MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Néma kalauz

2010. január 19. - georgejr

Olvasónk Pozsonyból jött haza vonattal. És beszámolója szerint hatalmas kontraszt van a szlovák és a magyar személyzet megjelenésében, viselkedésében. Míg a szlovák kalauz megjelenése bizalomgerjesztő volt, kis fényképes azonosítót hordott, szlovákul, angolul tájékoztatta az utasokat, addig a magyar kalauz, csak a jegyekkel foglalkozott, semmilyen tájékoztatást nem adott, és még a büfékocsi is borzalmasan szakadtnak tűnt. Kérdem én, mikor lesz Magyarországon olyan szolgáltatás, mint kint? Egy mosoly, egy kedves szó nem kerül semmibe.

Kedves Georgejr!

 
Ma jöttem haza Pozsonyból, vonattal. nem olyasmire akarok panaszkodni, amire itt szoktak. Igen, ezen a vonaton is az első vécé, amibe bementem, rossz volt, nem folyt le, a szomszéd kocsiban pedig kabátban ültek - gondolom nem ment a fűtés. A vonat pedig késett. Sokat. Jelzem, az utasok szerint már Németországból jött késve, és a kalauz bocsánatot kért. (Németországot csak azoknak írtam, akik azt hiszik, az ottani vasút csodát tenne nálunk.)
 
Az én kocsimban volt fűtés, volt világítás, tisztaság, és a jegy is olcsó volt, szerintem ennyi pénzért a szolgáltatás igazán rendben van - csak hogy ne mindig a panaszkodás menjen. ha ilyen szép vonatok járnának mindenütt, sokkal elégedettebb lenne mindenki.
 
Ami miatt írok az a magyar kalauz. Mint mondtam, a szlovák nagyon kedves volt, kezelte a jegyeket, angolul és szlovákul mondta be a dolgokat, hol járunk, mi következik, normálisan, jó kiejtéssel. Jó megjelenésű, elegáns volt, fényképes azonosítót hordott a ruháján.
 
Amikor Magyarországra értünk, csend lett. Megálltunk az első állomáson, és sokan azt se tudták, a kb, 40 percet késő vonat hol jár. Mikor elindult a vonat, kiderült, Szobon álltunk meg, de az nem is volt benne a vonaton a németek által kiosztott szórólapon a menetrendben, így megzavarta a külföldieket. Egymás után jöttek a megállók, és senki sem mondta, merre járunk, pedig ekkor már sötét volt. A magyar kalauz csak a jegyekkel foglalkozott. Nem akarom bántani, de sokkal kevésébé nézett ki bizalomgerjesztően, mint a szlovák kalauz. Semmiből nem derült ki, hogy ő kicsoda, egy ronda kék kabát lógott rajta, és egy MÁV-emblémás táskát vitt.
 
A Keletibe érve én szóltam a szomszéd fülkében ülőknek, hogy végállomás, szálljanak le. Addigra a kalauzt már csak elmenni láttam.
 
A kérdés költői: Vajon a szlovák kalauzt jobban fizetik vagy ellenőrzik, hogy jobban dolgozik? Nem ez az első utam ugyanis, és mindig hasonló a tapasztalatom. Mikor érjük utol a szlovák vasutat?
 
Üdv: egy utas
 
U.i. Az étkezőkocsi magyar személyzete se nézett ki bizalomgerjesztően, pl. nejlonzacskós szendvicset kínálgattak egy kocsiról, egy kézzel írott lap volt az ártábla.
U.i.2. Szégyen, ahogy a Rákospalota-Újpest állomás kinéz. Azt is ki kellene írni, hogy ez az állomás Budapesten van, mert a külföldiek nem értették, hol járunk. Persze több helyen fel kellene tüntetni az állomás nevét. Egy összegraffitizett, sötét állomás fogadja a turistákat. (Berlinből és Prágából jött a vonat.)
 
Ui: 3 éve volt egy kísérlet a fényképes azonosító bevezetésére, de a szakszervezetek megvétózták mondván módosítani kell az egyenruha szabályzatot....

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr681684014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.19. 10:37:38

" kérdés költői: Vajon a szlovák kalauzt jobban fizetik vagy ellenőrzik, hogy jobban dolgozik?"

Költői válasz:
Egy magyar kalauz keres bruttó 90-et átlag, ez akárhogy számolom, 330 eur. Kérdezzük meg a szlovák kollégjája ezt hány nap alatt keresi meg...? (És ez bruttó, tehát nyugodtan lehet venni a felét.)
Persze ettől még lehetne utasbarátiabban dolgozni, csak ugye azért nem mindegy...

Amúgy az agyonsztárolt railjeten is fóliába csomagotl szendvicsek vannak, és a múltkor az árváltozott vagy új termékeik, az árlistájukon a boltok termékeiről ismerős kis ragadós árcetlivel voltak átragasztva.
Szerintem nem ez határozza meg egy szolgáltatás minőségét.

georgejr · http://mav.blog.hu 2010.01.19. 10:39:22

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Kicsit tobbet mint brutto 90, de ott korul, ha nem szamitjuk a jegyirasi jutalekot. Azt pontosan nem tudom mennyi, de meg ezelott 5-7 evvel 25% volt. Es azert az elovarosi vonalakon szepen lehet irni.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.19. 10:45:05

@georgejr:
25% most is. A jutaléktól azért nem kell elájulni főleg egy IC fordás embernél nem.
Csak gondolj bele: Az IC-k mind olyan helyen állnak meg ahol van jegykiadás, azaz ez már ugrott rögtön... Maximum azután kapsz jutalékot, aki jegy vagy pótjegy nélkül szállt fel, az viszont elenyésző.
Az elővárosi járatok nagy többségén megint ez játszik alig van olyan állomás ahol nincsen jegykiadás... Persze nekik azért több jut ebből.

A Gyulával (ő jegyvizsgáló) beszélgettem erről egyszer ő azt hiszem azt mondta, jobb hónapokban br. 6-7 ezer jön össze jutalékból, az még mindig csak bruttó 25 eur-al dubja meg ezt az amúgy is hatalmas 330 eurt.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.19. 10:47:05

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Jah, és természetesen a jogosan kiszabott pótdíj után kapsz még amit be is fizettek. Szintén elenyésző...... :-/

Ezért csinálják sokszor, hogy ha a vonaton hajlandó megvenni a jegyet az utas, inkább adnak neki, minthogy bűntessék. Ugyanis így legalább a vasút megkapja a jogos díjbevételét, ellenben a pótdíjjal, amit összegyűr, és kidob 10-ből 8 utas...

Utazgatóó 2010.01.19. 12:35:30

Sokszor a kalauzok sem tudják elérni telefonon a forgalomirányítókat,hogy érdeklődjenek a késés okáról.
A szendvicset meg mozgóárusítás esetén is be kell csomagolni,törvény írja elő.Ez bármely nem helybenfogyasztós büfében is így kellene hogy működjék.
Rákospalota-Újpest meg úgy néz ki,amilyenné az ott lakók pár százaléka teszi.Ugyanis nem valószínű,hogy a pécsi,miskolci,emberek teszik tönkre,hanem az ott lakó ifjak.
Pl.:Istvánteleken is festetett a vasút,pár napig tartott a tiszta falfelület.
Persze a fűtés-világításgondokat hatékonyabban kéne kezelni a vasútnak! Ha a vonatszemélyzet jelzi a hiányt,tessék azt megszüntetni normálisan.

lurkó 2010.01.19. 18:23:03

@georgejr: igazad van az a 90e körül az a nettó. Ahol én járok elővárosi vonalon (40a) az utasok 90%-a bérletes. Tehát jegyet irni nagyon nehéz ugyhogy ezt hagyjuk. Bizonyitani tudom hogy egy jó honapban nettó 10.000 Ft-ról beszélünk. Gyengébb hónapban 2.000-3.000 Ft. Mondom sok elővárossal.

Kocsivizsgáló80 2010.01.19. 20:16:13

Azért nagyon, de nagyon, ismétlem nagyon, kíváncsi lennék, hogy akik annyira agyon fikázzák a vasutasokat, mennyit keresnek? Elválalnák-e ennyi pénzért ezt az egészet.

És most nem kell jönni, hogy el lehet menni máshová! Nem tudom mi lenne ha egyszer minden vasutas, de nem is kell mindnek elég csak a nagyobb százalékának lelépnie. Honnan szedik majd elő a képzett embereket? A vasúton nem úgy van, hogy csak leakasztunk az utcáról embereket.

Arról nem beszélve, hogy sok vasutas (lehet hülyén hangzik) de vasutasnak tanult. Tehát vasutas szakmát. Mint pl én is: Kötöttpályás villamos mozdony szerelő. Igaz most nem az a munkaköröm, mert mint itt sokan mondják, léptem, hogy jobb legyen a keresetem.

Az én lóvém nettó!!! 101e ft volt most decemberben. Gondoljátok át az egészet!

Murphistic · http://www.youtube.com/user/Murphistic 2010.01.19. 21:04:35

Azért a szlovák kalauzok sem tökéletesek :). Természetesen a nemzetközi vonatokra az értelmesebbje kerül,de náluk is elég vegyes a felhozatal.

Amúgy nekem meg a magyar kalauzok tűnnek kedvesebbnek a szlovákoknál. Viszont kb. annyit tapasztaltam a MÁV-ból mint a posztoló a ZSSK szolgáltatásaiból.

Ez így van jól. ;) Az új élmény sokszor pozitívabb. A Cseh Vasutak sokkal-sokkal jobb társaság tűnik mint a szlovák (ami pl. Pozsonynál normális elővárosi szolgáltatást sem végez - ahogy én tudom), ugyanakkor a csehek szemében a pazarlás megtestesítője :).

És egy kérdés a végére: A posztoló melyik vonattal utazott? Avala, Jaroslav Hašek, Jeszenszky János, Hungária, Metropol,Amicus esetleg más? Csak, hogy melyiket válasszam? :)

petya.bacsi 2010.01.20. 09:03:32

A MÁV-nál nem bruttó 500 a béren kívüli juttatás? Meg még ingyenjegy is van, vagy rosszul tudom?

A Gyula 2010.01.20. 09:25:00

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Jelenleg IC fordában vagyok, de így is eladok havi szinten álagban 50000 Ft értékben jegyeket (menetjegy, menetdíj-kiegészítés hosszabb útra, 2-1. osztálykülönbözet, IC pótjegy, pótdíjak), utasleadási lapot szintén nagyjából ugyanilyen értékben írok. Ezután kapok jegyeladási jutalékként átlagban bruttó 10000-15000 Ft-ot. Ez a kérdés nem konkréntan neked szól: Ettől most hasra kellene esni?

A Gyula 2010.01.20. 09:25:55

@georgejr: Próbáltad már? Vannak tapasztalataid?

A Gyula 2010.01.20. 09:28:11

@Kocsivizsgáló80: Vagy ne adj Isten, de még ilyen is van, igaz elenyésző számban, aki még szereti is ennyi pénzért csinálni, azt inkább tisztelni kellene és nem állandóan általánosítva fikázni az egész társaságot. Könnyű olyan munkáját fikázni, ami mindenki szeme előtt zajlik, kíváncsi lennék, hogy a fikázók a saját munkahelyükön mit nyújtanának, ha folyton nézné mindenki mit és hogyan csinál és akkor is negatív kritikákkal illetnék állandó jelleggel, amikor mindent tökéletesen megcsinált.

A Gyula 2010.01.20. 09:32:42

@petya.bacsi:

Ha jól tudom a VBKJ keretösszege idén bruttó 330000 Ft körül van, a súlyos adóterhelés miatt ennek is csak a töredéke marad, a többi megy az államkasszába, amiből többek között az agyonsztárolt magánszférában foglalkoztatottak munkáltatói is részesednek adókedvezmények formájában ezen keresztül ezek munkavállalói is.

Azt nem ingyenjegynek hívják, hanem arcképes igazolványnak. Tavaly 1200 Ft-ba került az érvényesítő szelvény koponyánként, ezért se nevezhető ingyenesnek.

petya.bacsi 2010.01.20. 09:45:39

@A Gyula: egyszeri 1200Ft-ból én haza sem tudok menni.

A Gyula 2010.01.20. 09:50:46

@petya.bacsi: Az a Te egyéni szocproblémád. Attól még az arcképes is pénzbe kerül, így hamis az állítás, hogy ingyenes lenne.

petya.bacsi 2010.01.20. 10:03:31

@A Gyula: Valóban hamis az állítás, hogy egyszeri 1200Ft-ért korlátlan számban utazhatsz. Szinte ingyé van. Akkor igy írom.

Picivel többért, mint nettó 90. De pl. nővér, tanító is akörül keres, csak ott még béren kívüli juttatás sincs. Viszont van felsőfokú végzettség.

pocokpocok 2010.01.20. 10:36:31

@petya.bacsi:
oké, akkor újra, bár ezt már egy pár posztnál megrágták:
nem csak a mávnál van csodálatos bérenkívüli juttatás, lásd pl. a most kirobbant vita a bkv bérenkívülie körül, és persze a magán cégek nem kötelesek nyilvánosságra hozni ezen összegeket, úgyhogy csak ezen lehet csámcsogni.
Az arcképesről meg annyit, hogy a vasutasok többsége ha évi egyszer elmegy vele valahová, akkor lehet sokat mondok, nem jellemző a 12-24,12-48 után az országban szaladgálól vasutas.
Ált.csak munkábajárni használják , és most lehet tromfolni, hogy másutt ez sncs: ott meg fizethetik x- százalékát a munkábiajárásnak,vagy az áramját a melósnak, vagy a húst viheti olcsóbban, vagy ingyen, tök mindegy.
És ha még így sem tetszik, lehet a MÁV-hoz menni dolgozni: télen hidegbe, nyáron melegbe: sz.rért-h.gyért..
hív a vasút, vár a MÁV.

A Gyula 2010.01.20. 10:39:00

@petya.bacsi: Mégis kitörölheti vele a ...-ét.

A Gyula 2010.01.20. 10:46:52

@georgejr: Azt jegyeladási és/vagy utánfizetési jutaléknak nevezik.

petya.bacsi 2010.01.20. 10:49:54

@pocokpocok: a gond az, hogy ha én a MÁV-hoz kerülnék - eszem ágában sincs odamenni... -, akkor bizony irodába kerülnék (nem hiába tanultam...).

Lehet, hogy a vasutas csak havonta egyszer megy el vele, de a családtagok (gimnazista gyerkőcök, dolgozó feleség/férj)? Az bizony több TÍZEZRES "ajándék", 1200Ft-ért(/fő) cserébe.

Tehát a MÁV-nál 2 béren kívüli juttatás van. Van a "csak" 330.000 ezres (bruttó), és van a majdnem ingyenjegy.

Hát, majd meglátjuk, hogy hosszútávon ki törölhet ki mit a diplomával. :P

A Gyula 2010.01.20. 10:59:50

@petya.bacsi: Addig is minden ilyen megnyilvánulás csak észosztás, amíg nem vagy benne... :D

A Gyula 2010.01.20. 11:01:59

@petya.bacsi: Hosszú távon... :D Nekem érettségivel van már lassan 10 év munkaviszonyom, nemcsak MÁV(-START)-nál dolgoztam, hanem előtte az agyonsztárolt magánszférában is. Ezt sok sokdiplomás nem mondhatja el magáról... :D

lyken 2010.01.20. 11:27:57

Akkor pár konkrétum. Szlovák kalauz keresete jellemzően netto 420-520 euro közt mozog. Ebben persze az is benne van, hogy szlovákiában a netto bérre 19%adó és 6% járulék rakódik rá. (Tehát adócsökkentésnél mindenkinek jelentősen megugrott a nettó bére.) Több zsetonért és jobb munkakörülmények közt nyilván dolgozni is van kedve az embernek.

SmVJV 2010.01.20. 11:45:48

@petya.bacsi: Bocs, de kíváncsi lennék milyen diplomád van? Szombathelyen vagyok jegyvizsgáló közlekedésmérnök diplomával, lassan már egy éve. Van nálunk matek + egy magyar tanár is, Győrben egy közgazdász kolléga is van. Én egy éve a többiek 2-3 éve utaznak. Lassan azzal, hogy diplomával irodára kerülsz a MÁV-nál.

A Gyula 2010.01.20. 11:58:42

@SmVJV: Mi ám ismerjük egymást. Jelszó: Tupííír. :D

csabapayne · http://kulturcseppek.blog.hu/ 2010.01.20. 12:28:05

@lyken:

Ha 42€-520€-t nézzük, akkor 357-442€-t kap kézbe a szlovák kaller. Tavaly áprilisban mentem Drezdáig, a Ján Jeseniussal.
A tapasztalatom röviden:
Keletiben indulás előtt valamiért végig sétált a vonaton 3 cigány... majd le is szálltak.
Magyarországon nem történt semmi különös a vonaton.
Szlovákia: Bemondták, hogy milyen vonat ez és hol áll meg mindezt 3 nyelven. + 2 rendőr (vasúti rendőrség, mert náluk olyan is van) végig sétált a szerelvényen.
Csehország: Az utastájékoztatás tovább üzemelt, közben a kallerok kis brosúrát osztottak ki a vonatról (aki látott már ilyet tudja milyen).
Németország: A WC-t kitakarították, a kukákat kiürítették.

A Gyula 2010.01.20. 12:37:31

@csabapayne: "Keletiben indulás előtt valamiért végig sétált a vonaton 3 cigány... majd le is szálltak." Ez a történet szempontjából miért érdekes? "Magyarországon nem történt semmi különös a vonaton." Dehogynem, számodra a 3 cigány volt A nagy esemény... :D

petya.bacsi 2010.01.20. 12:52:16

@A Gyula: olvasd végig a történetet, és rájössz, hogy miért írta.

lyken 2010.01.20. 12:52:22

@csabapayne: Elnézést, de lemaradt, hogy a 420€-520€ az NETTO.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2010.01.20. 17:00:49

@lyken: A jobb munkakörülményeket jellemzően maguknak is jobbá teszik. Ha úgy állnak az utashoz, hogy az is kedves legyen velük, az is része a jobb munkakörülményeknek.

A Gyula 2010.01.20. 17:31:30

@TheElf: Én szinte minden úton tapasztalom ezt... :D

lyken 2010.01.20. 17:49:38

@TheElf: Ez tökéletesen igaz. De. Ha a munkáltató alulfizeti az alkalmazottat ÉS hagyja a szolgáltatás színvonalát csökkenni, akkor az utas a személyzeten fogja kiélni a frusztrációját, amitől az alulfizetett melósnak nem lesz jobb a munkakedve.

lurkó 2010.01.21. 16:39:44

@csabapayne: Vasuti rendőrség nálunk is volt. A rendőrség leépitésének a része volt a megszüntetésük. A vizfejhez ott sem mertek nyúlni és valahogy sporolni kellett. Névleg még ma is van vasuti rendőrörs néhány helyen. De nem különálló örs hanem a városi kapitányság alosztálya ezért nem állandó szolgálati helye a vasút. Meg is látszik a hiánya.

pocokpocok 2010.01.22. 12:22:57

@petya.bacsi:
van ott még több is, mint a bérenkívüli juttatás:

irodába garantál gyomorfekély, idegsokk, pszihiáter: mert ha szabályosan csinálod/csináltatod, azért vesznek elő, mert nem megy a vasút, ha nem, akkor azért.
a prérin elfagyás, hőguta, csípőig lejárhatod a lábad.
a forgalmiba idegsokk, féllábbal a börtönben, félkézzel a zsebed fogod a fegyelmik miatt.
a toronyba meg szabadon választható a sérvfajta:)
nosza nevezz be: "nemhiába" nekem is diplomám van, mégis képes vagyok átlátni: ez sem egy leányálom!:)