MÁV utaspanaszok, késések, információk.

Új MÁV blog

Gigantikus hitelt igényel a MÁV - 88 milliárd kellene

2009. szeptember 23. - georgejr
Ma a VG-ben megjelent cikk szerint, összesen 88 milliárd forintnyi hitelt igényel a MÁV. A közösségi közlekedés átalakítását irányító Antali Károly kormánybiztos szerint a kölcsönkérelmek akár már október végére a bankok elé kerülhetnek. A következő három évben az állam a GDP egy százalékát tervezi a helyközi közösségi közlekedés költségvetési vetületeként, ennek feltétele 40 milliárdnyi, döntően a MÁV csoport folyó finanszírozására fordítandó külső forrás. 48 milliárd forint az átalakulás, ami a vállalati átszervezések, ileltve a 2010 második felétől indítandó racionalizálás költsége. Az átszervezés során csökkenteni kívánják az igazgatási és funkcionlis szervezetek redundanciáját, és a többtucatnyi leányvállalatot kívánják összevonni. (De akkor teszem fel a költői kérdést, mi a fészkes fene értelme volt szétdarabolni évekkel ezelőtt??? Tudom érdekből...)
Az elmúlt években a GDP-hez mérten átlagos 1,3 százalék volt az állami szerepvállalás a személyszállításban. Az EU-ban a jellemző 0,5–0,8 százalék.
Ahhoz, hogy a 0,3 százalékpontos csökkentés középtávon elérjék folyamatosan fejleszteni kell a közszolgáltatási rendszert, el kell készíteni a középtávú üzleti és pénzügyi terveket. 
A kormánybiztos szerint le kell cserélni a vasúttársaság teljes igazgatóságát. Át kell világítani a működést, mert tarthatatlan, hogy egyesek új projekteken dolgoznak, amíg mások ellenérdekeltségükkel lassítják azokat.
A kormánybiztos szerint a 48 milliárd forintot 2013-tól már maguk az egymással összedolgozó vasúti és közúti személyszállító társaságok fizetnék vissza. Persze ekkorra már versenyképessé kellene válniuk.
2013-tól a közlekedési infrastruktúra, valamint a szolgáltatás megrendelése országos és regionális rendszerű lesz, a szolgáltató társaságok szerveződése azonban nyitott, bár szintén igazodhat a statisztikai régiókéhoz.
A kormány nem kívánja emelni a vasúti pályadíjakat. Antali szerint hiba volt mozdonypark nélkül önállósítani és eladni a Cargot, sőt az is hogy a MÁV-Start sem rendelkezik egy mozdonnyal sem. A vontatást végző Trakció önálló cégként való működtetése kockázatot jelent a MÁV-nak.
 
Berényi János, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés elnöke a tegnap megtartott Magyar Vasút 2009 konferencián felszólította a kormányt, hogy a vasúti átalakítást, hagyja a következő kormányra, ha már az elmúlt két ciklus alatt tette.
 
 
Kicsit furcsa, hogy a kormány pont a választások előtt kívánja átalakítani, megreformálni a MÁV-ot. Az elmúlt nyolc év alatt ezt miért nem tette meg? Az Antali által felvázolt változtatásoknak évekkel ezelőtt itt volt az ideje, de félek, hogy csak pusztába kiáltott szavak ezek, és a MÁV tekervényes szervezete nem fog változni, ahogyan a mentalitás sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://mav.blog.hu/api/trackback/id/tr721401310

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zámbori Zita 2009.09.23. 10:52:50

Hmmm. Vicces. Szóval le lesz váltva a vezérkar, hogy a saját emberei legyenek odaültatve. Összevonak, mert most olyan szelek fújnak. Az, hogy így minden olajozottan fog működni, és 2013- ra majd ez és ez... na neeee. Most komolyan ezt meg akarják velünk etetni? Az a 48 milliárd nem erre kell! Majd csinálnak megint ezt-azt, pár céget átkeresztelnek, csinálnak néhány látványos dolgot, leváltanak néhány embert. ezekkel jól lehet majd pózolni a sajtótájékozatatón, meg lehet tölteni az újságok hasábjait, a magyar paraszt száját meg be lehet fogni. A háttérben meg mutyiznak: pénz nagy része valakinek a végkielégítése lesz.

petya.bacsi 2009.09.23. 13:28:23

"A kormánybiztos szerint le kell cserélni a vasúttársaság teljes igazgatóságát."

Ez így helyes. De reméljük, itt nem lesznek olyan arcpirító (pofátlan) végkielégítési összegek...
ültessenek már igazi, hozzáértő embereket a cég élére, olyan fizetésért, amennyit megérdemelnek. 2009 van, és a MÁV milyen szinten van? Ha lesz (?) piacnyitás egy ilyen cég a büdös életben sem lesz versenyképes. És szerintem velem együtt sokan ott fogjuk hagyni ezt a céget - ha lesz választék vasúton is.

"Át kell világítani a működést, mert tarthatatlan, hogy egyesek új projekteken dolgoznak, amíg mások ellenérdekeltségükkel lassítják azokat."

Jó reggelt! Az ütemes menetrend is ennek esett áldozatául, nem (jól tudom, Ákibard!)?

"a MÁV tekervényes szervezete nem fog változni, ahogyan a mentalitás sem."

Ettől félek én is. Valószínűleg sok embernek kéne a lábára lépni (leépítés stb.), hogy a cég átlátható legyen, és normálisan tudjon működni.

Kocsivizsgáló80 2009.09.23. 19:56:54

@petya.bacsi: "Valószínűleg sok embernek kéne a lábára lépni (leépítés stb.), hogy a cég átlátható legyen, és normálisan tudjon működni."

Ezt is akarják! De már megint a végrehajtó szolgálattól küldik el az embereket, és nem a vízfejet csökkentik. Nekem csak a Tiszain 4 db nagyobb beosztású főnököm van!

@Álmos: És akkor ki fogja vinni a hátsódat A-ból, B-be?

petya.bacsi 2009.09.23. 21:53:22

@Kocsivizsgáló80: szomorú... pedig fentről kéne leépíteni.