolódni fog a kocsi ha törik ha szakad
Köhögés, hát köszi. Ha minden ember egy megfázás miatt otthon maradna akkor a gazdaság romokban lenne... jobban mint most. Én azt látom hogy aki kultúrált "beteg" az nem köhögi szét az utasokat. Ez a közönség 99,9%-ra igaz, a 0,1-re meg rászólnak az emberek.
Vandalizmus, fentebb valaki mondta hogy nyugat európában az ilyen embereket fel sem engednék a vonatra, ez mind igaz. az új piros vonatokon van kamera, ez pl. visszatartó erő lehet, a büntetési tételeket kéne nagyon megnövelni (x100HUF a pénzbírság mondjuk), és igen kéne rendfenntartó a vonatra mert a kallernak nem ez a dolga!

Tisztelettel még egy javaslat a MÁV vezetőség felé; hagyjanak fel a jármű tenderezéssel. Rendes vasutasként használják a saját szarjukat közlekedésre aki teheti, lássák saját szemükkel hogy mi a rossz, min kéne javítani!...

_Totty_ 2010.02.23. 20:58:56

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
akkor nézd meg, mai pontos érkezés a nyugatiba:2347
dőlt zöld ami nem kiamradt hanem rossz benne a müszer, egyik indok jobb mint a másik bár valami igyis ugyis SZAR: 2345.
Tényleg jó arány, pontosság és tisztaság uralkodik a 70es vonalon.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.02.24. 18:40:31

@_Totty_:
Látom elég gyenge a felfogásod.
Ha nem közlekedik le, akkor ugyanúgy NEM ÉRKEZIK adat, mintha leközlekedik, de az MFB hibája miatt NEM ÉRKEZIK adat.
Mindkettő úgy jelenik meg, hogy dőlt és zöld.
Tehát ami dőlt és zöld nem jelenti feltétlen, hogy nem közlekedett le.