MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Putnok-Szilvásvárad-Eger vasútvonal

2009. október 26. - georgejr

Olvasónk Magyarország egyik legszebb vasútvonalára kívánja felhívni a figyelmet. Miért kellene bezárni azt a vonalat, ami turistaszezonban és egyébként is viszonylag forgalmas. Bővebb fejtegetés alant:

 

Tisztelt Cím!

 
Levelemmel a Putnok-Eger vasútvonalra szeretném felhívni a figyelmet, különösen különösen annak Putnok-Szilvásvárad közötti részére . Ez a vonalrész bekerült a decemberben megszüntetendő vonalak listájára.
Gyakran utazom a vasútvonalon, ez az ország egyik legszebb, és azt pedig biztosan állíthatom, hogy Észak-Magyarország legszebb, turisztikai szempontból is frekventált vasútvonala, sok helyen olyan látványban van része az embernek, mely közútról nem adatik meg, pl. a páratlan kilátás Kiskapud-Sáta, Nekézseny-Nagyvisnyó között. Kazincbarcikaiként én is gyakran utazom arra, és ezen lehetőség hiányában nehezen tudnék Egerbe, Szilvásváradra vasúttal eljutni, nem beszélve azt a csodálatos tájat, élményt, amit nyújt.
A vonal megmaradása esetén pedig a turisztikai értékek az egyik kitörési lehetőségei lennének az amúgy is hátrányos helyzetben lévő településeknek, melyekforráshiányosak, kevés önerővel rendelkeznek. Ilyen Királd, Ózd ahonnan Kiskapud megállóhelyre való megfelelő buszos csatlakozással sok turistát rá lehetne hordani a vonalra, Sáta, Nekézseny, melyek ideális elhelyezkedésűek, és további forgalomnövekedésre számíthatna Nagyvisnyó, Szilvásvárad, Bélapátfalva, Szarvaskő.
Annak pedig, hogy az utasok száma nem túl sok, több oka van, melyek az elmúlt években ki lehetett volna küszöbölni. Évekig nem vagy alig fejlesztették a pályát, a 90-es évek közepe óta a vasútállomásokat felszámolták, a MÁV a vonalat leépíti. A 90-es évek közepén kettévágták a vonalat, Szilvásváradon át kell szállni a csatlakozások különösen Putnokon nem voltak jók. Ezek pedig mind utasriasztó tényezők, az utasok számának csökkenése pedig ezen intézkedések következményei is (persze a térségben a sok munkahely megszűnésének is szerepe van ebben).
Szilvásváradon ha Putnok felől jövünk, átszállással mindig 28 percet kell várni a továbbindulásra. Ez növeli a menetidőt, az utasokat pedig elriasztja. Ha Szilvásváradra jön egy vonat Putnokról, egy másik Egerből, utána mindkettő megy vissza, máshonnan pedig nem jön be vonat, amivel az ütközés veszély fennállna. A 2006-os menetrend-váltás előtt ezt még 5-6 perces várakozási idővel meg tudták oldani. Aki Eger felől jön, és Putnokra megy tovább, annak minden esetben csak 3 percet kell várni a továbbindulásra. Azért is sok a 28 perc, hiszen turisztikai szempontból nem Szilvásvárad állomás, hanem Szilvásvárad-Szalajkavölgy megállóhely a frekventált, és ha valaki Putnok felöl jön, és ott akar leszállni, az utazástól elriaszthatja, hogy az utolsó előtti megállóban a továbbindulásra ennyit kell várni. Különösen probléma ez akkor, ha valaki a Putnokról 16.25-kor induló vonattal jön, hiszen beér 17.42-re Szilvásváradra, és vasárnap kivételével (akkor 18.05-kor indul Egerbe) majdnem másfél órát kell várnia, mert 19.10-kor megy a vonat Egerbe. 
A csatlakozások hosszú éveken keresztül, különösen Miskolc, Kazincbarcika irányából jövet Putnokon Eger felé nagyon rosszak voltak, legtöbb esetben 1,5 órát kellett várni a csatlakozásra. Ez is utasriasztó tényező. Ez ugyan 2006 végétől javult a reggeli (7.25-ös) és a késő délutáni (16.25-ös) vonatnál, de reklámozás, figyelemfelhívás nélkül nehéz az utasokat visszacsábítani, főleg ha már évek óta leszoktak erről. 
Amikor csak Szilvásváradig szeretnénk utazni, reggel Kazincbarcika és különösen Miskolc (5.57) szempontjából túl korán kell indulni, ami utasriasztó. Ezért a vonal jobb kihasználtsága érdekében egy vonat beiktatása Putnokról, ami 11.25-kor indulna pl. hétvégén, ünnepnapokon valamint nyáron, a turizmus szempontjából is  jó lenne.  Erre azért is volna szükség, mert a 7.25-ös vonat után a következő Putnokról csak 13.25-kor indul. Ez pedig Kazincbarcika, de különösen Miskolc felől kevésbé vonzó, ehhez ugyanis Miskolc felől nincs közvetlen csatlakozás. Tehát Miskolcról el kell indulni 10.57-kor, Kazincbarcikáról 11.35-kor, Putnokra beérünk 11.51-re és másfél órát (!) várunk a vasútállomáson, hogy elindulhassunk Szilvásváradra, ahova 14.42-re érünk be. Bocsánat a példáért, de ennyi idő alatt mind Kazincbarcikáról, mind Miskolcról akár biciklivel is el tudunk érni Szilvásváradra.  Ezen a ponton is lehetne talán javítani a menetrenden. 
2006 óta állandóan napirendre veszik a vonal bezárását, ami szerencsére eddig nem történt meg. Azonban pontosan erről a közvéleményt nem  mindig tájékoztatják a különböző sajtótermékek és a média. Így többen bizonytalanok lesznek, inkább az marad meg, bennük, hogy bezárják a vonalat, pl. 2007-ben többször is volt szó a 38 mellékvonal sorsáról. A sajtó viszont arról már csak nagyon kis mértékben számolt be, hogy egyelőre mégsem zárják be a vonalat. Több ismerősöm is abban a hitben volt, amikor beszéltem vele, hogy a vonal már nem működik. Pusztán emiatt is szemmel láthatóan csökken az utasforgalom, 2006-tól kezdődően ez is negatívan befolyásolja a vonalon az utasfiorgalmat.
A pálya műszaki állapota több helyen sem túl jó, van, ahol 20km/ h-val megy a vonat. Ráadásul 2008-ban pont a turisztikai csúcsszezonban (május 27-szeptember 27-ig) csökkentették a vonat sebességét Kiskapud és Putnok között 10 km/h-ra. Ezt ugyan tudom, hogy a pálya felújítása indokolta, de azért is vetette vissza az utasforgalmat, mert ezzel a putnoki jó csatlakozások is megszűntek. Ugyancsak kérdéses, hogy ha felújítás történt, akkor miért nem csinálják meg rendesen ezt a szakaszt, a felújítás után miért 20 km/h-ra és miért nem pl. 40 km/h-ra állították vissza a sebességet. Az idén több helyen is lassújelet helyeztek ki a tavalyi felújítás ellenére, így több esetben 20 km/h-nál alacsonyabb sebességre kényszerül  vonat. Így Putnokon általában ugyan mindig, de éppen csak hogy elérjük a csatlakozást Miskolc-Kazincbarcika fele. Ez is utasriasztó tényező. Jelenleg viszont ha jól tudom, Kiskapud és Sáta között folynak pályafelújítások, viszont ha bezárják a vonalat, akkor már nem tudjuk élvezni annak előnyét, hogy ezen a részen is már gyorsabban tud haladni a vonat, amitől lehet, hogy még az utasok száma is növekedne. 
2008 májusában a Kormány és a vasutas települések aláírták azt a megállapodást, hogy a vasútvonalak sorsában 2010 decemberéig nem történik semmilyen változás. Ezzel esélyt adtak a vonalaknak arra, hogy addig fejlődés következzen be. Tudom, hogy most válságos időket élünk, de ennek visszavonásával még az esély sem marad meg a fejlesztésre. Ezt miért vonták vissza?
Továbbá az is fontos cél, hogy a környezetvédelem jegyében a közutakon való forgalmat visszaszorítsák. A vasútvonalak bezárásával azonban a közúti forgalom csak növelik.
Ezekkel az eszközökkel szerintem lehetne növelni az utaslétszámot: a menetrend áthangolása, a csatlakozás biztosítása, csatolt vonatok Szilvásváradon és egy kis reklám a vasútvonalnak szerintem nem igényelne túl nagy befektetést ahhoz, hogy ez a turisztikai szempontból is frekventált vonal megmaradjon. Mindezekhez az esélyt szerintem azzal lehetne a legjobban megadni, ha a teljes vonal bennemaradna a 2010-es menetrendben.
Putnok és Szilvásvárad között buszokat akarnak közlekedtetni, holott eddig csak vasút volt. Így viszont elvesztenek utasokat Ózdról, hiszen onnan van közvetlen járat Csernelyen át Szilvásváradra, Kazincbarcikáról, hiszen onnan is van közvetlen járat Szilvásváradra és Miskolcról. Emellett páratlan panorámától fosztják meg az embereket (Kiskapud-Sáta, Nekézseny- Nagyvisnyó). A buszközlekedés érdekes lesz: Kiskapud és Sáta között közvetlen útösszeköttetés nincs, tehát a busz vagy lemegy Ózdra és onnan visszajön Sátára, vagy bemegy Borsodbótára és onnan Sátára. Mindkettő jelentős kerülő a vonathoz képest. Nekézseny és Nagyvisnyó között sincs közvetlen közúti összeköttetés, tehát a busznak nekézsenyből be kell mennie Dédestapolcsányba, átmenni a hosszú falun és úgy Nagyvisnyóra, ami megint jelentős kerülő.
Mindezek miatt ésszerűtlen volna a vonal bezárása.
 
Tisztelettel: Hallók Tamás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.