MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Utas tervez MÁV végez

2010. január 04. - georgejr

Olvasónk megvette elővételben a jegyét az ünnepekre. 22-én szeretett volna utazni, de a MÁV, csak 20%-os kezelési költség fejében akarta visszaváltani, pedig szerintem jogos lett volna a díjmentes visszaváltás is, hiszen nem lehet tudni mi lesz ha megint esik egy kis hó, vagy leesik az ónos eső.... Így olvasónk nem váltotta vissza, hanem autóval ment. Így a nyakán maradt a jegy.

 
Történt egyszer réges régen, december eleje környékén, hogy próbáltam előre gondolkozni és megtervezni az ünnepek előtti hazautazást. Kiderült, hogy nem tudunk kocsival menni. Saját autónk nincsen, azt nem részletezném honnan tudunk mégis néha autóhoz jutni, a lényeg, hogy most másnak kellett a kocsi. Tehát maradt a vonat. Nagy nehezen eldöntöttük párommal, hogy melyik vonat lenne nekünk jó. Másnap el is mentem és megvettem a jegyeket és pótjegyeket. Igen, pótjegyet is, mert gondoltam sok cuccunk lesz és sok ember is szeretne hazajutni az ünnepek miatt, így meg biztos a helyünk.
A nyertes vonat: december 22., 19:13 Ister EN.


Jegyváltás
Majdnem meghiúsult, mert a pénztáros nem tudta a vonatszámot az új menetrend miatt. Szerencsére én mindenre felkészültem. Jegy megvéve. Hurrá.


Leesett a hó
Mindenhonnan azt hallani, hogy a MÁV-ot meglepte a váratlan és hirtelen havazás (haha), ezért ránéztem az elvirára. Horrorisztikus késések... basszus. A legnagyobb késés 433 perc volt, az átlagos késés úgy 200 perc környékén. Hát bocs, de ennyire azért nem érek rá, még aznap szeretnék hazaérni. Időközben kiderült, hogy mégis mehetünk kocsival. Egyre jobb... Hát akkor próbáljuk meg a lehetetlent, visszaváltani a jegyet. A kocsi biztosabbnak tűnik.


Mission impossible avagy Próbálkozni lehet...
Ezt inkább páromra hagytam, ő jobb az ilyen reklamálós dolgokban.

Első menet - személyesen: A pénztárosnak nincs rá felhatalmazása, hogy ingyen visszaváltsa, 20% kezelési költség. Ez esetünkben 2000 Ft körüli összeg. Visszavonulás.

Második menet - telefonon, MÁV Direkt: Ugyanaz a válasz. Azzal a különbséggel, hogy a vonal másik végén lévő hölgy megpróbál minket meggyőzni, hogy jó lesz az, nem késnek sokat a vonatok, nyugodtan menjünk vonattal. Gondolom azért nem tervezett Záhony-Győr utazást...

Harmadik menet: Ismét személyesen. Ingajárat a keletiben az ügyfélszolgálat és a pénztár között. Eredmény lejjebb.


Végeredmény
Az intenzív harmadik menet hatására visszaadták az IC pótjegy árát. Amit mindenkinek visszaadtak. Ugyanis szeretett vasúttársaságunk kihirdette a honlapján, hogy az IC-k Budapest-Békéscsaba-Lőkösháza viszonylaton pót- és helyjegy nélkül igénybevehetők. (Idézni is szerettem volna az ide tartozó részt, de már levették a honlapról.) Ez egy nagyon elmés döntés. Ilyen "had örüljön a nép" intézkedés, csak éppen baromira semmi értelme.

Az szív, aki előre megvette a jegyet, mert:
1. Szerencsétlennek még egyszer ki kell várni az ilyenkor nem rövid sort, hogy visszaváltsa az IC pótjegyet. Ha egyáltalán tud erről a lehetőségről, mert én nem szoktam a MÁV Start weblapját böngészni csak úgy szórakozásból. Máshol nem láttam/hallottam erről a lehetőségről (a kötözködők kedvéért: ez nem azt jelenti, hogy máshol nem tették közzé).
2. Az IC-nek az a(z egyik) lényege, hogy biztosítva van a helye az embernek. Ez a tömegre való tekintettel most talán még fontosabb szempont (lett volna). Tehát megveszed előre a jegyet és lehet nem tudsz leülni, mert bárki felszállhat. Lehet, hogy a MÁV csak úgy tudta megoldani a megnövekedett embertömeg elszállítását, ha az IC is tömve van?


Összegzés
A fejemben sok nyomdafestéket nem tűrő megjegyzés fogalmazódik, de maradjunk annyiban, hogy a MÁV nem tanusított túl utasbarát magatartást se a jegyüket előre megváltókkal szemben, se a (szerintem jogos) panaszunkkal szemben.

December 22-én valóban csak 20-40 perc körüli késések voltak, a pontos számokra sajnos nem emlékszem. Vagy csak ennyit vallottak be. Tehát így utólag azt mondom, be lehetett volna vállalni a vonatos utazást, de sajnos nem látok a jövőbe és az előző napok eseményei semmi jót nem ígértek erre a napra (se).

A jegy rajtunk maradt. Panaszlevél ment az ügyfélszolgálatnak. Egyhamar biztos nem kapunk választ, talán jövő ilyenkor. El tudom képzelni hányan írhattak panaszlevelet mostanság... Én nem bízok abban, hogy sikerülne a visszaváltás, párom még optimista.

Kocsival mentünk haza és hamarabb hazaértünk, mintha a MÁV kiváló szolgáltatását vesszük igénybe. Na jó, csaltunk. Kecskemétig autópályán mentünk :)


Tanulság
Spontán típus vagyok. Általában pénteken döntöm el, hogy hétvégén hazamegyek, vonatindulás előtt kb egy órával már azt is tudom, hogy melyik vonattal. Nagyon nehezen sikerült rávennem magamat az előrelátásra. Többször nem fordul elő...



Boldog MÁVmentes újévet mindenkinek!
 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr331644305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.04. 15:22:31

Mi itt a probléma??
Ha megveszel előre valamit, aztán mégsem kell, akkor nyilván kezelési költséget vonnak le. Az nem indok, hogy hjajjmár 4 nappal ezelőtt nem mentek a vonatok.......
Ha aznap gáz van, akkor oké...

Amúgy lett volna megoldás a kezelési költség nélküli visszaváltásra, de ahhoz ismerni kellene az ÜSZ 1-2 alapvető pontját, amit az utasok 90%-a nem ismer. Aztán megy a hőbölgés.
Mint ugye a bankban az apróbetű...

Azért sem mondom el a trükköt, tessék megkeresni. :)

franta 2010.01.04. 15:32:18

Szemét banda! és szégyelljék magukat, a hó miatt, a fagy miatt, most meg az eljövendő ónos eső miatt! Ti. ezt már látom előre...
Még egyszer: szégyelljék magukat!
A MÁV békeidőben - mondom nem a világháborúkban - soha nem volt ilyen, amilyen most.
Harmadszor is: szégyelljék magukat.

P.s.: az apám 60 (mondom hatvan) évig a MÁV-nál szolgált, és a 90-es években is szégyellte magát a cég miatt. Ha most feltámadna, rögvest visszafeküdne.

hcpetrov 2010.01.04. 15:46:45

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

Segítek nektek Vörös barátunk helyett ( aki biztos elégedett magával az információ visszatartása miatt )

www.mav-start.hu/res/mav_start_szusz_1.pdf

Ebben a fájlban I. cím, ami a 26. oldal.

Aki jobbat talál nyugodtan ossza meg.

geosvuk 2010.01.04. 18:23:25

Nagyon komoly ez a post! Gratulálok magyar, ismét felülmúltad magadat!
Vörössel egyetértek!
hcpetrov meg megtanulhatna helyesen írni...

A postból a kedvenc részem:
"Kocsival mentünk haza és hamarabb hazaértünk, mintha a MÁV kiváló szolgáltatását vesszük igénybe. Na jó, csaltunk. Kecskemétig autópályán mentünk :)"
Szeretném ha a levélíró mondana nekem egy olyan viszonylatot (lehetőleg 20km-nél nagyobbat) ahova a vonat előbb ér oda, mintha kocsival közlekedne. Szerintem nincs ilyen. És ha végig kerüli az autópályát akkor is előbb ér oda kocsival mint a vonat...

Edömér 2010.01.04. 18:55:17

@geosvuk: 35 km ugyan nem sokkal több mint 20 km, de azért a Kecskemét-Cegléd távot autóval 23 perc alatt nem nagyon lehet hozni :)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.04. 19:05:09

@hcpetrov:
Nem, cseppet sem vagyok elégedett az infó visszatartása miatt, azonban akaratodon kívül egy tesztnekl voltál részese.

Bemutattam rajtad keresztül azt, hogy aki akarja, az megtalálja az idevonatkozó szabályt, pikk-pakk.

vanek ur 2010.01.04. 20:17:12

Alapesetben a kezelési költség felszámítása a visszaváltásra jogos. (Vannak olyan országok, ahol utazás előtt nem is váltják vissza a jegyet.) Ha viszont nem megy a vonat, akkor a kezelési költség nem jogos.

Ezen a téren meglepő módon a MÁV egész utasbarát volt: aki dec. 20-21-én utazott volna (amikor a legnagyobb volt a kavar), annak a jegyét kezelési költség nélkül visszaváltották. 22-én már csak néhány vonalra volt ez igaz, ahol továbbra is nagy fennforgások voltak. A Budapest-Békéscsaba nem volt közöttük.

Minderről a honlapon hír is volt kint, az archívumban (most még) fent van: www.mav-start.hu/hirek/archivum.php?xquery=v%E1lt%F3&mid=14b30c0a278e58

Az egész persze elkerülhető lett volna, ha a MÁV nem csak a nyilatkozatok szintjén készül fel a télre. Illetve ha már beüt a krach, akkor arra kész vészforgatókönyve van, amit elő tud venni, és ha kevesebb vonat is jár, azok legalább valami rendszert mutatnak.

Kopi3.14 2010.01.04. 20:43:56

@vanek ur: adott helyzetben nem lehet rendszert felmutatni, adott időjárás mellett. Sem nálunk, sem máshol. Gondolom olvastad a külföldi beszámolókat a nyugati eseményekről a megfelelő topikokban anno.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.01.04. 20:52:50

Nem értem az utast. Inkább megtartotta a 10000 ft-os jegyet, mint hogy legalább egy részét visszakapta volna az árnak?

Kopi3.14 2010.01.04. 20:54:21

Az meg, hogy nem adják vissza csak úgy a jegy árát, szerintem helyén van. A pótjegyet jelen esetben, ahogy anno pl. a két korábbi napi akcióban is tették más állomáson is visszaváltották, nem kellett a kiindulásnál vacakolni vele.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.01.04. 20:56:11

@Edömér: Hát, szerintem a Tatabánya-Győr szakaszt se teszed meg autóval 36 perc alatt (67km).

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.01.04. 20:56:40

@Peti817172M: Feltéve persze, ha szabályosan 130-cal haladsz az autópályán.

Kopi3.14 2010.01.04. 21:28:43

@Peti817172M: táblától tábláig talán meglehet, de a vasútállomások nem táblánál vannak. :D
De látod, mekkora kicseszést követett el a kedves utas a céggel? Hogy neki legyen erkölcsi igaza inkább nem váltotta vissza a le nem utazandó jegyet.

hcpetrov 2010.01.04. 22:19:05

@geosvuk: Na ja, de nem a helyesírásomat kell lehúzni.

vanek ur 2010.01.04. 22:22:46

@Kopi3.14: Olvastam, sőt, írtam is, hogy a bezzeg országokban sem jártak a vonatok menetrend szerint.
Kérdés: vajon ezekben az országokban is megpróbáltak minden vonatot elindítani, vagy esetleg egy szűkített menetrendnek próbáltak megfelelni?
Szerintem jóval kisebb lett volna a káosz, ha ilyen kapacitásszűkülésnél eleve csak a vonatok felét akarnák elindítani. Ennyit talán elbírnának mindenhol, és belátható időn belül érkeznének meg a vonatok mindenhová, lennének csatlakozások, stb.

geosvuk 2010.01.04. 23:19:50

@hcpetrov: Szerintem a helyesírás egy alap követelmény... Erről csak ennyit!

geosvuk 2010.01.04. 23:26:39

@Edömér: De ha beleszámolod a pályaudvarra odajutás idejét és a pályaudvarról hazajutás idejét, plusz várakozási idő, plusz késés, máris előrébb vagy. Nem beszélve, hogy sokszor kényelmesebb, és több embernek olcsóbban ki is jön autóval.
Bár én érdemi információkkal csak BP-Székesfehérvár viszonylatról tudok szólni, személyvonat 1:26, gyorsvonat 1:06, kocsival házól-házig kb 50 perc nem autópályán.
De hiszem azt, hogy egy BP-Békéscsaba kocsival gyorsabb.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2010.01.05. 00:25:45

@Kopi3.14: De szerintem a Budapest-Békéscsaba is necces 2:25 alatt :) Mondjuk a Dacia meg a Kelenföld-Csaba szakaszt teszi meg 2:21 alatt. Érdekes módon ugyanez a vonat visszafelé már 3:20 alatt teszi meg a távot.

magocska 2010.01.05. 08:03:40

Bp-Békéscsaba táv kocsival, ha nem autópályán mész és betartod a sebességhatárokat (sok a 60-as tábla) neccesen van meg 2,5 óra alatt. És ugye autópályán menni nem biztos, hogy megéri, mert csak Kecskemétig van pálya, az út feléért pedig nem éri meg megvenni a matricát.

geosvuk 2010.01.05. 09:28:32

@magocska: a Velencei tó mellett is végig 40es tábla van, de mutass olyat aki betartja... :)
40nél 50-55el menni nem gáz szerintem...

Adani 2010.01.05. 10:47:02

@magocska:

Háztól-házig viszont jobb a vonat pláne nekem, aki Békésre megy. Az ember meg ugye általában nem a vasútállomáson lakik, vagyis oda el kell jutnia, ami idő és pénz. A célállomásról is haza kell jutnia. Ott is sok időt nyer.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.01.05. 22:40:32

Ez esetben is az a lényeg, hogy tessék elolvasni a szerződést, ami a jegy megváltásával létrejött (üzletszabályzat). A vasúttársaság eljárása ez alapján jogszerű. Az, hogy múltbéli (előző napi) szolgáltatási hibák miatt az utas el akart állni a szerződéstől, az az ő döntése volt. A vasúttársaság készen állt arra, hogy elszállítsa, így (szerintem) az általános szabályok alkalmazhatóak.
Kicsit olyan ez a probléma, mintha azzal mennénk a színház pénztárába, hogy hallottuk, hogy tegnap felborult a díszlet, ezért elmaradt a második felvonás, és nem szeretnénk, ha ma is így járnánk, ezért inkább vissza szeretnénk váltani a jegyet.

magocska 2010.01.06. 12:16:22

@geosvuk: Ja, nyilván én se tartom be mindig. De sokszor a forgalom (Bp. vonzáskörzete) és az útviszonyok (kátyúk) ezt indokolják.

@Adani: Kinek hogy. Elém mindig kijönnek az állomásra kocsival, mert a város másik végében lakunk. Ha mégis gyalog megyek, az plusz 40 perc kb.

Adani 2010.01.06. 12:38:46

@magocska:

Elém is ki szoktak, mert én meg Békésen lakok, ahová már nincs vasút több mint 2 éve. A vonatról meg ha hazafele megyek Mezőberényben szállok le mert az közelebb van. Ha nem jönnek ki elém akkor viszont Békéscsabán és busszal megyek tovább. Mezőberényben a buszállomás a város túlsó végén van mintegy 3 km sétára. Békéscsabán meg a vasút mellett és sűrűbben is járnak Békésre a buszok. DE ha kocsival elém jönnek Mezőberény közelebb van és még a jegy is olcsóbb, mert nem megyek feleslegesen vagy 20 km-t azért, h aztán visszafelé jöjjek.

Kopi3.14 2010.01.06. 13:59:22

@geosvuk: Szerintem meg gáz a szabályok tudatos megszegése.

@vanek ur: a bécsi példák nem igazán azt mutatták, hogy volt lehetőség, sőt, a holland, svéd információk szerint is teljesen megbénultak, mint nálunk.

Egyébként google szerint a keleti-Bcs táv autóval 3 óra 6 perc.

a Lojalista 2010.01.11. 15:23:37

ez most nem ebbe a témába vág, de hát örüljünk együtt - éljen soká Gaskó István index.hu/gazdasag/magyar/2010/01/11/a_vasuton_is_sztrajk_lesz_kedden/