MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

A Prága-Bp. vonalon a MÁV kitett magáért

2009. december 28. - georgejr

Remélem mindenkinek kellemesen telt a Karácsony. Nekem sikerült szépen megfáznom, úgyhogy bejgli mellé hagymatea és neocickány ment, de jelentem sikerült kikupálnom magam és ismét itt vagyok. Nagyon sok levelet kaptam és ígérem, hamarosan publikálni is fogom őket.  

Rögtön egy "horror" történettel kezdem, ami még a nemvárthavazáshidegmeleg idején történt. Igaz, Szlovákiában és Csehországban is ilyen hideg volt és bizony még hó is esett a vonatnak mégis a magyar határ és a magyar vasút töketlenkedése adta fel a leckét.... Nem értem odaát nem fagytak be a váltók? Ez is csak amolyan hungarikum lenne? Igaz a szlovák kollégák is kitetettek magukért, lexarták az utasokat, a szlovák rendőrök meg bőszen büntetgették a turistákat, mert rá mertek gyújtani a vonat mellett...
Ha ez még nem lenne elég: csak 1 wc működött, minden váltó előtt megállt a vonat, majd Kőbánya-Felsőn rossz sínre terelték a vonatot így az ott vesztegelt órákon át. Über poén: másnap a MÁV-Direktnek fogalma sem volt, hogy a Hungária EC mikor ért be a Keletibe...

A MÁV-ot ezzel a húzásávál bátran benevezhetjük az év lúzere versenyre...

A decemberben váratlanul leesett óriás hó (10-20cm) és meghökkentő mínusz (-10-15 fok) a mi életünket is megnehezítette vasárnap.

11:39 Egy hosszú prágai hétvége után a vasárnap 11:39-kor induló Hungária Eurocityvel hazafelé indulunk. Bár 11:30-kor kapunk egy hazai fülest, mely szerint Keleti Pályaudvar nem fogad utasokat, hét óra kellő idő a hiba kijavítására, gondoljuk mi. Optimistán szállunk fel a vonatra. Kis idő elteltével kiderül, hogy a körülbelül 10 kocsival büszkélkedő nemzetközi vonaton egyetlen egy WC működik, a többi a szokatlan téli hideg miatt befagyott. Csapatunk ennek ellenére prágai emlékekkel tele, vidáman néz az út elébe, hiszen sokakkal ellentétben nekünk fűtött fülke és működő WC közeli ülőhely jutott. 

Bár Csehországban és Szlovákiában legalább olyan hideg, és akkora hó van, mint kis hazánkban, a vonat fennakadás nélkül szelte át az említett két országot. Bár a büfé kocsiban dolgozó úriember már Pozsony előtt pótló buszokat emlegetett, kérdéseinkre a szlovák és cseh személyzet nem tudott válaszolni. „A határon felszáll a magyar személyzet, ők majd többet tudnak.” –hangzott a válasz minden alkalommal.

17:30 A megpróbáltatások a magyar-szlovák határon kezdődtek. 17:30 körül megérkeztünk Párkányra (Sturovo), és vártuk a magyar személyzetet. Kiderült, hogy a szembejövő 13:28-kor induló Jaroslaw Hacek Eurocity, mely a mi vonatunk magyar személyzetét hozza, még nem érte el a határt. A kijelző 40 perc késést mutatott. Várakozás következett a sötét és hideg állomáson. A késést mutató kijelző egyszer csak 150 percre váltott. A szlovák személyzet eltűnt, a magyar még nem jött meg. Se mozdonyvezető, se kalauz, csak az utasokkal teli vonat és a hó.

19:00 Három megtépázott idegű turista a vonat mellett rápippant egy cigarettára. A semmiből feltűnik egy rendőr, és megbünteti őket. Szerencsés napjuk van, hiszen fejenként 30 euró helyett csak 5 eurót fizetnek. (Nem vicc!)

20:00 Körülbelül 20 órakor befut a Jaroslaw Hacek Eurocity, melynek hat óra kellett a másfél órás út megtételéhez. Se szó se beszéd, elindulunk. Taps, örömmámor. A kritikus pontként emlegetett Vácon átrobogva mindenki megnyugszik. Bár még mindig nem tudtuk hova és mikor, de biztosak lehetünk benne, hogy megérkezünk. Újpest-Rákospalotán vidáman integetünk a vonatunkról leszállóknak. 

20:30 Egészen a Kőbányai Gyógyszergyárig poénkodunk. Ott megállunk. Se szó, se beszéd. Ekkor kezdtük el keresni a magyar kalauzt. Megtaláltuk. A vonat legutolsó kocsijának legutolsó fülkéjében. Válaszokat nem adott, de azt megtudtuk, hogy a magyar váltók fűthetetlenek, ezért minden váltónál megállunk. Minderről Újpest-Rákospalotán elfelejtettek szólni. A kalauz csak pislog, 20 órája talpon van, megtépázott idegekkel gubbaszt a leghátsó kocsiban. 

21:30 1 óra várakozás után se szó se beszéd elindulunk. Egészen Kőbánya Felsőig jutunk, ahol sikerül az állomás előtt 300 méterrel leparkolni. Leszállni senki nem tud. Várunk. Két üres vonat jön ki, három be a Keletibe. Senki nem érti, miért. Egy óra után újra megkeressük a kalauzt, aki azt mondja, rossz sínre lettünk irányítva. Bár a mellettünk lévő már működik, nem tudnak minket átirányítani. Lehet, hogy még órákig itt leszünk. Megkérdezzük, miért nem szóltak, hogy Újpesten szálljunk le. A kalauz válasza: „A MÁV-nak a Keletiig kötelessége vinni az utasokat, nem mondhatjuk, hogy szálljanak le hamarabb.” Csóközön!

22:30 Szöktetés a Hungária Eurocityről. A mi társaságunknak ezen a ponton lett elege. Ahogy több másik utasért, értünk is bemásztak a sínekig. Bőröndöket kiad, vonatból kiszáll, kerítést megkerül, síneken átsétál, kijut. (mindezt a hóban) Micsoda megkönnyebbülés.

23 órakor már itthon nézzük a híradót, amiből megtudhatjuk, hogy sok férfi hajvasalót vesz karácsonyra. 

21-én megkérdeztük a MÁV direktet, mikor ért be a vonat. Válasz:

„Nem tudjuk, de a tegnapi nap folyamán biztos nem.”


Kiegészítő információk:

Jegyár oda vissza 67 000 Ft négy embernek, plusz helyjegy. 
A büfé kocsiban 3 euro/szendvics (akciósan!)
A büfé kocsi Magyarország területére érve se szó se beszéd bezárt.
Fűtés nem minden kocsiban.
Az első osztály lezárva.
A vonaton minden ötödik ember a magyar utasok információ-fordítására szorult külföldi turista.
13 óra alatt sem jutott el a vonat a célállomásra.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr281627595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

muaddib · http://obudai.blog.hu/ 2009.12.28. 10:39:51

Nem hiába ajánlottam a külföldi kollégának, hogy utazzon inkább orangeways-el 10 pénzért egy hétvégi kiruccanás meg is van...

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2009.12.28. 12:03:41

Ha velem közlik, hogy a Keletiben gixer van, és a vonatom megáll Rákospalota-Újpesten, de mégsem szállok le, hanem szembeszállok az elemekkel, és bemegyek a Keletibe, mért lepődök meg, hogy hoppá, mégis gixer van...?

És erre nem válasz a "jaaa azt hittem már nincs" mert ahogy a cikk írója is említi voltak Mo-n barátai/ismerősei/akárkii, akik várták, tehát lehetett volna tőlük informálódni...

Snake 2009.12.28. 14:04:27

A Hasek az IC650-Holló[Bp.Ny.(6:23)-Debr.(8:54)-Misk.(10:28)-Bp.K.(12:57)] késése miatt csúszott meg ennyire, ugyanis az a Hasek szerelvénye. (EC273-IC653-IC650-EC272),azaz Hasek-Tulipán-Holló-Hasek a fordulója, ha ez mond valakinek valamit.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2009.12.28. 15:12:58

Nem tudom, nekem bejön, hogy a peronon bagózás tilos, és büntetnek érte. Nálunk meg a kalauz is füstöl az orrom alá. Nem lenne nekem bajom a bagósokkal, ha lenne olyan dohányzási kultúra, hogy ott nem gyújtanak rá ahol nem dohányzó emberek is vannak. Igen, kültéren is érvényes, pl egy peronon.

csak john 2009.12.28. 15:49:32

A dohányzás korlátozásával én is egyetértek a közös területeken is. Bár ebben a szituációban erősen szivatás szaga van a büntetésnek.
Bp.-Prága autóval 530 km. Oda vissza legyen 1100 km, az 110 liter benzin egy nagyobb, kényelmes autóval, ami kb. 33000 forint. Autópálya matricával és a prágai tömegközlekedés mellőzésével is kijön 40000 fotintból. Ezek után nekem eszembe nem jutna a vonatot választani!

Szkájvóker Lajos (törölt) 2009.12.28. 19:30:26

Kőfelsőről a Keleti felé csak az 1. 2. és 3. vágányokról lehet kijárni (a többi Ferencváros/Józsefváros). A körvasútról ezek közül viszont csak a 3. -ra tudsz bejárni (éljenek mindig aktualizált vágánykapcsolatok! :S). Ha azon már van valami, és ezt a vonatot nem tudod foglalt vágányra úgy bejáratni, hogy a vége ne lógjon ki a váltókörzetbe, akkor marad a posztban vázolt "megoldás".

Az ilyenekre írtuk nem is olyan rég, hogy kéne fejleszteni (jelen esetben a vágánykapcsolatok módosítása*), és kevesebb ilyesmi fordulna elő ...

* Az állomás árépítési tervében ez is benne van, csak amire ez megvalósul ...

Nagymoli 2009.12.28. 21:13:39

Régen, ha leesett a hó, szinte mindenki vonattal járt felénk, mert az volt a megbízhatóság mintája, és az órám is hozzá lehetett igazítani. Azóta volt rendszerváltás... valahogy nem úgy, mint kellett volna. vonatok késnek, ha leesik másfél centi hó/négyzetméter. Azóta hatalmas fejlesztések is történtek: Leszoktatták az utasokat a vasútról, némi jegyáremelés, na meg menetrendi átszervezés kellett hozzá. Jegyáremelést még csakcsak elfogadnám, de a menetrend??? Na mindegy, utolsó vonatunkon rajta voltam. Elment a kis piros, hatalmas késéssel, ami az állomásokon rendezett mini gyászünnepségekkel zajlott, így senki nem reklamált. Kintvoltak dolgozók, utasok, akik szerették a vasutat, csak épp nem használhatták, mert a munkaidőt nem a vasúthoz szabták.. Szomorú utasok, szomorú vasuti dolgozók, de legszomorúbb, hogy a cégvezetőség ugyanúgy viszi haza a nagy pénzt, végkielégítik egymást, magukat, és a vasút tovább amortizálódik. És ha már említettem az utolsó vonatot: minden tiszteletem az utolsó vonaton, és az állomásokon dolgozó embereké, becsülettel végigcsinálták az utolsó napot.

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.12.28. 23:00:39

Azt nem lehetett volna, hogy párkánytól továbbmegy a vonat, és mikor találkozik a Jaroslav Hasek-kel, akkor váltják a személyzetet?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2009.12.28. 23:43:00

@Peti817172M:
És a szlovák hogy hozza be Mo-ra a vonatot, úgy őszintén...???

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2009.12.28. 23:45:37

@Nagymoli:
Én is kint voltam az utolsó Aszód-Vácrátótin. Hát mit ne mondjak, szégyen.... Villamosított 80 km/ó-s pálya, Mo büszkesége bezárni. Ráadásul 2 állomásközt mindössze alig több mint 8 km szűnik meg, mert a vonal többi részén (~20km) másik 2 vonal megy tovább... Óriási megtakarítás nem?

Szkájvóker Lajos (törölt) 2009.12.29. 08:27:38

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:

És még mindig nincs vége ... :S

"A bezárt vasútvonalak és vasútállomások, megállóhelyek minden fő- és előjelzőjét (kivéve az indító állomásokét), továbbá a be- és kijárati jelzőket érvényteleníteni kell - rendelkezik a vezérigazgató-helyettes. Le kell állítani továbbá az állomási biztosító berendezéseket, s módosítani kell a váltók működését is. Valamennyi, átmenő fővágányban fekvő váltót egyenes irányban lezárnak majd, s a központi állításba kapcsolt szerkezetek vezérlését helyszínire szerelik át. A vonatnak minden váltókörzet előtt meg kell állnia és a személyzetnek váltóellenőrzést kell tartania, így a szállítási idő jelentékeny növekedésére kell számítani, annál is inkább, mert a megszüntetett vasútvonalon közlekedő tehervonat legnagyobb sebességét óránként negyven kilométerben határozzák meg.
Változások várhatók a sorompók és fénysorompók üzemeltetésében is. A megszűnő szolgálati helyről vezérelt és ellenőrzött fénysorompót a vonattal úgy kell megközelíteni, mintha az használhatatlan lenne, s előtte meg kell állni, továbbhaladás csak ellenőrzés vagy fedezés után lehetséges.

A távközlő, erősáramú és biztosítóberendezési szakterület feladata lesz a jövőben a nem használt berendezések elbontásának előkészítése. Azaz a megszüntetett személyforgalmú vasútvonalakon nem lesznek jelző- és biztosítóberendezések, illetve bizonyos helyeken sorompók sem. Ez az intézkedéssorozat teljes mértékben kizárja ezen vonalak későbbi újraindításának lehetőségét, hiszen azt a legnagyobb ellenzéki párt képviselői is csak akkor tartják megvalósíthatónak, ha a műszaki feltételek adottak. Így azonban egy újabb csapást mérnek a vasúthálózat ezen elemeire, ráadásul a jövőben várható járműselejtezéssel még a feltámadás lehetőségét is kizárják. Ezt erősíti meg a dokumentum azon pontja is, mely arra utasítja az ingatlangazdálkodási szakterületet, értékesítse a vasútvonalakon feleslegessé vált ingatlanokat és mondja fel a hozzájuk kapcsolódó különféle szerződéseket (például a közműszolgáltatásról), mégpedig minél hamarabb."

(a teljes cikk : www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1566:tenyleg-nincs-visszaut&catid=1:nagyvasut&Itemid=3)

Ha tényleg csak a spórolás lenne a cél, akkor mi szükség minderre? Egyrészt a lekötések is pénzbe kerülnek, másrészt sok helyen ez feleslegesen fogja lassítani a tehervonatokat.
Miért kell kollektíva mindent lekötni,kikapcsolni, attól függetlenül, hogy jól működik-e, vagy sem. Én már nem tudok másra gondolni, mint a vasút szándékos tönkretételére ...

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2009.12.29. 11:42:15

A korrekt a magyar vasútvállalattól (MÁV-START) az lett volna, ha tájékoztatja az utasokat arról, hogy a Keleti bedugult, aki teheti, szálljon le Rákospalotán.
A szlovák vasútvállalat (ZSSK) sajnos nem viheti tovább a vonatot Magyarországra, mert a személyzete nincs erre kiképezve. A párkányi álldogálás tehát elkerülhetetlen volt ebben a helyzetben. A Jaroslav Hasek EC (a posztíró a nevet megtanulhatná leírni) késésének okát korábban meg leírták.
Megjegyzem, a posztíró nem az akciós, hanem a normál árú jegyeket vette meg. Akciós áron 19 euró a prágai jegy, ami szerintem korrekt ár, és a busszal versenyképes. (Persze normál, késésmentes üzem esetén.)
"AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 1371/2007/EK RENDELETE (2007. október 23.) a vasúti személyszállítást igénybe vevő utasok jogairól és kötelezettségeiről" szól a késéssel, csatlakozásmulasztással és járatkimaradással
kapcsolatos felelősségről. Hasznos olvasmány, hiszen a menetjegy árának fele (!) kártérítésként visszajárhat az utasnak a 17. cikk alapján, és a szlovák vasútvállalat felelőssége is felmerül a 18. cikk alapján. A szlovákoknak frissítőt és ételeket kellett volna biztosítani. Érdemes tanulmányozni a jogszabályt.
Itt olvasható: www.mav-start.hu/res/1371_2007_utasjogi_rendelet.pdf

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.12.29. 11:57:44

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: A magyarnak is tudnia kell a Szlovák jelzési utasítást, ha Párkánytól viszi a vonatot, tehát a Szlovák is nyugodtan megtanulhatná. Bár ha nem tudja, akkor is Szobig el tudta volna vinni, onnan azért több vonat megy Bp felé, amire át lehet szállni.

Meg esetleg nem ártana ésszerűsíteni az útvonalakat, és a Szob felől bejövő vonatokat a Nyugatiba vinni.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2009.12.29. 12:26:06

@Peti817172M:
Ez azért nem így működik, hogy hoppá, láttam már magyar jelzőt akkor megpróbálok átmenni. Vonalismeret, vizsga, engedély kell hozzá.
Ha valamihez nem értesz ne kötekedj már könyörgöm...
Holnap meg szerinted a buszsofőr fog metrót vezetni, mert annyira nincs is nagy különbség a kettő között...?

Snake 2009.12.29. 12:56:38

@Peti817172M: Egyrészt mint azt elöttem írták hiányozna a vonalismeret. Másrészt a magyar MV-k ugyan kijárnak Párkányig, de nem ismerik a szlovák jelzési utasítást, csak egy részét-ami az érintett szakaszon szükséges. Ez így van a többi hasonló forgalmú vonal esetében is.

dani5555 2009.12.29. 13:24:23

@Peti817172M: "Meg esetleg nem ártana ésszerűsíteni az útvonalakat, és a Szob felől bejövő vonatokat a Nyugatiba vinni."

Azzal szerintem az a probléma, hogyha jössz Prága felől és tovább akarsz utazni egy másik nemzetközi vonattal (pl: Románia vagy Szerbia felé), akkor el kell metrózni a Nyugatiból a Keletibe.

jocee (törölt) 2009.12.29. 16:07:39

Azok szivatják a jónépet télen-nyáron,akikről sokan nem is tudnak!A telelökött főmenetirányító,Star-irányító,mozdonyirányító..és még egy rahedli irodista akik semmiért nem vállalják a felelőséget.Nekik a legfontosabb,hogy a leváltó időben megérkezzen,és elhúznak a vérbe!Tehát tudom ajánlani a Keletiben a "százlábú"hídnál lévő épületben minden léhűtőt agyonlőni!Lenne itt zabszem a seggben ha nyolszor-tízszer megismételnék!

Nagymoli 2009.12.29. 21:11:02

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző:
Ha már egy vonalat villamosítottak, akkor az fontos lehetett... iho.hu-s cikkeket olvasva: 80 km/h-s vonalakon a tehervonatok csak 40-el döcöghetnek majd. Mennyibe kerül egy kb. 800 tonnás szerelvényt megállítani, és újra felgyorsítani minden bokornál? Nem értem a logikáját ezeknek a döntéseknek. Mi ez? Valami fékezett habzású Magyar TGV? Ez már Magyarország szégyene. Ja, félre ne értse senki, nem vasutas vagyok, csak egy utas. Szerettem vonattal utazni, a buszokon általában rosszul szoktam lenni. Marad a kocsi, és a bringa.. Kíváncsi lennék, valami francia turista ha véletlen vonatra téved felénk, hányszor kapja el a síró, vagy nevetőgörcs. Ebbe költenek milliárdokat? Megnézném, mire megy el a pénz, hány százalék fejlesztés, hány százalék mutyi...

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.12.29. 21:37:24

Én is úgy értettem, hogy kiképezhetnék a magyar dolgoknak arra a részére a szlovákokat (úgy általában), ami ide kell, hogy ha esetleg késik a vonat, ne kelljen várakozni. De ha a magyar részt nem is ismeri, Szobig még el tudott volna menni, az majdnem végig Szlovák szakasz. Vagy arra a 100 méterre sincs kiképezve, ami a határ és a Szobi állomás peronja között van? :)

Peti817172M · http://peti817172m.atw.hu 2009.12.29. 21:38:38

@dani5555: Mondjuk az igaz, hogy ezek a vonatok "átszerelnek" belfőldi Keletiből induló IC-be, tehát ebből a szempontből is ésszerűbb a Keletibe vinni.

Szkájvóker Lajos (törölt) 2009.12.30. 09:34:21

@Peti817172M: És ha azon a párszáz méteren találkozik olyan helyzettel, amit a szlovák utasítás máskép kezel, és ebből baj lesz, akkor ki lesz a felelős?

Az egy dolog, hogy a szlovák fényjelzők elve hasonló (bár már ott is vannak különbségek: csökkentett 60 pl., vagy ha jól rémlik, a hívó mellett max 30, de ebbe nem vagyok biztos), de a figyelmeztető jelek már teljesen mások. Az ottani F2-esről (gondolom ők nem így hívják) pedig már ne is beszéljünk)

Pubi a professzor 2010.01.01. 16:29:47

"Jegyár oda vissza 67 000 Ft négy embernek, plusz helyjegy."
(Nem a Start határozza meg a nemzetközi jegyárakat...)
"A büfé kocsiban 3 euro/szendvics (akciósan!)"
(Lehet balhézni a DiaCell Kft-nél)
"A büfé kocsi Magyarország területére érve se szó se beszéd bezárt."
(Ugyanazt tudom mondani mint az előző problémánál)
"Fűtés nem minden kocsiban."
(Aláírom szar dolog a fűtetlen kocsiban ücsörögni, de én pl az EC 175-el utaztam, ami totál német szerelvény és érdekes módon csak Magyarországon volt fűtés. Se a szlovák se a cseh részen nem...)
"Az első osztály lezárva."
(Nem lehet, hogy oka volt a dolognak? Vagy esetleg az 1. osztályú utasokat is kiterelték a 2.osztályra és úgy zárták le?)
"A vonaton minden ötödik ember a magyar utasok információ-fordítására szorult külföldi turista."
(Ezzel nem értem mi a probléma?)
"13 óra alatt sem jutott el a vonat a célállomásra."
(Tény és való és ezt is aláírom, hogy szólhattak volna mondjuk Rákospalotán is!)

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.01.01. 17:02:00

Csatlakozom azokhoz, akik szerint a Nyugatiból is mehetnének IC/EC-k a vác-szobi irányba is.

Továbbutazóknak kis térképpel egy kedvezményes vonaljegy és metrózzon egyet a Keletibe. Megértem, hogy menjen minden nemzetközi vonat egy helyről, de nem jó megoldás: a Keleti túlterhelt, így volt, hogy Kelenföldről pontos indulás mellett 20 perc késés volt a Keletiben.
(Ezt a menetidőt csúcsidőben a 7E-173E is képes produkálni vagy csúcsidőn kívül megfelezni is akár).

Sokat segítene a pályaudvaroknak az elővárosi átmenő forgalom, pl. Esztergom-Piliscsaba-Ócsa-Lajosmizse a Nyugatit kihagyva, mivel Újpest-Városkapu és Kőbánya-Kispest esetében érinti a metrót, a Nyugatihoz el tud jutni metróval vagy átszállva másik vonattal is...

Aztán a 3-as metrónak el kellene érnie Rákospalota-Újpestet (alig két megállós táv, mivel a jelenlegi visszafogó majdnem az Árpád kórháznál van) és máris lehetne kedvezőbben a váci/szobi és a monori/ceglédi vonatokat üzemeltetni. (Főként, ha Zuglót eléri a négyes metró). Efelé kellene haladni, az elővárosi forgalomra kedvezőtlen a fejpályaudvaros megoldás. Hatalmas előny lenne, hogy a város több pontján lehetne le- és felszállni és gyorsabban célba jutni...

Közlekedésguru · http://kozlekedem.blog.hu 2010.01.01. 17:06:22

A fentiekkel nem válna kaotikussá minden, ha egy pályaudvar (Keleti) nem használható teljes mértékben. Egy amúgy is túlterhelt pályaudvar + kicsit kedvezőtlen időjárás és senki ne menjen semerre... Valamit változtatni kellene, 20 év alatt nem sikerült semmit, csak a Keletit túlterhelni.

qdiace 2010.01.01. 19:47:37

@Peti817172M: A határállomások nagy része magyar oldalon van, a legismertebb kivételek Párkány és Őrihódos.

Szal ahogy a magyar vezér nem bandázik Hegyeshalom és Miklóshalma, ill. Rajka és Oroszvár között, úgy a tót se Párkány és Szob közt.

qdiace 2010.01.01. 19:49:30

Meg persze ki lehet terjeszteni azzal, hogy az olasz mozdonyvezető sem hasít Tarvisio és Villach, ill. a német sem Passau és [nem tudom, mi van másik oldalt] között.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.02. 10:09:14

@qdiace: Már csak az a kérdés, hogy vajon miért nem vizsgáztatják a nemzetközi vonatok személyzetét mindkét ország szabályai szerint. PL Hegyeshalomnál, ami nem éppen világváros, (és akkor finoman fogalmaztam) miért áll meg a vonat? Schengeni belső határ, áramnemváltáshoz nem tudom meg kell e állni, de szerintem nem, ha igen, akkor is csak egy pillanatra. Mozdonyvezető, jegyvizsgáló csere nem kell. A Taurus-hajcsár majd megtanulja mindkét könyvet (már amelyik, mert sokuknak már megvan mind2 vizsga, de ugye erre nem lehet személyzetfordát csinálni amíg van akinek nincs), a jegyvizsgáló meg tudjon németül is. Munkanélküliség van vagy mi a fene, amíg az emberek örülnek ha egyáltalán kapnak munkát, asszem lehet válogatni közülük.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.02. 10:45:56

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Na miért szertinted?
Mert a személyzet sincsen ingyen. Ha az osztrák hozná be a személyzetét, akkor az ÖBB kér horror árat a személyzetének "használatáért" ha a Start vinné ki, akkor ő kérne. És jogosan. A külföldön futó magyar kocsikért is keményen fizet az idegen vasút.

Amúgy poedig nem egy Petőfi verset kell megtanulni a szomszédos országban való közlekedéshez, teljes díjszabás, forgalmi utasítás stbstb, kicsit bonyolultabb, mint megállni 4 percre...

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.02. 14:27:23

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Kifogást mindenre lehet találni, ez ősi vasutas szokás, csak nem kell azután csodálkozni, ha a tisztelt utas inkább Orangewasy busszal megy. Ha pedig Orangeways busszal megy, akkor idővel nem kell a vasutas, és akkor lehet sztrájkolni, akkor is ki lesz rúgva, mert csődbe ment a cég. Ennyi, csókolom, kapitalizmus van.

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.02. 17:14:12

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Köszönjük emese.
Sajnos jelenleg egyetlen európai országban nincs olyan, hogy egy másik vasút személyzete csak út átszottyan 1-2 vonattal a szomszédba, mert nem így működik.
És nincs mindenhol sem orandzsvéjz...
Nem hiszem, hogy az a 3-4 perc okozna olyan nagy fájdalmat, amiért Hegyeshalomban meg kell állni.
Amúgy a felsővezetéki feszültséget is kapcsolni kell, mozdonyt átállítani magyar rendszerre, szoftverek újra kel indulnia, és JÉÉÉ egy európai legmodernebb mozdonyról beszélünk.
Tetszik nem tetszik a határon meg kell állni, szerencsére már csak percekre, és indulás tovább.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.02. 19:05:36

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Nem átszottyan, mint pistabácsi a szomszéd faluba sörért, nem arról van szó. Tessék komolyan venni. Levizsgázik, és beosztás szerint ő viszi a vonatot. Most sem azért van személyzetcsere ment nem tudnának 2 szabálykönyvet megtanulni. Azért van, mert még sehol sem szabad a piac, és nem viheti saját személyzet, nem mehet saját név alatt. Ha a vasúti személyszállítás piacát liberalizálják tudod mi lesz? Az ÖBB levakarja a MÁV logót a railjetekről, kipengeti a pályahasználati díjat, és saját személyzettel bejön a Keletibe, a MÁV meg pislog, hogy mi van. Max felvesznek 1-2 magyarul beszélő csinos büféslányt. Az, hogy a saját személyzet adott esetben egy magyar állampolgárságú mozdonyvezető az most mindegy, lényeg, hogy nem MÁV(Start/Trakció).

Tehát jelenleg az van ami van. De a mostani helyzetet miért kezeli minden vasutas megváltoztathatatlan alapigazságként? Egy fórumon már próbálta néhányunknak egy sínbohóc elmagyarázni, hogy márpedig a Flirtnek, egy zsír új elővárosi motorvonatnak a visszafogáshoz kell vagy 20 perc Pusztaszabolcson különben mindenki meghal, felrobban kisiklik. Arra a kérdésre, hogy a BKV ugyanezt a manővert egy 40 éves szakadt szintén elővárosi villamos motorvonattal hogy oldja meg kb 4 perc alatt a Boráros téren a reggeli csúcsban, arra szerintem azóta sem született válasz. Hogy egy tanáromat idézzem (BME-KSK): "Kollégák, azt azért tisztázzuk, mi most vasutat tanulunk nem MÁV-ot." :)

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.02. 22:52:59

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

A HÉV végez fékpróbát például? Szerintem nem...

Amúgy pedig, liberalizált piac esetén sem feltétlen fog az ÖBB átjönni. Nem feltétéen fogja neki megérni. Most a Start kemény pénzeket fizet a személyzetért, a szerelvény bérléséért, és ha az osztrák maga hozná át mindez költségként jelentkezne. Az utas pedig nem feltétlen vele utazna, mert libó piac esetén nem lenne 90%-os meg nyugdíjas ingyenutazás ám... Úgyhogy erről ennyit.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.03. 12:30:11

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Végez. Szabadkikötőnél légfékkel lassít, a 2 végállomáson meg úgy veszik, hogy ha 10 perce még működött, és senki nem nyúlt hozzá azóta akkor most is működik.

Liberalizált piac esetén LEHET, hogy át fog jönni. Az állam kiír egy pályázatot, hogy 1-es vonal IC közlekedés. (mint az állam állam megrendelt szolgáltatás, természetesen az össszes ide vonatkozó kedvezmény érvényes rá) Beadja rá a pályázatot a MÁV is meg az ÖBB is, meg a Kispista KFT is. Valamelyikük megnyeri, aztán ha a szerződésben foglaltakat kicsit nem tartja be (pl nincs szappan a wcben) akkor kötbérezik. Ha nagyon nem tartja be, akkor meg felmondják a szerződést. Ajánlanám figyelmedbe Debrecen városát, ahol úgy gondolták hogy a helyi volán egy kalap szar. Na azóta nem a volán járatja a buszokat. Baján szintén. Berlin azon gondolkozik, hogy az S-Bahnt üzemeltető DB leányvállalatot hajtják el a fenébe. Azt pedig, hogy valami egyszer költség egyszer nem azt felejtsük el. Minden költség. Pálya, vontatás, személyzet, minden. Az, hogy MÁV-on belül eddig nem feltétlenül volt az, (papíron) meg eltűnt a nagy forgatagban a vízfejben, aztán az állam majd úgyis kifizeti az más, de ezt lássuk már be, hogy nem fenntartható.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.01.03. 21:27:58

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
Jöhetne, a piac megnyílt, de nem jön. Azért azt is gondoljuk át, hogy gazdaságos lenne-e. Nemcsak nálunk, más országok esetében is nagyon nehéz kérdés az átjárhatóság. Érdemes rákeresni a Tarvisio határátmenetben közlekedő vonatokra... Jobban megéri, ha az adott országban honos társaság szolgáltat.

vonat blog · http://szazvasutat.blog.hu 2010.01.03. 21:31:24

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:
"Munkanélküliség van vagy mi a fene, amíg az emberek örülnek ha egyáltalán kapnak munkát, asszem lehet válogatni közülük."
Nyelvileg képzetlen, rosszul megfizetett, rosszul motivált, erős szakszervezetekbe tömörült, hiányszakmában dolgozó emberekről van szó. Jegyvizsgálóból, pénztárosból (különösen nemzetköziből) hiány van ma Magyarországon. Ha jól tudom, több száz fő is hiányzott országosan, a munkaügyi központok segítségével próbáltak toborozni.

Potyoló 2010.01.06. 11:32:55

December 20-án a Bécs-Bukarest között közlekedő Dacia Ec 3 és fél óra késéssel futott be a Keletibe, majd 7 óra elteltével sikerült onnan kijutnia. Fél egytől 8-ig bent állt a vonat, tele utassal, úgy, hogy a mávosok semmiféle információt sem adtak nekik arról, hogy mikor is indulnak tovább.
Kedves részlet volt, hogy a szerelvény vécéi 12 óra alatt megteltek, és kb. a román határtól kezdve az utasoknak nem volt hol elvégezniük a dolgukat...

Barbara Hercegnő - lurva.blog.hu 2010.01.06. 14:57:21

@vonat blog: Ja b.meg, vesz egy jegyet X-ből Y-ba, de szálljon le, mert Y töketlen... gratulálok... mindjárt ő lesz a hülye, hogy nem szállt le Párkányba és sétált az esztergomi vonatig jópár km-t, mi?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.06. 15:04:18

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs: Különböztessük meg bátan a vonali fékpróba és a fékpróba fogalmát.
Az hogy menetközben légfékkel lelassít az vonali fékpróba. Állomáson nem végez fékpróbát.
Feltételezi. És ha egyszer téved?? Hát akkor Csepel vá-on továbbépíti a vonalat.
Megy 120-al, 160-nal egy hév? Nem. Jó ha a 60-at kihajtja magából. Visz 500 T-s szerelvényeket? Nem. És még sorolhatnám.
Kicsit eltérő a két rendszer nem gondolod?

Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző 2010.01.06. 15:05:01

@Barbara Hercegnő - lurva.blog.hu:
Nem kell leszállnia, bátran szo_hatja a f_szt, csak akkor nem kell reklamálnia.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.01.09. 00:41:04

@Vörösbe esett fedezőjelzőre előjelzést adó főjelző: Na azt vakard már ki a tányérsapid alól vasutas testvér, hogy mi a frásztól romlik el a fék 2 állomás között ha senki hozzá nem nyúl és karban van tartva? Amúgy Flirt sem visz tehervonatot, az hogy 160nal megy az meg kit érdekel? Nem rohadtul mindegy, hogy 70nel megy vagy 160nal a fék ellenőrzése, megbízhatósága szempontjából? Amúgy 70nel is ugyanúgy meg lehet halni hidd el....